Задайте вопрос юристу

833 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Армия и мобилизация, 17 марта 2024, вопрос №103801 250₴

Чи можуть звільнити з роботи за відсутність військово-облікового документа?

Добрий день! При прийомі на роботу я надав приписне свідоцтво (непридатний у мирний час, обмежено придатний у військовий час, видане в 2011 (наразі мені 28) на території, яка зараз є непідконтрольною). Маю довідку ВПО, але єдина прописка в паспорті - на окупованій території.
Наразі на місці роботи планується перевірка і від мене терміново вимагають піти в ТЦК та замінити приписне свідоцтво на дійсний документ. Оскільки всі довідки/медичні карти, які підтверджують мою обмежену придатність, залишилися на непідконтрольній території, я планую відкласти відвідування ТЦК до того моменту, коли в мене буде можливість пройти медичні обстеження, щоб підтвердити свій стан здоров'я і вже з цими результатами йти до ТЦК.
Я працюю в вищому навчальному закладі, але не маю наукового звання/вченого ступеня, тому, як я розумію, права на відстрочку у мене немає.
При прийомі на роботу я не проходив конкурс на посаду, зараз мені повідомили, що коли він відбудеться, я не пройду його у зв'язку з відсутністю дійсного військово-облікового документа.
Мої питання наступні:
1) у разі, якщо я відмовлюся писати заяву про звільнення за власним бажанням, чи має право роботодавець звільнити мене до проведення конкурсу?
2) яка відповідальність за відсутність дійсного військово-облікового документа можуть нести та відповідальна посадова особа та сам працівник, тобто я?
3) чи змінить ситуацію перехід на сумісництво (наразі це моє основне місце роботи)?
Дякую!

Ответы юристов (7)

    Богун Сергій Павлович
    12%

    Доброго дня.

    Ні. Трудове законодавство такого не передбачає.

    Є вимоги щодо прийняття на роботу працівника при наявності ВОД.

    Якщо роботодавець Вас буде змушувати написати заяву на звільнення за власним бажанням - подавайте скаргу до Держпраці. Такі дії є незаконними та порушують Ваші конституційні права.

    Якщо Ви порушуєте правила військового обліку - передбачено адміністративну відповідальність у вигляді штрафу.

    Дерій Владислав Олегович
    25.2%

    Доброго дня!

    Перш за все, Ви являєтесь військовозобов'язаним, навіть, з обмеженою придатністю.

    Для Вас належними документом є тимчасове посвідчення військовозобов'язаного або військовий квиток.

    Тому Ви порушуєте правила військового обліку. Проте, тимчасове посвідчення військовозобов'язаного Вам повинні були видати ще в 2011 році.

    1) у разі, якщо я відмовлюся писати заяву про звільнення за власним бажанням, чи має право роботодавець звільнити мене до проведення конкурсу?

    Ні, це не є підставою для звільнення. Перевірка документів здійснюється лише під час прийняття на роботу.

    Проте, роботодавець може повідомити про Вас ТЦК, а вони в свою чергу видадуть на роботу повістку або розпорядження для того, щоб Ви з'явилися до ТЦК для взяття на військовий облік.

    Згідно пункту 21 постанови КМУ 1478 Взяття громадян на персонально-первинний та персональний військовий облік, а також їх виключення з такого обліку здійснюється лише після взяття (зняття, виключення) зазначених громадян на військовий облік (з військового обліку) у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, підрозділах Служби зовнішньої розвідки.

    Тобто, якщо згідно приписного Ви є знятим з військового обліку - тоді роботодавець не може Вас взяти на персональний військовий облік поки не станете на військовий облік в ТЦК.

    33. Персональний військовий облік в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях ведеться за списками персонального військового обліку (додаток 5).

    Інформація про чисельність призовників, військовозобов’язаних та резервістів вноситься до відомості оперативного обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 12), яка зберігається разом із списками персонального військового обліку.

    34. З метою ведення персонального військового обліку державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації здійснюють:

    • перевірку у громадян України під час прийняття на роботу (навчання) наявності військово-облікового документа, визначеного у пункті 20 цього Порядку, або відображення в електронній формі інформації, що міститься в таких документах, які можуть пред’являтися (надаватися) з використанням мобільного додатка Порталу Дія. Приймання на роботу (навчання), взяття на персональний військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів здійснюється тільки після взяття їх на військовий облік у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, підрозділах Служби зовнішньої розвідки;
    • доведення до призовників, військовозобов’язаних та резервістів правил військового обліку під особистий підпис під час прийняття на роботу (навчання);
    • надсилання у семиденний строк з дня видання наказу про прийняття на роботу (навчання), звільнення з роботи, завершення навчання (відрахування із закладу освіти) до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки повідомлень про зміну облікових даних призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 4);
    • оповіщення на вимогу районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки призовників, військовозобов’язаних та резервістів про їх виклик до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки і забезпечення їх своєчасного прибуття;
    • подання до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки на їх вимогу відомостей про призовників, військовозобов’язаних та резервістів, персональний військовий облік яких вони ведуть;
    • проведення відповідної роз’яснювальної роботи серед призовників, військовозобов’язаних та резервістів щодо виконання ними правил військового обліку;
    • забезпечення повноти та достовірності облікових даних, що вносяться до списків персонального військового обліку;
    • взаємодію з відповідними районними (міськими) територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки, органами СБУ, підрозділами Служби зовнішньої розвідки щодо строків та способів звіряння даних списків персонального військового обліку, внесення відповідних змін до них, а також щодо оповіщення призовників, військовозобов’язаних та резервістів;
    • періодичне звіряння списків персонального військового обліку із записами у їх військово-облікових документах. Не рідше одного разу на рік проводять звіряння даних списків персонального військового обліку з обліковими документами відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки, в яких вони перебувають на військовому обліку;
    • внесення у п’ятиденний строк з дня подання відповідних документів (або відображення в електронній формі інформації, що міститься у таких документах, які можуть пред’являтися (надаватися) з використанням мобільного додатка Порталу Дія) змін до списків персонального військового обліку щодо прізвища, власного імені та по батькові (за наявності), реквізитів паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон, адреси задекларованого/зареєстрованого місця проживання, адреси місця фактичного проживання, сімейного стану, освіти, місця роботи і посади та надсилання щомісяця до 5 числа до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки повідомлень про зміну таких облікових даних;
    • складення і подання щороку до 1 грудня до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки списків громадян, які підлягають приписці до призовних дільниць (додаток 6);
    • приймання від призовників, військовозобов’язаних та резервістів під розписку у бланках розписок (додаток 7) їх військово-облікових документів для подання таких документів до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки з метою їх звіряння з обліковими даними, а також оформлення бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час;
    • оформлення документів, необхідних для бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час;
    • постійний контроль за виконанням посадовими особами державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій вимог цього Порядку, а призовниками, військовозобов’язаними та резервістами - правил військового обліку;
    • постійне інформування відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки про посадових осіб державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які порушують вимоги цього Порядку, а також про призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які порушують правила військового обліку, для притягнення їх до відповідальності згідно із законом;
    • ведення та зберігання журналу обліку результатів перевірки.

    2) яка відповідальність за відсутність дійсного військово-облікового документа можуть нести та відповідальна посадова особа та сам працівник, тобто я?

    Для військовозобов'язаних за порушення правил військового обліку передбачена відповідальність за статтею 210 КУпАП у вигляді штрафу 850-1700 грн.

    Для підприємств за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію передбачена відповідальність за статтею 210-1 КУпАП у вигляді штрафу 5100-8500 грн.

    3) чи змінить ситуацію перехід на сумісництво (наразі це моє основне місце роботи)?

    Не змінить.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Корнійчук Євген Іванович
    24%

    Доброго дня.

    ) у разі, якщо я відмовлюся писати заяву про звільнення за власним бажанням, чи має право роботодавець звільнити мене до проведення конкурсу?

    Вас не мають право звільнити. Відсутність облікового документа не є підставою для звільнення відповідно до кодексів законів про працю України.2) яка відповідальність за відсутність дійсного військово-облікового документа можуть нести та відповідальна посадова особа та сам працівник, тобто я?

    Посадова особа не несе ні якої відповідальності за порушення вами правил військового обліку. За це несете відповідальність лише ви. Ст.210 адміністративного кодексу України штраф 850 гривень.

    3) чи змінить ситуацію перехід на сумісництво (наразі це моє основне місце роботи)?

    Ні це не змінить ситуацію. Ваше підприємство повинно повідомляти тцк про своїх працівників. Тому ви повинні з'явитися у ТЦК лише за врученною вам повістки під особистий підпис. Поки немає повістки, це можно розцінювати як прохання вашого роботодавця , ви маєте право йому відмовити, будь яка відповідальність відсутня.

    Айвазян Юрий Климентьевич
    38.8%

    Доброго дня, Святославе!

    Ідея не проходити ВЛК до того, як Ви ретельно не обстежетесь в цивільних клініках у профільних лікарів, видається мені доволі тверезою й розумною. Оскільки тільки в такий спосіб у Вас залишається гарантія отримання більш-менш об'єктивного висновку про Ваш нинішній стан здоров'я.

    На жаль під час проходження ВЛК у Вас може і не бути такого шансу. Досвід роботи з клієнтами, які проходили ВЛК в останні місяці, підказує мені, що висновки, які ті при цьому отримують, дуже часто далекі від об'єктивних і потребують негайного оскарження.

    Тут як раз й будуть потрібні Ваші додаткові обстеження в інших лікарнях, які не підпорядковані ТЦК. Їх т реба буде пред'являти також профільним лікарям, але тим, які входять в склад комісії.

    Хоча по ідеї сам порядок проходження медичного огляду військовозобов'язаними таким бути в результаті не повинен. Порядок обстеження ВЛК регулюється розділом ІІ Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого Наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008№ 402.

    Згідно пункту 3.1. Положення Медичний огляд військовозобов'язаних проводиться за рішенням військового комісара ВЛК військових комісаріатів.

    Військовозобов'язані, залежно від категорії запасу, військово-облікової спеціальності та призначення, підлягають повторному огляду ВЛК військових комісаріатів. Крім того, офіцери запасу підлягають повторному огляду зазначеними ВЛК під час чергового атестування, а рядовий, сержантський та старшинський склад запасу ВЛК військових комісаріатів - у разі зміни призначення.

    Кожний військовозобов'язаний оглядається хірургом, терапевтом, невропатологом, психіатром, окулістом, оториноларингологом, стоматологом, дерматологом, а за медичними показаннями і лікарями інших спеціальностей.

    Перед оглядом військовозобов'язаних їм проводиться рентгенологічне (флюорографічне) обстеження органів грудної клітки, загальний аналіз крові, визначаються група крові та резус-належність (особам, у яких немає відповідної відмітки у військовому квитку), ЕКГ, дослідження сечі. Особам, яким більше 40 років, обов'язково проводиться вимір внутрішньоочного тиску, дослідження крові на цукор.

    До початку огляду військовий комісаріат на всіх військовозобов'язаних отримує дані із психоневрологічних, протитуберкульозних, шкірно-венеричних диспансерів, наркологічних закладів (на тих, що перебувають на обліку у вказаних диспансерах, закладах, - витяг з історії хвороби), на осіб, що визнані інвалідами, - дані з органів соціального забезпечення, також медичну картку амбулаторного хворого з поліклінік та медико-санітарних частин за місцем проживання, роботи або навчання.

    Зазначені документи з відомостями із вищевказаних диспансерів (закладів), а на офіцерів і прапорщиків (мічманів) запасу також особові справи військовий комісаріат до початку огляду подає для вивчення у ВЛК.

    За статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, які передбачають індивідуальне визначення придатності до військової служби і військової спеціальності, ВЛК щодо військовозобов'язаних, яких призивають на військову службу або приймають на військову службу у добровільному порядку за контрактом, виносить одну із таких постанов:

    "Придатний до військової служби";

    "Тимчасово непридатний до військової служби (вказати дату повторного огляду)";

    "Обмежено придатний до військової служби";

    "Непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку".

    У воєнний час та під час мобілізації, на особливий період відстрочка від призову за станом здоров'я надається військовозобов'язаному на строк до 2 місяців. За медичними показаннями продовжується на строк до 2 місяців. Втретє продовження надається на такий самий строк. Після закінчення відстрочки військовозобов'язані оглядаються для вирішення питання про придатність до військової служби.

    Доречи з приводу обмеженої придатності, про яку Ви згадуєьте у своєму питанні. Якщо висновок ВЛК на цей раз буде такий самий, як і в минулому, Вам буде це корисно знати.

    У відповідності з підпунктом г) пункту 20.3 глави 20 розділу ІІ Наказу МОУ №402 від 14 серпня 2008 року Про затвердження Положення про військово-лікарську експфертизу в Збройних Силах України:

    "г) "Обмежено придатний до військової служби"

    Одночасно з постановою ВЛК в індивідуальному порядку з урахуванням військової спеціальності, займаної посади, віку, роботи, що фактично виконується, пристосованості до неї того, хто пройшов медичний огляд, у постанові у довільній формі вказується, які види служби та роботи протипоказані цій особі. Особи, визнані обмежено придатними до військової служби, - непридатні до служби у високомобільних десантних військах, плавскладі, морській піхоті, спецспорудах. Військовослужбовці, визнані обмежено придатними до військової служби, придатні до служби у частинах (підрозділах) забезпечення, військових комісаріатах, установах, організаціях, навчальних закладах.".

    Виходячи з логіки зазначеного пункту Положення та фізичних особливостей кожного окремого військовослужбовця в більшості випадків особам цієї категорії категорично заборонена важка фізична праця, я також надмірні емоційно-психологічні навантаження!

    В таких випадках Ви у статусі військовослужбовця можете:

    по-перше, вимагати роз'яснення незаконного наказу командира;

    по-друге, оскаржувати такий наказ до вищого командування або ж прямо до суду!

    ххх

    ТЕПЕР ЩОДО ВАШИХ ПИТАНЬ

    1) у разі, якщо я відмовлюся писати заяву про звільнення за власним бажанням, чи має право роботодавець звільнити мене до проведення конкурсу?

    Звичайно, роботодавець не має права звільнити Вас на вкзаній Вамі підставі.

    Звільнення можливе лише за певних, передбачених законом умов.

    Міністерство Юстиції України дає з цього приводу такі роз'яснення:

    Статтею 40 цього Кодексу визначені такі підстави розірвання трудового договору з ініціативи власника або уповноваженого ним органу.

    Розірвання трудового договору у зв’язку із змінами в організації виробництва і праці

    Пунктом 1 частини першої статті 40 Кодексу передбачена можливість звільнення працівника за ініціативою власника чи уповноваженого ним органу у зв’язку із змінами в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення, чисельності або штату працівників.

    Варто зазначити, що відповідно до статті 42 Кодексу, при скороченні чисельності або штату працівників у зв’язку із змінами в організації виробництва і праці переважне право на залишення на роботі надається працівникам з більш високою кваліфікацією і продуктивністю праці.

    При цьому, при рівних умовах продуктивності праці і кваліфікації перевага в залишенні на роботі надається таким працівникам:

    - сімейним - при наявності двох і більше утриманців;

    - особам, в сім’ї яких немає інших працівників з самостійним заробітком;

    - працівникам з тривалим безперервним стажем роботи на даному підприємстві, в установі, організації;

    - працівникам, які навчаються у вищих і середніх спеціальних учбових закладах без відриву від виробництва;

    - учасникам бойових дій, інвалідам війни та особам, на яких поширюється чинність Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту";

    - авторам винаходів, корисних моделей, промислових зразків і раціоналізаторських пропозицій;

    - працівникам, які дістали на цьому підприємстві, в установі, організації трудове каліцтво або професійне захворювання;

    - особам з числа депортованих з України, протягом п’яти років, з часу повернення на постійне місце проживання до України;

    - працівникам з числа колишніх військовослужбовців строкової служби та осіб, які проходили альтернативну (невійськову) службу, - протягом двох років з дня звільнення їх зі служби.

    За загальним правилом про розірвання трудового договору з працівником власник або уповноважений ним орган зобов’язаний під розписку попередити працівника особисто не пізніше ніж за два місяці до звільнення, одночасно запропонувавши працівникові іншу роботу на цьому ж підприємстві.

    Якщо ж працівник, який підлягає звільненню, не погоджується на запропоновану йому роботу, подальше своє працевлаштування він здійснює самостійно або через державну службу зайнятості, куди власник або уповноважений ним орган зобов’язаний надавати інформацію про наступне вивільнення працівників із зазначенням їх професій, спеціальностей, кваліфікацій та розміру оплати праці.

    Також доцільно звернути увагу на те, що стаття 421 Кодексу передбачає, що працівники, звільнені у зв’язку із змінами в організації виробництва і праці, в тому числі реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників (крім випадку ліквідації підприємства, установи, організації), протягом одного року з моменту звільнення мають право на укладення трудового договору, у разі якщо власник або уповноважений ним орган провадить прийняття на роботу працівників аналогічної кваліфікації.

    Розірвання трудового договору у зв’язку з невідповідністю працівника займаній посаді

    Розірвання трудового договору з ініціативи власника або уповноваженого ним органу можливе при виявленні невідповідності працівника займаній посаді або виконуваній роботі внаслідок недостатньої кваліфікації або стану здоров’я, які перешкоджають продовженню даної роботи (пункт 2 частини першої статті 40 Кодексу).

    Слід зазначити, що виконання окремих видів робіт вимагає наявність документа про освіту та присвоєння кваліфікації, про проходження перевірки знань, про допуск до роботи.

    Звільнення працівника за такою підставою, як невідповідність працівника займаній посаді можливе за ініціативою власника або уповноваженого ним органу у випадку дискваліфікації, відсутності документа про освіту, досвіду трудової діяльності.

    Невідповідність працівника посаді, яку він займає, або виконуваній роботі може виявлятися також у стані здоров’я, що перешкоджає продовженню роботи. Наявність протипоказань обов’язково фіксується у медичному висновку, згідно з яким працівника визнано інвалідом і йому рекомендована робота інша, ніж раніше ним виконувана.

    У такому випадку власник або уповноважений ним орган може перевести працівника на іншу менш кваліфіковану або більш легку роботу (за його згодою), з урахуванням медичного висновку або звільнити такого працівника у разі неможливості переведення його на легшу роботу.

    Розірвання трудового договору у разі систематичного невиконання працівником без поважних причин обов’язків

    Пунктом 3 частини першої статті 40 Кодексу передбачена така підстава припинення трудового договору з ініціативи власника або уповноваженого ним органу, як розірвання трудового договору з працівником у разі систематичного невиконання ним без поважних причин обов’язків, покладених на нього трудовим договором або правилами внутрішнього трудового розпорядку, якщо до нього раніше застосовувалися заходи дисциплінарного чи громадського стягнення.

    Застосування цієї норми можливе за таких умов:

    - працівником допущено невиконання або неналежне виконання покладених на нього трудових функцій навмисно;

    - зазначене невиконання або неналежне виконання трудових функцій стосується саме трудових обов’язків, визначених трудовим договором;

    - систематичність невиконання обов’язків.

    За загальним правилом для звільнення працівника за такою підставою власник або уповноважений ним орган повинен застосувати до працівника заходи дисциплінарного впливу, витребувати у працівника пояснення в письмовій формі стосовно вчиненого проступку.

    Прогул як підстава розірвання трудового договору

    На підставі пункту 4 частини першої статті 40 Кодексу власник або уповноважений ним орган має право розірвати трудовий договір у випадку здійснення працівником прогулу без поважних причин.

    Прогул – це відсутність працівника на роботі без поважних причин більше трьох годин (безперервно чи загалом).

    Для звільнення працівника за такою підставою власник або уповноважений ним орган повинен мати докази, підтверджуючі відсутність працівника на робочому місці більше трьох годин упродовж робочого дня.

    Доцільно зазначити, що невихід на роботу у зв’язку із самовільним використанням працівником відпустки, відгулів за відпрацьовані раніше дні, залишення роботи без попередження власника чи уповноваженого ним органу визнаються прогулом і можуть бути причиною звільнення працівника.

    Розірвання трудового договору у разі тривалого нез’явлення на роботу

    Згідно з пунктом 5 частини першої статті 40 Кодексу трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані власником або уповноваженим ним органом лише у випадках нез’явлення на роботу протягом більш як чотирьох місяців підряд внаслідок тимчасової непрацездатності, не рахуючи відпустки по вагітності і родах, якщо законодавством не встановлений триваліший строк збереження місця роботи (посади) при певному захворюванні. За працівниками, які втратили працездатність у зв’язку з трудовим каліцтвом або професійним захворюванням, місце роботи (посада) зберігається до відновлення працездатності або встановлення інвалідності.

    При цьому слід зазначити, що вихід на роботу хоча б на один день перериває цей строк. І надалі чотиримісячний строк повинен обчислюватися знову. Підсумовуватися періоди нез’явлення на роботу тривалістю менш як чотири місяці не можуть.

    Розірвання трудового договору у разі появи на роботі в нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного сп’яніння

    На підставі пункту 7 частини першої статті 40 Кодексу власник або уповноважений ним орган може розірвати трудовий договір з працівником за появу на роботі в нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного сп’яніння.

    Для звільнення працівника з цієї підстави достатньо одноразового вчинення такого факту порушення трудової дисципліни.

    Підтвердженням факту появи на роботі в нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного сп’яніння може слугувати медичний висновок за результатами огляду працівника, а також акт, який складено керівництвом за участі представників громадськості.

    Вчинення розкрадання як підстава розірвання трудового договору

    Підставою для розірвання трудового договору з працівником є вчинення ним за місцем роботи розкрадання майна власника або уповноваженого ним органу незалежно від кількості і вартості викраденого (пункт 8 частини першої статті 40 Кодексу).

    Звільненими за такою підставою можуть бути працівники, провина яких встановлена вироком суду, що набрав законної сили, або підтверджена постановою компетентного органу про накладання адміністративного стягнення.

    Доцільно наголосити на тому, що Кодекс законів про працю України (частина друга статті 40) передбачає, що звільнення працівників у зв’язку із змінами в організації виробництва і праці, із невідповідністю працівника займаній посаді, поновлення на роботі працівника, який раніше виконував цю роботу, допускається лише у випадку, коли працівника неможливо перевести за його згодою на іншу роботу.

    Також не допускається звільнення працівника з ініціативи власника або уповноваженого ним органу в період його тимчасової непрацездатності (крім звільнення за пунктом 5 цієї статті – нез’явлення на роботі протягом більш як чотирьох місяців підряд внаслідок тимчасової непрацездатності, не рахуючи відпустки по вагітності і родах, якщо законодавством не встановлений триваліший строк збереження місця роботи (посади) при певному захворюванні), а також у період перебування працівника у відпустці. Це правило не поширюється на випадок повної ліквідації підприємства, установи, організації (частина третя статті 40 Кодексу).

    В окремих випадках для звільнення працівника необхідна попередня згода виборного органу (профспілкового представника) первинної профспілкової організації, членом якої є працівник. Такими випадками є: зміни в організації виробництва і праці, в тому числі реорганізація, банкрутство або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників (крім випадку ліквідації підприємства, установи, організації); виявлена невідповідність працівника займаній посаді або виконуваній роботі; систематичне невиконання працівником без поважних причин обов’язків, покладених на нього трудовим договором або правилами внутрішнього трудового розпорядку; прогул; тривале нез’явлення на роботі; поява на роботі в нетверезому стані; винні дії працівника, який безпосередньо обслуговує грошові, товарні або культурні цінності, якщо ці дії дають підстави для втрати довір’я до нього з боку власника або уповноваженого ним органу; вчинення працівником, який виконує виховні функції, аморального проступку, не сумісного з продовженням даної роботи.

    Водночас, Кодексом передбачені й додаткові підстави розірвання трудового договору за ініціативою власника або уповноваженого ним органу з окремими категоріями працівників.

    Так, трудовий договір може бути розірваний також у випадках:

    - одноразового грубого порушення трудових обов’язків керівником підприємства, установи, організації всіх форм власності (філіалу, представництва, відділення та іншого відокремленого підрозділу), його заступниками, головним бухгалтером підприємства, установи, організації всіх форм власності, його заступниками, а також службовими особами митних органів, державних податкових інспекцій, яким присвоєно персональні звання, і службовими особами державної контрольно-ревізійної служби та органів державного контролю за цінами;

    - винних дій керівника підприємства, установи, організації, внаслідок чого заробітна плата виплачувалася несвоєчасно або в розмірах, нижчих від установленого законом розміру мінімальної заробітної плати;

    - винних дій працівника, який безпосередньо обслуговує грошові, товарні або культурні цінності, якщо ці дії дають підстави для втрати довір’я до нього з боку власника або уповноваженого ним органу;

    - вчинення працівником, який виконує виховні функції, аморального проступку, не сумісного з продовженням даної роботи.

    2) яка відповідальність за відсутність дійсного військово-облікового документа можуть нести та відповідальна посадова особа та сам працівник, тобто я?

    Відповідальність за відстутність військово-облікового документу передбачена ст. 210 КУпАП.

    Порушення військовозобов'язаними чи призовниками законодавства про військовий обов'язок і військову службу

    Порушення військовозобов'язаними чи призовниками правил військового обліку, неявка їх на виклик до військового комісаріату без поважних причин або несвоєчасне подання в обліковий орган, де вони перебувають на військовому обліку, відомостей про зміну місця проживання, освіти, місця роботи, посади, а також порушення порядку проходження навчальних зборів (занять) у навчальних закладах Товариства сприяння обороні України та професійно-технічних навчальних закладах -

    тягнуть за собою накладення штрафу від п'яти до семи неоподатковуваних мінімумів Доходів громадян.

    Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті або частиною першою статті 211 цього Кодексу, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню,-

    тягне за собою накладення штрафу від десяти до п'ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Відповідальність несуть не лише військовозобов'язані, але і відповідальні працівники та керівники підприємств, на яких покладається обов’язок з організації військового обліку.

    До прикладу, якщо керівник не видав наказ (розпорядження) про оповіщення працівників щодо необхідності прибуття останніх до ТЦК, є всі підстави для притягнення керівника до відповідальності за ч.2 ст.210-1 КУпАП та накладення штрафу від 5100 до 8500 грн.

    Звертаю Вашу увагу, що найближчим часом в Україні планується посилити відповідальність за військові правопорушення, зокрема і збільшити штрафи за ст.210-1 КУпАП.

    Так, за новим законопроектом №10379 від 25.12.2023, оновлені штрафи для посадових осіб становитимуть від 34 000 до 85 000 грн, в особливий період – від 153 000 до 204 000 грн.

    За альтернативним законопроектом №10379-1 від 01.01.2024 розмір штрафу за порушення правил військового обліку в особливий період залишиться незмінним (від 5100 до 8500 грн). Втім, пропонується посилити відповідальність за повторне протягом року порушення – від 8500 до 11 900 грн.

    3) чи змінить ситуацію перехід на сумісництво (наразі це моє основне місце роботи)?Дякую!

    На мою думку, це навряд чи щось особливо змінить, оскільки оповіщення про явку Вам можуть направити з ТЦК, як за основним місцем роботи, так і на підприємство, де Ви працюєте за сумісництвом. Закон цього не конкретизує.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас!

    При прийомі на роботу я не проходив конкурс на посаду, зараз мені повідомили, що коли він відбудеться, я не пройду його у зв'язку з відсутністю дійсного військово-облікового документа.Мої питання наступні:1) у разі, якщо я відмовлюся писати заяву про звільнення за власним бажанням, чи має право роботодавець звільнити мене до проведення конкурсу?

    Ні, відсутність військово-облікового документу не є підставою для Вашого звільнення з ініціативи роботодавця. Чинним на даний момент Кодексом законів про працю України такої підстави для розірвання трудового договору просто не передбачено. Але проблема набагато глибше, оскільки наразі роботодавець не має від вас належного військово-облікового документу. Хоча у віці 28 років ви повинні мати або військовий квиток, або тимчасове посвідчення військовозобов'язаного. Відповідно, дії роботодавця будуть приблизно наступні. Він має Вас офіційно повідомити про те, що ви повинні оновити військово-обліковий документ. У випадку, якщо ви відмовляєтеся від таких дій, роботодавець має повідомити безпосередньо ТЦК та СП за місцем провадження господарської діяльності про те, що Ви порушуєте Правила військового обліку. Далі дії ТЦК - або повістка, або розпорядження про явку. Тобто офіційне працевлаштування без бронювання з неналежним військово-бліковим документом – це, якби знаєте, шлях до мобілізації. Так, наскільки я розумію, у Вас є певні проблеми зі здоров'ям. Відповідно, медичні документи зараз потрібно терміново документи і рухати це питання. Тому що просто слова про те, що ви підете в ТЦК і оновите свій документ, це ні про що. Так це не працює. Якщо ви підете, ви будете мобілізовані, з високою ймовірністю.

    КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА

    від 30 грудня 2022 р. № 1487 Київ

    Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів

    20. Військовий облік ведеться на підставі даних паспорта громадянина України та військово-облікових документів.

    Військово-обліковими документами є:

    для призовників - посвідчення про приписку до призовної дільниці;

    для військовозобов’язаних - військовий квиток або тимчасове посвідчення військовозобов’язаного;

    для резервістів - військовий квиток.

    2) яка відповідальність за відсутність дійсного військово-облікового документа можуть нести та відповідальна посадова особа та сам працівник, тобто я?

    У даній ситуації Правила військового обліку порушуєте і Ви, і безпосередньо роботодавець, оскільки він не мав права зараховувати Вас на посаду без належного військово-облікового документу.

    Ви можете бути притягнуті до відповідальності за порушення Правил військового обліку: штраф 850-1700 грн (стаття 210).

    Стаття 210. Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку

    Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку -

    тягне за собою накладення штрафу від тридцяти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, а також вчинення такого порушення в особливий період -

    тягнуть за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Роботодавцю може загрожувати штраф від 5100 до 8500 грн (стаття 210-1).

    Стаття 210-1. Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію

    Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію -

    тягне за собою накладення штрафу на громадян від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, а також вчинення такого порушення в особливий період -

    тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    3) чи змінить ситуацію перехід на сумісництво (наразі це моє основне місце роботи)?

    Чесно кажучи, моє бачення ситуації таке, що Вам потрібно:

    1. Оновити Ваші документи та проаналізувати їх на предмет придатності до служби.

    2. Думати щодо звільнення, адже ситуація складна.

    З повагою!

    Пономаренко Наталія

    Доброго дня, Святославе!

    Кодекс законів України про працю (КЗпП України) не передбачає такої підстави для звільнення. Цей Кодекс є спеціальним законодавчим актом України, який визначає питання трудових відносин, включаючи звільнення громадян України, окрім відносин державної служби, служби у правоохоронних органах та ін. служби.

    Звісно нерви можуть попсувати, намагатися силою волокти у ТЦК, вручати повістки на оновлення даних, тощо.

    Але звільнити права Вас не мають.

    На багатьох підприємствах наразі практикується відсторонення від роботи з метою забезпечення явки до ТЦК, але це також порушує закон.

    Відсторонення від роботи - це тимчасове позбавлення працівника, який перебуває у трудових правовідносинах із підприємством, можливості реального здійснення ним права на працю. Усунення від роботи провадиться власником на підставі виявленого ним факту, через який власник має право усунути або зобов’язаний усунути працівника від роботи.

    Відсторонення працівників від роботи роботодавцем допускається у разі:

    • появи на роботі в нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного сп’яніння;
    • відмови або ухилення від обов’язкових медичних оглядів, навчання, інструктажу і перевірки знань з охорони праці та протипожежної охорони;
    • в інших випадках, передбачених законодавством.

    Ці вимоги передбачені ст. 46 Кодексу законів про працю України

    Відсторонення від роботи керівників підприємств, установ та організацій військовим командуванням допускається у випадках, визначених Законом України "Про правовий режим воєнного стану".

    Якщо буде прийнято незаконний наказ про звільнення - Ви його з легкістю протягом місяця з дня вручення копії наказу оскаржите до суду і стягнете з роботодавця середній заробіток за час вимушеного прогулу.

    З повагою, адвокат Наталія Пономаренко

    Турчин Ярослав Александрович

    ВІТАЮ ВАС, пане СВЯТОСЛАВ!

    Це лише лякалки.

    Підстави для звільнення з роботи, на привеликий жаль для роботодавців, визначені нормами Кодексу законів про працю Української РСР 1971 року (КЗПП України).

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/322-08#

    Така підстава як звільнення у зв"язку з ненаданням під час роботи даних про військовий облік - законодавством не передбачена.

    Цю ж думку поділяють і адвокати - фахівці Вищої школи адвокатури Національної асоціації адвокатів України.

    https://kadrovik.isu.net.ua/news/570731-chy-mozhna...

    Що звісно не виключає можливість спроб вручення Вам повісток, здачі Вас до ТЦК, оскільки на роботодавця покладається обов"язок первинного військового обліку. Що може значно попсувати Вам нерви.

    Але я б задумався, чи надійний такий роботодавець, який готовий за першою ж забаганкою держави здати Вас на забій.

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України