Задайте питання юристу

954 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Військове право, 27 жовтня 2025, питання №143390 340₴

Чи можу отримати відстрочку по догляду за мамою якщо вона має пмж Угорщини а не відмовилася від угорського громадянства

Оформляю догляд за мамою для відстрочки ,мама виїхала на ПМЖ в Угорщину ,не відмовилася від громадянства Украіни ,має діючий закордонний паспорт Украіни ,важкохвора в власній квартирі без прописки, чи маю право отримати догляд на відстрочку

Відповіді юристів (19)

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    Якщо Ваша мати наразі перебуває за кордоном, оформити відстрочку в Україні по її догляду буде доволі складно. Вона має групу інвалідності чи висновок про потребу в постійному догляді?

    • Андрій Клієнт 7 годин тому

      наразі знаходиться в Україні, потребує догляду по деменціі ,лежить в Державній лікарні ,деменція плюс інсульт

      • Кирда Вячеслав Володимирович

        Тоді, в цілому, це можливо, але для початку треба мати висновок, що вона потребує постійного стороннього догляду.!

        • Андрій Клієнт 7 годин тому

          є висновок ,проблема що є лише закордонний паспорт ,нема прописки ,є право на власність квартири ,чи є в Україні закордонний паспорт підтвердженням особи

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Андрію!

    Ви маєте право отримати відстрочку, якщо здійснюєте догляд за одним із батьків, який потрбує постійного догляду за висновком ЛКК.

    Ви оформлюєте компенсацію за догляд на непрофесійній основі, я вірно розумію? Ваша матір знаходиться станом на зараз в Угорщині чи в Україні? Ваша матрір має висновок ЛКК про потребу у постійному догляді? Можливо, Ваша матір є особою з інвалідністю, якщо так, то яка група була призначена?

    Якщо мова йде про відстрочку за пунктом 9 частини першої статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", то для оформлення відстрочки Ви повинні представити на розгляд комісії наступні документи згідно Додатку 5 Постанови КМУ №560:

    «для особи, яка потребує постійного догляду, - довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або витяг з рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи, або висновок лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу в постійному догляді за формою, затвердженою МОЗ, або витяг з рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи;

    для особи, яка зайнята постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю, - документи, що підтверджують родинні зв’язки (свідоцтво про шлюб або свідоцтво про народження дитини, або свідоцтво про народження особи, яка здійснює постійний догляд), документи про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд або акт про встановлення факту здійснення особою постійного догляду (додаток 8)".

    Від Вас потрібно мати більше інформації, аби надати конкретну відповідь на запитання.

    Щодо Вас, то чи перебуваєте Ви на обліку в ТЦК? Який військово-обліковий документ маєте?

    Потрібно врахувати, що з 1 листопада 2025 року в Україні починають діяти нові правила оформлення та продовження відстрочок від мобілізації.

    Зміни до постанови Кабінету Міністрів України №560 передбачають автоматичне продовження відстрочок, цифрову форму як основний спосіб оформлення, а також перенесення подання паперових документів до Центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП).

    1. Автоматичне продовженняВсі відстрочки, підстави для яких можна підтвердити в державних реєстрах або які не можуть змінитися з часом, будуть продовжуватись автоматично без потреби повторно збирати документи і подавати заяву.

    Відстрочки автоматично продовжуються для таких категорій:

    • люди з інвалідністю;
    • тимчасово непридатні до служби;
    • батьки трьох і більше дітей до 18 років;
    • батьки дитини з інвалідністю до 18 років;
    • батьки повнолітньої дитини з інвалідністю I чи II групи;
    • ті, хто має дружину або чоловіка з інвалідністю I чи II групи;
    • ті, хто доглядає за батьком або матір’ю з інвалідністю (своїми або чоловіка/дружини);
    • жінки та чоловіки, які виховують дитину до 18 років, якщо їхній чоловік або дружина служить у війську;
    • студенти денної або дуальної форми, які здобувають вищий рівень освіти, а також докторанти й інтерни;
    • наукові, науково-педагогічні та педагогічні працівники, які викладають і працюють за основним місцем не менш як на 0,75 ставки;
    • люди, чиї близькі родичі загинули або зникли безвісти під час бойових дій чи під час дії воєнного стану;
    • родичі Героїв України, відзначених посмертно за мужність під час Революції Гідності;
    • особи, незаконно позбавлені волі через агресію РФ;
    • військові, звільнені з полону.
    2. Оформлення онлайн у Резерв+

    9 типів відстрочок вже можна оформити онлайн у застосунку Резерв+. Послуга доступна для таких категорій:

    • люди з інвалідністю;
    • тимчасово непридатні до служби (за наявності постанови ВЛК в електронному вигляді);
    • батьки трьох і більше дітей до 18 років в одному шлюбі;
    • батьки дитини з інвалідністю до 18 років;
    • батьки повнолітньої дитини з інвалідністю I чи II групи;
    • ті, хто має дружину або чоловіка з інвалідністю I чи II групи;
    • жінки та чоловіки, які виховують дитину до 18 років, якщо їхній чоловік або дружина служить у війську;
    • студенти денної або дуальної форми, які здобувають вищий рівень освіти, а також докторанти й інтерни;
    • наукові, науково-педагогічні та педагогічні працівники, які викладають і працюють за основним місцем не менш як на 0,75 ставки.

    Перелік буде розширюватись. Ще два типи відстрочок з’являться в застосунку найближчим часом. Отримати їх зможуть:

    • ті, хто доглядає за батьком або матір’ю з інвалідністю (своїми або чоловіка/дружини);
    • батько або мати, які самостійно виховують дитину до 18 років.
    3. Оформлення офлайн у ЦНАП

    Для тих, чий тип відстрочки ще не цифровізований, а також для тих, хто не користується смартфоном або має паперові документи й недостатньо даних у державних реєстрах, з 1 листопада можна подати заяву про відстрочку в будь-якому зручному Центрі надання адміністративних послуг (ЦНАП).

    У такому разі адміністратор ЦНАП отримує та сканує документи й передає їх у електронній формі до відповідного ТЦК та СП для ухвалення рішення. Тобто ЦНАП є фронт-офісом приймання документів на послугу, а результат ухвалює ТЦК та СП.

    До кінця жовтня ТЦК та СП приймають заяви за старим порядком. З 1 листопада подати заяву про відстрочку можна тільки через Резерв+ або ЦНАП.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    • Андрій Клієнт 7 годин тому

      В Украіні у власній квартирі вже 2 роки ,але посвідчення особи закордоний паспорт ,ЛкК уУкраїни по деменціі та ін ульту Прописки нема

      • Айвазян Юрій Климентійович

        Закордонний паспорт є належним документом, який підтверджує громадянство України.

        Відповідно до статті 4 Конституції України в Україні існує єдине громадянство.

        Підстави набуття і припинення громадянства України визначаються законом. Статтею 2 Закону України «Про громадянство України» передбачено, якщо громадянин України набув громадянство (підданство) іншої держави, то у правових відносинах з Україною він визнається лише громадянином України.

        Згідно із пунктом 1 частини 1 статті 13 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» від 20.11.2012 № 5492-VI зі змінами та доповненнями (Відомості Верховної Ради, 2014, № 36, ст.1190):

        1 . Документами, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України є:

        а) паспорт громадянина України;

        б) паспорт громадянина України для виїзду за кордон;

        в) дипломатичний паспорт України;

        г) службовий паспорт України;

        ґ) посвідчення особи моряка;

        д) посвідчення члена екіпажу;

        е) посвідчення особи на повернення в Україну;

        є) тимчасове посвідчення громадянина України.

        Відсутність прописки в матері не позбавляє Вас права отримати відстрочку, якщо на підтвердження догляду за нею Ви маєте або довідку про компенсацію за догляд на непрофесійній основі, або ж Додаток 8 - акт встановлення факту здійснення постійного догляду. Який саме з цих двох документів Ви оформлюєте?

        • Андрій Клієнт 7 годин тому

          акт встановлення факту здійснення постійного догляду

          • Айвазян Юрій Климентійович

            Комісія вже видала акт чи Ви тільки подали відповідну заяву?

        • Андрій Клієнт 7 годин тому

          акт встановлення факту здійснення постійного догляду

          • Айвазян Юрій Климентійович

            Андрію, вже затверджений новий порядок оформлення відстрочки через ЦНАП з 1-го листопада 2025 року. Наскільки я розумію, враховуючи той факт, що Додаток 8 Вам поки що не видали, заяву Ви вже будете подавати саме через ЦНАП.

            Відповідно До Постанови КМУ №560 (зі змінами, внесенимиПостановою КМУ №1364 від 24.10.2025 року) "Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період":

            «58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих та посадових (службових) осіб, зазначених у підпунктах 16—23 пункту 1 додатка 5, військовозобов’язаних СБУ чи розвідувальних органів) особисто через центри надання адміністративних послуг подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу за місцем перебування на військовому обліку заяву про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

            Заява повинна містити такі обов’язкові відомості про військовозобов’язаного:

            • прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності);
            • реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта громадянина України (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті громадянина України);
            • дату народження;
            • адресу задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування);
            • адресу електронної пошти;
            • контактний номер телефону.

            До заяви додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5.

            Адміністратор центру невідкладно засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг формує та передає заяву відповідно до Порядку подання через центри надання адміністративних послуг ізвикористанням засобів Єдиного державного вебпорталу електронних послуг заяв про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 560 (Офіційний вісник України, 2024 р., № 49, ст. 2979), — із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2025 р. № 1364.

            Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації відповідним територіальним центром комплектування та соціальної підтримки або його відділом (Центральним управлінням або регіональним органом СБУ чи відповідним підрозділом розвідувального органу) не пізніше ніж протягом одного робочого дня з дня її отримання.

            Під час подання заяви військовозобов’язаний пред’являє військовообліковий документ (військово-обліковий документ в електронній формі).

            60.Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади, інших державних органів для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів. Орган державної влади, інший державний орган здійснює розгляд відповідного запиту протягом п’яти робочих днів з дати його отримання.

            Підтвердження достовірності та/або перевірка відомостей, зазначених у заяві, здійснюються шляхом електронної інформаційної взаємодії Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів з іншими державними реєстрами або базами (банками) даних.

            Комісія зобов’язана розглянути отримані заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи календарних днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом дня, наступного за днем отримання інформації на запити до органів державної влади, інших державних органів.

            На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.

            У разі позитивного рішення комісії відомості щодо надання відстрочки (строк відстрочки та строк дії відповідних законних підстав (настання обставин, за яких особа втрачає законні підстави на відстрочку) протягом одного дня з дати прийняття такого рішення вносяться до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів та відображаються в електронному кабінеті призовника, військовозобов’язаного, резервіста, а не пізніше двох днів з дати прийняття такого рішення заявникові повідомляється про це у способи, визначені цим пунктом, та видається роздрукований (оновлений) військово-обліковий документ, сформований відповідно до Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 559 (Офіційний вісник України, 2024 р., № 49, ст. 2978), або довідка за формою згідно з додатком 6 (для військовозобов’язаних СБУ та розвідувальних органів).

            У разі прийняття комісією рішення про відмову у наданні відстрочки заявникові (у тому числі військовозобов’язаному СБУ або розвідувальних органів) не пізніше ніж на наступний робочий день з дати прийняття такого рішення повідомляється про це у способи, визначені цим пунктом, за формою згідно з додатком 7.

            У разі прийняття комісією рішення про відмову у наданні відстрочки за результатами розгляду заяви про надання відстрочки, поданої через центр надання адміністративних послуг, територіальний центр комплектування та соціальної підтримки повідомляє відповідному центру надання адміністративних послуг та надсилає заявникові повідомлення про відмову у наданні відстрочки (додаток 7) на зазначену у заяві адресу електронної пошти.

            Рішення комісії може бути оскаржене у судовому порядку.

            Згідно із ПОРЯДОКОМ подання через центри надання адміністративних послуг із використанням засобів Єдиного державного вебпорталу електронних послуг заяв про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затверджений Постановою КМУ №560 від 16 травня 2024 року.

            "5. Для отримання послуги суб’єкт звернення подає через адміністратора центру заяву в електронній формі (у разі технічної реалізації такої можливості засобами Порталу Дія) на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу за місцем перебування суб’єкта звернення на військовому обліку (далі — суб’єкт надання послуги), у якій зазначаються відомості, передбачені Порядком призову.

            До заяви додаються електронні копії паперових документів (скановані копії), що підтверджують право на відстрочку, зазначені у переліку згідно з додатком 5 до Порядку призову.

            6. Заява подається суб’єктом звернення через центр особисто. Подання заяви представником суб’єкта звернення не допускається.

            7. Заява може бути подана через адміністратора центру після проходження ним електронної ідентифікації та автентифікації на Порталі Дія з використанням інтегрованої системи електронної ідентифікації, електронного підпису або інших засобів електронної ідентифікації, які дають змогу однозначно встановити його особу, а також після здійснення ідентифікації суб’єкта звернення на підставі документа, що посвідчує його особу, та документа, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб — платників податків (картки платника податків) (крім випадків, коли особа через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомила про це відповідному контролюючому органу і має відмітку або інформацію в паспорті громадянина України).

            8. Подальше формування заяви припиняється після ідентифікації суб’єкта звернення, якщо засобами Порталу Дія автоматично отримано відомості про те, що суб’єкт звернення уже має подану засобами Порталу Дія заяву про отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, щодо якої не прийняте остаточне рішення в порядку, передбаченому Порядком призову.

            У випадку, передбаченому цим пунктом, засобами Порталу Дія формується інформаційне повідомлення у форматі, придатному для його завантаження та друку, із зазначенням підстав для припинення подальшого формування заяви та рекомендаціями щодо подальших дій суб’єкта звернення. Таке інформаційне повідомлення відображається в особистому кабінеті адміністратора центру на Порталі Дія, роздруковується ним без використання спеціальних бланків та/або додаткового засвідчення підписом чи скріплення гербовою печаткою та видається суб’єкту звернення (на вимогу).

            9. За відсутності підстави для припинення подальшого формування заяви, передбаченої пунктом 8 цього Порядку, заява в електронній формі формується адміністратором центру на підставі відомостей та документів, наданих суб’єктом звернення, засобами Порталу Дія автоматично у формі, придатній для сприйняття її змісту, роздруковується та надається суб’єкту звернення для перевірки та підписання, після чого на неї накладається кваліфікований електронний підпис або удосконалений електронний підпис, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, адміністратора центру.

            Сформована та підписана адміністратором центру заява блокується для редагування з накладенням на неї кваліфікованої електронної печатки технічного адміністратора Порталу Дія. Відповідальність за достовірність відомостей, що містяться в заяві та доданих до неї документах, несуть суб’єкти звернень.

            10. Формування заяви в електронній формі засобами Порталу Дія припиняється у разі, коли зазначені в заяві відомості надані не в повному обсязі та/або не пройшли арифметичний та/або формато-логічний контроль.

            11. Відомості про суб’єкта звернення (прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) та реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта громадянина України (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті громадянина України), що містяться в заяві, невідкладно надсилаються засобами Порталу Дія з використанням системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів “Трембіта” до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів (далі — Реєстр) для отримання/підтвердження відомостей, передбачених абзацом другим цього пункту.

            У порядку електронної інформаційної взаємодії з Реєстром автоматично отримуються/підтверджуються відомості про факт перебування/неперебування суб’єкта звернення на військовому обліку громадян України (внесення/невнесення відомостей про нього до Реєстру).

            12. Подальший рух заяви припиняється, якщо у порядку електронної інформаційної взаємодії, передбаченої пунктом 11 цього Порядку, отримано/підтверджено відомості про те, що суб’єкт звернення не перебуває на військовому обліку громадян України (відомості про нього не внесено до Реєстру). У випадку, передбаченому цим пунктом, засобами Порталу Дія формується інформаційне повідомлення у форматі, придатному для його завантаження та друку, із зазначенням підстав для припинення подальшого руху заяви та рекомендаціями щодо подальших дій суб’єкта звернення. Таке інформаційне повідомлення відображається в особистому кабінеті адміністратора центру на Порталі Дія, роздруковується ним без використання спеціальних бланків та/або додаткового засвідчення підписом чи скріплення гербовою печаткою та видається суб’єкту звернення (на вимогу).

            13. За відсутності підстави для припинення подальшого руху заяви, передбаченої пунктом 12 цього Порядку, заява та додані до неї документи автоматично засобами Порталу Дія з використанням системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів “Трембіта” надсилаються до захищеної системи електронного документообігу Міноборони для наступної передачі суб’єкту надання послуги.

            У випадку, передбаченому цим пунктом, засобами Порталу Дія формується інформаційне повідомлення про успішне надсилання заяви суб’єкту надання послуги. Таке інформаційне повідомлення відображається в особистому кабінеті адміністратора центру, використовується для інформування суб’єкта звернення та не підлягає завантаженню, друку та/або видачі.

            При цьому адміністратором центру надається суб’єкту звернення опис вхідного пакета документів.

            14. Суб’єкт надання послуги опрацьовує заяву, після чого надсилає засобами Реєстру в порядку електронної інформаційної взаємодії до центру, через який була подана заява, повідомлення про результат такого опрацювання (позитивне рішення про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період або рішення про відмову у її наданні). Інформування суб’єкта звернення здійснюється у порядку та строки, передбачені пунктом 60 Порядку призову.

            У разі позитивного рішення: (оновлений) військово-обліковий документ автоматично формується відповідно до Порядку оформлення (створення) та видачі військовооблікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 559 (Офіційний вісник України, 2024 р., № 49, ст. 2978), та надсилається до особистого кабінету адміністратора центру на Порталі Дія у порядку електронної інформаційної взаємодії між Реєстром та Порталом Дія;

            адміністратор центру не пізніше ніж протягом наступного робочого дня з дня надходження повідомлення про позитивний результат надання послуги та (оновленого) військово-облікового документа повідомляє про це суб’єкту звернення, роздруковує такий документ без використання спеціальних бланків та/або додаткового засвідчення підписом чи скріплення гербовою печаткою та видає його суб’єкту звернення.

            У разі прийняття рішення про відмову у наданні відстрочки адміністратор центру роздруковує відповідне повідомлення про відмову у наданні відстрочки без використання спеціальних бланків та/або додаткового засвідчення підписом чи скріплення гербовою печаткою та видає його суб’єкту звернення (на вимогу).

            Повідомлення про відмову за формою згідно з додатком 7 до Порядку призову з накладеною кваліфікованою електронною печаткою суб’єкта надання послуги також окремо підлягає надсиланню суб’єктом надання послуги технічним засобом електронної комунікації (електронною поштою) безпосередньо на адресу електронної пошти суб’єкта звернення, зазначену в заяві".

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    ВІДСТРОЧКА НАДАЄТЬСЯ ТІЛЬКІ ОСОБАМ, КОТРІ МАЮТЬ УКРАЇНСЬКІ ДОКУМЕНТИ ПРО НЕОБХІДНІСТЬ ПОСТІЙНОГО ДОГЛЯДУ.

    ІНВАЛІДНІСТЬ (ХВОРОБА) ВСТАНОВЛЕННІЗА КОРДОНОМ, ПОВИННІ БУТИ ПІДТВЕРДЖЕНІ ПО ЗАКОНОДАВСТВУ УКРАЇНИ.

    Щоб підтвердити хворобу, встановлену за кордоном, необхідно надіслати українською мовою всі медичні документи своєму сімейному або лікуючому лікарю в Україні. Лікар оформить електронну форму 088/о («Направлення на МСЕК» або, з 2025 року, оцінювання функціонування), яка потім буде передана до експертної команди для дистанційного встановлення інвалідності.

    • Андрій Клієнт 7 годин тому

      всі документи українські , проблема в тому що має лише український закордонний паспорт та нема прописки

      • Карпенко Андрій Володимирович

        ТІЛЬКІ ЧЕРЕЗ ЛІКАРІВ УКРАЇНИ МОЖНА ВСТАНОВИТИ (ПІДТВЕРДИТИ) НЕОБХІДНІСТЬ ПОСТІЙНОГО ДОГЛЯДУ АБО ІНВАЛІДНІСТЬ.

      • Карпенко Андрій Володимирович

        ЗАРАЗ АКТ НЕ ПОТРІБЕН, ЯКЩО ЦЕ ВАША МАМА.

        ОЗНАЙОМТИСЯ:

        https://protocol.ua/ua/otsrochka_ot_mobilizatsii_s...

      • Карпенко Андрій Володимирович

        ЗАРАЗ АКТ НЕ ПОТРІБЕН, ЯКЩО ЦЕ ВАША МАМА.

        ОЗНАЙОМТИСЯ:

        https://protocol.ua/ua/otsrochka_ot_mobilizatsii_s...

    Карпенко Андрій Володимирович

    ХВОРОБИ ВАШОЇ МАМИ В УКРАЇНІ.

    З 1 січня 2025 р. експертиза щодо встановлення інвалідності проводиться експертними командами з оцінювання повсякденного функціонування особи (ЕКОПФО).

    Для громадян України, які на законних підставах перебувають за кордоном, передбачена процедура оцінювання повсякденного функціонування з можливістю встановлення або продовження інвалідності.

    Для громадян України, які перебувають у країнах, з якими не укладено міждержавні угоди про соціальне забезпечення, процес оцінювання залишається доступним завдяки стандартній процедурі (з Угорщиною такої угоди немає) :

    1 етап: Підготовка медичних документів

    У медичних документах має бути зазначено діагноз з використанням МКХ-10, ступінь функціональних порушень, дані лабораторних та функціональних обстежень (виписки стаціонарного хворого, консультації, обстеження тощо).

    2 етап: Переклад документів

    Документи потрібно перекласти українською мовою та засвідчити їхню правильність перекладу.

    3 етап: Передача документів

    Перекладені документи можуть бути надіслані поштою або передані до лікуючого лікаря через технічні засоби електронних комунікацій (електронна пошта, мобільні застосунки, соціальні мережі тощо).

    На підставі отриманих медичних документів лікуючий лікар зможе сформувати направлення на проведення оцінювання.

    4 етап: Рішення про оцінювання

    На підставі отриманих документів експертна команда в Україні проведе оцінювання повсякденного функціонування, яке може відбутися заочно або з використанням телемедицини.

    У разі труднощів із передачею документів слід звернутися до консульства або посольства України. Для цього відкрийте сайт МЗС, оберіть розділ «Посольства і консульства», знайдіть потрібну країну, перейдіть на сайт відповідного посольства та оберіть розділ «нотаріальні дії».

    Саме такий порядок встановлений п. 13 Порядку проведення оцінювання повсякденного функціонування особи, затвердженого постановою КМУ від 15.11.2024 №1338.

    Також залишається варіант приїхати в Україну і пройти оцінювання в загальному порядку.

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго вечора, Андрію!

    Якщо Ваша мама знахдиться в Україні та Ви отримаєте висновок ЛКК про потребу в постійному догляді та Акт встановлення факту здійснення догляду, то Вам повинні оформити відстрочку.

    З 1 листопада заяву про відстрочку з підтвердними документами Вам потрібно вже буде подавати до ЦНАП, а не ТЦК.

    На практиці військовозобов'язаним не обов'язково мати однакову прописку з особою, за якою здійснюється догляд, тому можете не реєструвати мамі місце проживання в Україні. Головне, повинен бути документ, який підтверджує здійснення догляду, а саме Акт (додаток 8 постанови КМУ 560) або компенсація за догляд на непрофесійній основі.

    Згідно пункту 9 частини 1 статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”

    не підлягають призову під час мобілізації військовозобов'язані, які зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю (батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), якщо вона сама потребує постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, померла (загинула), визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою, і батько чи мати дружини не має інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати за ними догляд), які за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребують постійного догляду.

    Для оформлення відстрочки Вам потрібно подати до ТЦК:

    1. Заяву про відстрочку (Додаток 4 до Постанови КМУ № 560)

    2. Паспорт, РНОКПП, Довідку ЛКК матері

    3. Ваше Свідоцтво про народження

    4. Ваш паспорт, РНОКПП та військово-обліковий документ (можна е-ВОД)

    5. Акт встановлення факту здійснення догляду

    В пункті 58 постанови КМУ 560 вказано, що потрібно подавати засвідчені копії документів.

    Способи засвідчення копій документів

    • нотаріальне засвідчення копії документа;
    • засвідчення копій документів посадовими особами органів державної влади;
    • засвідчення копії документа фізичною особою (вказати "копія вірна, згідно з оригіналом", дата, підпис, ПІП)

    Тому, якщо Ви будете подавати заяву та документ про відстрочку, то подавайте звичайні копії документів, але на кожній копії напишіть "Згідно з оригіналом", дата, підпис, Ваші ініціали. Зберігайте квитанцію та опис вкладеного рекомендованого листа. ПРОТЕ, ЯКЩО ВИ ЗРОБИТЕ НОТАРІАЛЬНІ КОПІЇ, ТО МОЖЕТЕ НАПРАВИТИ І ЇХ.

    Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом СЕМИ днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади. Загалом процес оформлення відстрочки триває декілька тижнів.

    У РАЗІ ПОЗИТИВНОГО РІШЕННЯ ВАМ НАДАДУТЬ ДОВІДКУ ІЗ ЗАЗНАЧЕННЯМ СТРОКУ ВІДСТРОЧКИ ЗА ФОРМОЮ, ВИЗНАЧЕНОЮ У ДОДАТКУ 6 АБО ПРОСТО ВКАЖУТЬ ПРО ВІДСТРОЧКУ У РЕЗЕРВ+

    У разі відмови у наданні відстрочки Вас повідомлять письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.

    ДО УХВАЛЕННЯ КОМІСІЄЮ РІШЕННЯ ВИ НЕ ПІДЛЯГАЄТЕ ПРИЗОВУ НА ВІЙСЬКОВУ СЛУЖБУ ПІД ЧАС МОБІЛІЗАЦІЇ, НА ОСОБЛИВИЙ ПЕРІОД.

    До того ж Вас не повинні направляти на ВЛК (якщо Ви не обмежено придатний), адже згідно пункту 63 постанови КМУ 560 Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (Центрального управління або регіональних органів СБУ чи відповідного підрозділу розвідувальних органів) із заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, крім тих, що були раніше визнані обмежено придатними або тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров’я на строк від шести до 12 місяців відповідно до висновку військово-лікарської комісії, у разі закінчення строку дії довідки (постанови) військово-лікарської комісії, за винятком тих, які визнані в установленому порядку особами з інвалідністю.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Карпенко Андрій Володимирович

    САМЕ ГОЛОВНЕ, ЩОБ ІНФОРМАЦІЯ ПРО ХВОРОБУ ВАШОЇ МАМИ БУЛА В РЕЄСТРІ.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України