Задайте питання юристу

835 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Трудове право, 01 грудня 2020, питання №34104 100₴

Виплати середньмісячного заробітку колишньому депутату

Працював по договору на місці секретаря виконкому сільської ради з січні 2015 року. В жовтні того ж року обраний депутатом та секретарем ради. Чи маю я право на виплати 6 місячної заробітньої плати у звязку із закінченням повноважень 20.10.2020 року та реорганізацією сільської ради.

Відповіді юристів (7)

    Кальницкий Георгий  Валериевич
    15%
    Кальницкий Георгий Валериевич 3 роки тому

    Юрист, м. Одеса, 32 роки досвіду

    Володимиру, на ваше питання могу повідоміти, що

    секретарю місцевої ради, відповідно до абзацу першого частини другої статті 33 Закону, після закінчення його повноважень надається попередня робота (посада), а за її відсутності - інша рівноцінна робота (посада) на тому самому або, за його згодою, на іншому підприємстві, в установі, організації. Дане положення Закону щодо збереження місця роботи (посади) було суттєво посилено Законом від 11.01.2007 № 575-V, яким частину першу статті 33 було доповнено новим абзацом, що уточняв і конкретизував задекларовані гарантії і на сьогодні в Законі чітко зазначено, що з працівником, якого прийнято на роботу (посаду), що її виконував (займав) депутат місцевої ради, укладається строковий трудовий договір; цей договір розривається у разі повернення депутата місцевої ради на роботу, але не пізніш як через три місяці після припинення повноважень депутата місцевої ради.

    Разом із тим, статтею 33 Закону передбачено регулювання ситуації, коли надання попередньої або рівноцінної роботи (посади) неможливе. В такому разі, відповідно до абзацу другого частини другої даної статті, за колишнім сільським секретарем буде зберігатися на період працевлаштування, але не більше шести місяців, середня заробітна плата, яку він одержував на своїй попередній посаді, що виплачується за рахунок коштів сільського бюджету.

    По-перше, цілком очевидно, що обидві вищезазначені гарантії - як збереження роботи, так і збереження середньомісячної заробітної плати можуть бути надані лише за умови волевиявлення колишнього селищного секретаря і його особистого звернення як до підприємства, організації, установи, так і до сільської ради. Це його право і в разі небажання повертатися на попередню до обрання роботу підприємство, установа, організація не матиме перед ним жодних зобов’язань щодо надання такої роботи.

    По-друге, як випливає зі змісту статті 33 Закону, гарантія щодо збереження середньої заробітної плати надається сільською радою лише за умови неможливості реалізації гарантії щодо надання попередньої або рівноцінної роботи (посади) зі сторони підприємства, установи, організації. При цьому така неможливість має бути підтверджена офіційними документи підприємства, установи, організації, до яких звернувся колишній сільський секретар з метою повернення на попередню роботу.

    По-третє, слід зазначити, що шестимісячний строк, протягом якого гарантується збереження середньомісячної заробітної плати, визначається як період працевлаштування. Отже колишній секретар при призначенні і отриманні виплат не повинен перебувати у трудових відносинах із жодним підприємством, установою, організацією. Тому у відповідному рішенні сільської ради може бути вказано на необхідність подання ним для отримання виплат копії трудової книжки, яка засвідчуватиме зазначені обставини.

    Всього найкращого!

    Карпенко Андрей Владимирович
    15%
    Карпенко Андрей Владимирович 3 роки тому

    Адвокат, м. Київ, 25 років досвіду

    1. Статья 118. Гарантии для работников, избранных на выборные должности

    Работникам, освобожденным от работы вследствие избрания их на выборные должности в государственных органах, а также в партийных, профсоюзных, комсомольских, кооперативных и других общественных организациях, предоставляется после окончания их полномочий по выборной должности прежняя работа (должность), а при ее отсутствии - другая равноценная работа (должность) на том же или, с согласия работника, на другом предприятии, в учреждении, организации.

    2. Ст. 118 КЗоТ определяет субъективное право работников, освобожденных от работы вследствие избрания их на выборные должности в вышеназванных органах и организациях, на получение после окончания их полномочий по выборной должности прежняя работа (должность) на том же предприятии. Поэтому предприятие, с которого работник уволился в связи с избранием на выборную должность, должно быть готовым к выполнению обязанности по предоставлению ранее уволенному работнику того же или другой равноценной работы.

    3. Невыполнение предприятием обязанности предоставить работнику, ранее освобожденному в связи с избранием на выборную должность, предыдущей или равноценной работы (должности) не влечет обязанности возместить работнику неполученный заработок, поскольку это не предусмотрено законодательством. Вместе с тем депутату местного совета, который работал в совете на выборной должности, в случае невозможности предоставления предыдущей или другой равноценной работы (должности) предусмотрено сохранение в течение срока, не превышающего 6 месяцев, заработной платы, которую он получал на выборной должности в совете. Выплата производится за счет местного бюджета (ст. 28 Закона "О статусе депутатов местных советов"). Выплачеваемая работнику заработная плата должна равняться средней заработной плате, рассчитанной в соответствии с Порядком исчисления средней заработной платы.

    Средний заработок работника определяется в соответствии со статьей 27 Закона Украины «Об оплате труда» по правилам, предусмотренным Порядком исчисления средней заработной платы, утвержденного постановлением Кабинета Министров Украины от 8 февраля 1995 года № 100.

    Следовательно, если Вам не будет предложена работа на прежней или равноценной должности, Вы имеете право на выплату 6-месячной зарплаты.

    Савоста   Ірина   Михайлівна
    15%
    Савоста Ірина Михайлівна 3 роки тому

    Адвокат, м. Сновськ, 5 років досвіду

    Доброго ранку. Згідно з ч. 2 ст. 33 Закону України від 11.07.2002 № 93-IV «Про статус депутатів місцевих рад» депутату місцевої ради, який працював у раді на постійній основі, після закінчення таких повноважень надається попередня робота (посада), а за її відсутності — інша рівноцінна робота (посада) на тому самому або, за згодою депутата, на іншому підприємстві, в установі, організації.

    У разі неможливості надання відповідної роботи (посади) на період працевлаштування за колишнім депутатом місцевої ради зберігається, але не більше шести місяців, середня заробітна плата, яку він одержував на виборній посаді у раді, що виплачується з відповідного місцевого бюджету. У разі, якщо колишній депутат місцевої ради має право на пенсійне забезпечення або йому призначена пенсія за віком, по інвалідності, у зв’язку із втратою годувальника, за вислугу років відповідно до закону, за ним не зберігається середня заробітна плата, яку він одержував на виборній посаді в раді.

    У Вашому питанні важливо розуміти настпуне. Ви працювали секретарем виконавчого комітету сільської ради, потім були вибрані депутаттом та скретарем сільської ради. Посада секретаря виконкому сільської ради залишилася чи Ви стали виконувути обов'язки секретаря ради і секретаря виконкому? Також варто розуміти з посади серетаря виконкому Ви були переведені на виборну посаду чи звільнені за власим бажанням з попередньої посади?

    Оскільки після припинення повноважень секретаря (який обирався з числа депутатів) особа має гарантоване право на повернення до попереднього місця роботи, але за умови правильного оформлення її звільнення, а саме відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 36 КЗпП у зв’язку із переходом на виборну посаду. Звільнення особи з попереднього місця роботи за власним бажанням, навіть напередодні обрання на виборну посаду на підставі ст. 38 КЗпП, не означає, що на час обрання на посаду секретаря особа працювала, і виключає застосування ч. 2 ст. 33 Закону та отримання відповідних виплат.

    Така позиція викладена у постанові Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 219/2204/2016-ц.

    Савченко Олександр
    15%
    Савченко Олександр 3 роки тому

    Юрист, м. Чернігів, 9 років досвіду

    Відповідно до статті 118 Кодексу законів про працю України працівникам, звільненим від роботи внаслідок обрання їх на виборні посади (…), надається після закінчення їх повноважень за виборною посадою попередня робота (посада), а при її відсутності - інша рівноцінна робота (посада) на тому самому або, за згодою працівника, на іншому підприємстві, в установі, організації.

    Аналогічна за змістом гарантія передбачена й абзацом 1 частини 2 статті 33 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», а саме: депутату місцевої ради, який працював у раді на постійній основі, після закінчення таких повноважень надається попередня робота (посада), а за її відсутності - інша рівноцінна робота (посада) на тому самому або, за згодою депутата, на іншому підприємстві, в установі, організації.

    У разі неможливості надання відповідної роботи (посади) на період працевлаштування за колишнім депутатом місцевої ради зберігається, але не більше шести місяців, середня заробітна плата, яку він одержував на виборній посаді у раді, що виплачується з відповідного місцевого бюджету. У разі, якщо колишній депутат місцевої ради має право на пенсійне забезпечення або йому призначена пенсія за віком, по інвалідності, у зв'язку із втратою годувальника, за вислугу років відповідно до закону, за ним не зберігається середня заробітна плата, яку він одержував на виборній посаді в раді.

    Згідно з пунктом 5 статті 12 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» на сільських, селищних, міських голів поширюються повноваження та гарантії депутатів рад, передбачені законом про статус депутатів рад, якщо інше не встановлено законом.

    Секретар сільської, селищної, міської ради працює в раді на постійній основі. Секретар ради обирається радою з числа її депутатів на строк повноважень ради за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови (статті 50 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

    Тобто на сільського голову та секретаря сільської ради поширюються норми частини 2 статті 33 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».

    Відповідно до пункту 2 статті 8 Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, що об’єдналися, завершуються в день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об’єднаною територіальною громадою.

    Таким чином, повноваження сільського голови та секретаря закінчуються в день набуття сільською радою, обраною об’єднаною територіальною громадою. У зв’язку з цим, закінчуються в цей день і їх трудові відносини з даною установою.

    Підприємство (установа, організація), з якого працівник звільнився у зв’язку з його обранням на виборну посаду, має бути готовим до виконання обов’язку щодо надання раніше звільненому працівникові тієї самої або іншої рівноцінної роботи. Невиконання підприємством такого обов’язку не тягне за собою відшкодування працівникові неодержаного заробітку, оскільки це не передбачено законодавством. Водночас норми частини 2 статті 33 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» передбачають збереження за депутатом місцевої ради на період працевлаштування середньої заробітної плати, яку він одержував на виборній посаді в раді і яку виплачують за рахунок місцевого бюджету.

    Ваше питання: "Працював по договору на місці секретаря виконкому сільської ради з січні 2015 року. В жовтні того ж року обраний депутатом та секретарем ради. Чи маю я право на виплати 6 місячної заробітньої плати у звязку із закінченням повноважень 20.10.2020 року та реорганізацією сільської ради".

    Відповідь: "Якщо до жовтня 2015 року (тобто, до обрання депутатом та секретарем ради) Ви також працювали на виборній посаді (секретаря виконкому сільської ради), то права на виплату Ви не маєте.

    Всього доброго!

    Успіхів Вам!

    Гончаренко Константин
    15%
    Гончаренко Константин 3 роки тому

    Юрист, м. Суми, 5 років досвіду

    Доброго дня!

    Повідомляю наступне:

    Працiвникам, звiльненим вiд роботи внаслiдок обрання їх на виборнi посади в державних органах, а також у партiйних, профспiлкових, кооперативних та iнших громадських органiзацiях, надається пiсля закiнчення їх повноважень за виборною посадою попередня робота (посада), а при її вiдсутностi – iнша рiвноцiнна робота (посада) на тому самому або, за згодою працiвника, на iншому пiдприємствi, в установi, органiзацiї. (ст.118 КЗпП Украііни)

    У трудовій книжці в графі 3 робиться запис: “Звільнений у зв’язку з обранням на виборну посаду в таку-то організацію, п. 5 ст. 36 КЗпП України”. Даний запис здійснюється відповідно до п. 2.27 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників: “У разі переведення з одного підприємства на інше за погодженням між керівниками підприємств у графі 3 записується посилання на погодження: “Звільнений у зв’язку з переведенням на роботу на таке-то підприємство, п. 5 ст. 36 КЗпП України”.

    Оскільки зазвичай на виборні посади працівники обираються на відповідні строки, рано чи пізно вони мають право вимагати надання попередньої посади чи рівноцінної роботи (посади) на цьому самому або на іншому підприємстві. На практиці трапляються випадки, коли працівник залишає виборну посаду достроково, що призводить до непорозумінь, індивідуальних трудових спорів, судових процесів щодо надання йому попередньої посади, при відсутності рівноцінної роботи (посади) на цьому самому чи на іншому підприємстві, коли утворити нову посаду практично неможливо. Щоб уникнути непорозумінь, рекомендуємо на вакантну посаду прийняти іншого працівника за строковим трудовим договором на підставі пункту 3 статті 23 КЗпП (на строк виконання робіт до повернення попереднього працівника на цю посаду після закінчення роботи на виборній посаді).

    Якщо іншу особу вже прийнято на Вашу посаду без укладення строкового договору,то звільнити її не можуть ,проте особі ,яка раніше працювала на вказаній посаді ,повинні у разі повернення з виборноіі посади,запропонувати іншу рівноцінну посаду на цьому підприємстві.

    З повагою,

    Костянтин Гончаренко

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Доброго вечора, Володимире!

    Секретарю місцевої ради, відповідно до абзацу першого частини другої статті 33 Закону, після закінчення його повноважень надається попередня робота (посада), а за її відсутності - інша рівноцінна робота (посада) на тому самому або, за його згодою, на іншому підприємстві, в установі, організації. Дане положення Закону щодо збереження місця роботи (посади) було суттєво посилено Законом від 11.01.2007 № 575-V, яким частину першу статті 33 було доповнено новим абзацом, що уточняв і конкретизував задекларовані гарантії і на сьогодні в Законі чітко зазначено, що з працівником, якого прийнято на роботу (посаду), що її виконував (займав) депутат місцевої ради, укладається строковий трудовий договір; цей договір розривається у разі повернення депутата місцевої ради на роботу, але не пізніш як через три місяці після припинення повноважень депутата місцевої ради.

    Разом із тим, статтею 33 Закону передбачено регулювання ситуації, коли надання попередньої або рівноцінної роботи (посади) неможливе. В такому разі, відповідно до абзацу другого частини другої даної статті, за колишнім сільським головою або секретарем буде зберігатися на період працевлаштування, але не більше шести місяців, середня заробітна плата, яку він одержував на своїй попередній посаді, що виплачується за рахунок коштів сільського бюджету. Однак вже друге речення вказаного абзацу містить застереження, з якого випливає, що в разі, якщо колишній секретар має право на пенсійне забезпечення або йому призначена пенсія за віком, по інвалідності, у зв’язку із втратою годувальника, за вислугу років відповідно до закону, вищезгадана середня заробітна плата за ним не зберігається. Інші норми, які б деталізували або розвивали зазначені положення у Законі відсутні.

    По-перше, цілком очевидно, що обидві вищезазначені гарантії - як збереження роботи, так і збереження середньомісячної заробітної плати можуть бути надані лише за умови волевиявлення колишнього секретаря його особистого звернення як до підприємства, організації, установи, так і до сільської ради. Це його право і в разі небажання повертатися на попередню до обрання роботу підприємство, установа, організація не матиме перед ним жодних зобов’язань щодо надання такої роботи.

    По-друге, як випливає зі змісту статті 33 Закону, гарантія щодо збереження середньої заробітної плати надається сільською радою лише за умови неможливості реалізації гарантії щодо надання попередньої або рівноцінної роботи (посади) зі сторони підприємства, установи, організації. При цьому така неможливість має бути підтверджена офіційними документи підприємства, установи, організації, до яких звернувся колишній секретар з метою повернення на попередню роботу.

    По-третє, слід зазначити, що шестимісячний строк, протягом якого гарантується збереження середньомісячної заробітної плати, визначається як період працевлаштування. Отже колишній секретар при призначенні і отриманні виплат не повинен перебувати у трудових відносинах із жодним підприємством, установою, організацією. Тому у відповідному рішенні сільської ради може бути вказано на необхідність подання ним для отримання виплат копії трудової книжки, яка засвідчуватиме зазначені обставини.

    Всього найкращого!

    Адвокат Евгений Александрович
    25%
    Адвокат Евгений Александрович 3 роки тому

    Адвокат, м. Київ, 30 років досвіду

    Добрий вечір, Володимир!

    Так, у ч. 2 ст. 33 Закону України від 11.07.02 р. № 93-IV “Про статус депутатів місцевих рад” визначено, що депутату місцевої ради, який працював у раді на постійній основі, після закінчення повноважень надається попередня робота (посада), а за її відсутності — інша рівноцінна робота (посада) на тому ж самому або, за за згодою депутата, на іншому підприємстві, в установі, організації. Отже, ця норма Закону № 93 гарантує працівнику, звільненому з роботи у зв'язку із обранням його на виборну посаду, повернутися на попереднє місце роботи (посаду) на тому ж підприємстві, в установі, організації або отримання рівноцінної роботи (посади).А от у разі, якщо надати депутату попередню або рівноцінну роботу неможливо — Законом № 93 передбачається збереження на період його працевлаштування, але не більше 6 місяців, середнього заробітку, який він одержував на виборній посаді у раді.

    Така виплата здійснюється за рахунок відповідного місцевого бюджету.Зверніть увагу: у разі призначення колишньому депутату пенсії за віком, по інвалідності, у зв'язку із втратою годувальника, за вислугу років або коли він має право на пенсійне забезпечення — середня зарплата на виборній посаду за ним не зберігається.

    Гарантія, про яку йдеться у цій статті, не поширюється на випадки, коли депутат місцевої ради до його обрання не перебував у трудових відносинах з підприємством, установою, організацією.

    Отже, для отримання середньої заробітної плати на період працевлаштування колишній депутат має подати до місцевої ради:1) особисту заяву на ім'я керівника місцевої ради (заява довільної форми, у якій викладено прохання розглянути питання про збереження середнього заробітку на період працевлаштування з посиланням та наданням підтвердних документів);2) довідку, видану підприємством, установою, організацією, де він працював до обрання на виборну посаду, про неможливість його працевлаштування на попередній роботі (посаді) або надання йому рівноцінної роботи (довідка довільної форми, у тексті якої буде вказано як про неможливість працевлаштування на попередній посаді, так і про неможливість надання іншої рівноцінної роботи);3) трудову книжку (оригінал трудової книжки депутат надає для ознайомлення, а до пакета документів долучається її копія, завірена особою, відповідальною за кадрову роботу в раді).

    На законодавчому рівні вказаний вище перелік документів, звісно, не передбачено.

    Але, як Ви знаєте, витрачання бюджетних коштів у законний спосіб неможливе без наявності підтвердних документів.

    Так, особиста заява колишнього депутата буде первинним документом, з яким він звертається до ради з метою отримання передбаченої законом гарантії.

    Дійсно, на практиці важко уявити випадок, коли будь-якій особі надавалась будь-яка гарантія (а ще й у вигляді грошових коштів) без відома цієї особи, тобто заявника.

    У свою чергу, довідка з попереднього місця роботи буде підтвердженням дійсної неможливості працевлаштування колишнього депутата.

    А от наявність трудової книжки на руках у працівника свідчитиме про те, що він дійсно на даний час не працює та йому не призначено будь-який вид пенсії.

    Як вже згадувалося, за депутатом середня заробітна плата зберігається протягом періоду його працевлаштування, але не більше 6 місяців.

    Так, підставою для припинення виплати середнього заробітку колишньому депутату можуть бути:1) його працевлаштування у 6-місячний період;2) реєстрація його у центрі зайнятості як таким, що шукає роботу;3) виникнення у нього права на пенсійне забезпечення;4) закінчення 6-місячного строку для працевлаштування.

    Всього доброго!

    Успіхів Вам!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України