Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
954 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Доброго дня.
Підкажіть будь ласка, ліцензована фірма ТОВ має кілька договорів із підприємствами, у тому числі з обласним ТЦК щодо техобслуговування пожежної сигналізації. Чи може ця фірма ТОВ отримати критичність для бронювання від мобілізації своїх співробітників?
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (6)
Адвокат, м. Чернігів, 7 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас.
Доброго дня.Підкажіть будь ласка, ліцензована фірма ТОВ має кілька договорів із підприємствами, у тому числі з обласним ТЦК щодо техобслуговування пожежної сигналізації. Чи може ця фірма ТОВ отримати критичність для бронювання від мобілізації своїх співробітників?
Для отримання критичності треба відповідати не одному критеріям, а, як мінімум, трьом.
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА
від 27 січня 2023 р. № 76 Київ
Деякі питання реалізації положень Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” щодо бронювання військовозобов'язаних на період мобілізації та на воєнний час
КРИТЕРІЇ ТА ПОРЯДОК,за якими здійснюється визначення підприємств, установ та організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період
2. Визначення підприємства, установи, організації критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період здійснюється за такими критеріями:
1) загальна сума сплачених податків, зборів, платежів до державного і місцевих бюджетів, крім митних платежів, та сума сплаченого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування протягом звітного податкового року перевищує еквівалент 1,5 млн. євро, визначений за середньозваженим офіційним курсом Національного банку за той самий період, що підтверджується довідкою контролюючого органу, в якому на обліку перебуває підприємство, установа, організація;
2) сума надходжень в іноземній валюті, крім кредитів і позик, за звітний податковий рік перевищує еквівалент 32 млн. євро, визначений за середньозваженим офіційним курсом Національного банку за той самий період, що підтверджується довідкою відповідного обслуговуючого банку;
3) підприємство, установа, організація має стратегічне значення для економіки і безпеки держави відповідно до переліку об’єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 2015 р. № 83 (Офіційний вісник України, 2015 р., № 20, ст. 555);
4) підприємство, установа, організація має важливе значення для галузі національної економіки чи забезпечення потреб територіальної громади. Критерії, за якими здійснюється визначення підприємства, установи, організації, які мають важливе значення для галузі національної економіки чи забезпечення потреб територіальної громади, встановлюються органами виконавчої влади, іншими державними органами, органами державного управління, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, за сферою їх управління чи галуззю національної економіки або обласною, Київською та Севастопольською міською держадміністрацією (військовою адміністрацією у разі її утворення) з урахуванням потреб територіальної громади, за погодженням з Мінекономіки та Міноборони;
5) відсутність заборгованості із сплати податків до державного і місцевих бюджетів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, що підтверджується довідкою про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, або витягом з інформаційної системи органів ДПС щодо статусу розрахунків платника з бюджетом та цільовими фондами, засвідченим керівником підприємства, установи, організації;
6) розмір нарахованої середньої заробітної плати застрахованих осіб - працівників:
державних і комунальних підприємств, установ і організацій, а також господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі або перебувають в комунальній власності, та господарських товариств, більше 50 відсотків акцій (часток) яких належать господарським товариствам, частка держави або комунальної власності в яких становить 100 відсотків, суб’єктів господарювання - виробників електричної та теплової енергії, до складу яких входять виробничі (генеруючі) потужності, що були зруйновані або пошкоджені внаслідок збройної агресії Російської Федерації, підприємств, що обслуговують об’єкти, внесені до секторального переліку об’єктів критичної інфраструктури сектору системи життєзабезпечення, операторів газорозподільних систем, нафтопереробних підприємств, у статутному капіталі яких більше 25 відсотків акцій (часток) належать державі, юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, які здійснюють охорону об’єктів паливно-енергетичного комплексу і засновником, учасником (акціонером) яких є господарські товариства, у статутному капіталі яких 100 відсотків акцій (часток) прямо чи опосередковано належать державі, за останній календарний місяць становить не менше розміру середньої заробітної плати у регіоні за IV квартал 2021 р. (відповідно до даних Держстату), що підтверджується довідкою, наданою підприємством, установою, організацією, господарським товариством;
підприємств, установ, організацій за останній календарний місяць становить не менше розміру мінімальної заробітної плати по країні, помноженої на коефіцієнт 2,5, що підтверджується довідкою, наданою підприємством, установою, організацією (крім державних і комунальних підприємств, установ і організацій, господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі або перебувають у комунальній власності, та господарських товариств, більше 50 відсотків акцій (часток) яких належать господарським товариствам, частка держави або комунальної власності в яких становить 100 відсотків, суб’єктів господарювання - виробників електричної та теплової енергії, до складу яких входять виробничі (генеруючі) потужності, що були зруйновані або пошкоджені внаслідок збройної агресії Російської Федерації, підприємств, що обслуговують об’єкти, внесені до секторального переліку об’єктів критичної інфраструктури сектору системи життєзабезпечення, операторів газорозподільних систем, нафтопереробних підприємств, у статутному капіталі яких більше 25 відсотків акцій (часток) належать державі, юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, які здійснюють охорону об’єктів паливно-енергетичного комплексу і засновником, учасником (акціонером) яких є господарські товариства, у статутному капіталі яких 100 відсотків акцій (часток) прямо чи опосередковано належать державі);
7) підприємство, установа, організація є резидентом Дія Сіті;
8) підприємство є постачальником електронних комунікаційних послуг з використанням мереж мобільного зв’язку, середньомісячний розмір чистого доходу якого за даними останньої фінансової звітності перевищує 200 млн. гривень або постачальником електронних комунікаційних послуг з використанням мереж фіксованого зв’язку, середньомісячний розмір чистого доходу якого за даними останньої фінансової звітності перевищує 20 млн. гривень, що підтверджується звітом про фінансові результати з відмітками (штампами) контролюючого органу, який отримав фінансову звітність, із зазначенням дати її отримання.
3. Підставою для прийняття рішення про визначення підприємства, установи, організації, крім підприємств, установ та організацій, зазначених в абзацах третьому - сьомому цього пункту, критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період є відповідність трьом або більше критеріям, зазначеним у пункті 2 цих Критеріїв та порядку.
З повагою! Щасти Вам!
Адвокат, м. Запоріжжя, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня.
Починати треба з того, що ТОВ має відповідати трьом або більше із наступних критеріїв, встановлених Додатком № 3 Постанови КМУ № 76 від 27.01.2023р. "Деякі питання реалізації положень Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” щодо бронювання військовозобов'язаних на період мобілізації та на воєнний час".
А саме:
Юрист, м. Київ, 10 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня. Бронювання працівників здійснюється насамперед на підставі ст. 25 Закону України від 21.10.1993 № 3543-XII «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» (далі — Закон № 3543), а також постанови КМУ від 27.01.2023 № 76 «Деякі питання реалізації положень Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час» (далі — Порядок № 76).
Порядком № 76 затверджено два документи, які є визначальними для отримання підприємством статусу критично важливого, а також для здійснення бронювання працівників, а саме:
1. Порядок бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час;
2. Критерії та порядок, за якими здійснюється визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період (далі — Критерії).
Як передбачено Порядком № 76 забронювати можна військовозобов’язаних, які працюють:
Відповідно до п. 2 Порядку № 76 визначено перелік підприємств, установ і організацій, які належать до критично важливих для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період та можуть бронювати працівників:
Тож, як ми бачимо, коло підприємств, які можуть забронювати своїх працівників є достатньо широким та продовжує збільшуватися.
Так, нещодавнім рішенням Ради національної безпеки і оборони, — яке передбачає невідкладне внесення змін до Порядку № 76 в частині бронювання працівників окремих суб’єктів господарювання, — доручено Кабінету Міністрів України вдосконалити критерії визначення підприємств критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил України та інших військових формувань. Це стосується підприємств, уповноважених Міноборони на виконання функції служби державного замовника у сфері оборони з метою здійснення оборонних закупівель, а також тих, які на підставі договорів, укладених з військовими частинами Збройних Сил України, інших військових формувань, вищими військовими навчальними закладами, здійснюють виробництво (постачання) товарів, виконання робіт і надання послуг за переліком Міноборони.
Крім того, зміни також передбачають особливий порядок визначення критично важливими підприємств серед виробників електро- та теплової енергії, чиї потужності зруйновані або пошкоджені внаслідок збройної агресії РФ. Зокрема, до таких суб’єктів не застосовуватимуть критерії відсутності заборгованості зі сплати податків до державного і місцевих бюджетів та ЄСВ.
Запроваджено також можливість бронювання працівників комунальних підприємств, які надають послуги з постачання теплової енергії, водопостачання, водовідведення, управління побутовими відходами, в обсягах не більше 75% від загальної кількості військовозобов’язаних працівників таких компаній.
Ключовим моментом є те, що підприємства різних галузей мають право бронювати працівників, якщо є одна з відповідних підстав. Наприклад, аграрне підприємство може отримати мобілізаційне завдання і на цій основі забронювати працівників. Торговельне підприємство, так само, може укласти державний контракт у оборонній сфері, що дасть йому можливість бронювати працівників. Виробниче підприємство також може отримати статус критично важливого і таким чином отримати право на бронювання. Подібних прикладів є багато, але основна ідея полягає в тому, що можливість бронювання працівників мають підприємства з будь-якої сфери діяльності чи галузі економіки. Головне це мати законну підставу для цього. Отже, далі продовжимо з’ясовувати, хто та як може отримати цей статус критично важливого підприємства.
Статус критично важливого для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період (далі — статус критично важливого) можуть отримати підприємства, установи, організації зі статусом юридичної особи незалежно від сфери їхньої діяльності та організаційно-правової форми (далі — підприємства), які відповідають встановленим критеріям.
Відповідно до норм чинного законодавства статус критично важливих не надається фізичним особам-підприємцям.
Також звертаємо увагу, що підприємства, діяльність яких, спрямована на забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань, — визначаються критично важливими за рішеннями Міноборони або Мінстратегпрому у встановленому законодавством порядку.
Яким критеріям має відповідати підприємство сьогодні, щоб отримати статус критично важливого?Урядом визначено 8 критеріїв, за якими здійснюється визначення підприємств критично важливими. Проте для оформлення критичності підприємство, — що має важливе значення для галузі національної економіки чи задоволення потреб територіальної громади, підприємство, — має відповідати Критерію № 4, а саме регіональним критеріям.
Оновлення галузевих критеріїв
Уряд постановою від 22.11.2024 № 1332 доручив міністерствам, державним органам і адміністраціям оновити критерії визначення критично важливих підприємств. Ці критерії мають бути погоджені з Міністерством економіки та Міністерством оборони й визначаються для кожної галузі окремо. У зв’язку із цим усі критично важливі підприємства повинні підтвердити статус до 28 лютого 2025 року відповідно до нових критеріїв.
Оновлені критерії вже затверджені Міністерствами та ОВА
Слід зазначити, що Міністерства і відомства затверджують галузеві критерії, за якими визначається, чи має підприємство важливе значення для галузі національної економіки, а обласні військові адміністрації (далі — ОВА) затверджують критерії, за якими здійснюється визначення підприємств, які мають важливе значення для задоволення потреб територіальної громади в особливий період. Нині більшість міністерств, відомств і ОВА вже затвердили нові критерії для бронювання та погодили їх з Міноборони та Мінекономіки.
Завдяки оновленим критеріям, затвердженим Кабінетом Міністрів України, все більше підприємств можуть претендувати на статус критично важливого. Це дає їм низку переваг, зокрема в забезпеченні бронювання працівників, що є важливим в сучасних умовах. Далі пропонуємо розглянути, які критерії вже діють, і як підприємства можуть отримати або підтвердити цей статус та як отримати статус критично важливого починаючи з 1 грудня 2024 року.
Якщо підприємство раніше не отримувало статусу критично важливого, але відповідає вимогам, зазначеним у п. 2 Критеріїв, то варто діяти відповідно до алгоритму, визначеного п. 5 Критеріїв № 76.
На сайтах міністерств, деяких ОДА / ОВА наведено роз’яснення з питань бронювання, зразки звернень, а також переліки документів, які потрібно надати на підтвердження статусу критично важливого. Окрім цього, деякі ОВА публікують на вебсайтах покрокові інструкції для отримання (підтвердження) статусу критично важливого підприємства. Так, наприклад, на вебсайті Київської обласної військової адміністрації 09 січня 2025 року була опублікована покрокова інструкція та Дорожня карта отримання статусу критично важливого підприємства для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.
Інакше кажучи, якщо суб’єкт відповідає певній кількості критеріїв, то для підтвердження статусу критично важливої установи потрібно подати звернення до відповідного уповноваженого органу (за належністю):
Проаналізувавши оновлений Порядок № 76, бачимо, що Уряд зберіг вісім чинних критеріїв для визначення підприємства критично важливим, але при цьому з’явились і додаткові критерії критичної важливості. Водночас галузеві та регіональні критерії критичності мали бути допрацьовані та погоджені Міноборони та Мінекономіки.
Серед нових (додаткових) критеріїв для отримання статусу критично важливого підприємства:
Тобто поряд з галузевими критеріями, кожне підприємство для отримання статусу критично важливого повинно відповідати трьом або більше критеріям, визначеним КМУ, при цьому для підприємств приватної форми власності наступні два критерії є обов’язковими:
1. Відсутність заборгованості зі сплати податків і ЄСВ.
2. Нарахована середня зарплата працівників за останній квартал має бути не менше 20 000 грн (для недержавних підприємств).
Ці критерії є базовими для всіх недержавних підприємств, незалежно від галузі.
При цьому окремим категоріям підприємств для їхнього визначення критично важливими достатньо відповідати тільки двом критеріям. До таких підприємств належать:
Перевірити відповідність двом обов’язковим критеріям КМУ та галузевим чи регіональним критеріям. Спочатку підприємству слід визначитися з критеріями, за якими воно може отримати статус критично важливого. Адже процедуру бронювання не варто розпочинати, якщо підприємство не відповідає необхідним критеріям. У такому випадку необхідно вжити заходів для приведення підприємства відповідно до цих критеріїв.
Проаналізувати галузеві / регіональні критерії. Підприємству слід ретельно вивчити галузеві та регіональні критерії, що відповідають його виду діяльності або розташуванню і місцю провадження діяльності, а також визначити, які з них найбільше підходять для нього.
Готувати пакет документів, подати заяву до відповідного міністерства чи відомства разом з підтверджуючими документами.
Очікувати розгляд і отримати відповідь про включення до переліку критично важливих підприємств та отримання статусу критично важливого підприємства.
До звернення додають копії підтвердних документів, а також інформацію про подання підприємством податкової звітності за останній календарний квартал, що підтверджується:
На підставі отриманих документів відповідний уповноважений орган, який приймає рішення про надання критичного статусу, додає підприємство чи установу до Єдиного переліку органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств для бронювання військовозобов’язаних (п. 14 Порядку № 76).
В Єдиному переліку, зокрема, вказуються підстави для бронювання військовозобов’язаних працівників критично важливого підприємства чи критично важливої установи, тобто дата прийняття і номер відповідного рішення про визначення підприємства критично важливим (п. 18 Порядку № 76). Повідомлення про включення до переліку підприємство чи установа отримують через Портал Дія відповідно до п. 22 Порядку № 76:
«Державний орган подає засобами Порталу Дія шляхом підключення до робочих місць повідомлення про зміни до Єдиного переліку в разі:
Термін розгляду звернень підприємств про їх визначення критично важливими становить 10 робочих днів з дня його отримання. Проте наразі, як показує практика, терміни розгляду заяв не дотримуються, тому підприємствам, які мають перепідтвердити статус критично важливого, необхідно подати заяву до профільного органу чи ОВА заздалегідь, щоб мати можливість перебронювати працівників після 28.02.2025.
Підтвердження статусу критично важливого здійснюється підприємствами не рідше ніж один раз на рік. І для переоформлення статусу критично важливого підприємству необхідно подавати заяву безпосередньому тому органу, який раніше прийняв рішення про визначення такого підприємства критично важливими.
Більшість міністерств і ОВА рекомендують підприємствам для підтвердження зазначеного статусу подавати відповідний пакет документів, починаючи не раніше, ніж за 45 днів, до закінчення терміну дії чинного наказу за підприємством.
Важливо зазначити, що підприємство, яке не підтвердило статус критично важливого у встановленому порядку, втрачає право бронювати військовозобов’язаних працівників після сплину 1 року з часу прийняття рішення про визначення такого підприємства критично важливим.
Постійний моніторинг і система контролюУсі рішення щодо визнання підприємств критично важливими будуть обов’язково підлягати моніторингу з можливістю анулювання бронювання. Така функція буде доступна в застосунку «Дія».
Щомісяця проводитиметься перевірка відповідності підприємств установленим вимогам, зокрема щодо середньої зарплати, рівня сплати податків і кількості військовозобов’язаних.
У разі виявлення невідповідності вимогам підприємству буде надіслано запит на пояснення. Якщо моніторинг покаже негативний результат, підприємство втратить статус критичного.
Тому важливо, щоб підприємства відповідали критеріям, за якими їх було визначено критично важливими, протягом усього періоду, на який таким надано статус критично важливих.
Особливу увагу звертаємо на те, що в разі позбавлення приватного підприємства (крім резидентів Дія Сіті) статусу критично важливого, у зв’язку з не дотриманням вимог щодо нарахування щомісячної зарплати кожному заброньованому працівнику протягом строку дії відстрочки в сумі, що становить не менше 20 тис. грн, повторне отримання приватним підприємством такого статусу можливе не раніше ніж через 6 місяців з часу прийняття рішення про позбавлення статусу критично важливого.
Висновки
https://biz.ligazakon.net/aktualno/14798_yak-otrimati-status-kritichno-vazhlivogo-pdprimstva-
Адвокат, м. Київ, 26 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю!
Нормативно-правове забезпеченняПорядок №76 – Порядок бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 №76 (далі – КМУ).
Критерії №76 – Критерії та порядок, за якими здійснюється визначення підприємств, установ та організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період, затверджені постановою КМУ від 27.01.2023 №76.
Документи для отримання статусу критично важливого підприємства (п. 5 Критеріїв №76)Оформлюється звернення до відповідного органу про визнання підприємства критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.
До звернення додаються копії підтвердних документів, а також інформація про подання підприємством, установою, організацією в установленому законодавством порядку податкової звітності за останній календарний квартал, що підтверджується:
або
або
або
- поштовим повідомленням з відміткою про вручення контролюючому органу у разі надсилання податкової декларації поштою.
До якого органу подається звернення для отримання статусу критично важливого підприємства (п. 5 Критеріїв №76)або
- сільського, лісового або рибного господарства;
- добувної промисловості та розроблення кар’єрів;
- переробної промисловості;
- постачання електричної енергії, газу, пари та кондиційованого повітря;
- водопостачання; каналізації, поводження з відходами;
- будівництва;
- оптової та роздрібної торгівлі; ремонту автотранспортних засобів і мотоциклів;
- транспорту, складського господарства, поштової та кур’єрської діяльності.
(Не)отримання статусу критично важливого підприємства (п. 6 Критеріїв №76)Орган, до якого надійшло звернення підприємства, установи, організації, зобов'язаний у строк не більш як 10 робочих днів з дня його отримання розглянути його на відповідність підприємства, установи, організації критеріям «критичності», та за результатами розгляду прийняти одне з таких рішень:
1. Про відповідність підприємства, установи, організації критеріям «критичності» і визначення їх критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.
Рішення містить інформацію про:
2. Про невідповідність підприємства, установи, організації критеріям «критичності».
Рішення повинно містити обґрунтування невідповідності критеріям.
Нагляд за діяльністю критично важливого підприємства (п. 6-1 Критеріїв №76)Орган, який прийняв рішення про визначення підприємства, установи, організації критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, здійснює:
- моніторинг діяльності таких підприємств, установ, організацій за звітний податковий період, зокрема щодо виконання вимог, визначених в абз. 3 п. 8 Порядку №76;
- у разі потреби проводить перевірку відповідності підприємства, установи, організації, які визначені критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, критеріям «критичності» протягом діяльності підприємства, установи, організації з дати прийняття рішення про визначення їх критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.
Результати перевірки критичного підприємства (п. 6-1 Критеріїв №76)За результатами проведеної перевірки (див. вище) орган приймає одне з таких рішень:
1. Про невідповідність підприємства, установи, організації критеріям «критичності», або невиконання вимог про рівень щомісячної заробітної плати працівникам, що заброньовані*, а також скасовує їх статус критично важливих для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.
* Підприємства, установи, організації, яким скасовано статус критично важливих для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період через незабезпечення нарахованої зарплати протягом дії відстрочки у розмірі не менше 20 000 грн, не можуть бути визначені критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період раніше ніж через шість місяців після скасування зазначеного статусу.
2. Про відповідність підприємства, установи, організації критеріям «критичності» і визначення їх критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.
Копію рішення, прийнятого за результатами перевірки, орган, який здійснював перевірку, в одноденний строк з дня його прийняття надсилає Мінекономіки, Міноборони (СБУ, Службі зовнішньої розвідки, розвідувальному органу Міноборони) та Мінцифри.
Після отримання статусу критично важливого підприємства (п. 8 Критеріїв №76)Підприємство запускає процедуру бронювання.
Не рідше ніж один раз на рік підтверджує статус підприємства, яке є критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.
Військовозобов'язаним працівникам критично важливих підприємств, критично важливих установ, які включаються до списків, повинна бути нарахована щомісячна заробітна плата протягом строку, на який надано відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації та на воєнний час, не нижче за розмір мінімальної заробітної плати по країні, помноженої на коефіцієнт 2,5 (крім державних і комунальних підприємств, установ і організацій, господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі або які перебувають у комунальній власності, та господарських товариств, більше 50 відсотків акцій (часток) яких належать господарським товариствам, частка держави або комунальної власності в яких становить 100 відсотків, резидентів Дія Сіті, юридичних осіб – релігійних організацій, а також працівників суб'єктів господарювання – виробників електричної та теплової енергії, до складу яких входять виробничі (генеруючі) потужності, що були зруйновані або пошкоджені внаслідок збройної агресії Російської Федерації, підприємств, що обслуговують об'єкти, внесені до секторального переліку об'єктів критичної інфраструктури сектору системи життєзабезпечення, працівників операторів газорозподільних систем, визначених наказом таких операторів, які виконують аварійно-відновлювальні роботи газорозподільних систем у складі аварійних бригад, здійснюють запобіжні заходи для безаварійної експлуатації систем газопостачання, нафтопереробних підприємств, у статутному капіталі яких більше 25 відсотків акцій (часток) належать державі, які визначені Міненерго критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період) (абз. 3 п. 8 Порядку №76).
---
Перевірте відповідність критеріям:
Обов'язкові критерії: відсутність боргів зі сплати податків та ЄСВ і середня зарплата не нижче встановленого рівня (у 2025 році — від 20 000 грн).
Галузеві/регіональні критерії: підприємство повинно відповідати щонайменше трьом критеріям, встановленим відповідним міністерством, ОДА чи іншим органом.
Адвокат, м. Миколаїв, 34 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Андрію!
Відповідно до Постанови КМУ №76 "Деякі питання реалізації положень Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” щодо бронювання військовозобов'язаних на період мобілізації та на воєнний час":
"1. Цей Порядок визначає механізм бронювання під час воєнного стану засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі - Портал Дія) військовозобов’язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час, які працюють або проходять службу:
Зможе, якщо відповідатиме критеріям визначення підприємств, установ та організацій, які є критично важливими. Чи ознайомлювалися Ви з останніми?
Для отримання статусу критично важливого підприємства потрібно відповідати трьом або більше критеріям визнання критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.
Проте, важливо врахувати, що з цих трьох критеріїв обов’язково мають виконувати наступні два:
1) загальна сума сплачених податків, зборів, платежів до державного і місцевих бюджетів, крім митних платежів, та сума сплаченого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування протягом звітного податкового року перевищує еквівалент 1,5 млн. євро, визначений за середньозваженим офіційним курсом Національного банку за той самий період, що підтверджується довідкою контролюючого органу, в якому на обліку перебуває підприємство, установа, організація;
2) сума надходжень в іноземній валюті, крім кредитів і позик, за звітний податковий рік перевищує еквівалент 32 млн. євро, визначений за середньозваженим офіційним курсом Національного банку за той самий період, що підтверджується довідкою відповідного обслуговуючого банку;
3) підприємство, установа, організація має стратегічне значення для економіки і безпеки держави відповідно до переліку об’єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 2015 р. № 83 (Офіційний вісник України, 2015 р., № 20, ст. 555);
4) підприємство, установа, організація має важливе значення для галузі національної економіки чи забезпечення потреб територіальної громади. Критерії, за якими здійснюється визначення підприємства, установи, організації, які мають важливе значення для галузі національної економіки чи забезпечення потреб територіальної громади, встановлюються органами виконавчої влади, іншими державними органами, органами державного управління, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, за сферою їх управління чи галуззю національної економіки або обласною, Київською та Севастопольською міською держадміністрацією (військовою адміністрацією у разі її утворення) з урахуванням потреб територіальної громади, за погодженням з Мінекономіки та Міноборони;
{Накази № 28003 від 18.12.2024, № 182 від 05.12.2024, № 4282 від 10.12.2024, № 649 від 19.12.2024, № 7742 від 23.12.2024, № 192 від 26.12.2024, № 279 від 16.12.2024, № 791 від 27.12.2024, № 1506 від 31.12.2024, № 10 від 06.01.2025, № 48/5 від 06.01.2025, № 34 від 13.01.2025, № 50 від 16.01.2025, № 60 від 15.01.2025, № 151 від 29.01.2025, № 164 від 30.01.2025, № 67 від 07.02.2025, № 738 від 07.02.2025, № 28 від 20.01.2025, № 280 від 20.02.2025, № 27 від 02.04.2025}
5) відсутність заборгованості із сплати податків до державного і місцевих бюджетів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, що підтверджується довідкою про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, або витягом з інформаційної системи органів ДПС щодо статусу розрахунків платника з бюджетом та цільовими фондами, засвідченим керівником підприємства, установи, організації;
6) розмір нарахованої середньої заробітної плати застрахованих осіб - працівників:ьких товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі або перебувають в комунальній власності, та господарських товариств, більше 50 відсотків акцій (часток) яких належать господарським товариствам, частка держави або комунальної власності в яких становить 100 відсотків, суб’єктів господарювання - виробників електричної та теплової енергії, до складу яких входять виробничі (генеруючі) потужності, що були зруйновані або пошкоджені внаслідок збройної агресії Російської Федерації, підприємств, що обслуговують об’єкти, внесені до секторального переліку об’єктів критичної інфраструктури сектору системи життєзабезпечення, операторів газорозподільних систем, нафтопереробних підприємств, у статутному капіталі яких більше 25 відсотків акцій (часток) належать державі, юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, які здійснюють охорону об’єктів паливно-енергетичного комплексу і засновником, учасником (акціонером) яких є господарські товариства, у статутному капіталі яких 100 відсотків акцій (часток) прямо чи опосередковано належать державі, за останній календарний місяць становить не менше розміру середньої заробітної плати у регіоні за IV квартал 2021 р. (відповідно до даних Держстату), що підтверджується довідкою, наданою підприємством, установою, організацією, господарським товариством;
підприємств, установ, організацій за останній календарний місяць становить не менше розміру мінімальної заробітної плати по країні, помноженої на коефіцієнт 2,5, що підтверджується довідкою, наданою підприємством, установою, організацією (крім державних і комунальних підприємств, установ і організацій, господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі або перебувають у комунальній власності, та господарських товариств, більше 50 відсотків акцій (часток) яких належать господарським товариствам, частка держави або комунальної власності в яких становить 100 відсотків, суб’єктів господарювання - виробників електричної та теплової енергії, до складу яких входять виробничі (генеруючі) потужності, що були зруйновані або пошкоджені внаслідок збройної агресії Російської Федерації, підприємств, що обслуговують об’єкти, внесені до секторального переліку об’єктів критичної інфраструктури сектору системи життєзабезпечення, операторів газорозподільних систем, нафтопереробних підприємств, у статутному капіталі яких більше 25 відсотків акцій (часток) належать державі, юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, які здійснюють охорону об’єктів паливно-енергетичного комплексу і засновником, учасником (акціонером) яких є господарські товариства, у статутному капіталі яких 100 відсотків акцій (часток) прямо чи опосередковано належать державі);
7) підприємство, установа, організація є резидентом Дія Сіті;
8) підприємство є постачальником електронних комунікаційних послуг з використанням мереж мобільного зв’язку, середньомісячний розмір чистого доходу якого за даними останньої фінансової звітності перевищує 200 млн. гривень або постачальником електронних комунікаційних послуг з використанням мереж фіксованого зв’язку, середньомісячний розмір чистого доходу якого за даними останньої фінансової звітності перевищує 20 млн. гривень, що підтверджується звітом про фінансові результати з відмітками (штампами) контролюючого органу, який отримав фінансову звітність, із зазначенням дати її отримання".
З повагою, адвокат Айвазян.
Юрист, м. Полтава, 5 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня!
Чи маєте Ви офіційно укладений контракт з обласним ТЦК?
Щоб отримати статус критично важливого підприємства та забронювати своїх працівників Ви маєте, хоча б частково, відповідати критеріям визначеним для Вашої сфери (національні або міністерські) чи для Вашого регіону (регіональні). Вимоги деяких критеріїв можна виконати, якщо у Вас є відповідні підстави та можливості.
Бронювати своїх працівників мають право:
1. Критично важливі підприємства - підприємства, установи та організації, які в установленому порядку визначено критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період.
2. Критично важливі установи - підприємства, установи та організації, які в установленому порядку визначено критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.
1) загальна сума сплачених податків, зборів, платежів до державного і місцевих бюджетів, крім митних платежів, та сума сплаченого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування протягом звітного податкового року перевищує еквівалент 1,5 млн. євро, визначений за середньозваженим офіційним курсом Національного банку за той самий період, що підтверджується довідкою контролюючого органу, в якому на обліку перебуває підприємство, установа, організація;
2) сума надходжень в іноземній валюті, крім кредитів і позик, за звітний податковий рік перевищує еквівалент 32 млн. євро, визначений за середньозваженим офіційним курсом Національного банку за той самий період, що підтверджується довідкою відповідного обслуговуючого банку;
3) підприємство, установа, організація має стратегічне значення для економіки і безпеки держави відповідно до переліку об’єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 2015 р. № 83 (Офіційний вісник України, 2015 р., № 20, ст. 555);
4) підприємство, установа, організація має важливе значення для галузі національної економіки чи забезпечення потреб територіальної громади. Критерії, за якими здійснюється визначення підприємства, установи, організації, які мають важливе значення для галузі національної економіки чи забезпечення потреб територіальної громади, встановлюються органами виконавчої влади, іншими державними органами, органами державного управління, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, за сферою їх управління чи галуззю національної економіки або обласною, Київською та Севастопольською міською держадміністрацією (військовою адміністрацією у разі її утворення) з урахуванням потреб територіальної громади, за погодженням з Мінекономіки та Міноборони;
{Вам потрібно ознайомитись з Наказом № 1506 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0023-25#n15 він показує які критерії для підприємств, які здійснюють технічне обслуговування і ремонт внутрішньобудинкових систем, технічного обслуговування ліфтів, димових та вентиляційних каналів, систем протипожежної автоматики та димовидалення та/або інших внутрішньобудинкових інженерних систем багатоквартирних будинків відповідно до укладених договорів, у тому числі договорів підряду.
5) відсутність заборгованості із сплати податків до державного і місцевих бюджетів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, що підтверджується довідкою про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, або витягом з інформаційної системи органів ДПС щодо статусу розрахунків платника з бюджетом та цільовими фондами, засвідченим керівником підприємства, установи, організації;
6) розмір нарахованої середньої заробітної плати застрахованих осіб - працівникіВ НЕ МЕНШЕ 20 тис. грн
7) підприємство, установа, організація є резидентом Дія Сіті;
8) підприємство є постачальником електронних комунікаційних послуг з використанням мереж мобільного зв’язку, середньомісячний розмір чистого доходу якого за даними останньої фінансової звітності перевищує 200 млн. гривень або постачальником електронних комунікаційних послуг з використанням мереж фіксованого зв’язку, середньомісячний розмір чистого доходу якого за даними останньої фінансової звітності перевищує 20 млн. гривень, що підтверджується звітом про фінансові результати з відмітками (штампами) контролюючого органу, який отримав фінансову звітність, із зазначенням дати її отримання.
1) Міноборони:
державне підприємство Міністерства оборони України “Агенція оборонних закупівель” та державне підприємство Міністерства оборони України “Державний оператор тилу”, уповноважені Міноборони на виконання функцій служби державного замовника у сфері оборони, з метою здійснення оборонних закупівель та укладення державних контактів (договорів) на закупівлю товарів, робіт і послуг;
підприємства, установи та організації, що виконують державні контракти (договори) про закупівлю товарів, робіт і послуг оборонного призначення, укладені з Міноборони (у тому числі його службами державного замовника) або Держспецтрансслужбою (у тому числі її службами державного замовника), або розвідувальним органом Міноборони (у тому числі його самостійними структурними підрозділами);
підприємства, установи та організації, що виконують державні контракти (договори) з виробництва безпілотних систем (безпілотних авіаційних комплексів, безпілотних літальних апаратів, безпілотних наземних (роботизованих) комплексів, безпілотних водних (плаваючих) комплексів), озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів, їх складових частин та інших товарів оборонного призначення на замовлення Адміністрації Держспецзв’язку, інших державних замовників у сфері оборони (у тому числі їх служб державного замовника);
підприємства, установи та організації, що залучені як співвиконавці та беруть участь у виконанні державних контрактів (договорів) про закупівлю, постачання, ремонт та модернізацію озброєння, військової та спеціальної техніки, зброї і боєприпасів за погодженням відповідно з Міноборони (у тому числі його службами державного замовника) або Держспецтрансслужбою (у тому числі її службами державного замовника), або розвідувальним органом Міноборони (у тому числі його самостійними структурними підрозділами);
підприємства, установи та організації, що здійснюють підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації зовнішніх пілотів (операторів) безпілотних роботизованих систем та зовнішніх екіпажів безпілотних роботизованих систем в інтересах сил безпеки та оборони України, якщо обсяг згаданих послуг за останні 12 місяців до дня подання звернення становить не менше 100 підготовлених пілотів безпілотних авіаційних комплексів (безпілотних літальних апаратів, зокрема типу FPV) I та II класів або не менше 200 пілотів безпілотних авіаційних комплексів (безпілотних літальних апаратів) І класу “мікро” (за винятком типу FPV) на одного військовозобов’язаного, що пропонується до бронювання на період мобілізації та на воєнний час;
підприємства, установи та організації, що здійснюють підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації з радіоелектронної боротьби в інтересах сил безпеки та оборони України, якщо обсяг згаданих послуг за останні 12 місяців до дня подання звернення становить не менше 150 підготовлених спеціалістів на одного військовозобов’язаного, що пропонується до бронювання на період мобілізації та на воєнний час;
2) центральними органами виконавчої влади, що здійснюють керівництво відповідним військовим формуванням (крім Збройних Сил), утвореним відповідно до законів України, СБУ:
підприємства, установи та організації, що виконують державні контракти (договори) для забезпечення потреб інших військових формувань, укладені з державними замовниками у сфері оборони, визначеними в абзаці четвертому пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 3 березня 2021 р. № 363 “Питання оборонних закупівель” (Офіційний вісник України, 2021 р., № 33, ст. 1916; 2022 р., № 91, ст. 5666), в інтересах яких вони здійснюють виробництво цих товарів, виконують роботи, надають послуги.
З повагою, юрист Дерій В.О.!