Задайте вопрос юристу

880 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Армия и мобилизация, 01 августа 2024, вопрос №116792 2400₴

Чи можу я звернутись в суд з своїм питанням?

Мені 22 роки.Маю посвідчення про приписку до призовної дільниці (прийнятий на облік
22.03.2019р)Не проходив не базової і ніякої військової підготовки. Але 01.10.2020року був засуджений за ч.3 ст185 КК України до покарання у виді позбавлення волі на строк 3 роки із звільненням на підставі ст75,76,104 КК України.Іспитовий строк закінчився 01.10.2021р. В системі "Оберіг" мені поставили -військовозобов'язаний ,а не призовник .В ТЦК аргументували це тим ,що я мав умовний термін ,а це при воєнному стані означає що я ухилився від служби .Скажіть будь ласка чи це є Законно ,і якщо ні ,чи я можу оскаржити такі дані ?0

Ответы юристов (10)

    Айвазян Юрій Климентійович
    25%

    Доброго дня, Іване!

    Давайте розбиратися в тому, що з Вами сталося.

    Стаття 37 Закону України "Про військовий обов'язок та військову службу" в редакції від 2020 року передбачала взяття на військовий облік військовозобов'язаних, які відповідно до статті 18 вищезгаданого Закону були звільнені від призову на строкову військову службу.

    Стаття 18 зазначала, що звільненню від призову на строкову військову службу підлягали громадяни, які були засуджені за вчинення кримінального правопорушення до позбавлення волі, обмеження волі, у тому числі із звільненням від відбування покарання.

    Отже, оскільки Ви були засуджені у 01.10.2020 року, то були звільнені від призову на строкову військову службу, який відбувався у жовтні-грудні 2020 року. Як також військкомат повинен був зняти Вас з обліку призовників, взяти на військовий облік військовозобов'язаних та видати Вам тимчасове посвідчення військовозобов'язанного або військовий квиток.

    Даліі виникають наступні питання:

    Коли в останній раз Ви були у ТЦК після засудження?

    Чи повідомляли ТЦК про вирок суду?

    Чи отримували повістки від ТЦК за весь цей період?

    Коли саме Ви дізнались про те, що стоїте на обліку військовозобов'язаного? Після оновлення даних у Резерв+?

    Стаття 37 Закону України "Про військовий обов'язок та військову службу".

    "Взяття на військовий облік, зняття та виключення з нього.

    1. Взяттю на військовий облік призовників та військовозобов'язаних у районних (міських) військових комісаріатах підлягають громадяни України:

    2) на військовий облік військовозобов'язаних:

    звільнені з військової служби в запас;

    які припинили альтернативну (невійськову) службу в разі закінчення строку її проходження або достроково відповідно до Закону України "Про альтернативну (невійськову) службу";

    військовозобов'язані, які прибули з інших місцевостей (адміністративно-територіальних одиниць) України або з-за кордону на нове місце проживання;

    звільнені зі служби поліцейські, особи начальницького та рядового складу Міністерства внутрішніх справ України, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту (крім осіб, прийнятих на службу цивільного захисту у порядку, визначеному Кодексом цивільного захисту України, до проходження строкової військової служби), Державної кримінально-виконавчої служби України, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику;

    які набули громадянства України і згідно з цим Законом підлягають взяттю на облік військовозобов'язаних;

    виключені з військового обліку Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України;

    які відповідно до статті 18 цього Закону звільнені від призову на строкову військову службу.

    які досягли граничного (27-річного) віку під час перебування на військовому обліку призовників".

    Стаття 18 Закону України "Про військовий обов'язок та військову службу".

    Звільнення від призову на строкову військову службу.

    1. Від призову на строкову військову службу в мирний час звільняються громадяни України:

    які визнані за станом здоров'я непридатними до військової служби в мирний час;

    які до дня відправлення на строкову військову службу досягли 27-річного віку;

    які виконали обов’язки служби у військовому резерві протягом строків першого та другого контрактів;

    батько або мати, рідний (повнорідний, неповнорідний) брат або сестра яких загинули, померли або стали особами з інвалідністю під час проходження військової служби або зборів військовозобов'язаних. Призовники, які мають право на звільнення від призову на цій підставі, можуть його не використовувати;

    які до набуття громадянства України пройшли військову службу в інших державах;

    які були засуджені за вчинення кримінального правопорушення до позбавлення волі, обмеження волі, у тому числі із звільненням від відбування покарання;

    яким після закінчення закладів вищої освіти присвоєно військові (спеціальні) звання офіцерського (начальницького) складу.

    З приводу ухилення від служби, то яке саме "ухилення" мається на увазі?

    Ви не з'явились до ТЦК за мобілізаційним розпорядженням? Ви отримували попередження від керівника ТЦК про явку до останнього для взяття на облік військовозобов'язаного?

    Стаття 337. Ухилення від військового обліку або навчальних (спеціальних) зборів.

    "1. Ухилення призовника, військовозобов’язаного, резервіста від військового обліку після попередження, зробленого відповідним керівником територіального центру комплектування та соціальної підтримки, керівниками відповідних органів Служби безпеки України, відповідних підрозділів Служби зовнішньої розвідки України, -

    карається штрафом від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до одного року.

    2. Ухилення військовозобов’язаного, резервіста від навчальних (спеціальних) зборів -

    карається штрафом від п’ятисот до семисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років".

    "Стаття 336. Ухилення від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період.

    Ухилення від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період -

    карається позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років".

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Дерій Владислав Олегович
    7.1%

    Вітаю Вас, Іване!

    На жаль, згідно законодавства Вас мали право взяти на військовий облік військовозобов'язаних незалежно від Вашого віку (така ж сама ситуація з хлопцями 18 років, яких визнали непридатними до строкової служби по стану здоров'я і потім приймали на військовий облік військовозобов'язаних), але аргументація ТЦК, про те що умовний термін при воєнному стані означає ухилення від служби - не відповідає дійсності.

    Будучи військовозобов'язаним - Ви підлягаєте мобілізації. Проте у Верховну раду був внесений законопроєкт 11379-2 , яким пропонують установити, що не підлягають призову на військову службу під час мобілізації усі громадяни до 25 років. Їхня мобілізація можлива лише за їхньою згодою. На жаль, невідомо коли та чи взагалі даний законопроєкт буде прийнятий.

    На даний час, щоб Вас не мобілізували Ви повинні мати право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації з підстав, визначених у статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

    Тепер щодо переспектив оскарження дій ТЦК у судовому порядку.

    Відповідно до ч.2 статті 37 ЗУ "Про військовий обов'язок і військову службу" в редакції від 01.10.2020 - взяттю на військовий облік військовозобов'язаних підлягають громадяни України, які відповідно до статті 18 цього Закону звільнені від призову на строкову військову службу.

    Згідно статті 18 ЗУ "Про військовий обов'язок і військову службу" в редакції від 01.10.2020 - від призову на строкову військову службу в мирний час звільняються громадяни України, які були засуджені за вчинення кримінального правопорушення до позбавлення волі, обмеження волі, у тому числі із звільненням від відбування покарання

    Отже, переведення Вас на військовий облік військовозобов'язаних є законним, тому звернувшись до суду Ви лише витратите свій час та гроші.

    На даний посвідчення про приписку до призовної дільниці не є належним ВОД. Тому, щоб зайвий раз не звертатись до ТЦК спробуйте оформити військово-обліковий документ через ДІЮ або РЕЗЕРВ+.

    Загалом зайвий раз про себе ТЦК нагадувати не потрібно - краще спробуйте знайти підстави для відстрочки.

    Як Вам відомо, у період проведення мобілізації (крім цільової) громадяни України чоловічої статі віком від 18 до 60 років зобов’язані мати при собі військово-обліковий документ та пред’являти його за вимогою уповноваженого представника територіального центру комплектування та соціальної підтримки або поліцейського, а також представника Державної прикордонної служби України у прикордонній смузі, контрольованому прикордонному районі та на пунктах пропуску через державний кордон України.

    Якщо Ви при зустрічі з ТЦК на вулиці Ви пред'явите посвідчення про приписку до призовної дільниці, але ТЦК провірить дану інформацію по Реєстрам і виявить розбіжності - то Вам вручать повістку на уточнення даних, а за відмову від неї поліцейський, який входить до групи оповіщення може Вас затримати та доставити до ТЦК.

    Згідно пункту 54 постанови КМУ 560

    Під час перевірки військово-облікового документа: уповноважений представник територіального центру комплектування та соціальної підтримки зобов’язаний назвати своє прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності), посаду, а також пред’явити посвідчення особи, уповноваженої вручати повістки, разом з паспортом громадянина (посвідченням офіцера, військовим квитком) ;

    поліцейські та представники органів охорони державного кордону або їх структурних підрозділів Держприкордонслужби відрекомендовуються у порядку , визначеному наказами керівників Національної поліції та Держприкордонслужби відповідно.

    У ході перевірки документів перевіряється приналежність громадян щодо військового обов’язку, звіряються їх персональні дані, дані військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів (територіального центру комплектування та соціальної підтримки).

    Із зазначеною метою представники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів охорони державного кордону або їх структурних підрозділів Держприкордонслужби та поліцейські можуть використовувати технічні прилади, засоби та спеціалізоване програмне забезпечення з доступом до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    У разі встановлення, що громадянин порушує правила військового обліку, визначені Порядком організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487 (Офіційний вісник України, 2023 р., № 5, ст. 409), або Законом України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, виявлення розбіжностей військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів старший групи оповіщення пропонує резервісту або військовозобов’язаному (крім резервістів та військовозобов’язаних СБУ та розвідувальних органів) прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для взяття на військовий облік, проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, уточнення своїх персональних даних, даних військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів. Із зазначеною метою громадянину оформляється та вручається повістка.

    У разі відмови резервіста або військовозобов’язаного від отримання повістки представником, який уповноважений вручати повістки, складається акт відмови від отримання повістки, який підписується не менш як двома членами групи оповіщення.

    Акт відмови від отримання повістки оголошується громадянину. Акт відмови від отримання повістки подається керівнику районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для вжиття заходів до притягнення правопорушника до адміністративної відповідальності. Акт відмови від отримання повістки реєструється в районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.

    У разі відмови прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до такого центру на підставі статей 261 і 262 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

    Отже, тепер за відмову від повістки або за відмову прослідувати до РТЦК поліцейські можуть на законних підставах затримати громадянина та доставити його до ТЦК.

    Але, згідно статті 261 КУпАП під час затримання повинен бути складений протокол, поліцейські повинні повідомити Ваших родичів та Вашого правозахисника (або центр безоплатної правової допомоги)

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Карпенко Андрій Володимирович
    4.2%

    Вітаю!

    В РЕДАКЦІЇ 2020 р. ЗАКОНУ УКРАЇНИ "Про військовий обов'язок і військову службу" (ст.37)

    НЕМАЄ ВИМОГИ ПРО ТЕ, ЩОБ ОСІБ, ЗАСУДЖЕНИХ ДО УМОВНОГО ТЕРМІНА, ПЕРЕВОДИТИ З КАТЕГОРІЇ ПРИЗОВНИКІВ ДО КАТЕГОРІЇ ВІЙСЬКОВОЗАБОВЯЗАНИЙ- ЦЕ СВАВІЛЛЯ ПРЕДСТАВНИКІВ ТЦКСП.

    РОЗМОВИ ПРО УХИЛЕННЯ ВІД СЛУЖБИ - ЦЕ ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТИСК НА ВАС.

    У ВАС Є СУДОВА ПЕРСПЕКТИВА ДОВЕСТИ, ЩО ВИ ПОВИННІ БУТИ НА ОБЛІКУ ПРИЗОВНИКІВ.

    Середницький Євгеній Вікторович

    Доброго дня!

    З вашого опису випливає, що ТЦК (Територіальний центр комплектування) вважає вас військовозобов'язаним замість призовника через ваш кримінальний вирок та умовний термін. Розглянемо правові аспекти цієї ситуації.

    Нормативно-правова база
    1. Статус військовозобов'язаного та призовника:
      • Відповідно до чинного законодавства, статус призовника мають особи віком від 18 до 27 років, які підлягають призову на строкову військову службу.
      • Військовозобов'язаними стають особи, які вже пройшли службу або вік призову, або мають відстрочку за різними обставинами.
    2. Вплив кримінального вироку на статус:
      • Згідно з Законом України "Про військовий обов'язок і військову службу", кримінальний вирок, навіть умовний, може впливати на статус військовозобов'язаного, оскільки особи, які мають судимість, можуть бути обмежені у правах на призов.
    Ваші права та можливість оскарження
    1. Аналіз правомірності дій ТЦК:
      • Якщо ви не ухилялися від військової служби та ваше обмеження в правах було пов'язане виключно з умовним терміном, то визначення вас як військовозобов'язаного потребує додаткового обґрунтування з боку ТЦК.
      • При воєнному стані діють особливі положення, але вони не повинні суперечити основним правам та свободам громадян.
    2. Дії для оскарження:
      • Письмовий запит на роз'яснення: Ви маєте право подати письмовий запит до ТЦК з проханням надати обґрунтування рішення про визначення вас військовозобов'язаним замість призовника.
      • Апеляція до вищого органу: Якщо відповідь ТЦК не задовольняє вас, зверніться до обласного військового комісаріату або до Генерального штабу ЗСУ.
      • Юридична консультація: Рекомендується звернутися до адвоката, який спеціалізується на військовому праві, для отримання професійної допомоги.
      • Зразок запиту до ТЦК:
      • Начальнику Територіального центру комплектування
      • м. [Ваше місто]
      • від [Ваше ПІБ],
      • що проживає за адресою: [Ваша адреса]
      • Запит на роз'яснення
      • Я, [Ваше ПІБ], народжений [дата народження], був прийнятий на облік як призовник 22.03.2019 року. У 2020 році був засуджений за ч.3 ст. 185 КК України до позбавлення волі з іспитовим терміном, який закінчився 01.10.2021 року. На даний момент, у системі "Оберіг" я визначений як військовозобов'язаний. Прошу надати роз'яснення підстав для зміни мого статусу з призовника на військовозобов'язаного, з урахуванням того, що я не ухилявся від служби, а мав умовний термін. Дата: Підпис:
    Кирда Вячеслав Володимирович
    25%

    Вітаю Вас, Іване!

    Мені 22 роки.Маю посвідчення про приписку до призовної дільниці (прийнятий на облік 22.03.2019р)Не проходив не базової і ніякої військової підготовки. Але 01.10.2020 року був засуджений за ч.3 ст185 КК України до покарання у виді позбавлення волі на строк 3 роки із звільненням на підставі ст75,76,104 КК України.Іспитовий строк закінчився 01.10.2021р. В системі "Оберіг" мені поставили -військовозобов'язаний ,а не призовник .В ТЦК аргументували це тим ,що я мав умовний термін ,а це при воєнному стані означає що я ухилився від служби .Скажіть будь ласка чи це є Законно ,і якщо ні ,чи я можу оскаржити такі дані ?0

    Дуже цікава ситуація та просто шокуюча аргументація з боку ТЦК та СП. Про яке ухилення взагалі може йти мова.

    Давайте розбиратися по порядкку, а в кінці підведемо підсумки Вашої ситуації та надам своє бачення даної ситуації.

    Відповідно до Закону України "Про військовий обов'язок і військову службу" у редакції від 01.10.2020 року:

    Стаття 14. Приписка громадян України до призовних дільниць

    ...

    9. На районні (міські) комісії з питань приписки покладаються:

    ...

    зняття з військового обліку призовників та взяття на військовий облік військовозобов'язаних громадян, яких:

    - за станом здоров'я визнано непридатними до військової служби в мирний час, обмежено придатними у воєнний час;

    - раніше було засуджено до позбавлення волі, обмеження волі, арешту чи виправних робіт за вчинення кримінального проступку, нетяжкого злочину, у тому числі із звільненням від відбування покарання;

    виключення з військового обліку громадян, яких:

    - за станом здоров'я визнано непридатними до військової служби з виключенням з військового обліку;

    - раніше було засуджено до позбавлення волі за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину.

    10. За результатами медичного огляду громадянина України і з урахуванням рівня його освітньої підготовки, особистих якостей, роду діяльності та спеціальності комісія з питань приписки може прийняти одне з таких рішень:

    ...

    підлягає взяттю на військовий облік військовозобов'язаних як такий, що був раніше засуджений до позбавлення волі, обмеження волі, арешту, виправних робіт за вчинення кримінального проступку, нетяжкого злочину, у тому числі із звільненням від відбування покарання;

    підлягає виключенню з військового обліку як такий, що був раніше засуджений до позбавлення волі за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину.

    Стаття 18. Звільнення від призову на строкову військову службу

    1. Від призову на строкову військову службу в мирний час звільняються громадяни України:

    ...

    які були засуджені за вчинення кримінального правопорушення до позбавлення волі, обмеження волі, у тому числі із звільненням від відбування покарання.

    Стаття 37. Взяття на військовий облік, зняття та виключення з нього

    1. Взяттю на військовий облік призовників та військовозобов'язаних у районних (міських) військових комісаріатах підлягають громадяни України:

    ...

    2) на військовий облік військовозобов'язаних:

    ...

    які відповідно до статті 18 цього Закону звільнені від призову на строкову військову службу;

    6. Виключенню з військового обліку у районних (міських) військових комісаріатах (військовозобов'язаних Служби безпеки України у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, військовозобов’язаних Служби зовнішньої розвідки України у відповідному підрозділі Служби зовнішньої розвідки України) підлягають громадяни України, які:

    1) призвані чи прийняті на військову службу;

    2) проходять військову службу (навчання) у вищих військових навчальних закладах і військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти;

    3) визнані військово-лікарськими комісіями непридатними до військової служби з виключенням з військового обліку;

    4) досягли граничного віку перебування в запасі;

    5) припинили громадянство України;

    6) були раніше засуджені до позбавлення волі за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину;

    7) направлені для відбування покарання до установ виконання покарань або до яких застосовано примусові заходи медичного характеру;

    8) не отримали до 40-річного віку військово-облікової або спорідненої з нею спеціальності;

    9) померли.

    ...

    Що виходить із зазначених норм?

    Загалом призовна комісія мала повне право на зняття Вас з військового обліку призовників та переведення на облік військовозобов'язаних у зв'язку з засудженням за вчинення кримінального правопорушення до позбавлення волі, обмеження волі, у тому числі із звільненням від відбування покарання. Але вони не врахували одного.

    Кримінальний кодекс України у редакції від 16.10.2020 року передбачав:

    Стаття 12. Класифікація кримінальних правопорушень

    1. Кримінальні правопорушення поділяються на кримінальні проступки і злочини.

    2. Кримінальним проступком є передбачене цим Кодексом діяння (дія чи бездіяльність), за вчинення якого передбачене основне покарання у виді штрафу в розмірі не більше трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або інше покарання, не пов’язане з позбавленням волі.

    3. Злочини поділяються на нетяжкі, тяжкі та особливо тяжкі.

    4. Нетяжким злочином є передбачене цим Кодексом діяння (дія чи бездіяльність), за вчинення якого передбачене основне покарання у виді штрафу в розмірі не більше десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавлення волі на строк не більше п’яти років.

    5. Тяжким злочином є передбачене цим Кодексом діяння (дія чи бездіяльність), за вчинення якого передбачене основне покарання у виді штрафу в розмірі не більше двадцяти п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавлення волі на строк не більше десяти років.

    6. Особливо тяжким злочином є передбачене цим Кодексом діяння (дія чи бездіяльність), за вчинення якого передбачене основне покарання у виді штрафу в розмірі понад двадцять п’ять тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, позбавлення волі на строк понад десять років або довічного позбавлення волі.

    7. Ступінь тяжкості злочину, за вчинення якого передбачене одночасно основне покарання у виді штрафу та позбавлення волі, визначається виходячи зі строку покарання у виді позбавлення волі, передбаченого за відповідний злочин.

    Стаття 185. Крадіжка

    1. Таємне викрадення чужого майна (крадіжка) -

    карається штрафом від однієї тисячі до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадськими роботами на строк від вісімдесяти до двохсот сорока годин, або виправними роботами на строк до двох років, або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до п’яти років.

    2. Крадіжка, вчинена повторно або за попередньою змовою групою осіб, -

    карається арештом на строк від трьох до шести місяців або обмеженням волі на строк до п'яти років або позбавленням волі на той самий строк.

    3. Крадіжка, поєднана з проникненням у житло, інше приміщення чи сховище або що завдала значної шкоди потерпілому, -

    карається позбавленням волі на строк від трьох до шести років.

    4. Крадіжка, вчинена у великих розмірах, -

    карається позбавленням волі на строк від п'яти до восьми років.

    5. Крадіжка, вчинена в особливо великих розмірах або організованою групою, -

    карається позбавленням волі на строк від семи до дванадцяти років з конфіскацією майна

    ...

    Частина третя статті 185 КК України у 2020 році передбачала вчинення ТЯЖКОГО ЗЛОЧИНУ, що, як Ви можете побачити вище, було підставою для взагалі виключення Вас з військового обліку (пункт 6 частини 6 статті 37 Закону України "Про ВОіВС" у редакції від 01.10.2020). ТЦК явно були не послідовні у даній ситуації, адже взявши Вас на військовий облік військовозобов'язаних вони мали виключити Вас з військового обліку військовозобов'язаних.

    Обговорювати їх слова про ухилення взагалі не бачу сенсу, адже тут ніякими предметними розмовами і не "пахне".

    Тим не менше, ситуація вийшла з під контролю і рамки законодавства. Що я можу Вам запропонувати у даній ситуації:

    1. Не робити взагалі нічого, а просто за потреби показувати приписне свідоцтво, яке Ви маєте. Приписне свідоцтво підтверджує приналежність до статусу "призовника", тобто такого, який не підлягає мобілізації. Мінус в тому, що система "Оберіг" передбачає інше, погоджуюся.

    2. Подавати позов до ТЦК та СП про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії, зокрема виключити Вас з військового обліку у зв'язку із вчиненням тяжкого злочину. До цього треба через адвокатські запити витребувати всі документи, пов'язані з рішеннями призовних комісій щодо зняття Вас з обліку призовників та взяття на облік військовозобов'язаних. Дуже грунтовна і непроста робота, яка не дає при цьому гарантій успішного вирішення справи.

    Складність заключається в тому, що з 18 травня частина шоста статті 37 Закону України "Про ВОіВС" виглядає наступним чином:

    "...6. Виключенню з військового обліку у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (військовозобов’язаних та резервістів Служби безпеки України – у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, військовозобов’язаних та резервістів розвідувальних органів України – у відповідному підрозділі розвідувальних органів України) підлягають громадяни України, які:

    1) померли або визнані в установленому законом порядку безвісно відсутніми або оголошені померлими;

    2) припинили громадянство України;

    3) визнані непридатними до військової служби;

    4) досягли граничного віку перебування в запасі..."

    Про що це свідчить?

    Влада дає чіткий сигнал, що виключення з військового обліку за наявністю засудження за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину більше не здійснюватиметься. Відповідно - очевидним є курс на мобілізацію, хоч і поступову, таких осіб.

    Зокрема, постанова КМУ від 16.05.2024 № 560 "Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період" передбачає:

    "...4. На військову службу під час мобілізації, на особливий період можуть бути призвані:

    особи, звільнені з військової служби у зв’язку із застосуванням заборони, передбаченої частиною третьою або четвертою статті 1 Закону України “Про очищення влади”. Такі особи, призвані на військову службу під час мобілізації, призначаються на військові посади, крім посад, щодо яких здійснюються заходи з очищення влади;

    особи, яких раніше було засуджено до позбавлення волі, обмеження волі, арешту чи виправних робіт за вчинення кримінального проступку, нетяжкого злочину, у тому числі із звільненням від відбування покарання, тяжкого злочину, крім тих, які були засуджені за вчинення злочинів проти основ національної безпеки України;

    особи, яких раніше було засуджено до позбавлення волі за особливо тяжкий злочин, крім тих, які були засуджені за вчинення злочинів проти основ національної безпеки України. Такі особи призиваються на військову службу під час мобілізації за рішенням Генерального штабу Збройних Сил, відповідних підрозділів розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ;

    засуджені особи, які звільнені від відбування покарання з випробуванням, крім тих, які засуджені за вчинення злочинів проти основ національної безпеки України. Такі особи проходять військову службу виключно у відповідних спеціалізованих підрозділах військових частин..."

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про військовий обов'язок і військову службу

    Стаття 39. Призов на військову службу під час мобілізації. Демобілізація

    ...

    4. На військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період можуть бути призвані засуджені особи, які звільнені від відбування покарання з випробуванням, крім тих, які засуджені за вчинення злочинів проти основ національної безпеки України, засуджені за вчинення умисного вбивства двох або більше осіб, або вчиненого з особливою жорстокістю, або поєднаного із зґвалтуванням або сексуальним насильством, або особливо тяжких корупційних кримінальних правопорушень чи засуджені за вчинення кримінальних правопорушень, передбачених статтями 152-156-1, 258-258-6, частиною четвертою статті 286-1, статтею 348 Кримінального кодексу України, а також засуджені службові особи, які згідно з підпунктом 1 пункту 3 примітки до статті 368 Кримінального кодексу України займали особливо відповідальне становище.

    Такі особи проходять військову службу виключно у відповідних спеціалізованих підрозділах військових частин.

    3. Думати щодо підстави для відстрочки від мобілізації, яка загалом зробить Вашу ситуацію більш захищеною.

    Ось такі справи. Як і куди рухатися, вибір за Вами.

    З повагою!

    Богун Сергій Павлович
    4.2%

    Доброго дня.

    Згідно діючого на 2021 рік Закону про військову службу взяттю на військовий облік військовозобов'язаних підлягають громадяни України:

    які відповідно до статті 18 цього Закону звільнені від призову на строкову військову службу.

    Від призову на строкову військову службу в мирний час звільняються громадяни України:

    які були засуджені за вчинення кримінального правопорушення до позбавлення волі, обмеження волі, у тому числі із звільненням від відбування покарання.

    Тому Ви маєте статус військовозобов'язаного незважаючи на Ваш вік і судової перспективи Ваша справа не матиме.

    Турчин Ярослав Олександрович
    16.7%

    ВІТАЮ ВАС, ІВАНЕ!

    Ох як цікаво. А які у ТЦК є докази, що Ви були засуджені? ))) Якщо вже розмовляти їх словами і риторикою, які вони зазвичай застосовують.

    Хай доказують цей факт. Ви їм нічого доказувати не зобов"язані.

    Ще цікавий момент. Усім громадянам України в ТЦК розповідають байки, що особи не можуть автоматично бути переведені з призовників у військовозобов"язані і зараховані в запас по досягненню віку.

    А що, виключення / зняття з обліку у разі засудження можлива? - Ні. Це так само жодним нормативно-правовим актом не передбачено. Бо тоді було б дуже багато осіб, які мають судимість - які вимагали б, щоб ТЦК підтвердив факт їх виключення з військового обліку за законодавством, яке діяло до 18.05.2024 р.

    Як же це ТЦК могло прийняти на військовий облік і зарахувати особу без "святої непогрішної" ВЛК? Зараз без ВЛК он людей не приймають на військовий облік.

    І добре. На облік прийняти прийняли, а виключити з обліку забули? Чи автоматично у них відбувається лише опція прийняття / переведення на облік військовозобов"язаних, а виключення з обілку за цією ж підставою за тяжкий злочин - вони не спромоглися?

    Тобто це однозначно незаконно.

    Скоріш за все, банально система Резевр+ та Реєстр військовозобов"язаних, який невідомо хто і на якій підставі обізвав "Оберіг" - не передбачають таку категорію як призовники, тому усіх вносять у реєстр як військовозобов"язані.

    Тому це чергове виправдовування.

    В будь-якому разі Ви ніякий не порушник, адже ТЦК не повідомило Вас про своє свавільне рішення про прийняття Вас на військовий облік військовозобов"язаних та зарахування в запас чи іншу процедуру.

    Надання відстрочки чи звільнення від призову - ніколи не було і не є підставою для АВТОМАТИЧНОЇ зміни статусу з призовника на військовозобов"язаного. Це нонсенс.

    Звісно в суди України, які не можуть 2+2 додати, ходити сенсу я особливого не бачу, але Ваша мобілізація на мій погляд виглядає досить сумнівною. Якщо вже держава діє з Вами незаконно - єдиний варіант діяти щодо держави та її 100-тисячого органу свавілля (ТЦК) за принципом взаємності. Ігноруйте ТЦК та їх Резерви+ й інші напівлегальні речі от і усе.

    Хай самі йдуть до суду і доводять, що Вас поставили до відома про Ваш статус, при цьому не видавши навіть військово-обліковий документ, не заповнивши засвідчену Вашим підписом картку обліку військовозобов"язаного. Звісно у них немає ні Вашої особової справи, ні фотокартки, ні інших документів, які мали б бути при взятті на облік.

    А виявляється це все не треба і ТЦК все може зробити за нас. Незрозуміло тоді які питання до людей у 17 років, які не стали на облік. Хай би держава сама брала осіб на облік... у них же всі дані є, як виявляється.

    Банально на Західній Україні зараз одні "уклоністи" сидять, тому вже як тільки ТЦК не намагається мобілізувати будь-кого. Скоро мабуть будуть їздити ловити людей в інші області для себе. Одне цілковите беззаконня я бачу і чую від знайомих з правоохоронних органів щодо цих територій, від клієнтів, від людей, які стали жертвами незаконних дій ТЦК.

    ОТЖЕ, як на мене, алгоритм дій має бути наступний. Повне ігнорування ТЦК. Ви знаєте, що Ви призовник по віку. Про зміну статусу Вам не відомо, бо Вас ТЦК про це не поставило до відома письмово, тобто у належний спосіб, в який має діяти КОЖЕН орган державної влади. "Китайською грамотою", якою був написаний застосунок РЕЗЕРВ+ - Ви не володієте, тому з тих записів не зрозуміли, що Вас на якийсь інший облік прийняли без Вашої заяви та відома. Все. Почнуть малювати штрафи - хай малюють. Без вручення Вам під підпис постанови про накладення штрафу - строки сплати штрафу розпочатися не можуть.

    Стягнути з Вас штраф законно неможливо, адже в силу ст. 307 КУпАП Штраф має бути сплачений порушником не пізніш як через п’ятнадцять днів з дня вручення йому постанови про накладення штрафу, крім випадків, передбачених статтями 300-1, 300-2 цього Кодексу, а в разі оскарження такої постанови - не пізніш як через п’ятнадцять днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення.

    Тобто, якщо особу фізично впіймати неможливо з метою вручення постанови про накладення штрафу - то передача штрафу на виконавчу є незаконною, а отже - відкрите виконавче провадження державним виконавцем - теж є незаконним і підлягає безумовному закриттю, оскільки строк добровільної сплати штрафу не те що не завершився, а й навіть не розпочався, бо відсутній факт вручення копії постанови.

    Отже, наразі в Україні без змін до законодавства, які б робили виключенням постанови по ст. 210, 210-1 КУпАП, неможливо притягнути особу до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу - без фізичного вручення їй копії постанови про накладення штрафу.

    Звісно Міноборони може ініціювати ще якусь постановку Уряду, яка підмінить собою закон і пропише, що постанова ТЦК направлена поштою і не отримата, теж всупереч закону, є підставою для передачі на виконавчу. Але поки що цього немає.

    Якщо виконавець відмовиться закривати провадження - його дії можна оскаржити в суді.

    Подавати ж до суду на ВЛК - пуста втрата часу. Судді ніколи не розберуться у хитросплетеннях редакцій військового законодавства. А тому Ви можете лише наразити себе на небезпеку легалізації беззаконня ТЦК в судовому порядку.

    По можливості ігноруйте ТЦК та шукайте підставу для відстрочки, бо вони з Вас не злізуть. У них план до двору по мобілізації. А служити не дуже хочуть чим західніше від Києва. Тому йдуть не те, що на маніпуляції з законодавством, а й відверті речі, які кваліфікуються статтями Кримінального кодексу України - викрадення людей, побої, катування та ін. Звісно, що розслідувати це все немає кому. Бо на жаль правоохоронні органи наразі розслідують лише справи за вказівкою з Києва у разі досягнення інформацією про злочинні дії значного суспільного резонансу. Такі часи, таке життя.

    Хай Вам щастить!

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)

    Корнійчук Євген Іванович
    13.8%

    Доброго дня, надаю відповідь на ваше запитання:

    Мені 22 роки.Маю посвідчення про приписку до призовної дільниці (прийнятий на облік22.03.2019р)Не проходив не базової і ніякої військової підготовки. Але 01.10.2020року був засуджений за ч.3 ст185 КК України до покарання у виді позбавлення волі на строк 3 роки із звільненням на підставі ст75,76,104 КК України.Іспитовий строк закінчився 01.10.2021р. В системі "Оберіг" мені поставили -військовозобов'язаний ,а не призовник .В ТЦК аргументували це тим ,що я мав умовний термін ,а це при воєнному стані означає що я ухилився від служби .Скажіть будь ласка чи це є Законно ,і якщо ні ,чи я можу оскаржити такі дані ?0

    Вас повинні були виключити з військового обліку за судимість у 2020 році, і ви взагалі повинні були вважатияся не військовозабов'язаним. Тому мови про ухилення від служби взагалі не може бути і мови. Нара зі вам нічого не загрожує о крім мобілізації. Що скоріше за все вже відбувається. Тому після проходження ВЛК вас мобілізують.

    Для уникнення мобілізації вам треба мати підстави для відстрочки.

    Основне: “Стаття 23. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації

    1. Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:
      • заброньовані на період мобілізації та на воєнний час за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, а також за підприємствами, установами і організаціями в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і перебувають на спеціальному військовому обліку;
      • визнані в установленому порядку особами з інвалідністю або відповідно до висновку військово-лікарської комісії тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров’я на термін 6–12 місяців (з наступним проходженням військово-лікарської комісії);
      • жінки та чоловіки, на утриманні яких перебувають троє і більше дітей віком до 18 років, крім тих, які мають заборгованість із сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму платежів за три місяці;
      • жінки та чоловіки, які мають дитину (дітей) віком до 18 років, якщо другий з батьків такої дитини (дітей) помер, позбавлений батьківських прав, визнаний зниклим безвісти або безвісно відсутнім, оголошений померлим, відбуває покарання у місцях позбавлення волі, а також коли особа самостійно виховує та утримує дитину за рішенням суду або запис про батька такої дитини в Книзі реєстрації народжень здійснений на підставі частини першої статті 135 Сімейного кодексу України;
      • жінки та чоловіки, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки- вихователі, які виховують дитину з інвалідністю віком до 18 років;
      • жінки та чоловіки, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки- вихователі, які виховують дитину, хвору на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дитину, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, що підтверджується документом, виданим лікарсько-консультативною комісією закладу охорони здоров’я в порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, але якій не встановлено інвалідність;
      • жінки та чоловіки, на утриманні яких перебуває повнолітня дитина, яка є особою з інвалідністю I чи II групи;
      • усиновлювачі, на утриманні яких перебуває дитина (діти), яка (які) до моменту усиновлення була (були) дитиною-сиротою (дітьми-сиротами) або дитиною (дітьми), позбавленою (позбавленими) батьківського піклування, віком до 18 років, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, патронатні вихователі, на утриманні яких перебуває дитина-сирота (діти-сироти) або дитина (діти), позбавлена (позбавлені) батьківського піклування, віком до 18 років;
      • зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю (батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), якщо вона сама потребує постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, померла (загинула), визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою, і батько чи мати дружини не має інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати за ними догляд), які за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребують постійного догляду;
      • опікун особи, визнаної судом недієздатною;
      • які мають дружину (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю І чи ІІ групи;
      • які мають дружину (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю ІІІ групи, встановленої внаслідок онкологічного захворювання, відсутності кінцівок (кінцівки), кистей рук (кисті руки), стоп ніг (стопи ноги), одного з парних органів, або за наявності у особи з інвалідністю ІІІ групи онкологічного захворювання, психічного розладу, церебрального паралічу або інших паралітичних синдромів;
      • які мають одного із своїх батьків з інвалідністю І чи ІІ групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю І чи ІІ групи, за умови відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані їх утримувати (крім випадків, якщо такі особи самі є особами з інвалідністю, потребують постійного догляду, перебувають під арештом (крім домашнього арешту), відбувають покарання у вигляді обмеження чи позбавлення волі). У разі відсутності невійськовозобов’язаних осіб здійснювати догляд за особою з інвалідністю І чи ІІ групи може лише одна особа з числа військовозобов’язаних за вибором такої особи з інвалідністю;
      • члени сім’ї другого ступеня споріднення особи з інвалідністю I або ІІ групи, зайняті постійним доглядом за нею (не більше одного та за умови відсутності членів сім’ї першого ступеня споріднення або якщо члени сім’ї першого ступеня споріднення самі потребують постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я). У разі відсутності членів сім’ї першого та другого ступеня споріднення норма цього пункту поширюється на членів сім’ї третього ступеня споріднення особи з інвалідністю I або ІІ групи;
      • жінки та чоловіки, які мають дитину (дітей) віком до 18 років і чоловіка (дружину), який (яка) проходить військову службу за одним із видів військової служби, визначених частиною шостою статті 2 Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу”;
      • керівники міністерств та їх заступники, керівники державних органів, органів державного управління, юрисдикція яких поширюється на всю територію України;
      • народні депутати України, депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим;
      • судді, судді Конституційного Суду України, члени Вищої ради правосуддя, члени Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, керівник служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя, його заступник, дисциплінарні інспектори Вищої ради правосуддя;
      • Уповноважений Верховної Ради України з прав людини;
      • Голова та інші члени Рахункової палати;
      • працівники органів військового управління (органів управління), військових частин (підрозділів) Міністерства оборони України, Збройних Сил України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Національної гвардії України, Державної прикордонної служби України, Управління державної охорони України, апарату Міністерства внутрішніх справ України та експерти установ експертної служби Міністерства внутрішніх справ України;
      • дипломатичні службовці, які займають дипломатичні посади, Міністерства закордонних справ України, а також особи, які мають дипломатичний ранг Надзвичайний і Повноважний Посол;
      • державні службовці, які готують висновки до проектів нормативно- правових актів, проводять їх фахову, наукову, юридичну експертизу та/або експертизу прийнятих нормативно-правових актів, державні службовці, які безпосередньо виконують функції із забезпечення кібербезпеки, кіберзахисту та безпеки інформаційних технологій, роботи з розроблення програмного забезпечення, адміністрування баз даних, впровадження та підтримки новітніх інформаційно-комунікаційних технологій в органах, що забезпечують діяльність Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України;
      • інші військовозобов’язані або окремі категорії громадян у передбачених законом випадках.
    2. Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:
      • Особи з інвалідністю, а також особи, зазначені в пунктах 3–15 частини першої цієї статті, у зазначений період можуть бути прийняті на військову службу за контрактом.
    3. Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:
    • здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України “Про освіту”, а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури;
    • наукові і науково-педагогічні працівники закладів вищої та фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій, які мають науковий ступінь, і педагогічні працівники закладів фахової передвищої освіти, професійної (професійно-технічної) освіти, закладів загальної середньої освіти, за умови що вони працюють відповідно у закладах вищої чи фахової передвищої освіти, наукових установах та організаціях, закладах професійної (професійно- технічної) чи загальної середньої освіти за основним місцем роботи не менш як на 0,75 ставки;
    • жінки та чоловіки, чиї близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати або рідний (повнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час проведення антитерористичної операції з числа:
    • військовослужбовців або працівників утворених відповідно до законів України військових формувань, що захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення;
    • працівників підприємств, установ, організацій, які залучалися до забезпечення проведення антитерористичної операції та загинули або пропали безвісти під час забезпечення проведення антитерористичної операції безпосередньо в районах та у період її проведення;
    • осіб, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, за умови що в подальшому такі добровольчі формування були включені до складу утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів;
    • осіб, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах її проведення у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, але в подальшому такі добровольчі формування не були включені до складу утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів і виконували завдання антитерористичної операції у взаємодії з утвореними відповідно до законів України військовими формуваннями та правоохоронними органами;
    • жінки та чоловіки, чиї близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати або рідний (повнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, а також під час забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії проти України під час дії воєнного стану;
    • члени сімей (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати, рідний (повнорідний) брат чи сестра) осіб, яким посмертно присвоєно звання Герой України за громадянську мужність, патріотизм, героїчне відстоювання конституційних засад демократії, прав і свобод людини, самовіддане служіння Українському народові, виявлені під час Революції Гідності (листопад 2013 року – лютий 2014 року).

    Токмач Галина Миколаївна
    4.2%

    Добрий день!

    Відповідно до ч.2 статті 37 ЗУ "Про військовий обов'язок і військову службу" в редакції від 01.10.2020 - взяттю на військовий облік військовозобов'язаних підлягають громадяни України, які відповідно до статті 18 цього Закону звільнені від призову на строкову військову службу.

    Згідно статті 18 ЗУ "Про військовий обов'язок і військову службу" в редакції від 01.10.2020 - від призову на строкову військову службу в мирний час звільняються громадяни України, які були засуджені за вчинення кримінального правопорушення до позбавлення волі, обмеження волі, у тому числі із звільненням від відбування покарання

    Отже, переведення Вас на військовий облік військовозобов'язаних є законним, тому звернувшись до суду Ви лише витратите свій час та гроші.

    На даний посвідчення про приписку до призовної дільниці не є належним ВОД. Тому, щоб зайвий раз не звертатись до ТЦК спробуйте оформити військово-обліковий документ через ДІЮ або РЕЗЕРВ+.

    Загалом зайвий раз про себе ТЦК нагадувати не потрібно - краще спробуйте знайти підстави для відстрочки.

    Як Вам відомо, у період проведення мобілізації (крім цільової) громадяни України чоловічої статі віком від 18 до 60 років зобов’язані мати при собі військово-обліковий документ та пред’являти його за вимогою уповноваженого представника територіального центру комплектування та соціальної підтримки або поліцейського, а також представника Державної прикордонної служби України у прикордонній смузі, контрольованому прикордонному районі та на пунктах пропуску через державний кордон України.

    Якщо Ви при зустрічі з ТЦК на вулиці Ви пред'явите посвідчення про приписку до призовної дільниці, але ТЦК провірить дану інформацію по Реєстрам і виявить розбіжності - то Вам вручать повістку на уточнення даних, а за відмову від неї поліцейський, який входить до групи оповіщення може Вас затримати та доставити до ТЦК.

    Згідно пункту 54 постанови КМУ 560

    Під час перевірки військово-облікового документа: уповноважений представник територіального центру комплектування та соціальної підтримки зобов’язаний назвати своє прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності), посаду, а також пред’явити посвідчення особи, уповноваженої вручати повістки, разом з паспортом громадянина (посвідченням офіцера, військовим квитком) ;

    поліцейські та представники органів охорони державного кордону або їх структурних підрозділів Держприкордонслужби відрекомендовуються у порядку , визначеному наказами керівників Національної поліції та Держприкордонслужби відповідно.

    У ході перевірки документів перевіряється приналежність громадян щодо військового обов’язку, звіряються їх персональні дані, дані військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів (територіального центру комплектування та соціальної підтримки).

    Із зазначеною метою представники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів охорони державного кордону або їх структурних підрозділів Держприкордонслужби та поліцейські можуть використовувати технічні прилади, засоби та спеціалізоване програмне забезпечення з доступом до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    У разі встановлення, що громадянин порушує правила військового обліку, визначені Порядком організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487 (Офіційний вісник України, 2023 р., № 5, ст. 409), або Законом України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, виявлення розбіжностей військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів старший групи оповіщення пропонує резервісту або військовозобов’язаному (крім резервістів та військовозобов’язаних СБУ та розвідувальних органів) прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для взяття на військовий облік, проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, уточнення своїх персональних даних, даних військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів. Із зазначеною метою громадянину оформляється та вручається повістка.

    У разі відмови резервіста або військовозобов’язаного від отримання повістки представником, який уповноважений вручати повістки, складається акт відмови від отримання повістки, який підписується не менш як двома членами групи оповіщення.

    Акт відмови від отримання повістки оголошується громадянину. Акт відмови від отримання повістки подається керівнику районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для вжиття заходів до притягнення правопорушника до адміністративної відповідальності. Акт відмови від отримання повістки реєструється в районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.

    У разі відмови прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до такого центру на підставі статей 261 і 262 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

    Отже, тепер за відмову від повістки або за відмову прослідувати до РТЦК поліцейські можуть на законних підставах затримати громадянина та доставити його до ТЦК.

    Але, згідно статті 261 КУпАП під час затримання повинен бути складений протокол, поліцейські повинні повідомити Ваших родичів та Вашого правозахисника (або центр безоплатної правової допомоги).

    Успіхів!

    Токмач Галина Миколаївна

    Іване!

    7 березня 2024 р. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у справі № 520/26066/23 вирішив питання щодо можливості судового оскарження правомірності дій ТЦК. Особа звернулася до суду з позовом до ТЦК, у якому просила:

    – визнати протиправними дії відповідача, які полягають у його направленні на медичний огляд військово-лікарською комісією та врученні повістки на відправку;

    – зобов’язати відповідача утриматися від вчинення дій, спрямованих на його призов на військову службу під час мобілізації.

    Окружний адміністративний суд ухвалою, залишеною без змін постановою апеляційного адміністративного суду, у відкритті провадження відмовив на підставі п. 1 ч. 1 ст. 170 КАС України з тих мотивів, що даний спір не підлягає розгляду як у порядку адміністративного судочинства, так і у судовому порядку взагалі. При цьому суди врахували правовий висновок, викладений у постанові Верховного Суду від 8 вересня 2022 р. у справі № 300/1263/22.

    У касаційній скарзі позивач зазначав, що окружний адміністративний суд повністю проігнорував факт наявності у нього відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації у зв’язку з його бронюванням строком на 6 місяців.

    Верховний Суд вказав, що публічно-правовим спором за КАС України є не будь-який публічно-правовий спір, а лише той, який випливає із здійснення суб’єктом владних повноважень своїх владних управлінських функцій.

    Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 170 КАС України суддя відмовляє у відкритті провадження в адміністративній справі, якщо позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

    Матеріалами справи підтверджується, що спір у цій справі виник у зв’язку із діями відповідача, які полягали затриманні, доставленні до приміщення та примусовому направленні позивача на медичний огляд ВЛК, примушуванні до вказаного огляду з позбавленням можливості без такого огляду покинути приміщення відповідача, не зважаючи на пред’явлення позивачем довідки та витягу з наказу Мінекономіки про його бронювання та перебування у місті Львів у зв’язку із службовим відрядженням. Крім того позивач оскаржує дії відповідача, що полягали у подальшому (після проходження примусового медичного огляду) врученні йому повістки на відправку (по суті, мобілізаційне розпорядження про призов на військову службу) як заброньованому військовозобов’язаному у період дії його відстрочки.

    Позивач зауважував, що цим позовом не оскаржуються вказана повістка як акт індивідуальної дії, на що послалися суди попередніх інстанцій, а питання стосується публічно-правових управлінських відносин щодо дій відповідача, які передували її врученню та саме таке вручення.

    Статтею 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21 жовтня 1993 р. № 3543-XII передбачена відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, яка надається, зокрема військовозобов’язаним, яких заброньовано на період мобілізації та на воєнний час за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, а також за підприємствами, установами і організаціями.

    Разом з тим, судами попередніх інстанцій вказаним обставинам оцінка надана не була та не встановлено зміст позовних вимог.

    При цьому суд першої інстанції в резолютивній частині ухвали про відмову у відкритті провадження роз’яснив, що вказаний спір підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства, не обґрунтувавши при цьому свою позицію в мотивувальній частині ухвали. Суд апеляційної інстанції також на вказане уваги не звернув, залишивши без змін рішення суду першої інстанції.

    Щодо посилання судів попередніх інстанції на правову позицію Верховного Суду, висловлену в постанові від 8 вересня 2022 р. у справі № 300/1263/22, то правовідносини у вказаних справах не є подібними. Так, у справі № 300/1263/22 предметом оскарження був наказ про зобов’язання прибути в районний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки шляхом вручення повістки. При цьому дії відповідача під час такого вручення позивачем не оскаржувалися. Також був відсутній факт затримання позивача, доставлення до приміщення територіального центру комплектування та соціальної підтримки та примусового направлення на медичний огляд ВЛК, а також факт наявності при цьому у позивача відстрочки у зв’язку з його бронюванням. Разом з тим, Верховний Суд у вказаній справі резюмував, що зміст спірних правовідносин, які склались у цій справі, зводиться фактично лише до оскарження повістки.

    Підсумовуючи наведене, Верховний Суд визнав, що висновки судів попередніх інстанцій щодо того, що цю справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства є передчасними, ухвалу окружного адміністративного суду та постанову апеляційного адміністративного суду скасував, а справу направив до окружного адміністративного суду для продовження розгляду на стадії вирішення питання щодо відкриття позовного провадження.

    Успіхів!


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України