Задайте питання юристу

835 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Земельне право, 14 листопада 2021, питання №51423 150₴

Оформить 2 гектара земли от государства

Добрый день Как и где можно оформить земельный участок под сельское хозяйство в украине. Что для этого нужно и важно ли какое у тебя образование

Відповіді юристів (10)

    Винограденко Антон Анатолійович
    20%

    Доброго дня!

    Яка у Вас освіта - не важливо.Відповідно до ч. 1 статті 121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства - в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство.

    Якщо на території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по цих підприємствах. У разі відсутності сільськогосподарських підприємств на території відповідної ради розмір земельної частки (паю) визначається як середній по району.

    Особа, що бажає створити фермерське господарство, може отримати земельну ділянку для ведення фермерського господарства зі складу земель державної чи комунальної власності у власність або оренду. Для отримання у власність або в оренду земельну ділянку із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради, а з земель державної власності - до районної державної адміністрації.

    Для того, щоб безоплатно отримати земельну ділянку для ведення фермерського господарства, громадянину України необхідно здійснити наступні дії:

    • Звернутися з клопотанням до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який відповідно до повноважень, визначених статтею 122 Земльного Кодексу України, передає у власність або користування такі земельні ділянки.

    У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки (для ведення фермерського господарства) та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються: графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі, копію документа, що посвідчує особу, документ, що підтверджує право на пільги при отриманні земельних ділянок (у разі наявності таких).

    Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам:

    • законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів;
    • генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації;
    • схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць;
    • проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

    Документ, який отримає громадянин – рішення органу місцевого самоврядування (сільської, селищної чи міської ради) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

    Важливо! Ця послуга – надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки є безкоштовною.

    У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 Земельного кодексу України, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

    У разі відмови органів державної влади та органів місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки для ведення фермерського господарства питання вирішується судом. Рішення суду про задоволення позову є підставою для відведення земельної ділянки в натурі (на місцевості), видачі документа, що посвідчує право власності або укладання договору оренди.

    • Замовити в землевпорядній організації виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

    Виконавцем робіт у землевпорядній організації може бути тільки особа, яка має сертифікат інженера-землевпорядника. Перелік таких осіб розміщений на офіційному сайті Держгеокадастру. Без наявності такого сертифікату у виконавця робіт проект землеустрою буде вважатися недійсним і державної реєстрації земельної ділянки здійснено не буде.

    Після отримання дозволу необхідно замовити розроблення проекту землеустрою.

    Проект землеустрою розробляють землевпорядні організації. А безпосереднім виконавцем може бути лише особа, що має сертифікат інженера-землевпорядника, яка і визначить точні межі земельної ділянки, їх геодезичні координати, встановить межові знаки та складе кадастровий план земельної ділянки, проект землеустрою.

    У разі відсутності сертифікату у виконавця робіт проект землеустрою буде вважатись недійсним і державну реєстрацію земельної ділянки буде здійснити неможливо.

    Укладіть із землевпорядною організацією договір, у якому чітко визначте вартість робіт та строки виконання. Зверніть увагу на те, щоб у договорі були вказані конкретні терміни виконання робіт!

    Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб'єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою. Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України. Термін виконання робіт згідно із законодавством не може перевищувати шести місяців.

    Документація із землеустрою підписується і посвідчується печаттю сертифікованого інженера-землевпорядника. На основі цієї документації та координат межі земельної ділянки відомості про Вашу ділянку будуть вноситись до Державного земельного кадастру.

    Зверніть увагу! Документ, який отримає громадянин – проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

    Для реєстрації земельної ділянки в кадастрі (ДЗК) цього потрібно звернутися до Державного кадастрового реєстратора із:

    • заявою про державну реєстрацію земельної ділянки;
    • оригіналом документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки;
    • документацією із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа.

    Строк виконання – 14 календарних днів.

    Зверніть увагу! Документ, який отримує громадянин – витяг із Державного земельного кадастру про земельну ділянку.

    Важливо! Ця послуга є безкоштовною.

    Затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки

    Такими повноваженнями, зокрема, наділені органи місцевого самоврядування (міські, сільські, селищні ради), (ще на даний час) головне управління Держгеокадастру у відповідній області.

    До переліку документів, які необхідно подати для затвердження проекту землеустрою, зокрема, входить:

    • проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки

    Строк виконання - 14 календарних днів.

    Зверніть увагу! Документ, який отримує громадянин – рішення про затвердження проекту землеустрою та надання земельної ділянки у власність.

    Важливо! Рішення сесії місцевої ради про передачу у власність земельної ділянки є підставою для реєстрації права власності на земельну ділянку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

    Реєстрацію права власності можливо провести в будь-якому центрі надання адміністративних послуг або через нотаріуса відповідного нотаріального округу.

    Карпенко Андрей Владимирович

    Ч. 1 ст. 121 ЗКУ определяет ограничения (нормы) максимальных размеров земельных участков, которые граждане Украины имеют право на бесплатную передачу им из земель государственной или коммунальной собственности:

    - для ведения фермерского хозяйства - в размере земельной доли (пая), определенной для членов сельскохозяйственных предприятий, расположенных на территории сельского, поселкового, городского совета, где находится фермерское хозяйство. Если на территории сельского, поселкового, городского совета расположено несколько сельскохозяйственных предприятий, размер земельной доли (пая) определяется как средний по этим предприятиям. В случае отсутствия сельскохозяйственных предприятий на территории соответствующего совета размер земельной доли (пая) определяется как средний по району;

    - для ведения личного сельского хозяйства - не более 2,0 га;

    - для ведения садоводства - не более 0,12 га;

    - для строительства и обслуживания жилого дома, хозяйственных зданий и сооружений (приусадебный участок) в селах - не более 0,25 га, в поселках - не более 0,15 га, в городах - не более 0,10 га;

    - для индивидуального дачного строительства - не более 0,10 га;

    - для строительства индивидуальных гаражей - не более 0,01 га.

    То есть, каждый гражданин Украины может получить бесплатно в частную собственность шесть земельных участков разного целевого назначения, согласно перечню приведенным в ст. 121 ЗКУ, в пределах определенных норм и один раз по каждому виду использования (ч. 4 ст. 116 ЗКУ).

    Этапы бесплатного получения земельного участка:

    • Определиться с местонахождением свободного земельного участка и его целевым назначением. При этом желаемое место расположения земельного участка (населенный пункт) не зависит от места жительства гражданина.

    Для получения информации о свободном земельном участке можно воспользоваться публичной кадастровой картой Украины, которая находится в открытом доступе, но я бы советовал обратиться в соответствующие органы исполнительной власти или органы местного самоуправления, уполномоченным осуществлять распоряжение землями государственной или коммунальной собственности, так как у них можно получить актуальную информацию о конкретном интересующем земельном участке. Именно запрос о конкретном земельном участке имеет значение, так как в большинстве случаев распорядитель информации отписывается простым ответом, что свободной земли не имеется, или у него нет информации какой земельный участок свободен, а какой нет.

    • Обратиться с ходатайством о бесплатном предоставлении земельного участка в собственность в орган, уполномоченный осуществлять распоряжение земельными участками государственной или коммунальной собственности:

    - сельский, поселковый или городской совет - относительно земель коммунальной собственности, расположенных в населенных пунктах;

    - соответствующая райгосадминистрация - относительно земель государственной собственности, которые находятся за пределами населенного пункта;

    - Государственная служба Украины по вопросам геодезии, картографии и кадастра - относительно земель сельскохозяйственного назначения государственной собственности.

    В ходатайстве указываются целевое назначение земельного участка и его ориентировочные размеры (в пределах норм бесплатной приватизации).

    К ходатайству прилагаются:

    - графические материалы, на которых указано желаемое место расположения земельного участка. Действующим законодательством не предусмотрена форма таких графических материалов, поэтому фактически можно добавить к ходатайству графические материалы, используя Google Maps, или публичную кадастровую карту, с выделенным маркером расположением желаемого земельного участка;

    - согласование землепользователя (в случае изъятия земельного участка, находящегося в пользовании других лиц);

    - документы, подтверждающие опыт работы в сельском хозяйстве или наличие образования, полученного в аграрном учебном заведении (в случае предоставления земельного участка для ведения фермерского хозяйства).

    В случае наличия у заявителя определенных льгот, рекомендуется также предоставить копию документа, подтверждающий право на льготы при получении земельных участков (например, удостоверение участника боевых действий).

    Органу, уполномоченному осуществлять распоряжение земельными участками государственной или коммунальной собственности запрещается требовать дополнительные материалы и документы, не предусмотренные ст. 118 ЗКУ.

    Ходатайство рассматривается в месячный срок, в результате чего принимается решение о предоставлении разрешения на разработку проекта землеустройства по отводу земельного участка или мотивированный отказ.

    Основанием отказа в предоставлении такого разрешения может быть только несоответствие места расположения объекта требованиям законов, принятых в соответствии с ними нормативно-правовых актов, генеральных планов населенных пунктов и другой градостроительной документации, схем землеустройства и технико-экономических обоснований использования и охраны земель административно-территориальных единиц, проектов землеустройства по упорядочению территорий населенных пунктов, утвержденных в установленном законом порядке.

    • Заказать в землеустроительной организации изготовление проекта землеустройства по отводу земельного участка.

    Максимальный срок составления документации по землеустройству не должен превышать шести месяцев с момента заключения договора.

    В случае если в месячный срок со дня регистрации ходатайства соответствующий орган исполнительной власти или орган местного самоуправления не предоставил разрешения на разработку проекта землеустройства по отводу земельного участка или мотивированный отказ, то лицо, заинтересованное в бесплатном получении в собственность земельного участка из земель государственной или коммунальной собственности, в месячный срок со дня истечения указанного срока имеет право заказать разработку проекта землеустройства по отводу земельного участка без предоставления такого разрешения, о чем письменно уведомляет соответствующий орган исполнительной власти или орган местного самоуправления. К письменному уведомлению прилагается договор на выполнение работ по землеустройству относительно отвода земельного участка.

    • Согласовать проекта землеустройства по отводу земельного участка компетентными органами в соответствии со ст. 186-1 ЗКУ.
    • Обратиться лично или через землеустроительную организацию к государственному кадастровому регистратору с заявлением о государственной регистрации земельного участка (п. 100 Порядка ведения Государственного земельного кадастра, утвержденного постановлением КМУ №1051 от 17.10.2012 года).

    Срок рассмотрения заявления составляет 14 дней (пункт 111 вышеуказанного Порядка).

    В подтверждение государственной регистрации земельного участка заявителю бесплатно выдается выписка из Государственного земельного кадастра о земельном участке.

    • Обратиться в орган, уполномоченный на распоряжение земельными участками государственной и коммунальной собственности с ходатайством об утверждении проекта землеустройства по отводу земельного участка и предоставления его в собственность.

    Согласно ч. 9 ст. 118 ЗКУ орган исполнительной власти или орган местного самоуправления, который передает земельные участки государственной или коммунальной собственности в собственность, в двухнедельный срок со дня получения согласованного проекта землеустройства по отводу земельного участка (а в случае необходимости осуществления обязательной государственной экспертизы землеустроительной согласно закону - после получения положительного заключения такой экспертизы) принимает решение об утверждении проекта землеустройства по отводу земельного участка и предоставления его в собственность.

    • В случае принятия органом решения об утверждении проекта землеустройства по отводу земельного участка и предоставления его в собственность, обратиться к регистратору, который осуществляет государственную регистрацию права собственности на отведенный и предоставленный в собственность земельный участок по правилам Закона Украины «О государственной регистрации прав на недвижимое имущество и их обременений».

    Как это реализуется на практике?

    • На практике же у заинтересованного физического лица может возникнуть проблема с поиском свободного земельного участка с учетом отсутствия доступа к реестру земельных участков, которые могут быть переданы на бесплатном основании. На публичной кадастровой карте актуальная информация на момент подачи ходатайства может отсутствовать, поэтому пустые места на карте не всегда соответствует тому, что на этот участок никто еще не претендует или на него уже не разрабатывается проект землеустройства.
    • Может возникнуть ситуация, когда заявителю сразу не могут сформировать или предоставить участок размером 2,0 га, а предлагают участок поменьше, потому что, якобы, в наличии есть только участок размером 1,4 га или два участка по 1,2 га и 0,8 га. А еще потому что законодатель предусмотрел максимальный размер земельного участка для ведения личного сельского хозяйства (не более 2,0 га), а минимальный – не предусмотрел, тем самым предоставив возможность органам исполнительной власти еще на первоначальном этапе манипулировать размерами земельных участков.

    К сожалению, на сегодняшний день нет единого мнения, как и однозначной судебной практики относительно вопроса о возможности «доприватизировать» или получить дополнительный участок в пределах 2,0 га позже. Или же получить за один приказ соответствующего органа несколько земельных участков для ведения личного сельского хозяйства в сумме не более 2,0 га (например, по 1,2 га и 0,8 га).

    • Бывает, что орган, уполномоченный на распоряжение земельными участками государственной и коммунальной собственности не рассматривает в течении месяца ходатайство о бесплатном предоставлении земельного участка в собственность. В таком случае, действует принцип «молчаливого согласия». То есть, отсутствие разрешения или отказа уже предусматривает автоматическое предоставление лицу, обратившемуся с ходатайством, согласия на разработку проекта землеустройства по отводу в собственность земельного участка.

    В случае немотивированного отказа в предоставлении разрешения на разработку проекта землеустройства по отводу земельного участка такой отказ может быть обжалован в суде. На сегодняшний день сложилась позитивная судебная практика, в результате которой суды удовлетворяют иски и обязывают соответствующие органы предоставить лицу разрешение на разработку проекта землеустройства по отводу земельного участка, или обязывают рассмотреть ходатайства лица с учетом решения суда.

    В последнем случае есть вариант повторного отказа в ходатайстве на основании новых «вымышленных», не предусмотренных законодательством основаниях, что в дальнейшем заставляет заявителя вновь обращаться в суд.

    • Бывает, что после прохождения всех вышеперечисленных этапов заинтересованное лицо получает отказ в утверждении проекта землеустройства по отводу земельного участка и предоставления его в собственность, или же вовсе его ходатайство оставляют без рассмотрения. Конечно, такое бездействие или незаконный отказ можно и нужно оспаривать в судебном порядке (ч.10 ст. 118 ЗКУ).

    Подводя итог, следует сказать, что граждане Украины имеют, гарантированное Законом, право на бесплатную передачу им земельных участков из земель государственной или коммунальной собственности, однако порядок его реализации на практике сложнее, чем это прописано в законе, и требуют доработки, поскольку его несовершенство создает множество бюрократических преград и многочисленную судебную практику, которая возникает на основании споров с субъектами властных полномочий.

    Адвокат Евгений Александрович
    20%

    Добрий день, Олена!

    Освіта не має значення.

    Так, щоб приватизувати землю, прописано у Земельному кодексі України, зокрема у статтях 122 та 118 Земельного кодексу України, Вам треба:

    1. Визначитись з місцем розташування бажаних 2 гектарів. Шукати треба землю державної або комунальної власності на Публічній кадастровій карті України. Земля може бути у будь-якій точці країни, однак треба розуміти, що й оформлювати її треба буде у місцевих органів влади.
    2. Написати та подати заяву місцевого до органу влади. Визначившись із землею починається паперова робота. Необхідно написати заяву, де вказати цільове призначення землі (для ведення особистого селянського господарства), розмір ділянки, а також додати до заяви викопіювання (прінт-скрін) з кадастрової карти, де виділити бажаний шматок землі, а також копію паспорту та ідентифікаційного коду. Приклад заяви. Далі треба подати цю заяву до обласного управління держгеокадастру до сільської ради. Якщо земля у комунальній власності, то до місцевих органів, якщо у держаній – до управління держгеокадастру. За 30 днів на заяву мають відповісти.
    3. Розробити проєкт землеустрою із землевпорядником. Землевпорядники – це спеціалісти, які виїжджають на місце, роблять заміри та готують необхідні документи щодо використання землі. Ця послуга платна, ціна коливається залежно від організації.
    4. Створений проєкт землеустрою треба віддати управлінню Держгеокадастру для узгодження. Це можна зробити самостійно, так і доплатити землевпоряднику, щоб він це зробив сам.
    5. Узгоджений Держгеокадастром проєкт землеустрою затверджує орган місцевого самоврядування, де знаходиться земельна ділянка. До проєкту треба також додати лист, де пояснити, що проєкт Держгеокадастр узгодив тепер треба погодження місцевої влади.
    6. Останній крок – зареєструвати 2 гектари у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Це роблять місцеві центри надання адмінпослуг або нотаріуси. З собою треба мати:
    • витяг з Державного земельного кадастру, його роблять під час четвертого кроку у Держгеокадастрі.
    • рішення органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність (з п’ятого кроку);
    • копія та оригінал паспорту заявника та ідентифікаційного номера;
    • підтвердження оплати адміністративного збору;

    І у нотаріуса чи у ЦНАПі треба буде написати заяву про реєстрацію права власності. Реєстрація триватиме не більше 5 днів.

    Всього доброго!

    Будаков Валерій Миколайович
    26.7%

    Добрий день, Олена. Відповідно до статті 121 Земельного кодексу України громадяни України мають право безкожтовно отримати із земель державної або комунальної власності земельну ділянку площею до 2,0 га для ведення особистого селянського господарства; до 0,12 га для ведення садівництва, та у розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради для ведення фермерського господарства. Як встановлено частиною 7 статті 118 Земельног окодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для здійснення сілького господарства (ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, ведення фермерського господарства тощо) у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою з графічними матеріалами бажаної земельної ділянки до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність. На даний час багато земель державної власності передані до сільських рад на території яких знаходяться земельні ділянки, тобто потрібно звертатися до сільської рад з таким клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою. Після розгляду протягом 30 днів сільська рада рішенням або задоволить Ваше клопотання або відмовить, при цьому повинна вказати мотиви відмови. Якщо сільська рада надасть дозвіл на розроблення проекту землеустрою, потрібно замовити у землевпорядій організації. Після цього цей проект подається державному кадастровому реєстратору для формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номеру, а потім відповідно до частини 7 статті 118 Земельного кодексу України сільська рада своїм рішенням повинна затвердити проект землеустрою та передати у власність громадянину земельну ділянку. Після затвердження проекту державний реєстратор здійснює державну реєстрацію права власності на земельну ділянку. Звертаю Вашу увагу, що на даний час Держгеокадастр вже не є розпорядником багатьох земель оскільки їх передано з державної власності до комунальної (сільським/ селищним радам). Бажаю Вам успіху, з повагою адвокат Валерій Будаков.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Доброго вечора, Олено!

    Не буду Вас загружати нормативною базою, а відповім максимально просто і коротко!

    Якщо Ви маєте намір реалізувати гарантоване державою право на отримання 2 га землі, у першу чергу, необхідно визначитись із такою земельною ділянкою, тобто потрібно знайти її на карті.

    Пошук землі і перевірку, чи вільна вона, здійснюйте тут: https://map.land.gov.ua/?cc=3461340.1719504707,617...

    Потім, якщо Ви знайшли землю, вона вільна, не має електричних мереж і так далі, потрібно подавати заяву до органу місцевого самоврядування про отримання дозволу на розробку проєктної документації.

    Власне це і є найбільш складний момент, адже як правило ОМС відмовляють, посилаючись на різні норми щодо того, що земля є зайнятою тощо.

    Тому у першу чергу раджу отримати попередню підтримку від ОМС, аби бути впевненою, що Вам не відмовлять.

    Говорити про наступні етапи, не отримавши дозволу, складно!

    Для Вас зараз - це найпріоритетніше завдання!

    Успіхів, звертайтесь!

    Савченко Олександр
    33.3%
    Савченко Олександр 2 роки тому

    Юрист, м. Чернігів, 9 років досвіду

    Спілкуватися у чаті

    Добрый день, Елена!

    Каждый украинец может бесплатно получить землю, это право прописано в статье 121 Земельного кодекса.

    Шаг 1. Определить размер земельного участка.

    Статья 121 Земельного кодекса определяет ограничения для максимального размера земельного участка:

    - для ведения личного крестьянского хозяйства можно получить до 2 га;

    - под садоводство - до 0,12 га;

    - на строительство жилого дома: в селе - до 0,25 га, в поселках - до 0,15 га; в городе - до 0,1 га;

    - 0,1 га можно получить для строительства дачи и 0,01 га - под гараж.

    При этом под одну цель можно приватизировать бесплатно только один участок. Есть земля у кого-то из членов семьи - не имеет значения.

    Шаг 2. Найти свободный земельный участок

    Это нужно делать самостоятельно, зайдя на публичную кадастровую карту (желательно зарегистрироваться в системе) и выбрав в конкретном населенном пункте или за ним свободный земельный участок.

    Шаг 3. Написать заявление

    В заявлении нужно указать:

    - целевое назначение земельного участка;

    - его ориентировочные размеры (соответственно от целевого назначения);

    - к ходатайству прилагаются графические материалы, на которых указано желаемое место расположения земельного участка (сделать их можно самостоятельно, зайдя на ту же публичную кадастровую карту и выделив маркером тот участок и в том месте, которое вы себе подыскали).

    Шаг 4. Подать заявление

    Подавать заявление нужно в сельский, городской совет, райадминистрации. Его можно отправить по почте ценным письмом с описанием и уведомлением о получении или занести и подать самостоятельно в соответствующий орган власти, получив штамп на втором экземпляре.

    Срок рассмотрения заявления - 30 дней.

    Шаг 5. Обратиться к землеуправителю

    Землеупаравитель должен разработать проект землеустройства. Эта услуга является платной, ее стоимость зависит от того, к какой организации вы обратились.

    Шаг 6. Отдать проект землеустройства на согласование в управление Госгеокадастра

    Вы можете это сделать самостоятельно или договориться об услуге с землеуправителем на этапе заключения договора.

    Шаг 7. Утвердить проект землеустройства с органом местного самоуправления

    После согласования проекта землеустройства по Госгеокадастром согласованный проект нужно передать в органы местного самоуправления с сопровождающим письмом, в котором указать, что подается оригинал проекта землеустройства с просьбой его утвердить.

    Шаг 8. Зарегистрировать земельный участок в Государственном реестре прав на недвижимое имущество

    Заключительным этапом получения земельного участка в собственность является регистрация права собственности на земельный участок в Государственном реестре прав на недвижимое имущество и их обременений.

    С этой целью необходимо обратиться в местный центр предоставления административных услуг (ЦПАУ) или к нотариусу с такими документами:

    - выписка из Государственного земельного кадастра (извлечение ГЗК формируется и получается на этапе согласования проекта землеустройства в государственного кадастрового регистратора на основании ст. 24 Закона Украины «О Государственном земельном кадастре»)

    - решение органа о передаче земельного участка в собственность;

    - копию и оригинал паспорта заявителя и идентификационного номера;

    - подтверждение оплаты административного сбора;

    - заявление о регистрации права (формируется на месте).

    Общий срок рассмотрения государственным регистратором документов составляет пять рабочих дней.

    Всего доброго!

    Удачи Вам!

    Пуха Наталія ТендерОк

    Доброго Дня

    Щодо вашого питання

    Освіта значення не має, ніяких обмежень на отримання зем ділянки по рівню освіти не передбачено, переважне право отримання зем ділянки є у учасників АТО, щодо самих зем ділянок

    Громадяни України можуть отримати безоплатно від держави чи територіальної громади шість видів земельних ділянок (ч.1 ст. 121 ЗК України):

    для ведення фермерського господарства – в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство.

    для ведення особистого селянського господарства – не більше 2,0 гектара;

    для ведення садівництва – не більше 0,12 гектара;

    для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах – не більше 0,25 гектара, в селищах – не більше 0,15 гектара, в містах – не більше 0,10 гектара;

    для індивідуального дачного будівництва – не більше 0,10 гектара;

    для будівництва індивідуальних гаражів – не більше 0,01 гектара.

    Отримати земельну ділянку безоплатно. Покроковий алгоритм:

    Перш за все, необхідно знайти вільну земельну ділянку.

    Для цього можна звернутися до відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності, або скористатись Публічною кадастровою картою України. Алгоритм дій наступний. Відкриваємо Публічну кадастрову карту, знаходимо населений пункт. Ділянки,які не виділені синім контуром, не зареєстровані в Державному земельному кадастрі.

    Є певний шанс, що вони вільні. Державний земельний кадастр запрацював з 2013 року,тому Публічна кадастрова карта потрохи наповнюється. Для того, щоб остаточно переконатись, що земельна ділянка вільна, подаємо запит на отримання довідки 6-ЗЕМ – інформація з державної статистичної звітност. Це можна зробимо в електронному форматі, на сайті ДЗК. Послуга безоплатна. Протягом 2 тижнів вам на електронну скриньку приходить повідомлення, що довідка готова. Її можна забрати в відповідному ЦНАПі. В довідці написано – чи зайнята земельна ділянка, чи вона в оренді чи вона належить до земель не наданих у власність чи користування. Якщо ділянка вільна, то орган влади не має права вам відмовити.

    Наступним етапом є подання клопотання (ч. 6 ст. 118 ЗК України). Громадянин, який бажає отримати земельну ділянку, повинен подати клопотання про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність. Клопотання подається :

    до сільської, селищної, міської ради – щодо земель комунальної власності, які розташовані в межах населеного пункту;

    до районної державної адміністрації – щодо земель державної власності поза межами населених пунктів;

    до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальних органів щодо земель для ведення особистого селянського господарства або садівництва державної власності поза межами населених пунктів.

    В клопотанні потрібно обов’язково вказати орієнтовний розмір ділянки та цільове призначення.

    Орган, якому ви подали клопотання має один місяць, щоб його розглянути.

    Після отримання дозволу, необхідно розробити проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Для цього ми звертаємось до землевпорядника, який може бути ФОПом, або це буде землевпорядна організація, яка займається розробкою таких проєктів. Землевпорядник має 6 місяців, щоб розробити проєкт. Перелік документів, які повинен включати проєкт землеустрою, зазначений у ст. 50 ЗУ “Про землеустрій” (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/858-15#n490 ).

    Розроблений проєкт землеустрою підлягає екстериторіальному погодженню. Тобто, експерт перевіряє дотримання вимог закону інженером-землевпорядником. Строк екстериторіального погодження не більше 2 тижнів.

    Далі ми йдемо в ЦНАП для реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі (ДЗК), щоб присвоїти їй кадастровий номер. Зазвичай, цим займається землевпорядна організація, яка розробляє проєкт землеустрою. Державному кадастровому реєстратору подаються наступні документи:

    заява встановленого зразка;

    погоджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки;

    спеціальний електронний обмінний файл (XML-файл).

    Після присвоєння кадастрового номера формується витяг із ДЗК, який згодом буде одним із документів, необхідних для реєстрації земельної ділянки.

    Завершальний етап – затвердження проєкту тим самим органом, що надавав дозвіл, протягом двох тижнів. Далі звертаємось в ЦНАП і реєструємо своє право на земельну ділянку.

    Що робити, якщо орган влади не надає дозвіл? Підстави для відмови на стадії дозволу: не дотримання вимог закону, місце розташування не відповідає генеральному плану, містобудівній документації. (ст.118 ЗК). Отже, ситуація. До клопотання не має претензій, ви дотримались всіх вимог, пройшов місяць, а дозвіл не надали. Є два варіанти розвитку подій. Перший, так звана, мовчазна згода – орган протягом місяця не надав дозвіл, тоді заявник вправі замовити проєкт землеустрою без дозволу органу, про що його потрібно письмово повідомити. Але якщо ми пішли таким шляхом, то можуть виникнути проблеми з державним реєстратором. Його відмова реєструвати земельну ділянку буде не правомірною, що можна оскаржити в суді.

    Якщо ми отримали відмову від органу, то порядок дій наступний. Перевіряємо чи відмова відповідає виключним підставам відмови. Якщо підстав немає, то йдемо до суду. Оскаржуємо дію чи бездіяльність органу. Суд зобов’язує орган розглянути клопотання та надати дозвіл.

    Вітаємо, ви стали повноправним власником земельної ділянки

    Успіхів

    Гончаренко Константин

    Доброго дня!

    Повідомляю наступне:

    Статтею 14 Конституції України гарантується право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

    У свою чергу частина 1 статті 81 Земельного кодексу України визначає, що громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

    Як видно із вищевказаних норм законодавства, право на приватизацію землі належить виключно громадянам України, іноземці та особи без громадянства таким правом не наділені.

    .

    Насамперед, кожному, хто бажає отримати безоплатно земельну ділянку варто знати, які саме земельні ділянки він може отримати, з якою площею та яким цільовим призначенням.

    У відповідності до частини 1 статті 121 Земельного кодексу України, встановлено норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам, а саме:

    а) для ведення фермерського господарства – в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Якщо на території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по цих підприємствах. У разі відсутності сільськогосподарських підприємств на території відповідної ради розмір земельної частки (паю) визначається як середній по району;

    б) для ведення особистого селянського господарства – не більше 2,0 гектара;

    в) для ведення садівництва – не більше 0,12 гектара;

    г) для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах – не більше 0,25 гектара, в селищах – не більше 0,15 гектара, в містах – не більше 0,10 гектара;

    ґ) для індивідуального дачного будівництва – не більше 0,10 гектара;

    д) для будівництва індивідуальних гаражів – не більше 0,01 гектара.

    Виключення із цього переліку становлять землі сільськогосподарського призначення, які за приписами частини 1 статті 121 Земельного кодексу України, розмір земельних ділянок, що передаються безоплатно громадянину для ведення особистого селянського господарства, може бути збільшено у разі отримання в натурі (на місцевості) земельної частки (паю).

    Одразу варто зазначити, що частина 4 статті 116 Земельного кодексу України, передбачає, що передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.

    Тобто, кожному громадянину гарантовано законодавством право на разову приватизацію кожного виду цільового призначення земельних ділянок, що в сукупності дає право на безоплатне отримання шістьох земельних ділянок відповідної площі із різним видами цільовими призначенням.

    При цьому звертаємо увагу й на те, що чинним законодавством не передбачено безоплатне отримання земельних ділянок із будь-якою прив’язкою до місця реєстрації, проживання, перебування тощо. Кожен громадянин може отримати земельні ділянки на території будь-якого населеного пункту України або за межами такого населеного пункту.

    Отже, які ж саме етапи потрібно пройти громадянину України у разі виникнення бажання реалізувати своє право на безоплатну передачу земельної ділянки:

    Потрібно визначитись із населеним пунктом, де громадянин бажає отримати земельну ділянку, призначенням земельної ділянки та обрати вільну земельну ділянку.

    Звернення громадянина із клопотанням про передачу безоплатно у власність земельної ділянки.

    В залежності від виду та місцезнаходження земельної ділянки із таким клопотанням потрібно звертатись:

    до місцевої ради (якщо питання стосується земель комунальної власності, які розташовані в населених пунктах);

    до районної держадміністрації (якщо питання стосується земель державної власності поза межами населених пунктів);

    до Головного управління Держгеокадастру в областях (якщо питання стосується земель для ведення особистого селянського господарства або садівництва державної власності поза межами населених пунктів).;

    У клопотанні про безоплатну передачу у власність земельної ділянки зазначаються – цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються: графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). Також додаються копії документів, що посвідчують особу, яка звернулась із відповідним клопотанням та довідки про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податку (номер та серія паспорту для осіб, які за релігійними переконаннями відмовились від отримання цього номеру).

    Звертаю увагу на те, що частина 6 статті 118 Земельного кодексу України виражена у категоричній формі та прямо забороняє вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

    Проте, вже на цьому етапі громадяни можуть стикнутись із такими труднощами:

    На сьогодні у громадян України відсутній доступу до реєстру земельних ділянок, що можуть бути виділені на безоплатній основі. Кадастрова карта України наповнена вже інформацією про оформлені земельні ділянки, а порожні місця на карті не гарантуються, що на цю землю можна претендувати (можливо на неї вже хтось подав відповідне клопотання або ж з інших причин не можна претендувати). Окрім того, для виділення земельних ділянок, повинні бути розроблені детальні плани території міст, селищ та сіл, які розробляються та затверджуються досить повільно, а часом і взагалі відсутні на деяких територіях.

    Звертаючись із таким клопотанням, особа повинна додати графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки. Тут постає питання де ж отримати такі матеріали й як вони повинні виглядати. Варто зазначити, що чинним законодавством не передбачена форма таких графічних матеріалів, тому фактично можна додати клопотання графічні матеріали, використовуючи Google Maps, або ж використовуючи Google Earth, однак це не гарантує правильний вибір.

    Проте, існують і інші способи: можна використати Публічну кадастрову карту України (хитрощі використання цієї карти полягають у тому, що землю потрібно обирати поряд із вже виділеною земельною ділянкою. Це підвищить ймовірність того, що на цій території розроблений детальний план території та цільове використання землі відповідає такому плану.

    Також, можна звернутися до територіальних органів Держгеокадастру та замовити вказані графічні матеріали щодо розташування земельної ділянки (вартість таких послуг - викопіювання з кадастрової карти або плану (вартість такої послуги визначається відповідно до постанови КМУ від 01.08.2011 року № 835 «Деякі питання надання Державним агентством земельних ресурсів та його територіальними органами адміністративних послуг».

    Однак, строки виготовлення викопіювання може сягати до місяця, а за цей час на таку земельну ділянку може бути подане відповідне клопотання і прийняте по ньому рішення на користь іншої особи.

    Обов’язково варто перевіряти земельні ділянки сільськогосподарського призначення за цим посиланням на предмет включення таких земельних ділянок до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу права на них на земельних торгах відповідно до наказів компетентних органів. У такому випадку, такі землі за процедурою безоплатної передачі не можна буде отримати у зв’язку із реалізацією права на них на конкурсних засадах.

    У подальшому потрібно отримати погодження поданого клопотання.

    Відповідно до ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

    Акцентую, що згідно цієї ж ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

    Вже на цій стадії може виникнути ситуація, коли відповідний орган протягом встановленого місячного строку не розгляне подане клопотання взагалі, тобто у особи, яка звернулась із відповідним клопотання не буде а ні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а ні мотивованої відмови у його наданні.

    Проте у вказаній ситуаціє, діє принцип «мовчазної згоди», коли особа може розпочати процес розробки проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, після чого подає його із відповідною заявою на затвердження. Шанси на його затвердження за мовчазною згодою доволі високі (правових підстав для відмови у виконавчого органу майже немає), однак це не виключає отримання відмови у його затвердженні, яку потрібно буде оскаржити у судовому порядку або повторно звертатись із заявою.

    У разі виникнення такої ситуації, особа письмово повинна повідомити виконавчий орган про початок розроблення проекту землеустрою та додати до письмового повідомлення договір на виконання робіт із розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у місячний строк з дня закінчення місячного строку, встановленого для погодження клопотання, тобто фактично через два місяці з дня подання клопотання.

    Наступним етапом є укладення договору на розроблення проект землеустрою та його розробка.

    Варто звернути увагу, що безпосереднім виконавцем такого проекту може бути лише особа, що має сертифікат інженера-землевпорядника, у протилежному випадку здійснити державну реєстрацію земельної ділянки буде неможливо, оскілки проект землеустрою буде вважатися недійсним. Перелік таких осіб розміщений на офіційному сайті Держгеокадастру (підрозділ «Державний реєстр сертифікованих інженерів-землевпорядників» розділу «Ліцензування й сертифікація»).

    Відповідно до статті 28 Закону України «Про землеустрій» максимальний строк складання документації із землеустрою не повинен перевищувати шести місяців з моменту укладення договору. Однак, додатково, варто у договорі погоджувати конкретні строки виконання робіт.

    Якщо відведення земельної ділянки, яку бажає отримати особа буде проводитись за рахунок особливо цінних земель, земель лісогосподарського призначення, а також земель водного фонду, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, то у відповідності до статті 9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» такий проект землеустрою підлягає обов’язковій державній експертизі, яка проводиться Держгеокадастром.

    Після розробки проекту землеустрою особа повинна отримати погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

    Відповідно до статті 1861 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов’язковому погодженню з територіальним органом Держгеокадастру.

    Окрім того, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах населеного пункту або земельної ділянки за межами населеного пункту, на якій планується розташування об’єкта будівництва подається також на погодження до структурних підрозділів районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері містобудування та архітектури.

    Таку послугу можна замовити у Центрах надання адміністративних послуг відповідного регіону.

    Згідно статті 50 Закону України «Про землеустрій» проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають:

    завдання на розроблення проекту землеустрою;

    пояснювальну записку;

    копію клопотання (заяви) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі формування та/або зміни цільового призначення земельної ділянки за рахунок земель державної чи комунальної власності);

    рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадках, передбачених законом);

    письмову згоду землевласника (землекористувача), засвідчену нотаріально (у разі викупу (вилучення) земельної ділянки в порядку, встановленому законодавством), або рішення суду;

    матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування (у разі формування земельної ділянки);

    відомості про обчислення площі земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки);

    копії правовстановлюючих документів на об’єкти нерухомого майна для об’єктів будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми та значними наслідками, які розташовані на земельній ділянці;

    розрахунок розміру втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (у випадках, передбачених законом);

    розрахунок розміру збитків власників землі та землекористувачів (у випадках, передбачених законом);

    акт приймання-передачі межових знаків на зберігання (у разі формування земельної ділянки);

    акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності (у разі формування земельної ділянки);

    перелік обмежень у використанні земельних ділянок;

    викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки);

    кадастровий план земельної ділянки;

    матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість) (у разі формування земельної ділянки);

    матеріали погодження проекту землеустрою.

    Органи, які погоджують такий проект землеустрою, зобов’язані протягом десяти днів безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов’язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.

    Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

    Відповідні правила закріплені у ч. ч. 5-7 ст. 18 ЗКУ.

    У подальшому відбувається реєстрація земельної ділянки у Державному земельному кадастрі.

    У відповідності пункту 110 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою КМУ №1051 від 17.10.2012 року, для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстраторові, який здійснює таку реєстрацію, подаються:

    заява (у паперовій або електронній формі) про державну реєстрацію земельної ділянки за формою згідно з додатком 22;

    оригінал погодженої відповідно до законодавства документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки (разом з позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації у разі, коли така документація підлягає обов’язковій державній експертизі землевпорядної документації), у паперовій або електронній формі відповідно до вимог Закону України “Про землеустрій”;

    електронний документ.

    Таку заяву може подати як особа самостійно, так й уповноважити на це землевпорядну організацію, однак таке право повинно бути обов’язково погоджено у договорі на розробку проекту землеустрою про відведення земельної ділянки.

    Також, до заяви потрібно додати копію документа, що посвідчує особу, копію документа, що посвідчує повноваження діяти від імені особи (договір, довіреність), копію документа про присвоєння податкового номера.

    Заява та додані до неї документи можна подати особисто або надіслати поштою цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення. Строк розгляду заяви складає 14 днів (пункт 111 вищевказаного Порядку).

    На підтвердження державної реєстрації земельної ділянки заявнику безоплатно видається витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку. Витяг містить всі відомості про земельну ділянку, внесені до Поземельної книги, зокрема, кадастровий номер. Складовою частиною витягу є кадастровий план земельної ділянки.

    Відповідно до ч. ч. 1, 2 Закону України «Про Державний земельний кадастр» внесення відомостей до Державного земельного кадастру, внесення змін до них здійснюються безоплатно, адміністративний збір справляється лише за надання відомостей з Державного земельного кадастру.

    Останнім етапом є затвердження проекту землеустрою про відведення земельної ділянки у власність особи.

    Після реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі, особа, яка бажає отримати земельну ділянку повинна звернутись із клопотанням з погодженим проектом землеустрою та Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку до місцевої ради (якщо земельна ділянка у межах населеного пункту) або до місцевої державної адміністрації (якщо ні) для затвердження проекту землеустрою.

    Згідно ч. ч. 9, 10 статті 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

    Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

    У подальшому, за заявою особи, яка бажає отримати земельну ділянку, державний реєстратор здійснює державну реєстрацію права власності на відведену земельну ділянку та надану у власність земельну ділянку за правилами Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

    Однак, якщо здається, що начебто всі етапи пройдені, документи отримані і будь-які перешкоди для отримання бажаної земельної ділянки відсутні, на практиці на самому останньому етапі можуть виникнути перепони в їх отриманні.

    Як було вказано вище, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки повинен прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

    Однак, на практиці такі органи можуть відмовити у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність, залишити таке клопотання особи без розгляду або ж просто протягом тривалого періоду не виносити це питання для прийняття на відповідній сесії.

    Звичайно, що таку бездіяльність або ж незаконну відмову можна і потрібно оскаржувати в судовому порядку, позаяк при проходженні всіх вищеописаних етапів фактично у відповідного органу виконавчої влади або орган місцевого самоврядування відсутні підставі для його незатвердження та передання земельної ділянки у власність.

    Варто зазначити, що суди переважно задовольняють такі позови та зобов’язують уповноважені органи прийняті відповідні рішення. Яскравими прикладами, що стосуються висновків Верховного Суду з цього питання є постанови у справах №825/602/17 (постанова від 23.05.2018 року) та №819/570/18 (постанова від 11.09.2019 року). У цих постановах Верховний Суд дійшов висновку, що «повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто у разі настання визначених законодавством умов уповноважений орган зобов`язаний вчинити конкретні дії, і якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.

    Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.

    Умови, за яких орган відмовляє у наданні дозволу, визначені законом. Якщо такі умови відсутні, орган повинен надати дозвіл. Ці повноваження та порядок їх реалізації передбачають лише один вид правомірної поведінки відповідного органу - надати дозвіл або не надати (відмовити). За законом у цього органу немає вибору між декількома можливими правомірними рішеннями. Тому зазначені повноваження не є дискреційним».

    Однак, труднощі виникають із виконанням таких рішень про відведення у власність земельних ділянок з огляду на те, що таке питання може тривалий час не включатись у порядок денний сесії або ж за нього можуть не проголосувати необхідна кількість депутатів, що призведе до того, що орган виконавчої влади або місцевого самоврядування не розгляне та не буде приймати рішення про відведення у власність земельної ділянки протягом тривалого часу.

    Таким чином, не дивлячись на те, що право на приватизацію хоча є гарантованим правом, проте на шляху його реалізації останнє буде супроводжуватись не тільки бюрократичними перепонами, але й правом розсуду органів державної влади та місцевого самоврядування, який на сьогодні і є фактичною перепоною в реалізації цього права.

    З повагою,

    Костянтин Гончаренко

    Гончаренко Константин

    Доброго дня.

    Якщо ви бажаєте вести фермерське господарство то Вам необхідно аби отримати ділянку під вказані цілі зареєструвати юр. особу та отримати спец освіту для засновника ФГ освіта є необхідною.

    Для того щоб створити фермерське господарство, у власності чи користуванні членів фермерського господарства повинні бути земельні ділянки для ведення такого господарства, товарного сільгоспвиробництва, особистого селянського господарства.

    Відповідно до частини 1 статті 5 Закону України «Про фермерське господарство» право на створення фермерського господарства має кожний дієздатний громадянин України, який досяг 18-річного віку та виявив бажання створити фермерське господарство. ПРОТЕ, згідно статті 118 «Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами» Земельного кодексу України особа, яка виявила бажання створити фермерське господарство на землях, отриманих у власність чи користування зі складу земель державної чи комунальної власності, повинна мати досвід роботи у сільському господарстві або освіту, здобуту в аграрному навчальному закладі. Отже, в даному випадку без досвіду роботи у сільському господарстві або освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі Ви не зможете отримати у користування або в оренду земельну ділянку для ведення фермерського господарства. Адже це ті документи, які обовʼязково долучаються до клопотання органам місцевого самоврядування щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства.

    Також важливо розуміти, що державна реєстрація фермерського господарства здійснюється після набуття права власності або користування земельною ділянкою.

    Для створення та державної реєстрації фермерського господарста зі статусом юридичної особи необхідно подати державному реєстратору такий перелік документів:

    1) заява про державну реєстрацію створення юридичної особи;

    2) оригінал АБО нотаріально засвідчена копія рішення засновника (якщо він один) або рішення засновників (ящо їх два або більше);

    3) статут фермерського господарства.

    Для створення та державної реєстрації сімейного фермерського господарства без статусу юридичної особи необхідно подати державному реєстратору:

    1) заяву про державну реєстрацію фізичної особи підприємцем;

    2) нотаріально посвідчений договір про створення сімейного фермерського господарства (якщо засновників декілька) або декларацію про створення сімейного фермерського господарства (якщо фермерське господарство буде вестися одноосібно). На відміну від договору, декларація не підлягає обовязковому нотаріальному посвідченню;

    3) якщо особа досягла 16-річного, але ще не досягла 18-річного віку, - нотаріально засвідчена письмова згода батьків (усиновлювачів) або піклувальника чи органу опіки та піклування.

    Нагадаю, що у 2015 році Верховна Рада України мала намір дозволити створювати фермерські господарства людям без спецосвіти і досвіду роботи. Але, нажаль, законопроект під № 2028а «Про внесення змін у деякі законодавчі акти України щодо врегулювання окремих питань правового статусу земель фермерського господарства» НЕ ПРИЙНЯТО.

    З повагою,

    Костянтин Гончаренко

    Костромина Виктория
    Костромина Виктория 2 роки тому

    Адвокат, м. Київ, 19 років досвіду

    Спілкуватися у чаті

    Добрый день Как и где можно оформить земельный участок под сельское хозяйство в украине. Что для этого нужно и важно ли какое у тебя образованиедля бесплатного получения - обратиться в местный совет с заявлением на выделение


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України