Задайте питання юристу

882 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Військове право, 23 листопада 2023, питання №97313 240₴

Приписне за кордоном

Чи може юнак 18,5 років, студент харківського ВНЗ, заращ тимачасово живе у Німеччині, отримати приписне свідоцтво у українському консульстві у Німеччині? Бо не встиг стати на військовий облік за віком в Україні до початку повно маштабного вторгнення, а потом виїхав за кордон. Наскільки це буде законним?
І другий момент. Чи є законном виключення студента з ВНЗ без надання військових документів?

Відповіді юристів (11)

    Корнійчук Євген Іванович
    10.4%

    Доброго дня, приписное ви не можете отримати за кордоном.

    Що ви не стали на облік своє часно, це адміністративне порушення ст 210 штраф 850 гривень.

    ВНЗ не може відрахувати студента за порушення військового обліку.

    Підстави для відрахування передбачено ст.46 ЗУ про вищу освіту.

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#n805

    Але у будь якому випадку, спробуйте звернутися у консульство України.

    Богун Сергій Павлович
    10.4%

    Згідно з законодавством, українські консульства та посольства зобов’язані вести облік військовозобов'язаних осіб, людей призовного віку та резервістів, які на знаходяться на тимчасовому обліку в посольстві або консульстві. Облік буде вестися за списком.

    У разі виїзду за кордон на термін більше ніж 3 місяці, військовозобов'язані громадяни будуть зобов’язані стати на облік в посольстві або консульстві України в країні перебування.

    Надання приписного відноситься до компетенції ТЦКСП.

    Щодо виключення з ВНЗ з приводу відсутності приписного - законодавство такої санкції не містить.

    Гіммельфарб Станіслав  Олегович
    6.3%

    Доброго дня.

    Чинне законодавство передбачає отримання військово облікового документа за кордоном. Його можливо отримати виключно в ТЦК

    Айвазян Юрій Климентійович
    10.4%
    Айвазян Юрій Климентійович рік тому

    Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду

    Спілкуватися у чаті

    Доброго дня, Юлія!

    Приписне у консульсті України у Німеччині хлопець отримати не зможе, оскільки це можливо лише за особистої явки до ТЦК та СП.

    Згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487 про «Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів»

    Закордонні дипломатичні установи України:

    "інформують громадян, які перебувають на тимчасовому консульському обліку та досягли призовного віку і не мають відстрочки або не звільнені від призову на строкову військову службу, про початок чергового призову громадян України на строкову військову службу;

    сприяють поверненню військовозобов’язаних та резервістів в Україну в разі проведення мобілізації та у воєнний час (в особливий період);

    повідомляють у семиденний строк з дня взяття на консульський облік або зняття з нього про призовників, військовозобов’язаних та резервістів відповідним районним (міським) територіальним центрам комплектування та соціальної підтримки, органам СБУ, підрозділам Служби зовнішньої розвідки за місцем перебування їх на військовому обліку;

    ведуть військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які перебувають на тимчасовому консульському обліку, за списком (додаток 15). Список зберігається в закордонній дипломатичної установі України протягом п’яти років.

    Зняття з військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які виїжджають за кордон на строк більше трьох місяців, здійснюється після особистого прибуття їх до відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, органу СБУ, підрозділу Служби зовнішньої розвідки з документами, що підтверджують виїзд за кордон.

    Призовники, військовозобов’язані та резервісти, які виїжджають за кордон на строк до трьох місяців, з військового обліку не знімаються".

    За порушення правил військового обліку його може бути притягнуто до адміністративної відповідальності у відповідності за статтею 210 КУПаП:

    "Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку -

    тягне за собою накладення штрафу від тридцяти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, а також вчинення такого порушення в особливий період -

    тягнуть за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.".

    Відрахування студента з ВНЗ у зв'язку з відсутністю військово-облікового документу є незаконним.

    Відповідно до Закону України “Про вищу освіту” основними причинами для відрахування студентів є:

    – за академічну неуспішність;

    – за власним бажанням;

    – за невиконання вимог навчального плану;

    – за невиконання вимог навчального плану та графіка навчального процесу (після зарахування не приступили до занять протягом 10 днів);

    – за невиконання вимог навчального плану та графіка навчального процесу, у зв’язку з невиходом з академічної відпустки;

    – за порушення навчальної дисципліни та Правил внутрішнього розпорядку;

    – за порушення умов контракту;

    – за станом здоров’я на підставі рішення ЛКК;

    – закінчив теоретичний курс навчання та не атестований ДЕК;

    – у зв’язку з ліквідацією (реорганізацією) НЗ;

    – у зв’язку з набуттям чинності вироку суду;

    – у зв’язку з переведенням до іншого закладу освіти;

    – у зв’язку з порушенням візового режиму;

    – у зв’язку з призовом на строкову військову службу;

    З повагою, адвокат Айвазян..

    Турчин Ярослав Олександрович
    10.4%

    ВІТАЮ ВАС, пані ЮЛІЯ!

    Нажаль, консульські установи України не видають військово-облікові документи, не приймають на облік призовників та не здійснюють по факту військовий облік військовозобов"язаних громадян, що перебувають за межами України.

    При цьому, хочу зазначити, що перебування за межами України в умовах війни - є поважною причиною, на моє переконання, для неотримання своєчасно військово-облікових документів призовником. Ви не зобов"язані ризикувати своїм життям, життям близьких для виконання забаганок посадовців, які мають сумнівну юридичну легітимність.

    Відповідно до статті 3 Конституції України, людина, її життя і здоров"я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаютья в Україні найвищою соціальною цінністю.

    Цю норму в умовах воєнного стану не зупинено і не може бути зупинено. Оскільки жодна посадова особа в Україні за свої "казочки", що "треба повертатися в Україну, тут безпечно і ракети прилітають рідко" - не несе ніякої юридичної відповідальності - Обгрунтовано вважаю, що людина і громадянин України має законне право перебувати за межами держави на власний розсуд до завершення воєнного стану... і НІХТО НЕ МАЄ ПРАВА ПРИМУСИТИ ЛЮДИНУ для виконання бюрократичних обов"язків повертатися в Україну. Нехай доблесна Верховна Рада України приймає зміни до законів, які б дозволили громадянам виконувати "обові"язок" за межами території війни, якщо вже окремим посадовцям так регне... або хай будуть послідовні і скасують воєнний стан на всій території України, обмежившись лише територіями на їх думку активних чи можливих бойових дій. В інших випадках - твердження, що всі працюють в "звичному режимі" - повне беззаконня і результат деградації суспільних інституцій, які змусили звикнути та мімікрувати до "гібридної НОРМАЛЬНОСТІ" війни, ракетних обстрілів та такого іншого.

    Європейське співтовариство визнає за громадянами України право на життя та безпеку, саме тому оформлює тимчасовий захист, виплачує допомогу, офіційно повідомляє, що не буде видвати громадян України за запитами правоохоронців в режимі "мобілізації військовозобов"язаних".

    Крім всього іншого, в умовах воєнного стану призов на строкову службу не здійснюється.

    В той же час, особа, яка формально не здійснила оформлення виїзду на постійне проживання з України, зобов"язана перебувати на військовому обліку. Тож у ТЦК позиція може бути дещо відмінна від моєї.

    Для уникнення будь-яких можливих проблем - пропоную Вам через консульство України оформити виїзд на постійне місце проживання з України. Тоді ні у організації із сумнівним правовим статусом "ТЦК", ні у закладу вищої освіти - не буде до Вас жодних питань, адже особи, які оформили виїзд на ПМЖ - знімаються з військового обліку і не підлягають постановці на нього.

    Водночас, судова практика та чинне законодавство говорять про те, що якщо заклад вищої освіти зарахував особу на навчання - то відрахування з підстав ненадання військово-облікових документів є незаконним та не передбачене чинним законодавством України. Таке відрахування звісно ж може бути оскаржене в суді, але я б замислився, чи слід навчатись у закладі, який так вчиняє, фактично є юридично безграмотним, а тому - чому може навчити корисному для інтеграції у сучасне суспільство і економіку такий псевдо заклад вищої освіти?

    З повагою, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)

    Крикун Сергій  Павлович
    10.4%
    Крикун Сергій Павлович рік тому

    Юрист, м. Дніпро, 31 рік досвіду

    "ПОРЯДОК організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1487-2022-%D0%...):

    "16. Військовий облік поділяється на облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів, з урахуванням обсягу та деталізації - на персонально-якісний, персонально-первинний та персональний.

    Персонально-якісний військовий облік передбачає облік відомостей (персональних та службових даних) стосовно призовників, військовозобов’язаних та резервістів за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання, які узагальнюються в облікових документах та вносяться до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів. Ведення персонально-якісного військового обліку покладається на відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, органи СБУ, підрозділи Служби зовнішньої розвідки...

    Персональний військовий облік передбачає облік відомостей щодо таких осіб за місцем їх роботи (служби) або навчання та покладається на керівників державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій...

    20. Військовий облік ведеться на підставі даних паспорта громадянина України та військово-облікових документів.

    Військово-обліковими документами є:

    для призовників - посвідчення про приписку до призовної дільниці;

    для військовозобов’язаних - військовий квиток або тимчасове посвідчення військовозобов’язаного;

    для резервістів - військовий квиток...

    34. З метою ведення персонального військового обліку державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації здійснюють:

    перевірку у громадян України під час прийняття на роботу (навчання) наявності військово-облікового документа, визначеного у пункті 20 цього Порядку, або відображення в електронній формі інформації, що міститься в таких документах, які можуть пред’являтися (надаватися) з використанням мобільного додатка Порталу Дія. Приймання на роботу (навчання), взяття на персональний військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів здійснюється тільки після взяття їх на військовий облік у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, підрозділах Служби зовнішньої розвідки;...

    надсилання у семиденний строк з дня видання наказу про прийняття на роботу (навчання), звільнення з роботи, завершення навчання (відрахування із закладу освіти) до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки повідомлень про зміну облікових даних призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 4);..

    52. Закордонні дипломатичні установи України:...

    ведуть військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які перебувають на тимчасовому консульському обліку, за списком (додаток 15)...

    Додаток 2 до Порядку

    ПРАВИЛА військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів

    1. Призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:

    1) перебувати на військовому обліку:...

    у разі вибуття за межі України на строк більше трьох місяців - за місцем консульського обліку в закордонних дипломатичних установах України;..".

    КОНСУЛЬСЬКИЙ СТАТУТ УКРАЇНИ (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/127/94#Text):

    "С т а т т я 27

    Консул відповідно до законодавства України веде військовий облік громадян України, які перебувають за кордоном.

    Консул зобов'язаний забезпечити прибуття громадян України чоловічої статі, які досягли 18-річного віку, до військових комісаріатів за місцем постійного проживання для проходження призовної комісії.".

    Закон України " Про військовий обов'язок і військову службу" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2232-12#n2):

    "Стаття 18-1. Особливості призову на строкову військову службу та діяльності призовних комісій під час дії воєнного стану

    1. Під час дії воєнного стану призов на строкову військову службу не проводиться...

    3. Під час дії воєнного стану призовні комісії утворюються для розгляду питань щодо:

    організації та проведення медичного огляду осіб, які перебувають на військовому обліку призовників та досягли 27-річного віку, взяття їх на військовий облік військовозобов’язаних або виключення з військового обліку;..".

    "Положення про порядок переведення, відрахування та поновлення студентів вищих закладів освіти " (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0427-96#Text):

    " Відрахування студентів

    14. Студент може бути відрахований з вищого закладу освіти: - за власним бажанням; - у зв'язку з переведенням до іншого вищого закладу освіти; - за станом здоров'я на підставі висновку ЛКК; - за академічну неуспішність.".

    ---

    Доброго дня, пані (панно) Юліє! По-перше, у будь-якому випадку належним для юнака вважаю звернутись до Консульства України у Німеччині для взяття на військовий облік. По-друге, мобілілації юнак не підлягає. По-третє, юнак не може бути відрахований з ВУЗу - те, що він був зарахований на навчання без приписного свідоцтва, є відповідальність адміністрації ВУЗу, а не юнака.

    Кирда Вячеслав Володимирович
    41.7%

    Вітаю, Юлія!

    Чи може юнак 18,5 років, студент харківського ВНЗ, заращ тимачасово живе у Німеччині, отримати приписне свідоцтво у українському консульстві у Німеччині?

    На жаль, але консульські установи за кордоном не наділені такими повноваженнями щодо видачі військово-облікових документів. Це виключне повноваження територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки.

    КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА

    від 23 лютого 2022 р. № 154 Київ

    Про затвердження Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки

    Завдання та функції територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки

    ...

    9. Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки відповідно до покладених на них завдань:

    ...

    оформлюють та видають військово-облікові документи призовникам, військовозобов’язаним та резервістам.

    І другий момент. Чи є законном виключення студента з ВНЗ без надання військових документів?

    Якщо він перебуває на навчанні, то такої підстави для відрахування не визначено!

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про вищу освіту

    Стаття 46. Відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення здобувачів вищої освіти

    1. Підставами для відрахування здобувача вищої освіти є:

    1) завершення навчання за відповідною освітньою (науковою) програмою;

    2) власне бажання;

    3) переведення до іншого закладу освіти;

    {Пункт 3 частини першої статті 46 із змінами, внесеними згідно із Законом № 3062-IX від 02.05.2023}

    4) невиконання індивідуального навчального плану;

    {Пункт 4 частини першої статті 46 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2145-VIII від 05.09.2017}

    5) порушення умов договору (контракту), укладеного між закладом вищої освіти та особою, яка навчається, або фізичною (юридичною) особою, яка оплачує таке навчання;

    6) інші випадки, передбачені законом.

    Особа, відрахована із закладу вищої освіти до завершення навчання за освітньою програмою, отримує академічну довідку, що містить інформацію про результати навчання, назви дисциплін, отримані оцінки і здобуту кількість кредитів ЄКТС. Зразок академічної довідки затверджує центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки.

    Успіхів. Всього доброго!

    Пономаренко Наталія
    Пономаренко Наталія рік тому

    Адвокат, м. Київ, 28 років досвіду

    Спілкуватися у чаті

    Доброго дня, Юлія!

    1. Ні. У консульстві стати на первинний військовий облік неможливо, оскільки в Україні лише Територіальні центри комплектування Міністерства оборони уповноважені на такі дії. Крім того, у складі консульств не діють військово-лікарські комісії, що додатково унеможливлювало б прийняття на військовий облік призовника.

    Проте, стан війни і відсутність призову на військову службу призовників - є поважними причинами для пропуску строку, для постановки на військовий облік призовника.

    У зв'язку з введенням в Україні з 24.02.2022 р. на всій території України правового режиму воєнного стану, який востаннє був продовжений до 14 лютого 2024 року, неявка до ТЦК призовника для постановки на військовий облік у зв'язку з перебуванням в Німеччині (і як я розумію отриманням правового захисту від Уряду Німеччини?) - є поважною причиною для порушення строків обліку.

    Дійсно, чи ризикувати своїм життям перебуваючи в Україні, чи знаходитись до завершення війни за межами України - це особистий вибір кожного. По цьому питанню маємо неоднозначне сприйняття як у органів влади, так і у суспільстві. Демократичне, а не авторитарне суспільство будується на принципах відповідно до яких кожна людина є цінною і має право на життя, здоров'я, вжиття будь-яких заходів для самопорятунку та самозахисту. Натомість поняття "винтики системи" і зобов'язані державі - це поняття авторитарних та тоталітарних державних утворень.

    Враховуючи, що Україна позиціонує себе демократичною цивілізованою державною, де діє принцип верховенства права (статті 1 та 8 Конституції України), то вимоги повертатися в Україну спрямовані до громадян України - є не зовсім правомірними та не переслідують легітимну мету. Перебування частини суспільства в фактичних заручниках у політичного режиму - не є і не може визнватися легітимною метою.

    !!! Додатково маю попередити, що враховуючи факт непідготовленості працівників прикордонних пунктів ДПрС та суддів до воєнного часу, має місце системна помилка щодо того, що призовники віком від 18 до 27 років - підлягають обмеженню у виїзді за межі України на загальних засадах з іншими військовозобов'язаними. Тому, припис виконується буквально і з України не випускають усіх осіб віком з 18 до 60 років чоловічої статі, окрім тих, кому надано право на відстрочку чи є інші поважні причини, передбачені Правилами перетину державного кордону. При цьому, на думку прикордонників, у призовників, які не підлягають мобілізації - такого права немає.

    Тому, у разі повернення в Україну, згадуваний студент - юнак може бути в подальшому обмежений у праві перетину кордону і виїзді з України на загальних засадах. Крім того, особи, які визнані військово-лікарськими комісіями обмежено придатними до служби у воєнний час - до 27 років переходять у розряд військовозобов'язаних і можуть бути мобілізовані.

    2. Ні. Звільнення з підстав відсутності військово-облікового документа - неправомірне, навіть якщо Правила прийому, затверджені Міністерством освіти і науки України передбачали необхїідність наявності такого документа. Заклад не мав права зараховувати на навчання без військово-облікового документу, але якщо вже зарахував - то заклад освіти позбавлений права усувати свої помилки шляхом порушення права громадянина на освіту.

    Підстави для відрахування визначені у частині першій статті 46 Закону України "Про вищу освіту".

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

    Підставами для відрахування здобувача вищої освіти є:

    1) завершення навчання за відповідною освітньою (науковою) програмою;

    2) власне бажання;

    3) переведення до іншого закладу освіти;

    {Пункт 3 частини першої статті 46 із змінами, внесеними згідно із Законом № 3062-IX від 02.05.2023 }

    4) невиконання індивідуального навчального плану;

    {Пункт 4 частини першої статті 46 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2145-VIII від 05.09.2017 }

    5) порушення умов договору (контракту), укладеного між закладом вищої освіти та особою, яка навчається, або фізичною (юридичною) особою, яка оплачує таке навчання;

    6) інші випадки, передбачені законом.

    Відсутність військового квитка чи приписного як підстава для відрахування - жодним іншим законом не передбачена так само.

    У разі неможливості навчатися дистанційно - рекомендую вирішити питання взяття академічної відпустки на час війни, адже студент може бути відрахований за невиконання навчального плану. Притомні вищі навчальні заклади дають академічну відпустку без жодних проблем.

    Щодо військового обліку, то дійсно якщо плануєте затриматися в Німеччині на кілька років, то бажано було б оформити у консульстві але не дозвіл на виїзд на ПМПЖ, а оформити у консульстві Залишення на постійне місце проживання за кордоном. В принципі суть одна й та сама і штамп у паспорті подібний, але є певні ньюанси.

    За посиланням процедура залишення на постійне проживання в Німеччині, розписана Посольством України в Федеративній республіці Німеччина.

    https://germany.mfa.gov.ua/konsulski-pitannya/zali...

    Аналогічно роз'яснення Генерального консульства у місті Франкфурт-на-Майні (Німеччина)

    https://frankfurt.mfa.gov.ua/konsulski-pitannya/za...

    У разі оформлення залишення на постійне проживання в Німеччині - знімаються будь-які питання як збоку ВУЗу, так і збоку ТЦК, так як особи, які постійно проживають за межами України - не підлягають військовому обліку (частина третя статті 36 Закону України "Про військовий обов'язок і військову службу"), але з формальної точки зору жоден закон не забороняє громадянам, які постійно проживають не в Україні - навчатися в Україні.

    Документи щодо оформлення залишення на ПМП за кордоном може подавати кожен, хто досяг 16 років та має паспорт громадянина України для виїзду за кордон.

    Перелік консульських округів України в Німеччині: https://mfa.gov.ua/embassies/nimechchina

    Зауважте, що консульство має право здійснювати оформлення ПМП лише для осіб, які мають основне зареєстроване місце проживання в Німеччині на території консульського округу.

    Якщо будуть додаткові питання з цього приводу - допоможу. Оформлювала в тому році ПМП своєму сину. Він так само за віком призовник і навчався.

    З повагою, адвокат Наталія Пономаренко

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    Чи може юнак 18,5 років, студент харківського ВНЗ, заращ тимачасово живе у Німеччині, отримати приписне свідоцтво у українському консульстві у Німеччині? Бо не встиг стати на військовий облік за віком в Україні до початку повно маштабного вторгнення, а потом виїхав за кордон. Наскільки це буде законним?

    На жаль, це не передбачено законодавством! Отримати посвідчення про приписку до призовної дільниці та стати на військовий облік призовників хлопець може лише за особистої присутності в ТЦК

    Згідно пункту 81 Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів Взяття на військовий облік, зняття та виключення з військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, підрозділах Служби зовнішньої розвідки здійснюється за їх особистої присутності (крім випадків, визначених у пункті 15 цього Порядку).

    Чи є законном виключення студента з ВНЗ без надання військових документів?

    Як правило, ненадання студентом військово-облікового документу не є підставою для відрахування, проте потрібно ознайомитися з умовами договору, який уклав студент з навчальним закладом та чи не підписував він додаткових зобов'язань, щодо надання посвідчення про приписку.

    Згідно частини 1 статті 46 ЗУ "Про вищу освіту".

    Підставами для відрахування здобувача вищої освіти є:

    1) завершення навчання за відповідною освітньою (науковою) програмою;

    2) власне бажання;

    3) переведення до іншого закладу освіти;

    4) невиконання індивідуального навчального плану;

    5) порушення умов договору (контракту), укладеного між закладом вищої освіти та особою, яка навчається, або фізичною (юридичною) особою, яка оплачує таке навчання;

    6) інші випадки, передбачені законом.

    Щодо оформлення постійного місця проживання за кордоном є один неприємний нюанс. Якщо студент має зареєстроване місце проживання в Україні - то для оформлення постійного місце проживання за кордоном йому потрібно особисто прибути до ЦНАП для зняття з місця реєстрації. А згідно вимог щодо реєстрації (зняття з реєстрації) місця проживання призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 16) ЦНАП буде проводити перевірку наявності військово-облікового документу.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Бажаю успіхів!

    Гончаренко Константин
    Гончаренко Константин рік тому

    Юрист, м. Суми, 5 років досвіду

    Доброго дня!

    2 січня 2023 р. Уряд оприлюднив новий документ – постанову №1487, якою затверджено Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів

    Також в рамках цього Порядку затверджено Правила військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    Відповідно до цих Правил призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:

    1) перебувати на військовому обліку:

    за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання — у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (військовозобов’язані СБУ — у Центральному управлінні або регіональних органах СБУ (далі органи СБУ), військовозобов’язані Служби зовнішньої розвідки — у відповідному підрозділі Служби зовнішньої розвідки). Крім того, призовники, військовозобов’язані та резервісти, які проживають в селах та селищах, а також у містах, де відсутні відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, повинні перебувати на персонально-первинному військовому обліку у відповідних виконавчих органах сільських, селищних, міських рад;

    за місцем роботи (навчання) — в центральних і місцевих органах виконавчої влади, в інших державних органах, в органах місцевого самоврядування, в органах військового управління (органах управління), військових частинах (підрозділах) Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органах спеціального призначення, на підприємствах, в установах, організаціях, закладах освіти, закладах охорони здоров’я незалежно від підпорядкування і форми власності;

    у разі вибуття за межі України на строк більше трьох місяців — за місцем консульського обліку в закордонних дипломатичних установах України;

    2) прибувати за викликом районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки на збірні пункти, призовні дільниці, до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках, розпорядженнях) районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки для взяття на військовий облік та визначення призначення на особливий період, оформлення військово-облікових документів, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на навчальні (перевірочні) та спеціальні збори військовозобов’язаних та резервістів;

    3) не змінювати місце проживання з моменту оголошення мобілізації та у воєнний час без дозволу керівника відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військовозобов’язаних та резервістів СБУ, Служби зовнішньої розвідки — без дозволу відповідного керівника);

    4) проходити медичний огляд та лікування в закладах охорони здоров’я згідно з рішеннями комісій з питань приписки, призовних комісій або військово-лікарських комісій районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, закладів охорони здоров’я СБУ, а у Службі зовнішньої розвідки — за рішенням керівників відповідних підрозділів або військово-лікарської комісії Служби зовнішньої розвідки;

    5) проходити підготовку до військової служби, військову службу і виконувати військовий обов’язок у запасі, проходити службу у військовому резерві;

    6) особисто прибувати до районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки з паспортом громадянина України і військово-обліковими документами для зняття з військового обліку в разі вибуття в іншу місцевість до нового місця проживання, за межі України на постійне місце проживання або на строк більше трьох місяців, у разі зміни місця проживання в межах міста з переїздом на територію іншого адміністративного району;

    7) особисто в семиденний строк з дня прибуття до нового місця проживання прибувати із паспортом громадянина України і військово-обліковими документами до відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (органу СБУ, підрозділу Служби зовнішньої розвідки, закордонної дипломатичної установи України), який організовує та веде військовий облік на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, для взяття на військовий облік;

    8) особисто повідомляти в семиденний строк органам, в яких вони перебувають на військовому обліку, про зміну персональних даних, зазначених у статті 7 Закону України “Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістівˮ, а також надавати зазначеним органам документи, що підтверджують право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації з підстав, визначених у статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізаціюˮ;

    9) негайно повідомляти районним (міським) територіальним центрам комплектування та соціальної підтримки, органам СБУ, підрозділам Служби зовнішньої розвідки за місцем військового обліку про втрату військово-облікового документа;

    10) звіряти не рідше одного разу на п’ять років власні персональні дані з обліковими даними районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки;

    11) подавати щороку до 1 жовтня до районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки документи, що підтверджують право громадян на відстрочку від призову на строкову військову службу.

    Якщо за будь-яких обставин повістка районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки не надійшла, громадяни призовного віку прибувають до призовної дільниці в десятиденний строк з дня початку відповідного чергового призову на строкову військову службу, визначеного указом Президента України.

    Призовники, військовозобов’язані та резервісти за порушення правил військового обліку та законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, зіпсуття або недбале зберігання військово-облікових документів, яке спричинило їх втрату, притягуються до адміністративної відповідальності згідно із Кодексом України про адміністративні правопорушення.

    Громадяни, які ухиляються від військового обліку, навчальних (перевірочних) або спеціальних зборів, від призову на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, несуть кримінальну відповідальність.

    ПРОЦЕДУРА ДІЙ КОНСУЛЬСТВ НЕ ЗАТВЕРДЖЕНА НА ПРАКТИЦІ.

    "Пункт 52. Закордонні дипломатичні установи України:

    інформують громадян, які перебувають на тимчасовому консульському обліку та досягли призовного віку і не мають відстрочки або не звільнені від призову на строкову військову службу, про початок чергового призову громадян України на строкову військову службу;

    сприяють поверненню військовозобов’язаних та резервістів в Україну в разі проведення мобілізації та у воєнний час (в особливий період);

    повідомляють у семиденний строк з дня взяття на консульський облік або зняття з нього про призовників, військовозобов’язаних та резервістів відповідним районним (міським) територіальним центрам комплектування та соціальної підтримки, органам СБУ, підрозділам Служби зовнішньої розвідки за місцем перебування їх на військовому обліку;

    ведуть військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які перебувають на тимчасовому консульському обліку, за списком (додаток 15). Список зберігається в закордонній дипломатичної установі України протягом п’яти років.

    53. Зняття з військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які виїжджають за кордон на строк більше трьох місяців, здійснюється після особистого прибуття їх до відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, органу СБУ, підрозділу Служби зовнішньої розвідки з документами, що підтверджують виїзд за кордон.

    Призовники, військовозобов’язані та резервісти, які виїжджають за кордон на строк до трьох місяців, з військового обліку не знімаються."

    Якщо не станете на облік буде штраф за порушення правил обліку військовозобов язаним.

    Якщо надзвичайний і повноважний посол України у країні перебування запропонує стати на консульський облік , а ви надасте відмову, то згідно процедури він оформить акт про відмову і направить його до ТЦК СП за місцем обліку , де вирішать питання ухилення від мобілізації з накладенням штрафу окремо ст. 210-1 Купап - 3400 -5100 але протокол без вас не складуть там треба підпис ваш, тому після повернення треба буде оскаржувати постанову у суді.

    З повагою, Костянтин Гончаренко

    Гончаренко Константин
    Гончаренко Константин рік тому

    Юрист, м. Суми, 5 років досвіду

    Доброго дня!

    щодо питань навчання.

    Пункт 2 листа МОН №1/5528-23 від 20.04.2023 року про те, що

    "Здобувачам освіти набору 2022 року (крім визначених вище категорій), які не здійснили приписку до призовних дільниць до 24 лютого 2022 року, завершити приписку і оформити військово-облікові документи та подати їх до закладів освіти до 31 травня 2023 року. У разі невиконання цього зобов'язання до визначеного терміну, навчання припиняти шляхом скасування наказу керівника закладу освіти про зарахування на навчання в частині таких здобувачів".

    з точки зору його дотримання прав людини і зокрема прав студентів сам по собі дуже сумнівний і викликає більше питань, ніж бажання його коментувати. В мене є також сумніви в тому, що цей пункт довго буде чинним! Але це моя суб'єктивна точка зору.

    Крім того, це пункт не стосується тих студентів, які є особами 2005, 2006 років народження, які тимчасово перебувають за кордоном і знаходяться на тимчасовому консульському обліку в закордонних дипломатичних установах України.

    Факт перебування за кордоном унеможливлює постановку на облік в ТЦК. В той самий час порядок постановки на консульський облік студентів ніяк Листом МОН не деталізується, а отже така вимога в часі не обмежена.

    2. Чи достатньо лише консульського тимчасового обліку, хоча в постанові МЗУ йде про консульський військовий облік?

    У роз ясенні (яке не є нормативним актом) чітко йдеться саме про "тимчасовий консульський облік"! Термін "військовий" в ньому відсутній.

    Дане роз яснення не підтверджено постановою чи Законом України, які мають вищу юридичну силу та обов язкові до виконання. Законність є сумнівною.

    З повагою, Костянтин Гончаренко


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Нове у блогах Юристи.UA

Офіційний блог Юрісти.UA 19 0 23 лист. 2024
Офіційний блог Юрісти.UA 0 0 19 лист. 2024