Задайте вопрос юристу

880 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Армия и мобилизация, 27 июля 2024, вопрос №116506 350₴

Відмова перетину кордону зі статусом "невійськовозобов'язаний" (непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку).

Невійськовозобов'язаний з 2014го по постанові "непридатний з виключенням з військового обліку", що на підставі статті 77а наказу 402. Питав вже тут чи вистарчить при перетині лише резерву+, який є витягом з реєстру Оберіг. Старий ВОД взамін квитка кажуть тепер є недійсним, є лише е-ВОД (із роздруківкою). Тут я отримав резюмуючі відповіді які звучать, як, так, що для виїзду за кордон достатньо резерву+ з даними, які збігаються з висновком військомату і підтверджують головне - статус невійськовозобов'язаного. Тепер до справи. Я спробував перетнути кордон, і як результат - виперли назад. У письмовій відмові вказано, що причиною є "відсутнісь підстави для перетину кордону". Тобто те що не підлягаю мобілізації і маю відповідне право перетинання - тепер для ДПСУ не підстава. Пояснювала керівник прикордонного загону це так - "ми ж не можемо переконатися у тому, що вас дійсно виключено на підставі ВЛК, адже довідки не маєте". Тобто реєстр Оберіг вона бачила глибоко..десь там. І дуже хочеться знати - для чого ж резерв+ як юридичний аналог військового квитка, якщо папірці то все одно святе, для чого витяг з Оберігу (QRкод) й загалом - для чого сам Оберіг, якщо їм потрібен папірець ВЛК аби непридатний міг поїхати? Та і як вони збираються перевіряти паперовий висновок ВЛК на підробку, невже через Оберіг? Чому одразу не скористатись Оберегом без вимоги дурного паперового висновку який є лише формальністю? Мені пані представниця ДПСУ пояснила це тим, що ця формальність і є головною підставою для перетину. Тобто те, що є статус невійськовозобов'язаного - для них набір букв. Відтак, панове юристи, поясніть будь ласка законність відмови від ДПСУ і чи можу я цю відмову успішно оскаржити,та чи доцільно спробувати поїхати на інший пункт пропуску де можуть бути адекватніші.Чи все ж послухатися витвору фантазії,відвідати ТЦК з заявою на паперовий дублікат військового квитка(чи тимчасового посвідчення військовозобовязаного) із висновком рішення ВЛК(звісно без поновленого проходження ВЛК)?

Ответы юристов (5)

    Дерій Владислав Олегович

    Вітаю Вас!

    На жаль,Ви зіштовхнулись з бездіяльністю ДПСУ та незаконною забороною в перетині кордону. Чи отримали Ви рішення про відмову у перетині кордону?

    Спробуйте перетнути кордон в іншому пункту пропуску.

    Згідно пункт 2-6 Правил перетинання державного кордону громадянами України у разі введення на території України надзвичайного або воєнного стану право на перетин державного кордону, крім осіб, зазначених у пунктах 2-1 та 2-2 цих Правил, також мають інші військовозобов’язані особи, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації.

    Згідно пункту 23 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані інші військовозобов’язані або окремі категорії громадян у передбачених законом випадках.

    Згідно пункту 49 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий періоду період проведення мобілізації (крім цільової) уповноважені представники територіального центру комплектування та соціальної підтримки або поліцейські, а також представники Держприкордонслужби мають право вимагати у громадян чоловічої статі віком від 18 до 60 років військово-обліковий документ (військово-обліковий документ в електронній формі) разом з документом, що посвідчує особу.

    Отже, для перетину кордону чоловіку необхідно підготувати такі документи:

    1) закордонний паспорт;

    2) військово-обліковий документ, де вказано про виключення з військового обліку.

    3) бажано мати при собі довідку ВЛК, але вона не є ключовим документом, адже є відмітка про виключення з військового обліку в тимчасовому посвідченні та відомості в Реєстрі військовозобов'язаних.

    Крм того, Ваше тимчасове посвідчення є дійсним, адже згідно Прикінцевих та перехідних положень Закону № 3633-IX військово-обліковий документ, що визначає належність його власника до військового обов’язку, виданий до дня набрання чинності цим Законом, є чинним та не потребує обов’язкової заміни у випадку (з підстав) затвердження органом державної влади нової форми військово-облікового документа.

    Якщо Вам не дозволяють перетнути кордон Ви повинні вимагати письмову відмову у праві на перетин кордону, що оформляється у вигляді рішення.

    Відмовити Вам можуть лише за обґрунтованим рішенням уповноваженої службової особи підрозділу охорони державного кордону із зазначенням причин відмови.

    Один примірник рішення про відмову у перетинанні державного кордону видається особі, яка підтверджує своїм підписом на кожному примірнику факт отримання такого рішення.

    Рішення про відмову у перетині кордону може бути скасовано чи змінено начальником органу охорони державного кордону або скасовано та визнано нечинним у судовому порядку.

    Або Ви зможете спробувати перетнути кордон на іншому пункті пропуску.

    Звертатись до ТЦК без зайвої необхідності не рекомендую, адже якщо Ви зіштовхнулись з такою ситуацією на кордоні, то невідомо, що буде з ТЦК.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    • Карпенко Андрій Володимирович
      18.6%

      Вітаю!

      ДО ВАШОЇ СИТУАЦІЇ ПРИВЕЛА ПРАВОВА НЕВИЗНАЧЕНІСТЬ ТА ПОМИЛКА РОЗРОБНИКІВ "РЕЗЕРВ+", КОТРІ В ЄЛЕКТРОННОМУ ВІЙСЬКОВОМУ КВИТКУ НЕ РОЗШИФРОВІЮТЬ НА ЯКІЙ ПІДСТАВІ ОСОБУ ВИКЛЮЧЕНО З ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ.

      16 березня 2017 року було прийнято відповідний Закон. З 2017 року розпочався експеримент щодо розробки та впровадження дослідної програми, а у 2019 році автоматизовану систему з шифром «Оберіг» офіційно було прийнято на постачання та введення в експлуатацію Збройних Сил України.

      Згідно ч. 1 ст. 1 Закону України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів», Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів (далі - Реєстр) - інформаційно-комунікаційна система, призначена для збирання, зберігання, обробки та використання даних про призовників, військовозобов`язаних та резервістів, створена для забезпечення військового обліку громадян України.

      Основним завданням Реєстру є ідентифікація призовників, військовозобов`язаних, резервістів та забезпечення ведення військового обліку громадян України (п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів».

      Але, законодавство України не містить згадки про реєстр "Оберіг" і про "Резерв+" і тому як докази інформація з них надаватись не може.

      У Міноборони та Кабміні пояснили, що відповідна постанова про порядок ведення реєстру "Оберіг" засекречена. Однак тоді незрозуміло, чому в інших, вже опублікованих постановах про військовий облік, жодним чином не згадують ані про "Резерв+", ані про реєстр "Оберіг".

      Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

      Уряд вирішив не публікувати постанову, якою регулюється питання юридичної сили застосунку Резерв+. При цьому відповідна постанова про затвердження у новій редакції Порядку ведення Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів №523 була прийнята ще 10 травня 2024 року.

      Прикметно, що через неопублікування нової редакції Порядку органи влади фактично повинні орієнтуватися на попередній документ, який в базах законодавства має статус «чинний», але фактично чинним бути не може, адже Кабмін 10 травня виклав його у новій редакції

      Цим попереднім документом є Порядок ведення Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів, який було затверджено Наказом Міністерства оборони від 28 березня 2022 року №94.

      Фактично це є певним правовим нонсенсом. Адже нова постанова №523 стосується прав широкого кола осіб і на неї в подальшому, безперечно, будуть посилатися громадяни, які оновили дані через Резерв+.

      ФАКТИЧНО, ПРИ ПРИЙНЯТТІ ОФІЦІЙНИХ РІШЕНЬ, ПРИКОРДОННИКИ НЕ МАЮТЬ ПРАВА КЕРУВАТИСЯ СИСТЕМОЮ "ОБЕРІГ" ТА ВІДМОВЛЯТИ В ПЕРЕТИНІ КОРДОНУ, АБО ДОЗВОЛЯТИ ПЕРЕТИН КОРДОНУ НА ПІДСТАВІ ІНФОРМАЦІЇ, ЯКА В ЦІЙ СИСТЕМІ ЗНАХОДИТЬСЯ.

      ххх

      ОФІЦІЙНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ ПРИКОРДОННОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ :

      https://dpsu.gov.ua/ua/news/nayavnist-viyskovo-obl...

      "Окремо нагадуємо про категорію чоловіків, які мають право на перетинання кордону через відстрочку від призову чи виключення з військового обліку за станом здоров’я. В їх військово-облікових документах повинна бути зазначена інформація про отримання такої відстрочки чи виключення з військового обліку або має бути довідка за формою, визначеною у додатку 6 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 № 560."

      ЯК БАЧИМО, У ВИМОГАХ ПРИКОРДОННИКІВ ПРЯМО ЗАЗНАЧЕНО, ЩО ПРИ ПЕРЕТИНІ КОРДОНУ ПОВИНЕН БУТИ ДІЮЧИЙ ВОД З ІНФОРМАЦІЄЮ ПРО ВИКЛЮЧЕННЯ З ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ ЗА СТАНОМ ЗДОРОВ'Я.

    Кирда Вячеслав Володимирович
    21.4%

    Вітаю Вас.

    Так, дивно, адже держава у особі уповноважених органів декларує високі позиції Єдиного реєстру призовників, військовозобов'язаних та резервістів, у тому числі під час перетинання державного кордону. Можливо, натрапили на таку зміну прикордонників. У будь-якому випадку, сенсу вступати у відносини з оскарження взагалі не вбачаю, адже це затягнеться на місяці, та нічого Вам не дасть. Радив би спробувати подати адвокатський запит до ТЦК та СП щодо видачі копії довідки ВЛК або витягу із засідання ВЛК з визначення Вас непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку. У заяві варто вказати Ваш статус "НЕВІЙСЬКОВОЗОБОВ'ЯЗАНОГО", що підтверджується в Реєстрі "Оберіг". Або інший варіант - пробувати виїздити на іншому пункті, часто і даний варіант спрацьовує.

    З повагою!

    Айвазян Юрій Климентійович
    50%

    Доброго дня, Андрію!

    На моє глибоке переконання, відмова прикордонника у перетинанні кордону на підставі відсутності у Вас паперового ВОД, але за наявності QR-коду, який можна зчитати через Резерв+, є абсолютно незаконною.

    Трошки історії

    Не так давно - всього три місяці тому назад - на офіційному сайті ДПСУ були присутні роз'яснення від 02.02.23 року, в яких була чітко врегульована згадану Вами підставу для виїзду за кордон, як також документи, що для того необхідні. Це, окрім закордонного паспорту були:

    ВОД з відміткою про визнання непридатним до служби з виключенням з військового обліку,

    довідка ВЛК з висновком аналогічного змісту.

    На жаль, потім роз'яснення прибрали, не залишивши натомість жодних згадок про це у Правилах перетинання кордону громадянами України, затверджених Постановою КМУ №57 від 27 січня 1995 року.

    І, насправді, нащо така підстава потрібна! Всім зрозуміла - якщо людина виключена з військового обліку, вона має право на виїзд з України. Достатньо підтвердити сам факт виключення з обліку Але, як виявилось, не так все просто.

    Перейдемо до сьогодення

    Спочатку розберемося із проблемою паперового та електронного ВОД, як також QR-коду в Резерві+.

    Перш за все, що таке "електронний ВОД"?

    ВОД - військово-обліковий документ.

    Згідно пункту 2 Постанови КМУ від 16 травня 2024 р. № 559 про "ПОРЯДОК оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів" військово-обліковий документ оформляється (створюється) та видається (замінюється):"- в електронній формі - засобами Електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста, Державного веб-порталу електронних публічних послуг у сфері національної безпеки і оборони та Єдиного державного веб-порталу електронних послуг (далі - Портал Дія), зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія) (у разі технічної реалізації);

    - у паперовій формі - на бланку, форма якого затверджується постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 559".

    Наразі можливість отримання електронного військово-облікового документа реалізована через додаток"Резерв+".

    Згідно пункту 5 тої ж Постанови:

    "Військово-обліковим документом призовників, військовозобов’язаних та резервістів, а також громадян, виключених з військового обліку відповідно до пунктів 3 та 4 частини шостої статті 37 Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу”, в електронній формі (далі - військово-обліковий документ в електронній формі) є відображення в електронній формі відомостей про громадянина України, що містяться в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, а також відомостей щодо звернення або повідомлення про вчинення адміністративного або кримінального правопорушення до Національної поліції.".

    Нагадаю, що цей додаток, за словами Міноборони, прирівняний до Електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста (за словами - бо відповідної Постанови КМУ ніхто не бачив, яле МО стверджує, що вона є, але має обмежений доступ, без коментарів.

    Нарешті, в пункті 9 Постанови чорним по білом зазначено:

    "Військово-обліковий документ в електронній формі (у тому числі роздрукований) та військово-обліковий документ у паперовій формі мають однакову юридичну силу.".

    ОТЖЕ, ВИСНОВОК З ЦЬОГО ПРОСТИЙ:

    відмова ДПСУ у перетині Вами кордону лише на тій підставі, що Ви не маєте паперового ВОД із законом навіть поруч не лежала!

    ТЕПЕР, ЩО РОБИТИ

    Звичайно, Ви можете спробувати перетинати кордон в інших прикордонних пунктах пропуску, але одразу хочу попередити: за згаданих Вами обставин шанси на успіх не дуже великі. Що ж залишаєтьттся натомість? Маємо два варіанти:

    1. Піти до ТЦК та оформити паперовий ВОД з усіма необхідними відмітками.

    Тут є проблема. Звичайно, у працівників ТЦК може з'явитись спокуса направити Вас на повторне ВЛК - з усіма витікаючими з цієї дії наслідками. Всі відомо, наскільки "об'єктивно" останнім часом проводяться ВЛК, і до чого це призводить.

    2. Оскаржити відмову ДПСУ.

    Ось невелички поради щодо алгоритму Ваших дій в таких випадках:

    • перша за все, Вам необхідно отримати письмове Рішення про відмову у перетинанні державного кордону України. Це обов’язкова умова. Не видати таке рішення прикордонники не можуть, хоча судячи з практики деяких людей, можуть бути спроби ввести в оману, що таке рішення не видається. Також, ви маєте знати, що Рішення про відмову складається у 2-х екземплярах, а тому варіант, коли вам просто дають сфотографувати оригінал недопустимий. У вас має бути 1 примірник в оригіналі;
    • обов’язково потрібно перевірити на правильність усі відомості вказані у Рішенні про відмову. Зокрема ваші дані, дані пункту пропуску та посадової особи, яка його прийняла. У формулювання підстав відмови бажано не лізти, тому що чим криво воно сформульовано, тим краще для вас і нас (адвокатів);
    • часто виникає запитання громадян чи потрібно підписувати Рішення про відому у виїзді за кордон. Це не обов’язково, але якщо ви отримуєте свій примірник, то підписати треба і в цьому немає нічого страшного. Єдине, що з моменту отримання Рішення почнеться відлік строків на оскарження цього рішення і скаргу можна буде подати протягом 30 днів. З іншого боку, навіть якщо Рішення ви не отримуєте і відповідно не розписуєтесь на місці, то в подальшому, коли ви отримаєте рішення і захочете подати скаргу, можуть виникнути проблеми із строками. ДПСУ скоріше за все займе позицію відносно пропуску вами строку на оскарження. З цим звісно можна боротись, але це додаткова проблема яка потребуватиме багато часу на її вирішення;
    • після отримання Рішення, потрібно невідкладно писати і подавати Скаргу на Рішення про відмову в перетинанні державного кордону України. Скарга подається для Начальника органу охорону державного кордону. Моя думка така, що скаргу краще писати і подавати за нашої підтримки (адвокатів), тому що тут важливо дуже добре обґрунтувати позицію громадянина, який має намір виїхати за кордон і переконати ДПСУ, що така позиція правильна;
    • У випадку незадоволення скарги начальником, потрібно оскаржувати таке рішення в судовому порядку.

    Законом визначений строк розгляду скарги до 30 днів, але строки можуть продовжуватись до 45 днів.

    За результатами розгляду скарги начальник органу охорону державного кордону може прийняти одне з таких рішень:

    • рішення про скасування рішення про відмову у перетині державного кордону. У такому випадку ви просто повертаєтесь на пункт пропуску ДПСУ і виїжаєте;
    • рішення про зміну рішення про відмову у перетині державного кордону;
    • рішення про відмову у скасуванні рішення про відмову у перетині державного кордону.

    У разі незадоволення вашої скарги, рішення начальника, який розглянув скаргу на щастя також можна оскаржити шляхом подачі позову до окружного адміністративного суду. Позов потрібно подати протягом 6 місяців. Відповідно, надалі вже в судовому порядку буде перевірятись законність або не законність рішень посадових осіб ДПСУ про відмову Вам у перетині державного кордону.

    Що стосується успішності оскарження відмови на виїзд у суді, то це цілком залежитиме від якості адвоката, з яким Ви будете співпрацювати, та порядності судді, який буде розглядати справу. Якщо с першим впоратись можна, то з другим буде трохи складніше. ))

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Богун Сергій Павлович
    10%

    Доброго дня.

    Наразі діє Положення про базу даних «Відомості про осіб, які перетнули державний кордон України, в’їхали на тимчасово окуповану територію України або виїхали з такої території».

    У Базі даних обробляється така інформація:

    1) загальні відомості про особу, яка перетнула державний кордон України, в’їхала на тимчасово окуповану територію України або виїхала з такої території (прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), число, місяць, рік народження, унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності), стать, громадянство);

    2) реквізити документів, що дають право на перетинання державного кордону України, в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з такої території (тип, серія та/або номер документа, що посвідчує особу), реквізити візи та інші реквізити з документів, що підтверджують право на перетинання державного кордону України;

    3) напрямок перетинання державного кордону України, в’їзду на тимчасово окуповану територію або виїзду з такої території;

    4) відібрані біометричні дані іноземців та осіб без громадянства;

    5) системна інформація (дата і час внесення інформації, прізвище та ініціали користувача, системне ім’я користувача, назва пункту пропуску (пункту контролю, контрольного пункту в’їзду-виїзду), мітка про ідентифікацію особи за базами даних доручень уповноважених державних органів, інших баз даних.

    Можете спробувати перетнути кордон в іншому пункті пропуску. Відповідальності за повторне намагання перетнути кордон в іншому пункті пропуску законодавством не передбачено. Все залежить від пакету документів, що надають право на перетин кордону.

    Рішення про відмову можна оскаржити в досудовому чи судовому порядку.

    Особа, якій відмовлено у перетинанні державного кордону, має право протягом одного місяця з дня прийняття відповідного рішення у передбаченому законом порядку оскаржити його до органу Державної прикордонної служби України вищого рівня або до адміністративного суду за місцем розташування відповідного органу (шість місяців). Оскарження зазначеного рішення не зупиняє його дії.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України