Начните консультацию с юристом онлайн
Дім знаходиться в спільній частковій власності , земля у кожного приватизована , сусіди ведуть незаконне будівництво біля нашої стіни будинку , що робити
Кодексы Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНовое в блогах Юристи.UA
Ответы юристов (11)
Юрист, г. Чернигов, 6 лет опыта
Общаться в чатеВітаю Вас.
На жаль, але часто останнім часом зустрічаюся з такими випадками. У першу чергу, раджу звернутися до керівника органу місцевого самоврядування щодо вирішення земельного спору.
Згідно із частиною 3 статті 158 Земельного кодексу України органи місцевого самоврядування вирішують земельні спори у межах населених пунктів щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян, та додержання громадянами правил добросусідства.
Відповідно до статті 159 Земельного кодексу України земельні спори розглядаються органами місцевого самоврядування на підставі заяви однієї із сторін у тижневий строк з дня подання заяви (відповідна заява додається).
Земельні спори розглядаються за участю зацікавлених сторін, які повинні бути завчасно повідомлені про час і місце розгляду спору. У рішенні органу місцевого самоврядування визначається порядок його виконання (частина 2, 4 статті 159 Земельного кодексу України).
При цьому, відповідно до частини 2 статті 161 Земельного кодексу України виконання рішення щодо земельних спорів здійснюється органом, який прийняв це рішення.
Таким чином, підготуйте письмову заяву на ім'я керівника ОМС, у якій вкажіть наступні пункти:
ПРОШУ:
Розгляд заяви має відбуватися з виїздом комісії на місце проживання сусідів. Якщо не допоможе, треба буде звертатися до суду.
ПРАВОВА АРГУМЕНТАЦІЯ ЗВЕРНЕННЯ ДО СУДУ:
Згідно з частиною 1 статті 376 Цивільного кодексу України (далі – ЦК України) житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно визнається самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.
При цьому відповідно до частини 4 вищезазначеної статті якщо власник (користувач) земельної ділянки заперечує проти визнання права власності на нерухоме майно за особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво на його земельній ділянці, або якщо це порушує права інших осіб, майно підлягає знесенню особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, або за її рахунок.
Відповідно до частини 2 статті 386 ЦК України власник, який має підстави передбачати можливість порушення свого права власності іншою особою, може звернутися до суду з вимогою про заборону вчинення нею дій, які можуть порушити його право, або з вимогою про вчинення певних дій для запобігання такому порушенню.
Крім того, власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном (частина 1 статті 391 ЦК України).
Статтею 16 ЦК України встановлено, що способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути зокрема припинення дії, яка порушує право, відновлення становища, яке існувало до порушення, відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди тощо.
Згідно з частиною 1 ст. 91 Земельного кодексу України (далі – ЗК України) власники земельних ділянок зобов`язані не порушувати прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів.
Відповідно до постанови Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 30.03.2012 № 6 «Про практику застосування судами статті 376 Цивільного кодексу України (про правовий режим самочинного будівництва)» позов про знесення самочинно збудованого нерухомого майна може бути пред’явлено власником чи користувачем земельної ділянки або іншою особою, права якої порушено, зокрема, власником (користувачем) суміжної земельної ділянки з підстав, передбачених статтями 391, 396 ЦК, статтею 103 ЗК (пункт 17).
Згідно частиною 2 статті 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов’язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Частиною 2 статті 158 ЗК України передбачено, що виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, а також спори щодо розмежування територій сіл, селищ, міст, районів та областей.
З повагою!
Юрист, г. Киев, 9 лет опыта
Общаться в чатеДоброго дня, випадку, якщо наявні докази того, що забудова є незаконною, заінтересована особа має право звернутися із заявою до органів Національної поліції, а також зі скаргою у міську раду відділ архітектури, а також оскаржувати бездіяльність посадових осіб органів місцевого самоврядування та органів державної влади у суді
Нерухомість вважається незаконно побудованою, якщо: будівля будується або зведена на не передбаченій для цієї мети земельній ділянці; нерухомість побудована без оформлення та узгодження проєкту, оформлення дозвільної документації; будова зведена з грубими порушеннями будівельних норм і правил.
Самочинне будівництво - проблема більшості населених пунктів. Починаючи від самовільних добудов/перебудов у власних домогосподарствах і закінчуючи забудовою місць загального користування та прибудинкових територій багатоквартирних будинків, громадяни легковажно нехтують нормами і правилами у цій сжний. Що може вдіяти місцева рада у разі виявлення факту самовільного будівництва та за яких умов?
Порядок знесення, будівель, споруд, що визнанні незаконно збудованимиУ випадку, якщо наявні докази того, що забудова є незаконною, заінтересована особа має право звернутися із заявою до органів Національної поліції, а також оскаржувати бездіяльність посадових осіб органів місцевого самоврядування та органів державної влади у суді.
Вразі виявлення факту самочинного будівництва об'єкта, перебудова якого з метою усунення істотного відхилення від проекту або усунення порушень законних прав та інтересів інших осіб, істотного порушення будівельних норм є неможливою, орган державного архітектурно-будівельного контролю уповноважений видати припис про усунення порушень. Цей припис є обов'язковою передумовою для можливості контролюючого органу звернутися до суду.
Знесення самочинного об'єкта нерухомості відповідно до статті 376 ЦК України, є крайнім заходом впливу на забудовника і можливе лише тоді, коли використано усі передбачені законодавством України заходи з метою усунення порушень щодо реагування та притягнення винної особи до відповідальності та коли неможлива перебудова об'єкта нерухомості чи особа відмовляється від здійснення такої перебудови.
Згідно із частиною першою статті 376 ЦК України, об'єкт нерухомості відноситься до самочинного будівництва за наявності однієї з наведених умов:
- земельна ділянка не відведена для цієї мети;
- немає належного дозволу на будівництво;
- відсутній належним чином затверджений проект;
- під час будівництва допущені істотні порушення будівельних норм і правил.
При цьому, за положеннями частини четвертої цієї статті, якщо власник (користувач) земельної ділянки заперечує проти визнання права власності на нерухоме майно за особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво на його земельній ділянці, або якщо це порушує права інших осіб, майно підлягає знесенню особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, або за її рахунок.
1. Суди розглядають спори щодо самочинного будівництва, зокрема:
— про визнання права власності на самочинно збудоване нерухоме майно власником земельної ділянки;
— про визнання права власності на самочинно збудоване майно на земельній ділянці, що не була відведена особі, яка здійснила самочинне будівництво;
— про відшкодування витрат на будівництво, здійснене на земельній ділянці, яку особі не було відведено;
— про знесення самочинно збудованого нерухомого майна;
— про зобов’язання особи, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, провести відповідну перебудову;
— про стягнення витрат, пов’язаних із приведенням земельної ділянки до попереднього стану.
Відповідно до п. 12 постанови Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 30 березня 2012 р. №6 «Про практику застосування судами ст. 376 Цивільного кодексу України (про правовий режим самочинного будівництва)» роз'яснено, що у справах, пов'язаних із самочинним будівництвом нерухомого майна, суди мають враховувати, що за загальним правилом особа, яка здійснила або здійснює таке будівництво, не набуває права власності на нього.
Право власності у порядку, передбаченому ч. 3 ст. 376 ЦК України, може бути визнано лише на новозбудоване нерухоме майно або нерухоме майно, яке створено у зв’язку зі знесенням попередньої будівлі та відповідно до будівельних норм і правил є завершеним будівництвом. Визнання права власності на незавершений об’єкт самочинного будівництва не допускається.
Право на звернення до суду з позовом про знесення або перебудову самочинно збудованого об’єкта нерухомості мають як органи державної влади, так і органи місцевого самоврядування, а також відповідні інспекції Держархбудконтролю — з позовом про знесення самочинно збудованих об’єктів містобудування (у разі якщо особа в установлений строк добровільно не виконала вимоги, встановлені у приписі про усунення порушень).
3. Право на звернення до суду з позовом про знесення або перебудову самочинно збудованого об’єкта нерухомості мають як органи державної влади, так і органи місцевого самоврядування, а також відповідні інспекції Держархбудконтролю — з позовом про знесення самочинно збудованих об’єктів містобудування (у разі якщо особа в установлений строк добровільно не виконала вимоги, встановлені у приписі про усунення порушень).
Юрист, г. Полтава, 4 года опыта
Общаться в чатеДоброго дня!
Ви можете поскаржитися на сусідів до органів місцевого самоврядування та до поліції (якщо порушується режим тиші або вони вчиняють хуліганські дії).
Згідно з пунктом 6.1.41. Державних будівельних норм України (ДБН Б.2.2.-12:2019) відстань до межі сусідньої ділянки від найбільш виступаючої конструкції стіни будівлі повинна становити не менше 1,0 м. При цьому повинно бути забезпечене влаштування необхідних інженерно-технічних заходів, що запобігатимуть стіканню атмосферних опадів з покрівель та карнизів будівель на територію суміжних ділянок або взаємоузгоджене водовідведення.
Якщо сусіди здійснюють самобуд та порушують правила добросусідства - Ви можете вимагати від них через місцеву раду або суд усунути Ваші порушені права як користувачів земельної ділянки та домоволодіння, а також зобов’язати їх за власний рахунок прибрати (знести, перемістити) спірний самовільно побудований об'єкт на відстань не менше 1 метра до межі із земельною ділянкою.
Також потрібно знати на чиїй земельній ділянці вони здійснюють самобуд та яке цільове призначення даної ділянки?
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Юрист, г. Харьков, 16 лет опыта
Общаться в чатеВІТАЮ ВАС, РУСЛАНЕ!
Якщо будинки юридично не виокремлені у самостійні об"єкти нерухомого майна без часткової власності, то щиро не розумію на якій підставі поділено землю. За договором у нотаріуса?!
Такий кавардак договірний щиро кажучи уже в печінках. Попередні власники наділять з грубим порушенням законів, а адвокатам з суддями потім розбирайся, що чому і до чого. У Вас ще нормальний варіант. Зустрічав у клієнтів коли землю поділили без урахування того, що частина будинку одного із колишніх співвласників стоїть на землі іншого. От тут проблеми виникають.
Перш за все рекомендую звернутися до міської ради. При ній працює відповідний орган з архітектурно-будівельного контролю. Вони знають що з цим робити. Заодно уточніть чи надавався дозвіл.
Це можна зробити шляхом навіть направлення запиту на публічну інформацію до управління архітектури та містобудування міськвиконкому. Адекватні архітектори відповідають на такі запити.
Якщо будівництво іде дуже швидко, то єдиний варіант - звернення до суду і подання клопотання про забезпечення позову шляхом заборони здійснювати будь-які будівельні роботи до вирішення спору в суді. Чи погодиться суддя робити це - гарантії не дам. Судді часто дуже бояться робити будь-які заборони. Але якщо гарно обгрунтувати це - шанси є.
В будь-якому разі, без дотримання вимог Державних будівельних норм. Так ДБН Б. 2.2-12:2019 передбачається, що для нової садибної та дачної забудови відстань від межі слід встановлювати не менше 3 м! Разом із цим, варто зазначити, що деякі органи містобудування та архітектури вже довгий час «вимагають» відступати від меж земельної ділянки 4 м!
Якщо будівля буде збудована з порушенням Ваших прав та правил добросусідства, єдиним варіантом буде позов до суду з вимогою усунути перешкоди у користуванні Вашою власністю шляхом знесення самочинного будівництва, виконаного без дозволу.
Згідно зі статтею 13 Конституції України, власність зобов'язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству. Держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб'єкти права власності рівні перед законом.
Відповідно до ст. 41 Конституції, Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності.
Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом...
Використання власності не може завдавати шкоди правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.
Зміст добросусідства розкривається у статті 103 Земельного кодексу України і полягає у тому, що власники та землекористувачі земельних ділянок повинні обирати такі способи використання земельних ділянок відповідно до їх цільового призначення, при яких власникам, землекористувачам сусідніх земельних ділянок завдається найменше незручностей (затінення, задимлення, неприємні запахи, шумове забруднення тощо).
Власники та землекористувачі земельних ділянок зобов’язані не використовувати земельні ділянки способами, які заважають сусідам використовувати їх земельні ділянки за цільовим призначенням. Це називається неприпустимим впливом.
Відповідно до ч. 1 - 7 ст. 319 Цивільного кодексу України
1. Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд.
2. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону.
При здійсненні своїх прав та виконанні обов'язків власник зобов'язаний додержуватися моральних засад суспільства.
3. Усім власникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав.
4. Власність зобов'язує.
5. Власник не може використовувати право власності на шкоду правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію та природні якості землі.
6. Держава не втручається у здійснення власником права власності.
7. Діяльність власника може бути обмежена чи припинена або власника може бути зобов'язано допустити до користування його майном інших осіб лише у випадках і в порядку, встановлених законом.
Хай щастить у вирішенні відповідного питання на Вашу користь!
З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин
Дякую велике , гарного вечора
Юрист, г. Харьков, 16 лет опыта
Общаться в чатеПрошу. Радий був Вам допомогти.
Дякую вам велике , гарного вечора
Адвокат, г. Николаев, 33 года опыта
Общаться в чатеДоброго дня, Руслане!
Вам потрібно почати із відповідної заяви до міської ради.
Стаття 158 ЗКУ:
1. Земельні спори вирішуються судами, органами місцевого самоврядування.
2. Виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, а також спори щодо розмежування територій сіл, селищ, міст, районів та областей.
3. Органи місцевого самоврядування вирішують земельні спори у межах території територіальних громад щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян, обмежень у використанні земель та земельних сервітутів, додержання громадянами правил добросусідства, а також спори щодо розмежування меж районів у містах.
5. У разі незгоди власників землі або землекористувачів з рішенням органу місцевого самоврядування спір вирішується у судовому порядку.
У випадку виникнення спору щодо додержання громадянами правил добросусідства, передбачено досудовий порядок шляхом звернення землевласника (землекористувача) у відповідну сільську, селищну, міську раду із заявою.
Подана заява розглядається у тижневий строк з дня подання, за участю зацікавлених сторін, які повинні бути завчасно повідомлені про час і місце розгляду спору. У разі відсутності однієї зі сторін при першому вирішенні питання і відсутності офіційної згоди на розгляд питання розгляд спору переноситься. Повторне відкладання розгляду спору може мати місце лише з поважних причин. Відсутність однієї із сторін без поважних причин при повторному розгляді земельного спору не зупиняє його розгляд і прийняття рішення.
У рішенні органу місцевого самоврядування або центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, визначається порядок його виконання.
Рішення передається сторонам у триденний строк з дня його прийняття.
За наслідками розгляду спору приймається рішення, виконання якого здійснюється органом, який прийняв це рішення.
Судовий порядок розгляду спору з приводу порушення правил добросусідства при користуванні землею:
Предмет доказування:
https://wiki.legalaid.gov.ua/index.php/Порушення_правил_добросусідства_при_користуванні_землею
Адміністративна відповідальність за самочинне будівництво наступає у випадку, якщо під час будівництва:
а) порушено вимоги законодавства, будівельних норм, стандартів і правил:
виконання будівельних робіт без подання повідомлення про початок виконання зазначених робіт або наведення недостовірних даних у такому повідомленні; виконання будівельних робіт без дозволу на їх виконання; експлуатація об’єктів, не прийнятих в експлуатацію, а також наведення недостовірних даних у декларації про готовність об’єкта до експлуатації та інші порушення.
б) виявлено підстави для знесення об’єкту.
Статтею 38 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» встановлено, що ДІАМ, місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування можуть вимагати через суд знести об’єкт самочинного будівництва при сукупності таких обставин:
Також, даною статтею передбачено, що при знесенні об’єкта самочинного будівництва, з особи стягується компенсація за витрати, пов’язані з таким знесенням.
Знесення об’єкта самочинного будівництва можливе тільки після ухвалення судом відповідного рішення, яке вступило в законну силу.
З повагою, адвокат Айвазян.
Адвокат, г. Киев, 11 лет опыта
Общаться в чатеВітаю,
Незаконне будівництво біля вашого будинку:Оскільки дім знаходиться в спільній частковій власності, а земля приватизована у кожного, для вирішення проблеми незаконного будівництва вам рекомендується діяти наступним чином:
1. Збір доказів:
2. Діалог з сусідами:
3. Юридичні дії:
Важливо знати:
Юрист, г. Днепр, 24 года опыта
Общаться в чатеДоброго дня.
Вам потрібно звернутись з письмовою заявою до органів місцевого самоврядування. Для розгляду та вирішення земельних спорів органами місцевого самоврядування створюються узгоджувальні комісії. Кількісний та персональний склад комісії затверджується рішенням відповідної ради.Земельні спори розглядаються за участю зацікавлених сторін, які завчасно повідомляються про час і місце розгляду спору. До прийняття рішення щодо земельного спору за сторонами, які беруть участь у розгляді земельного спору, зберігається право зробити спільну заяву про припинення розгляду спору у зв’язку із примиренням. З урахуванням протоколу комісії орган місцевого самоврядування приймає рішення по суті земельного спору, яке підписується головою місцевої ради.Однак рішення органу місцевого самоврядування не є остаточним, не має механізму його примусового виконання, а тому відновлення порушених прав може затягнутись.А тому якщо розгляд земельного спору відповідним органом місцевого самоврядування не приніс позитивного результату, особа має право звернутися до місцевого суду.
У позові можна вимагати усунення перешкод користуванні земельною ділянкою, забороняти вчиняти певні дії. До заяви слід додати кадастровий паспорт і межовий план. По можливості свою позицію варто підкріпити словами свідків. У процесі розгляду справи може виникнути необхідність в проведенні землевпорядної експертизи.В разі отримання позитивного рішення суду, якщо добросусідство відсутнє, таке рішення буде виконуватись у примусовому порядку.
Юрист, г. Покровск, 13 лет опыта
Общаться в чатеДобрий день!
Відповідно до статті 376 ЦК України житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил. Алгоритм дій:
ᗌ Отримати інформаційну довідку з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, в якій зазначається власник земельної ділянки, її кадастровий номер, наявність / відсутність обтяження.
ᗌ Замовити Витяг про земельну ділянку або отримати інформацію про право власності або речові права з Державного земельного кадастру з метою з'ясування цільового призначення земельної ділянки.
ᗌ Перевірити чи цільове призначення земельної ділянки відповідає Генеральному плану міста та плану зонування території (з даними документами можна ознайомитися на офіційному сайті міської/районної ради або звернутися до зазначених органів з запитом на інформацію). Якщо земельна ділянка знаходиться поруч з територією історичних забудов, пам'яток чи об'єктів культурної спадщини необхідно додатково перевірити наявність у Генеральному плану міста історико-архітектурного опорного плану, де зазначені планувально-просторові обмеження для забудови (пункт 13.1 розділу 13 Державних будівельних норм України Б.2.2-12:2018 "Планування і забудова територій").
ᗌ Звернутися з запитом до Державної архітектурно-будівельної інспекції України або її територіальних органів для отримання інформації про наявність повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення про початок виконання будівельних робіт, будівельного паспорта. Відповідну інформацію можна також переглянути в Реєстрі дозвільних документів.
ᗌ Звернутися із заявою до Державної архітектурно-будівельної інспекції України або її територіальних органів з проханням провести перевірку щодо дотримання забудовником будівельних норм та виконання умов будівельного папорту.
ᗌ З'ясувати в органі місцевого самоврядування чи проводилися громадські обговорення щодо будівництва на відповідній земельній ділянці. У випадку, якщо громадські обговорення не проводилися, вимагати врахування інтересів громадськості шляхом написання протестів.
У випадку, якщо наявні докази того, що забудова є незаконною, заінтересована особа має право звернутися із заявою до органів Національної поліції, а також оскаржувати бездіяльність посадових осіб органів місцевого самоврядування та органів державної влади у суді.
Успіхів!