Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
883 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Добрий день. Студент прийняв рішення припинити навчання в університеті, та подав заяву на відрахування за власним бажанням вже по закінченню учбового року( по рекомендаціі відповідальної особи з деканату факультету), сесію не здавав. Через 10 днів дізнаємося, що нас відраховують саме за наказом про академічну заборгованість, бо ми не здали сесію, а не за нашою заявою! У які терміни повинні нам видати документи на руки в обох випадках? Чи це правомірно з їз сторони? Контракт, кошти сплачені повністю і вчасно. На "носі" вступ і подання документів у інший ВНЗ. Дякую
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (10)
Юрист, м. Суми, 5 років досвіду
Доброго дня!
якщо заяву вашу було зареєстровано у канцелярії про відрахування за власним бажанням до моменту складання іспитів, то мали розглянути і відрахувати саме за заявою , а не за академічні борги
Відповідно до статті 77 Закону України «Про вищу освіту» державний нагляд (контроль) за дотриманням закладами вищої освіти незалежно від форми власності та підпорядкування законодавства у сфері освіти і науки та стандартів освітньої діяльності здійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері освіти шляхом здійснення державного нагляду (контролю) за діяльністю навчальних закладів.
Рішення закладу вищої освіти щодо відрахування, поновлення або переведення здобувача освіти можна оскаржити подавши відповідну заяву/позовну заяву до:
- Міністерства освіти і науки України;
- Державної служби якості освіти України;
- суду.
З повагою,
Костянтин Гончаренко
Дякую, але ми звернулись до деканату заздалегідь, із читко сформульованою метою( за власним бажанням). Нам запропонували саме дати 10-17 липня (???). Їхали з іншого міста, написали. То вони мають право не приймати заяву? Та не реєструвати її? Є всі скріншоти листування та записи телефонних розмов. Виходить університет навмисно нам зробив шкоду?
Юрист, м. Суми, 5 років досвіду
Заяву треба було направити поштою , рекомендованим листом з врученням і повідомленням , щоб факт вручення відбувся, а тепер доведеться оскаржувати відрахування за порушення академ правил і боргів з навчання.
З повагою,
Костянтин Гончаренко
Адвокат, м. Київ, 11 років досвіду
Спілкуватися у чатіДобрий день, потрібно по-перше, проаналізувати умови Вашого договору. По-друге, з'ясувати чи отримував заклад освіти Вашу заяву про відрахування за власним бажанням. В буль-якому разі потрібно оскаржувати наказ про відрахування у зв'язку із заборгованостю за відрахуванням можна оскаржити до Міністерства освіти України чи до суду.
Відповідно до статті 46 ЗУ "Про вищу освіту", підставами для відрахування здобувача вищої освіти є:
1) завершення навчання за відповідною освітньою (науковою) програмою;
2) власне бажання;
3) переведення до іншого навчального закладу;
4) невиконання індивідуального навчального плану;
5) порушення умов договору (контракту), укладеного між закладом вищої освіти та особою, яка навчається, або фізичною (юридичною) особою, яка оплачує таке навчання;
6) інші випадки, передбачені законом.
Особа, відрахована з закладу вищої освіти до завершення навчання за освітньою програмою, отримує академічну довідку, що містить інформацію про результати навчання, назви дисциплін, отримані оцінки і здобуту кількість кредитів ЄКТС. Зразок академічної довідки встановлюється центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.
Здобувач вищої освіти має право на перерву у навчанні у зв’язку з обставинами, які унеможливлюють виконання освітньої (наукової) програми (за станом здоров’я, призовом на строкову військову службу у разі втрати права на відстрочку від неї, сімейними обставинами тощо). Таким особам надається академічна відпустка в установленому порядку. Навчання чи стажування в освітніх і наукових установах (у тому числі іноземних держав) може бути підставою для перерви у навчанні, якщо інше не передбачено міжнародними актами чи договорами між закладами вищої освіти.
Здобувачам вищої освіти, призваним на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, гарантується збереження місця навчання та стипендії.
Здобувачам вищої освіти, які реалізують право на академічну мобільність, протягом навчання, стажування чи здійснення наукової діяльності в іншому закладі вищої освіти (науковій установі) на території України чи поза її межами гарантується збереження місця навчання та виплата стипендії відповідно до положення про порядок реалізації права на академічну мобільність. Такі особи не відраховуються із складу здобувачів вищої освіти.
Особа, відрахована з закладу вищої освіти до завершення навчання за відповідною освітньою програмою, має право на поновлення на навчання в межах ліцензованого обсягу закладу вищої освіти. Поновлення на навчання осіб, відрахованих з закладів вищої освіти або яким надано академічну відпустку, а також переведення здобувачів вищої освіти здійснюються, як правило, під час канікул.
Порядок відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення осіб, які навчаються у закладах вищої освіти, а також порядок надання їм академічної відпустки визначаються положенням, затвердженим центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки. Поновлення та переведення здобувачів вищої освіти здійснюється з урахуванням вимог до вступників на відповідні освітні програми.
У разі закінчення строку дії сертифіката про акредитацію освітньої програми та неотримання закладом вищої освіти нового сертифіката про акредитацію здобувачі вищої освіти, які навчаються за рахунок коштів державного (місцевого) бюджету, мають право на переведення до іншого закладу вищої освіти, в якому відповідна освітня програма акредитована, для завершення навчання за кошти державного (місцевого) бюджету у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до Наказу МОУ №245 від 15.07.96 року "Про затвердження Положення про порядок переведення,відрахування та поновлення студентів вищих закладів освіти" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0427-96#Text),
Студент може бути відрахований з вищого закладу освіти:
- за власним бажанням;
- у зв'язку з переведенням до іншого вищого закладу освіти;
- за станом здоров'я на підставі висновку ЛКК;
- за академічну неуспішність;
- за порушення навчальної дисципліни і правил внутрішньогорозпорядку вищого закладу освіти;
Відрахування неповнолітніх студентів здійснюється за
погодженням зі службою у справах неповнолітніх місцевих органіввиконавчої влади.
Поновлення до складу студентів здійснюється ректором(директором) вищого закладу освіти незалежно від тривалостіперерви в навчанні, причини виключення, трудового стажу, форминавчання і з врахуванням здатності претендента успішно виконуватиграфік навчального процесу.
Студенти, які навчались в неакредитованих недержавнихвищих закладах освіти, не користуються правом поновлення додержавних вищих закладів освіти.
Особи, які відраховані з вищих закладів освіти III, IVрівнів акредитації, можуть бути поновлені на навчання до вищихзакладів освіти I, II рівнів акредитації.
Заява про переведення або поновлення повинна бути
розглянута у вищому закладі освіти протягом двох тижнів, ізаявникові повідомлені умови зарахування на навчання або причинавідмови.
Порядок ліквідації академічної різниці встановлюється
ректором (директором) вищого закладу освіти. Ліквідаціяакадемічної різниці здійснюється, як правило, до початкунавчальних занять.
Поновлення студентів на перший курс вищих закладів освіти
забороняється. Ректор (директор) вищого закладу освіти має правопоновити на другий курс студентів, які були виключені з першогокурсу, за умови ліквідації ними академічної заборгованості допочатку навчальних занять.
Студенту, який відрахований з вищого закладу освіти,видається академічна довідка встановленої форми, яка затвердженаПостановою Кабінету Міністрів України від 17.12.93 р. N 1058( 1058-93-п ) "Про затвердження переліку і зразків документів проосвіту та вчені звання в Україні", та оригінал документа про повнузагальну середню (базову загальну середню) освіту. До особовоїсправи студента вкладаються: копія академічної довідки, підписаноїкерівництвом вищого закладу освіти і скріпленої гербовою печаткою,завірена деканом (завідуючим відділенням) залікова книжка,студентський квиток і скріплена печаткою за підписом декана (зав.відділенням) учбова картка студента з зазначенням виконаннястудентом навчального плану.
Відомості про вивчені предмети та складені заліки іекзамени вносяться до академічної довідки окремо за кожнийсеместр.
При заповненні академічної довідки студентам, якінавчались без відриву від виробництва, в графі "Кількість годин занавчальним планом" ставиться кількість годин, які передбаченінавчальним планом для денної форми навчання.
Студенту, який навчався в декількох вищих закладахосвіти, видається академічна довідка, до якої вносяться оцінки,одержані ним під час навчання в цих закладах освіти. В цьомувипадку до академічної довідки перед переліком предметів,складених у вищому закладі освіти, який видає довідку, вносятьсяпредмети, складені в інших вищих закладах освіти та вказуєтьсяназва цих закладів освіти.
До академічної довідки не вносяться предмети, з якихстудент одержав незадовільні оцінки. Студентам, які вибули зпершого курсу вищого закладу освіти і не складали екзамени ізаліки видається академічна довідка з записом, що студент заліківта екзаменів не складав.
Студенту, який поновлений у вищому закладі освіти,видається залікова книжка з проставленими перезарахованимипредметами з відповідними оцінками, одержаними в іншомунавчальному закладі. Перезарахування предметів здійснює деканфакультету (завідуючий відділенням).
До особової справи студента (переведеного з іншого вищогозакладу освіти або поновленого) вкладаються: виписка з наказу прозарахування, заява, академічна довідка.
Реєстрація академічних довідок проводиться в спеціальнійкнизі, до якої заносяться такі дані:
- порядковий реєстраційний номер;
- прізвище, ім'я, по батькові особи, яка одержала академічнудовідку;
- номер академічної довідки;
- дата видачі;
- підпис особи, яка одержала довідку;
- підстава видачі академічної довідки.
Таким чином, така підстава, як академічна неуспішність передбачена законодавством та ВНЗ мали право на її застосування - відрахувати з ВНЗ, якщо застосували всі можливі гарантіїу воєнний стан для продовження Вами навчання у безпечний спосіб, що полягають у наступному.
Відповідно до ст.57-1 ЗУ "Про освіту" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text), здобувачам освіти, працівникам закладів освіти, установ освіти, наукових установ, у тому числі тим, які в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану в Україні чи окремих її місцевостях, оголошених у встановленому порядку (особливий період) були вимушені змінити місце проживання (перебування), залишити робоче місце, місце навчання, незалежно від місця їх проживання (перебування) на час особливого періоду гарантується:
організація освітнього процесу в дистанційній формі або в будь-якій іншій формі, що є найбільш безпечною для його учасників;
збереження місця роботи, середнього заробітку, здійснення виплати стипендії та інших виплат, передбачених законом;
місце проживання (пансіон, гуртожиток тощо) та забезпечення харчуванням (у разі потреби).
Забезпечення державних гарантій, визначених частиною першою цієї статті, створення безпечного освітнього середовища, організацію здобуття освіти, освітнього процесу в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) у межах своєї компетенції здійснюють:
органи виконавчої влади, органи військового командування, військові, військово-цивільні адміністрації та органи місцевого самоврядування, їх представники, посадові особи (керівники, голови, начальники), органи управління (структурні підрозділи) у сфері освіти;
заклади освіти, установи освіти, наукові установи, їх засновники;
громадські об’єднання, благодійні організації та фізичні особи, які здійснюють благодійну (волонтерську) діяльність.
Органи, зазначені в абзаці другому частини другої цієї статті, приймають у межах своєї компетенції рішення, обов’язкові до виконання на відповідній території, для реалізації державних гарантій, визначених частиною першою цієї статті, в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду).
Центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки здійснює нормативно-правове забезпечення функціонування системи освіти і науки та видає накази з питань створення безпечного освітнього середовища, організації здобуття освіти, освітнього процесу та з інших питань у сфері освіти і науки, не врегульованих законом в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду). Строк дії таких наказів не може перевищувати строк особливого періоду. Такі накази не є регуляторними актами та підлягають державній реєстрації лише у разі, якщо стосуються прав, свобод, законних інтересів та обов’язків громадян і юридичних осіб.
Ураховуючи вищенаведене, дії ВНЗ будуть неправомірні лише в тому випадку, коли вони не забезпечили вищенаведених гарантій щодо безпеки, якщо ж ВНЗ забезпечили такі умови та Ви не були позбавлені можливості навчання за відсутності таких гарантій, дії ВНЗ є правомірними.
Відповідно до ст 77 ЗУ «Про вищу освіту» державний нагляд (контроль) за дотриманням закладами вищої освіти незалежно від форми власності та підпорядкування законодавства у сфері освіти і науки та стандартів освітньої діяльності здійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері освіти шляхом здійснення державного нагляду (контролю) за діяльністю навчальних закладів.
У разі вищенаведених порушень порядку відрахування та не забезпечення гарантій, рішення закладу вищої освіти щодо відрахування можна оскаржити подавши відповідну заяву до Міністерства освіти і науки України або у судовому порядку до суду, де відповідачем буде заклад освіти.
У разі відсутності порушень з боку університету можете розглянути процедуру поновлення на навчання(як зазначено вище).
Відрахуваня в будь-якому разі не впливає на вступ в інший заклад як і подальше оскарження
Якщо у Вас залишились додаткові питання натискайте кнопку біля мого фото.
Дякую. Заяву писали від руки в одному примірнику , копії не дали. Зробили фото. Сказали, що такі заяви не реєструють та номера вхідного не мають. Тож питання в тому ,чи повинен університет в обов'язковому порядку приймати таку заяву і згідно неї формувати наказ. Та коли саме студент (у який період навчання) має право писати таку заяву? Нас направили писати після закінчення семестру( 10-17 липня).
Юрист, м. Полтава, 4 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня!
Якщо Наказ про відрахування за академ неуспішність виданий ДО дати подачі Заяви про відрахування за власним бажанням - то дії ВНЗ правомірні.
Подавати заяву за власним бажанням необхідно було відразу. Факт написання заяви про відрахування після сесії, на яку студент не явивився - не на Вашу користь, адже формально ректор мав право видати наказ про відрахування у зв'язку з незданою сесією.
Те, що Вам порадили працівники деканату - показує їх недобросовісність.
Термін для отримання документів після відрахування не вказаний, тому можете звертатись по них відразу після видачі наказу про відрахування.
При виникненні додаткових питань натискайте "Звернутися". Всього доброго!
Юрист, м. Чернігів, 6 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю.
Добрий день. Студент прийняв рішення припинити навчання в університеті, та подав заяву на відрахування за власним бажанням вже по закінченню учбового року( по рекомендаціі відповідальної особи з деканату факультету), сесію не здавав. Через 10 днів дізнаємося, що нас відраховують саме за наказом про академічну заборгованість, бо ми не здали сесію, а не за нашою заявою! У які терміни повинні нам видати документи на руки в обох випадках? Чи це правомірно з їз сторони? Контракт, кошти сплачені повністю і вчасно. На "носі" вступ і подання документів у інший ВНЗ. Дякую
Вбачаю за необхідне розібратись із такими питаннями:
1. Коли було подано заяву про відрахування та коли прийнято наказ ВУЗом?
2. Чи маєте докази подання заяви про відрахування?
3. Чи були домовленості щодо нескладання сесії з викладачами/керівництвом деканату?
По докуменатам скажу так, мають повернути в найближчий час після відрахування. Принаймні Ви маєте право їх вимагати видати одразу після відрахування. Але я б спробував вирішити питання щодо тексту самого наказу.
Для більш детальної консультації натискайте зелену кнопку Звернутися/Обратиться нижче фото! Буду радий допомогти.
Юрист, м. Київ, 9 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, якщо ви подали заяву до початку сесії вас не мають право відраховувати за академічну заборгованість. На мою думку це було зроблено для того щоб не повертати вам кошти за навчання.
Для обміну контактів та детальної консультації натискайте кнопку звернутися.
Юрист, м. Дніпро, 31 рік досвіду
Закон України "Про звернення громадян" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/393/96-%D0%B2%...):
"Стаття 13. Діловодство щодо звернень громадян
Діловодство щодо звернень громадян ведеться в порядку, який встановлюється Кабінетом Міністрів України...
Стаття 20. Термін розгляду звернень громадян
Звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п'ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п'яти днів.
На обгрунтовану письмову вимогу громадянина термін розгляду може бути скорочено від встановленого цією статтею терміну...".
"ІНСТРУКЦІЯ з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, у медіа" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/348-97-%D0%BF#...):
"2. Усі пропозиції, заяви і скарги, що надійшли, повинні прийматися та централізовано реєструватися у день їх надходження, а ті, що надійшли у неробочий день та час, - наступного після нього робочого дня на реєстраційно-контрольних картках, придатних для оброблення персональними комп'ютерами (додаток № 1), або в журналах (додаток № 2)...
Письмові та усні пропозиції, заяви і скарги, подані на особистому прийомі, також підлягають централізованій реєстрації на реєстраційно-контрольних картках, придатних для оброблення персональними комп'ютерами, або в журналах (додатки № 1 і 2)...
На вимогу громадянина, який подав звернення до організації, на першому аркуші копії звернення проставляється штамп із зазначенням найменування організації, дати надходження та вхідного номера звернення. Така копія повертається громадянинові...".
Цивільний кодекс України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text):
"Стаття 23. Відшкодування моральної шкоди
1. Особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав.
2. Моральна шкода полягає:...
2) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв'язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім'ї чи близьких родичів;.."
---Доброго дня, пані Томіло! Документи у зв'язку з відрахуванням ректорат університету зобов'язаний видати студенту у строк 15 днів або в інший коротший строк на обгрунтовану письмрву вимогу студента. Відмова в реєстрації заяви, введення в оману студента про нереєстрацію заяви про відрахування за власним бажанням, перенесення строку відрахування після закінчення сесії та застосування причини відрахування за академінчу заборгованість є незаконними; наказ може бути оскаржений у судовому порядку, в тому числі, з відшкодуванням моральної шкоди.
Юрист, м. Дніпро, 12 років досвіду
Ось ви забули надати інформацію, за якою ні якої моральної шкоди тут не відшкодуєшь.
Докази, що обґрунтовують розмір моральної шкодиДоказами можуть бути будь-які фактичні дані, на підставі яких у визначеному законом порядку суд установлює наявність або відсутність обставин, що обгрунтовують вимоги й заперечення сторін та інші обставини, котрі мають значення для правильного вирішення справи.
Ці дані встановлюються показаннями свідків, висновками експертів, письмовими доказами (наприклад медичними довідками, висновками) та іншими документами тощо, що підтверджують обставини, що мають значення для доказування факту заподіяння моральної шкоди, обґрунтування визначеного позивачем розміру компенсації і т.ін.
У відповідності до вимог ч.6 ст. 81 ЦПК України доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.