Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
907 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Я почала ортодонтичне лікування у приватній клініці, повністю його оплативши. Перевіряючи рахунки, помітила, що мене обрахували на 6 тисяч. Я написала заяву на повернення коштів. Через 2 тижні у мене був запланований візит до клініки, на який я прийшла з погіршеним самопочуттям. Мені відмовили у медичній допомозі, лікар демонстративно покликала бухгалтера, щоб та сказала, що вони не можуть надати мені допомогу, якщо я не напишу відмову від своєї заяви. На цьому візит закінчився.
Через пару днів зі мною зв'язалися і сказали, що повернуть мені ці 6 тисяч, але треба повторно написати заяву. Я запросила її в електронному вигляді, щоб не їхати туди зайвий раз. Я чекала відповіді близько тижня і ніхто не відповів. Потім у мене почались сильні болі в суглобі і сусідніх зубах. Я подзвонила в цю клініку з проханням якомога швидше записати мене до лікаря і надіслати копію заяви. Зі мною не зв'язалися і до лікаря не записали. Мене взагалі почали ігнорувати. Я вимушена була зняти суглобову капу, бо вже почався хрускіт в суглобі.
Лікування коштувало 70 тисяч і мало тривати 3-4 місяці, але по суті тривало 3 тижні і мені стало лише гірше. Я втратила і час, і гроші.
Що мені робити, аби повернути кошти?
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (7)
Юрист, м. Дніпро, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня.
Відповідно до пункту 3 Порядку контролю якості медичної допомоги, затвердженого наказом МОЗ від 28 вересня 2012 року № 752, якість медичної допомоги - надання медичної допомоги та проведення інших заходів щодо організації надання закладами охорони здоров'я медичної допомоги відповідно до стандартів у сфері охорони здоров'я. Оцінка якості медичної допомоги - визначення відповідності наданої медичної допомоги встановленим стандартам у сфері охорони здоров'я.
Контроль якості надання медичної допомоги здійснюється, зокрема, шляхом застосування методів зовнішнього та внутрішнього контролю її якості. Внутрішній контроль якості надання медичної допомоги здійснюється керівництвом закладів охорони здоров'я та/або медичними радами закладів охорони здоров'я в межах повноважень, визначених законодавством, у тому числі шляхом вивчення думки пацієнтів щодо наданої медичної допомоги.
Пацієнт як отримувач медичної послуги має право на безоплатне усунення недоліків, пропорційне зменшення ціни наданої послуги, повне відшкодування матеріального і морального збитку.
Виконавець медичних послуг (медичний заклад, в якому працює лікар, або сам лікар, якщо він здійснює підприємницьку діяльність) зобов'язаний відшкодувати шкоду, заподіяну пацієнтові внаслідок неправомірних рішень, дій чи бездіяльності.
Варто виділити досудовий та судовий порядок відшкодування шкоди, завданої пацієнтові наданням неякісної медичної послуги.
Відшкодування як моральної, так і матеріальної шкоди не залежить від того, чи підписаний договір між пацієнтом і медичним закладом. У таких випадках відносини регулюються Основами законодавства України про охорону здоров'я та Цивільним кодексом.
Досудовий порядок
Пацієнт, який вважає, що йому була надана неякісна медична допомога, має право направити письмове звернення до адміністрації медичного закладу із обґрунтуванням фактів, які свідчать про неякісне надання медичної послуги, та вимогою про безоплатне усунення недоліків чи пропорційне зменшення ціни наданої послуги, повне відшкодування матеріального і морального збитку. Також до цього звернення варто долучати докази, наприклад квитанції про оплату медичної послуги.
У разі відмови адміністрації медичного закладу у задоволенні вищезазначених вимог потрібно звертатися до суду.
Судовий порядок
Частиною першою статті 906 Цивільного кодексу передбачено, що збитки, завдані замовнику невиконанням або неналежним виконанням договору про надання послуг за плату, підлягають відшкодуванню виконавцем, у разі наявності його вини, у повному обсязі, якщо інше не встановлено договором. Виконавець, який порушив договір про надання послуг за плату при здійсненні ним підприємницької діяльності, відповідає за це порушення, якщо не доведе, що належне виконання виявилося неможливим внаслідок непереборної сили, якщо інше не встановлено договором або законом.
За загальним правилом, визначеним статтею 1166 Цивільного кодексу, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Згідно з частиною першою статті 1172 Цивільного кодексу юридична або фізична особа відшкодовує шкоду, завдану їхнім працівником під час виконання ним своїх трудових (службових) обов'язків.
Також моральна шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини (частина перша статті 1167 Цивільного кодексу).
Позов про відшкодування матеріальної та моральної шкоди, завданої неякісним наданням медичної послуги, може пред'являтися до суду за зареєстрованим місцем проживання чи перебування особи, якій заподіяно шкоду, або за місцем заподіяння шкоди.
Дякую за відповідь. Моє письмове звернення вони проігнорували. Вони взагалі мене ігнорують.
Юрист, м. Дніпро, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіБудь - ласка.
Скористайтеся моїми порадами.
Також Ви можете звернутися до уповноваженого Верховної ради України з прав людини.:
за адресою: вул. Інститутська, 21/8, м. Київ, 01008;
на електронну пошту: hotline@ombudsman.gov.ua;
за номерами телефонів: 0 800 501 720; 044 299 74 08.
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Ірина!
Вам необхідно почати із офіційного листа-претензії до адміністрації клініки із вимогою повернути Вам кошти. При тому, з урахуванням того, що Вам не надали повноцінне лікування, яке Ви оплатили повністю, відмовили у допомозі та Ваш стан здоров'я ще і погіршився, мова йде не про 6000 грн., на які Вас обрахували... Відповідну претензію необхідно направити Укрпоштою рекомендованим листом із повідомленням про вручення.
У листі-претензії зазвичай зазначаються:
Лист-претензія є першим етапом вирішення конфліктів та може служити основою для подальших юридичних заходів, якщо сторони не досягнуть домовленості. Одержувач листа має можливість відповісти на претензії, узгодити умови врегулювання, або запропонувати інші способи вирішення ситуації.
https://inseinin.com.ua/business/tpost/h1uxkt5ks1-...
У листі-претензії зазначте, що у разі незадоволення Ваших вимог Ви будете змушені звернутися зі скаргами до Держпродспоживслужби, оскільки порушені Ваші права, як споживача; до теріторіального управління охорони здоров'я та МОЗ. Крім того, відмова допомогти Вам, знаючи про те, що Ваш стан здоров'я значно погіршився після пройденого лікування - може бути розцінена, як кримінальний злочин.
Якщо адміністрація не задовольнить Ваші вимоги упродовж наданого Вами строку, маєте право звернутися до суду задля відшкодування моральної та матеріальної шкоди.
Підставами для відшкодування моральної шкоди можуть бути:
Моральна шкода, завдана неправомірними діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини. Незалежно від наявності вини відшкодовується шкода у випадках, передбачених ч.2 ст.1176 ЦК України.
Питання про відшкодування моральної (немайнової) шкоди, зокрема, вирішується, у таких випадках:
Кожна людина має природне невід'ємне і непорушне право на охорону здоров'я. Суспільство і держава відповідальні перед сучасним і майбутніми поколіннями за рівень здоров'я і збереження генофонду народу України, забезпечують пріоритетність охорони здоров'я в діяльності держави, поліпшення умов праці, навчання, побуту і відпочинку населення, розв'язання екологічних проблем, вдосконалення медичної допомоги і запровадження здорового способу життя.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується у повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Відповідно до роз'яснень, що містяться в п. 2 постанови Пленуму Верховного Суду України від 27 березня 1992 року № 6 «Про практику розгляду судами цивільних справ за позовами про відшкодування шкоди» шкода заподіяна особі і майну громадянина, підлягає відшкодуванню в повному обсязі особою, яка її заподіяла, за умови, що дії останньої були неправомірними, між ними і шкодою є безпосередній причинний зв'язок та є вина зазначеної особи.
Згідно із Законом України "Основи законодавства України про охорону здоров’я", медична допомога надається відповідно до медичних показань професійно підготовленими медичними працівниками, які перебувають у трудових відносинах із закладами охорони здоров’я, що забезпечують надання медичної допомоги згідно з одержаною відповідно до закону ліцензією, та фізичними особами - підприємцями, які зареєстровані та одержали відповідну ліцензію в установленому законом порядку і можуть перебувати з цими закладами у цивільно-правових відносинах.
Винні у порушенні законодавства про охорону здоров'я, несуть: цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність згідно із законодавством.
Згідно п.1, п.2 указу Президента України «Про Клятву лікаря» від 15.06.1992 року № 349, лікар зобов’язується надавати медичну допомогу всім, хто її потребує, бути безкорисливим і чуйним до хворих.
Відповідно до ч. 3 ст. 24 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я», лікар має право відмовитися від подальшого ведення пацієнта, лише у випадку, якщо останній не виконує медичних приписів або правил внутрішнього розпорядку закладу охорони здоров’я, за умови, що це не загрожуватиме життю хворого і здоров’ю населення.
Згідно із статтею 139 Кримінального кодексу України кримінальним правопорушенням визнається ненадання без поважних причин допомоги хворому медичним працівником, який зобов'язаний, згідно з установленими правилами, надати таку допомогу, якщо йому завідомо відомо, що це може мати тяжкі наслідки для хворого.
Окрім цього, статтею 140 КК України передбачає кримінальну відповідальність за невиконання чи неналежне виконання медичним або фармацевтичним працівником своїх професійних обов’язків внаслідок недбалого чи несумлінного до них ставлення, якщо це спричинило тяжкі наслідки для хворого
З повагою, адвокат Айвазян.
Адвокат, м. Київ, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю!
ВАМ СКОРІШЕ ЗА ВСЕ НЕОБХІДНО БУДЕ В СУДОВОМУ ПОРЯДКУ ЗАХИЩАТИ СВОЇ ПРАВА.
ВС КЦС, справа № 344/3764/21 від 30.11.2022 р.:Медична послуга - це сукупність необхідних, достатніх, добросовісних, доцільних професійних дій медичного працівника (виконавця), спрямованих на задоволення потреб пацієнта (замовника, споживача послуг). Ненадання або неналежне надання медичної допомоги може мати своїм наслідком каліцтво, інше ушкодження здоров`я, заподіяння майнової чи моральної шкоди, у результаті чого у дію вступатиме механізм делікту.
Виконавець, який порушив договір про надання послуг за плату при здійсненні ним підприємницької діяльності, відповідає за це порушення, якщо не доведе, що належне виконання виявилося неможливим внаслідок непереборної сили, якщо інше не встановлено договором або законом (ч.1 ст. 906 ЦК України).
З урахуванням принципу розумності, очевидно, що виконавець медичних послуг зобов`язаний здійснювати ведення відповідної медичної документації про лікування. Така документація має містити, зокрема, інформацію, зібрану в результаті попередніх розмов із пацієнтом, досліджень або консультацій, інформацію про згоду пацієнта й інформацію, що стосується послуг, які надаються. Виконавець зобов`язаний, отримавши розумну вимогу, надати пацієнтові, а якщо пацієнт перебуває у стані, який не дає йому змоги висловити свою волю, - особі чи організації, уповноваженій приймати рішення на користь пацієнта, доступ до документації; і якщо це розумно, відповідати на запитання щодо змісту документації. Якщо пацієнту завдано шкоди і він стверджує, що це є результатом того, що відповідальна особа не виконала обов`язок виявити професіоналізм і турботливість, то невиконання обов`язку проявити професіоналізм і турботливість, а також причинний зв`язок між цим порушенням і шкодою, що настає, презюмуються.
Слід зазначити, що у випадку, якщо між сторонами не укладено правочину у письмовій формі, одна зі сторін заперечує факт його укладання, то сторона, яка прагне довести факт вчинення правочину (угоди), може це зробити за допомогою письмових доказів, засобів аудіо-, відеозапису та інших доказів. Рішення суду не може грунтуватися на свідченнях свідків (див. постанову Верховного Суду від 28 листопада 2018 року у справі № 306/3189/14-ц).
Однак - звертаю увагу на специфіку тягаря доказування у справах щодо надання медичних послуг. Мають пред`являтися пропорційні вимоги до ступеня деталізації обставин справи, які надаються пацієнтами. Від пацієнтів не можна очікувати та вимагати точного володіння медичними знаннями. Вони не мають точного розуміння процесів лікування та необхідної кваліфікації для аналізу та надання обставин справи, що становлять предмет спору. З метою належної участі в цивільному процесі сторона не повинна мати професійні медичні знання. У зв`язку з цим сторона процесу, яка є пацієнтом, має право обмежитися доповіддю, що дасть змогу припустити про порушення зі сторони обслуговуючого персоналу в силу наслідків, що настали для пацієнта. Тому, з урахуванням принципу розумності, пацієнту, який звернувся до суду за захистом порушених прав, що полягають у завданні шкоди здоров`ю, слід тільки вказати на порушення, а далі тягар доказування покладається на медичну установу чи на лікаря. При цьому вказане не призводить до порушення принципу диспозитивності судового процесу, а навпаки слугує для забезпечення процесуальної рівності сторін.
Щоб подати в суд, потрібно скласти позовну заяву. У позовній заяві викладається суть питання і позовних вимог. Не зайвим буде в позовній заяві звернутися до «букв закону», і процитувати норми, що стосуються справи. У позові також вказується інформація про спроби вирішення питання в добровільному порядку, а також позов повинен містити запевнення позивача, що їм не подано іншого позову, тому ж питанню.
До позовної заяви додаються документи, які підтверджують обставини і факти, викладені в ньому. Такими доказами можуть бути не тільки медичні документи, а висновок експертизи, а також показання свідків.
Пам'ятайте, в позові важливо і підтвердити доказами причинно-наслідковий зв'язок між нанесеною шкодою і діями стоматолога, а також суму завданої шкоди (дивіться далі).
Приємною новиною є те, що відповідно до Закону України "Про судовий збір" позивачі звільняються від сплати судового збору у справах про відшкодування шкоди, заподіяної каліцтвом або іншим ушкодженням здоров'я, а також смертю фізичної особи.
---
Правові, організаційні, економічні та соціальні основи охорони здоров'я в Україні визначають Основи законодавства України про охорону здоров'я (далі - Основи).
Відповідно до статті 80 Основ особи, винні в порушенні законодавства про охорону здоров'я, несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства.
Слід підкреслити, що згідно з частиною третьою статті 34 Основ лікар не несе відповідальності за здоров'я хворого у разі відмови останнього від медичних приписів або порушення пацієнтом встановленого для нього режиму.
Якщо говорити про невдоволення стоматологічними послугами, наданими в приватній стоматологічній клініці або окремим стоматологом, варто згадати, що ви не тільки пацієнт, а й споживач. А споживачів, як відомо, захищає Закон України «Про захист прав споживачів».
Пам'ятайте! При зверненні до приватного лікаря Ви можете вимагати надати для ознайомлення ліцензію на медичну практику.
Цей закон регулює відносини між споживачами товарів, робіт і послуг та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг різних форм власності, встановлює права споживачів, а також визначає механізм їх захисту та основи реалізації державної політики у сфері захисту прав споживачів.
Як відомо, наявність правових взаємовідносин, взаємних прав та обов'язків підтверджує відповідний договір.
Але цікаво, що Закон України «Про захист прав споживачів» говорить, що такий договір між споживачем і виконавцем (продавцем) може бути не тільки письмовий, але і усний. Вчинення усного правочину оформляється квитанцією, товарним чи касовим чеком, квитком, талоном або іншими документами.
Таким чином, навіть якщо ви не укладали договір зі стоматологічною клінікою або приватним стоматологом, на взаємовідношення, що виникло, все одно поширюється дія Закону України «Про захист прав споживачів».
Відповідно до зазначеного закону захист прав споживачів здійснюють центральний орган виконавчої влади, формує і забезпечує реалізацію державної політики у сфері захисту прав споживачів (Міністерство економічного розвитку і торгівлі України), центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за дотриманням законодавства про захисту прав споживачів (Госпродспожівслужба), місцеві державні адміністрації, інші органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування відповідно до закону, а також суди.
Крім цього, варто пам'ятати, що для початку стоматологічної практики лікар повинен отримати ліцензію на здійснення господарської діяльності з медичної практики. Органом ліцензування такої практики є Міністерства охорони здоров'я України.
До речі позапланові перевірки дотримання ліцензіатами ліцензійних умов проводяться зокрема на підставі обґрунтованого звернення фізичної або юридичної особи про те, що в результаті порушення ліцензіатом ліцензійних умов такій особі (особам) було завдано матеріальної шкоди або порушені його (їх) законні права чи інтереси, - з метою перевірки дотримання ліцензіатом ліцензійних умов у відповідній частині.
Чи варто говорити, що захист прав і інтересів, життя і здоров'я людини визнається пріоритетним у державній політики у сфері ліцензування.
Якщо стоматолог завдав шкоди вашому здоров'ю, можна розраховувати на відшкодування шкоди, як матеріального, наприклад, витрати на подальше лікування наслідків, що виникли внаслідок дій стоматолога, так і морального.
До речі, відповідно до статті 23 Цивільного кодексу України моральна шкода зокрема полягає у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв'язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров'я.
Моральна шкода відшкодовується грошима, іншим майном або в інший спосіб. Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом зокрема в залежності від глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування.
Тобто основне правило, що грошова компенсація повинна бути порівнянна нанесеному збитку, нехай і нелегко оцінити ступінь глибини душевних страждань.
Пам'ятайте, що згідно з положеннями статті 1166 Цивільного кодексу України, заподіяна шкода відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала, тобто юридичною особою (лікарнею, іншим медичним закладом) або фізичною особою (державним лікарем або лікарем, який здійснює приватну медичну практику або підприємницьку діяльність на підставі ліцензії на медичну практику).
Крім цього, якщо ваше здоров'я від дій стоматолога постраждало настільки, що ви втратили заробіток, пам'ятайте, що згідно зі статтею 1 195 Цивільного кодексу України фізична або юридична особа, яка завдала шкоди каліцтвом або іншим ушкодженням здоров'я фізичній особі, зобов'язана відшкодувати потерпілому заробіток (дохід), втрачений нею внаслідок втрати чи зменшення професійної або загальної працездатності, а також відшкодувати додаткові витрати, викликані необхідністю посиленого харчування, санаторно-курортного лікування, придбання ліків, протезування, стороннього догляду тощо.
---
Відповідно до ст. 49 Конституції України, кожен має право на охорону здоров'я, медичну допомогу та медичне страхування. Правові, організаційні, економічні та соціальні основи охорони здоров'я в Україні визначають Основи законодавства України про охорону здоров'я (далі - Основи).
Скарга на лікаря-стоматологаМіністерство охорони здоров’я України (Далі – МОЗ) пропонує позасудове альтернативне вирішення проблеми (спору) – направлення скарг до уповноважених органів та осіб. У міністерстві вбачають такий спосіб більш ефективним та, головне, більш швидким засобом відновлення порушених прав, що відіграє важливу роль для кожної хворої особи.
Письмова скаргаВідповідно до ст. 5 Закону України «Про звернення громадян» скарга адресуються посадовій особі, до повноважень якої належить вирішення порушеного у зверненні питання. У випадку з лікарем-стоматологом, скарга подається:
Але, якщо ви не вірите в адміністративну процедуру або такий орган / посадова особа в принципі відсутні, а також, якщо ви не згодні з прийнятим за скаргою рішенням, пам'ятайте, що ви можете оминути етап скарг і за захистом своїх прав звернутися безпосередньо до суду. Для того, щоб подати в суд, потрібно скласти позовну заяву. У позовній заяві викладається суть питання і позовних вимог.У позові також вказується інформація про спроби вирішення питання в добровільному порядку, а також позов повинен містити запевнення позивача, що їм не подано іншого позову, тому ж питанню. До позовної заяви додаються документи, які підтверджують обставини і факти, викладені в ньому. Такими доказами можуть бути не тільки медичні документи, а висновок експертизи, а також показання свідків. Пам'ятайте, в позові важливо і підтвердити доказами причинно-наслідковий зв'язок між нанесеною шкодою і діями стоматолога, а також суму завданої шкоди.
Приємною новиною є те, що відповідно до Закону України "Про судовий збір" позивачі звільняються від сплати судового збору у справах про відшкодування шкоди, заподіяної каліцтвом або іншим ушкодженням здоров'я, а також смертю фізичної особи.
Усна скаргаЗверніть увагу! Відповідно до статті 20 Закону України «Про звернення громадян» термін розгляду скарги не може перевищувати одного місяця з дня подачі, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п'ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п'яти днів.
Зразок скарги на лікаря стоматолога досить простий, адже її головні складові такі:
До речі, щоб зібрати необхідні документи post factum, ви можете перед подачею скарги написати відповідний запит. Також слід нагадати, що оскільки інформація про пацієнта, як правило конфіденційна, тому, для отримання інформації, враховуючи Закон України «Про захист персональних даних» свою особистість необхідно підтвердити, шляхом вказівки в запиті реквізитів документа, що засвідчує Вашу особу або надання копії такого документа.
Увага! Відповідно до статті 39 Основ пацієнт, який досяг повноліття, має право на отримання достовірної і повної інформації про стан свого здоров'я, у тому числі на ознайомлення з відповідними медичними документами, що стосуються його здоров'я.
Юрист, м. Полтава, 5 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня!
Ваша ситуація має ознаки не лише порушення прав споживача, але й порушення професійних стандартів медичної діяльності.
1. Порушення Закону України "Про захист прав споживачів"
До того ж Вам не мали права відмовляти у лікуванні через подану претензію про повернення коштів.
2. Порушення законодавства про медичну діяльність
Стаття 34 Основ законодавства України про охорону здоров’я – Обов'язками лікуючого лікаря є своєчасне і кваліфіковане обстеження та лікування пацієнта.
3. Можливе шахрайство (ст. 190 КК України). Якщо клініка свідомо обманула вас на 6 000 грн, а потім змушувала написати відмову від заяви, це може бути підставою для відкриття кримінального провадження.
1. Направлення письмової претензії. Якщо клініка не реагує – переходьте до скарг у державні органи.
2. Подайте скаргу до Держпродспоживслужби, де вкажіть факт обману (завищена вартість, відмова у поверненні коштів), відмову у медичних послугах без законних підстав, вимогу провести перевірку клініки та застосувати санкції.
3. Подайте скаргу до МОЗ України, в якій зазанчте про порушення клінікою медичних стандартів, неналежну якість лікування та завдану шкоду, вимогу провести перевірку та притягнути лікаря до відповідальності. Якщо клініка порушує права пацієнтів, їхню ліцензію можуть анулювати.
Ви можете вимагати:
Докази для позову: чеки, договір, медичні документи, переписки, аудіозаписи, свідчення (якщо є), відповіді або відсутність відповіді на Вашу претензію
Якщо клініка свідомо обманула Вас на 6 000 грн, а потім шантажувала Вас відкликанням заяви, ігнорувала Ваші звернення, то можна звернутися до поліції із заявою за ст. 190 КК України (шахрайство).
Отже, Ваш алгоритм дій наступний:
1. Надішліть офіційну претензію (письмово + електронною поштою).
2. Одночасно подайте скарги до Держпродспоживслужби та МОЗ.
3. Зверніться до медіа – розголос часто змушує клініки реагувати.
4. Якщо через 10-14 днів немає відповіді – подавайте позов до суду та поліції.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Адвокат, м. Чернігів, 7 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас.
Я почала ортодонтичне лікування у приватній клініці, повністю його оплативши. Перевіряючи рахунки, помітила, що мене обрахували на 6 тисяч. Я написала заяву на повернення коштів. Через 2 тижні у мене був запланований візит до клініки, на який я прийшла з погіршеним самопочуттям. Мені відмовили у медичній допомозі, лікар демонстративно покликала бухгалтера, щоб та сказала, що вони не можуть надати мені допомогу, якщо я не напишу відмову від своєї заяви. На цьому візит закінчився.Через пару днів зі мною зв'язалися і сказали, що повернуть мені ці 6 тисяч, але треба повторно написати заяву. Я запросила її в електронному вигляді, щоб не їхати туди зайвий раз. Я чекала відповіді близько тижня і ніхто не відповів. Потім у мене почались сильні болі в суглобі і сусідніх зубах. Я подзвонила в цю клініку з проханням якомога швидше записати мене до лікаря і надіслати копію заяви. Зі мною не зв'язалися і до лікаря не записали. Мене взагалі почали ігнорувати. Я вимушена була зняти суглобову капу, бо вже почався хрускіт в суглобі.Лікування коштувало 70 тисяч і мало тривати 3-4 місяці, але по суті тривало 3 тижні і мені стало лише гірше. Я втратила і час, і гроші.Що мені робити, аби повернути кошти?
На жаль, але не вперше стикаюся з такими проблемами клієнтів. Якщо Ваші звернення ігноруються, Вам може знадобитися допомога адвоката, а справа загалом може дійти і до суду.
Я рекомендую зі своєї сторони зробити наступні кроки?
1. Звернутися до клініки із вмотивованою претензію про повернення коштів. При підготовці звернення можна використати наступну нормативнку:
Згідно з пунктом «д» частини першої статті 6, частини другої статті 34, пункту «а» частини першої статті 78 Основ законодавства України про охорону здоров’я кожний громадянин України має право на кваліфіковану медико-санітарну допомогу, включаючи вільний вибір лікаря, вибір методів лікування відповідно до його рекомендацій і закладу охорони здоров’я. Обов’язками лікуючого лікаря є своєчасне і кваліфіковане обстеження та лікування пацієнта. Працівники зобов’язані сприяти охороні та зміцненню здоров’я людей, запобіганню і лікуванню захворювань, подавати своєчасну та кваліфіковану медичну і лікарську допомогу.
За змістом абзацу другого частини першої Указу Президента України від 15.06.1992 «Про Клятву лікаря» клятва лікаря передбачає, зокрема, щоб усі знання, сили та вміння віддавати справі охорони і поліпшення здоров’я людини, лікуванню і запобіганню захворюванням, подавати медичну допомогу всім, хто її потребує.
Споживачем, права якого захищаються на підставі Закону України «Про захист прав споживачів», є громадянин (фізична особа), котрий придбаває, замовляє, використовує або має намір придбати чи замовити товари (роботи, послуги) для власних побутових потреб.
Згідно з частиною першою статті 4 Закону України «Про захист прав споживачів» споживачі під час укладення, зміни, виконання та припинення договорів щодо отримання (придбання, замовлення тощо) продукції, а також при використанні продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на:
Відповідно до положень статті 1166 Цивільного кодексу України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Згідно зі статтею 22 Цивільного кодексу України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є: втрати, яких особа зазнала у зв’язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки. Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.
Звертаю Вашу увагу, що наказом Міністерства охорони здоров’я від 28.12.2002 № 507 (втратив чинність 08.05.2014) було передбачено термін гарантії на стоматологічні послуги (роботи), який складав 1 рік.
2. Якщо не отримаєте відповіді на свою претензію, можна подати адвокатський запит і все таки цю відповідь витребувати.
3. Якщо не вдасться врегулювати питання до цього етапу, наступний крок - позовна заява до суду про стягнення матеріальної та моральної шкоди.
З повагою! Щасти Вам!