Задайте питання юристу

955 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Автомобільне право, 16 вересня 2025, питання №142062 340₴

Автошкола не хочу повертатити кошти, хоча я не почала займатися

Я заплатила за практичні заняття 8000 грн, до занять я так і не приступила по своїй причині, хочу повернути ці гроші! Вони мені відмовляють

Відповіді юристів (6)

    Дерій Владислав Олегович
    23.5%

    Доброго дня!

    Ви підписували індивідальний договір про надання послуг? Чи у автошколи є договір оферта? Чи подавали Ви письмову заяву про повернення коштів?

    Справа в тому, що при відмові від практичних занять Вам можуть добровільно не повернути оплачені кошти, якщо такі умови не передбачені договором про надання послуг.

    Тому перш за все потрібно ознайомитись з документами, які Ви підписували.

    Водночас, Ви можете повернути кошти, якщо має місце порушення договірних зобов’язань та ЗУ "Про захист прав споживачів"

    1. Спочатку, надішліть ТОВ "Автошколі..." письмову претензію з вимогою повернути кошти.

    У відповідності зі ст. 18 Закону України «Про захист прав споживачів» виконавець не повинен включати у договори із споживачем умови, які є несправедливими.

    Умови договору є несправедливими, якщо всупереч принципу добросовісності його наслідком є істотний дисбаланс договірних прав та обов'язків на шкоду споживача.

    Несправедливими є, зокрема, умови договору про надання можливості виконавцю не повертати кошти на оплату, здійснену споживачем, у разі відмови споживача укласти або виконати договір, без встановлення права споживача на одержання відповідної компенсації від продавця (виконавця, виробника) у зв'язку з розірванням або невиконанням ним договору; надання виконавцю права в односторонньому порядку змінювати умови договору на власний розсуд або на підставах, не зазначених у договорі.

    Тому, якщо автошкола у договорі не передбачила можливість повернення коштів за ненадану послугу, то Ви як споживач, маєте право на відшкодування збитків, які були Вам завдані у зв'язку з використанням ТОВ переваг свого становища у підприємницькій діяльності.

    2. Якщо виконавець відмовляє у задоволенні заяви (скарги), то необхідно звертатись із письмовою заявою про відновлення прав до Головного управління Держпродспоживслужби у Вашій області.

    Як правильно оформити звернення

    Звернення складається у довільній формі, однак в ньому потрібно вказати:

    • Кому адресується звернення (наприклад: Начальнику Головного управління, ПІБ керівника)
    • Від кого (прізвище, ім’я, по-батькові, індекс, повна поштова адреса заявника, № телефону).
    • Вид звернення (заява, скарга або пропозиція)

    У звернені повинна бути викладена суть порушеного питання або проблеми:

    • підстава звернення, обставини, які стали причиною для звернення;
    • вказати обґрунтування або основні питання, порушені в зверненні;
    • мета звернення і очікуваний результат розгляду звернення;
    • перелік документів (або копій документів), якщо ви додаєте їх до листа;
    • письмове звернення обов’язково підписується особою (особами), що звертається з проставлянням дати подання звернення.
    • для розгляду електронного звернення електронний підпис не вимагається.

    Обов’язково до звернення необхідно додати:

    • копію розрахункового документу (чек, квитанцію, договір), який засвідчує факт придбання послуг
    • копію заяви до суб’єкта господарювання з вимогами щодо зменшення вартості послуг.

    Пам’ятайте! Не підлягають розгляду та вирішенню такі звернення:

    • письмове звернення без зазначення місця проживання або не підписане автором, тобто анонімне звернення;
    • звернення, з якого неможливо визначити суть порушеного питання;
    • повторні звернення від однієї і тієї ж особи до одного і того ж органу (посадової особи) з одного і того ж питання, яке вже було вирішено даним органом (посадовою особою) по суті;
    3. Якщо після даних кроків Вам відмовилися повертати кошти, то необхідно звертатись із позовом до суду. Для цього потрібно підготувати належні докази того, що виконавець неналежно виконує свої обов'язки та порушує умови договору.

    На жаль, судовий порядок вирішення питання не швидкий і в разі Вашого виграшу справи в першій інстанції - виконавець може подати апеляцію та касацію. Тому краще питання вирішити в досудовому порядку.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Кирда Вячеслав Володимирович
    17.6%

    Вітаю Вас.

    Я заплатила за практичні заняття 8000 грн, до занять я так і не приступила по своїй причині, хочу повернути ці гроші! Вони мені відмовляють

    Треба аналізувати договір, який було Вами укладено. Я цілком згодний з колегою, шо говорити предметно про повернення коштів можливо лише після аналізу договору. Всі відповіді на питання мають міститися саме там. Але, знаючи, як інколи укладають договори автошколи, припускаю, що відповіді на питання все ж там не знайдуться. Відповідно - шанси на стягнення коштів будуть явно меншими.

    Наразі зарано подавати до суду про стягнення коштів, отриманих іншою Стороною відповідно до договору про надання послуг. Ви повинні ОБОВ'ЯЗКОВО спробувати подати на адресу Виконавця лист-претензію про повернення коштів в досудовому порядку. Потім ті аргументи, які наведе Виконавець у листі-відмові варто детально проаналізувати та використати їх для подання позовної заяви.

    Загалом Вам потрібно обов'язково звернутися до адвоката за місцем проживання.

    З повагою! Успіхів Вам!

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    ДЛЯ ВІДПОВІ НА ВАШЕ ПИТАННЯ НЕОБХІДНО БАЧИТИ ДОГОВІР З АВТОШКОЛОЮ.

    Айвазян Юрій Климентійович
    22.1%

    Доброго дня, Валентина!

    Чи є в Вас можливість прікрипити договір із автошколою до питання? Було б бажано проаналізувати останній, аби розуміти на якій підставі автошкола Вам відмовляє та розробити подальший алгоритм дій для Вас.

    Ви вже отримали письмову відповідь від автошколи чи відмова була в усній формі? Можливо надсилали офіційний лист-претензію до автошколи щодо повернення коштв? Якщо ні, то почати потрібно саме з цього. Якщо питання не вдасться вирішити у такий спосіб, то Вам прийдеться звертатися до суду та повертати кошти у судовому порядку. Так, це не легка процедура та остання може зайняти певний час, але, на жаль, іншого варіанту не існує, якщо автошкола ні за яких умов не піде на вирішення питання у досудовий спосіб.

    Лист-претензія - це письмовий документ, який надсилається однією зі сторін угоди (контракту) іншій стороні з метою звернення уваги на факт порушення або невиконання умов, визначених в угоді. Цей лист має на меті висунення претензій та вимог щодо відновлення правомірного стану, компенсації збитків чи інших заходів для вирішення спростувань, які виникли в результаті порушення договору.

    У листі-претензії зазвичай зазначаються:

    1. Інформація про Сторони: Повна назва та адреса обох сторін угоди.
    2. Деталі Договору: Згадка про конкретний договір, його номер, дату укладення та важливі умови.
    3. Опис Порушення: Детальний опис фактів порушення договору, вказання на конкретні пункти, які були порушені.
    4. Вимоги та Заходи: Визначення конкретних вимог до сторони, яка порушила договір, та зазначення заходів, які слід вжити для відновлення стану справедливості.
    5. Термін Відповіді: Зазначення терміну, протягом якого очікується відповідь на лист-претензію.

    Лист-претензія є першим етапом вирішення конфліктів та може служити основою для подальших юридичних заходів, якщо сторони не досягнуть домовленості. Одержувач листа має можливість відповісти на претензії, узгодити умови врегулювання, або запропонувати інші способи вирішення ситуації.

    1. Загальна Структура Листа-Претензії.

    1.1. Відомості про Сторони Договору: Розпочніть лист із зазначення імені та контактних даних обох сторін договору.

    1.2. Дата та Номер Договору: Уточніть дату укладення договору та його номер для чіткості ідентифікації угоди.

    1.3. Формулювання Претензії: Опишіть конкретні умови, які були порушені, та деталізуйте факти невиконання стороною своїх зобов'язань.

    1.4. Вимоги та Терміни: Визначте, які саме заходи необхідно вжити для відновлення порядку та встановіть конкретний термін для виконання цих заходів.

    2. Юридичний Основи Претензії.

    2.1. Посилання на Договірні Умови: Вказівка на конкретні статті або пункти договору, які були порушені.

    2.2. Нормативні Акти та Правова Основа: Відсилання до законодавчих норм або інших правових документів, які підтримують ваші вимоги.

    3. Документальне Підтвердження

    3.1. Прикріплення Доказів: Долучіть до листа всі необхідні документи, які свідчать про факти порушення умов договору.

    3.2. Фото, Копії Угод та Інше: Якщо це можливо, представте фотографії, копії договорів, актів прийому-передачі, листи та інші документи, які підтверджують ваші вимоги.

    3.3. Пропозиції щодо Мирного Вирішення: Зазначте, що ви відкриті до діалогу та мирного вирішення конфлікту.3.4. Можливі Сценарії Вирішення: Висловіть готовність до узгодження можливих шляхів вирішення конфлікту.

    Лист-претензія є ефективним інструментом для захисту прав та відновлення порядку при невиконанні умов договору. Чіткість, об'єктивність та виважений тон листа сприятимуть конструктивному вирішенню конфлікту та відновленню справедливості.

    Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

    Загальні положення про укладення, зміну та розірвання договору містяться у гл. 53 книги 5 Цивільного кодексу України. На підставі принципу свободи договору учасники цивільного обороту вільні у вирішенні питання щодо укладення договору:

    -не допускається примушення особи до укладення договору;-винятком є обов'язкові договори, укладення яких є обов'язковим для певних учасників цивільного обороту зокрема:

    • публічний договір ст. 633 Цивільного кодексу України;
    • основний договір на підставі попереднього договору ст. 635 Цивільного кодексу України
    • державний контракт на поставку продукції для державних потреб щодо певних визначених законом суб'єктів;
    • договір з переможцем торгів;
    • договір, стороною якого є суб'єкт, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку тощо.

    Договір є одностороннім, якщо одна сторона бере на себе обов'язок перед другою стороною вчинити певні дії або утриматися від них, а друга сторона наділяється лише правом вимоги, без виникнення зустрічного обов'язку щодо першої сторони.

    Договір є двостороннім, якщо правами та обов'язками наділені обидві сторони договору.

    До договорів, що укладаються більш як двома сторонами (багатосторонні договори), застосовуються загальні положення про договір, якщо це не суперечить багатосторонньому характеру цих договорів.

    Стадії укладення договору:

    • пропозиція однієї сторони укласти договір (оферта);
    • розгляд пропозиції укласти договір другою стороною;
    • узгодження сторонами умов договору;
    • прийняття пропозиції укласти договір другою стороною (акцепт).

    Не завжди укладення договору відбувається з проходженням всіх зазначених етапів, однак обов'язковими (основними) стадіями укладення договору є: пропозиція однієї сторони (оферента) укласти договір та прийняття цієї пропозиції другою стороною (акцептантом).

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Богун Сергій Павлович
    14.7%

    Доброго дня.

    Ви маєте законне право вимагати повернення коштів, якщо не скористалися послугами автошколи. Відмова школи — не остаточний вирок.

    Ваші права захищені згідно із законодавством України, а саме:

    Цивільний кодекс України (ст. 903, 906) передбачає, що якщо послуга не була надана, замовник має право на повернення коштів. Закон "Про захист прав споживачів" гарантує вам право на відмову від договору, якщо послуга не була надана, навіть якщо причина — особиста. Якщо заняття не починались, автошкола не понесла витрат, тому повинна повернути кошти повністю.

    Отже:

    1. Перевірте договір (якщо підписували):

    Якщо в договорі є пункт про неповернення коштів — він не має переваги над законом. Якщо договору немає — діє публічна оферта або загальні норми ЦКУ.

    2. Підготуйте письмову претензію:

    У ній вкажіть: дату оплати, суму, що послуги не були надані, і вимогу повернути кошти. Додайте копії квитанцій або банківських виписок.

    3. Надішліть претензію:

    Рекомендованим листом з повідомленням або особисто з підписом про отримання.

    4. Дайте 10 днів на відповідь.

    Якщо відмовлять — звертайтесь до Держпродспоживслужби або до суду.

    Турчин Ярослав Олексійович
    22.1%

    ДОБРОГО ДНЯ, пані ВАЛЕНТИНА! На жаль це поширена практика недобросовісних авто-шкіл, які через низькі прибутки тримтять не за репутацію, а за кожну копійку, видурену у клієнтів. Так на жаль працюють у багатьох сферах. Нерідко навіть у адвокатурі. Звісно ж Ви маєте право на повернення коштів (авансованого платежу), якщо не отримали послугу.

    Відмова від виконання договору можлива як до початку надання послуги, так і у будь-який час її надання.

    Інститут односторонньої відмови надає замовнику право його розірвати у разі потреб, при цьому він має відшкодувати виконавцеві понесені ним фактичні витрати.

    Правом односторонньої відмови від договору про надання послуг наділяється також виконавець.

    Для однозначної відповіді Вам треба дивитись договір, який Ви підписували власноручно.

    Якщо договір був онлайн і його примірник Вам не висилався засобами зв"язку, які можна потім підтвердити - наприклад на електронну пошту, то шанси стягнути кошти є.

    Розпочати треба з мотивованої претензії.

    Якщо там хоч рештка мізків є у керівництва автошколи, то гроші мають повернути.

    Але враховуючи, що дуже часто там працюють відставні працівники ДАІ МВС, то адекватності там очікувати не треба.

    Тоді Вам доведеться звертатися до суду з позовом в порядку Закону України "Про захист прав споживачів".

    Як уже зазначалося вище - Відмова від виконання договору можлива як до початку надання послуги, так і у будь-який час її надання.

    Інститут односторонньої відмови надає замовнику право його розірвати у разі потреб, при цьому він має відшкодувати виконавцеві понесені ним фактичні витрати.

    Правом односторонньої відмови від договору про надання послуг наділяється також виконавець.

    Договір про надання послуг може бути розірваний, зокрема, шляхом односторонньої відмови від договору в порядку та на підставах, встановлених ЦК, іншим законом або за домовленістю сторін.

    Стаття 615 ЦК передбачає правила односторонньої відмови від зобов'язання:

    1) у разі порушення зобов'язання однією із сторін, друга сторона має право частково або в повному обсязі відмовитись від зобов'язання, якщо інше не передбачено договором або законом;

    2) одностороння відмова від зобов'язання не звільняє винну сторону від відповідальності за порушення зобов'язання;

    3) внаслідок односторонньої відмови від зобов'язання частково або в повному обсязі відповідно змінюються умови зобов'язання або воно припиняється.

    Крім того, додаткові гарантії відмови містить і стаття 21 Закону України "Про захист прав споживачів", який залишається чинним до завершення воєнного стану в Україні, зокрема відповідно до ч. 1-3, 9-14 статті 21 Закону:

    Споживач має право в односторонньому порядку відмовитися від договору, укладеного поза торговельним чи офісним приміщенням, або дистанційного договору, а також відмовитися від отримання товару (крім товарів, визначених частиною п’ятою статті 5 цього Закону) протягом 14 днів:

    1) з дня укладення договору (у тому числі договору з постачання цифрового вмісту, який не постачається на матеріальному носії);

    2) з дня отримання товару споживачем або визначеною ним третьою особою (для товару чи замовлення, що доставляється частинами, - з дня отримання останньої частини товару чи замовлення);

    3) з першого дня доставки товару, який за договором повинен доставлятися регулярно протягом певного періоду часу.

    Здійснення споживачем права на відмову припиняє зобов’язання сторін з укладення або виконання дистанційного договору або договору, укладеного поза торговельним чи офісним приміщенням.

    2. Суб’єкт господарювання з метою забезпечення вимог цього Закону розміщує на своєму веб-сайті форму заявки для оформлення відмови від договору, а також інструкцію про порядок відмови, типові форми яких затверджуються компетентним органом.

    Якщо споживач оформив заявку про відмову від договору через веб-сайт суб’єкта господарювання, суб’єкт господарювання повинен невідкладно повідомити споживачу про отримання його заявки.

    3. Споживач повинен повідомити суб’єкта господарювання про відмову від договору у строк, визначений частиною першою цієї статті.

    9. У разі відмови від договору щодо товару з цифровим вмістом або цифрової послуги суб’єкт господарювання на вимогу споживача повертає цифровий вміст, наданий або створений споживачем під час використання товару з цифровим вмістом (крім персональних даних). Повернення суб’єктом господарювання цифрового вмісту здійснюється безоплатно, у форматі, що дає змогу його оброблення електронними засобами, не пізніше семи днів з дня відмови або в інший строк за домовленістю із споживачем. У разі вимоги продавця про повернення матеріального носія така вимога повинна бути подана протягом 14 днів з дня, коли продавець був поінформований про рішення споживача розірвати договір.

    10. Суб’єкт господарювання, який виконує роботи (надає послуги) за договором, укладеним поза торговельним чи офісним приміщенням, або за дистанційним договором, може передбачити в такому договорі право споживача на відмову від договору.

    11. Якщо споживач має намір, щоб виконання робіт (надання послуг) розпочалося у період відмови, суб’єкт господарювання вимагає від споживача письмове підтвердження про ознайомлення споживача з тим фактом, що в такому разі він втрачає право на відмову, за умови повного виконання договору суб’єктом господарювання.

    12. У разі відмови від договору про виконання робіт (надання послуг) споживач повинен сплатити виконавцю кошти у сумі, пропорційній вартості виконаної роботи або наданої послуги виконавцем до моменту відмови споживача від договору.

    13. Споживач не може відмовитися від договору про виконання робіт (надання послуг), укладеного поза торговельним чи офісним приміщенням, або відповідного дистанційного договору, якщо:

    1) умовами договору передбачено, що споживач втрачає таке право після виконання суб’єктом господарювання договору в повному обсязі;

    2) споживач уклав договір щодо замовлення послуг з термінового ремонту товару або з технічного чи іншого обслуговування, що здійснюється у приміщенні споживача, крім випадку, якщо під час термінового ремонту чи обслуговування між споживачем і суб’єктом господарювання укладено інший договір про виконання робіт (надання послуг) чи придбання товарів, які не стосуються такого термінового ремонту чи обслуговування;

    3) договором передбачено надання послуг з розміщення у житловому приміщенні (крім послуг з проживання), транспортування товарів, прокату автомобілів, громадського харчування, показу (проведення) гастрольних заходів та/або послуг, пов’язаних із дозвіллям, у разі якщо зазначено конкретну дату або період його виконання.

    14. Якщо споживач відмовляється від договору, припиняється виконання договорів, пов’язаних з виконанням цього договору та укладених з метою його реалізації, щодо отримання товарів або робіт (послуг), що постачаються, виконуються (надаються) суб’єктом господарювання або третьою стороною на підставі домовленості між ними. Таке припинення здійснюється без витрат для споживача, крім випадку, якщо споживач обрав спосіб доставки, відмінний та дорожчий від способу доставки, запропонованого продавцем.

    Як правило без суду не обійтись у таких справах.

    Питання виникнення обов’язку повернути кошти передплати регулюється нормами Цивільного Кодексу, зокрема частиною 2 статті 693 Цивільного Кодексу України, однак її застосування у судових спорах під час розгляду цієї категорії господарськими судами заслуговує на окрему увагу, оскільки думка судів мала різні тлумачення законодавчих норм. Отже, такі поняття, як момент, коли зобов’язання набуває статусу грошового зобов’язання; правомірність нарахування на цю суму інфляційних збитків та відсотків річних для стягнення з боржника; те, чи відбулась відмова від договору, а також визначення дати, з якої ці нарахування мають обчислюватись, – все це неодноразово досліджувалось господарськими судами і навіть мало певні зміни позицій суду, окрему думку тощо.

    Тут насамперед слід звернути увагу на той факт, що у судовій практиці відбулось відступлення від попередніх висновків Верховного Суду щодо питання застосування до суми неповернутої передплати частини 2 статті 625 Цивільного Кодексу (право нарахування інфляційних витрат та 3 % річних на розмір суми передплати).

    Так, згідно з висновками Великої Палати Верховного Суду, які викладені у постанові від 22.09.2020 у справі № 918/631/19, правовідношення, де після фактичного спливу строку виконати господарське зобов’язання (з постачання) у постачальника чи продавця, виникло зобов`язання повернути отриману ним суму попередньої оплати покупцю (грошове зобов`язання), а саме сплатити суму коштів відповідно до частини 2 статті 693 ЦК України.

    Тобто на випадок, коли покупець має право вимагати повернення суми попередньої оплати на підставі частини 2 статті 693 ЦК України, поширюються норми відповідальності за невиконання грошового зобов’язання.

    Отже, на це грошове зобов’язання мають нараховуватись інфляційні та три відсотки річних, що передбачає частина 2 статті 625 ЦК.

    Отже, Верховний Суд вважає, що зобов`язання повернути суму попередньої оплати виникає з наступного дня після спливу строку постачання.

    Так, для коректного застосування наведеного раніше висновку важливим є з’ясування питання щодо обов’язковості письмової вимоги про повернення коштів як окремої юридичної події. З судової практики, яка є досить динамічною, ми бачимо, що за положеннями частини 2 статті 693 ЦК покупець лише має право вимагати повернення йому коштів передплати, але звертаючись із позовом до суду, для нарахування господарських санкцій на певну суму позивач має визначити момент, коли у боржника грошове зобов’язання вже виникло і з якої юридичної події має починатись відлік невиконання. Бо поки боржник не отримував відповідної вимоги про гроші, його зобов’язання полягає лише в постачанні товару / послуги (негрошове господарське зобов’язання).

    З повагою та розумінням, Ярослав ТУРЧИН


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України