Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
960 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Здравствуйте. У меня электросчетчик не просрочен, но старого образца, годен к эксплуатации без замены до 2028 года. Мастер ДТЕК без проверки старого, действующего счетчика требует замены на новый электронный день-ночь. Отказ не принимает. В противном случае грозит письмом в ДТЕК о не допуске к счетчику и отключением света. В моем случае я имею право отказаться от этой замены и если да, то как это обосновать?
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (5)
Юрист, м. Дніпро, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня.
У більшості випадків ви не маєте права відмовитись від заміни лічильника, якщо це ініціатива оператора системи розподілу у рамках програми модернізації.
Те, що старий лічильник «придатний до 2028 року» (це лише термін повірки), не забороняє оператору замінити його раніше на більш сучасний (розумний/електронний) за власним бажанням та за власною програмою.
Згідно з Кодексом комерційного обліку електричної енергії, постачальник послуг має право доступу до лічильника для його заміни. Лічильники часто є власністю ДТЕК, або вони беруть їх на баланс.
Майстер правий щодо наслідків. Якщо ви не допустите його до заміни, він складе Акт про недопуск. Це офіційна підстава для відключення електропостачання через певний час.
Ваш варіант дій:Особисто я змінив лічильник ще декілька років тому і жодних проблем це не принесло.
Адвокат, м. Харків, 19 років досвіду
Спілкуватися у чатіЗДРАВСТВУЙТЕ, НИКОЛАЙ! ДА подобные якобы обязательные установки на протяжении 2024 - 2025 годов имели и имеют место в разных регионах Украины. Очень часто клиенты жалуются на недоразумения под бронью, которые качают права и рассказывают людям сказки, чтобы писали объяснительные почему это они не хотят счётчики менять на новые.
С другой стороны счётчики новые неплохи... Если Вы например уезжаете из Украины это решает вопрос недопуска контролёров и прочих деятелей ДТЭК и других фирм - поставщиков электроэнергии к счетчику, т.к. данные передаются автоматически.
Не знаю зачем это делается. Либо осваивают очередной грант "Международного банка", либо уклонисты просто ищут себе работу, чтоб не сократили и не отправили в окопы.
Но это Ваше право, а не обязанность по моему мнению.
Мои кленты отказывались и проблем у них не было. Тем более Вам под подпись такое уведомление не вручалось.
Хотя формально себя коммунальная мафия подстраховала марионеточными документами, которые им подписали органы - регуляторы с непонятным правовым статусом... обозвав свои бумажки Кодексами... Хотя эти бумажки имеют в иерархии нормативно-правовых актов уровень ниже приказов министерств и ведомств.
Так вот согласно Пункту 5.5.5 глави 5.5 розділу V Правил роздрібного ринку електричної енергії , затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 312 (в редакції від 01.07.2025 р.)
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0312874-18#Te...
Споживач електричної енергії зобов'язаний:
14) не перешкоджати заміні засобів комерційного обліку у разі здійснення такої заміни за рахунок постачальника послуг комерційного обліку або оператора системи;
Основным законом в этой сфере является Закон Украины "О рынке электрической энергии"
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2019-19#Text
Согласно п. 62 ч. 1 ст. 1 этого Закона:
побутовий споживач - індивідуальний побутовий споживач (фізична особа, яка використовує електричну енергію для забезпечення власних побутових потреб, що не включають професійну та/або господарську діяльність) або колективний побутовий споживач (юридична особа, створена шляхом об’єднання фізичних осіб - побутових споживачів, яка розраховується за електричну енергію за показами загального розрахункового засобу обліку в обсязі електричної енергії, спожитої для забезпечення власних побутових потреб таких фізичних осіб, що не включають професійну та/або господарську діяльність);
{Пункт 62 частини першої статті 1 в редакції Закону № 2628-VIII від 23.11.2018}
Згідно з ч. 2, 3 ст. 58 цього Закону:
Побутові споживачі та малі непобутові споживачі мають право на отримання універсальних послуг відповідно до цього Закону.
Споживачі колективного побутового споживача купують та здійснюють розрахунки за спожиту електричну енергію з колективним побутовим споживачем за тими самими цінами, за якими колективний побутовий споживач купує та здійснює розрахунки за електричну енергію з електропостачальником такого колективного побутового споживача.
{Частина друга статті 58 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2712-VIII від 25.04.2019; в редакції Закону № 3220-IX від 30.06.2023}
3. Споживач зобов’язаний:
1) сплачувати за електричну енергію та надані йому послуги відповідно до укладених договорів;
2) надавати постачальникам послуг комерційного обліку, з якими він уклав договір, доступ до своїх електроустановок для здійснення монтажу, технічного обслуговування та зняття показників з приладів обліку споживання електричної енергії;
3) дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів;
4) врегулювати у порядку, визначеному кодексом систем розподілу, відносини щодо технічного забезпечення розподілу електричної енергії з оператором системи розподілу;
5) надавати стороні, з якою укладено договір про постачання/купівлю-продаж електричної енергії, інформацію про максимальну дозволену потужність споживання власних об’єктів споживання за договором з оператором системи розподілу/оператором системи передачі, якщо така потужність дозволяє споживати 600 ГВт·год на рік та більше при максимальній виробничій потужності споживання (цілодобове споживання протягом року);
{Частину третю статті 58 доповнено пунктом 5 згідно із Законом № 3141-IX від 10.06.2023; в редакції Закону № 4213-IX від 14.01.2025}
6) не здійснювати несанкціонований відбір електричної енергії.
{Частину третю статті 58 доповнено пунктом 6 згідно із Законом № 4213-IX від 14.01.2025}
Как видим, Закон таких обязанностей на потребителя электроэнергии не возлагает. Имело ли право НКРЕКП своими решениями в обход закона придумывать для граждан Украины другие обязанности - вопрос спорный. Сразу скажу, судьи в большинстве своём лояльны власти и системе, потому на понимание от них рассчитывать не приходится, потому есть ли смысл тратить время, силы, нервы и деньги на попытку "причесать бандитов" не уверен.
Счётчик в частном домовладении, увы по терминологии НКРЕКП является средством коммерческого учёта электроэнергии. Потому это требование распространяется и на бытовых пользователей электроэнергии по мнению контор-монополистов типа ДТЭК и т.д.
Тому, формально якщо вони доведуть Ваше перешкоджання та належне повідомлення про бажання встановити новий засіб обліку, то можуть посилатися на порушення правил.
Як правило в Україні всі живуть за правилом, що суворість законодавства компенсується необов"язковістю його виконання. Але якщо Ви проста людина, то на жаль зараз режим диктатури все більше дозволяє собі не виконувати закон, а людей у цьому праві обмежують.
Потому не знаю, что Вам посоветовать даже. Рано или поздно придётся менять счётчик. Понимаю, что Вам этого не хочется делать. Но так или иначе соседям будут ставить эти счётчики и Вы будете сидеть без света. Хотя не уверен, что сейчас в стране такая ситуация, что Вы и так без света не сидите, пока власть с Миндичами всякими разворовывала и разворовывает бюджет.
Решать конечно Вам, но увы, законы и подзаконные акты пишут не в интересах народа, а в интересах - монополюг и ЖКХ-мафии. Потому законных инструментов защиты очень мало.
С уважением и пониманием, Я.А. Турчин
Юрист, м. Полтава, 5 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня!
НА ЖАЛЬ, ВИ НЕ МАЄТЕ ПРАВА ВІДМОВИТИСЯ ВІД ЗАМІНИ.
5.5.5. Споживач електричної енергії ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ:
14) не перешкоджати заміні засобів комерційного обліку у разі здійснення такої заміни за рахунок постачальника послуг комерційного обліку або оператора системи.
Пункт 7.5 розділу VII передбачає, що припинення повністю або частково постачання електричної енергії споживачу здійснюється:
1) оператором системи за умови попередження споживача не пізніше ніж за 5 робочих днів до дня відключення у разі:
ОТЖЕ, ЕНЕРГОПОСТАЧАЛЬНИК МАЄ ПРАВО ЗДІЙСНЮВАТИ ПЛАНОВУ ЗАМІНУ ЛІЧИЛЬНИКІВ НА ЗОННІ ПРИЛАДИ ОБЛІКУ ЗА СВІЙ РАХУНОК. А ВІДМОВА ВІД ТАКОЇ ЗАМІНИ МОЖЕ ПРИЗВЕСТИ ДО ВІДКЛЮЧЕННЯ СПОЖИВАЧА ВІД ЕНЕРГОПОСТАЧАННЯ.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Бажаю Вам успіхів!
Адвокат, м. Миколаїв, 34 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Миколо!
Чому Ви не бажаєте замінювати лічильник на запропонований? В чому саме вбачаєте проблему? На жаль, у Вас дійсно можуть виникнути проблеми пов'язані із відключення енергопостачання у разі Вашої відмови від встановлення нового лічильника.
Заміна електролічильника здійснюється у 3 випадках:
1) Коли настав час чергової метрологічної повірки (періодична повірка проводиться раз на 6-16 років, залежно від типу електролічильника). Засоби вимірювальної техніки (до якої відноситься і електролічильник), що перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці відповідно до ч. 1 ст. 17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність».Згідно з п. 2.7.3 Кодексу комерційного обліку електричної енергії, відповідальним за повірку є оператор системи розподілу, тобто АТ «ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО».
2) В рамках Інвестиційної програми постачальник проводить заміну електролічильників на багатофункціональні, які мають можливість вести облік електроенергії, спожитої за різними тарифами (день/ніч) та дистанційно передавати розрахункові дані до автоматизованої системи обліку.
3) Відповідно до нормативних документів, однофазні індукційні електролічильники з класом точності 2,5 мають бути вилучені з експлуатації з подальшою заміною на засіб обліку електроенергії класу точності 1.0.
Як також, засіб обліку електроенергії може бути замінений за ініціативою побутового споживача, коли той бажає встановити замість однозонного (однотарифного) електролічильника багатозонний або улаштувати вузли обліку для генеруючих установок приватних домогосподарств, призначених для виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії.
Згідно Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених Постановою НКРЕКП №312 від 14.03.18 року:
1) користуватися електричною енергією виключно на підставі договору (договорів);
2) сплачувати за електричну енергію та надані йому послуги відповідно до укладених договорів;
3) за умови неповної оплати за спожиту електричну енергію припинити власне електроспоживання відповідно до умов договору;
4) здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих Правил та умов договору;
5) дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів;
6) забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок та електроприладів згідно з вимогами нормативно-технічних документів та нормативно-правових актів України;
7) врегулювати у порядку, визначеному Кодексом систем розподілу та цими Правилами, відносини щодо технічного забезпечення розподілу електричної енергії з оператором системи розподілу шляхом укладення окремого договору про надання послуг із забезпечення перетікань реактивної електричної енергії (або у формі додатка до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії);
8) забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об'єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування;
9) невідкладно повідомляти оператора системи та постачальника послуг комерційного обліку про недоліки в роботі засобу вимірювання;
10) узгоджувати з оператором системи нові підключення та переобладнання внутрішньої електропроводки, здійснювані з метою збільшення споживання електричної потужності;
11) надавати розрахункові документи на вимогу представників електропостачальника та/або оператора системи (після пред'явлення ними службових посвідчень або після отримання споживачем офіційного запиту відповідного учасника роздрібного ринку) для перевірки правильності оплати та відповідності записів у них показам засобу комерційного обліку;
12) забезпечувати доступ представникам оператора системи (після пред'явлення ними службових посвідчень) до об'єкта споживача для проведення технічної перевірки засобу комерційного обліку (засобів вимірювальної техніки), електроустановок та електропроводки, вимірювання показників якості електричної енергії, контролю за рівнем споживання електричної енергії, а також для виконання відключення та обмеження споживання електричної енергії споживачу (субспоживачу) відповідно до встановленого цими Правилами порядку та виконувати їх обґрунтовані письмові вимоги щодо усунення виявлених порушень, якщо це обумовлено умовами договору;
15) не перешкоджати обрізуванню гілок дерев, які ростуть на території, що належить споживачу, для забезпечення відстані не менше 1 метра від проводів повітряної лінії електричної мережі напругою 0,4 кВ та на відстані 2 метра для електричних ліній напругою 10 кВ;
16) не пізніше ніж за 20 робочих днів до припинення користування електричною енергією на об'єкті споживача письмово повідомити електропостачальника, оператора системи та постачальника послуг комерційного обліку про розірвання договорів та розрахуватися за електричну енергію, включаючи день виїзду;
17) забезпечувати безперешкодний доступ до власних електричних установок уповноважених представників відповідних органів виконавчої влади (після пред'явлення ними службових посвідчень), яким згідно з законодавством України надано відповідні повноваження, а також виконувати їх приписи;
18) у разі вибору споживачем тарифу чи комерційної пропозиції, що передбачає розрахунки за тарифами, диференційованими за періодами часу (у тому числі за годинами доби), забезпечити застосування відповідних засобів диференційного (погодинного) вимірювання обсягу електричної енергії;
19) своєчасно вживати відповідних заходів для усунення виявлених порушень;
20) не допускати безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи та/або споживачу (основному споживачу), у разі виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача;
21) розраховувати та складати баланс електричної енергії власних мереж;
22) утримувати власні мережі у стані, що відповідає вимогам нормативних документів;
23) у разі виникнення різниці між обсягами електричної енергії, розподіленими на межі основного споживача та його субспоживачів, терміново виконати організаційні та технічні заходи щодо усунення причин її виникнення;
24) у разі приєднання нових субспоживачів до власних технологічних електричних мереж у межах дозволеної (договірної) потужності повідомити про це оператора системи та електропостачальника та ініціювати коригування дозволеної (договірної) потужності (зменшення дозволеної (договірної) потужності на величину дозволеної (договірної) потужності нових субспоживачів);
25) оперативно повідомляти центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центральний орган виконавчої влади, який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки та охорони праці, електропостачальника та оператора системи, а також тих учасників роздрібного ринку, які зареєструвались в адміністратора комерційного обліку як постачальники послуг комерційного обліку, відповідно до їх повноважень про:
26) перед прийняттям остаточного рішення про зміну електропостачальника провести попередні обговорення з новим електропостачальником для визначення можливості постачання електричної енергії.
У разі перешкоджання у доступі до електроустановок споживача уповноважених представників відповідних органів виконавчої влади (у межах їх повноважень, визначених нормативно-правовими актами), уповноважених представників електропостачальника - до вузла вимірювання та/або оператора системи - до ділянки електромережі від межі балансової належності до вузла вимірювання (включно) такий споживач та/або посадові особи такого споживача несуть відповідальність відповідно до законодавства України.
Споживач (основний споживач) відшкодовує учасникам роздрібного ринку збитки, виникнення яких пов'язане з вимушеним порушенням умов договору інших споживачів (субспоживачів) щодо обсягів постачання, показників якості електропостачання та/або договірної потужності, зумовлені діями та/або бездіяльністю споживача (основного споживача).
З повагою, адвокат Айвазян.
Адвокат, м. Чернігів, 7 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас.
Здравствуйте. У меня электросчетчик не просрочен, но старого образца, годен к эксплуатации без замены до 2028 года. Мастер ДТЕК без проверки старого, действующего счетчика требует замены на новый электронный день-ночь. Отказ не принимает. В противном случае грозит письмом в ДТЕК о не допуске к счетчику и отключением света. В моем случае я имею право отказаться от этой замены и если да, то как это обосновать?
У подібних ситуаціях, на жаль, простір для відмови фактично відсутній. Хоча Ваш лічильник формально ще не вичерпав строк експлуатації, енергопостачальники зараз масово переходять на нові типи лічильників і роблять це не як рекомендацію, а як обов’язкову технічну вимогу. ДТЕК керується своїми внутрішніми правилами, графіками модернізації та вимогами до дистанційного обліку, і тому стара модель лічильника, навіть якщо вона ще придатна, розглядається ними як така, що підлягає плановій заміні.
На практиці це означає, що клієнт не має можливості відстояти старий лічильник. Формально Ви можете висловити незгоду, але це нічого не змінить: у разі недопуску майстра до заміни вони справді подадуть акт про недопуск, після чого ДТЕК має право обмежити електропостачання. Це звучить жорстко, але саме так працює процедура - і не важливо, що Ваш прилад ще чинний за паспортом.
З повагою! Щасти Вам!