Задайте питання юристу

928 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Цивільне право, 31 травня 2025, питання №137698

Яка можна притягнути до відповідальністі за неадекватну переписку в месенджер від клієнта, де називають мене « уродом своєї галузі» ?

Доброго вечора.

Якщо клієнт в переписці написав через месенджер :

« ви безграмотні Криво руки не до професіонали. Через таких як ви втрачається віра в українського виробника. Ви уроди своєї галузі»

Чи підлягає це під статті 280, 297-299 ЦКУ ?

Відповіді юристів (2)

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Анастасія!

    Відповідно до статей 94, 277 ЦК України фізична чи юридична особа, особисті немайнові права якої порушено внаслідок поширення про неї недостовірної інформації, має право на відповідь, а також на спростування цієї інформації.

    Недостовірною вважається інформація, яка не відповідає дійсності або викладена неправдиво, тобто містить відомості про події та явища, яких не існувало взагалі або які існували, але відомості про них не відповідають дійсності (неповні або перекручені).

    Негативною слід вважати інформацію, в якій стверджується про порушення особою, зокрема, норм чинного законодавства, вчинення будь-яких інших дій (наприклад, порушення принципів моралі, загальновизнаних правил співжиття, неетична поведінка в особистому, суспільному чи політичному житті тощо) і яка, на думку позивача, порушує його право на повагу до гідності, честі чи ділової репутації.

    При цьому слід враховувати такі відмінності:

    1. при спростуванні поширена інформація визнається недостовірною, а при реалізації права на відповідь - особа має право на висвітлення власної точки зору щодо поширеної інформації та обставин порушення особистого немайнового права без визнання її недостовірною;
    2. спростовує недостовірну інформацію особа, яка її поширила, а відповідь дає особа, стосовно якої поширено інформацію.

    Способами захисту гідності, честі чи ділової репутації від поширення недостовірної інформації можуть бути, крім права на відповідь та спростування недостовірної інформації, також і вимоги про відшкодування збитків та моральної шкоди, заподіяної такими порушеннями як фізичній, так і юридичній особі. Зазначені вимоги розглядаються у відповідності до загальних підстав щодо відповідальності за заподіяння шкоди (пункт 27 постанова Пленуму Верховного суду України від 27.02.2009 № 1 "Про судову практику у справах про захист гідності та честі фізичної особи, а також ділової репутації фізичної та юридичної особи").

    Способами захисту честі, гідності чи ділової репутації від поширення недостовірної інформації є:

    • Нематеріальні – право на відповідь та спростування недостовірної інформації. Постраждала сторона має право на спростування неправдивої інформації в тому джерелі, де вона була опублікована або представлена в іншому вигляді (разом зі спростуванням часто публікуються вибачення порушника);
    • Матеріальні – вимоги про відшкодування збитків та моральної шкоди. Громадяни, які постраждали, мають право на матеріальну компенсацію разом з публічними вибаченнями.

    Позови про захист гідності, честі чи ділової репутації вправі пред'явити фізична особа у разі поширення про неї недостовірної інформації, яка порушує її особисті немайнові права, а також інші заінтересовані особи (зокрема, члени її сім'ї, родичі), якщо така інформація прямо чи опосередковано порушує їхні особисті немайнові права.

    При поширенні такої недостовірної інформації стосовно малолітніх, неповнолітніх чи недієздатних осіб з відповідним позовом до суду вправі звернутися їх законні представники.

    Якщо поширено недостовірну інформацію про особу, яка померла, з відповідним позовом вправі звернутися члени її сім'ї, близькі родичі та інші заінтересовані особи, навівши у заяві такі обставини: характер свого зв'язку з особою, щодо якої поширено недостовірну інформацію; у який спосіб це порушило особисті немайнові права особи, яка звертається до суду.

    У разі поширення недостовірної інформації, що порушує особисті немайнові права юридичної особи або її структурного підрозділу, позов вправі пред'явити орган цієї юридичної особи.

    Юридичним складом правопорушення, наявність якого може бути підставою для задоволення позову, є сукупність таких обставин:

    1. поширення інформації, тобто доведення її до відома хоча б одній особі у будь-який спосіб;
    2. поширена інформація стосується певної фізичної чи юридичної особи, тобто позивача;
    3. поширення недостовірної інформації, тобто такої, яка не відповідає дійсності;
    4. поширення інформації, що порушує особисті немайнові права, тобто або завдає шкоди відповідним особистим немайновим благам, або перешкоджає особі повно і своєчасно здійснювати своє особисте немайнове право (пункт 15 постанови Пленуму Верховного суду України від 27.02.2009 № 1 "Про судову практику у справах про захист гідності та честі фізичної особи, а також ділової репутації фізичної та юридичної особи").

    Під поширенням інформації слід розуміти:

    • опублікування її у пресі, передання по радіо, телебаченню чи з використанням інших засобів масової інформації;
    • поширення в мережі Інтернет чи з використанням інших засобів телекомунікаційного зв'язку;
    • викладення в характеристиках, заявах, листах, адресованих іншим особам;
    • повідомлення в публічних виступах, в електронних мережах,
    • а також в іншій формі хоча б одній особі.

    Поширенням інформації також є вивішування (демонстрація) в громадських місцях плакатів, гасел, інших творів, а також розповсюдження серед людей листівок, що за своїм змістом або формою порочать гідність, честь фізичної особи або ділової репутації фізичної та юридичної особи.

    https://legalaid.wiki/index.php/Захист_гідності_та_честі_фізичної_особи,_а_також_ділової_репутації_фізичної_та_юридичної_особи

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Чутчев Олег Олексійович
    Чутчев Олег Олексійович 22 дні тому

    Адвокат, м. Чернівці, 7 років досвіду

    Анастасія, вітаю. Це ваша особиста переписка, яку ніхто не поширював й не бачив. А, отже, наврядчи десь було порушено закон. Тому раджу про неприємне спілкування забути й не стикатися з таким ситуаціями.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України