Задайте питання юристу

885 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Міграційне право, 16 червня 2022, питання №66968

Чи можна отримати тимчасовий захист по 24 параграфу

Виїхали з України з чоловіком в грудні ще до війни в Польщу, біометрія ще не встигла закінчитись , ми поїхали в Німеччину до німецької сімї , німець попросив в нас паспортні дані і сказав що зробить нам документи щоб ми легально перебували в Німеччині, він зняв сканкопії паспорти і сказав що почекати 3 місяці (ніяких документів ми не підписували, ні до яких установ не їздили за цей період) 

Через 3 місяці ми запитали за документи, він відповів,що з понеділка поїдим за адресой яку він надасть і будим робити документи. Ми думали що він надіслав кудись паспортні дані для §24 (тимчасовий захист) а виявилось що він хоче зробити нам туристичну візу на пів року. Подивившись в інтернеті ми зрозуміли що з цими документами ми невзмозі працювати і заробляти на хліб так як вона тільки для подорожей, тай сидіти в нього на шиї довго незможим

Ми вирішили самостійно звернутись в спеціальний відділ та оформити документи за §24претиндуючи на соц виплати. Але боїмось що із за цих документів які він подав в нас можуть бути проблеми, і чи ми зможим податись на тимчасовий захист. Щиро дякую за відповідь

Відповіді юристів (1)

    Адвокат  Євген Олександрович
    Адвокат Євген Олександрович 2 роки тому

    Адвокат, м. Київ, 31 рік досвіду

    Добрий вечір, Яна!

    Відповідно до Листа Федерального міністерства внутрішніх справ Німеччини від 14.03.2022 року у більшості випадків для підтвердження громадянства України у Німеччині необхідно надати паспорт або інший документ, що посвідчує особу.

    Додатково підкреслимо, що у циркулярі від 18.03.2022 року зазначено, що у зв’язку з в’їздом переміщених осіб з України виникли труднощі з ідентифікацією громадян без необхідних паспортних документів. З огляду на цей факт, Федеральне міністерство внутрішніх справ Німеччини повідомило про тимчасове визнання посвідчення особи зразка 2015 року як дійсного паспортного документа для перетину кордону й перебування в Німеччині та наголосило, що посвідчення особи моделі 2015 року може замінити інші паспортні документи на строк до 23.02.2023 року.

    За загальним правилом, особи, які не є громадянами ЄС чи громадянами Ісландії, Ліхтенштейну, Норвегії чи Швейцарії, як правило, потребують дозволу для законного перебування в Німеччині. Цей дозвіл називається «Aufenthaltserlaubnis» (посвідка на проживання). Для того щоб отримати посвідку на проживання, необхідно подати відповідну заяву.

    Водночас у зв’язку з критичною ситуацією, що виникла в Україні, Федеральне міністерство внутрішніх справ Німеччини видало постанову, якою тимчасово, до 31.08.2022 року, звільнило переміщених з України осіб від потреби отримання посвідки на проживання в Німеччині. Ця постанова набула чинності 09.03.2022 року, але діє починаючи з 24.02.2022 року.

    Метою цієї постанови є полегшення для громадян України в’їзду та перебування на території Німеччини, а також надання можливості і часу для отримання посвідки на проживання на території Німеччини.

    Громадянам України для проживання на території Німеччини не потрібні ані віза, ані посвідка на проживання виключно до 31.08.2022 року.

    До 31.08.2022 року кожна переміщена особа повинна обрати один з наступних варіантів дій для подальшого законного перебування на території Німеччини:

    1) подати заяву на отримання посвідки на проживання відповідно до ст. 24 Закону Німеччини «Про проживання, працевлаштування та інтеграцію іноземців на федеральній території»;

    Посвідка на проживання є не візою, а дозволом, який зазвичай потрібний громадянам, які планують залишитися в Німеччині і у яких немає візи. Громадяни України повинні подати заяву на отримання посвідки на проживання, якщо в них немає візи, але вони хочуть залишитися в Німеччині на тривалий період часу.

    Так, відповідно до § 24 Закону Німеччини «Про проживання, працевлаштування та інтеграцію іноземців на федеральній території» іноземцю, якому надано тимчасовий захист на підставі рішення Ради Європейського Союзу відповідно до Директиви 2001/55/ЄС і який заявив про своє бажання бути допущеним на федеральну територію, надається дозвіл на проживання на період, визначений Директивою. Іноземець письмово інформується зрозумілою йому мовою про права та обов’язки, пов’язані з тимчасовим захистом.

    В силу п. 8.1 Листа Федерального міністерства внутрішніх справ від 14.03.2022 року імміграційні органи повинні забезпечити можливість подання спрощеної заяви. Заяву необхідно подати до місцевого імміграційного офісу – імміграційної служби за місцем проживання або за місцем перебування.

    З огляду на те, що особи, які планують отримати тимчасовий захист та подали заяви з метою отримання дозволу на проживання, фактично не можуть пришвидшити строк обробки компетентними органами їх заяв, зазначені особи вважатимуться такими, що легально перебувають на території Німеччини з моменту подання заяв. Тобто, громадянин України в період з моменту подання заяви про дозвіл на проживання до моменту отримання самого дозволу є таким, що на законних підставах перебуває на території Німеччини.

    Особі, що очікує на отримання посвідки на проживання, може бути видано так зване «умовне свідоцтво», «тимчасове посвідчення», «фіктивне посвідчення», «вигадана довідка», «вигадане свідоцтво» (Fiktionsbescheinigung).

    Порядок отримання дозволу на проживання в Німеччині також врегульовано § 81 Закону Німеччини «Про проживання, працевлаштування та інтеграцію іноземців на федеральній території», яким передбачено, що: «вид на проживання надається іноземцю лише за заявою, якщо не встановлено інше. Якщо іноземець, який законно проживає на федеральній території, не маючи дозволу на проживання, подає заяву на отримання дозволу на проживання, його перебування вважається дозволеним до прийняття рішення органом з питань іноземців. Якщо заява подана із запізненням, депортація вважається призупиненою з моменту подання заяви до прийняття рішення імміграційними органами. Якщо іноземець подає заяву про продовження свого дозволу на проживання або про надання іншого дозволу на проживання до закінчення терміну його дії, попередній дозвіл на проживання продовжує діяти з моменту закінчення терміну його дії до рішення органу з питань іноземців. Іноземцю видається довідка про дію його заяви (фіктивне посвідчення)».

    При цьому згідно з Листом Федерального міністерства внутрішніх справ від 14.03.2022 року тимчасовий захист та посвідку на проживання можуть отримати в тому числі особи, які станом на 24.02.2022 року були відсутні в Україні протягом короткого проміжку часу, наприклад, перебували у відпустці або працювали, але в цілому проживали в Україні. Наведене свідчить про наділення моряків – громадян України правом на отримання тимчасового захисту у Німеччині навіть у випадку, якщо на момент оголошення в Україні воєнного стану останні знаходились на борту судна.

    В свою чергу, в ЛистіФедерального міністерства внутрішніх справ від 14.04.2022 року уточнено, що посвідку на проживання згідно з §24 Закону Німеччини «Про проживання, працевлаштування та інтеграцію іноземців на федеральній території» також можуть отримати особи, які виїхали з України не більше ніж за 90 днів до 24.02.2022 року, а також українці, у яких закінчується термін дії дозволу на проживання в Німеччині.

    Окремо зазначимо, що з 01.06.2022 року набрали чинності зміни до Закону Німеччини «Про проживання, працевлаштування та інтеграцію іноземців на федеральній території», враховуючи які:

    – усі особи віком від 14 років, які подаватимуть заяву на отримання дозволу на проживання відповідно до параграфу 24 зазначеного Закону Німеччини, повинні бути ідентифіковані поліцією;

    – «вигадане свідоцтво» згідно з параграфом 24 вказаного Закону Німеччини видається лише після того, як служба ідентифікації здійснить обробку даних в Центральному реєстрі іноземців.

    Громадяни, які отримали дозвіл на проживання для тимчасового захисту наділяються необмеженим правом на працевлаштування. Крім того, правом на працевлаштування наділяються особи, які подали заяви про отримання дозволу на проживання та отримали «вигадане свідоцтво».

    2) подати заяву на отримання посвідки на проживання з іншою метою, наприклад, для навчання або роботи. Відмітимо, що незалежно від того, чи отримала особа тимчасовий захист, вона може подати заявку на отримання дозволу на проживання за наявності професійної кваліфікації та оплачуваної пропозиції роботи, яка передбачає відповідну кваліфікацію, тобто отримати дозвіл з підстави іншої, ніж дія воєнного стану на території України.

    Положення Листа Федерального міністерства внутрішніх справ від 14.03.2022 року свідчать, що навіть після того, як дозвіл на проживання у Німеччині було видано громадянину України відповідно до §24 Закону Німеччини «Про проживання, працевлаштування та інтеграцію іноземців на федеральній території», тобто як особі, яка отримала тимчасовий захист, немає жодних обмежень щодо зміни статусу проживання на інший.

    В §24 Закону Німеччини «Про проживання, працевлаштування та інтеграцію іноземців на федеральній території» не міститься положення, яке виключає подання заявки на отримання права на проживання, відмінного від того, яке передбачено §24.

    3) звернутись за отримання притулку (водночас до моменту отримання притулку на громадян України поширюватимуться обмеження у працевлаштуванні та виборі місця проживання).

    Якщо моряк має дозвіл на проживання відповідно до §24 Закону Німеччини «Про проживання, працевлаштування та інтеграцію іноземців на федеральній території», він може проживати у власній квартирі.

    При цьому служба соціального захисту може покрити витрати на оренду до певної суми і за умови дотримання певних вимог. Вартість оренди, що покривається, залежить від міста проживання, а також таких факторів, як тип опалення та розмір будівлі.

    Кожне відділення соціального захисту покриває витрати на оренду та опалення на «розумно» велику квартиру. Як правило, квартира площею 45–50 квадратних метрів вважається достатньою для однієї людини. Цей ліміт збільшується на 10–15 квадратних метрів для кожної додаткової особи, яка вселяється в квартиру.

    Усі громадяни України, які приїжджають до Німеччини для отримання тимчасового захисту, розподіляються по всій території Німеччини. Розподіл переміщених з України осіб здійснюється за допомогою програмного забезпечення «FREE» (спеціальний додаток для ведення реєстрів, обліку та первинного розподілу). При розподілі програмне забезпечення також враховує, серед іншого, чи є у особи родина або квартира в тому чи іншому німецькому місті.

    Надалі зміна місця проживання шляхом від’їзду до іншого міста допускається лише в окремих випадках. Для зміни міста проживання необхідно подати «заявку на переїзд» до відповідального органу з питань іноземців, вказавши у заяві вагомі причини для від’їзду, наприклад, догляд за хворими членами сім’ї, початок професійної підготовки чи курсу навчання.

    Інші права, якими наділяються громадяни України:

    - Безкоштовні телефонні дзвінки

    Значна частина телекомунікаційних компаній у Федеративній Республіці Німеччина дозволяє безкоштовно здійснювати телефонні дзвінки (Deutsche Telekom, Vodafone, O2/Telefonica, Pyur, NetCologne, M-net, EWE, 1&1 і Freenet Group з провайдерами Klarmobil і Mobilcom-Debitel).

    - Безкоштовне перевезення осіб, яким надано тимчасовий захист

    Громадяни України можуть в Нижній Саксонії, у Гамбурзі, Мюнхені та Ганновері безкоштовно користуватися місцевими потягами та багатьма автобусними маршрутами. Замість квитка громадянам можна використовувати паспорт або інший документ, що посвідчує особу.

    Зокрема, пільги особам, яким надано тимчасовий захист, надають Транспортне об’єднання Бремена/Нижньої Саксонії, Nordwestbahn та приватні компанії Metronome, Erixx та Enno, Deutsche Bahn.

    За наявності документа, що підтверджує особу, громадянин України може продовжити свою подорож до бажаного пункту призначення в межах Німеччини (bahn.de/info/helpukraine).

    - Банківські перекази в Україну

    Базовий рахунок у Федеративній Республіці Німеччина можна відкрити за наявності паспорта та заяви.

    Станом на теперішній час перешкоди у платіжному обороті з Україною відсутні. Разом з тим, необхідно враховувати, що кожна транзакція інтенсивно перевіряється і в разі необхідності може бути призупинена та не виконана. На сьогодні жоден банк у Німеччині не може гарантувати, що кошти надійдуть до отримувача.

    З огляду на постійні зміни у сфері банківського обслуговування рекомендуємо морякам та членам їх родин перед здійснення перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок, відкритий в банку України, отримати інформацію щодо можливості здійснення такої операції у менеджерів відповідного банку, а також про витрати які можуть виникнути внаслідок проведення операції.

    При наличии вопросов обращайтесь индивидуально через кнопку "Звернутися".

    Всего доброго!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України