Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
883 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Чи може лікар відпрацьовувати 3 роки після закінчення інтернатури на 0,5 ставки чи все ж тільки може на 1,0?
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (5)
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Антоніна!
До 09.09.2022 року умови працевлаштування випускників державних медичних закладів освіти визначав Порядок працевлаштування випускників державних вищих медичних (фармацевтичних) закладів освіти, підготовка яких здійснювалась за державним замовленням МОЗ, затверджений наказом від 25.12.1997 № 367 (далі — Наказ № 367, Порядок № 367).
Порядок № 367 зобов’язував випускників державного вищого медичного (фармацевтичного) закладу освіти III—IV рівнів акредитації, яким після навчання в інтернатурі присвоїли кваліфікацію лікаря (провізора) — спеціаліста і які працевлаштовані на підставі направлення на роботу, відпрацювати щонайменше три роки з моменту укладення трудового договору із замовником.
МОЗ наказом від 11.08.2022 № 1452 (далі — Наказ № 1452) визнало Наказ № 367 таким, що втратив чинність. Підстава — те, що Наказ № 367 суперечив Закону України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 № 1556-VII.
Із 09.09.2022 випускники державних медичних закладів освіти не зобов’язані відпрацьовувати три роки після закінчення навчання. Виняток — особи, які зараховані на навчання за державним замовленням та уклали Угоди про підготовку фахівців з вищою освітою, згідно з постановою КМУ від 22.08.1996 № 992. До них застосовуємо законодавство, яке діяло на момент укладення угоди (п. 2 Наказу № 1452).
Постанова КМУ «Про Порядок працевлаштування випускників вищих навчальних закладів, підготовка яких здійснювалась за державним замовленням» від 22.08.1996 № 992 втратила чинність 07.06.2017 (постанова КМУ від 31.05.2017 № 376).
Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи (ч. 1 ст. 58 Конституції України).
Конституційний Суд України надав офіційне тлумачення положення частини першої статті 58 Конституції України. А саме, дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності. Тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце (рішення КСУ від 09.02.1999 № 1-рп/99 у справі про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів № 1-7/99).
Закон № 1662 набув чинності 01.01.2017. Тож особа, яка навчалась у медичному виші й уклала угоду із закладом освіти та роботодавцем про обов’язкове відпрацювання після навчання до 01.01.2017, зобов’язана відпрацювати в роботодавця за направленням. В іншому випадку вона несе відповідальність відповідно до умов угоди згідно із Цивільним кодексом України. До того ж МОЗ закріпило обов’язок відпрацювати і в Наказі № 1452, а також аналогічну позицію висловило МОН у листі від 09.01.2017 № 1/11-278.
До осіб, які зараховані на навчання за державним замовленням та які уклали Угоди про підготовку фахівців з вищою освітою, згідно з постановою КМУ від 22.08.1996 № 992, застосовуємо законодавство, яке діяло на момент укладення угоди (п. 2 Наказу № 1452). Тому вони зобов’язані виконати умови угоди і відпрацювати в закладі охорони здоров’я три роки за умовами угоди.
Щоб визначити підстави, коли випускник має право розірвати угоду, керуємось Порядком № 367. Угоду можна розірвати в разі:
У цих випадках за рішенням комісії з працевлаштування випускників видають довідку про надання можливості працевлаштуватися самостійно (п. 9 Порядку № 367).
Чи можна звільнитися від обов’язку відпрацьовувати
За державним замовленням навчаються особи, які уклали угоду про відпрацювання не менше трьох років у сільській місцевості або селищах міського типу.
Якщо особа скористалася правом на першочергове зарахування до медичних і педагогічних вишів за державним (регіональним) замовленням та уклала угоду про відпрацювання не менше трьох років у сільській місцевості, маємо керуватися Порядком реалізації права на першочергове зарахування до закладів вищої медичної і педагогічної освіти за державним (регіональним) замовленням осіб, які уклали угоду про відпрацювання не менше трьох років у сільській місцевості або селищі міського типу, затвердженим постановою КМУ від 30.05.2018 № 417 (далі — Порядок № 417).
Право на звільнення від зобов’язання відпрацьовувати мають випускники:
Коли умови угод, укладених до шлюбу чоловіком і дружиною, не передбачають направлення їх до одного населеного пункту, їхнє місце роботи визначають за домовленістю з роботодавцями. Якщо при цьому сторони не дійшли згоди, одному з подружжя надають право розірвати угоду в односторонньому порядку (п. 12 Порядку № 417).
Право відтермінувати виконання зобов’язань щодо відпрацювання мають випускники із числа:
Отже з огляду на зазначене Ви можете працювати на пів ставки, оскільки обов'язку відпрацювання насправді не маєте..
Якщо виникне потреба у отриманні роз'яснень з радістю готовий їх надати!
З повагою, адвокат Айвазян.
Юрист, м. Полтава, 4 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Антоніно!
Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 25 грудня 1997 року № 367 «Про затвердження Порядку працевлаштування випускників державних вищих медичних (фармацевтичних) закладів освіти, підготовка яких здійснювалась за державним замовленням», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 15 квітня 1998 року за № 246/2686. - втратив чинність.
АЛЕ, якщо Ви були зараховані на навчання за державним замовленням та уклали Угоду про підготовку фахівців з вищою освітою, згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22 серпня 1996 року № 992 «Про Порядок працевлаштування випускників вищих навчальних закладів, підготовка яких здійснювалась за державним замовленням», до Вас застосовується законодавство, яке діяло на момент укладення таких угод. Оклад (ставка) повинні бути передбачені в угоді.
Розірвання випускником угоди допускається з таких поважних причин:
1) встановлення інвалідності 1 або 2 групи, внаслідок чого випускник не може виїхати на роботу за призначенням;
2) встановлення інвалідності 1 або 2 групи у дружини (чоловіка) випускника, одного з батьків (або осіб, які їх замінюють) випускника;
3) якщо випускник - вагітна жінка, мати або батько, які мають дитину у віці до трьох років, або дитину, яка згідно з медичним висновком потребує догляду (до досягнення нею шестирічного віку); одинока мати або батько, які мають дитину до чотирнадцяти років або дитину-інваліда;
4) проходження чоловіком (дружиною) служби за контрактом у Збройних Силах, Держприкордонслужбі, Службі безпеки, Службі зовнішньої розвідки, Національній гвардії, Держспецтрансслужбі, Держспецзв’язку, на посадах рядового і начальницького складу у правоохоронних органах, органах і підрозділах цивільного захисту, служби в Національній поліції, поза місцем розташування замовника;
5) вступу до університету, академії, інституту для випускників коледжів та технікумів.
Розірвання угоди за ініціативою замовника допускається у разі:
1) неможливості надання випускникові роботи за спеціальністю згідно з медичним висновком (якщо медичний огляд для прийняття на роботу відповідно до законодавства є обов'язковим) або висновком медико-соціальної (експертної) комісії;
2) банкрутства замовника. Якщо випускник без поважних причин не захистив дипломний проект, замовник може надати йому роботу з урахуванням одержаної спеціальності та кваліфікації.
---
Щодо обов'язковості відпрацювання після закінчення інтернатури, то Міністерство освіти і науки України висловлює позицію, що грунтується на правових засадах і гарантіях, встановлених Конституцією України та законами України і керується у своїй діяльності принципом верховенства права.
У статті 53 Конституції України зазначено, що держава забезпечує доступність та безоплатність вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах.
Відповідно до статті 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку вільно обирає або на яку вільно погоджується. Використання примусової праці забороняється. Конвенція Міжнародної організації праці № 29 «Про примусову чи обов’язкову працю», що набула чинності для України 10 серпня 1956 року зобов’язує держави не допускати примусової праці. Згідно зі статтею l Міжнародної Конвенції «Про скасування примусової праці» № 105, що ратифікована Законом України від 05.10.2000 № 2021-ІІІ, держава зобов'язується скасувати обов'язкову працю і не вдаватися до будь-якої її форми як методу мобілізації і використання робочої сили для потреб економічною розвитку.
Таким чином, якщо Ви не укладали УГОДИ про підготовку фахівців з вищою освітою , то обов'язковість відпрацювання після закінчення інтернатури є порушенням права громадянина України щодо вільного вибору місця роботи.
У разі виникнення додаткових питань - звертайтесь. Всього доброго!
Юрист, м. Суми, 5 років досвіду
Доброго дня!
Частина 2 статті 52 Закону України "Про освіту" згідно якої випускники вищих навчальних закладів, які здобули освіту за кошти державного або місцевого бюджетів, направляються на роботу і зобов'язані відпрацювати за направленням і в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, була виключена з 06.09.2014.
При цьому, Закон України "Про вищу освіту" від 17.01.2002 № 2984-III, статтею 56 якого було закріплено, що випускник вищого навчального закладу, який навчався за державним замовленням і якому присвоєно кваліфікацію фахівця з вищою освітою певного освітньо-кваліфікаційного рівня, працевлаштовується на підставі направлення на роботу відповідно до угоди, укладеної між замовником, керівником вищого навчального закладу та випускником, втратив чинність також з 06.09.2014, підстава - 1556-VII
Враховуючи, що ваша Угода була укладена після 05.09.2014, то фактично вона суперечить нормам законодавства, діючим на момент її укладення, та відповідно до ст. 203, 215 Цивільного кодексу України є недійсною (нікчемною).
1 січня 2017 року набрав чинності Закон України № 1662-VІІІ «Про внесення змін до закону України «Про вищу освіту» щодо працевлаштування випускників», прийнятий Верховною Радою України 6 жовтня 2016 року.
Законом № 1662-VІІІ скасовується обов’язкове відпрацювання випускниками вищих навчальних закладів, підготовка яких здійснювалася за державним замовленням.
Організація розподілу та зарахування випускників медичних спеціальностей в інтернатуру в 2023 році
Організація розподілу та зарахування випускників медичних спеціальностей в інтернатуру в 2023 році здійснюється відповідно до наказу МОЗ від 22.06.2021 № 1254 «Про затвердження Положення про інтернатуру» (із змінами, затвердженими наказом МОЗ від 10.04.2023 № 673).
Розподіл та зарахування в інтернатуру в 2023 році проводиться для випускників бюджетної форми навчання за наступним алгоритмом.
Випускники-контрактники отримують довідку про форму навчання та самостійно обирають місце проходження інтернатури.
Департаменти охорони здоров’я місцевих військових адміністрацій (ДОЗ) надають МОЗ переліки вакантних посад лікарів-інтернів на базах стажування. В свою чергу, МОЗ доводить до закладів вищої медичної освіти (ЗВО) фіксований обсяг місць державного замовлення для підготовки в інтернатурі за спеціальностями окремо для кожної області.
ЗВО формують рейтинг випускників на основі їх академічної успішності та з врахуванням сімейного стану й стану здоров’я. Після чого у ЗВО створюються комісії з розподілу випускників, до складу якої входять: ректор, проректори, декани, завідувачі кафедр, представники студентського самоврядування і професійних асоціацій, а також представники МОЗ та ДОЗ.
Комісії надають пропозиції випускникам щодо спеціальності та місця проходження інтернатури не пізніше ніж за 2 тижні до закінчення навчання.
Випускник, який погодився з пропозицією комісії, отримує від ЗВО направлення на проходження інтернатури. Випускник, який відмовився від пропозиції та письмово повідомив про це ЗВО, отримує довідку про самостійне обрання місця проходження інтернатури.
Далі випускник, який отримав направлення, подає документи для зарахування на посаду лікаря-інтерна до ДОЗ, в сфері управління якого знаходиться база стажування (комунальний заклад охорони здоров’я (ЗОЗ)).
Випускник, який отримав довідку про самостійне обрання місця проходження інтернатури, самостійно обирає базу стажування (державний або приватний ЗОЗ), звертається до керівника цього ЗОЗ та, у разі підтвердження наявності вакантної посади або місця для проходження інтернатури, подає документи для зарахування в інтернатуру.
Для зарахування на освітню частину підготовки в інтернатурі випускник подає заяву та інші документи до ЗВО не пізніше 20 липня.
На базі стажування, де відбувається практична частина підготовки, інтерн з’являється не пізніше 1 серпня, в ЗВО – не пізніше 1 вересня.
Зарахування інтерна-бюджетника до інтернатури здійснюється не пізніше 1 серпня наказом:
ДОЗ – у разі проходження практичної частини підготовки в інтернатурі на базах стажування комунальної форми власності;
ЗВО – у разі проходження практичної частини підготовки в інтернатурі лікарями-інтернами, які навчаються за кошти фізичних (юридичних осіб);
керівника бази стажування – у разі влаштування випускника на посаду лікаря-інтерна у ЗОЗ державної форми власності.
Фінансування підготовки в інтернатурі відбувається:
за кошти державного бюджету;
кошти фізичних (юридичних) осіб на підставі договорів про надання платних послуг із ЗВО та базою стажування.
Фінансування підготовки в інтернатурі випускників, які здобували вищу освіту кошти держбюджету, але проходять інтернатуру в приватному ЗОЗ, відбувається за кошти фізичних (юридичних) осіб.
Кількість місць на підготовку лікарів-інтернів визначається МОЗ з урахуванням:
кадрових потреб, сформованих на підставі заявок ДОЗ;
обсягу бюджетних призначень, передбачених на відповідний рік.
Для комунальних ЗОЗ, які є базами стажування лікарів-інтернів або хочуть нею стати, обов’язковою умовою є укладення договору з НСЗУ за пакетом «Забезпечення кадрового потенціалу системи охорони здоров’я, шляхом організації надання медичної допомоги із залученням лікарів-інтернів». Тариф за цим пакетом визначається як добуток мінімальної заробітної плати та коефіцієнта 1,22.
ДОЗ мають щомісяця подавати НСЗУ перелік лікарів-інтернів, фінансування підготовки в інтернатурі яких здійснюється за кошти держбюджету, за кожним надавачем медичних послуг.
Положенням про інтернатуру визначені вимоги до баз стажування, яким мають відповідати ЗОЗ-претенденти на отримання цього статусу. Переліки баз стажування опубліковані на офіційному вебсайті МОЗ.
З повагою,
Костянтин Гончаренко
Юрист, м. Київ, 9 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, можно і на 0.5 якщо не було зазначено в угоді з навчальним закладом умови такого відпрацювання.
Розмір ставки ні як не впливає на трудовий стаж. Тому і на 0.5 буде вважатися 3 роки стажу.
Юрист, м. Чернігів, 10 років досвіду
Доброго дня, Антоніно!
Відпрацювання 3-х років було передбачено лише у випадку укладання угоди з ВНЗ (відповідно до чинних на той момент ЗУ "Про освіту" (а саме статті 52) та Порядку працевлаштування випускників вищих навчальних закладів, підготовка яких здійснювалась за державним замовленням, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 серпня 1996 р. N 992).
Типова форма такої угоди наведена в Додатку 1 до пункту 5 Порядку працевлаштування випускників вищих медичних фармацевтичних) закладів освіти, підготовка яких здійснювалась за державним замовленням, затвердженого наказом МОЗ України від 25 грудня 1997 р. N 367 (за посиланням https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0246-98).
Відповідно до пункту 9 Порядку розірвати таку угоду випускник має право з наступних причин:
- встановлення інвалідності I або II групи, внаслідок чого випускник не може стати до роботи за місцем призначення;
- встановлення інвалідності I або II групи у дружини (чоловіка) випускника або у одного з його батьків (чи осіб, які їх замінюють);
- якщо випускник - вагітна жінка, мати або батько, які мають дитину віком до трьох років або дитину, яка згідно з медичним висновком потребує догляду (до досягнення нею шестирічного віку); одинока мати або батько, які мають дитину до чотирнадцяти років або дитину-інваліда;
- у разі проходження чоловіком (дружиною) військової служби (крім строкової), в тому числі за контрактом, на посадах рядового, сержантського й старшинського складу, прапорщиків, мічманів та офіцерів у Збройних Силах, Національній гвардії, Прикордонних військах, Службі безпеки, а також інших військових формуваннях, створених відповідно до законодавства України, та служби в органах внутрішніх справ поза місцем розташування замовника;
-у разі вступу випускників вищих закладів освіти I-II рівнів акредитації до вищих закладів освіти III-IV рівнів акредитації.
У цих випадках за рішенням комісії з працевлаштування випускників видається довідка про надання можливості самостійного працевлаштування (додаток 4).
ЯКЩО ВАМ БУЛО ВИДАНО НАПРАВЛЕННЯ НА РОБОТУ, А НЕ ДОВІДКУ ПРО ПРАВО САМОСТІЙНОГО ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ, ТО ВИ ДІЙСНО ПОВИННІ ВІДПРАЦЮВАТИ 3 РОКИ ЗА МІСЦЕМ ПРИЗНАЧЕННЯ. ПРИ ЦЬОМУ, НЕ МАЄ ЗНАЧЕННЯ НА ПОВНУ СТАВКУ ЧИ НІ (0,5 ЧИ ВЗАГАЛІ 0,25 СТАВКИ).
ТОБТО, ПІСЛЯ ЗАКІНЧЕННЯ ІНТЕРНАТУРИ МОЖНА НАПИСАТИ ЗАЯВУ ПРО ПРИЙНЯТТЯ НА ПОСАДУ ЛІКАРЯ-СПЕЦІАЛІСТА ЧИ ПЕРЕВДЕННЯ З ПОСАДИ ЛІКАРЯ-ІНТЕРНА НА ПОСАДУ ЛІКАРЯ-СПЕЦІАЛІСТА НА НЕПОВНИЙ РОБОЧИЙ ЧАС (У МЕЖАХ 0,5 ЧИ 0,25 СТАВКИ ТОЩО).
ЯКЩО НЕ ВІДПРАЦЮВАТИ 3 РОКИ, ТО УНІВЕРСИТЕТ МОЖЕ ПОДАТИ ПОЗОВ З ВИМОГОЮ СТЯГНУТИ З ВАС ВСІ КОШТИ ЗА ПЕРІОД НАВЧАННЯ НА БЮДЖЕТІ (ЗАГАЛОМ ДОРІВНЮЄ ВАРТОСТІ НАВЧАННЯ НА КОНТРАКТІ) + СТИПЕНДІЮ.
У такому випадку рішення суду скоріш за все буде не на вашу користь. Заначене підтверджується судовою практикою, в тому числі касаційної інстанції:
https://reyestr.court.gov.ua/Review/103963226
https://reyestr.court.gov.ua/Review/101240547
https://reyestr.court.gov.ua/Review/108836293
https://reyestr.court.gov.ua/Review/108585003
ОДНАК, ЯКЩО ПІСЛЯ ЗАКІНЧЕННЯ НАВЧАННЯ ВАМ БУЛА ВИДАНА ДОВІДКА ПРО ПРАВО САМОСТІЙНОГО ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ, А НЕ НАПРАВЛЕННЯ НА РОБОТУ, ТО ВІДПРАЦЬОВУВАТИ 3 РОКИ ВИ ВЗАГАЛІ НЕ ПОВИННІ.
ХОЧА У МОЇЙ ПРАКТИЦІ БУЛИ ВИПАДКИ, КОЛИ УНІВЕРСИТЕТ ВСЕ ОДНО ПОДАВАВ ПОЗОВ ДО СУДУ. ОДНАК, Я ПІДГОТУВАВ КЛІЄНТУ ВІДЗИВ (ЗАПЕРЕЧЕННЯ НА ПОЗОВНІ ВИМОГИ) І МИ ВИГРАЛИ СПРАВУ. ПІСЛЯ ЦЬОГО УНІВЕРСИТЕТ ПОДАВ АПЕЛЯЦІЙНУ СКАРГУ, ОДНАК ВСЕ ОДНО ПРОГРАВ. А ВСУ ВІДМОВИВСЯ ВІДКРИВАТИ КАСАЦІЙНЕ ПРОВАДЖЕННЯ ЧЕРЕЗ МАЛОЗНАЧНІСТЬ СПРАВИ. ТОБТО, ПЕРЕМОГА БУЛА ЗА НАМИ.
У разі виникнення додаткових питань, звертайтеся!
При зверненні вказуйте свою е-пошту.
Всього найкращого!