Задайте питання юристу

835 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Армія і мобілізація, 05 вересня 2023, питання №91720

Відстрочка від мобілізації студентам

Доброго дня! 30 років, в цьому році вступив до магістратури на денну форму навчання( це моя друга вища освіта). Є в списках зарахованих до навчання. При умові що законопроект про скасування відстрочки від мобілізації студентів буде прийнято, чи матиму я відстрочку у зв'язку з тим що став студентом ще до прийняття цього закону, тобто чи буде розповсюджуватись дія закону на тих хто раніше вступив на навчання, а не після його прийняття? Дякую

Відповіді юристів (6)

    Богун Сергій Павлович

    Так, Ви матимете відстрочку оскільки згідно законодавства закон зворотньої сили не має.

    Проте, необхідно дочекатися прийнятого закону. Лише після цього можна зробити остаточний висновок.

    • Євген Клієнт 8 місяців тому

      «В умовах воєнного стану і Конституція, і міжнародні документи допускають обмеження прав і свобод людини і громадянина. Я думаю, що лазівка така, коли мова йде про здобуття другої, третьої освіти чоловіками призовного віку 30+… буде поширюватися і на тих, хто почав її використовувати у 2022-23 роках», — сказав Веніславський.

      Що ви думаєте про це?

    Турчин Ярослав Александрович

    Вітаю Вас, пане Євген! Ні, дія закону не має розповсюджуватись на правовідносини, що виникли до його прийняття. Якщо Ви вступили в магістратуру ДО набрання чинності згадуваним законопроектом в якості закону України, то зберігаєте право на відстрочку від призову, оскільки Закон не має зворотньої дії в часі крім обставин, коли він пом"якшує вину особи. У разі невизнання такого Вашого права ТЦК та СП - Ви можете його захищати в судовому порядку.

    Відповідно до статті 58 Конституції України встановлено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

    Спроби інакшого застосування закону - грубе та цинічне порушення загальноєвропейських принципів верховенства права, одним із параметрів якого є принцип правової визначеності.

    У Рішенні Конституційного Суду України від 9 лютого 1999 року N 1-рп/99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) зазначено, що дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце. Положення частини першої статті 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб.До події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце. Акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ним чинності. Заборона зворотної дії є однією з важливих складових принципу правової визначеності.

    Принцип неприпустимості зворотної дії в часі нормативних актів знайшов своє закріплення в міжнародно-правових актах, зокрема і в Конвенції про захист прав і основоположних свобод людини (стаття 7) на підставі якої діє Європейський суд з прав людини.

    Правова позиція, яка висловлена Верховним Судом України в постанові від 22 лютого 2017 року у справі № 6-2705цс16 тільки підтверджує, що за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі.

    Між тим як свідчить історія, принцип "закон зворотної сили не має" ("lex ad praeterіan non valet") був сформульований ще давньоримськими юристами на протидію сваволі законодавця, який надавав зворотної сили законам, що погіршували становище людей, піддавали їх несприятливим наслідкам за дії, які на час їх вчинення визнавалися законними. Отже, мета цього принципу - поставити заслін ущемленню прав і свобод людини з боку влади.

    Саме така спрямованість цього принципу робить його важливою гарантією безпеки людини і громадянина, їх довіри до держави, про що вірно зазначається в мотивувальній частині Рішення Конституційного Суду України.

    Надання зворотної сили законам, які передбачають розширення змісту та обсягу прав і свобод людини і громадянина чи звільнення їх від певних обов'язків, не може підірвати впевненість людей у стабільності свого правового становища. (Окрема думка судді Конституційного Суду України Козюбри М.І. (справа про податки).

    ОТЖЕ, за загальним правилом закон зворотної сили не має. Це правило надає визначеності і стабільності суспільним відносинам. Це означає, що закони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності.

    Винятки з цього правила рідкісні і допускаються:

    а) за наявності вказівки в законі про надання йому (або окремим статтям) зворотної сили;

    б) у загальному правилі про неодмінне надання зворотної сили кримінальному закону, який скасовує або пом'якшує кримінальну відповідальність.

    Це правило зафіксоване в Міжнародному пакті про громадянські та політичні права, ухваленому Генеральною Асамблеєю ООН 16 грудня 1966 р. Воно повинне бути відтворене в кримінальних кодексах країн, які підписали цей міжнародний документ. У ст. 15 цього пакту, зокрема, говориться: «...не може призначатися важче покарання, ніж те, що підлягало застосуванню в момент вчинення кримінального злочину. Якщо після вчинення злочину законом встановлюється легше покарання, дія цього закону поширюється на даного злочинця».

    Більше того, на відміну від кримінального матеріального закону, новий кримінальний процесуальний закон не має зворотної дії навіть у тих випадках, коли його правила є більш сприятливі для учасників кримінального провадження. Повернення процесу (процесуальних дій) неможливе (Верховний Суд України, 17 грудня 2015 року, справа № 5-205кс15.

    Успіхів у навчанні! Бережіть себе!

    Айвазян Юрий Климентьевич

    Доброго дня, Євгене!

    Чи буде прийнято вказаний Вами законопроект, чи ні - поки що велике питання. Наразі Ви маєте право на відстрочку, і це повинно бути для Вас пріоритетним.

    Очевидно далі, тякщо будуть встановлені обмеження на кількість освіт, в чому я сумніваюсь, Вас це не торкнеться, оскільки наріжним каменем українського законодавство є принцип незворотньості закону до минулих правових рішень, якщо він, звичайно, не пом'якшує Ваше становище.

    Виникне потреба у персональній консультації, я завжди готовий це зробити!

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Турчин Ярослав Александрович

    «В умовах воєнного стану і Конституція, і міжнародні документи допускають обмеження прав і свобод людини і громадянина. Я думаю, що лазівка така, коли мова йде про здобуття другої, третьої освіти чоловіками призовного віку 30+… буде поширюватися і на тих, хто почав її використовувати у 2022-23 роках», — сказав Веніславський.

    Що ви думаєте про це?

    ___

    Євгене! У випадку застосування принципу зворотньої дії у часі, мова йде вже не про передбчені Конституцією України інструменти обмеження прав в умовах воєнного стану, а про посягання на конституційний лад в Україні, адже можуть бути обмежені права окремі права, а не КОНСТИТУЦІЙНІ ПРИНЦИПИ та невід"ємні права особи.

    Вибачте, але коли читаю подібне, згадується епізод із голівудського фільма "Пірати Карибського моря".

    Відповідно до статті 64 Конституції України, В умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 цієї Конституції.

    ОТЖЕ, відповідно до Конституції право на те, що "закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи" - не МОЖЕ БУТИ ОБМЕЖЕНЕ НАВІТЬ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ.

    P.S. А ще, оскільки пан Веніславський мій колишній викладач, я про це все думаю, що він цинічний брехливий м%дак, який усвідомлено порушує закони і Конституцію, маючи обтяжуючу обставину - усвідомлення та розуміння юридичної нікчемності своїх дій, заяв та ініціатив, їх злочинності - але всеодно це робить, хоча вчив зовсім іншому своїх студентів - майбутніх правників! Мало того зовсім інакше писав у своїх наукових статтях та дослідженнях, в часи коли провадив науково-викладацьку діяльність, а не злочинну діяльність з організації та юридичного супроводу неконституційного обмеження прав і свобод громадян України в інтересах третіх осіб!

    Успіхів Вам!

    Адвокат Евгений Александрович
    Адвокат Евгений Александрович 8 місяців тому

    Адвокат, м. Київ, 30 років досвіду

    Доброго вечора!

    ЗМІНИ ПОКИ ЩО НЕ ВІДБУЛИСЯ.

    - ЯКЩО ВИ ВЖЕ ОТРИМАЛИ ВІДСТРОЧКУ ВІД ПРИЗОВУ ПО МОБІЛІЗАЦІЇ, ТО ВОНА У ВАС ЗАЛИШАЄТЬСЯ:

    КОНСТИТУЦІЯ УКРАЇНИ

    (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1996, № 30, ст. 141):

    Конституція України | від 28.06.1996 № 254к/96-ВР (rada.gov.ua)

    "Стаття 58. Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

    {Офіційне тлумачення частини першої статті 58 див. в Рішенні Конституційного Суду № 1-рп/99 від 09.02.99}

    Ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.

    {Офіційне тлумачення статті 58 див. в Рішеннях Конституційного Суду № 1-зп від 13.05.97, № 6-рп/2000 від 19.04.2000}".

    У разі наявності питань, використовуйте функціонал біля фото.

    Всього доброго!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України