Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
885 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Розпочала лікування у стоматологічній клініці, мені гарантували дуже хороший результат, але план лікування був складений невірно і ще під час лікування була допущена помилка, два хірургічних втручання не дали бажаного результату, а ситуація тільки погіршилася, тепер потрібно ще раз здійснювати хірургічні втручання щоб виправити ситуацію, але гарантії вже ніякої не дають. Лікарі визнали свою помилку та згодом все заперечили. Чи маю я право повернути усі вкладені кошти, чи тільки частину за невдалі хірургічні втручання?
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (1)
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Оксана!
Скажу відверто: ситуація складна. Насправді, якщо не вдасться домовитись, то треба оскаржувати дії стоматолога та звертатись до суду щодо нанесеної Вам матеріальної шкоди.
Зі зверненням щодо порушення прав можна звернутись до керівника закладу охорони здоров’я.
У разі неможливості, або небажання медичного закладу усунути виявлені порушення, у пацієнта є можливість звернутись до відповідних компетентних органів влади у сфері охорони здоров’я, наприклад, до департаменту охорони здоров’я місцевої державної адміністрації, в межах територіальної юрисдикції якого відбулось порушення прав пацієнта.
Також, особа, яка вважає, що її права як пацієнта порушені, має право звернутися безпосередньо до Міністерства охорони здоров’я України, яке забезпечує в межах повноважень, передбачених законом, додержання закладами охорони здоров’я, підприємствами, установами та організаціями права громадян на охорону здоров’я та прав пацієнта (підпункт 10 пункту 4 Положення про Міністерство охорони здоров’я України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 року № 267).
Відповідне звернення можна подати, звернувшись на гарячу лінію Міністерства охорони здоров’я України : 0 800 50 52 01, або заповнивши електронну форму для звернення громадян: https://moz.gov.ua/zvernennja-gromadjan.
У випадку порушення прав пацієнта, пов’язаних з якістю медичних препаратів, лікарських засобів чи техніки, доцільно звернутись до Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками (https://www.dls.gov.ua/). Саме цей орган державної влади, зокрема має повноваження щодо контролю якості та безпеки лікарських засобів, у тому числі медичних імунобіологічних препаратів, медичної техніки і виробів медичного призначення.
Додатковим способом позасудового захисту прав пацієнта є парламентський контроль, у тому числі за додержанням прав людини, який здійснюється Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини (http://www.ombudsman.gov.ua/). Таким чином, звернення до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини з приводу порушення гарантованих законодавством прав у сфері охорони здоров’я може й позитивно вплинути на ситуацію у випадку примусового лікування, з огляду на право даної посадової особи на відвідування закладів примусового лікування, психіатричних закладів, психоневрологічних інтернатів та інших подібних місць без попереднього повідомлення про час та місце і мету відвідування.
Якщо позасудовий механізм не дав жодних результатів або є недоцільним за конкретних обставин, може бути застосовано судовий механізм.
Судовий механізми захисту порушених прав пацієнта
Згідно з Законом України «Про судоустрій та статус суддів» кожна людина має гарантоване право на захист своїх порушених прав, свобод та законних інтересів у розумні строки незалежним, безстороннім і справедливим судом, утвореним законом. Нікого не може бути позбавлено права на розгляд його справи у суді.
До судового механізму можна віднести звернення з позовною заявою в порядку цивільного або адміністративного судочинства, а такожзвернення з цивільним позовом у кримінальному провадженні.
У разі порушення прав, пацієнт може звернутись до суду в порядку цивільного чи адміністративного судочинства, залежно від обставин та характеру порушення прав.
Так, в порядку цивільного судочинства особа, права якої порушено може звернутись, за загальним правилом, протягом трьох років з моменту, коли вона дізналась або мала дізнатись про порушення своїх прав. Позовна заява в порядку цивільного судочинства подається до районного (міського/міськрайонного/районного в місті) суду за місцем знаходження відповідача, за винятком випадків, коли позов про відшкодування шкоди, завданої ушкодженням здоров’я може пред’являтись за місцем проживання позивача або місцем заподіяння шкоди.
Якщо пацієнт зазнав порушення своїх прав внаслідок прийнятого рішення, дії чи бездіяльності органу державної влади чи іншого суб’єкту владних повноважень, він може звернутись до суду в порядку адміністративного судочинства до відповідного адміністративного суду. Загальний строк позовної давності в адміністративних спорах складає шість місяців з дня, коли особа дізналась або мала дізнатись про порушення своїх прав.
З приводу звернення до суду для захисту порушених прав пацієнта у громадян завжди є можливість попередньо проконсультуватись з юристом у будь-якому центрі з надання безоплатної вторинної правової допомоги чи бюро правової допомоги (https://www.legalaid.gov.ua/).
Іноді ж виникають особливо небезпечні та трагічні випадки, коли порушення прав пацієнта призводить до серйозних, тяжких наслідків. Це, як правило, пов’язано з суспільно-небезпечними діяннями (кримінальними правопорушеннями), визначеними Кримінальним кодексом України (КК України).
До кримінальних правопорушень, які призводять до порушення прав пацієнтів, можна віднести наступні: незаконна лікувальна діяльність (стаття 138 КК України), ненадання допомоги хворому медичним працівником (стаття 139 КК України), неналежне виконання професійних обов’язків медичним або фармацевтичним працівником (стаття 140 КК України), порушення прав пацієнта (стаття 141 КК України), незаконне розголошення лікарської таємниці (стаття 145 КК України) тощо.
У разі наявності інформації про вчинення кримінального правопорушення пацієнт або його представник може повідомити органи Національної поліції України. За фактом вчинення кримінального правопорушення правоохоронними органами має бути проведено досудове розслідування, за результатами якого складається обвинувальний акт та справа передається до суду для притягнення винних осіб до відповідальності. Пацієнт, права якого порушено кримінальним правопорушенням, може до початку судового розгляду кримінальної справи подати цивільний позов у рамках кримінального провадження з метою відшкодування шкоди винною особою.
Збирайте докази
Необхідно пам’ятати, що незалежно від механізму, який застосовується для захисту прав пацієнта, велике значення має фіксація факту порушення прав та збір доказової бази, що підтверджує такий факт і розмір суми збитків завданих цим порушенням. Фіксувати та збирати докази доречно будь-яким допустимими законом засобами у вигляді письмових, речових, електронних доказів (довідки, листи, у тому числі електронні, елементи лікарських засобів чи техніки), висновків експертів, показань свідків тощо.
З повагою, адвокат Айвазян.