Задайте питання юристу

916 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Цивільне право, 11 липня 2023, питання №88190 400₴

Как оформить утримування над матерью инвалидом 2 группы?

Здравствуйте,, подскажите пожалуйста. Как оформить утримування над матерью инвалидом 2 группы? Но у неё открыт Фоп І категории "розничная торговля не пищевыми товарами". Платит по минимуму.

Відповіді юристів (14)

    Кирда Вячеслав Володимирович
    12.5%

    Вітаю, Володимире!

    Насправді Ви повинні розуміти, що для отримання відстрочки факт утримання підтверджувати НЕ потрібно. Ви матимете право на відстрочку за наявності у Вашої матері 2 групи інвалідності, але за умови, що відсутні інші працездатні особи, зобов'язна відповідно до закону їх утримувати.

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію

    (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1993, № 44, ст.416)

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12#Text

    Стаття 23. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації

    Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:

    ...

    які мають дружину (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи за умови, що такі особи з інвалідністю не мають інших працездатних осіб, зобов’язаних відповідно до закону їх утримувати.

    ДЛЯ НАДАННЯ ПОВНОЦІННОЇ КОНСУЛЬТАЦІЇ ПОТРІБНО ВСТАНОВИТИ: ЧИ Є У МАТЕРІ, ОКРІМ ВАС, ІНШІ ПРАЦЕЗДАТНІ ОСОБИ? НИМИ МОЖУТЬ БУТИ ІНШІ ДІТИ АБО ЧОЛОВІК, ТА ЇЇ БАТЬКИ.

    Всього доброго. Для більш детальної консультації натискайте зелену кнопку Звернутися/Обратиться нижче фото! Буду радий допомогти.

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    Для отримання відстрочки Вам необхідно підготувати та подати до ТЦК такі документи:

    1. Заяву про відстрочку
    2. Документ про інвалідність матері
    3. Ваше свідоцтво про народження
    4. Документи, які підтверджують відсутність інших працездатніх осіб, які згідно законодавства мають обов'язок утримувати матір (ічоловік, інші діти, батьки)

    Те, що мати ФОП не має значення.

    При виникненні додаткових питань натискайте "Звернутися". Всього доброго!

    • Крикун Сергій  Павлович
      Крикун Сергій Павлович рік тому

      Юрист, м. Дніпро, 31 рік досвіду

      Владиславе Олеговичу, що фізично представляє собою документ, що підтверджує відсутність інших працездатних осіб - документ про те, чого не існує; де, хто, про що має надати такий документ? Насправді, внесена до цього абз. одинадцятого ч.1 ст.23 Закону про мобілізацію правка є недолугою, неможливою до виконання та застосування - навпаки, це ТЦК та СП має надати документ про наявність такої іншої працездатної особи, що скасовує право військовозобов'язаного на відстрочку.

    Айвазян Юрій Климентійович
    12.5%
    Айвазян Юрій Климентійович рік тому

    Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду

    Спілкуватися у чаті

    Доброго дня, Володимире!

    Якщо мова йде про відстрочку, то стаття 23 ЗАКОНУ УКРАЇНИ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12#Text

    передбачає в таких випадках два варіанти відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації.

    Зокрема в ній зазначено:

    «Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:

    які мають дружину (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи за умови, що такі особи з інвалідністю не мають інших працездатних осіб, зобов’язаних відповідно до закону їх утримувати;

    Або

    опікуни особи з інвалідністю, визнаної судом недієздатною; особи, зайняті постійним доглядом за особою з інвалідністю I групи; особи, зайняті постійним доглядом за особою з інвалідністю II групи або за особою, яка за висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребує постійного догляду, у разі відсутності інших осіб, які можуть здійснювати такий догляд;

    В першому випадку треба доводити, що немає інших працездатних осіб, зобов’язаних відповідно до закону їх утримувати.

    Для того треба орієнтуватись на статтю 1 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», яка дає чітке формулювання непрацездатних осіб:

    «непрацездатні громадяни - особи, які досягли встановленого цим Законом віку, що дає право на призначення пенсії за віком, у тому числі на пільгових умовах, та дострокової пенсії, або особи з інвалідністю, у тому числі діти з інвалідністю, а також особи, які мають право на пенсію у зв’язку з втратою годувальника відповідно до закону;»

    В другому випадку знадобиться довідка ЛКК форми 080-4, яка буде доводити, что мати потребує Вашого постійного догляду, а також доказ спільного проживання: одна адреса реєстрації або акт встановлення факту догляду.

    Що стосується оформлення державної коменсації за надання постійного догляду на непрофесійній основі, то я би навіть не радив Вам це починати. Цей тест проходять одиниці!

    При більш детальному аналізі Вашої ситуації допоможу Вам в тому розібратися! Для того натискайте кнопку "звернутись" біля мого фото.

    Корнійчук Євген Іванович
    10%

    Доброго дня, щоб зробити догляд треба звернутися до сімейного лікаря і отримати направлення на ЛКК, якщо комісія встановить потребу у постійному догляді вам видадуть довідку 080-4 про потребу постійного догляду, з даною довідку треба буде звернутися до соціальної служби України за місцем реєстрації матері.

    Якщо компенсацію оформити не вийде зверніться до виконкому міської ради за місцем реєстрації матері з заявою про видачу акту про встановлення факту догляду за мамою.

    Якщо не вийде отримати відстрочку можно за наявністю 2 групи інвалідності, але вона надається у разі відсутності інших працездатних осіб, тобто якщо у вас є рідні брати та сестри батько або батьки мами.

    Пенсіонери не є президентними, тому вони не рахуються.

    Для обміну контактів та детальної консультації натискайте кнопку звернутися.

    Гончаренко Константин
    12.5%
    Гончаренко Константин рік тому

    Юрист, м. Суми, 6 років досвіду

    Доброго дня!

    Головне , аби родичка не мала інших родичів , які могли б і мали б її доглядати. Якщо такі у неї є догляд не оформлять.

    Процедура така:

    Достатньо оформити постійний догляд за родичкою на підставі довідки ЛКК будь-якої лікарні, що родичка потребує постійного догляду, далі у органі соц захисту подасте ддокументи та отримаєте рішення про призначення родича доглядачем з відповідною виплатою, далі подасте - рішення органу соц захисту, довідку про інвалідність родички МСЕК - 157/о , свій паспорт, свідоцтво про народження для підтвердження родинних зв язків з родичкою та заяву на відстрочку до тцк сп(воєнкомат)

    або нехай родич отримає у міській раді акт встановлення постійного догляду за родичкою , подасть у тцк сп(воєнкомат) разом з заявою нададуть відстрочку.( але треба щоб родичка не мала інших родичів , або за станом здоров я вони не могли забезпечити догляд)

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію

    (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1993, № 44, ст.416):

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12#Text

    "Стаття 23. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації

    Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:

    заброньовані на період мобілізації та на воєнний час за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, а також за підприємствами, установами і організаціями в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;

    визнані відповідно до висновку військово-лікарської комісії тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров’я на термін до шести місяців (з наступним проходженням військово-лікарської комісії);

    жінки та чоловіки, на утриманні яких перебувають троє і більше дітей віком до 18 років (такі жінки та чоловіки можуть бути призвані на військову службу у разі їх згоди і тільки за місцем проживання);

    жінки та чоловіки, на утриманні яких перебуває дитина з інвалідністю, яка має будь-які види порушень функцій організму III-IV ступеня їх вираження та обмеження життєдіяльності будь-якої категорії II-III ступеня їх вираження відповідно до критеріїв встановлення інвалідності дітям, затверджених Кабінетом Міністрів України, або дитина з інвалідністю, яка має функціональні порушення в організмі та обмеження життєдіяльності, що відповідають критеріям для встановлення I чи II групи інвалідності для повнолітньої особи згідно з порядком, затвердженим Кабінетом Міністрів України (такі особи

    можуть бути призвані на військову службу у разі їх згоди і тільки за місцем проживання);

    жінки та чоловіки, на утриманні яких перебуває повнолітня дитина, яка є особою з інвалідністю I чи II групи, до досягнення нею 23 років;

    усиновителі, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, на утриманні яких перебувають діти-сироти або діти, позбавлені батьківського піклування, віком до 18 років (такі особи можуть бути призвані на військову службу у разі їх згоди і тільки за місцем проживання);

    зайняті постійним доглядом за особами, що його потребують, відповідно до законодавства України, в разі відсутності інших осіб, які можуть здійснювати такий догляд;

    народні депутати України, депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим;

    працівники органів військового управління (органів управління), військових частин (підрозділів), підприємств, установ та організацій Міністерства оборони України, Збройних Сил України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Національної гвардії України, Державної прикордонної служби України, Національної поліції України, податкової міліції, Національного антикорупційного бюро України, Державного бюро розслідувань, Державної виконавчої служби України, Управління державної охорони України;

    інші військовозобов’язані або окремі категорії громадян у передбачених законами випадках.

    Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:

    здобувачі фахової передвищої та вищої освіти, асистенти-стажисти, аспіранти та докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти;

    наукові і науково-педагогічні працівники закладів вищої та фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій, які мають вчене звання та/або науковий ступінь, і педагогічні працівники закладів загальної середньої освіти, за умови що вони працюють відповідно у закладах вищої чи фахової передвищої освіти, наукових установах та організаціях, закладах загальної середньої освіти за основним місцем роботи не менш як на 0,75 ставки;

    жінки та чоловіки, чиї близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати, дід, баба або рідний (повнорідний, неповнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час проведення антитерористичної операції з числа:

    військовослужбовців або працівників утворених відповідно до законів України військових формувань, що захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення;

    працівників підприємств, установ, організацій, які залучалися до забезпечення проведення антитерористичної операції та загинули або пропали безвісти під час забезпечення проведення антитерористичної операції безпосередньо в районах та у період її проведення;

    осіб, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, за умови що в подальшому такі добровольчі формування були включені до складу утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів;

    осіб, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах її проведення у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, але в подальшому такі добровольчі формування не були включені до складу утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів, і виконували завдання антитерористичної операції у взаємодії з утвореними відповідно до законів України військовими формуваннями та правоохоронними органами.

    Особи, зазначені в абзацах четвертому - восьмому частини другої цієї статті, у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їхньою згодою.

    Не підлягають призову на військову службу під час часткової мобілізації протягом шести місяців з дня звільнення з військової служби військовозобов’язані з числа громадян, які проходили військову службу за призовом під час мобілізації та були звільнені зі служби у запас (крім військовослужбовців, зарахованих на службу у військовому оперативному резерві першої черги). Такі особи у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їх згодою".

    З повагою,

    Костянтин Гончаренко

    Бобров Олександр
    12.5%
    Бобров Олександр рік тому

    Юрист, м. Краматорськ, 15 років досвіду

    Доброго дня. Для оформлення догляду Вам треба звернутися до сімейного лікаря і отримати направлення на ЛКК. Саме ця комісія видає довідку про потребу постійного догляду. Після отримання довідки потрібно звернутися до УСЗН за місцем реєстрації матері.

    Для отримання відстрочки догляд оформлювати НЕ потрібно (хочя ТЦК можу заявляти інше). Ви маєте право на відстрочку на підставі ст.23 ЗУ «Про мобілізацію», але за умови, що відсутні інші працездатні особи, зобов'язна відповідно до закону їх утримувати.

    Стаття 23. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації

    Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:

    які мають дружину (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи за умови, що такі особи з інвалідністю не мають інших працездатних осіб, зобов’язаних відповідно до закону їх утримувати.

    Крикун Сергій  Павлович
    12.5%
    Крикун Сергій Павлович рік тому

    Юрист, м. Дніпро, 31 рік досвіду

    "ПОРЯДОК організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1487-2022-%D0%...):

    "..Додаток 2 до Порядку

    ПРАВИЛА військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів

    1. Призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:...

    8) особисто повідомляти в семиденний строк органам, в яких вони перебувають на військовому обліку, про зміну персональних даних, зазначених у статті 7 Закону України “Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів”, а також надавати зазначеним органам документи, що підтверджують право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації з підстав, визначених у статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”;".

    ---

    Доброго дня, пане Володимире! Сам факт інвалідності ІІ групи Вашої матері є підставою, Вашим правом на відстрочку від призову під час мобілізації. Факт працевлаштування, зайняття ФОП-діяльністю тощо такої особи з інвалідністю ІІ групи (матері військовозобов'язаного) не скасовує права останнього на відстрочку. Наведена норма Правил військового обліку зобов'язує військовозобов'язаного подати до РТЦК та СП документи, що підтверджуюють право на відстрочку - такими документами є документ про інвалідність матері ІІ групи, свідоцтво про Ваше народження (на підтвердження спорідненості). На виконання вимоги абз. одинадцятого ч.1 ст.23 Закону про мобілізацію щодо відсутності інших працездатних осіб - викласти такі відомості за їх наявності, але не доводити того, чого не існує.

    Адвокат  Євген Олександрович
    11.3%
    Адвокат Євген Олександрович рік тому

    Адвокат, м. Київ, 31 рік досвіду

    Доброго вечора, Володимир.

    Щодо УТРИМАННЯ над матерью инвалидом 2 группы:

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію

    (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1993, № 44, ст.416):

    Про мобілізаційну підготовк... | від 21.10.1993 № 3543-XII (rada.gov.ua)

    "Стаття 23. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації

    Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:…

    які мають …. та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи, за умови, що такі особи з інвалідністю не мають інших працездатних осіб, зобов’язаних відповідно до закону їх утримувати;…».

    АЛГОРИТМ ДЕЙСТВИЙ ПО ПОВОДУ ПОЛУЧЕНИЯ ОТСРОЧКИ ОТ ПРИЗЫВА ПО МОБИЛИЗАЦИИ:

    ВАМ ТРЕБА ЗВЕРНУТИСЯ ДО ТЦКСП (ВІЙСЬККОМАТУ), РАЗОМ З ТАКИМИ ДОКУМЕНТАМИ:

    - ПАСПОРТОМ ГР.УКРАЇНИ, ІДЕНТИФІКАЦІЙНИМ КОДОМ (ОРИГІНАЛИ І КОПІЇ), ВІЙСЬКОВИМ КВИТКОМ (ТИЧАСОВИМ ПОСВІДЧЕННЯМ), ПРИПИСНИМ, КОПІЯМИ: СВІДОЦТВА ПРО ВАШЕ НАРОДЖЕННЯ, ДОВІДКИ МСЕК ЩОДО ІНВАЛІДА МАТЕРІ, ПЕНСІЙНОГО ПОСВІДЧЕННЯ ІНВАЛІДА, ДОКУМЕНТИ ЩОДО ВІДСУТНОСТІ ІНШИХ ОСІБ В ЗАЛЕЖНОСТІ ВІД СІМЕЙНИХ ОБСТАВИН,

    - ДЕ:

    1) СТАТИ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК;

    2) ПРОЙТИ ВЛК;

    3) ОТРИМАТИ ВІЙСЬКОВИЙ КВИТОК (ТИЧАСОВЕ ПОСВІДЧЕННЯ), У РАЗІ ЇХ ВІДСУТНОСТІ;

    4) ОТРИМАТИ ВІДСТРОЧКУ ВІД ПРИЗОВУ ПО МОБІЛІЗАЦІЇ, З ПРОСТАВЛЕННЯМ ВІДМІТКИ ПРО ЦЕ У ВІЙСЬКОВОМУ КВИТКУ (ТИЧАСОВОМУ ПОСВІДЧЕННІ).

    У разі наявності запитань звертайтеся через кнопку "Звернутися".

    Всього доброго!

    Адвокат  Євген Олександрович
    Адвокат Євген Олександрович рік тому

    Адвокат, м. Київ, 31 рік досвіду

    Володимир.

    Щодо ПОСТІЙНОГО ДОГЛЯДУ над матерью инвалидом 2 группы:

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію

    (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1993, № 44, ст.416):

    Про мобілізаційну підготовк... | від 21.10.1993 № 3543-XII (rada.gov.ua)

    "Стаття 23. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації

    Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:...

    зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною, а також батьками своїми чи дружини (чоловіка), які за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребують постійного догляду;...

    ЦЕ ЦІЛКОМ МОЖЛИВО, АЛЕ ЗАЛЕЖИТЬ ВІД ВАШОГО МІСЦЯ РОБОТИ, РІВНЯ ДОХОДУ ТОЩО.

    ДЛЯ ОФОРМЛЕННЯ НЕПРОФЕСІЙНОГО ДОГЛЯДУ ЙОМУ СЛІД ЗВЕРНУТИСЯ ДО УПРАВЛІННЯ ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ.

    Так, законодавство України передбачає оформлення постійного догляду з відповідними соціальними виплатами на догляд за такими категоріями осіб, що потребують догляду: за дітьми-інвалідами віком до 18 років; за інвалідами І групи або особами, які досягли 80-річного віку; за інвалідами І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу, які за висновком лікарської комісії медичного закладу потребують постійного стороннього догляду; та за іншими громадянам похилого віку, інвалідами, дітьми-інвалідами та хворими, які за висновком лікарсько-консультаційної комісії потребують постійного стороннього догляду і не здатні до самообслуговування.

    • Оформлення догляду за за інвалідом І групи або за особою, яка досягла 80-річного віку:

    Догляд за інвалідом І групи або особою, яка досягла 80-річного віку, передбачає отримання відповідної компенсації, що призначається і виплачується у грошовій формі непрацюючим працездатним особам, які здійснюють догляд за інвалідом І групи або особою, яка досягла 80-річного віку.

    • Оформлення догляду за громадянам похилого віку, інвалідами, дітьми-інвалідам, хворими, які не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги:

    Непрацюючим особам, які постійно надають соціальні послуги (зокрема з догляду) громадянам похилого віку, інвалідам, дітям-інвалідам, хворим, які не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги (крім осіб, що обслуговуються соціальними службами), призначається щомісячна компенсаційна виплата.

    Розрахунок середньомісячного сукупного доходу сім’ї для призначення допомоги на догляд провадиться відповідно до Методики обчислення сукупного доходу сім’ї для всіх видів соціальної допомоги, затвердженої спільним наказом Мінсоцполітики, Мінфіну, Мінекономіки, Держкоммолодьспорттуризму, Держкомстату.

    КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА

    від 6 жовтня 2021 р. № 1040 Київ

    Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі:

    Деякі питання призначення і вип... | від 06.10.2021 № 1040 (rada.gov.ua)

    ЗАТВЕРДЖЕНО

    постановою Кабінету Міністрів України від 6 жовтня 2021 р. № 1040

    ПОРЯДОК

    подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі:

    "1. Цей Порядок встановлює механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі - компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, пройшла підготовку та перепідготовку з основ догляду (далі - фізична особа, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі) особам, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися (далі - соціальні послуги з догляду на професійній основі) та є:

    громадянами похилого віку;

    особами з інвалідністю;

    невиліковно хворими, а також хворими, що потребують тривалого лікування;

    дітьми з інвалідністю;

    дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги відповідно до переліку тяжких захворювань, розладів, травм, станів, що дають право на одержання державної допомоги на дитину, якій не встановлено інвалідність, надання такій дитині соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 р. № 1161 (Офіційний вісник України, 2019 р., № 9, ст. 306; 2020 р., № 12, ст. 481).

    2. Компенсація призначається і виплачується фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі, які:

    не перебувають у трудових відносинах;

    не є фізичними особами - підприємцями;

    не провадять незалежної професійної діяльності (наукової, літературної, артистичної, художньої, освітньої або викладацької, а також медичної, юридичної практики, зокрема адвокатської, нотаріальної діяльності);

    не перебувають на обліку як безробітні.

    3. Компенсація не призначається:

    1) фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі, особам, зазначеним у абзацах другому - шостому пункту 1 цього Порядку, якщо такі особи:

    отримують соціальні послуги догляду вдома, паліативного догляду, стаціонарного догляду від надавача комунального чи недержавного сектору;

    отримують виплати на догляд відповідно до Законів України “Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування”, “Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю”, “Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб”, “Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю” (крім осіб з інвалідністю з дитинства I групи);

    2) фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі і отримують допомогу на догляд відповідно до Закону України “Про психіатричну допомогу”;

    3) фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі і отримують компенсацію за надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі відповідно до Закону України “Про соціальні послуги”.

    4. Особи, які отримують соціальні послуги або виплати, визначені в підпункті 1 пункту 3, або особи, за яких фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі, отримують виплати, зазначені в підпунктах 2 і 3 пункту 3 цього Порядку, за їх бажанням замість соціальних послуг чи виплат можуть отримувати соціальні послуги з догляду від фізичної особи, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, відповідно до цього Порядку.

    5. Особи або законні представники осіб, які потребують надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, можуть обрати фізичну особу, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, із переліку фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі (далі - перелік), який ведуть структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчі органи сільських, селищних, районних у містах (у разі утворення), міських рад (далі - уповноважений орган).

    Особа або законний представник особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, подають уповноваженому органу заяву про потребу в наданні соціальних послуг з догляду на професійній основі (далі - заява про потребу в наданні соціальних послуг).

    Під час подання заяви про потребу в наданні соціальних послуг особою або законним представником особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, пред’являються:

    паспорт громадянина України, для іноземців та осіб без громадянства - довідка про звернення за захистом в Україні/посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту/посвідчення біженця/паспортний документ іноземця та посвідка на тимчасове проживання або посвідка на постійне проживання;

    документ, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (картка платника податків), або дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, внесені до паспорта громадянина України, крім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовились від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті.

    До заяви про потребу в наданні соціальних послуг додаються:

    висновок про стан здоров’я особи, яка через порушення функцій організму не може самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребує надання соціальних послуг з догляду (далі - висновок про стан здоров’я), за формою, затвердженою МОЗ;

    копія довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією (для осіб з інвалідністю);

    копія свідоцтва про народження дитини з інвалідністю віком до 18 років (за потреби);

    копія медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років за формою, затвердженою МОЗ (за потреби);

    довідка про захворювання дитини на тяжке перинатальне ураження нервової системи, тяжку вроджену ваду розвитку, рідкісне орфанне захворювання, онкологічне, онкогематологічне захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкий психічний розлад, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гостре або хронічне захворювання нирок IV ступеня про те, що дитина отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, видана лікарсько-консультативною комісією лікувально-профілактичного закладу в порядку та за формою, встановленими МОЗ (за потреби);

    копія рішення суду про обмеження цивільної дієздатності або визнання недієздатною особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на професійній основі (для недієздатних осіб та осіб, цивільна дієздатність яких обмежена);

    копія рішення суду або рішення органу опіки та піклування про призначення опікуна або піклувальника особі, якій надаються соціальні послуги з догляду на професійній основі (для опікунів або піклувальників).

    Копії поданих документів засвідчуються посадовими особами уповноваженого органу, який прийняв заяву про потребу в наданні соціальних послуг.

    Під час подання заяви про потребу в наданні соціальних послуг особа або законний представник особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, використовуючи інформацію про фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі, яка міститься у переліку, можуть зазначити прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) фізичної особи, яка надаватиме соціальні послуги з догляду на професійній основі.

    Якщо у заяві про потребу в наданні соціальних послуг не зазначено прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) фізичної особи, яка надаватиме соціальні послуги з догляду на професійній основі, уповноважений орган самостійно приймає рішення про вибір такої фізичної особи, використовуючи відомості з переліку.

    6. Уповноважений орган протягом двох робочих днів після отримання поданої заяви про потребу в наданні соціальних послуг особи або законного представника особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, надсилає письмове повідомлення фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, про вибір такої особи до надання соціальних послуг з догляду на професійній основі.

    Фізична особа, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, не пізніше трьох робочих днів після отримання повідомлення подає до уповноваженого органу заяву про згоду надавати соціальні послуги з догляду на професійній основі (далі - заява про згоду надавати соціальні послуги).

    7. Компенсація фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, призначається уповноваженим органом згідно з поданою нею заявою про згоду надавати соціальні послуги.

    Під час подання заяви про згоду надавати соціальні послуги пред’являються паспорт громадянина України, для іноземців та осіб без громадянства - довідка про звернення за захистом в Україні/посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту/посвідчення біженця/паспортний документ іноземця та посвідка на тимчасове проживання або посвідка на постійне проживання та документ, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (картка платника податків), або дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, внесені до паспорта громадянина України, крім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовились від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті.

    8. Заяви про потребу в наданні соціальних послуг та про згоду надавати соціальні послуги також можуть прийматися центром надання адміністративних послуг за місцем проживання/перебування особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на професійній основі, за формами, затвердженими Мінсоцполітики.

    Центр надання адміністративних послуг, який приймає заяви про потребу в наданні соціальних послуг та про згоду надавати соціальні послуги з необхідними документами, реєструє такі заяви і не пізніше наступного робочого дня надсилає справу (у тому числі електронну) відповідному уповноваженому органу засобами електронного зв’язку для прийняття рішення про призначення компенсації.

    Заяви про потребу в наданні соціальних послуг та про згоду надавати соціальні послуги в електронній формі можуть подаватися через Єдиний державний вебпортал електронних послуг.

    У такому разі до заяви про потребу в наданні соціальних послуг також додаються скановані копії документів, зазначених у абзацах сьомому - тринадцятому пункту 5 цього Порядку.

    На заяви про потребу в наданні соціальних послуг та про згоду надавати соціальні послуги та відомості, що подаються в електронній формі, накладається кваліфікований електронний підпис (або удосконалений електронний підпис, який базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа) фізичної особи, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі та звертається за отриманням компенсації, особи/ законного представника особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, відповідно.

    Якщо заяви про потребу в наданні соціальних послуг та про згоду надавати соціальні послуги подаються в електронній формі, відомості про прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) фізичної особи, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, особи/законного представника особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті), а також реквізити паспорта громадянина України, для іноземців та осіб без громадянства - довідки про звернення за захистом в Україні/ посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту/посвідчення біженця/паспортний документ іноземця та посвідка на тимчасове проживання отримуються із кваліфікованого сертифіката відкритого ключа кваліфікованого електронного підпису.

    9. Уповноважений орган протягом двох робочих днів із дати надходження заяв про потребу в наданні соціальних послуг та про згоду надавати соціальні послуги перевіряє їх та документи/відомості, зазначає в таких заявах кількість та перелік прийнятих документів/відомостей, порядковий номер заяви, дату її реєстрації, кількість та перелік неподаних документів/відомостей, які необхідно подати, і дату, до якої ці документи/відомості мають бути подані.

    Повідомлення про прийняття зазначених заяв разом з документами/відомостями видається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, особі або законному представнику особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, під час подання заяв або надсилається їм протягом одного робочого дня із дати подання заяв на поштову або електронну адресу заявника.

    Якщо такі заяви разом із документами надсилаються засобами поштового зв’язку, днем подання таких заяв вважається дата відправлення, зазначена на календарному штемпелі.

    Якщо до даних заяв не додано всіх необхідних документів, уповноважений орган протягом трьох днів з дати отримання таких заяв надсилає на поштову або електронну адресу фізичної особи, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, особи або законного представника особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, повідомлення про те, які документи потрібно подати.

    У разі подання фізичною особою, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, та/або особою/законним представником особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, недостовірних документів/відомостей уповноважений орган може відмовити в призначенні компенсації шляхом надсилання на поштову або електронну адресу фізичної особи, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, особи або законного представника особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, повідомлення.

    10. Відповідно до поданих заяв про потребу в наданні соціальних послуг та про згоду надавати соціальні послуги і документів уповноважений орган протягом десяти календарних днів готує договір про надання соціальних послуг з догляду на професійній основі (далі - договір), що укладається у письмовій формі між фізичною особою, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, особою або законним представником особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, та уповноваженим органом.

    Форма договору затверджується Мінсоцполітики.

    У договорі зазначаються обсяг соціальних послуг з догляду на професійній основі з визначенням конкретних заходів, інформація про фізичну особу, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, інформація про особу, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, строки надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, кількість годин надання соціальних послуг з догляду на професійній основі на місяць, права, обов’язки та відповідальність сторін.

    Договір укладається на період, на який особа потребуватиме надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, але не більше ніж на строк, визначений у висновку про стан здоров’я.

    Продовження строку дії договору здійснюється на підставі поданого висновку про стан здоров’я.

    11. Рішення про призначення і виплату компенсації приймається уповноваженим органом за місцем проживання/перебування особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на професійній основі.

    12. Розмір компенсації відповідно до частини сьомої статті 13 Закону України “Про соціальні послуги” визначається з розрахунку 70 відсотків мінімальної заробітної плати у погодинному розмірі за одну годину догляду за однією особою, але не більше ніж 360 годин на місяць.

    Кількість осіб, яким надаються соціальні послуги з догляду на професійній основі фізичною особою, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, не обмежується, але загальна кількість годин, за які нараховується компенсація, має становити не більше ніж 360 годин на місяць.

    Компенсація фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі, призначається і виплачується згідно з договором.

    13. Компенсація фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі, призначається на строк надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, визначений у договорі, і виплачується із дати укладення договору.

    У разі продовження строку дії договору виплата компенсації продовжується за заявою фізичної особи, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, з дати укладення договору.

    Виплата компенсації здійснюється на підставі поданого фізичною особою, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, акта про надані соціальні послуги з догляду на професійній основі (далі - акт) за формою, затвердженою Мінсоцполітики.

    Акт складається фізичною особою, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі у двох примірниках і підписується фізичною особою, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, та особою або законним представником особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі. Один примірник акта залишається у особи або законного представника особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, другий - зберігається у фізичної особи, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі.

    ...

    19. Уповноважений орган на підставі даних, отриманих шляхом автоматизованого доступу/обміну в електронній формі, перевіряє щомісяця укладені фізичною особою, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, договори та загальну кількість годин надання соціальних послуг з догляду на професійній основі на місяць.

    20. Суми компенсації, не отримані своєчасно фізичною особою, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, виплачуються за минулий період, але не більше ніж за 12 місяців, що передують місяцю звернення за їх отриманням.

    Суми компенсації, не отримані фізичною особою, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, з вини уповноваженого органу, що їх призначає та виплачує, виплачуються за минулий період без обмеження будь-яким строком. При цьому виплата за минулий період проводиться з урахуванням розміру мінімальної заробітної плати, встановленого на момент виплати.

    Суми компенсації, що нараховані фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, та залишилися недоотриманими у зв’язку з її смертю, виплачуються за весь період по день смерті (включно) членам її сім’ї, а у разі їх відсутності - входять до складу спадщини.

    21. Рішення уповноваженого органу про припинення виплати або відмову у призначенні компенсації може бути оскаржено у визначеному законодавством порядку.

    22. На кожну фізичну особу, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі та отримує компенсацію, відповідним уповноваженим органом формується особова справа, в якій зберігаються документи, необхідні для призначення компенсації.

    23. Уповноважені органи, що призначають та виплачують компенсацію, здійснюють контроль за наданням соціальних послуг фізичними особами, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі.

    При наявності запитань звертайтеся через кнопку "Звернутися".

    Всього доброго!

    Пуха Наталія ТендерОк

    Доброго Дня

    Щодо Вашого питання

    У ст. 202 Сімейного Кодексу не уточнюється, що саме включає в себе поняття непрацездатності. Із судової практики випливає, що дана обставина пов’язана насамперед:

    - із досягненням пенсійного віку: для жінок - 55 років, для чоловіків - 60 років.

    - із інвалідністю: інваліди I та II груп, за певних обставин і III групи.

    Щодо інвалідів III групи питання вирішується в індивідуальному порядку, оскільки такі особи можуть бути прийняті на роботу на особливих умовах, а отже не завжди будуть вважатися непрацездатними.

    - із отриманням пенсії у зв’язку із втратою годувальника: обставина, що випливає зі ст. 1 ЗУ «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», та також підлягає застосуванню у даному випадку, як можна побачити на прикладі постанови Київського апеляційного суду від 27.02.2019 у справі №758/13173/17.

    Для підтвердження вашої непрацездатності до суду необхідно подати належні докази, зокрема, пенсійне посвідчення, висновки МСЕК, ЛТЕК чи будь-які інші документи, що можуть підтвердити факт інвалідності тощо.

    Цей критерій, на практиці, зазвичай складніше довести, адже суд вирішує питання дійсної потреби в матеріальній допомозі завжди на власний розсуд, з урахуванням конкретних обставин. Верховний суд неодноразово зазначав, що при визначенні матеріального становища потрібний комплексний підхід, береться до уваги отримання батьками пенсії, державних пільг, субсидій, наявність у батьків майна, яке може приносити дохід тощо.

    Наведемо кілька прикладів визначення потреби у матеріальній допомозі із судової практики:

    • Постанова ВС від 5.09.2019 (справа №212/1055/18-ц):

    Суд зобов’язав дітей виплачувати аліменти для матері, єдиним доходом якої була пенсія, без будь-яких інших джерел доходу. Вказаних коштів позивачці не вистачало, оскільки значну їх частину вона витрачала на лікування та придбання ліків, так як мала онкологічне захворювання.

    • Постанова ВС від 05.02.2020 року (справа №758/13173/17):

    Суд зазначив, що навіть попри те, що позивач отримує пенсію у розмірі більшому, ніж прожитковий мінімум, він має право на отримання аліментів, оскільки має потребу у лікуванні та придбанні постійних медикаментів через свій похилий вік (76 років) та проблеми зі здоров’ям.

    • Постанова Львівського апеляційного суду від 22.06.2020 (справа №456/3111/19):

    Суд установив, що позивач має доходи не лише з пенсії, а й додаткові прибутки із оренди житлового будинку та земельних ділянок. Втім, урахувавши стан здоров’я позивача і потребу в лікуванні та медикаментів, суд визнав його таким, що потребує матеріальної допомоги, хоча і зменшив розмір аліментів.

    • Постанови ВС від 10.10.2018 (справа №301/160/17):

    Відповідачів було зобов’язано виплачувати аліменти батькові, зважаючи на те, що він є особою похилого віку, інвалідом ІІ групи, отримує пенсію по інвалідності у розмірі 1 286, 50 грн, інших доходів не має. З 2006 року хворіє на цукровий діабет, у 2012 році переніс операцію на серці, у 2016 році операцію з видалення судин на лівій нозі. Йому показано систематичний прийом лікарських препаратів, що є затратним, а тому він перебуває у скрутному матеріальному становищі та потребує сторонньої матеріальної допомоги.

    • Постанова ВС від 16.04.2018 (справа №759/1315/17):

    У даному випадку позивачка була самотньою жінкою похилого віку, яка отримувала пенсію у розмірі 1 363,07 грн та не мала жодних інших доходів. Не було у неї також чоловіка чи іншої близької людини, яка могла б їй допомагати та підтримувати матеріально. Більшу частину пенсії змушена витрачати на оплату комунальних послуг, а на побутові предмети першої необхідності коштів не вистачало.

    • Постанова ВС від 26.02.2020 (справа №233/4252/18):

    Позивач був непрацездатним, особою з інвалідністю ІІ групи по діабету та отримував пенсію у розмірі 1 452,00 грн. Також він мав заборгованість у розмірі 22 000,00 грн за невиплату колишній дружині по декільком виконавчим листам та заборгованість за послугами газопостачання у розмірі 22 400,00 грн та за послугами водопостачання - у розмірі 3 000,00 грн. У зв’язку з цим, він не мав можливості самостійно забезпечувати себе необхідними медичними препаратами та проходити стаціонарне лікування. Виходячи з цього, суд зобов’язав його двох доньок виплачувати аліменти для матеріального забезпечення.

    • Постанова ВС від 2.10.2019 (справа №301/1359/16-ц):

    Суд встановив, що позивач є інвалідом ІІ групи, непрацездатним, власного житла не має, єдиний його дохід - це пенсія в розмірі 1 300,00 грн, яка виходячи з його стану здоров'я та складних матеріально-побутових умов проживання, не може задовольнити його життєві потреби. А отже, були всі підстави для призначення дитині виплати аліментів.

    • Постанова Київського апеляційного суду від 16.06.2020 (справа № 759/7261/19):

    Приклад того, що суд може відмовити у задоволенні позову про стягнення аліментів на утримання непрацездатної матері, якщо позивач отримує, крім пенсії, ще й інші доходи, які покривають її витрати.

    3. Ваша дитина є повнолітня

    Сімейний Кодекс чітко встановлює, що аліментно зобов’язаними щодо своїх батьків можуть бути лише ті діти, які досягли повноліття. При цьому, навіть якщо неповнолітні діти набули цивільної дієздатності до досягнення 18 років (шляхом шлюбу чи вступу в трудові обов’язки), вони не зобов’язані сплачувати аліменти своїм батькам. Так, вони можуть набути дієздатності, але не стають від цього зобов’язаними утримувати своїх непрацездатних батьків.

    Варто зауважити, що на призначення аліментів в судовому порядку не впливатиме матеріальна забезпеченість дитини та наявність інших дітей, які також могли б надавати утримання батькам-позивачам. Ці обставини обов’язково враховуватимуться судом при визначенні розміру аліментів, проте жодним чином не вплинуть на сам факт їх призначення.

    Успіхів

    Савченко Олександр
    16.3%
    Савченко Олександр рік тому

    Юрист, м. Чернігів, 10 років досвіду

    Доброго дня, Володимире!

    Как оформить утримування над матерью инвалидом 2 группы? - утримання стосується відстрочки за абз.11 ч.1 ст.23 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", а догляд - за абз.10. Утримання не потребує оформлення, так як утримувати своїх непрацездатних батьків це обов'язок їх повнолітніх дітей згідно ст.51 Конституції України та ст.202 СК України. Тобто, у даному випадку Вам достатньо подати в ТЦК документи, які підтверджують родинні зв'язки з мамою (копії паспортів та вашого свідоцтва про народження) та її інвалідність (пенсійне посвідчення/довідка до акту огляду МСЕК).

    Якщо говорити про відстрочку на підставі здійснення догляду (абз.10), то тут також потрібно мати висновок ЛКК про потребу матері в постійному догляді (звичайно, якщо про це не зазначено у довідці до акту огляду МСЕК або ІПР).

    Це може бути:

    висновок 080-4 о https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0510-21#Text

    або

    висновок № 080-2/о https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0511-21#Text.

    На практиці також вимагають довідку про отримання компенсації на догляд (видається УСЗН у разі оформлення догляду на непрофесіній основі, більш детально про це https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/859-2020-%D0%BF#T, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0639-22#n7 та https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0221-21#n19) або Акт встановлення факту здійснення догляду. Він складається на підставі звернення особи, за якою здійснюється догляд або яка здійснює догляд, до районної держадміністрації або виконавчого органу ради із заявою про здійснення такого догляду. Якщо особа, яка потребує постійного догляду (в т. ч. особа з інвалідністю I чи II групи) є взятою на облік ВПО, звернення із заявою про здійснення догляду подається за місцем реєстрації фактичного місця проживання цієї ВПО. На підставі звернення особи з інвалідністю І чи ІІ групи чи особи, яка здійснює догляд, РДА або ОМС не пізніше ніж протягом п’яти робочих днів після надходження заяви складає акт встановлення факту здійснення догляду в довільній формі. Зазначений акт надсилається заявнику або видається особисто за його бажанням.

    Однак, Ви не зобов'язані самостійно йти до ТЦК/військкомату та доводити своє право на відстрочку від мобілізації. Оскільки обов'язкова явка лише по врученій під особистий підпис повістці, в якій мають бути вказані причини виклику та строки явки. Постанова КМУ 1478 містить затверджену форму повісток, бланк якої передбачає розписку з особистим підписом особи про отримання повістки (ПОВІСТКА).

    При цьому, відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Статтею 60 Конституції України передбачено, що ніхто не зобов'язаний виконувати явно злочинні розпорядження чи накази.

    Закон України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12#Text):

    Стаття 22. Обов’язки громадян щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації

    3. Під час мобілізації громадяни зобов’язані з’явитися до військових частин або на збірні пункти територіального центру комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках керівників територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки), або у строки, визначені командирами військових частин (військовозобов’язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом керівників органів, в яких вони перебувають на військовому обліку, військовозобов’язані, резервісти Служби зовнішньої розвідки України - за викликом керівників відповідних підрозділів Служби зовнішньої розвідки України, військовозобов’язані Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - за викликом керівників відповідних органів управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту).

    ПРАВИЛА військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1487-2022-%D0%...):

    1. Призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:

    2) прибувати за викликом районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки на збірні пункти, призовні дільниці, до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках, розпорядженнях) районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки для взяття на військовий облік та визначення призначення на особливий період, оформлення військово-облікових документів, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на навчальні (перевірочні) та спеціальні збори військовозобов’язаних та резервістів;

    ВСЬОГО НАЙКРАЩОГО!

    Иванюк Руслан Эдуардович
    Иванюк Руслан Эдуардович рік тому

    Юрист, м. Київ, 8 років досвіду

    Вітаю. Встановлення опіки/піклування над недієздатною фізичною особою

    Відповідно до Цивільного кодексу України, опіка/піклування в Україні може встановлюватися над:

    • фізичними особами, які визнані недієздатними;
    • фізичними особами з обмеженою дієздатністю.

    Оформити опіку/піклування можуть:

    • родичі, які проживають на одній території з особою, яка потребує опіки/піклування;
    • батьки, діти, брати та сестри особи, яка потребує опіки/піклування (незалежно від місця їх реєстрації);
    • територіальні органи опіки та піклування;
    • психіатричні медичні установи.

    На роль потенційних опікунів/піклувальників можуть претендувати тільки повнолітні громадяни з повною дієздатністю. Вони мають пройти медичний огляд і спеціальні підготовчі курси.

    Як оформити опіку та піклування

    Перед тим, як оформлювати опіку/піклування, необхідно довести, що людина потребує вашого повного піклування. Тобто визнання особи недієздатною потребує перевірки юридичних та медичних критеріїв. До них належить наявність у неї психічних розладів, нездатність контролювати свої дії та неможливість об’єктивно оцінювати свої вчинки.

    Отже, щоб встановити опіку/піклування над особою, яка цього потребує, необхідно:

    • Звернутися до місцевого органу опіки та піклування і отримати рішення про можливість призначення опікуна/піклувальника особі.
      • Подати заяву до суду за місцем проживання особи над якою встановлюється опіка/піклування, або за місцем проживання потенційного опікуна/піклувальника.
      • У заяві про визнання фізичної особи недієздатною/обмежено дієздатною, мають бути викладені обставини, що свідчать про хронічний, стійкий психічний розлад, внаслідок чого особа не здатна усвідомлювати значення своїх дій та (або) керувати ними.
      • До заяви мають бути додані докази на підтвердження психічного стану: довідка про стан здоров’я та виписка з історії хвороби.

    Суд, ухвалюючи рішення про визнання фізичної особи недієздатною/обмежено дієздатною, встановлює над нею відповідно опіку/піклування і за поданням органу опіки та піклування призначає їй опікуна/піклувальника. Рішення суду після набрання ним законної сили суд надсилає органу опіки та піклування, органам ведення Державного реєстру виборців за місцем проживання фізичної особи.

    Важливо! Строк дії рішення про визнання фізичної особи недієздатною визначає суд, але цей термін не може перевищувати двох років. Фізична особа визнається недієздатною з моменту набрання законної сили рішенням суду про це.

    Оформлення постійного догляду над непрацездатними особами та особами похилого віку

    Процедура встановлення постійного догляду оформляється простіше за опікунство та піклування, адже немає необхідності в судовому порядку визнавати людину недієздатною.

    Оформлення постійного догляду мають право отримати особи, які перебувають у складних життєвих обставинах та не можуть самотужки забезпечувати побутове самообслуговування.

    За ким можна здійснювати догляд

    Догляд здійснюється за:

    • особами з інвалідністю I чи ІІ групи ( крім тих, хто потребує допомоги внаслідок психічного розладу);
    • громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями;
    • тими, хто досяг 80-річного віку;
    • невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися.

    Зверніть увагу! Якщо догляду потребує дієздатна особа, яка усвідомлює свої дії, але у зв’язку зі станом здоров’я потребує стороннього догляду, в такому випадку потрібна обов’язкова згода про отримання догляду. Тому йдеться про людину літнього віку/пенсіонера/ку з когнітивними порушеннями, він/вона також має написати заяву про те, аби йому/їй призначили особу, яка буде здійснювати постійний догляд.

    Оформити догляд над вказаною вище категорією осіб може фізична особа, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг, особа з числа членів своєї сім’ї, які спільно з нею проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки.

    Для оформлення постійного догляду за особою, яка його потребує, потрібно звернутися до органу опіки та піклування і надати наступний перелік документів:

    • заяву про те, що особа хоче здійснювати постійний догляд за особою, яка потребує догляду;
    • копії паспорту особи, яка буде здійснювати догляд, та особи, щодо якої буде здійснюватися догляд;
    • медичну довідку особи, яка буде здійснювати догляд;
    • довідку щодо реєстрації місця проживання;
    • документи щодо права власності на майно або право користування ним;
    • довідку лікарської комісії, яка підтверджує те, що особа потребує постійного стороннього догляду іншої особи.

    Які документи підтверджують потребу в догляді

    • Для громадян похилого віку внаслідок когнітивних порушень — висновок лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді громадян похилого віку внаслідок когнітивних порушень за формою, затвердженою МОЗ;
    • Для осіб з інвалідністю — копія довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією;
    • Для невиліковно хворих осіб, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися, — висновок лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді — за формою, затвердженою МОЗ.
    Степанов Михайло Леонідович
    Степанов Михайло Леонідович рік тому

    Юрист, м. Дніпро, 13 років досвіду

    Вітаю Вас. Процедура оформлення догляду визначена Порядком подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

    За ким можна здійснювати догляд?

    Догляд здійснюється за:

    • особами з інвалідністю I групи ( крім тих, хто потребує допомоги внаслідок психічного розладу);
    • дітьми з інвалідністю;
    • громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями;
    • невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися;
    • дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги.
    Хто має право здійснювати догляд?

    Особи із числа членів своєї сім’ї, які спільно з нею проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки (чоловік, дружина, діти віком до 18 років, а також діти, які навчаються за денною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (в тому числі у період між завершенням навчання в одному із зазначених закладів освіти і вступом до іншого закладу або в період між завершенням навчання за одним освітньо-кваліфікаційним рівнем і продовженням навчання за іншим за умови, що такий період не перевищує чотирьох місяців) до досягнення 23 років і не мають власних сімей; жінка та чоловік, які не перебувають у шлюбі, але проживають однією сім’єю).

    Які документи підтверджують потребу в догляді?

    Для громадян похилого віку внаслідок когнітивних порушень – висновок лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді громадян похилого віку внаслідок когнітивних порушень за формою, затвердженою МОЗ;

    Для осіб з інвалідністю – копія довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією;

    Для невиліковно хворих осіб, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися, – висновок лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді за формою, затвердженою МОЗ;

    Для дитини з тяжким перинатальним ураженням нервової системи, тяжкою вродженою вадою розвитку, рідкісним орфанним захворюванням, онкологічним, онкогематологічним захворюванням, дитячим церебральним паралічем, тяжким психічним розладом, цукровим діабетом I типу (інсулінозалежний), гострим або хронічним захворюванням нирок IV ступеня, про те, що дитина отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги – довідка про захворювання, що видана лікарсько-консультативною комісією лікувально-профілактичного закладу в порядку та за формою, встановленими МОЗ.

    Крім зазначених вище документів подається в паперовій чи електронній формі:

    • паспорт громадянина України або інший документ, що посвідчує особу (посвідка на постійне проживання/посвідчення біженця/посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, для іноземця та особи без громадянства);
    • заява про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі;
    • заява про згоду отримувати соціальні послуги;
    • копії свідоцтва про народження дитини (у разі надання дитині соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі);
    • декларації про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім’ї) за формою, затвердженою Мінсоцполітики.У декларації також зазначається інформація про склад сім’ї фізичної особи, яка надає соціальні послуги.

    Звертаємо увагу! Якщо одного із зазначених документів бракує, уповноважений орган відмовляє заявнику у встановлений законодавством строк.

    Чи впливає дохід особи, яка має намір здійснювати догляд, на отримання компенсації?

    Так, згідно з Порядком розмір компенсації відповідно до статті 13 Закону України “Про соціальні послуги” обчислюється як різниця між прожитковим мінімумом на одну особу в розрахунку на місяць, установленим законом на 1 січня календарного року, в якому надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, та середньомісячним сукупним доходом фізичної особи, яка надає соціальні послуги, за один квартал, який передує місяцю, що є попереднім до місяця звернення із заявою про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

    Наприклад, якщо ви вже здійснюєте догляд за особою з когнітивними порушеннями і маєте дохід понад 2684 грн на місяць, ви не маєте права на отримання компенсації за догляд.

    Куди звернутися для оформлення документів, за призначенням і виплатою компенсації за догляд

    Ви можете звернутись до Центру надання адміністративних послуг або до управління соціального захисту населення місцевої ради.

    У які строки призначається компенсація за здійснення догляду?

    Уповноважений орган протягом двох робочих днів після отримання заяв про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги із наявністю всіх необхідних документів здійснює комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, за показниками згідно з додатком, визначеним Порядком.

    За результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, уповноваженим органом готується висновок (терміни не визначені).

    Враховуємо також те, що уповноважені органи мають право робити запити та в строк до п’яти календарних днів із дати надходження відповідного запиту безоплатно отримувати від ДПС, інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування інформацію, необхідну для перевірки достовірності даних, отриманих від фізичних осіб, які надають соціальні послуги та звертаються за призначенням компенсації.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України