Задайте вопрос юристу

856 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Конституционное право, 03 сентября 2024, вопрос №118743 650₴

Чому прийшла відмова.

Чому прийшла відповідь, що порушую?
Як вийти з цієї ситуації?
Куди мені звертатися?
Спочатку йде кваліфікований робітник, а потім молодший бакалавр.
Дякую.

Ответы юристов (13)

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас, Володимире!

    Чому прийшла відповідь, що порушую?Як вийти з цієї ситуації?Куди мені звертатися?Спочатку йде кваліфікований робітник, а потім молодший бакалавр.

    Так, доволі дивна ситуація, адже судячи з довідки ЄДЕБО здобутим Ви маєте лише диплом "кваліфікованого робітника" і більше ніде після цього не навчалися.

    Але можуть бути нюанси, адже довідка ЄДЕБО не завжди у повній мірі зазначає всю інформацію. Спробуйте замовити виписку по фізичній особі та додати його до питання: https://info.edbo.gov.ua/check-person/

    Потрібно розбиратися, на перший погляд - грубе порушення Ваших прав.

    !!! Моя позиція з цього питання однозначна: раніше здобутий рівень має підтверджуватися дипломом.

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про вищу освіту

    Стаття 7. Документи про вищу освіту1. Документ про вищу освіту видається особі, яка успішно виконала відповідну освітню програму та пройшла атестацію.

    2. Встановлюються такі види документів про вищу освіту за відповідними ступенями:

    диплом молодшого бакалавра;

    диплом бакалавра;

    диплом магістра;

    диплом доктора філософії/доктора мистецтва.

    5. Невід’ємною частиною диплома молодшого бакалавра, бакалавра, магістра, доктора філософії/доктора мистецтва є додаток до диплома європейського зразка, що містить структуровану інформацію про завершене навчання. У додатку до диплома наводиться інформація про результати навчання особи, освітні компоненти, отримані оцінки і здобуту кількість кредитів ЄКТС, а також відомості про національну систему вищої освіти України.

    10. Інформація про видані дипломи вноситься закладами вищої освіти, крім вищих військових навчальних закладів, до Єдиної державної електронної бази з питань освіти.

    Нічого цього і близько щодо Вас у них немає, але реалії є складними. Мусимо розуміти, якою є політика влади з цього питання.

    Щодо судового оскарження, то у даній ситуації ключовим елементом даного питання є ДОВІДКА, по якій заклади освіти мають право вносити корективи у графу щодо послідовності. Якщо це так, варто звертатися до закладу освіти, вимагати від них керуватися вимогами ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", а не листом МОНу.

    Звісно, вони відмовлять, і у такій ситуації проти закладу освіти потрібно подавати позов до суду про зобов'язання вчинити певні дії.

    Якщо все таки ВУЗи не мають права вносити свої корективи, належним відповідачем я б обрав Міністерство освіти і науки України.

    Є інший варіант - готувати документи про здобуття освіти в обхід ДОВІДКИ, а потім оскаржувати відмову ТЦК та СП у наданні відстрочки. Але проблема полягає в тому, що сам по собі процес оскарження не зупиняє мобілізацію.

    До прикладу, на сьогодні ще відсутні рішення судів по суті даних спорів, однак провадження по декільком вже відкриті, а тому уважно опостерігаємо за розвитком.

    ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

    У Х В А Л А про відкриття провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи

    20 серпня 2024 року Чернігів Справа № 620/10854/24

    Суддя Чернігівського окружного адміністративного суду В.В. Падій, перевіривши матеріали позовної заяви ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 ) до Міністерства освіти та науки України (просп. Берестейський, буд. 10, м. Київ, 01135, код ЄДРПОУ - 38621185), третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Державне підприємство «Інфоресурс» (вул. О. Довженка, буд. 3, м. Київ, код ЄДРПОУ - 37533381), третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ - НОМЕР_2 ) про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії,

    В С Т А Н О В И В:

    ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Міністерства освіти та науки України, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Державне підприємство «Інфоресурс» третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії.

    -визнати протиправним рішення Міністерства освіти і науки України щодо відображення в довідці ЄДЕБО № 77207 від 14.06.2024 інформації про порушення послідовності здобуття освіти, визначеній частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту" щодо ОСОБА_1 ;

    -зобов`язати Міністерство освіти і науки України внести зміни до ЄДЕБО і виготовити нову довідку з відображенням в довідці інформації про відсутність порушення послідовності здобуття освіти, визначеній частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту" щодо ОСОБА_1 .

    Обґрунтовуючи вимоги, позивач вказує на порушення відповідачем у спірних правовідносинах чинного законодавства України на момент їх виникнення, що стало підставою для його звернення до суду.

    При ознайомленні з позовною заявою суддею встановлено, що позивачем пред`явлено вимоги, які згідно з частиною 6 статті 12 КАС України, належать до справ незначної складності (пункт 20 частини 1 статті 4; частина 2 статті 12 КАС України) та у відповідності до частини 1 статті 257, частини 5 статті 262 КАС України підлягають розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, за наявними у справі матеріалами.

    Позовна заява відповідає вимогам, встановленим статтями 160, 161, 172 КАС України, подана особою, яка має адміністративну процесуальну дієздатність та у строк, установлений законом; підсудна Чернігівському окружному адміністративному суду.

    Для встановлення фактичних обставин, які мають значення для вирішення справи, суддя пропонує відповідачу надати суду копії усіх наявних документів, що стосуються предмету позову, засвідчені належним чином.

    Керуючись статтями 4, 12, 80, 160-162, 171, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суддя

    У Х В А Л И В:

    1.Прийняти позовну заяву та відкрити провадження в адміністративній справі. Справа буде розглядатися одноособово суддею Падій В.В. за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

    2.Витребувати у відповідача копії усіх наявних документів, що стосуються предмету позову, засвідчені належним чином.

    З повагою!

    Корнійчук Євген Іванович

    Доброго дня, молодший бакалавр та кваліфікований робітник це початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти. Тому ви не маєте право на відстрочку.

    Дерій Владислав Олегович

    Вітаю Вас!

    Ви вже раніше вступали або відраховувались із коледжа або закладу вищу освіти?

    З логічних міркувань Ви не порушуєте послідовність здобуття освіти, так як Ви здобуваєте рівень освіти, який є вищим за раніше здобутий, адже Кваліфікований робітник має НРК 4, а Фаховий молодший бакалавр має НРК 5 -

    АЛЕ, якщо Ви вже вступали до коледжу або ВНЗ, а потім відраховувались, то згідно рекомендаційного листа МОН https://osvita.ua/legislation/other/92239/ (не є нормативно-правовим актом, має лише роз’яснювальний, інформаційний характер і не встановлює правових норм) це розцінюється як непослідовність здобуття освіти. В їхньому розумінні для збереження послідовності освіти - студент повинен ПОНОВЛЮВАТИСЬ у закладі освіти, а не повторно вступати.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Айвазян Юрий Климентьевич

    Доброго дня, Володимире!

    Чи не були Ви у минулому відраховані із коледжу або ВНЗ? Якщо ні, то я не бачу підстави для запису "Ні, порушує", оскільки:

    Диплом кваліфікованого робітника має НРК - 4, а диплом фахового молодшого бакалавра - НРК 5. Тобто, із наявних даних у вашій довідці з ЄДЕБО, це говорить про те, що Ви здобуваєте послідовний рівень освіти.

    Якщо ж Ви були відраховані, то тоді згідно листа МОН у Вашій довідці і повинно бути зазначено "Ні, порушує". Справа втім, що за логікою МОН Ваше відрахування у минулому із певного закладу освіти прирівнюється до здобутого рівня освіти.

    Отже, зрозуміло, що лист МОН не є нормативно-правовим актом і Закон надає Вам право на відстрочку, якщо Ви здобуваєте рівень освіти вищий за раніше ЗДОБУТИЙ, тобто при тому Ви повинні мати відповідний диплом. Проте саме за алгоритмом, викладеним у вищезгаданому листі, формується довідка з ЄДЕБО.

    Лист МОН "Про особливості формування в ЄДЕБО довідки про здобувача освіти":

    "в іншому випадку (коли у порівнянні з даними про здобуту освіту послідовність рівнів не порушено) здійснюється автоматична перевірка даних усіх записів про здобуття особою освіти, що містяться в ЄДЕБО, – якщо наявна інформація про навчання, рівень якого не нижче рівня поточного навчання, за яким формується Довідка, у згаданому вище полі зазначається «Ні, порушує»".

    Для того, аби надати Вам конкрутну відповідь на Ваше запитання необхідно мати від Вас інформацію з приводу того чи не були відраховані у минулому із закладу освіти із таким самим або вищим рівнем освіти (коледж чи ВНЗ).

    Якщо Ви не були відраховані у минулому, тоді Вам просто необхідно звернутись із заявою до ДП "Інфоресурс" щодо виправлення даних у довідці, можливо, сталася просто помилка.

    Якщо ж таки Ви були відраховані, то тоді Вам прийдеться звертатись до адмінистративного суду, аби зобов'язати МОН виправити інформацію у довідці, оскільки відповідно до законодавства Ви не здобули відповідний рівень освіти.

    Відповідно до статті 23 ЗАКОНУ УКРАЇНИ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12#Text

    3. Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:

    1) здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше ЗДОБУТИЙ рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту", а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури;».

    Згідно із частиною другою статті 10 Закону України «Про освіту»:

    Рівнями освіти є:

    • дошкільна освіта;
    • початкова освіта;
    • базова середня освіта;
    • профільна середня освіта;
    • перший (початковий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти;
    • другий (базовий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти;
    • третій (вищий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти;
    • фахова передвища освіта;
    • початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти;
    • перший (бакалаврський) рівень вищої освіти;
    • другий (магістерський) рівень вищої освіти;
    • третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень вищої освіти.

    Відповідно до Закону України "Про вищу освіту":

    Стаття 5. Рівні та ступені вищої освіти

    1. Підготовка фахівців з вищою освітою здійснюється за відповідними освітніми програмами на таких рівнях вищої освіти:

    початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти;

    перший (бакалаврський) рівень;

    другий (магістерський) рівень;

    третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень.

    2. Здобуття вищої освіти на кожному рівні вищої освіти передбачає успішне виконання особою освітньої програми, що є підставою для присудження відповідного ступеня вищої освіти:

    1) молодший бакалавр;

    2) бакалавр;

    3) магістр;

    4) доктор філософії/доктор мистецтва.

    Стаття 7. Документи про вищу освіту

    1. Документ про вищу освіту видається особі, яка успішно виконала відповідну освітню програму та пройшла атестацію.

    2. Встановлюються такі види документів про вищу освіту за відповідними ступенями:

    диплом молодшого бакалавра;

    диплом бакалавра;

    диплом магістра;

    диплом доктора філософії/доктора мистецтва.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Дерій Владислав Олегович

    Сформуйте виписку з ЄДБО https://info.edbo.gov.ua/check-person/ та прикріпіть до питання, щоб можна було проаналізувати причини порушення послідовності здобуття освіти.

    Для оскарження довідки ЄДБО Вам потрібно звернутись Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Міністерства освіти і науки України, ДП “Інфоресурс” та ВНЗ (далі - відповідачі), в якому зобов`язати їх внести зміни до довідки ЄДБО.

    Позовні вимоги мотивувати тим, що порушено Ваше право на отримання довідки ЄДБО, в якій вказано, що Ви не порушуєте послідовності здобуття освіти.

    Перед зверненням до суду Ви можете звернутись до ДП "Інфоресурс" з листом щодо коригування даних у ДОВІДЦІ ЄДБО.

    Перелік документів для звернення до суду - позовна заява, копію довідки ЄДБО, виписку з ЄДБО (https://info.edbo.gov.ua/check-study), лист-відповідь на Ваше звернення до ДП "Інфоресурс", копії документів про здобуту освіту.

    На даний час немає судової практики по цьому питанню, адже сам по собі процес оскарження даної довідки займе від 2-3 місяців і більше.

    Крім того, не виключено, що після виграшу в першій інстанції, МОН подасть до апеляції або касації. Тому саме оскарження може затягнутися більше року.

    Лише після того, як будуть судові прецеденти можна говорити про доцільність відстоювання своїх інтересів у судовому порядку.

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    Функціонування професійно-технічної освіти регулює Закон України «Про професійно-технічну освіту» від 10 лютого 1998 року № 103/98-ВР (у редакції від 01.01.2019, далі — Закон № 103/98).

    Освітньо-кваліфікаційним рівнем професійної (професійно-технічної) освіти згідно зі статтею 15 Закону № 103/98 є рівень «кваліфікованого робітника» з набутої «професії відповідного розряду (категорії). Втім, відповідно до цієї ж статті вищі професійні училища можуть присвоювати кваліфікацію «молодший спеціаліст» з виданням відповідного диплома, зразок якого затверджується Кабінетом Міністрів України.

    Отже, з огляду на зазначене вище, ми бачимо низку невідповідностей в освітніх та освітньо-кваліфікаційних рівнях, які відповідають різним часовим періодам. Наприклад, у 1998 році освітньо-кваліфікаційний рівень «молодший спеціаліст» належав до вищої освіти, а у 2018, скажімо, вже в основному до професійно-технічної освіти.

    Усі ці розбіжності створюють певні проблеми як власникам освітніх документів, так і роботодавцям, яким буває важко визначитись із освітньо-кваліфікаційним рівнем працівника, а відтак, і прийняттям на ту чи іншу посаду або присвоєнням певного кваліфікаційного розряду.

    Водночас, будь-які питання щодо порівняння (тотожності) освітньо-кваліфікаційних рівнів, зазначених у документах про освіту різних років, належить до компетенції Міністерства освіти і науки України.

    Втім, слід зазначити, що дотепер відсутній законодавчо-нормативний документ, згідно з яким можна було б чітко і недвозначно визначати відповідність освітньо-кваліфікаційного рівня документа про освіту, який був отриманий до 1991року і, навіть, пізніше, оскільки наявні певні розбіжності.

    Тобто на сьогодні не існує систематизованої зведеної інформації щодо відповідності освітньо-кваліфікаційних рівнів та дипломів, що були видані у різні роки, зокрема, до 1991 року, сучасним освітньо-кваліфікаційним рівням законодавчо-нормативних актів у галузі освіти. А необхідність розроблення такого документа є нагальною потребою і вимогою сьогодення.

    ВАША СИТУАЦІЯ СТАЛАСЯ, ТОМУ ЩО ВИ ЗДОБУВАЛИ ОСВІТУ В ТЕХНІКУМІ.

    ЯКЩО В ДОВІДЦІ ЄДЕБО ЗАЗНАЧЕНО, ЩО ВИ ПОРУШУЄТЕ ПОСЛІДОВНІСТЬ ОСВІТИ, ВИ НЕ ЗМОЖЕТЕ ОТРИМАТИ ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ.

    ЦЮ ДОВІДКУ СПРОБУЙТЕ ОСКАРЖИТИ.

    ВАМ ДЛЯ ПОЧАТКУ ТРЕБА ЗВЕРНУТИСЯ ЗА РОЗЯСНЕННЯМ ТА ВИМОГОЮ ПРО ЗМІНУ ІНФОРМАЦІЇ В РЕЄСТРІ ДО МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ.

    Закон України

    "Про освіту "

    Стаття 74. Єдина державна електронна база з питань освіти

    5. Держателем Електронної бази та публічних електронних реєстрів у сфері освіти (далі - держатель Електронної бази) є центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, що здійснює організаційні заходи, пов’язані із забезпеченням функціонування Електронної бази та її складових.

    Власником Електронної бази є держава в особі центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки.

    Адміністратором Електронної бази та публічних електронних реєстрів у сфері освіти (далі - адміністратор Електронної бази) є визначена Кабінетом Міністрів України юридична особа, що належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки.

    ххх

    У системі освіти діє Єдина державна електронна база з питань освіти (далі – ЄДЕБО) - автоматизована система, функціями якої є збір, верифікація, оброблення, зберігання та захист інформації про систему освіти.

    Власником ЄДЕБО та виключних майнових прав на її програмне забезпечення є держава. Розпорядником ЄДЕБО є Міністерство освіти і науки України,а технічним адміністратором - державне підприємство «Інфоресурс», що належить до сфери управління Міністерства освіти і науки України.

    Обробка і захист інформації здійснюються в ЄДЕБО відповідно до вимог законодавства у сфері захисту інформації, що перебуває у власності держави.

    Головним призначенням ЄДЕБО є забезпечення фізичних та юридичних осіб інформацією в галузі освіти.

    Лист МОН № 1/9758 від 03.06.24 року "Про особливості формування в ЄДЕБО довідки про здобувача освіти" :

    https://ru.osvita.ua/legislation/other/92239/

    Цим Листом визначено алгоритм формування Довідки.

    АЛЕ ВІН НЕ Є НОРМАТИВНИМИ ДОКУМЕНТОМ, НЕ ЗАРЕЄСТРОВАНИЙ В МІНЮСТІ ТА ПОРУШУЄ ПРАВА ГРОМАЛЯН,

    ххх

    Згідно з вимогами Закону «Про доступ до публічної інформації» відповідь на запит має бути надано не пізніше п’яти робочих днів з дня отримання запиту.

    Відповідно до статті 23 Закону «Про доступ до публічної інформації», рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації можуть бути оскаржені до керівника розпорядника, вищого органу або суду.

    Запитувач має право оскаржити:

    • відмову в задоволенні запиту на інформацію;
    • відстрочку задоволення запиту на інформацію;
    • ненадання відповіді на запит на інформацію;
    • надання недостовірної або неповної інформації;
    • несвоєчасне надання інформації;
    • невиконання розпорядниками обов’язку оприлюднювати інформацію відповідно до статті 15 цього Закону;
    • інші рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації, що порушили законні права та інтереси запитувача.

    Оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації до суду здійснюється відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України: «Згідно із пунктом 81 частини першої статті 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення у справах про правопорушення, що розглядаються органами, зазначеними в статтях 218-221 цього кодексу, протоколи про правопорушення мають право складати уповноважені особи секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини або представники Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини (стаття 2123 «Порушення права на інформацію» (крім порушень права на інформацію відповідно до Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність»)».

    СУДОВОЇ ПРАКТИКИ З ЦЬОГО ПИТАННЯ ПОКИ НЕМАЄ.

    СПРОБУВАТИ ОСКАРЖУВАТИ ПОТРІБНО, БО ЛИСТИ НЕ Є НОРМАТИВНИМИ ДОКУМЕНТАМИ.

    СТАТТЯ 19 КОНСТИТУЦІЇ УКРАЇНИ:

    "Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України."

    Володимир Клиент 13 дней назад

    Показує, що я відрахований з мед училища, але я незміг продовжувати навчання бо там окупована територія.

    • Кирда Вячеслав Володимирович
      50%

      Ось, власне, і причина такого рішення. Ви вже навчалися на рівні "молодшого спеціаліста", відповідно за логікою МОН втрачаєте право на відстрочку, вступивши на ФМБ. Абсурд, але маємо, що маємо.

      Раджу оскаржувати до суду, адже ситуація максимально абсурдна. Складно оцінювати, але я вважаю, що шанси однозначно НАЯВНІ. Дійсно, ЗАКОН говорить про ЗДОБУТИЙ рівень освіти, а не якусь там довідку ЄДЕБО, штучно створену.

      З повагою!

    • Дерій Владислав Олегович

      Молодший спеціаліст прирівнюється до молодшого бакалавра, тому у Вас і зазначено про порушення послідовності здобуття освіти.

      З логічних міркувань Ви не порушуєте послідовність здобуття освіти, адже якщо Ви не отримали диплом молодшого спеціаліста - Ви не здобули відповідний освітній рівень.

      АЛЕ, на жаль, листом МОН затверджено алгоритм формування довідки з ЄДБО і вони розцінюють це як непослідовність здобуття освіти. В їхньому розумінні для збереження послідовності освіти - Вам потрібно було ПОНОВИТИСЬ у закладі освіти або вступити до ВНЗ на бакалавра.

      Загалом у Вас є такі варіанти розвитку подій:

      1. Оскаржити довідку з ЄДБО у судовому порядку, на жаль, це буде досить складно і до того ж не швидко.

      2. Якщо встигаєте - вступіть до ВНЗ на бакалаврат

      3. По можливості знайдіть іншу підставу для відстрочки, яка передбачена статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”

      Якщо підете до ТЦК із довідкою ЄДБО, де вказано про порушення послідовності здобуття послідовності освіти - Вам відмовлять у відстрочці, направлять на ВЛК, а потім вручать повістку на відправку.

    • Айвазян Юрий Климентьевич

      Як ми і говорили, причина саме у відрахуванні, і в тому, що МОН прирівняв нездобутий рівень освіти до здобутого. Тому Вам, однозначно, потрібно подавати позов до МОН! В інший спосіб Ви цю проблему не вирішите, на жаль. Закон надає Вам право на відстрочку, то ж потрібно відстояти це право у суді.

      Крім того, Ви не змогли продовжити навчання не просто так, а із поважної причини, оскільки заклад освіти знаходиться на окупованій території.

    • Карпенко Андрій Володимирович

      ОСЬ В ЦЬОМУ І ПРИЧИНА ВІДМОВИ - ВИ ВЖЕ ПОСТУПАЛИ НА МОЛОДШОГО СПЕЦІАЛІСТА.

      А ЦЕ ЗАРАЗ - МОЛОДШИЙ БАКАЛАВР.

      АЛЕ ОСКРЖУВАТИ ДОВІДКУ ТРЕБА.

    Богун Сергій Павлович

    Доброго дня.

    Кваліфіко́ваний робітни́к — це освітньо-кваліфікаційний рівень робітника, який на основі повної або базової загальної середньої освіти здобув спеціальні уміння та знання, має відповідний досвід їх застосування для вирішення професійних завдань у певній галузі народного господарства.

    Молодший спеціаліст - освітньо-кваліфікаційний рівень вищої освіти особи, яка на основі повної загальної середньої освіти здобула неповну вищу освіту, спеціальні уміння та знання, достатні для здійснення виробничих функцій певного рівня професійної діяльності, що передбачені для первинних посад у певному виді економічної діяльності.

    Після набрання чинності Законом про вищу освіту диплом про вищу освіту за освітньо-кваліфікаційним рівнем молодшого спеціаліста (початкова вища освіта) прирівнюється до диплома про вищу освіту за освітньо-професійним ступенем молодшого бакалавра.

    Виходячи з наведеного Ви здобуваєте послідовний рівень освіти.

    Для здобуття вищої освіти у 2024 р. приймаються:

    вступники на основі ПЗСО - для здобуття ступеня бакалавра, а також магістра медичного, фармацевтичного та ветеринарного спрямування;

    вступники на основі НРК5 - для здобуття ступеня бакалавра, магістра медичного, фармацевтичного та ветеринарного спрямування, зокрема зі скороченим строком навчання, з урахуванням вимог стандартів вищої освіти до рівня освіти осіб, які можуть розпочати навчання за освітніми програмами відповідної спеціальності та обсягу кредитів ЄКТС, необхідних для здобуття відповідного ступеня вищої освіти;

    вступники на основі НРК6 або НРК7 - для здобуття ступеня магістра;

    вступники на основі НРК7 - для здобуття ступеня доктора філософії / доктора мистецтва (в асистентуру-стажування).

    Власником ЄДЕБО та виключних майнових прав на її програмне забезпечення є держава. Розпорядником ЄДЕБО є Міністерство освіти і науки України, технічним адміністратором - державне підприємство «Інфоресурс», що належить до сфери управління розпорядника ЄДЕБО.

    Ви можете звернутися з заявою щодо аналювання такого запису. Я думаю це буде безрезультатно.

    Токмач Галина Миколаївна

    Добрий день!

    Враховуючи позицію МОН (https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/665/...), недивно, що у вашій довідці вказано, що поточне здобуття освіти порушує послідовності, визначеної частиною другої статті 10 Закону України "Про освіту". З урахуванням такої довідки ТЦК 100% відмовить Вам у відстрочці.

    При цьому, на мою думку, послідовність у вашому випадку не порушена і Ви маєте право на відстрочку.

    Так, відповідно до пункту 1 частини третьої статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту", а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури.

    ТОБТО, згідно Закону підставою для відстрочки є послідовність здобуваємого рівня освіти, а не послідовність навчання (як це трактує МОН у своєму листі).

    І на мою думку, така послідовність взагалі має підтверджуватися за домогою Виписки з ЄДЕБО (https://info.edbo.gov.ua/check-person/), в якій вказується інформація про навчання та документи про освіту.

    Стаття 10 Закону України "Про освіту" визначає наступні рівні освіти: дошкільна освіта; початкова освіта; базова середня освіта; профільна середня освіта; перший (початковий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти; другий (базовий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти; третій (вищий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти; фахова передвища освіта; початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти; перший (бакалаврський) рівень вищої освіти; другий (магістерський) рівень вищої освіти; третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень вищої освіти.

    У відповідності до приписів статті 5 Закону України «Про вищу освіту» визначено, що підготовка фахівців з вищою освітою здійснюється за відповідними освітніми програмами на таких рівнях вищої освіти: початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти; перший (бакалаврський) рівень; другий (магістерський) рівень; третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень. Здобуття вищої освіти на кожному рівні вищої освіти передбачає успішне виконання особою освітньої програми, що є підставою для присудження відповідного ступеня вищої освіти: 1) молодший бакалавр; 2) бакалавр; 3) магістр; 4) доктор філософії/доктор мистецтва.

    Статтею 6 вказаного вище закону також унормовано, що атестація - це встановлення відповідності результатів навчання (наукової або творчої роботи) здобувачів вищої освіти вимогам освітньої програми та/або вимогам програми єдиного державного кваліфікаційного іспиту. Атестація осіб, які здобувають ступінь молодшого бакалавра, бакалавра чи магістра, здійснюється екзаменаційною комісією, до складу якої можуть включатися представники роботодавців та їх об’єднань, відповідно до положення про екзаменаційну комісію, затвердженого вченою радою закладу вищої освіти (наукової установи). Заклад вищої освіти на підставі рішення екзаменаційної комісії присуджує особі, яка успішно виконала освітню програму на певному рівні вищої освіти, відповідний ступінь вищої освіти та присвоює відповідну кваліфікацію. Документ про вищу освіту видається особі, яка успішно виконала відповідну освітню програму та пройшла атестацію (стаття 7 вказаного вище закону). Встановлюються такі види документів про вищу освіту за відповідними ступенями: диплом молодшого бакалавра; диплом бакалавра; диплом магістра; диплом доктора філософії/доктора мистецтва. ОТЖЕ, для підтвердження здобутого рівня освіти студентам видається офіційний документ – диплом, у разі успішного проходження атестації.

    Фактично МОН самостійно визначив додаткову умову для отримання відстрочки (послідовність навчання) і зробив це звичайним листом-роз'ясненням, а не шляхом видачі відповідного нормативно-правового акту (наказу).

    При цьому, до наказу МОН 08.06.2018 № 620 "Про затвердження Положення про Єдину державну електронну базу з питань освіти" так і не було внесено зміни, згідно яких в ЄДЕБО вносяться дані про здобувача освіти за денною або дуальною формою стосовно того, порушує чи не порушує на підставі даних, 2 що містяться в ЄДЕБО, поточне здобуття освіти послідовності, визначеної частиною другою статті 10 Закону України «Про освіту».

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1132-18#n55

    "6. В ЄДЕБО вносяться такі дані про фізичних осіб:

    2) щодо здобувачів освіти - прізвище, ім’я, по батькові (за наявності); дата народження; тип, серія (за наявності), номер, ким і коли виданий документ, що посвідчує особу (для особи, якій не виповнилось 14 років - свідоцтво про народження; для особи, яка звернулася із заявою про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, і не має документів, що посвідчують особу - довідка про звернення за захистом в Україні); реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності); унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності); громадянство; стать; серія, номер, ким і коли виданий документ про освіту (науковий ступінь) особи з інформацією про здобуті нею рівень (освітньо-кваліфікаційний (кваліфікаційний) рівень), ступінь освіти, професію, спеціальність та спеціалізацію (у деяких випадках зазначаються напрям підготовки, освітня програма, професійна кваліфікація); про зарахування, відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення за спеціальністю, спеціалізацією, професією; рівень (освітньо-кваліфікаційний (кваліфікаційний) рівень), ступінь освіти, що здобувається, освітня програма; джерело фінансування здобуття освіти; назва факультету (відділення), структурного підрозділу; форма навчання; курс навчання; навчальна група; серія, номер, ким і коли виданий студентський (учнівський) квиток державного зразка особи з інформацією про назву факультету (відділення), структурного підрозділу, номер групи, форму навчання, дату видачі та строк дії квитка, цифрова фотографія (за наявності);"...

    Я розумію, що влада намагається не допустити зловживань зі сторони військовозобов'язаних. Тобто, коли особа відраховується на останньому курсі навчання, зокрема і за власним бажанням, а потім не повоновлюється на навчанні для отримання диплому, а знову вступає на цей же рівень освіти, щоб уникнути відстрочки. Однак, тоді таку умову (щодо послідовності не тільки здобуваємого рівня освіти, але і навчання) потрібно було прописувати у Законі про мобілізацію. А наразі такі листи-роз'яснення, які взагалі носять рекомендаційний характер і не мають жодної юридичної сили, не дозволяють студентам реалізувати своє законне право на відстрочку.

    Оскільки згідно пункту 62 Порядку № 560 здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України “Про освіту”, а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, надають до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки довідку про здобувача освіти, сформовану в Єдиній держаній електронній базі з питань освіти за формою, визначеною у додатку 9, та документи (нотаріально засвідчені копії документів), що підтверджують зарахування на навчання до інтернатури згідно з додатком 5.

    На жаль, на практиці ТЦК враховує лише зміст цієї довідки, однак не зміст пункту 1 частини третьої статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію". Тобто, склалалася ситуація, коли де-факто відстрочку надає МОН, а не ТЦК.

    Це при тому, що ні Законом про мобілізацію, ні будь-яким іншим нормативно-правовим актом не встановлено, що до повноважень МОН відноситься визначати порушує чи не порушує поточне здобуття освіти послідовності, визначеної частиною другою статті 10 Закону України «Про освіту». У свою чергу, згідно частини сьмої статті 23 Закону про мобілізацію перевірка підстав щодо надання військовозобов’язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та її оформлення здійснюється територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки.

    Враховуючи зазначене, вирішити ситуацію з відстрочкою можна лише в судовому порядку. Оскільки малоймовірно, що МОН що-небудь змінить за вашою вимогою. Хоча звичайно спробувати варто.

    Тобто, порядок ваших дій має бути наступним:

    1) звернутися у заклад освіти, щоб Вам сформували та видали довідку за формою 9 (https://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/92156/). Оскільки у довідці буде вказано, що Вами порушується послідовність освіти, то необхідно звертатися до МОН зі скаргою-вимогою зобов'язати заклад освіти оновити цю довідку, так як її зміст не відповідає/суперечить чинному законодавству. Також потрібно просити, щоб МОН надав окрему довідку про те, що Вами не порушується послідовність освіти.

    2) у разі відмови МОН - оскаржувати її в судовому порядку або подавати/направити в ТЦК пакет документів на відстрочку, та вже оскаржувати відмову ТЦК.

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/560-2024-%D0%BF#Text

    "У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.".

    До суду потрібно подавати дві заяви (одночасно):

    1) про визнання протиправним рішення комісії відповідача, оформлене протоколом від ___ № ___, про відмову у наданні позивачу відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації на особливий період відповідно до пункту 1 частини третьої статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»; зобов`язання відповідача прийняти рішення про надання позивачу відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації на особливий період на підставі ___статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

    2) про забезпечення позову, в якій він просити забезпечити позов шляхом заборони відповідачеві до набрання законної сили судовим рішенням у справі вчиняти дії щодо призову на військову службу під час мобілізації та переміщення позивача до військової частини з метою проходження військової служби в Збройних Силах України.

    Всього найкращого!


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Новое в блогах Юристи.UA

Советы юристов 16 0 10 сент. 2024
Советы юристов 27 0 9 сент. 2024
Советы юристов 101 0 7 сент. 2024