Задайте питання юристу

835 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Договірне право, 08 вересня 2023, питання №92111 400₴

довіреність для зміни місця реєстрації

Добрий день.
Ситуація наступна:
Є квартира, у моїй власності (договір купівлі), в якій проживє, але не прописана, моя мати.
Я, повнолітній син, живу окремо.
Мати і я раніше проживали в іншому будинку, в якому ми і були прописані (власник будинку - моя мама). У зв'язку з продажом будинку, звідти всі "виписані". (оскільки я "не власник" і повнолітній, то мене змогли "виписати" без моєї присутності).
Я на даний час знаходжусь на території Польщі, мама в Україні (але може приїхати в Польщу).
Географічно / територіально це МІСТО, де квартира та будинок, в Черкаській області, тобто змінюватись буде лише адреса вулиці та будинку, тому різні нюанси про окуповані території одразу відпадають.
Але є важливе доповнення, вважаючи на ситуацію в країні: я чоловічої статі, віком 40 років, військовозобов'язаний, виїхав за кордон ще у грудні 2021 року (тобто виїзд на той момент був легальний, до початку війни) та до теперішнього часу кордон України я не перетинав.

Отже питання наступні:

1) як правильно скласти текст довіреності, щоб моя мама, як "представник" змогла без моєї присутності (власника) себе і мене у цій квартирі "прописати" ?

2) як краще, а головне ПРАВИЛЬНІШЕ оформити таку довіреність? (консульство / нотаріус з перекладом)

Заздалегідь вдячний за відповіді та поради.

Відповіді юристів (10)

    Турчин Ярослав Александрович

    Вітаю Вас, пане Григорій! Все набагато простіше. Ви можете зареєструватись за новою адресою через застосунок ДІЯ або дійсно через довіреність.

    1 грудня 2021 року набрав чинності Закон України від 5 листопада 2021 року № 1871-IX «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні» .

    Наразі перед реєстрацією місця проживання не потрібно бігти до військкомату (ТЦК та СП) і зніматись з обліку... Діє ДЕКЛАРАТИВНА МОДЕЛЬ РЕЄСТРАЦІЇ.

    https://guide.diia.gov.ua/view/deklaruvannia-mists...

    https://dmsu.gov.ua/vazhlivo/deklaruvannya-misczya...

    В той же час, у період дії воєнного стану зміна місця проживання без дозволу "воєнкома" не дозволяється.

    Проте існує можливість не відвідувати військкомат. Якщо в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів немає даних про особу, то громадянин може скористатись порталом "Дія", аби повідомили про місце свого проживання.

    Про це йдеться в Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, який затвердив Уряд України 30 грудня 2022 року (Постанова КМУ №1487 від 30.12.2022 р.).

    Коли відомості про призовника, військовозобов’язаного або резервіста не включено до Єдиного держреєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів, вони можуть за власним бажанням подати відомості для включення себе в цей Реєстр під час формування декларації про місце проживання з використанням засобів Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (портал "Дія") за умови запровадження інформаційної взаємодії.

    Механізм та вимоги до технічного опису сервісу електронної інформаційної взаємодії між порталом "Дія" та Єдиним державним реєстром призовників, військовозобов’язаних та резервістів встановлюються Міноборони, йдеться в абз. 5 п.16. Правил.

    В іншому разі призовники, військовозобов’язані та резервісти при зміні адреси місця проживання або інших персональних даних зобов’язані особисто в семиденний строк повідомити про них відповідним органам, де вони перебувають на військовому обліку. сказано в абз. 1 п.23. Правил.

    А призовники, військовозобов’язані та резервісти, які не актуалізували інформацію про себе в Єдиному держреєстрі, особисто у семиденний строк з дня внесення змін до персональних даних прибувають із паспортом і військово-обліковими документами до відповідного районного (міського) ТЦКтСП, органу СБУ, підрозділу Служби зовнішньої розвідки, який організовує та веде військовий облік на території адміністративно-територіальної одиниці, для взяття їх на військовий облік, зняття з військового обліку або внесення змін до їх облікових даних, пояснює абз. 2 п.23. Правил.

    Але для Вас це не актуально, оскільки Ви за межами України.

    Щодо довіреності, то звісно простіше у Консульстві, адже іноземну довіреність доведеться не тільки перекладати, а й апостилювати, що знову-таки приведе Вас до консульства.

    Але все ж розгляньте можливість подання декларації про зміну адреси через ДІЮ, це набагато простіше.

    Декларування місця проживання особи - повідомлення особою органу реєстрації адреси свого місця проживання шляхом надання декларації про місце проживання в електронній формі з використанням Єдиного державного веб-порталу електронних послуг (далі - Портал Дія) з подальшим внесенням такої інформації до реєстру територіальної громади (пункт 4 частини першої статті 2 Закону України "Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні" (далі - Закон).

    Врешті-решт спробувавши змінити місце реєстрації через ДІЮ ви нічого не втрачаєте. Не вийде - можете уже зайнятись довіреністю.

    Гарного Вам дня! Якщо будуть уточнюючі питання - питайте ще.

    • Григорій Клієнт 7 місяців тому

      Дякую, через застосунок ДІЯ успішно змінив "місце проживання" для мами.

      Для зміни "мого місця проживання" в застосунку ДІЯ поле, щоб подати заяву, нажаль, неактивне, з поясненням, що "наразі змінити місце проживання можуть лише невійськовозобов'язані особи"...

      Підкажіть, для військовозобов'язаних зміна місця проживання можлива лише особисто, через ТЦК?

      Чи можливо це зробити через "представника" по довіреності? * знайшов на просторах інтернету зразок довіреності, ось її фрагмент:

      "... бути моїм представником в усіх установах, підприємствах, організаціях будь-якої підпорядкованості та форми власності, перед усіма фізичними та юридичними особами,

      з питання ЗНЯТТЯ З РЕЄСТРАЦІЇ МІСЦЯ МОГО ПРОЖИВАННЯ за адресою: ААА,

      та РЕЄСТРАЦІЇ МІСЦЯ МОГО ПРОЖИВАННЯ за новою адресою БББ,

      а також з питання ЗНЯТТЯ З ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ ТА ПОСТАНОВКИ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК.

      Для чого уповноваженому представнику надається право:

      - підписувати та подавати від мого імені заяви;

      - подавати та отримувати довідки та документи;

      - підписувати необхідні документи;

      - проводити платежі, а також виконувати всі необхідні дії, пов’язані з виконанням цієї довіреності.

      ..."

      Підкажіть, наскільки таке формулювання "правильне" та "достатнє" для того, щоб "представник" по цій довіреності зміг зареєструвати нове міце проживання для військовозобов'язаного?

      І чи взагалі на даний час, наскільки можливі/правомірні такі діїї, як зняття/постановка на військовий облік через представника, без присутності військовозобов'язаного особисто?

      • Турчин Ярослав Александрович
        50%

        Вже перевірив. Так. Нажаль заблокували для військовозобов"язаних. Перший місяць було доступно.

        Тоді варіант лише через довіреність. Якщо звісно там теж не скажуть, що от військовозобов"язаний і т.д.

        • Григорій Клієнт 7 місяців тому

          Ще раз вдячний за відповіді.Нижче вже написали, що для військовозобов'язаних треба "особисто"...

    Айвазян Юрий Климентьевич

    Доброго дня, Григорію!

    Ви можете оформити нотаріальну довіренність на маму в українському консульстві за місцем перебування, або у місцевого нотаріуса. В останньому випадку довіренність треба буде пізніше перекласти на українську мову та завірити в українського нотаріуса.

    Увага! Можливо, польські нотаріуси будуть пропонувати Вам оформити довіренність одразу двома мовами, але Вам не треба на це погоджуватись. Справа в тім, що польські нотаріуси за польськім законодавством не несуть відповідальність за правильність перекладу на іноземні мові. Тому в Україні довіренності, переклад яких завірений польськими нотаріусами, не приймаються.

    Нтжче, один з можливих варіантів иакої довіренності:

    Д О В І Р Е Н І С Т Ь

    Місто Гаага, ___дві тисячі вісімнадцятого року.

    Я, громадянка України, ___, ___ ___ ___ року народження, реєстраційний номер облікової картки платника податків – ___, (паспорт громадянина України для виїзду за кордон ___, виданий ___ ___ ___ року органом ___), зареєстроване місце проживання в Україні за адресою: м. ___, вул. ___, буд. ___, кв. ___, та яка тимчасово перебуває на території Королівства Нідерланди, керуючись попереднім усним договором доручення, дійсною довіреністю уповноважую громадянку України, ___, ___ ___ ___року народження, (паспорт громадянина України № ___, виданий ___ органом ___), реєстраційний номер облікової картки платника податків – ___, зареєстроване місце проживання за адресою: м. ___, вул. ___, буд. ___, кв. ___,

    представляти мої інтереси в усіх органах, установах та організаціях, незалежно від їх організаційно-правової форми та підпорядкування, у тому числі у відповідних житловоексплуатаційних органах та організаціях, органах Реєстраційної служби України, органах Державної міграційної служби України (територіальних підрозділах ДМС України та адресно-довідкових підрозділах територіальних органів ДМС України), Центрах надання адміністративних послуг з питань:

    ● зняття мене з реєстрації місця проживання за адресою: ___обл., м. ___, вул.___, буд. ___(___), кв. ___(___), та реєстрації мого нового місця проживання за адресою: ___обл., м. ___, вул.___, буд. ___(___), кв. ___(___).

    Для чого надаю їй право:

    - подавати будь-які заяви, що стосуються виконання зазначеного у довіреності, в тому числі заяву на/про зняття мене з реєстрації місця проживання за вказаною вище адресою та на/про реєстрацію мого нового місця проживанням за вказаною адресою;

    - розписуватися за мене; - одержувати будь-які довідки, рішення та/чи інші документи, які випливають із цієї довіреності та/чи пов’язані із нею;

    - подавати на реалізацію документи, видані та/чи оформлені на моє ім’я (для мене) у зв’язку з виконанням повноважень за цією довіреністю; - при наявності помилкових відомостей про особу під час реєстрації

    – ставити питання про внесення змін до реєстраційного обліку (перереєстрації);

    - здійснювати від мого імені оплату наданих послуг та/чи сплачувати державне мито або інші необхідні платежі;

    - вчиняти інші дії, передбачені чинним законодавством України для такого роду повноважень, та які на думку представника будуть доцільними для правильного і ефективного виконання цієї довіреності.

    Зміст ст.ст. 238-241, 247-250, 1003 Цивільного кодексу України мені консулом роз’яснено.

    Довіреність видана без права передоручення повноважень іншим особам, строком на ___ роки та дійсна до ___.

    Текст довіреності мною прочитаний, її зміст, значення та наслідки мені зрозумілі і відповідають моїй волі.

    ПІДПИС: ___ „___” ___2018 року

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Гончаренко Константин

    Доброго дня!

    Нормативно-правовий акт, що розглядається:

    1. Закон України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні» (прийнято Верховною Радою України 05.11.2021 року, очікувана дата набрання чинності – 1 грудня 2021 року

    Докладний опис запроваджених змін:

    1. Змінено процедуру реєстрації місця проживання (перебування) і запроваджено процедуру декларування місця проживання (перебування).

    Після набрання законом чинності, в Україні буде існувати дві процедури щодо повідомлення держави про місця проживання особи:

    а) декларування місця проживання особи – повідомлення особою органу реєстрації адреси свого місця проживання шляхом надання декларації про місце проживання в електронній формі з використанням Єдиного державного веб-порталу електронних послуг з подальшим внесенням такої інформації до реєстру територіальної громади;

    б) реєстрація місця проживання (перебування) особи – внесення інформації про реєстрацію місця проживання (перебування) за заявою, поданою особою в паперовій формі, до реєстру територіальної громади інформації.

    ВАЖЛИВО:

    Декларування місця проживання можливе лише у житлі приватної форми власності, за умови внесення відомостей про це житло до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно або у гуртожитку, що не належить особі на праві власності, спільної власності (спільної часткової або спільної сумісної власності), за умови надання згоди уповноваженої особи з управління (утримання) гуртожитку, що належить до сфери управління підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності.

    Громадянин України, який проживає на території України, а також іноземець чи особа без громадянства, який на законних підставах постійно або тимчасово проживає на території України, зобов’язані протягом 30 календарних днів після прибуття до нового місця проживання (перебування) задекларувати або зареєструвати його. Іноземець чи особа без громадянства, які отримали довідку про звернення за захистом в Україні, можуть зареєструвати місце свого перебування в Україні.

    Також у законодавстві залишається надання згоди власника житла на декларування або реєстрацію місця проживання (перебування) – у випадку, якщо особа, яка його реєструє/декларує не є власником цього житла. Згода надається у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (на цей момент не прийнятий). Але у разі декларування або реєстрації місця проживання особою, яка є власником (співвласником) цього житла, згода інших співвласників або інших осіб, місце проживання яких зареєстровано/задекларовано в цьому житлі, не вимагається.

    Для декларування місця проживання особа подає в електронній формі декларацію про місце проживання (у довільній формі, придатній для сприйняття її змісту), в якій зазначаються відомості про особу (якщо особа не є власником (співвласником) житла, за адресою якого декларується місце її проживання та відомості про яке внесені до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у декларації про місце проживання додатково зазначаються відомості про власника (співвласників) житла окремо стосовно кожного власника (співвласника) житла), а для реєстрації місця проживання (перебування) особи під час особистого відвідування органу реєстрації (у тому числі через центр надання адміністративних послуг) подається заява про реєстрацію місця проживання (перебування) за формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України (на цей момент не прийнятий).

    Вбачається, що задекларувати місця проживання (перебування) можна буде також шляхом заповнення заяви в мобільному застосунку «Дія» та отримання онлайн-підтвердження від власника житла (якщо особа не є його власником або співвласником). Заяву в автоматичному режимі буде опрацьовано впродовж доби. Зняття з попереднього місця реєстрації у такому випадку також відбуватиметься в автоматичному режимі.

    Крім того, відтепер документом, що підтверджує декларування (реєстрацію) місця проживання є витяг з Єдиного демографічного реєстру, в тому числі в електронній формі, а не відмітка у паспорті. До паспортів старого зразка (у формі книжечки) записи про реєстрацію/декларування місця проживання також вноситися не будуть.

    ВАЖЛИВО:

    Повторно реєструвати, декларувати або “підтверджувати” своє місце проживання у зв’язку з прийняттям нового законодавства не потрібно. Однак Ви маєте бути готовим до того, що для підтвердження місця проживання у Вас можуть попросити витяг з Єдиного демографічного реєстру, тому краще наперед подбати про його отримання.

    2. Спрощено процедуру зняття з зареєстрованого/задекларованого місця проживання (перебування).

    Зняття особи із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) відбувається шляхом звернення до органу реєстрації або через центр надання адміністративних послуг за місцем задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) з наступних підстав:

    1) за заявою самої особи про зняття із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування);

    2) за заявою власника житла приватної форми власності, поданої у паперовій формі, стосовно повнолітньої особи, місце проживання (перебування) якої зареєстровано або задекларовано в житлі, що належить власнику на підставі права власності. У разі подання власником житла заяви про зняття із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) батьків або інших законних представників дитини чи одного з них така дитина підлягає зняттю із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) разом із її батьками або іншими законними представниками чи одним із них. Якщо в житлі декілька співвласників – всі вони подають згоду на зняття з місця проживання/перебування конкретної особи. Тобто законом вводиться можливість зняття особи із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) за заявою власника житла приватної форми власності без згоди такої особи, в тому числі дитини, разом з батьками, які не є власниками.

    Разом з цим, слід очікувати, що зазначені зміни можуть вплинути на спори, що виникають під час спадкування, а також інші спірні ситуації, пов’язані з нерухомим майном.

    Крім того, змінами передбачено, що у разі якщо місце проживання (перебування) особи було задекларовано або зареєстровано на підставі договору оренди, виключення з реєстру територіальної громади інформації про задеклароване або зареєстроване місце проживання (перебування) особи за заявою власника (співвласників) житла здійснюється лише після закінчення строку дії договору оренди або його дострокового розірвання чи визнання його нікчемним.

    ВАЖЛИВО:

    Коли особа реєструє/декларує своє нове місце проживання (перебування), то внесення змін до реєстру територіальної громади за попереднім місцем проживання (перебування) здійснюється в автоматичному режимі на підставі повідомлення новим органом старого органу реєстрації про таку реєстраційну дію.

    3. Збільшено плату за реєстрацію/декларування місця проживання (перебування).

    За своєчасну (тобто протягом 30 днів) реєстрацію/декларування місця проживання/перебування особа сплачує 1,5 відсотка прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року (у 2021 році – 34,05 грн).

    У випадку пропущення зазначеного строку, адміністративний збір буде складати 2,5 відсотка прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року (у 2021 році – 56,75 грн).

    До внесення зазначених змін адміністративний збір складав 13,60 грн і 40,80 грн відповідно.

    4. Запроваджено можливість для мешканців ТОТ зареєструвати/задекларувати друге місце проживання (перебування) на підконтрольній уряду України території.

    Законом передбачено, що кожна особа може мати тільки одне зареєстроване/задеклароване місце проживання (перебування).

    Однак для осіб, які мають реєстрацію місця проживання на ТОТ, зроблено виключення. Так, на період тимчасової окупації такі особи можуть зареєструвати або задекларувати ще одне місце проживання (перебування) на контрольованій урядом України території без зняття з реєстрації на тимчасово окупованих територіях.

    5. Розмежовано правовідносини реєстрації/декларування місця проживання (перебування) і майнові правовідносини щодо житлової нерухомості.

    Ще однією важливою зміною є ч. 3 ст. 1 Закону, яка встановлює, що декларування місця проживання, реєстрація місця проживання (перебування) особи не є підставою для набуття такою особою права володіння, користування чи розпорядження житлом (у тому числі не є підставою для вселення чи визнання за особою права на проживання та/або права користування житлом), про проживання в якому особа повідомила.

    Ця зміна демонструє зміну усталеної політики держави (і, відповідно, судової практики) щодо пріоритетності права на житло над правом власності. Тобто раніше особа, яка мала реєстрацію місця проживання у квартирі, яка належала зовсім іншим особам, могла вимагати права володіння і користування, у тому числі шляхом подачі позовів про вселення. Така парадигма створила враження у людей, що “прописка” особи у власній квартирі – це гарантовані проблеми у майбутньому, оскільки було практично неможливо скасувати реєстрацію місця проживання такої особи навіть у судовому порядку, а спроби перешкодити доступу до власності часто закінчувались викликом поліції і судовим позовом. У тому числі це призвело до того, що під час оренди житла зареєструвати його у якості місця проживання (перебування) можна було лише у поодиноких випадках, а внутрішньо переміщені особи часто стикалися з категоричною відмовою власників житла, яке вони винаймали, надати згоду на зазначення адреси такого житла у довідці ВПО.

    Після набрання законом чинності право приватної власності буде домінувати в подібних правовідносинах, що цілком узгоджується із положеннями ч. 4 ст. 41 Конституції України (ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.).

    ВАЖЛИВО:

    Як і раніше, реєстрація місця проживання особи у житлі, що підлягає приватизації, а також у службовому житлі підтверджує право на проживання особи в такому житлі.

    6. Спрощено доступ до певних послуг незалежно від зареєстрованого/задекларованого місця проживання (перебування).

    Громадяни зможуть отримати послуги з нарахування пенсії, спеціалізованої та високоспеціалізованої медичної допомоги тощо за місцем звернення, а не за зареєстрованим місцем проживання, що, безперечно, є позитивною зміною.

    Також внесено зміни до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», а саме статті 47. Відтепер пенсія виплачується щомісяця, у строк не пізніше 25 числа місяця, за який виплачується пенсія, виключно в грошовій формі за зазначеним у заяві місцем фактичного проживання пенсіонера в межах України незалежно від задекларованого або зареєстрованого місця проживання пенсіонера організаціями, що здійснюють виплату і доставку пенсій, або через установи банків у порядку, передбаченому Кабінетом Міністрів України.

    Крім того, у цілому збільшується рівень електронного обміну інформацією між органами влади, що спростить повсякденне спілкування громадян із ними та зменшить кількість паперових документів, які необхідно подавати. Так, наприклад, передбачено запровадження міжвідомчої електронної взаємодії – обмін інформацією, що здійснюється між реєстрами територіальних громад, відомчою інформаційною системою центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері реєстрації фізичних осіб, державним демографічним реєстром, Єдиною інформаційною системою Міністерства внутрішніх справ України та іншими інформаційно-комунікаційними системами. Громадяни матимуть можливість більш зручно отримувати адміністративні послуги, пов’язані з доступом до інформації про місце проживання – оскільки органи державної влади, місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, незалежно від форм власності, зможуть отримати таку інформацію самостійно, шляхом доступу до відомчої інформаційної системи ДМС.

    Також створюються реєстри територіальних громад, до яких вноситься інформація про декларування/реєстрацію місця проживання, і електронний реєстр стає єдиним джерелом інформації про місце проживання особи. Реєстри територіальних громад функціонуватимуть виключно в електронній формі та обмінюватимуться інформацією між собою та з державними реєстрами в автоматичному режимі. При цьому для забезпечення роботи зазначених реєстрів органи місцевого самоврядування мають право створити або використовувати вже створені власні інформаційно-телекомунікаційні системи чи безоплатно використовувати засоби відомчої інформаційної системи ДМС.

    Скасовується паперовий документообіг. Виключається можливість дублювання реєстрації у різних реєстрах територіальних громад; органи будуть обмінюватися інформацією про місце проживання без залучення особи; інформація про місце проживання відповідатиме дійсності на момент її запиту.

    Висновки щодо Закону України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні»

    У цілому даний закон не тільки спрощує відносини між фізичними особами і державою у сфері повідомлення про місце проживання, але й частково змінює саму їх сутність. Так, розмежовано повідомлення держави про те, де особа мешкає, від цивільно-правових (матеріальних) відносин між фізичними особами, які раніше незмінно виникали як наслідок реєстрації місця проживанні в житлі, що знаходиться у приватній власності.

    Спрощується не тільки процес повідомлення, але і подальше використання отриманої державою інформації.

    Разом з цим, важливо зазначити, що без імплементації норм на рівні органів самоврядування, які безпосередньо здійснюють відповідні реєстраційні дії, а також без створення відповідних реєстрів і необтяжливих методів доступу до них користувачами, можуть виникати ситуації обмеження доступу до публічних послуг через невідповідність встановлених норм реальному стану речей.

    Також викликає занепокоєння виключення із Закону України “Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні” норми, встановленої частиною 2 статті 2, а саме Реєстрація місця проживання чи місця перебування особи або її відсутність не можуть бути умовою реалізації прав і свобод, передбачених Конституцією, законами чи міжнародними договорами України, або підставою для їх обмеження. Враховуючи послідовні обмеження з боку держави внутрішньо переміщених осіб, а також мешканців ТОТ, у праві на отримання пенсії, виключення такої норми викликає занепокоєння.

    Крім того, варто зазначити, що однією з підстав відмови у реєстрації/декларуванні місця проживання є наявність обтяжень щодо нерухомого майна, у якому особа хоче зареєструвати/задекларувати місце проживання. Враховуючи, що обтяження щодо нерухомого майна можуть виникнути з досить різноманітних підстав (заборгованість за кредитом, несплачений штраф за порушення ПДР, перебування майна в іпотеці), така підстава необґрунтовано обмежує можливість особи зареєструватися/задекларувати місце проживання в житлі, в якому ця особа мешкає. При цьому таке обмеження неможливо обійти навіть за згодою обтяжувача.Окремо слід відзначити, що Законом не передбачено внесення змін до процесуальних кодексів, що може спричинити виникнення спірних ситуацій у майбутньому. Зокрема, згідно ст. 27 Цивільного процесуального кодексу, позови до фізичної особи пред’являються в суд за зареєстрованим у встановленому законом порядку місцем її проживання або перебування, якщо інше не передбачено законом. Процесуальні документи також направляються особі за зареєстрованим місцем проживання, надсилання їх за задекларованим місцем проживання не передбачено. Таким чином, процесуальні кодекси не адаптовані до змін, які будуть запроваджені вже протягом найближчих днів.


    https://diia.gov.ua/services/znyattya-iz-zareyestrovanogo-miscya-prozhivannya

    https://guide.diia.gov.ua/view/deklaruvannia-mistsia-prozhyvannia-osoby

    внесені зміни у Закон України "Про надання публічних послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання" зокрема у статті 18. Зміни набули чинності 21 січня 2023 року. І наразі одна людина має право зняти з реєстрації іншу без суду. На сьогодні Ви можете це зробити звернувшись з відповідною заявою до ЦНАП.

    Для цього потрібно:

    • документ, що посвідчує особу (у разі особистого звернення);
    • документ, що підтверджує право власності на житло, в якому задекларовано/зареєстровано місце проживання (перебування) особи (осіб), що знімається (пункт 61 Порядку декларування та реєстрації місця проживання (перебування), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07 лютого 2022 року № 265 "Деякі питання декларування і реєстрації місця проживання та ведення реєстрів територіальних громад")

    З повагою,

    Костянтин Гончаренко

    Гончаренко Константин

    Доброго дня!

    Щодо оформлення довіреностей усіх видів , Вам необхідно звернутися до будь-якого нотаріуса в Україні у регіоні перебування. або у консульстві надалі в Україні ваш представник перекладає у нотаріуса на державну мову та посвідчує переклад. І вчиняє всі дії у ваших інтересах.

    Генеральна довіреність – це документ, який дозволяє власнику нерухомості доручити її продаж довіреним особам. Такі особи мають право розпоряджатись нерухомістю на свій розсуд, представляти в державних, нотаріальних органах інтереси власника, пов'язані з відчуженням нерухомості, отримувати за неї кошти.

    Час складання: від 30 хвилин

    Нотаріальна копія: за домовленістю

    Документи для фізичної особи:

    Паспорт, ІПН

    Документи для представника юридичної особи:

    Протокол та наказ, (або інші документи, що підтверджують повноваження підписувача), Статут, виписка і печатка, Паспорт та ІПН підписанта

    Варто уточнити, що поняття "ГЕНЕРАЛЬНА ДОВІРЕНІСТЬ" не зафіксоване в українському законодавстві (НЕМАЄ ТАКОГО ПОНЯТТЯ «ДОВІРЕНІСТЬ НА ВСЕ»). Зазвичай під ним розуміють передачу широкого кола повноважень іншій особі. УСІ ПЕРЕДАНІ ПОВНОВАЖЕННЯ ПОВИННІ ЗАЗНАЧАТИСЯ В ДОВІРЕНОСТІ.

    З повагою, Костянтин Гончаренко

    Дерій Владислав Олегович
    50%

    Доброго дня!

    1) як правильно скласти текст довіреності, щоб моя мама, як "представник" змогла без моєї присутності (власника) себе і мене у цій квартирі "прописати" ?

    По-перше, якщо Ви військовозобов'язаний то онлайн зареєструватися не вийде.

    По-друге, згідно ВИМОГ щодо реєстрації (зняття з реєстрації) місця проживання призовників, військовозобов’язаних та резервістів - якщо Ви не стоїте на військовому обліку за новим місцем проживання, де хочете зареєструватись, Вам відмовлять у реєстрації та направлять в ТЦК щоб Ви стали на військовий облік. В такому разі без відмітки ТЦК у військово-обліковому документі - мама по довіреності не зможе Вас зареєструвати.

    Для мами Вам потрібно оформити не довіреність, а нотаріальну згоду на реєстрацію місця проживання у квартирі, власником якої Ви являєтесь.

    Для реєстрації місця проживання Ваша мама повинна подати в ЦНАП:

    1) заяву за формою згідно з додатками 2 або 8;

    2) паспортний документ особи

    3) документи, що підтверджують:

    право на проживання (перебування) в житлі, зокрема свідоцтво про право власності, ордер, договір оренди (найму, піднайму), договір найму житла у гуртожитку (для студентів), рішення суду, яке набрало законної сили, про надання особі права на вселення до житлового приміщення, визнання за особою права користування житловим приміщенням або права власності на нього, права на реєстрацію місця проживання або інші підтверджуючі документи.

    У разі відсутності зазначених документів реєстрація місця проживання (перебування) особи здійснюється за згодою власника (співвласників) житла, наймача та членів його сім’ї, уповноваженої особи житла

    4) відомості або документ, що підтверджує сплату адміністративного збору (не подається у разі здійснення реєстрації місця перебування).

    2) як краще, а головне ПРАВИЛЬНІШЕ оформити таку довіреність? (консульство / нотаріус з перекладом)

    Як забажаєте! Через консульство довше, через нотаріуса дорожче.

    Висновок

    Якщо Ви не стоїте на військовому обліку за новим міцем проживання - мама не зможе зареєструвати Ваше місце проживання по довіреності. Адже Вам особисто необхідно прибути до ТЦК та стати на військовий облік.

    Щоб мама змогла зареєструвати своє місце проживання - Ви повині надати їй нотаріальну згоду на реєстрацію місця проживання у Вашій квартирі.

    Якщо виникли додаткові питання – готовий на них відповісти. Гарного Вам дня!

    Турчин Ярослав Александрович

    Додатково до моєї відповіді, щодо електронної зміни місця реєстрації через портал "ДІЯ".Порядок декларування місця проживання

    Декларування місця проживання особи за декларацією про місце проживання (далі - декларація), поданою такою особою в електронній формі засобами Порталу Дія, здійснюється щодо особи, яка:

    1. пройшла автентифікацію з використанням інтегрованої системи автентифікації, кваліфікованого електронного підпису або інших засобів електронної ідентифікації, які дають змогу однозначно встановити особу заявника;

    2. декларує місце проживання:

    • у житлі приватної форми власності, за умови внесення відомостей про таке житло до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
    • у гуртожитку, що не належить особі на праві власності, спільної власності (спільної часткової або спільної сумісної власності), за умови надання згоди уповноваженої особи з управління (утримання) гуртожитку, що належить до сфери управління підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності (пункт 7 Порядку).

    Декларування місця проживання особи за декларацією такої особи, поданою в електронній формі, може здійснюватися в автоматичному режимі (частина восьма статті 5 Закону).

    У декларації зазначаються такі відомості про особу:

    1. прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності);
    2. стать;
    3. дата народження;
    4. місце народження (країна, область, район, населений пункт (за наявності);
    5. відомості про громадянство;
    6. адреса житла, в якому декларується місце проживання;
    7. попереднє місце проживання (перебування) із зазначенням адреси житла (якщо попереднє місце проживання (перебування) особи задекларовано/зареєстровано);
    8. контактні дані (номер телефону, адреса електронної пошти, інші засоби зв’язку (за наявності);
    9. реквізити паспортного документа особи (серія та/або номер, дата видачі паспорта громадянина України, найменування уповноваженого суб’єкта, що видав, строк дії (за наявності); для дитини віком до 14 років, крім іноземців та осіб без громадянства, - серія та номер свідоцтва про народження або реквізити документа про реєстрацію народження, виданого компетентним органом іноземної держави і легалізованого у встановленому порядку, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, за умови підтвердження таких відомостей засобами електронної інформаційної взаємодії;
    10. реквізити паспортного документа іноземця чи особи без громадянства (за наявності) - для осіб, які декларують місце свого проживання на підставі посвідки на постійне проживання або посвідки на тимчасове проживання, оформленої засобами Єдиного державного демографічного реєстру;
    11. унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності);
    12. реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності);
    13. окремий номер запису в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів (за наявності) або відомості військово-облікового документа (тип військово-облікового документа, найменування районного (об’єднаного районного), міського (районного у містах, об’єднаного міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі - територіальний центр комплектування та соціальної підтримки), в якому особа перебуває та/або перебувала на військовому обліку; для військовозобов’язаних та резервістів - також серія та/або номер військово-облікового документа (за наявності);
    14. прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), контактні дані (номер телефону, адреса електронної пошти, інші засоби зв’язку (за наявності) батьків або інших законних представників чи одного з них, за адресою якого (яких) здійснюється декларування місця проживання дитини;
    15. прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), контактні дані (номер телефону, адреса електронної пошти, інші засоби зв’язку (за наявності) та найменування посади уповноваженої особи житла, яка надала згоду на декларування місця проживання особи у випадках, встановлених законодавством;
    16. відомості про сплату адміністративного збору;
    17. дата формування декларації (пункт 9 Порядку).

    Відповідальність за повноту та достовірність відомостей, зазначених у декларації, несе особа, що її подає.

    У разі коли особа не є власником (співвласником) житла, за адресою якого декларується місце її проживання та відомості про яке внесені до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у декларації про місце проживання додатково до вищезазначеної інформації зазначаються відомості про власника (співвласників) житла окремо стосовно кожного власника (співвласника) житла, а саме:

    1. прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності);
    2. дата народження;
    3. реквізити паспортного документа особи (серія та/або номер, дата видачі, найменування уповноваженого суб’єкта, що видав, строк дії (за наявності) паспорта громадянина України або паспортного документа іноземця чи особи без громадянства);
    4. реєстраційний номер облікової картки платника податків згідно з Державним реєстром фізичних осіб - платників податків;
    5. відомості про документи, що підтверджують право власності на об’єкт нерухомого майна (назва, номер та дата документа, що підтверджує право власності);
    6. контактні дані (номер телефону, адреса електронної пошти, інші засоби зв’язку (за наявності).

    Згода власника (співвласників) житла, уповноваженої особи житла підтверджується електронним підписом, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису та відображається в декларації під час її формування. Згода власника (співвласників) житла не вимагається у разі декларування місця проживання дітей віком до 18 років за адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання їх батьків або інших законних представників чи одного з них.

    Строк надання послуги

    Орган реєстрації у день надходження декларації або на наступний робочий день у разі коли декларація надійшла у неробочий час, здійснює декларування місця проживання особи або приймає рішення про відмову у декларуванні місця проживання в установленому законодавством порядку (пункт 25 Порядку).

    Орган реєстрації - виконавчий орган сільської, селищної або міської ради, який на території територіальної громади, на яку поширюються повноваження відповідної ради, забезпечує формування та ведення реєстру територіальної громади, облік задекларованого місця проживання/зміну місця проживання особи (пункт 7 частини першої статті 2 Закону.

    Вартість послуги

    Сплата адміністративного збору здійснюється за допомогою засобів Порталу Дія під час формування декларації перед її поданням. При цьому документ, що підтверджує сплату адміністративного збору, до декларації не додається.

    За декларування місця проживання справляється адміністративний збір у розмірі:

    • 1,5 відсотка прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року (у 2022 році адміністративний збір складає 37,22 грн.), - за декларування місця проживання у разі звернення особи протягом встановленого Законом строку;
    • 2,5 відсотка прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року (у 2022 році адміністративний збір складає 62,03 грн.), - за декларування місця проживання у разі звернення особи з порушенням встановленого Законом строку, тобто після спливу 30 календарних днів після зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання або 3 місяців з дня реєстрації народження дитини (пункт 82 Порядку).

    За декларування/реєстрацію місця проживання одночасно із зняттям з попереднього місця проживання адміністративний збір справляється лише за одну адміністративну послугу (декларування/реєстрація місця проживання).

    Підстави для відмови у наданні послуги:
    • у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно містяться відомості про обтяження щодо житла, яке особа декларує як місце проживання, що стосуються заборони декларування місця проживання у такому житлі, або перебування житла в іпотеці, довірчій власності як способу забезпечення виконання зобов’язань (у разі відсутності письмової згоди відповідного іпотекодержателя або довірчого власника на декларування місця проживання);
    • відомості Державного реєстру речових прав на нерухоме майно не відповідають відомостям, зазначеним у поданих особою документах або даних;
    • особа не подала або подала не в повному обсязі необхідні документи або відомості;
    • у поданих особою документах або відомостях містяться недостовірні відомості або подані документи є недійсними, або строк дії паспортного документа іноземця чи особи без громадянства, які на законних підставах проживають на території України, закінчився;
    • звернулася дитина віком до 14 років або особа, не уповноважена на подання документів;
    • житлу, в якому особа декларує своє місце проживання, не присвоєна адреса у встановленому порядку;
    • за адресою житла, в якому особа декларує своє місце проживання, наявний об’єкт нерухомого майна, який не належить до житла;
    • відомості реєстру територіальної громади щодо задекларованого місця проживання батьків або інших законних представників дитини віком до 14 років не відповідають відомостям, зазначеним у декларації (заяві), поданій стосовно дитини;
    • дані реєстру територіальної громади щодо задекларованого місця проживання батьків або інших законних представників дитини віком від 14 до 18 років не відповідають відомостям, зазначеним у декларації (заяві), поданій дитиною (пункт 87 Порядку).

    Увага! Не може бути підставою для відмови у декларуванні місця проживання за декларацією (заявою), поданою в електронній формі, відсутність в особи окремого номера запису у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    Рішення про відмову в декларуванні місця проживання приймається в день звернення особи, законного представника (представника), уповноваженої особи житла, про що орган реєстрації інформує таких осіб із зазначенням підстав для відмови засобами поштового, телефонного або електронного зв’язку, в тому числі засобами Порталу Дія.

    Турчин Ярослав Александрович

    Щодо довіреності.

    У разі коли особа не може самостійно звернутися до органу реєстрації, реєстрація місця проживання (перебування) може бути здійснена за зверненням законного представника або представника на підставі довіреності, посвідченої в установленому законом порядку (далі - представник) (пункт 23 Порядку декларування та реєстрації місця проживання (перебування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 лютого 2022 р. № 265)

    Коли будете подавати довіреність, врахуйте, що функції з реєстрації місця проживання передано територіальним громадам, тож у довіреності (скачаній із сайту Міністерства закордонних справ України наприклад) має бути не взагалі по загалям вказані органи, а конкретна назва відповідного реєструючого органа міської ради / Центру надання адміністративних послуг.

    Крім того, бажано вказати саме на представництво з ДЕКЛАРУВАННЯ місця проживання, а не з реєстрації місця проживання, або зробити посилання на відповідний закон та постанову КМУ

    Закон України від 5 листопада 2021 року № 1871-IX «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні»

    Постанова Кабінету Міністрів України від 7 лютого 2022 р. № 265 "Деякі питання декларування і реєстрації місця проживання та ведення реєстрів територіальних громад"

    А щоб не перероблювати по кілька разів довіреність через забаганки чиновникіів, краще Вашій мамі попередньо сходити до ЦНАПу місцевого / відділу реєстрації місця проживання міської ради, де плануєте реєструвати місце проживання і уточнити, яку саме довіреність їм треба, щоб вони здійснили декларування місця проживання. Можна показати проект тієї довіреності, яку плануєте виписати - чи їм підійде така. Це мінімізує витрати і часу, і грошей.

    Успіху Вам у Вашому задумі!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України