Начните консультацию с юристом онлайн
Вітаю! В минулому (2023) році мій чоловік отримав акт встановлення факту догляду за його матірʼю, інвалідом ІІ групи. На самому акті немає строку дії документу. Влітку 2024 його матір знову отримала довідку ЛКК про те, що потребує догляду, строк її дії – 1 рік.
Зараз він оновив дані та почав процедуру отримання відстрочки. Ми обрали пункт 13 (наявність родича з числа інвалідів І-ІІ групи), у нас є всі необхідні документи.
Але є таке питання: якщо в нього буде відстрочка за пунктом 13, чи матиме він можливість виїхати за корон, користуючись старим актом про встановлення факту догляду та новою довідкою ЛКК? Адже, як я розумію, при пункті 13 акт не потрібен і ТЦК не ініціює вихід комісії для видачі акту.
Завчасно дякую!
Похожие вопросы
Кодексы Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНовое в блогах Юристи.UA
Ответы юристов (18)
Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта
Общаться в чатеВітаю!
ЗА СТАРИМ АКТОМ, ВИЇХАТИ БУДКЇЕ НЕМОЖЛИВО.
ЗАРАЗ ДЛЯ ВИЇЗДУ ЗА КОРДОН ПОТРІБНО РІШЕННЯ ТЦКСП, А НЕ АКТ.
ОФІЦІЙНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ ПРИКОРДОННОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ ВІД 17.07.2024 Р.
https://dpsu.gov.ua/ua/news/nayavnist-viyskovo-obl...
"Відтепер під час перетинання кордону на виїзд прикордонники перевіряють військово-облікові документи в усіх громадян України чоловічої статі віком від 18 до 60 років. Документ може бути як паперовий, так і в електронній формі.
У разі відсутності військово-облікового документа, прикордонники відмовляють у перетинанні державного кордону на виїзд з України.
Також підставою відмови буде наявність в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів відомостей про подання такої особи щодо розшуку в Національну поліцію. В таких випадках на місце викликатимуть поліцейського для здійснення адміністративного затримання особи та її доставлення до найближчого територіального центру комплектування та соціальної підтримки.
Окремо нагадуємо про категорію чоловіків, які мають право на перетинання кордону через відстрочку від призову чи виключення з військового обліку за станом здоров’я. В їх військово-облікових документах повинна бути зазначена інформація про отримання такої відстрочки чи виключення з військового обліку або має бути довідка за формою, визначеною у додатку 6 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 № 560.
Категорії осіб, яким, відповідно до Правил перетинання кордону громадянами України, дозволено виїзд з України, на даний час не змінювалися."
ОТЖЕ ДЛЯ ПЕРЕТИНУ КОРДОНУ ПОТРІБНО ОФОРМЛЮВАТИ ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ.
Я розумію, дякую, але моє питання полягало в тому, чи підходить акт встановлення факту стороннього догляду, отриманий в 2023 році підходячим для отримання відстрочки.
Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта
Общаться в чатеНІ, ЦЕЙ АКТ НЕ НАДАЄ ПРАВО НА ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ.
ТРЕБА ОФОРМЛЮВАТИ НОВИЙ АКТ, ЗГІДНО ПОСТАНОВИ 560.
Але акт згідно постанови 560 дає право саме на відстрочку, а не перетин кордону?
Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта
Общаться в чатеТАК, АКТ ПО ПОСТАНОВІ КМУ 560 НАДАЄ ПРАВО НА ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ.
АКТ ПО ПОСТАНОВІ КМУ 57 НАДАВАВ ПРААО НА ПЕРЕТИН КОРДОНУ.
Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта
Общаться в чатеДЛЯ ПЕРЕТИНУ КОРДОНУ ЗАРАЗ ПОТРІБНО ВОД З ВІДМІТКОЮ ПРО НАДАННЯ ВАМ ВІДСТРОЧКИ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ АБО ДОВІДКУ ВІД ТЦКСП.
Адвокат, г. Николаев, 33 года опыта
Общаться в чатеДоброго дня!
Одразу хочу звернути Вашу увагу на те, що ми говоримо про два різних акта встановлення догляду. Тобто, один з них для перетину кордону у відповідності із Постановою КМУ №57, а інший - для оформлення відстрочки згідно Постанови КМУ №560.
Наразі правила Перетину кордону громадянами України не змінились й виглядають наступним чином:
“21. У разі введення на території України надзвичайного або воєнного стану перетинати державний кордон мають право:
особи, які мають одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи і супроводжують одного із таких батьків для виїзду за межі України, за наявності документів (їх нотаріально засвідчених копій), що підтверджують
родинні зв’язки,
інвалідність,
а також документів, що підтверджують спільне проживання (їх задеклароване або зареєстроване місце проживання (перебування) збігається із задекларованим або зареєстрованим місцем проживання (перебування) їх батьків чи батьків дружини (чоловіка),
або здійснення догляду за своїми батьками чи батьками дружини (чоловіка), що підтверджується актом встановлення факту здійснення догляду за одним із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка),
або документів (посвідчення, довідки) про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд.
Акт встановлення факту здійснення догляду складається на підставі звернення особи з інвалідністю І чи ІІ групи або особи, яка здійснює догляд, до районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради із заявою про здійснення особою такого догляду. У випадку, якщо особа з інвалідністю І чи ІІ групи є взятою на облік внутрішньо переміщеною особою, звернення із заявою про здійснення догляду подається за місцем реєстрації фактичного місця проживання такої внутрішньо переміщеної особи. На підставі такого звернення особи з інвалідністю І чи ІІ групи або особи, яка здійснює догляд, районною, районною у мм. Києві та Севастополі держадміністрацією, виконавчим органом сільської, селищної, міської ради не пізніше ніж протягом п’яти робочих днів після надходження заяви складається акт встановлення факту здійснення догляду в довільній формі. Зазначений акт надсилається заявнику або видається особисто за його бажанням".
Отже, якщо чоловік та матір зареєстровані за різними адресами, то для перетину кордону знадобиться акт встановлення факту догляду. Враховуючи, що акт, який чоловік у минулому році отримав для виїзду за кордон, не має строку дії, в принципі, можна не оформлювати "свіжий". Проте, матір отримала вже нову довідку ЛКК, тому з боку прикордонників можуть виникнути все ж таки питання.
Акт встановлення факту догляду (Додаток 8 до Постанови КМУ №560) потрібен, як для пункту 9, так і для пункту 13 статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію". Вищезгаданий акт зазначений, як обов'язковий документ, у переліку документів (Додаток 5 до Постанови КМУ №560).
Стаття 23 ЗАКОНУ УКРАЇНИ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12#Text
1. Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:
13) які мають одного із своїх батьків з інвалідністю I чи II групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи, за умови відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані їх утримувати (крім випадків, якщо такі особи самі є особами з інвалідністю, потребують постійного догляду, перебувають під арештом (крім домашнього арешту), відбувають покарання у вигляді обмеження чи позбавлення волі). У разі відсутності невійськовозобов’язаних осіб здійснювати догляд за особою з інвалідністю I чи II групи може лише одна особа з числа військовозобов’язаних за вибором такої особи з інвалідністю.
Відповідно до Постанови КМУ від 16.05.2024 року №560 «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:
для особи, яка зайнята доглядом, — документи, що підтверджують родинні зв’язки,
та один із документів, що підтверджує неможливість інших осіб, які не є військовозобов’язаними та які зобов’язані за законом утримувати одного із своїх батьків з інвалідністю І чи ІІ групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю І чи ІІ групи, здійснювати догляд за ними:
для особи, яка потребує догляду, — один із документів, що підтверджує інвалідність особи, яка потребує догляду:
Отже, без даного акту чоловік не зможе оформити відстрочку, незважаючи на те, що йде за пунктом 13, який передбачає утримання, а не догляд. Станом на зараз ТЦК дають відмову у відстрочці, якщо до заяви додані не всі документи, які передбачені Постановою КМУ №560.
З повагою, адвокат Айвазян.
Строк давності попередньої довідки добіг кінця, тому звісно вона отримала нову довідку ЛКК про потребу в догляді. Не розумію, чому саме це має викликати підозри? Попередня її довідка ЛКК мала термін придатності до червня 2024 року, тож вона в червні 2024 отримала нову довідку, яка діятиме до червня 2025 року.
Якщо я не помиляюся, постанова 560 говорить наступне:
У чоловіка є документи, які підтверджують, що він єдиний син, у матері немає ні братів, ні сестер, ні батьків, чоловік помер і нового вона не набула. Чи буде в такому разі ТЦК направляти до нас комісію для отримання акту встановлення факту догляду?
Якщо так, то чи буде цей акт підходячим для виїзду за кордон? Дякую.
Адвокат, г. Николаев, 33 года опыта
Общаться в чатеЯ розумію, що довідка ВЛК видається у деяких випадках на рік й після того потребує повторної видачі. Я не зазначав, що це викличе підозри, проте зазвичай у акті встановлення факту догляду робиться запис про висновок ЛЛК та його номер, тому й питання, як сприймуть прикордонники акт у якому зазначений інший висновок ЛКК, ані ж мати має станом на зараз. Чи у акті чоловіка відповідні дані не вписані?
"для особи, яка зайнята доглядом, - документи, що підтверджують родинні зв’язки, та один із документів що підтверджує неможливість інших осіб, які не є військовозобов’язаними та які зобов’язані за законом утримувати одного із своїх батьків з інвалідністю I чи II групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи, здійснювати догляд за ними: інвалідність такої особи, її потребу у постійному догляді, перебування під арештом (крім домашнього арешту), відбування покарання у вигляді обмеження чи позбавлення волі, документи про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд АБО акт про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) (додаток 8), у якому зазначаються відомості про відсутність інших осіб, які могли б здійснювати такий догляд".
Як бачите, чоловік повинен надати до ТЦК:
1. документи, що підтверджують родинні зв’язки, та один із документів що підтверджує неможливість інших осіб, які не є військовозобов’язаними та які зобов’язані за законом утримувати одного із своїх батьків з інвалідністю I чи II групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи, здійснювати догляд за ними: інвалідність такої особи,
її потребу у постійному догляді,
перебування під арештом (крім домашнього арешту),
відбування покарання у вигляді обмеження чи позбавлення волі,
документи про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд
або
2. акт про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) (додаток 8), у якому зазначаються відомості про відсутність інших осіб, які могли б здійснювати такий догляд".
На моє переконання буде, якщо чоловік немає довідки про компенсацію за догляд.
Додаток 8 передбачений Постановою КМУ №560 саме для оформлення відстрочки.
Саме так, в його акті за 2023 рік не вказаний номер чи серія довідки ЛКК.
Дякую, зрозуміла, дуже чітко!
Адвокат, г. Николаев, 33 года опыта
Общаться в чатеПрошу! Був радий допомогти!
Адвокат, г. Николаев, 33 года опыта
Общаться в чатеДля 100% перетину кордону раджу все ж таки оформити свіжий акт саме для виїзду, бо Постанову КМУ №57 та перелік документів, зазначений у останній поки що ніхто не відміняв. Порада пов'язана з тим, що хоча акт і не має строку дії, прикордонники все ж таки можуть звернути увагу на той факт, що оформлений він був у минулому році. Не хотілось би, аби чоловік із матір'ю повертались до дому для оформлення нового акту та втрачали час.
Якщо говорити по суті, то чоловіку потрібно два акти: один для оформлення відтрочки по Постанові КМУ №560, інший - для перетину кордону по Постанові КМУ 57.
Адвокат, г. Киев, 11 лет опыта
Общаться в чатеВітаю!
Ваше питання стосується можливості виїзду за кордон для вашого чоловіка, враховуючи наявність акта встановлення факту догляду за його матір'ю, яка є інвалідом ІІ групи, і нової довідки ЛКК про потребу в догляді.
Розгляд питання виїзду за кордон:Згідно з чинним законодавством України, чоловіки, які мають відстрочку від мобілізації через наявність родича з числа інвалідів І-ІІ групи, дійсно мають певні пільги та можливості. Однак питання виїзду за кордон регулюється окремими нормами та правилами.
Основні моменти:- Відстрочка від мобілізації за пунктом 13 (наявність родича з числа інвалідів І-ІІ групи):
- Відстрочка від мобілізації надається на підставі підтверджуючих документів (довідка ЛКК та інші документи, що підтверджують факт інвалідності і потребу в догляді).
- Акт встановлення факту догляду, виданий раніше, може бути використаний для підтвердження факту догляду, хоча сам по собі він не має строку дії.
- Виїзд за кордон:
- Згідно з постановою Кабінету Міністрів України, особи, які мають родичів з інвалідністю І-ІІ групи і отримали відстрочку від мобілізації, можуть мати право на виїзд за кордон для догляду за такими родичами.
- Для виїзду за кордон вашому чоловікові може знадобитися підтвердження факту догляду, а також актуальність документів, які підтверджують інвалідність та потребу в догляді.
Рекомендації:- Підготовка документів:
- Візьміть з собою всі актуальні документи, які підтверджують факт догляду за матір'ю (акт встановлення факту догляду, нову довідку ЛКК, яка підтверджує потребу в догляді).
- Переконайтеся, що всі документи актуальні і мають офіційні печатки та підписи.
- Консультація в ТЦК:
- Зверніться до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (ТЦК) для отримання консультації щодо виїзду за кордон.
- Запитайте, які додаткові документи можуть знадобитися для виїзду, і чи потрібно оновлювати акт встановлення факту догляду.
- Звернення до Державної прикордонної служби України:
- Перед виїздом проконсультуйтеся з Державною прикордонною службою України щодо документів, які потрібні для виїзду за кордон у вашій конкретній ситуації.
Висновок:Якщо ваш чоловік має відстрочку від мобілізації за пунктом 13, він, скоріш за все, зможе виїхати за кордон для догляду за матір'ю. Для цього необхідно мати всі необхідні документи, включаючи старий акт встановлення факту догляду та нову довідку ЛКК.
Юрист, г. Полтава, 4 года опыта
Общаться в чатеВітаю Вас!
На жаль, для виїзду за кордон та для оформлення відстрочки старий Акт встановлення факту здійснення не підходить, адже постановою КМУ 560 затверджена нова форма АКТУ.
у разі введення на території України надзвичайного або воєнного стану перетинати державний кордон мають право: особи, які мають одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи і супроводжують одного із таких батьків для виїзду за межі України за наявності документів (їх нотаріально засвідчених копій), що підтверджують родинні зв’язки, інвалідність, а також документів, що підтверджують спільне проживання (їх задеклароване або зареєстроване місце проживання (перебування) збігається із задекларованим або зареєстрованим місцем проживання (перебування) їх батьків чи батьків дружини (чоловіка), або здійснення догляду за своїми батьками чи батьками дружини (чоловіка), що підтверджується актом встановлення факту здійснення догляду за одним із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка), або документів (посвідчення, довідки) про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд.
у період проведення мобілізації (крім цільової) уповноважені представники територіального центру комплектування та соціальної підтримки або поліцейські, а також представники Держприкордонслужби мають право вимагати у громадян чоловічої статі віком від 18 до 60 років військово-обліковий документ (військово-обліковий документ в електронній формі) разом з документом, що посвідчує особу.
Отже, для перетину кордону необхідно підготувати такі документи:
1) закордонні паспорти чоловіка та матері;
2) документ про інвалідність матері (пенсійне посвідчення або посвідчення інваліда або довідка для отримання пільг особами з інвалідністю);
3) Ваше свідоцтво про народження;
4) документ, що підтверджує спільне проживання (оригінали/нотаріальні копії паспортів з однаковою пропискою або витяги з реєстру територіальної громади зі спільною пропискою) або Акт про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) (додаток 8)АБО документи про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд
5) військово-обліковий документ з вклеїним штрихкодом або електронний ВОД
Якщо буде спільне місце проживання (однакове місце реєстрації) , то документ про здійснення догляду не потрібен.
Якщо у чоловіка не буде з матір'ю спільного місця реєстрації – йому необхідно буде оформити Акт про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) (додаток 8)АБО документи про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд
Щодо оформлення відстрочки, то чоловік має право на неї за пунктом 9 або 13. Так як Ви обрали пункт 13, тоді про нього інформація нижче.
Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані, які мають одного із своїх батьків з інвалідністю І чи ІІ групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю І чи ІІ групи, за умови відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону ЗОБОВ'ЯЗАНІ їх утримувати (крім випадків, якщо такі особи самі є особами з інвалідністю, потребують постійного догляду, перебувають під арештом (крім домашнього арешту), відбувають покарання у вигляді обмеження чи позбавлення волі). У разі відсутності невійськовозобов’язаних осіб здійснювати догляд за особою з інвалідністю І чи ІІ групи може лише одна особа з числа військовозобов’язаних за вибором такої особи з інвалідністю.
для особи, яка зайнята доглядом, — документи, що підтверджують родинні зв’язки, та один із документів що підтверджує неможливість інших осіб, які не є військовозобов’язаними та які зобов’язані за законом утримувати одного із своїх батьків з інвалідністю І чи ІІ групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю І чи ІІ групи, здійснювати догляд за ними:
для особи, яка потребує догляду, — один із документів, що підтверджує інвалідність особи, яка потребує догляду:
1. Заяву про відстрочку (додаток 4 до Порядку )
2. Свідоцтво про народження чоловіка
3. Паспорт матері
4. Один із документів що підтверджує неможливість інших осіб, які не є військовозобов’язаними утримувати матір (у Вашому випадку Акт встановлення факту здійснення догляду)
5. Довідка МСЕК матері
6. Письмова заява матері довільної форми із зазначенням реєстраційного номера облікової картки платника податків, про підтвердження відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані її утримувати (чоловік, працездатні діти), чи інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати постійний догляд.
Коли до ТЦК будете звертатись особисто - обов'язково зареєструйте заяву про відстрочку - для цього її необхідно подати в 2-х екземлярах. На другому екземлярі ТЦК має проставити відмітку про те, що вони отримали від чоловіка заяву: печатку/підпис та дату прийому. Він цей екземляр маєте залишити в себе, як доказ подачі документів про відстрочку.
Якщо з самого початку заяву не реєструють - тоді відправляйте документи поштою цінним листом з описом вкладеного. Зберігайте квитанцію та опис вкладеного. Щоб у разі неправомірних дій зі сторони ТЦК у Вас були докази подачі документів про відстрочку.
58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.
60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.
Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.
На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.
Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.
У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.
У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.
До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.
Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації надається на строк дії відповідних законних підстав, але не більш як на строк проведення мобілізації, встановлений Указом Президента України. У разі продовження строку проведення мобілізації перевірка підстав у військовозобов’язаного на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, крім підстав, зазначених у пункті 2 частини першої, пунктах 3, 4, 5 частини третьої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, здійснюється за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
Для продовження строку дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язаний з виданням Указу Президента України про продовження строку проведення мобілізації подає (надсилає) на розгляд комісії заяву у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста.
У разі неможливості провести перевірку у військовозобов’язаного підстав для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів територіальний центр комплектування та соціальної підтримки повідомляє про необхідність надання відповідних підтвердних документів.
61. Військовозобов’язані, які здійснюють догляд (постійний догляд) за особами, зазначеними у пунктах 9, 13, 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, та які не мають права на призначення компенсації (допомоги, надбавки) на догляд за ними, для розгляду питання надання їм відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації звертаються до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу за місцем свого перебування на військовому обліку із заявою у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста, до якої додається письмова заява особи, яка потребує догляду чи постійного догляду, довільної форми із зазначенням реєстраційного номера облікової картки платника податків, про підтвердження відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані її утримувати (чоловік/дружина, працездатні діти), чи інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати постійний догляд.
Районний (міський) територіальний центр комплектування та соціальної підтримки або його відокремлений відділ перевіряє перебування такого військовозобов’язаного на військовому обліку, родинні зв’язки військовозобов’язаної особи та особи, яка потребує догляду (постійного догляду), наявність інших зареєстрованих/задекларованих осіб за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання особи, яка потребує догляду, з використанням відомостей Державного електронного реєстру військовозобов’язаних України, Державного реєстру актів цивільного стану громадян та Єдиного державного демографічного реєстру, інших інформаційних систем, реєстрів та баз даних, у тому числі шляхом інформаційного обміну. Матеріали за результатами перевірки надсилаються керівнику виконавчого органу місцевого самоврядування за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання військовозобов’язаного, який здійснює догляд.
У разі виявлення невідповідності наведених у заяві військовозобов’язаного даних або непідтвердження факту встановлення здійснення ним догляду (постійного догляду) комісією заява не розглядається.
Для встановлення факту здійснення догляду (постійного догляду) військовозобов’язаний, який здійснює догляд (постійний догляд), звертається із заявою на ім’я керівника виконавчого органу сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання.
Розгляд заяви здійснює комісія із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду), рішення про утворення якої приймається керівником виконавчого органу сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання військовозобов’язаного, який звернувся із відповідною заявою.
До складу комісії із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) можуть входити депутати місцевої ради, представники виконавчих органів місцевого самоврядування, громадських організацій загальною чисельністю не менше п’яти осіб.
За результатами роботи комісія із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) з урахуванням наданих районним (міським) територіальним центром комплектування та соціальної підтримки або його відділом матеріалів складає акт про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) (додаток 8). Зазначений акт є одним із документів, які надаються військовозобов’язаним до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.
У разі відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані утримувати осіб, зазначених у пункті 13 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, за умови наявності кількох військовозобов’язаних осіб, особа з інвалідністю I чи II групи складає заяву за формою згідно з додатком 15, де зазначає особу, яку вона обирає для здійснення свого утримання (догляду).
63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.
У разі ухвалення комісією рішення про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаний, який підлягає призову на військову службу під час мобілізації, направляється на медичний огляд для визначення придатності до військової служби.
Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом.
Отже, заява про відстрочку підлягає обов'язковій реєстрації та під час розгляду заяви про відстрочку чоловіка не мають права направляти на ВЛК
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Чи можете ви уточнити, який документ регламентує наступне:
адже пункт 49 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період лише вказує на те, що при перетині кордону мають право вимагати ВОД. Цей пункт не регламентує, що у чоловіків, які здійснюють догляд за інвалідом, має бути акт встановлення факту догляду саме зразку додатку 8.
Якщо виїзд за кордон регламентується постановою 57 про затвердження правил перетинання державного кордону, то ось що там сказано:
то поясніть, чому ми маємо отримати саме додаток 8. у цю постанову не вносили правок і тут немає ні слова про додаток 8 чи ТЦК. Чоловік саме так отримав акт в 2023 році. Чому він більше не підходить саме для перетину кордону?
Юрист, г. Полтава, 4 года опыта
Общаться в чатеСправа в тому, що виконавчі органи територіальних громад змінюють свої розпорядження та видають лише один Акт встановлення факту здійснення догляду, який підходить як для відстрочки так і для перетину кордону.
https://kolodyazhne-gromada.gov.ua/news/1717072905...
https://berdychiv-rada.gov.ua/2024/05/84908/
https://dragivska.gromada.org.ua/schodo-akta-pro-v...
В Правилах перетинання державного кордону громадянами України не затверджено форми Акту встановлення факту здійснення догляду, тому спочатку це було передбачено лише виконкомом місцевих рад, але, в реаліях сьогодення, коли ОМС об'єднують відразу два Акта в один - прикордонники можуть для перетину кордону вимагати Акт затверджений постановою 560, а якщо Ви надасте Акт за 2023 рік, то можете отримати відмову.
Ви, звичайно, можете спробувати перетнути кордон і з Актом за 2023 рік, але гарантувати, що його без проблем приймуть, на жаль, не можливо.
Якщо Вам не дозволяють перетнути кордон Ви повинні вимагати письмову відмову у праві на перетин кордону, що оформляється у вигляді рішення.
Один примірник рішення про відмову у перетинанні державного кордону видається особі, яка підтверджує своїм підписом на кожному примірнику факт отримання такого рішення.
Рішення про відмову у перетині кордону може бути скасовано чи змінено начальником органу охорони державного кордону або скасовано та визнано нечинним у судовому порядку.
Юрист, г. Чернигов, 6 лет опыта
Общаться в чатеВітаю Вас!
Вітаю! В минулому (2023) році мій чоловік отримав акт встановлення факту догляду за його матірʼю, інвалідом ІІ групи. На самому акті немає строку дії документу. Влітку 2024 його матір знову отримала довідку ЛКК про те, що потребує догляду, строк її дії – 1 рік.Зараз він оновив дані та почав процедуру отримання відстрочки. Ми обрали пункт 13 (наявність родича з числа інвалідів І-ІІ групи), у нас є всі необхідні документи.Але є таке питання: якщо в нього буде відстрочка за пунктом 13, чи матиме він можливість виїхати за корон, користуючись старим актом про встановлення факту догляду та новою довідкою ЛКК? Адже, як я розумію, при пункті 13 акт не потрібен і ТЦК не ініціює вихід комісії для видачі акту.
А взагалі навіщо Вашому чоловіку Акт встановлення факту здійснення догляду для ВИЇЗДУ ЗА КОРДОН? Наразі постанова КМУ не передбачає таких умов. Чи вони мають різні місця реєстрації ("прописки")? Якщо так, тоді Акт потрібний, але виїхати за Актом 2023 року навряд чи у Вас вийде.
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА
від 27 січня 1995 р. № 57 Київ
Про затвердження Правил перетинання державного кордону громадянами України
2-1. У разі введення на території України надзвичайного або воєнного стану перетинати державний кордон мають право:
...
особи, які мають одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи і супроводжують одного із таких батьків для виїзду за межі України, за наявності документів (їх нотаріально засвідчених копій), що підтверджують родинні зв’язки, інвалідність, а також документів, що підтверджують спільне проживання (їх задеклароване або зареєстроване місце проживання (перебування) збігається із задекларованим або зареєстрованим місцем проживання (перебування) їх батьків чи батьків дружини (чоловіка), або здійснення догляду за своїми батьками чи батьками дружини (чоловіка), що підтверджується актом встановлення факту здійснення догляду за одним із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка), або документів (посвідчення, довідки) про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд.
...
Бачу цю ситуації наступним чином:
1. Від Вас потрібна додаткова інформація щодо реєстрації матері та сина.
2. Якщо реєстрація спільна, треба оформити відстрочку і жодного Акту не потрібно.
3. Якщо реєстрація відрізняється, треба отримати відстрочку та Акт для виїзду за кордон (по постанові № 57).
З повагою!
Зареєстровані окремо, акт в 2023 році отримали саме так, як в постанові 57. Чи буде він дійсний, якщо після отримання відстрочки ми спробуємо виїхати з ним за кордон?