Задайте питання юристу

882 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Військове право, 27 грудня 2023, питання №99406 240₴

Відстрочка для аспіранта

Юристи, яка Ваша думка - за новим законопроектом про мобілізацію, чи матиме людина право на відстрочку, якщо вона навчається в аспірантурі за іншою спеціальністю, ніж отримана після закінчення магістратури? Це є послідовною освітою, проте під визначення другої освіти аспірантура не підпадає (це не здобуття магісра на основі наявного бакалавра(магістра)? Чи все одно потрібна аспірантура за тією ж спеціальністю, що магістратура?

Відповіді юристів (5)

    Дерій Владислав Олегович
    20%

    Доброго дня!

    Ще не відомо в якому остаточному виді буде прийнятий законопроект 10378 .

    Крім того, прийняття змін до закону не швидкий процес. Проходження законодавчих ініціатив у парламенті відбувається за встановленою процедурою, яка включає їх розгляд в комітетах, надання на ознайомлення народним депутатам, а також винесення на розгляд на пленарному засіданні Ради. Відповідні етапи відбуваються у визначені Регламентом терміни. Згідно з Регламентом, приблизні терміни ухвалення законопроєкту становлять близько 80 днів.

    Якщо ж законопроект 10378 буде прийнятий без змін, то призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також: здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої̈ та вищої̈ освіти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий за однією спеціальністю (фахом), а також докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти.

    Аспірантура є третім рівнем вищої освіти.

    Тому, якщо аспірантура буде за іншою спеціальність чим магістратура - відповідно аспірант втрачає право на відстрочку.

    Згідно прикінцевих положень законопроекту 10378 громадяни України, які навчаються у закладах освіти та мали право на відстрочку на час навчання, у разі втрати цього права відповідно до статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» мають право завершити навчання до кінця навчального року з дня набрання чинності цим Законом;

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Бажаю успіхів!

    Айвазян Юрій Климентійович
    20%

    Доброго дня!

    За новим законопроектом підстава для відстрочки виглядає наступним чином:

    "здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий за однією спеціальністю (фахом)".

    Оскільки аспірантура є більш високим рівнем освіти після бакалавратури і магістратури, то виходячи зі змісту та логіки, зазначених вище змін до статті 23 ЗУ "Про мобілізацію", вона теж підпадає під поняття послідовність отримання освіти за однією спеціальністю.

    Проте, Ви повинні пам'ятати, що законопроект далеко не завжди повторюється у підписанному Президентом законі. Тому рекомендую почекати і подивитись, якій буде уінцевий варіант. Наскільки мені відомо вже чути голоси з фракції ВР "Слуги народу" про можливі правки до запропонованного Кабміном законопроекту.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Кирда Вячеслав Володимирович
    20%

    Вітаю Вас!

    Юристи, яка Ваша думка - за новим законопроектом про мобілізацію, чи матиме людина право на відстрочку, якщо вона навчається в аспірантурі за іншою спеціальністю, ніж отримана після закінчення магістратури? Це є послідовною освітою, проте під визначення другої освіти аспірантура не підпадає (це не здобуття магісра на основі наявного бакалавра(магістра)? Чи все одно потрібна аспірантура за тією ж спеціальністю, що магістратура?

    На даний час, законопроєкт містить важливе уточнення щодо спеціальності (фаху) при здобутті освіти. Норма має наступний вигляд:

    "...Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:

    здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої̈ та вищої̈ освіти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий за однією спеціальністю (фахом), а також докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти..."

    Фактично, вимога щодо здобуття аспірантури за спеціальності (фахом), аналогічному при здобутті магістратури, наявна. Звичайно, було б логічніше вилучити дане уточнення щодо аспірантів, але не думаю, що наші "слуги" до цього додумаються. Аби було б добре.

    Тому станом на зараз, аспірантура має бути за тою ж спеціальністю (фахом), що і магістратура.

    Успіхів. Всього доброго Вам. З повагою.

    Турчин Ярослав Олександрович
    20%

    ВІТАЮ ВАС, SONIC! Аспірантура та докторантура завжди стояла окремо від інших рівнів вищої освіти. Адже це освітньо-науковий і науковий рівень (ч. 6 ст. 5 Закону України "Про вищу освіту"), а не професійна підготовка. Саме тому, аспірантуру і не включено до статті 60 Закону України "Про вищу освіту", яка визначає поняття другої вищої освіти та післядипломної освіти.

    Рівні, ступені вищої освіти, порядок, умови, форми та особливості її здобуття визначаються спеціальним законом (ч. 2 ст. 17 Закону України "Про освіту")

    Відповідно до ч.1, 2 ст. 5 Закону України "Про вищу освіту"

    Підготовка фахівців з вищою освітою здійснюється за відповідними освітніми програмами на таких рівнях вищої освіти:

    • початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти;
    • перший (бакалаврський) рівень;
    • другий (магістерський) рівень;
    • третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень.

    Здобуття вищої освіти на кожному рівні вищої освіти передбачає успішне виконання особою освітньої програми, що є підставою для присудження відповідного ступеня вищої освіти:

    1) молодший бакалавр;

    2) бакалавр;

    3) магістр;

    4) доктор філософії/доктор мистецтва;

    Згідно з ч. 1 ст. 60 Закону України "Про вищу освіту", післядипломна освіта включає здобуття другої (наступної) вищої освіти - здобуття ступеня бакалавра (магістра) за іншою спеціальністю на основі здобутої вищої освіти не нижче ступеня бакалавра та практичного досвіду.

    ВІдповідно до ч. 6 ст. 5 Закону України "Про вищу освіту", доктор філософії - це освітній і водночас науковий ступінь, що здобувається на третьому рівні вищої освіти на основі ступеня магістра. Ступінь доктора філософії присуджується разовою спеціалізованою вченою радою закладу вищої освіти або наукової установи за результатами успішного виконання здобувачем вищої освіти відповідної освітньо-наукової програми та публічного захисту дисертації у разовій спеціалізованій вченій раді.

    Особа має право здобувати ступінь доктора філософії під час навчання в аспірантурі (ад’юнктурі).

    Аспірант - особа, зарахована до закладу вищої освіти (наукової установи) для здобуття ступеня доктора філософії/доктора мистецтва (пункт 3 частини другої статті 61 Закону).

    Згідно з ч. 11 ст. 44 Закону України "Про вищу освіту", Прийом на основі ступеня магістра для здобуття ступеня доктора філософії або доктора мистецтва здійснюється за результатами вступних випробувань.

    ОТЖЕ, аспірантура є наступним рівнем вищої освіти незалежно від спеціальності за якою йде навчання. Головне, щоб такий рівень здобувався вперше. Крім того, раніше існували спеціальності аспірантури, які не відповідали напрямам і спеціальностям бакалаврата та магістратури.

    Дана думка узгоджується і з чинною редакцією Порядку підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук у закладах вищої освіти (наукових установах), затвердженого постановою КМУ від 23.03.2016 р. № 261.

    Але, пропоную дочекатися остаточного тексту нової редакції абзацу 2 частини другої статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" і тоді вже аналізувати.

    Щоб посилити свої позиції перед ТЦК, пропоную Вам написати офіційне звернення до Міністерства освіти і науки України та отримати роз"яснення щодо того, чи вважає МОН аспірантуру другою вищою освітою у разі її здобуття не за раніше отриманими в магістратурі та на бакалавраті спеціальностями (спеціальністю). Бо ж знаєте, наші роз"яснення це приватні позиції фахівців. А бомажка міністерства є бомажка міністерства.

    Електронна адреса для звернень громадян до МОН України - ez@mon.gov.ua

    Звернення в електронному вигляді бажано виконати у вигляді відсканованого звернення, попередньо роздрукованого та підписаного власноручним підписом заявника, бо звернення без підпису часто не розглядають.

    З повагою, юрист та аспірант Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)

    Токмач Галина Миколаївна
    20%

    Конституція України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%...):

    " Стаття 58. Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи...".

    "ПОРЯДОК організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1487-2022-%D0%...):

    "..Додаток 2 до Порядку

    ПРАВИЛА військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів

    1. Призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:...

    8) особисто повідомляти в семиденний строк органам, в яких вони перебувають на військовому обліку, про зміну персональних даних, зазначених у статті 7 Закону України “Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів”, а також надавати зазначеним органам документи, що підтверджують право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації з підстав, визначених у статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”;...".

    ---

    У випадку зарахування на навчання до набрання чинності законопроекту №9672 цей закон на Вас не поширюється, до застосування на Ваші обставини не підлягає, Ваше право на відстрочку не скасовується. Інша справа, що наведене, виділене положення Правил військового обліку вимагає подання Вами до РТЦК та СП документів, що підтверджують право на відстрочку, а саме, як я вважаю, подати до РТЦК та СП заяву (під реєстрацію її вручення на своєму примірнику) про підтвердження та оформлення відстрочки (з прикладенням копій документів про навчання), про внесення відомостей до Реєстру військовозобов'язаних, а також відмітки до військово-облікового документа (військово квитка). Можливо, скоріше всього, при зверненні до ТЦК бути направленим на ВЛК (це право ТЦК), що не скасовує права на відстрочку. Вважаю за необхідне вимагати реєстрацію вручення заяви про відстрочку до направлення на ВЛК.

    Всього найкращого!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Нове у блогах Юристи.UA

Офіційний блог Юрісти.UA 19 0 23 лист. 2024
Офіційний блог Юрісти.UA 0 0 19 лист. 2024