Задайте питання юристу

915 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Військове право, 11 листопада 2023, питання №96609

Достаточно будет справки отца инвалида для рапорта

Скажите пожалуйста если брат который служит сейчас в учебке пишет рапорт об увольнении со службы так как у него отец инвалид 2 групи с 2000года, и прикрепляет справку об инвалидности отца. Какие то ещё документы могут потребоваться. Такая как справка о состоянии семьи. Дело в том что брат не хочет служить. Думал что медкомиссию не пройдет, а получилось все наоборот. У брата есть семья и они ВПО Полтаве. Брату повестку дали в Харькове когда приезжал и комиссию проходил в Харькове. Наши родители и я (его сестра) ВПО в Харьковской области Люботин. Это на каком то этапе может выявится при принятии решения об увольнении с армии

Заранее спасибо

Відповіді юристів (3)

    Богун Сергій Павлович
    Богун Сергій Павлович рік тому

    Юрист, м. Дніпро, 25 років досвіду

    Спілкуватися у чаті

    Згідно законодавства наявність батька - особи з інвалідністю 2 групи вже достатньо для звільнення. Необхідно додати також документи, що посвідчують родинні зв'язки - свідоцтво про народження.

    Турчин Ярослав Олексійович

    ВІТАЮ ВАС, пані ОЛЬГА! Присягу Ваш брат вже приймав?

    Відповідно до ч. 12 ст. 2 Закону України № 2232-ХІІ "Про військовий обов"язок і військову службу", військовослужбовцем є особа, яка прийняла присягу на вірність Українському народу. Тобто до прийняття Присяги, яке посвідчується власноручним підписом громадянина України, він не є військовослужбовцем, а тому можна вимагати оформлення відстрочки від мобілізації. Залучіть до цього процесу місцевого адвоката.

    Згідно з абзацом 11 частини першої статті 23 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", не підлягають мобілізації особи, які мають дружину (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи за умови, що такі особи з інвалідністю не мають інших працездатних осіб, зобов’язаних відповідно до закону їх утримувати;

    ОТ тут і криється диявол... ТЦК починає вимагати документи, яких просто не існує в природі та не може існувати.. наприклад довідку з ДРАЦС, що у батьків-інвалідів немає інших дітей, які зобов"язані їх утримувати.

    Дійсно, для військовослужбовців норма закону не зазнала змін і достатньою умовою для звільнення є лише наявність одного з батьків з інвалідністю без вимог дослідження наявності чи відсутності інших працездатних осіб, які зобов"язані утримувати таких осіб. Але це не означає, що Вам прям візьме керівництво та підпише рапорт. Як правило усі рапорти на звільнення ігноруються, в т.ч. з формальних підстав... наприклад неправильно складений рапорт. Але про це стає відомо лише після звернення до суду.

    ВІдповідно до абзацу 4 підпункту "г" пункту 2 частини четвертої статті 26 Закону України "Про військовий обов"язок і військову службу". .

    4. Військовослужбовці, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, звільняються з військової служби на підставах:

    2) під час дії воєнного стану:

    г) через такі сімейні обставини або інші поважні причини (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу):

    • у зв’язку з наявністю дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи.

    АЛЕ Я Б НЕ ПОСВІШАВ ПЛЕСКАТИ В ЛОДОНІ, АДЖЕ

    ВІдповідно до частини четвертої статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", Не підлягають призову на військову службу під час часткової мобілізації протягом шести місяців з дня звільнення з військової служби військовозобов’язані з числа громадян, які проходили військову службу за призовом під час мобілізації та були звільнені зі служби у запас (крім військовослужбовців, зарахованих на службу у військовому оперативному резерві першої черги). Такі особи у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їх згодою.

    ПІД ЧАС ЧАСТКОВОЇ. Що тлумачиться "ТЦКшними бандитами" як право мобілізувати заново ХОЧ на наступний день після звільнення. Бо в Україні оголошено ЗАГАЛЬНУ мобілізацію. ТОЖ Вам слід вже думати як діяти, якщо на наступний день прийде нова повістка до ТЦК і Вашого брата запустять по колу, бо відповідно до Закону про мобілізацію він не має права на відстрочку без доказу, що він ОДИН може утримувати батька... а відповідно до Закону про військову службу він має право на звільнення за фактом лише наявності батька з інвалідністю ІІ групи. ЗАМКНУТЕ КОЛО.

    Але про це ще рано думати, бо Вам ще треба витягати брата з армії, яка "радісно приймає у свої обійми", але не спішить відпускати.

    ОСЬ ПРИМІРНИЙ ЗРАЗОК ПРАВИЛЬНОГО РАПОРТУ НА ЗВІЛЬНЕННЯ.

    Командиру ___ (відділення/взводу/роти/батальйону/начальнику

    (рапорт пишеться за безпосереднім підпорядкування)

    ___ (звання та ПІБ командира)

    РАПОРТ про звільнення через сімейні обставини

    Прошу Вас звільнити мене ___ (ПІБ, звання, посада, підрозділ) з військової служби на підставі абз. 4 підпункту "г" пункту 2 частини четвертої ст. 26 Закону України «Про військовий обов'язок і військову службу»: у зв’язку з наявністю батька з інвалідністю ІІ групи.

    Проходити службу у військовому резерві Збройних Сил України за відповідною військово-обліковою спеціальністю ___ (бажаю/не бажаю).

    На день виключення мене зі списків військової частини, прошу виплатити всі належні мені виплати (грошове забезпечення, компенсацію за невикористану відпустку, грошову допомогу на оздоровлення тощо).

    Прошу мою особову справу військовослужбовця направити до ___ (назва ТЦК) територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

    До рапорту додаю:

    • нотаріально посвідчені копії - перелік документів.

    «___»___ 2023 р. ___ (звання, підпис, ПІБ)

    ПОРЯДОК ПОДАННЯ РАПОРТУ.

    Пунктом 233 Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженого Указом Президента України від10 грудня 2008 року№ 1153/2008 (в редакції від 20.07.2023 р.) (далі – Положення) закріплено, що військовослужбовці, які бажають звільнитися з військової служби, подають по команді рапорти та документи, які підтверджують підстави звільнення. У рапортах зазначаються:

    • підстави звільнення з військової служби;
    • думка військовослужбовця щодо його бажання проходити службу у військовому резерві Збройних Сил України за відповідною військово-обліковою спеціальністю;
    • районний (міський) територіальний центр комплектування та соціальної підтримки, до якого повинна бути надіслана особова справа військовослужбовця.

    Звільнення з військової служби через сімейні обставини або інші поважні причини здійснюється за наявності оригіналів документів, що підтверджують таку підставу звільнення.

    Документи на звільнення військовослужбовців направляються безпосередньо до посадових осіб, які мають право їх звільнення з військової служби. Наказ по особовому складу про звільнення цих військовослужбовців повинен бути виданий і доведений до територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем взяття громадянина на військовий облік та до військової частини за місцем проходження військової служби в строки, що забезпечуватимуть вчасне здавання справ і посад і розрахунок військовослужбовців, а також виконання строків звільнення, визначених Президентом України.

    Командири військових частин зобов`язані забезпечити своєчасне здавання посади, проведення усіх необхідних розрахунків з військовослужбовцями, стосовно яких видано наказ по особовому складу про звільнення з військової служби, у порядку, визначеному пунктом 242 Положення, та направлення їх на військовий облік до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки за місцем проживання.

    Відповідно до пункту 241 Положення, накази про звільнення військовослужбовців з військової служби оголошуються командирами (начальниками) військових частин.

    Згідно з пунктом 242 Положення, після надходження до військової частини письмового повідомлення про звільнення військовослужбовця з військової служби або після видання наказу командира (начальника) військової частини про звільнення військовослужбовець повинен здати в установлені строки посаду та підлягає розрахунку, виключенню зі списків особового складу військової частини і направленню на військовий облік до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки за вибраним місцем проживання. Особи, звільнені з військової служби, зобов’язані у п’ятиденний строк прибути до районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки для взяття на військовий облік.

    Особа, звільнена з військової служби, на день виключення зі списків особового складу військової частини має бути повністю забезпечена грошовим, продовольчим і речовим забезпеченням. Військовослужбовець до проведення з ним усіх необхідних розрахунків не виключається без його згоди зі списків особового складу військової частини.

    Слід відзначити, що в судовій практиці є непоодинокі випадки, у разі бездіяльності командирів В/ч, звернення до суду та зобов"язання розглянути рапорт про звільнення зі служби.

    Але є багато суддів, які не гідні звання судді, виступаючи фактично обслуговуючим персоналом Міністерства оборони... виправдовуючи численні зловживання, спаплюжуючи закон та практику. Тож тут як пощастить.Із позитивної практики на користь військових можу навести такі приклади.

    Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 31.05.2023 року по справі № 420/4448/23, яке набрало законної сили 22.08.2023 після його підтвердження П"ятим апеляційним адміністративним судом та повернення касаційної скарги Касаційним адміністративним судом у складі Верховного Суду згідно з Ухвалою від 29.09.2023 р. по справі.

    Текст рішення суду першої інстанції. https://reyestr.court.gov.ua/Review/111262834

    Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 06.09.2023 року по справі № 520/16351/23.

    Станом на 07.10.2023 р. в апеляційному порядку не оскаржено.

    https://reyestr.court.gov.ua/Review/113272914

    Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 21.07.2023 року по справі № 340/3040/23, яке набрало законної сили 22.08.2023 р. після завершення строку на апеляційне оскарження відповідачем.https://reyestr.court.gov.ua/Review/112408563

    Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22.11.2022 року по справі № 340/4779/22, яке набрало законної сили 23.12.2022.

    https://reyestr.court.gov.ua/Review/107450824

    Рішення Київського окружного адміністративного суду від 06.09.2023 року по справі №320/21555/23.

    Станом на 07.10.2023 р. в апеляційному порядку не оскаржено.https://reyestr.court.gov.ua/Review/113271296

    Іноді вислужливість "окремих суддів", в тому числі "кишенькових" або "призначених за хабарі" суддів, призначених на посади у 2019-2022 рр., в тому числі "юристів", що багато років були "придворною обслугою групи "Приват" - доводиться усувати порядним суддям апеляційних адміністративних судів. Ще такі є. Нащастя та нажаль для недобросовісних військових командирів та юристів.

    Для прикладу - Постанова Шостого апеляційного адміністративного суду (м. Київ) від 19.09.2023 р. по справі № 620/3571/23.

    Станом на 07.10.2023 р. постанову апеляційного суду в касаційному порядку не оскаржено. Рішення набрало законної сили та має виконуватися військовою частиною.

    https://reyestr.court.gov.ua/Review/113570360

    Постанова Шостого апеляційного адміністративного суду (м. Київ) від 28.09.2023 р. по справі № 620/4420/23, Станом на 07.10.2023 р. постанову апеляційного суду в касаційному порядку не оскаржено.

    Рішення набрало законної сили та має виконуватися військовою частиною.

    https://reyestr.court.gov.ua/Review/113801489

    ОТЖЕ, є як позитивна практика, так і негативна, яку пояснюю некомпетентністю, вислужливістю перед виконавчою або "відпрацюванням посад перед тим, хто призначив суддею" - окремими суддями адміністративних судів. Власне як і практика "безсудового" звільнення є різною. Бо є адекватні, законослухняні та порядні командири, а є інші - які вважають себе вище закону, а військово-політичну доцільність - важливішою ніж права військовослужбовців.

    Верховний Суд наразі активно дану категорію справ не розглядав. Принаймні у реєстрі містяться лише ухвали, про відмову у касаціях військових частин або позивачів, яким не пощастило у попередніх інстанціях або з адвокатами.

    Бажаю, щоб у Вас все вийшло!

    З повагою, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)

    Айвазян Юрій Климентійович
    Айвазян Юрій Климентійович рік тому

    Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду

    Спілкуватися у чаті

    Доброго дня, Ольга!

    Підстава для звільнення у брата є! Вона називається "звільнення вс за сімейними обставинами під час воєнного стану" і передбачена статтею 26 ЗАКОНУ УКРАЇНИ «Про військовий обов'язок і військову службу». Необхідне я виділив жирним шрифтом.

    Зокрема про звільнення під час воєнного стану в ній зазначено наступне:

    «1. Звільнення військовослужбовців з військової служби здійснюється:

    …2) під час воєнного стану:

    а) за віком - у разі досягнення граничного віку перебування на військовій службі;

    б) за станом здоров’я - на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку;

    в) у зв’язку з набранням законної сили обвинувальним вироком суду, яким призначено покарання у виді позбавлення волі, обмеження волі або позбавлення військового звання;

    г) через такі сімейні обставини або інші поважні причини (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу):

    у зв’язку з вихованням дитини з інвалідністю віком до 18 років;

    у зв’язку з вихованням дитини, хворої на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дитини, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, що підтверджується документом, виданим лікарсько-консультативною комісією закладу охорони здоров’я в порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, але якій не встановлено інвалідність;

    у зв’язку з необхідністю здійснення постійного догляду за хворою дружиною (чоловіком), дитиною, а також батьками своїми чи дружини (чоловіка), що підтверджується відповідним медичним висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я;

    у зв’язку з наявністю дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи;

    у зв’язку з необхідністю здійснення опіки над особою з інвалідністю, визнаною судом недієздатною;

    у зв’язку з необхідністю здійснення постійного догляду за особою з інвалідністю I групи;

    у зв’язку з необхідністю здійснення постійного догляду за особою з інвалідністю II групи або за особою, яка за висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребує постійного догляду, у разі відсутності інших осіб, які можуть здійснювати такий догляд;

    військовослужбовці-жінки - у зв’язку з вагітністю;

    військовослужбовці-жінки, які перебувають у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, а також якщо дитина потребує домашнього догляду тривалістю, визначеною в медичному висновку, але не більш як до досягнення нею шестирічного віку;

    один із подружжя, обоє з яких проходять військову службу і мають дитину (дітей) віком до 18 років;

    військовослужбовці, які самостійно виховують дитину (дітей) віком до 18 років;

    військовослужбовці, які виховують трьох і більше дітей віком до 18 років.

    Для звільнення рекомендую брату написати рапорт на ім'я командира частини і, додавши до нього документи, які підтверджують інвалідність батька та рідство брата, просити про звільнення з лав ЗСУ. Рапорт можна написати в довільній формі, а можна скористатися допомогою спеціаліста.

    От що далі каже про порядок звільнення закон:

    Після надходження рапорту від військовослужбовця або заяви від його родичів про дострокове звільнення в запас за сімейними обставинами, командир військової частини зобов’язаний надіслати у триденний строк до відповідного територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем проживання сім’ї військовослужбовця запит для перевірки його сімейного стану.

    Керівник районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, одержавши документи від командира військової частини або заяву безпосередньо від родичів військовослужбовця про дострокове звільнення в запас, призначає комісію, яка перевіряє в десятиденний строк сімейний стан родичів військовослужбовця. За результатами перевірки складається акт обстеження, який надсилається для розгляду керівнику обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

    Керівник обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки зобов’язаний у триденний строк розглянути документи про дострокове звільнення військовослужбовця з військової служби і за наявності законних підстав надіслати їх командиру військової частини, де проходить службу військовослужбовець.

    У разі відсутності законних підстав для дострокового звільнення військовослужбовця з військової служби за сімейними обставинами керівник обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки надає заявнику відповідь про причини відмови і повідомляє про це командира військової частини, де проходить службу військовослужбовець.

    З повагою, адвокат Айвазян.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України