Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
880 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Доброго дня підкажіть як зараз можна зареєструватись отримувачем гуманітарної допомоги? Прогнозували що можна буде зробити це в електронному вигляді на порталі https://human-aid.ioc.gov.ua/, але технічно це не можливо. Дали відповідь що все подавати у паперовому вигляді, як саме виглядає цей процес? І чи може БФ отримувати гуманітарну допомогу і залишити її собі та оприбуткувати на баланс , щоб в подальшому використовувати для виконання своїх цілей? І так само чи може Громадська організація отримати гуманітарну допомогу та залишити собі (наприклад авто) чи обовязково її передавати далі (військовій частині чи іншим набувачам)?
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (12)
Юрист, м. Київ, 9 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, так ви маєте на це право, якщо активи у вигляді допомоги будуть використовуватися у вашій діяльності для виконання своїх благодійних цілей.
Що стосується подачі документів це
Статут
Протокол засновників
Витяг єдр
Банківські документи
Подати заяву
Ознайомтесь з законом
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5073-17#n116
Ст. 16 Благодійні організації мають право власності та інші речові права на кошти, цінні папери, земельні ділянки, інше нерухоме та рухоме майно, а також нематеріальні активи, якщо інше не встановлено законом або установчими документами
Витрати, пов’язані з управлінням благодійними ендавментами, включаються до адміністративних витрат благодійної організації, якщо інше не встановлено законом або правочином між благодійною організацією та благодійником
Благодійні організації мають право здійснювати господарську діяльність без мети одержання прибутку, що сприяє досягненню їх статутних цілей
Для обгрунтованої відповіді Треба бачити статут і т. Д
На сьогодня я так розумію все подається у паперовому вигляді?
Юрист, м. Київ, 9 років досвіду
Спілкуватися у чатіТак, можливо заява потребує особистого підпису . Спробуйте подати укрпоштою замовним листом. Але рекомендую, відвідати особисто, дізнатися всі подробиці.
Юрист, м. Суми, 5 років досвіду
Доброго дня!
Правові, організаційні, соціальні засади отримання, надання, оформлення, розподілу і контролю за цільовим використанням гуманітарної допомоги на сьогодні регулюються Законами України "Про гуманітарну допомогу", "Про благодійництво та благодійні організації", постановами Кабінету Міністрів України від 16 березня 2000 р. № 514 "Про затвердження Порядку списання товарів (предметів) гуманітарної допомоги, які мають певний термін експлуатації", від 22 березня 2000 р. № 542 "Про затвердження Порядку використання гуманітарної допомоги у вигляді коштів в іноземній валюті з рахунків в іноземній валюті отримувачів гуманітарної допомоги", від 22 березня 2000 р. № 543 "Про затвердження Порядку реєстрації отримувачів гуманітарної допомоги", від 22 березня 2000 р. № 544 "Про Порядок митного оформлення вантажів гуманітарної допомоги", від 22 березня 2000 р. № 553 "Питання Комісії з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України", від 28 квітня 2000 р. № 728 "Про затвердження Порядку вивезення за межі України або знищення неякісних та непридатних до споживання товарів (предметів) гуманітарної допомоги", від 21 лютого 2001 р. № 161 "Про затвердження Порядку надання Україною гуманітарної допомоги" та іншими нормативно-правовими актами.
Так, відповідно до Закону України "Про гуманітарну допомогу" гуманітарна допомога - цільова адресна безоплатна допомога в грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують її у зв’язку з соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, важким фінансовим становищем, виникненням надзвичайного стану, зокрема внаслідок стихійного лиха, аварій, епідемій і епізоотій, екологічних, техногенних та інших катастроф, які створюють загрозу для життя і здоров’я населення, або тяжкою хворобою конкретних фізичних осіб.
Гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об’єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимог статті 4 Закону України "Про благодійництво та благодійні організації".
Донори (іноземні, вітчизняні) - юридичні та фізичні особи в Україні або за її межами, які добровільно надають гуманітарну допомогу отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за її межами.
Отримувачі гуманітарної допомоги - такі юридичні особи, яких зареєстровано в установленому Кабінетом Міністрів України порядку в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги.
Набувачі гуманітарної допомоги - фізичні та юридичні особи, які її потребують і яким вона безпосередньо надається.
Щоб започаткувати процедуру визнання допомоги гуманітарною, необхідно письмова пропозиція донора про її надання.
Підставою для здійснення гуманітарної допомоги в Україні є письмова згода отримувача гуманітарної допомоги на її одержання. Отримувач гуманітарної допомоги має такі самі права на її використання, що і набувач гуманітарної допомоги.
На сьогодні спеціально уповноваженими державними органами з питань гуманітарної допомоги є: Комісія з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України; комісія з питань гуманітарної допомоги при Раді міністрів Автономної Республіки Крим; комісії з питань гуманітарної допомоги при обласних, Київській та Севастопольській міських державних адміністраціях.
Так, завданнями Комісії з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України, зокрема, є:
визнання вантажів, коштів, у тому числі в іноземній валюті, виконаних робіт, наданих послуг гуманітарною допомогою;
здійснення контролю за транспортуванням, отриманням, наданням, збереженням, охороною, складуванням, розподілом, цільовим використанням, веденням обліку гуманітарної допомоги.
Комісія, зокрема, відповідно до покладених на неї завдань:
приймає рішення про визнання гуманітарною допомогою коштів, у тому числі в іноземній валюті, виконаних робіт, наданих послуг, вантажів, товарів, у тому числі підакцизних, із звільненням їх від оподаткування та обов’язкових платежів до бюджету;
вживає заходів до запобігання ввезенню під виглядом гуманітарної допомоги комерційних вантажів;
веде облік, статистичну звітність про надходження та використання гуманітарної допомоги;
веде Єдиний реєстр отримувачів гуманітарної допомоги;
приймає рішення про виключення з Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги, які допустили порушення законодавства про гуманітарну допомогу.
Водночас, у випадках стихійного лиха, аварій, епідемій і епізоотій, екологічних, техногенних та інших катастроф, які створюють загрозу для життя і здоров’я населення, або тяжкої хвороби конкретних фізичних осіб Комісія з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України може встановлювати спрощений порядок надання та розподілу гуманітарної допомоги або надавати тимчасові надзвичайні повноваження комісіям з питань гуманітарної допомоги при Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київській та Севастопольській міських державних адміністраціях.
Також, слід зазначити, що гуманітарна допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, у грошовій або натуральній формі (крім підакцизних товарів), яка надається, ввозиться, пересилається в Україну, звільняється від оподаткування.
Так, Комісія з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України може визнати гуманітарною допомогою, із звільненням від оподаткування та обов’язкових платежів до бюджету, такі підакцизні товари:
автомобілі швидкої медичної допомоги, легкові автомобілі спеціального призначення для Міністерства внутрішніх справ України;
транспортні засоби, призначені для перевезення більше ніж 8 осіб, що передаються для використання установам соціального захисту населення, державним закладам охорони здоров’я і навчальним закладам, громадським організаціям інвалідів, ветеранів війни та праці, Товариству Червоного Хреста України та його обласним організаціям, державним закладам системи реабілітації, фізичної культури і спорту інвалідів "Інваспорт";
легкові автомобілі, які на момент ввезення на митну територію України були виготовлені не більш як 8 років тому, з об’ємом двигуна не більш як 1800 куб. см, що отримуються Міністерством праці та соціальної політики Автономної Республіки Крим, управліннями соціального захисту населення обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або Міністерством праці та соціальної політики України (на даний час – Міністерство соціальної політики України, відповідно до Указу Президента України від 6 квітня 2011 року № 389 "Про Положення про Міністерство соціальної політики України") для подальшої передачі інвалідам, які перебувають в установленому порядку на обліку для отримання спеціального автотранспорту, на строк, визначений законодавством;
аудіо- та відеотехніка, призначена відповідно для сліпих і глухих, аудіо- та відеокасети з навчальними, соціальними, реабілітаційними програмами, інформацією з фізичної культури та спорту інвалідів, програмами для формування здорового способу життя, з лекціями нобелівських лауреатів;
шоколад з начинкою та без неї, інші шоколадні вироби, що входять до новорічних і різдвяних подарунків, отриманих у термін за два місяці до відповідних свят;
меблі, що передаються виключно для використання установам соціального захисту населення, державним закладам охорони здоров’я та навчальним закладам, громадським організаціям інвалідів, Товариству Червоного Хреста України та його обласним організаціям, релігійним організаціям, що зареєстровані у порядку, передбаченому Законом України "Про свободу совісті та релігійні організації";
медико-соціальне обладнання та оснащення, що передається виключно реабілітаційним установам для інвалідів та дітей-інвалідів, які мають відповідну ліцензію на здійснення реабілітаційних послуг, незалежно від відомчого підпорядкування, типу і форм власності, за обов’язкової умови заборони його подальшого продажу.
Визнання, гуманітарною допомогою вантажів (товарів), які були перелічені вище, здійснюється Комісією з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України у кожному конкретному випадку.
Також слід зазначити, що іноземна валюта, яка надійшла як гуманітарна допомога на рахунок в іноземній валюті отримувача, використовується ним виключно на цілі, визначені іноземним донором, для:
розрахунків з резидентами та нерезидентами за придбання товарів (виконання робіт, отримання послуг) відповідно до законодавства;
продажу на міжбанківському валютному ринку з метою подальших розрахунків з резидентами за придбання товарів (виконання робіт, отримання послуг);
перерахування коштів на власні рахунки в іноземній валюті набувачів гуманітарної допомоги, відкриті в уповноважених банках України.
Крім цього, слід звернути увагу на те, що якщо кошти або товари (роботи, послуги), звільнені від оподаткування як гуманітарна допомога, було використано не за цільовим призначенням, вони вважаються доходом і оподатковуються відповідно до законодавства України.
Водночас, гуманітарна допомога, що надається Україною, при її вивезенні за межі митної території України звільняється від сплати мита та митних зборів за митне оформлення таких вантажів. На підставі рішення про надання гуманітарної допомоги отримувачам гуманітарної допомоги за межами України держава забезпечує донорам України повернення суми податку на додану вартість.
Також, слід зазначити, що за наявності рішення відповідних комісій з питань гуманітарної допомоги про визнання вантажів (товарів) гуманітарною допомогою, митне оформлення здійснюється митними органами України без сплати митних зборів.
Товари (предмети), що ввозяться (пересилаються) як гуманітарна допомога, підлягають першочерговому безкоштовному спрощеному декларуванню митним органам України відповідними установами та організаціями незалежно від форми власності, з обов’язковим проставленням у товаросупровідних документах, вантажних митних деклараціях клейма "Гуманітарна допомога. Продаж заборонено", завіреного печаткою митника. Установи та організації незалежно від форми власності, що здійснюють декларування митним органам України, у разі відмови декларування вантажів гуманітарної допомоги позбавляються права на декларування митних вантажів.
Митне оформлення гуманітарної допомоги здійснюється за місцезнаходженням її отримувача.
Слід звернути увагу на те, що на сьогодні відповідні комісії з питань гуманітарної допомоги та органи державної податкової служби здійснюють контроль щодо використання гуманітарної допомоги за цільовим призначенням.
Митними органами України та філіями (територіальними управліннями) Національного банку України щомісячно складаються звіти за встановленою формою відповідно про митне оформлення вантажів з гуманітарною допомогою та про надходження на рахунки в іноземній валюті отримувачів гуманітарної допомоги коштів в іноземній валюті. Зазначені звіти подаються до Комісії з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України.
Отримувач гуманітарної допомоги і набувач гуманітарної допомоги (юридична особа) щомісячно в установленому порядку подають до відповідної комісії з питань гуманітарної допомоги звіти про наявність та розподіл гуманітарної допомоги до повного використання всього обсягу отриманої гуманітарної допомоги
Залежно від того ,що прописано у акті приймання- передачі, якщо авто поставлено на баланс частини, то його командування може списати з балансу і передати військовослужбовцю , або ж якщо акт не підпишуть про прийняття на баланс то тільки через загальну процедуру розмитнення.
---
В Україні з’явиться єдина прозора електронна база обліку гуманітарної допомоги — уряд затвердив нові правила її ввезення.
Що зміниться?
— З'явиться база, в якій зможуть авторизуватися організації, що займаються гуманітарною допомогою.
— Зникнуть гарантійні листи для товарів подвійного призначення.
Який алгоритм дії?
▪️ Зареєструватися в Автоматизованій системі за допомогою КЕП
▪️ Отримати номер в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги
▪️ Внести перелік товарів, які планується завозити
▪️ Зберегти унікальний код гуманітарної допомоги
▪️ Подати декларацію з унікальним кодом на митницю в електронній або паперовій формі
▪️ Ввезти допомогу
▪️ Розподілити
▪️ Звітувати
Коли запрацює нова система?
Зміни почнуться 1 грудня. Мінсоцполітики спершу запрошує протестувати систему.
Запитання та звернення можна надсилати на електронну адресу: t.a.pasenko@mlsp.gov.ua
З повагою,
Костянтин Гончаренко
Електронний кабінет почне діяти з 01.12.2023року. А зараз можна подати документи щоб потрапити в реєстр отримквачів гуманітарної допомоги? Подавати в папероовому вигляді чи потрібно їх засвідчити якимось чином наступні документи?
1) заяву (у довільній формі); 2) орієнтовний перелік набувачів гуманітарної допомоги - юридичних осіб та/або інформацію про орієнтовну кількість населення, що потребує допомоги; 3) документи, необхідні для визнання вантажів, коштів, у тому числі в іноземній валюті, виконаних робіт, наданих послуг гуманітарною допомогою, згідно з переліком, затвердженим Мінсоцполітики; 4) копію установчого документа, засвідчену в установленому порядку (крім установчого документа, що оприлюднений на порталі електронних сервісів відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань»), або свідоцтва про акредитацію установленого зразка, засвідчену в установленому порядку (крім випадків, коли акредитація проведена відповідно до Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань”), або підтвердження щодо реєстрації в МЗС.
Юрист, м. Суми, 5 років досвіду
Директор фонду підписує, ставить штамп і рекомендованим листом з врученням направляє до органу влади , через 30 днів ініормують про результат.
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Олександра!
Згідно статті 3 Закону Про гуманітарну допомогу:
"Підставою для започаткування процедури визнання допомоги гуманітарною є письмова пропозиція донора про її надання.
Підставою для здійснення гуманітарної допомоги в Україні є письмова згода отримувача гуманітарної допомоги на її одержання. Отримувач гуманітарної допомоги має такі самі права на її використання, що і набувач гуманітарної допомоги.
Зміну отримувача гуманітарної допомоги та її переадресування можливо здійснювати лише за погодженням з іноземними донорами за рішенням відповідного спеціально уповноваженого державного органу з питань гуманітарної допомоги."
Відповідно до Закону України ,,Про гуманітарну допомогу” Мінсоцполітики – орган, який приймає рішення про визнання вантажів, коштів (у тому числі в іноземній валюті) виконаних робіт, наданих послуг гуманітарною допомогою.
Отримувачі гуманітарної допомоги - юридичні особи, які зареєстровані в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги:
• підприємства громадських організацій осіб з інвалідністю, ветеранів війни та праці, а також підприємства, установи та організації, що утримуються за рахунок бюджетів, та уповноважені ними державні установи;
• благодійні організації, створені у порядку, визначеному Законом України "Про благодійну діяльність та благодійні організації";
• громадські організації осіб з інвалідністю, ветеранів війни та праці, Товариство Червоного Хреста України та його обласні організації, творчі спілки, а також громадські організації, створені для здійснення передбаченої їх статутними документами екологічної, оздоровчої, аматорської, спортивної, культурної, освітньої та наукової діяльності;
• релігійні організації, зареєстровані у порядку, передбаченому Законом України "Про свободу совісті та релігійні організації";
• реабілітаційні установи для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю, які мають відповідну ліцензію на здійснення реабілітаційних послуг, незалежно від відомчого підпорядкування, типу і форм власності.
Набувачі гуманітарної допомоги - фізичні та юридичні особи, які її потребують і яким вона безпосередньо надається.
Отримувачі гуманітарної допомоги формують план розподілу допомоги між кінцевими набувачами.
До гуманітарної допомоги належать, зокрема:
• одяг, взуття, текстильні вироби,
• меблі,
• побутова техніка,
• медико-соціальне обладнання та оснащення (лікарняні ліжка, інвалідні візки, ролатори, медична техніка тощо),
• продукти харчування,
• гігієнічні матеріали, засоби гігієни,
• медикаменти та інше.
Товари можуть бути як новими, так і такими, що були у використанні. До гуманітарної допомоги не належать підакцизні товари.
Міністерство фінансів України зазначає, що Закон України від 16.07.1999 № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» поширюється на всіх юридичних осіб, створених відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності, на представництва іноземних суб’єктів господарської діяльності, які зобов’язані вести бухгалтерський облік та подавати фінансову звітність.
Наданню гуманітарної допомоги передує, зокрема, запит/звернення, прохання про надання конкретного виду допомоги, та письмова пропозиція про надання гумдопомоги (або дарчий лист) що передбачено ст. 3 Закону «Про гуманітарну допомогу». Типової форми таких документів не передбачено. Водночас форми звітів про розподіл гуманітарної допомоги затверджено наказом Міністерства соціальної політики України №539 від 31.07.2020. До документів може додаватися довідка про термін придатності, довідка про проведення епідеміологічної та санітарної обробки.
Безпосередньо первинним документом, який є підставою для оприбуткування допомоги отримувачем від донора є інвойс (рахунок), який дійсно може бути визнаний первинним документом, але за наявності в ньому всіх основних реквізитів первинного документу або як альтернатива інвойсу, в бухгалтерській практиці застосовується такий первинний документ, як акт приймання-передачі матеріальних цінностей (гуманітарної допомоги). Якщо ж це матеріальна допомога, отримана від іноземного донора, то ще до такого інвойсу або акту будуть додаватися митна декларація, міжнародна товарно-транспортна накладна.
Щодо руху, розподілу і видачі гуманітарної допомоги, то необхідно зазначити, що отримувачі допомоги самі визначають, які саме документи потрібні для обліку. Зокрема, це можуть бути і акт-приймання передачі, і наказ про роздачу допомоги за визначеним переліком осіб, документ про внутрішнє переміщення гуманітарної допомоги, акт про списання гуманітарної допомоги, звіт відповідальної особи тощо.
Отримувачі гуманітарної допомоги, які мають статус неприбуткової організації і здійснюють подальшу роздачу такої допомоги з метою реалізації своїх статутних цілей, завдань та напрямів діяльності, не матимуть жодних оподаткувань таких операцій податком на прибуток.
Наразі здійснено ряд заходів для здійснення цієї діяльності прозоро та керовано. Зокрема розроблено спеціальний портал для управління гуманітарною допомогою, на якому збирається інформація про потреби, формуються митні декларації. Крім того, розробляється єдина класифікація категорій гуманітарної допомоги та обмін даними між логістичними хабами. Триває робота по забезпеченню зрозумілим кліринговим механізмом (безготівкова фінансова операція, обмін послугами) під час надання гуманітарної допомоги.
ВИСНОВОК:
Отже, з наведенного витікає, що неприбуткові організації, включно із благодійними фондами, зазвичай не можуть залишати собі гуманітарну допомогу для використання у власних цілях, якщо це прямо не передбачено метою такої допомоги, що визначається документами, які надає донорська організація чи фізична особа донор.
В будь якому випадку така гуманітарна допомога повинна бути спрямована не на задоволення особистих потреб працівників НП, а мусить сприяти покращенню роботи такої неприбудкової організації, зокрема БФ, для виконання ними їх основних статутних завдань.
З повагою, адвокат Айвазян.
тобто хочу уточнити в такому випадку БФ може залишити авто передане як гуманітарну допомогу у своєму використанні, якщо донор надасть лист що це саме для БФ ? І відповідно легкове авто повинно бути не менше 8 років і обʼєм 1.8
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіЯкщо ж все-таки мова йде про авто, то відповідно до статті 6 Закону України "Про гуманітарну допомогу":
"Визнання товарів (робіт, послуг) гуманітарною допомогою здійснюється спеціально уповноваженими державними органами з питань гуманітарної допомоги у кожному конкретному випадку з урахуванням таких особливостей.
Не відносяться до гуманітарної допомоги підакцизні товари, крім:
автомобілів швидкої медичної допомоги, легкових автомобілів спеціального призначення для Міністерства внутрішніх справ України, органів Національної поліції;
транспортних засобів, що надходять у період проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях для отримання і використання Збройними Силами України, Національною гвардією України, іншими утвореними відповідно до законів України військовими формуваннями, Службою безпеки України, Міністерством внутрішніх справ України, Державною прикордонною службою України, Державною службою України з надзвичайних ситуацій, Державною спеціальною службою транспорту, Державною службою спеціального зв’язку та захисту інформації України для забезпечення проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях;
транспортних засобів, призначених для перевезення більше ніж вісім осіб, та автомобілів, обладнаних для перевезення осіб з інвалідністю з ураженням опорно-рухового апарату, що передаються для використання установам соціального захисту населення, державним закладам охорони здоров’я і навчальним закладам, громадським організаціям осіб з інвалідністю, ветеранів війни та праці, Товариству Червоного Хреста України та його обласним організаціям, державним закладам системи реабілітації, фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю "Інваспорт";
легкових автомобілів, які на момент ввезення на митну територію України були вперше зареєстровані не пізніше ніж вісім років тому, з об’ємом двигуна не більш як 1800 куб. см, що отримуються органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласною, Київською, Севастопольською міською державною адміністрацією або центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, для подальшої передачі особам з інвалідністю, які перебувають у встановленому порядку на обліку для отримання спеціального автотранспорту, на строк, визначений законодавством;
транспортних засобів спеціального та спеціалізованого призначення (крім таксі, автомобілів інкасації) для підприємств, установ та організацій, що утримуються за рахунок бюджетів, уповноважених ними державних установ та органів місцевого самоврядування для забезпечення соціально-економічних потреб територіальних громад".
Отже Ви у статусі БФ не зможете отримати авто на свої потреби, як гуманітарну допомогу, оскільки його ввезення, як ГД, повинно підпадати під норми, які зазначені у законі.
Норма щодо авто, яку Ви наводите, діє у випадку, коли таке авто отримуються органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласною, Київською, Севастопольською міською державною адміністрацією або центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, для подальшої передачі особам з інвалідністю, які перебувають у встановленому порядку на обліку для отримання спеціального автотранспорту, на строк, визначений законодавством.
Тобто, для того, аби виступити у ролі отримувача гуманітарної допомоги, як БФ, Ви у подальшому повинні передати її набувачу. Виходячи з норм Закону у Вашому випадку це може бути лише ЗСУ.
Тому, аби авто залишилось для потреб БФ, Ви можете отримати його тільки як благодійну допомогу. Наприклад, якщо Ваш БФ надає товари у вигляді гуманітарної допомоги людям, постраждалим від війни і Ви потребуєте авто для здійснення перевезення даної допомоги. Але у даному випадку, звісно, прийдеться сплатити податки.
Адвокат, м. Київ, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю!
Правові, організаційні, соціальні засади отримання, надання, оформлення, розподілу і контролю за цільовим використанням гуманітарної допомоги на сьогодні регулюються Законами України "Про гуманітарну допомогу", "Про благодійництво та благодійні організації", постановами Кабінету Міністрів України від 16 березня 2000 р. № 514 "Про затвердження Порядку списання товарів (предметів) гуманітарної допомоги, які мають певний термін експлуатації", від 22 березня 2000 р. № 542 "Про затвердження Порядку використання гуманітарної допомоги у вигляді коштів в іноземній валюті з рахунків в іноземній валюті отримувачів гуманітарної допомоги", від 22 березня 2000 р. № 543 "Про затвердження Порядку реєстрації отримувачів гуманітарної допомоги", від 22 березня 2000 р. № 544 "Про Порядок митного оформлення вантажів гуманітарної допомоги", від 22 березня 2000 р. № 553 "Питання Комісії з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України", від 28 квітня 2000 р. № 728 "Про затвердження Порядку вивезення за межі України або знищення неякісних та непридатних до споживання товарів (предметів) гуманітарної допомоги", від 21 лютого 2001 р. № 161 "Про затвердження Порядку надання Україною гуманітарної допомоги" та іншими нормативно-правовими актами.
Так, відповідно до Закону України "Про гуманітарну допомогу" гуманітарна допомога - цільова адресна безоплатна допомога в грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують її у зв’язку з соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, важким фінансовим становищем, виникненням надзвичайного стану, зокрема внаслідок стихійного лиха, аварій, епідемій і епізоотій, екологічних, техногенних та інших катастроф, які створюють загрозу для життя і здоров’я населення, або тяжкою хворобою конкретних фізичних осіб.
Гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об’єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимог статті 4 Закону України "Про благодійництво та благодійні організації".
Донори (іноземні, вітчизняні) - юридичні та фізичні особи в Україні або за її межами, які добровільно надають гуманітарну допомогу отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за її межами.
Отримувачі гуманітарної допомоги - такі юридичні особи, яких зареєстровано в установленому Кабінетом Міністрів України порядку в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги.
Набувачі гуманітарної допомоги - фізичні та юридичні особи, які її потребують і яким вона безпосередньо надається.
Щоб започаткувати процедуру визнання допомоги гуманітарною, необхідно письмова пропозиція донора про її надання.
Підставою для здійснення гуманітарної допомоги в Україні є письмова згода отримувача гуманітарної допомоги на її одержання. Отримувач гуманітарної допомоги має такі самі права на її використання, що і набувач гуманітарної допомоги.
Юрист, м. Мирноград, 13 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю!
1) Передувати отриманню гуманітарної допомоги може запит/звернення/прохання про надання конкретного виду допомоги. Це не є первинним документом і типової форми такого документу також немає, це як правило, лист на бланку неприбуткової організації, який містить всі її реквізити, перелік потрібної допомоги та напрями використання допомоги і надсилається потенційним донорам.
2) Підставою для започаткування процедури надання і визнання допомоги гуманітарною є письмова пропозиція донора про її надання (друга назва – дарчий лист). Подальшим кроком для отримання гуманітарної допомоги в Україні є письмова згода отримувача гуманітарної допомоги на її одержання (ст.3 Закону України «Про гуманітарну допомогу» №1192 від 22.10.1999 р. далі – Закон №1192). Бо може бути таке, що вам пропонують прийняти те, що ви прийняти не в змозі. Згадані в цьому абзаці документи також не є первинними, але є необхідними у якісному і прозорому документуванні допомоги.
3) Ще є форми звітів про наявність і розподіл гуманітарної допомоги, які затверджені наказом Міністерства соціальної політики України №539 від 31.07.2020 р. Однак Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання отримання, використання, обліку та звітності благодійної допомоги» № 202 від 05.03.2022 р. визначено, що дія цього нормативного акту в умовах воєнного стану не поширюються на отримання, використання, облік та звітність благодійної допомоги від юридичних та фізичних осіб - резидентів і нерезидентів.
4) Тепер перейдемо безпосередньо до первинного документу, який є підставою для оприбуткування допомоги отримувачем від донора. Це інвойс (рахунок), який дійсно може бути визнаний первинним документом, але за наявності в ньому всіх основних реквізитів первинного документу.
До таких обов’язкових реквізитів первинного документу належать:
найменування підприємства, установи, від імені яких складений документ;
назва документа (форми);
дата складання;
зміст та обсяг господарської операції;
одиниця виміру господарської операції (у грошовому та за можливості у натуральних вимірниках);
посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;
особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Але якщо взяти будь-який інвойс, то переважно це платіжний документ, який містить інформацію хто, кому, скільки, за що і коли повинен заплатити, але в якому важно передбачити та реалізувати всі обов’язкові реквізити первинного документу, що наведені вище. Тому як альтернатива інвойсу, в бухгалтерській практиці застосовується такий первинний документ, як акт приймання-передачі матеріальних цінностей (гуманітарної допомоги). Такий документ не є типовою формою, і головне що має містити, це ті ж основні реквізити первинного документу, які наведено вище, але в ньому їх простіше реалізувати, ніж у інвойсі. Якщо ж це матеріальна допомога, отримана від іноземного донора, то ще до такого інвойсу або акту будуть додаватися митна декларація, міжнародна товарно-транспортна накладна.
Отже, попри скасування спеціального документування та звітування про гуманітарну допомогу, потребу в складанні первинних документів для цілей бухгалтерського обліку ніхто не відміняв. Більше того, у зв’язку з визначенням на законодавчому рівні відповідальності за нецільове використання гуманітарної допомоги (про це детальніше нижче), документальне оформлення її руху стає актуальним, як ніколи.
Облік гуманітарної допомоги:
Бухгалтерський облік гуманітарної допомоги та відповідна звітність здійснюються отримувачами гуманітарної допомоги та набувачами гуманітарної допомоги (юридичними особами) у порядку, встановленому Міністерством фінансів України. У разі відсутності обліку щодо отримання та цільового використання гуманітарної допомоги вона вважається використаною не за цільовим призначенням (ст.11 Закону №1192).
Порядок бухгалтерського обліку гуманітарної допомоги затверджено Наказом Міністерства фінансів України № 298 від 14.12.1999 р. Це порядок поширюється на юридичних осіб незалежно від видів діяльності та форм власності (крім бюджетних установ), які одержали гуманітарну допомогу (отримувачі), які її потребують і яким вона безпосередньо надається (набувачі).
Одержану гуманітарну допомогу у вигляді грошових коштів, товарно-матеріальних цінностей отримувач відображає за дебетом рахунків обліку грошових коштів, товарів, запасів та іншого майна в кореспонденції з рахунком 48 «Цільове фінансування і цільові надходження». Подальшу передачу гуманітарної допомоги на користь набувачів отримувач відображає за дебетом рахунку 48 «Цільове фінансування і цільові надходження» у кореспонденції з рахунками обліку грошових коштів, товарів, запасів та іншого майна.
Отримувачі гуманітарної допомоги – юридичні особи, в примітках (поясненнях) до фінансової звітності наводять інформацію про види і вартість одержаної гуманітарної допомоги та її використання за цільовими напрямками.
Оподаткування гуманітарної допомоги:
Податок на прибуток
Не є платниками податку неприбуткові організації, які створені і діють у порядку та на умовах, встановлених п.133.4 ПКУ.
Ключове правило – доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.
Однак, на період дії правового режиму воєнного чи надзвичайного стану, згідно з п.63 підрозд. 4 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ, не вважається порушенням вимог п.133.4 ПКУ передача майна, надання послуг неприбутковою організацією, використання доходів (прибутків) неприбуткової організації для фінансування видатків не пов’язаних з реалізацією мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами за умови, що таке майно, послуг надаються на користь особливих набувачів.
До таких особливих набувачів гуманітарної допомоги належать: Збройні Сили України, Національна гвардія України, Служба безпеки України, Служба зовнішньої розвідки України, Державна прикордонна служба України, Міністерство внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації України, добровольчі формування територіальних громад, інші утворені відповідно до законів України військові формування, їх з’єднання, військові частини, підрозділи, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або заклади охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурні підрозділи з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
Також не будуть оподатковуватися грошові кошти, перераховані на спеціальні рахунки, відкриті Національним банком України для збору коштів, та/або наданням благодійної допомоги фізичним особам, які не є засновниками, учасниками таких організацій або пов’язаними з ними особами та які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, де проводяться (проводилися) бойові дії, та/або вимушено залишили місце проживання у зв’язку з проведенням бойових дій у таких населених пунктах та, в тому числі, взяті у встановленому законодавством порядку на облік у структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад.
Отримувачі гуманітарної допомоги, які мають статус неприбуткової організації і здійснюють подальшу роздачу такої допомоги з метою реалізації свої статутних цілей, завдань та напрямів діяльності, не матимуть жодних оподаткувань таких операцій податком на прибуток.
Податок на додану вартість
Відповідно до пп.197.1.15 ПКУ звільняються від оподаткування операції з надання благодійної допомоги, зокрема безоплатне постачання товарів/послуг благодійним організаціям, утвореним і зареєстрованим відповідно до законодавства, а також надання такої допомоги благодійними організаціями набувачам (суб'єктам) благодійної допомоги відповідно до законодавства про благодійну діяльність та благодійні організації.
Крім того, відповідно до п.197.11 ПКУ звільняються від оподаткування операції із:
- постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів як міжнародної технічної допомоги, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана у встановленому законодавством порядку;
- постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів, що фінансуються за рахунок міжнародної технічної допомоги, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана у встановленому законодавством порядку.
Відповідальність за нецільове використання гуманітарної допомоги:
Нецільове (незаконне з метою отримання прибутку) використання гуманітарної допомоги відповідно до ст.201-.2 Кримінального кодексу України тягне за собою наступні наслідки:
- продаж товарів (предметів) гуманітарної допомоги або використання благодійних пожертв, безоплатної допомоги або укладання інших правочинів щодо розпорядження таким майном, з метою отримання прибутку, вчинені у значному розмірі, — караються штрафом від 2-х до 3-х тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до 2-х років, або обмеженням волі на строк до 4-х років;
- ті самі дії, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб, або службовою особою з використанням службового становища, або у великому розмірі, — караються позбавленням волі на строк від 2-х до 5-ти років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією майна;
- дії, передбачені частиною першою або другою цієї статті, вчинені організованою групою або в особливо великому розмірі, або під час надзвичайного або воєнного стану, — караються позбавленням волі на строк від 5-ти до 7-ми років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до 3-х років та з конфіскацією майна.
Всього найкращого!
Юрист, м. Мирноград, 13 років досвіду
Спілкуватися у чатіОлександро!
З 1 грудня набувають чинності зміни до правил ввезення та обліку гуманітарної допомоги. Відповідні зміни були затверджені постановою Кабміну «Деякі питання пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стан». Серед основних змін:
За допомогою веб-платформи “Автоматизована система реєстрації гуманітарної допомоги ”, організації, які збираються ввезти гуманітарну допомогу, зможуть зареєструватись, авторизуватись на сайті, сформувати та подати декларацію. Декларація шляхом інформаційного обміну буде прямувати на митницю. Система автоматично присвоюватиме декларації унікальний код. За цим кодом митники пропускатимуть вантаж. Декларативний принцип ввезення гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану буде збережено, процес ввезення таких вантажів спрощено.
До 15 числа наступного за звітним місяцем організація, яка завезла гуманітарну допомогу має сформувати в системі автоматичний звіт. У нього вона має вказати “статус” допомоги, яку отримала, чи вона роздана, якщо так, то коли і де, якщо не роздана, чи є залишки це також вказується у звіті. Звіт носить описовий характер.
Це означає, що гуманітарна допомога для військових буде завозитись без потреби у наявності гарантійного листа. Інформація про такі вантажі буде закрита для загалу з міркувань безпеки.
Як працюватиме цифровий алгоритм?
З 1 листопада розпочалось до тестування вебплатформи для ввезення та обліку гуманітарної допомоги.
Головна мета цього етапу – виявити, що можна покращити в роботі, де є проблемні місця та яким чином оптимізувати процес. Тому ми очікуємо на активний зворотній зв’язок, щоб згодом запустити систему повноцінно!
Важливо: тестовий період означає лише можливість ознайомитись із роботою системи, алгоритмом. Про необхідність всіх отримувачів гуманітарної допомоги користуватись цією системою з 1 листопада не йдеться.
Як долучитись до тестування?
1. Зайдіть на портал https://human-help.ioc.gov.ua/login-page .
2. Увійдіть в кабінет за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП) – він є у кожної юридичної особи, що має принаймні банківський рахунок
3. Якщо організація раніше не мала статус отримувача гуманітарної допомоги, то їй варто після входу в систему провести реєстрацію – фактично підтвердити в системі, що всі її дані правильні та отримати номер в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги
4. Спробуйте сформувати дані про вантаж
5. Після цього складіть митну декларацію
6. Протестуйте формування інвентаризаційного опису (для бюджетних установ це буде обов’язкова форма, для інших отримувачів – у разі неспівпадіння у заявленій та фактично отриманій допомозі)
7. Заповніть звіт
Детальну інструкцію, як користуватись системою, можна знайти за посиланням .
У випадку запитань щодо долучення до процесу тестування, звертайтесь за номером телефону (044) 494-19-10.
Залишити зворотній зв’язок про користування системою можна за електронною поштою: callcenter@ioc.gov.ua.
Для оперативної взаємодії з технічною командою запрошуємо приєднатись до чату щодо тестування послуги.
Відповіді на типові запитання
Чи повинен отримувач, який вже є в реєстрі, реєструватись в системі знову чи це буде автоматично?
Чи доступ за КЕП від імені юридичної особи повинен здійснювати керівник, чи будь-яка особа, яка буде визначена в рамках посадових обов'язків відповідальною за користування системою?
Скільки часу буде займати розгляд та надання унікального коду?
Чи передбачено існування плану розділу та як він тоді має формуватись?
Інвентаризацію треба буде проводити, коли отримувач благодійний фонд? Чи це стосується тільки органів місцевого самоврядування?
Інвентаризаційний опис складається благодійним фондом лише у випадку, якщо при доставці виявлено недостачу? Як це співвідноситься з тим, що звіти мають подавати всі?
Яка форма звіту, де її знайти, чи цей звіт буде в автоматизованій системі чи буде вручну набиратися?
Чи буде розглядатися можливість подання звітів раз на 3 місяці, а не щомісяця до 15-го числа?
В якому вигляді звітувати про роздану гуманітарку? Особливо в регіонах які обстрілюються і немає зайвого часу на документи?
Як звітувати про медицину, турнікети і т.д.?
Якщо отримувач вніс в систему товари гуманітарної допомоги чи потрібно водію при перетині кордону знову подавати декларацію?
Чи можна залучити митних брокерів для оформлення митної декларації? Чи лише отримувач повинен заповнювати митну декларацію під своїм КЕП?
Чи потрібні для подання митної декларації попередні листи від набувачів?
Чи будуть визнаватись товари військового призначення (ТВП) гуманітарною допомогою?
Чи можна буде передати актом гуманітарну допомогу на військовослужбовця?
Як декларувати гуманітарний вантаж якщо він іде разом з іншим вантежем (наприклад: наші 1.5 т їдуть в вантажівці в складі 40 т гуманітарного вантажу для інших фондів)?
Чи потрібно заповнювати кілька декларації, якщо вантаж везеться кількома авто?
Як і коли треба вказувати дані перевізників вантажу?
Якщо гуманітарний вантаж для нашої організації їде різними рейсами (частина з Німеччини, частина з Англії) заповнювати форму під кожен вантаж окремо?
Чи треба перевізникові заповнювати декларації чи інші документи для провезення гуманітарного вантажу?
Якщо на пункті пропуску не буде доступу до інтернету, яким чином буде відбуватись оформлення вантажу?
Для придбання товарів на території України (без ввезення) гуманітарною організацією за кошти донорів для подальшої їх дистрибуції діятиме такий же алгоритм?
Чи може заклад охорони здоров'я бути напряму отримувачем гуманітарної допомоги та користуватися електронною системою?
Успіхів!