Задайте вопрос юристу

880 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Армия и мобилизация, 20 сентября 2024, вопрос №119745 650₴

Чи можна отримати відстрочку від мобілізації при повторному вступі після відрахування з першого курсу магістратури?

У 2020 році хлопець закінчив бакалаврат. Вступив до магістратури за іншою спеціальністю, у 2021 році був відрахований (у другому семестрі). Чи буде він мати право на відстрочку від мобілізації, якщо вступить зараз до магістратури за спеціальністю, за якою він навчався на бакалавраті? Чи таке здобуття освіти вважатиметься непослідовним?

Ответы юристов (7)

    Кирда Вячеслав Володимирович
    14.3%

    Вітаю Вас!

    У 2020 році хлопець закінчив бакалаврат. Вступив до магістратури за іншою спеціальністю, у 2021 році був відрахований (у другому семестрі). Чи буде він мати право на відстрочку від мобілізації, якщо вступить зараз до магістратури за спеціальністю, за якою він навчався на бакалавраті? Чи таке здобуття освіти вважатиметься непослідовним?

    На жаль, але його право на відстрочку просто НЕЗАКОННО забрато Міністерством освіти і науки України. Нижче пояснюю, чому так.

    За логікою МОН, Ви вже використали шанс на здобуття освіти магістра, який ба надавав Вам право на відстрочку.

    Нова постанова КМУ від 16.05.2024 № 560 "Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період" передбачає новий формат довідки - ДОВІДКА про здобувача освіти за даними єдиної державної електронної бази з питань освіти.

    До того ж, 03 червня 2024 року о 18.55 год Міністерство освіти і науки публікує новину - "ДОВІДКА ПРО ЗДОБУВАЧА ОСВІТИ ВІДТЕПЕР ДОСТУПНА ДЛЯ ФОРМУВАННЯ В ЄДЕБО".

    До новини додано за окремою вкладкою лист МОН від 03.06.2024 № 1/9758 "ПРО ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ В ЄДЕБО ДОВІДКИ ПРО ЗДОБУВАЧА ОСВІТИ".

    Коротко позиція МОН є наступною - якщо Ви вступили на ОС бакалавра або магістра, були відраховані з цього рівня за певних причин, потім повторно були зараховані (не поновлені або переведені), ПОСЛІДОВНІСТЬ за логікою МОН ПОРУШУЄТЬСЯ.

    !!! Моя позиція з цього питання однозначна: раніше здобутий рівень має підтверджуватися дипломом.

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про вищу освіту

    Стаття 7. Документи про вищу освіту1. Документ про вищу освіту видається особі, яка успішно виконала відповідну освітню програму та пройшла атестацію.

    2. Встановлюються такі види документів про вищу освіту за відповідними ступенями:

    диплом молодшого бакалавра;

    диплом бакалавра;

    диплом магістра;

    диплом доктора філософії/доктора мистецтва.

    5. Невід’ємною частиною диплома молодшого бакалавра, бакалавра, магістра, доктора філософії/доктора мистецтва є додаток до диплома європейського зразка, що містить структуровану інформацію про завершене навчання. У додатку до диплома наводиться інформація про результати навчання особи, освітні компоненти, отримані оцінки і здобуту кількість кредитів ЄКТС, а також відомості про національну систему вищої освіти України.

    10. Інформація про видані дипломи вноситься закладами вищої освіти, крім вищих військових навчальних закладів, до Єдиної державної електронної бази з питань освіти.

    Нічого цього і близько щодо Вас у них немає, але реалії є складними. Мусимо розуміти, якою є політика влади з цього питання.

    Щодо судового оскарження, то у даній ситуації ключовим елементом даного питання є ДОВІДКА, по якій заклади освіти мають право вносити корективи у графу щодо послідовності. Якщо це так, варто звертатися до закладу освіти, вимагати від них керуватися вимогами ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", а не листом МОНу.

    Звісно, вони відмовлять, і у такій ситуації проти закладу освіти потрібно подавати позов до суду про зобов'язання вчинити певні дії.

    Якщо все таки ВУЗи не мають права вносити свої корективи, належним відповідачем я б обрав Міністерство освіти і науки України.

    Є інший варіант - готувати документи про здобуття освіти в обхід ДОВІДКИ, а потім оскаржувати відмову ТЦК та СП у наданні відстрочки. Але проблема полягає в тому, що сам по собі процес оскарження не зупиняє мобілізацію.

    До прикладу, на сьогодні ще відсутні рішення судів по суті даних спорів, однак провадження по декільком вже відкриті, а тому уважно опостерігаємо за розвитком.

    ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

    У Х В А Л А про відкриття провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи

    20 серпня 2024 року Чернігів Справа № 620/10854/24

    Суддя Чернігівського окружного адміністративного суду В.В. Падій, перевіривши матеріали позовної заяви ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 ) до Міністерства освіти та науки України (просп. Берестейський, буд. 10, м. Київ, 01135, код ЄДРПОУ - 38621185), третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Державне підприємство «Інфоресурс» (вул. О. Довженка, буд. 3, м. Київ, код ЄДРПОУ - 37533381), третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ - НОМЕР_2 ) про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії,

    В С Т А Н О В И В:

    ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Міністерства освіти та науки України, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Державне підприємство «Інфоресурс» третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії.

    -визнати протиправним рішення Міністерства освіти і науки України щодо відображення в довідці ЄДЕБО № 77207 від 14.06.2024 інформації про порушення послідовності здобуття освіти, визначеній частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту" щодо ОСОБА_1 ;

    -зобов`язати Міністерство освіти і науки України внести зміни до ЄДЕБО і виготовити нову довідку з відображенням в довідці інформації про відсутність порушення послідовності здобуття освіти, визначеній частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту" щодо ОСОБА_1 .

    Обґрунтовуючи вимоги, позивач вказує на порушення відповідачем у спірних правовідносинах чинного законодавства України на момент їх виникнення, що стало підставою для його звернення до суду.

    При ознайомленні з позовною заявою суддею встановлено, що позивачем пред`явлено вимоги, які згідно з частиною 6 статті 12 КАС України, належать до справ незначної складності (пункт 20 частини 1 статті 4; частина 2 статті 12 КАС України) та у відповідності до частини 1 статті 257, частини 5 статті 262 КАС України підлягають розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, за наявними у справі матеріалами.

    Позовна заява відповідає вимогам, встановленим статтями 160, 161, 172 КАС України, подана особою, яка має адміністративну процесуальну дієздатність та у строк, установлений законом; підсудна Чернігівському окружному адміністративному суду.

    Для встановлення фактичних обставин, які мають значення для вирішення справи, суддя пропонує відповідачу надати суду копії усіх наявних документів, що стосуються предмету позову, засвідчені належним чином.

    Керуючись статтями 4, 12, 80, 160-162, 171, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суддя

    У Х В А Л И В:

    1.Прийняти позовну заяву та відкрити провадження в адміністративній справі. Справа буде розглядатися одноособово суддею Падій В.В. за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

    2.Витребувати у відповідача копії усіх наявних документів, що стосуються предмету позову, засвідчені належним чином.

    З повагою!

    Айвазян Юрій Климентійович
    14.3%

    Доброго дня, Карина!

    За логікою МОН таке здобуття освіти буде вважатись непослідовним. Ви формували виписку з ЄДЕБО? Чи є у базі запис про відрахування з ВНЗ?

    "Порушення" полягає у алгоритмі МОН, який був розроблений для формування довідки з ЄДЕБО. Вся проблема в тому, що за Міністерство прирівнює відрахування до ВЖЕ ЗДОБУТОГО рівня освіти. Отже, у зв'язку із відрахуванням з ВНЗ у 2021 році - у довідці з ЄДЕБО, скорше за все, буде зазначено "Ні, порушує". З таким записом чоловік не зможе оформити відстрочку в ТЦК.

    Лист МОН "Про особливості формування в ЄДЕБО довідки про здобувача освіти":

    "в іншому випадку (коли у порівнянні з даними про здобуту освіту послідовність рівнів не порушено) здійснюється автоматична перевірка даних усіх записів про здобуття особою освіти, що містяться в ЄДЕБО, – якщо наявна інформація про навчання, рівень якого не нижче рівня поточного навчання, за яким формується Довідка, у згаданому вище полі зазначається «Ні, порушує»"

    Стаття 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" надає чоловіку право на відстрочку, оскільки станом на зараз він збирається здобувати рівень освіти вищий за раніше здобутий.Так як чоловік не отримав диплом "магістра", то як можна говорити про те, що він вже здобув вищезгаданий рівень освіти?

    Відповідно "Про вищу освіту":

    Стаття 5. Рівні та ступені вищої освіти:

    1. Підготовка фахівців з вищою освітою здійснюється за відповідними освітніми програмами на таких рівнях вищої освіти:

    початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти;

    перший (бакалаврський) рівень;

    другий (магістерський) рівень;

    третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень.

    2. Здобуття вищої освіти на кожному рівні вищої освіти передбачає успішне виконання особою освітньої програми, що є підставою для присудження відповідного ступеня вищої освіти:

    1) молодший бакалавр;

    2) бакалавр;

    3) магістр;

    4) доктор філософії/доктор мистецтва;

    Стаття 6. Атестація здобувачів вищої освіти

    1. Атестація - це встановлення відповідності результатів навчання (наукової або творчої роботи) здобувачів вищої освіти вимогам освітньої програми та/або вимогам програми єдиного державного кваліфікаційного іспиту.

    2. Атестація осіб, які здобувають ступінь молодшого бакалавра, бакалавра чи магістра, здійснюється екзаменаційною комісією, до складу якої можуть включатися представники роботодавців та їх об’єднань, відповідно до положення про екзаменаційну комісію, затвердженого вченою радою закладу вищої освіти (наукової установи).

    Заклад вищої освіти на підставі рішення екзаменаційної комісії присуджує особі, яка успішно виконала освітню програму на певному рівні вищої освіти, відповідний ступінь вищої освіти та присвоює відповідну кваліфікацію.

    Стаття 7. Документи про вищу освіту

    1. Документ про вищу освіту видається особі, яка успішно виконала відповідну освітню програму та пройшла атестацію.

    2. Встановлюються такі види документів про вищу освіту за відповідними ступенями:

    диплом молодшого бакалавра;

    диплом бакалавра;

    диплом магістра;

    диплом доктора філософії/доктора мистецтва.

    3. У документі про вищу освіту зазначаються назва закладу вищої освіти (наукової установи), що видав цей документ (у разі здобуття вищої освіти у відокремленому підрозділі закладу вищої освіти (наукової установи) - також назва такого підрозділу), назва освітньої програми, а також кваліфікація, що складається з інформації про здобутий особою ступінь вищої освіти, спеціальність (крім міждисциплінарних освітніх програм), спеціалізацію, предметну спеціальність (за наявності) та професійні кваліфікації (у разі присвоєння).

    Отже, якщо чоловік має наміри здобути рівень освіти у ВНЗ та отримати відстрочку саме у зв'язку з навчанням, то йому потрібно подавати позов до МОН, оскільки вирішити дане питання у досудовому порядку чоловік не зможе. Тобто, у нього є можливість та право написати відповідні заяви до МОН або ДП "Інфоресурс", однак, позитивного вирішення питання у такий спосіб домагтися не можливо.

    Не бачу сенсу подавати позов проти закладу освіти, оскільки останній формує довідку на підставі алгоритму МОН та немає права вносити виправлення у реєстр або ж саму довідку. Тільки втратите кошти та час.

    Судитись з ТЦК, також не сама найкраща ідея, так як військкомат повинен надати відстрочку військовозобов'язаному при наявному підтвердженні здобуття рівня освіти, який є вищим за вже здобутий, і цим підтвердженням є довідка ЄДЕБО. Тобто, ТЦК не може надати відстрочку, якщо у довідці зазначено "Ні, порушує".

    Щодо рішення суду по справі, то на це питання відповісти складно, оскільки воно залежить виключно від судді. Можна аналізувати рішення судів, спиратись на практику (якої доречи станом на зараз ще немає, оскільки тільки почали подавати відповідні позови), але в кінцевому варіанті отримати прямопротилежне, ніж очікувалось.

    Також Ви повинні розуміти, що навіть з урахуванням рішення суду на користь чоловіка, МОН, скорше за все, подасть апеляційну скаргу, а отже, справа може тривати, як мінімум півроку.

    Тож, Вам необхідно все зважити та прийняти рішення, чи готові Ви до судового процесу або ж чоловік шукатиме іншу підставу для відстроки.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Дерій Владислав Олегович
    14.3%

    Доброго дня!

    Який вік хлопця?

    Хлопець матимете право на відстрочку лише у разі ПОНОВЛЕННЯ на магістратурі.

    Повторний вступ на магістратуру розцінюється як порушення послідовності здобуття освіти.

    Проте, ситуація ускладнюється тим, що згідно Наказу МОН № 910 від 24.06.2024 року: https://ips.ligazakon.net/document/RE42290?from=legislation&hide=true тимчасово до 01 січня 2025 року призупиняється поновлення (включаючи допуск до освітнього процесу після завершення строку переривання навчання) на денну або дуальну форми здобуття освіти (крім певних категорій осіб).

    Тому, якщо хлопцю більше 25 років - можуть бути складнощі в оформленні відстрочки.

    Згідно пункту 1 частини 3 статті 23 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію":

    ".. Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також: здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за РАНІШЕ ЗДОБУТИЙ рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту", а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури..."

    Згідно частини 2 статті 10 ЗУ "Про освіту"

    Рівнями освіти є:

    • дошкільна освіта;
    • початкова освіта;
    • базова середня освіта;
    • профільна середня освіта;
    • перший (початковий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти;
    • другий (базовий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти;
    • третій (вищий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти;
    • фахова передвища освіта;
    • початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти;
    • перший (бакалаврський) рівень вищої освіти;
    • другий (магістерський) рівень вищої освіти;
    • третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень вищої освіти.

    Отже, спеціальність та вік не мають значення, але щоб мати право на відстрочку хлопець повинен здобувати рівень освіти, що є вищим за попередній. Тому, якщо він відрахувався з магістратури та не отримав диплом магістра - при повторному вступі на магістратуру - згідно Закону він повинен мати право на відстрочку.

    Проте, для оформлення відстрочки військовозобов'язаному необхідно надати ТЦК :

    1. Заяву про відстрочку (Додаток 4 до Постанови КМУ № 560 від 16.05.2024 року «Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»)

    2. Довідку про здобувача освіти, сформована в Єдиній державній електронній базі з питань освіти. (Додаток 9 до Постанови КМУ № 560 від 16.05.2024 року «Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»)

    3. Військово-обліковий документ. Для військовозобов'язаних - військовий квиток або тимчасове посвідчення військовозобов'язаного.

    Як бачите, головним документом для оформлення відстрочки є саме довідка з ЄДБО.

    Якщо в довідці буде зазначено, що послідовність освіти зберігається - тоді хлопець може сміливо йти до ТЦК та оформлювати відстрочку.

    Якщо в довідці з ЄДБО зазначено, що порушена послідовність освіти - він може спробувати оскаржити дане рішення ВНЗ у судовому порядку

    Для оскарження довідки ЄДБО потрібно звернутись Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Міністерства освіти і науки України, ДП “Інфоресурс” та ВНЗ (далі - відповідачі), в якому зобов`язати їх внести зміни до довідки ЄДБО.

    Позовні вимоги мотивувати тим, що порушено право на отримання довідки ЄДБО, в якій вказано, що не порушується послідовності здобуття освіти.

    Перед зверненням до суду потрібно звернутись до ДП "Інфоресурс" з листом щодо коригування даних у ДОВІДЦІ ЄДБО.

    Перелік документів для звернення до суду - позовна заява, копію довідки ЄДБО, виписку з ЄДБО (https://info.edbo.gov.ua/check-study), лист-відповідь на Ваше звернення до ДП "Інфоресурс", копії документів про здобуту освіту.

    На даний час немає судової практики по цьому питанню, адже сам по собі процес оскарження даної довідки займе від 2-3 місяців і більше.

    Крім того, не виключено, що після виграшу в першій інстанції, МОН подасть до апеляції або касації. Тому саме оскарження може затягнутися більше року.

    Лише після того, як будуть судові прецеденти можна говорити про доцільність відстоювання своїх інтересів у судовому порядку.

    Якщо Ви не готові судитися із закладом освіти - потрібно спробувати поновитися у ВНЗ або розглянути інші підстави для відстрочки передбачені статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

    На жаль, згідно Наказу МОН № 910 від 24.06.2024 року: https://ips.ligazakon.net/document/RE42290?from=legislation&hide=true тимчасово до 01 січня 2025 року призупиняється поновлення (включаючи допуск до освітнього процесу після завершення строку переривання навчання) на денну або дуальну форми здобуття освіти, крім наступних категорій осіб:

    • особи, визначені частинами першою, третьою, п'ятою, шостою статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", за умови підтвердження відповідного права засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Порталу Дія) або шляхом електронної інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром призовників, військовозобов'язаних та резервістів та Єдиною державною електронною базою з питань освіти;
    • особи, які на дату поновлення не досягли 25-річного віку, за умови наявності інформації про попереднє навчання в Єдиній державній електронній базі з питань освіти;
    • здобувачі вищої освіти, які мали перерву у навчання у зв'язку з вагітністю та пологами або доглядом за дитиною до досягнення нею трирічного віку (шестирічного віку у передбачених законодавством випадках);
    • особи, звільнені з військової служби після 24 лютого 2022 року;
    • особи, які поновлюються для здобуття освіти за медичними або фармацевтичними спеціальностями, за умови наявності інформації про попереднє навчання в Єдиній державній електронній базі з питань освіти;
    • особи, яким було надано академічну відпустку тривалістю не більше одного року за медичними показаннями, у зв'язку з участю в програмі академічної мобільності або у зв'язку із сімейними обставинами, за умови наявності інформації про попереднє навчання в Єдиній державній електронній базі з питань освіти;
    • особи, які поновлюються до складу курсантів вищих військових навчальних закладів, закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти.

    Тому хлопцю потрібно перед вступом проконсультаватися з ВНЗ чи будуть Вони слідувати рекомендаціям МОН та який у нього буде статус після вступу до навчання.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Турчин Ярослав Олександрович
    14.3%

    ВІТАЮ ВАС, КАРИНА!

    Якщо в ЄДЕБО є запис, що така особа вступала і була відрахована з магістратури, то він отримає довідку з ЄДЕБО із записом - "Ні, порушує".

    Тож не зможе отримати відстрочку в ТЦК, бо за алгоритмами, які запровадило Міністерство освіти і науки України, він вважається таким, що порушує послідовність здобуття вищої освіти, бо ж бачте вже 1 раз вступав. І при цоому некомпетентних невігласів в МОН не турбує, що фактом здобуття освіти - є отримання диплому. Вони це бачать таким чином. Незаконність листа МОН і впливу на ЄДЕБО при цьому ніхто не оскаржив, а незаконність довідок на всю Україну наразі оскаржило аж 5 чоловік. При цьому ще ні один суд не прийняв рішення у цих справах, хоча деякі тривають більше 3-х місяців.

    Єдиний шанс, якщо заклад неналежно вів облік і не вніс в ЄДЕБО дані про студента, який вступив і був відрахований. Такі випадки у практиці бувал досить часто.

    Щоб перевірити чи є дані про особу в ЄДЕБО, хлопець має перейти на сайт ЄДЕБО і за своїм електронним підписом або ДІЯ.Підписом перевірити дані шляхом отримання Виписки з ЄДЕБО.

    https://info.edbo.gov.ua/check-person/

    Там все буде видно. Як первірите - повідомте результат. Тоді можна буде казати однозначно про песпективи.

    Інших варіантів на жаль немає. Судитися також сенсу немає. Бо час піде, а МОН може нацькувати на позивача - хлопця ТЦК.

    Особисто я притримуюсь думки, що це неможливо оскаржити в суді подібну довідку чи дії МОН, адже чисто по строкам Ви фізично не встигнете оскаржити, отримати рішення навіть в теорії позитивне і не бути мобілізованим. При цьому МОН 100 % нацькує на Вас ТЦК з метою розправи за звернення до суду - шляхом персональної замовної мобілізації.

    Всі юристи і адвокати, і правозахисники, на жаль, лише плескають язиком з червня 2024 року... але по факту немає жодного рішення суду за фактом незаконних дій МОН України шляхом видання Листа МОН "Про особливості формування в ЄДЕБО довідки про здобувача освіти" № 1/9758-24 від 03.06.2024 р. та зловживання впливом на підпорядкованого МОН розпорядника ЄДЕБО - Державне підприємство "Інфоресурс".

    https://mon.gov.ua/npa/pro-osoblyvosti-formuvannia...

    Пройшло з червня вже 3 місяці. Ніхто нічого не оскаржив. Як думаєте, якби були хоч якісь перспективи, то невже не було б хоч одного позову? - Звісно були б.

    Звісно окремі спроби є. Але знову-таки - кожен за себе і жодного позитивного рішення на користь людей я ще не зустрічав.

    Кейс № 1 в м. Хмельницькому

    Ось наприклад в Хмельницькому ОСОБА_1 звернувся в Хмельницький окружний адміністративний суд з позовною заявою до Міністерства освіти і науки України, в якій просить суд визнати бездіяльність Міністерства освіти і науки України щодо невнесення змін до системи ЄДЕБО щодо ОСОБА_1 в частині послідовності навчання, - протиправною.

    Представником позивача 20.08.2024 подано заяву про відкликання позовної заяви на підставі п. 2 ч. 4 ст. 169 Кодексу адміністративного судочинства України.

    https://reyestr.court.gov.ua/Review/121136026

    Я далекий думки, що позов відкликали, бо МОН пристав на вимоги позивача.

    Кейс № 2 у м. Хмельницькому. Справа № 560/12594/24

    Ось ще одна справа з Хмельницького. Справа № 560/12594/24

    https://reyestr.court.gov.ua/Review/121331651

    Тут суддя зі старту залишив позов без руху. Позивач звернувся до суду 28.08.2024 р. Ухвала винесена 03.09.2024 р.

    При цьому суд звертає увагу на те, що позовна заява має містити конкретизовані відомості про суб`єкта владних повноважень, який порушив права позивача, вказувати на право, що підлягає захисту та яке порушив відповідач, конкретні обставини чи факти, з якими позивач пов`язує порушення свого права та які утворюють привід для звернення до суду, а також містити такі ж конкретні вимоги до відповідача, які суд має застосувати з метою захисту порушеного права.

    Аналогічної позиції притримується і Верховний Суд, зокрема в ухвалі від 08 листопада 2021 року у справі №9901/357/21.

    Знаєте як називаються такі ухвали суду, щоб не відкривати провадження? - Класична схема "Динамо" (не Київ).

    Проте, станом на 12.09.2024 р. суд наче ухвалив рішення про відкриття провадження по справі. Тож слідкуємо.

    Кейс № 1 у м. Чернігові. Справа № 620/10854/20

    Також є справа в Чернігівському окружному адміністративному суді. Справа № 620/10854/24. 20 серпня 2024 року відкрито судом провадження у справі, вирішено її розглядати за правилами спрощеного провадження без виклику сторін. Станом на зараз - справу не розглянуто. Також слідкуємо.

    https://reyestr.court.gov.ua/Review/12111274

    Кейс у м. Дніпрі. Справа № 160/21959/24

    Відкрито провадження у справі 20 серпня 2024 р. Справа на розгляді.

    https://reyestr.court.gov.ua/Review/121159675

    Кейс в Донецькому окружному адміністративному суді. Справа № 200/5372/24

    Ухвалою від 09 серпня 2024 року Справа №200/5372/24 - відкрито провадження по справі. Поки що судового рішення немає.

    https://reyestr.court.gov.ua/Review/120916556

    Кейс № 2 у м. Чернігові. Справа № 620/10031/24.

    Дууужеее цікава справа. Тут представник позивача вирішив погратися в законність і верховенство права.

    Подав заяву про забезпечення позову шляхом заборони ТЦК його мобілізувати. При цьому до суду позивач звернувся 17.07.2024 р.,

    Спочатку суддя погралася в "Динамо", ухваливши залишити позов без руху. Начебто позивач не обгрунтував чим порушує протиправна довідка з ЄДЕБО його права.

    https://reyestr.court.gov.ua/Review/120577869

    09.08.2024 р. суддя все ж прийняла позовну заяву до розгляду.

    https://reyestr.court.gov.ua/Review/120921507

    Першу спробу забезпечити позов - суддя повернула без розгляду 14.08.2024 р.

    https://reyestr.court.gov.ua/Review/121007676

    Вдруге, у забезпеченні позову було відмовлено вже 21.08.2024 р.

    https://reyestr.court.gov.ua/Review/121136439

    Як думаєте, чому позивач не одразу подав заяву про забезпечення позову шляхом заборони ТЦК його мобілізувати, а потім? - Правильно. Бо МОН України провів комунікацію з ТЦК і особу почали активно шукати, щоб мобілізувати. При цьому адміністративні суди України - як завжди - не вбачають проблеми в тому, що їх рішення може бути не тільки не ефективним, але вже й не актуальним, якщо особа буде вже в навчальному центрі ЗСУ у статусі військовослужбовець. А тому - відмовляють у забезпеченні позовів будь-яким шляхом.

    Про інші справи, які б станом на зараз розглядали суди України - мені особисто та Єдиному державному реєстру судових рішень - не відомо.

    Це рішення було не юридичним, а політичним. Тому держава охороняє себе від його перегляду чи скасування судами.

    Ситуація дуже складна. Дійсно в такому випадку теоретично треба оскаржувати незаконні дії Міністерства освіти і науки України та підпорядкованого йому ДП "Інфоресурс", які всупереч чинному законодавству ввели незаконні алгоритми в функціонал ЄДЕБО, який блокує видання довідок, які б підтверджували юридичні факти у відповідності з вимогами Законів України "Про освіту", "Про вищу освіту".

    Власником ЄДЕБО та виключних майнових прав на її програмне забезпечення є держава. Розпорядником ЄДЕБО є Міністерство освіти і науки України, а технічним адміністратором - державне підприємство «Інфоресурс», що належить до сфери управління Міністерства освіти і науки України.

    Заклад освіти не може впливати на ЄДЕБО та формування довідки. Теоретично це може зробити ДП "Інфоресурс" як технічний адміністратор бази. Вони це роблять або на виконання рішення суду, або за дорученням Міністерства освіти і науки України.

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин

    Карпенко Андрій Володимирович
    14.3%

    Вітаю!

    НАЖАЛЬ, ВИ НЕ МАЄТЕ ПРАВА НА ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ.

    ЯКЩО В ДОВІДЦІ ЄДЕБО ЗАЗНАЧЕНО, ЩО ВИ ПОРУШУЄТЕ ПОСЛІДОВНІСТЬ ОСВІТИ, ВИ НЕ ЗМОЖЕТЕ ОТРИМАТИ ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ - СПЕЦІАЛЬНІСТЬ НЕ МАЄ ЗНАЧЕННЯ.

    ЦЮ ДОВІДКУ СПРОБУЙТЕ ОСКАРЖИТИ.

    ВАМ ДЛЯ ПОЧАТКУ ТРЕБА ЗВЕРНУТИСЯ ЗА РОЗЯСНЕННЯМ ТА ВИМОГОЮ ПРО ЗМІНУ ІНФОРМАЦІЇ В РЕЄСТРІ ДО МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ.

    Закон України

    "Про освіту "

    Стаття 74. Єдина державна електронна база з питань освіти

    5. Держателем Електронної бази та публічних електронних реєстрів у сфері освіти (далі - держатель Електронної бази) є центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, що здійснює організаційні заходи, пов’язані із забезпеченням функціонування Електронної бази та її складових.

    Власником Електронної бази є держава в особі центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки.

    Адміністратором Електронної бази та публічних електронних реєстрів у сфері освіти (далі - адміністратор Електронної бази) є визначена Кабінетом Міністрів України юридична особа, що належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки.

    ххх

    У системі освіти діє Єдина державна електронна база з питань освіти (далі – ЄДЕБО) - автоматизована система, функціями якої є збір, верифікація, оброблення, зберігання та захист інформації про систему освіти.

    Власником ЄДЕБО та виключних майнових прав на її програмне забезпечення є держава. Розпорядником ЄДЕБО є Міністерство освіти і науки України,а технічним адміністратором - державне підприємство «Інфоресурс», що належить до сфери управління Міністерства освіти і науки України.

    Обробка і захист інформації здійснюються в ЄДЕБО відповідно до вимог законодавства у сфері захисту інформації, що перебуває у власності держави.

    Головним призначенням ЄДЕБО є забезпечення фізичних та юридичних осіб інформацією в галузі освіти.

    Лист МОН № 1/9758 від 03.06.24 року "Про особливості формування в ЄДЕБО довідки про здобувача освіти" :

    https://ru.osvita.ua/legislation/other/92239/

    Цим Листом визначено алгоритм формування Довідки.

    АЛЕ ВІН НЕ Є НОРМАТИВНИМИ ДОКУМЕНТОМ, НЕ ЗАРЕЄСТРОВАНИЙ В МІНЮСТІ ТА ПОРУШУЄ ПРАВА ГРОМАЛЯН,

    ххх

    Згідно з вимогами Закону «Про доступ до публічної інформації» відповідь на запит має бути надано не пізніше п’яти робочих днів з дня отримання запиту.

    Відповідно до статті 23 Закону «Про доступ до публічної інформації», рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації можуть бути оскаржені до керівника розпорядника, вищого органу або суду.

    Запитувач має право оскаржити:

    • відмову в задоволенні запиту на інформацію;
    • відстрочку задоволення запиту на інформацію;
    • ненадання відповіді на запит на інформацію;
    • надання недостовірної або неповної інформації;
    • несвоєчасне надання інформації;
    • невиконання розпорядниками обов’язку оприлюднювати інформацію відповідно до статті 15 цього Закону;
    • інші рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації, що порушили законні права та інтереси запитувача.

    Оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації до суду здійснюється відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України: «Згідно із пунктом 81 частини першої статті 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення у справах про правопорушення, що розглядаються органами, зазначеними в статтях 218-221 цього кодексу, протоколи про правопорушення мають право складати уповноважені особи секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини або представники Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини (стаття 2123 «Порушення права на інформацію» (крім порушень права на інформацію відповідно до Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність»)».

    СУДОВОЇ ПРАКТИКИ З ЦЬОГО ПИТАННЯ ПОКИ НЕМАЄ.

    СПРОБУВАТИ ОСКАРЖУВАТИ ПОТРІБНО, БО ЛИСТИ НЕ Є НОРМАТИВНИМИ ДОКУМЕНТАМИ.

    СТАТТЯ 19 КОНСТИТУЦІЇ УКРАЇНИ:

    "Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України."

    Богун Сергій Павлович
    14.3%

    Доброго дня.

    Згідно з ст. 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” призову в особливий період не підлягатимуть:

    Здобувачі професійної (професійно-технічної) освіти

    Здобувачі фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти та здобувають рівень освіти. Що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначений у частині другій статті Закону України "Про освіту".

    Докторанти

    Особи, зараховані на навчання до інтернатури.

    Підготовка фахівців з вищою освітою здійснюється за відповідними освітніми чи науковими програмами на різних рівнях вищої освіти:

    початковий рівень (короткий цикл)

    перший (бакалаврський) рівень

    другий (магістерський) рівень

    третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень

    науковий рівень.

    До відповідного територіального центру комплектування та соціальної підтримки подаються документи, зазначені у переліку згідно з додатком 5 до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. №560.

    В Вашому випадку це Довідка про здобувача освіти, сформована в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, або довідка закладу освіти про зарахування на навчання до інтернатури та довідка закладу охорони здоров’я про місце роботи на посаді лікаря-інтерна.

    Виходячи з Вашого опису ситуації в довідці буде зазначено - "Ні, порушує". Отже Ви не зможете оформити собі відстрочку.

    Комісія при ТЦКСП зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади. На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.

    Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення. У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6 до Порядку.

    У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7 до Порядку.

    Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.

    До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    Раджу переглянути інші підстави для отримання відстрочки передбачені ст. 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

    Згідно з нею не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:

    1) заброньовані на період мобілізації та на воєнний час за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, а також за підприємствами, установами і організаціями в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і перебувають на спеціальному військовому обліку;

    2) визнані в установленому порядку особами з інвалідністю або відповідно до висновку військово-лікарської комісії тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров’я на термін 6-12 місяців (з наступним проходженням військово-лікарської комісії);

    3) жінки та чоловіки, на утриманні яких перебувають троє і більше дітей віком до 18 років, крім тих, які мають заборгованість із сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму платежів за три місяці;

    4) жінки та чоловіки, які мають дитину (дітей) віком до 18 років, якщо другий з батьків такої дитини (дітей) помер, позбавлений батьківських прав, визнаний зниклим безвісти або безвісно відсутнім, оголошений померлим, відбуває покарання у місцях позбавлення волі, а також коли особа самостійно виховує та утримує дитину за рішенням суду або запис про батька такої дитини в Книзі реєстрації народжень здійснений на підставі частини першої статті 135 Сімейного кодексу України;

    5) жінки та чоловіки, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, які виховують дитину з інвалідністю віком до 18 років;

    6) жінки та чоловіки, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, які виховують дитину, хвору на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дитину, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, що підтверджується документом, виданим лікарсько-консультативною комісією закладу охорони здоров’я в порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, але якій не встановлено інвалідність;

    7) жінки та чоловіки, на утриманні яких перебуває повнолітня дитина, яка є особою з інвалідністю I чи II групи;

    8) усиновлювачі, на утриманні яких перебуває дитина (діти), яка (які) до моменту усиновлення була (були) дитиною-сиротою (дітьми-сиротами) або дитиною (дітьми), позбавленою (позбавленими) батьківського піклування, віком до 18 років, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, патронатні вихователі, на утриманні яких перебуває дитина-сирота (діти-сироти) або дитина (діти), позбавлена (позбавлені) батьківського піклування, віком до 18 років;

    9) зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю (батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), якщо вона сама потребує постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, померла (загинула), визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою, і батько чи мати дружини не має інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати за ними догляд), які за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребують постійного догляду;

    10) опікун особи, визнаної судом недієздатною;

    11) які мають дружину (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи;

    12) які мають дружину (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю III групи, встановленої внаслідок онкологічного захворювання, відсутності кінцівок (кінцівки), кистей рук (кисті руки), стоп ніг (стопи ноги), одного з парних органів, або за наявності у особи з інвалідністю III групи онкологічного захворювання, психічного розладу, церебрального паралічу або інших паралітичних синдромів;

    13) які мають одного із своїх батьків з інвалідністю I чи II групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи, за умови відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані їх утримувати (крім випадків, якщо такі особи самі є особами з інвалідністю, потребують постійного догляду, перебувають під арештом (крім домашнього арешту), відбувають покарання у вигляді обмеження чи позбавлення волі). У разі відсутності невійськовозобов’язаних осіб здійснювати догляд за особою з інвалідністю I чи II групи може лише одна особа з числа військовозобов’язаних за вибором такої особи з інвалідністю;

    14) члени сім’ї другого ступеня споріднення особи з інвалідністю I або II групи, зайняті постійним доглядом за нею (не більше одного та за умови відсутності членів сім’ї першого ступеня споріднення або якщо члени сім’ї першого ступеня споріднення самі потребують постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я). У разі відсутності членів сім’ї першого та другого ступеня споріднення норма цього пункту поширюється на членів сім’ї третього ступеня споріднення особи з інвалідністю I або II групи;

    15) жінки та чоловіки, які мають дитину (дітей) віком до 18 років і чоловіка (дружину), який (яка) проходить військову службу за одним із видів військової служби, визначених частиною шостою статті 2 Закону України "Про військовий обов’язок і військову службу";

    16) працівники органів військового управління (органів управління), військових частин (підрозділів) Міністерства оборони України, Збройних Сил України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Національної гвардії України, Державної прикордонної служби України, Управління державної охорони України, апарату Міністерства внутрішніх справ України та експерти установ експертної служби Міністерства внутрішніх справ України;

    17) державні службовці, які готують висновки до проектів нормативно-правових актів, проводять їх фахову, наукову, юридичну експертизу та/або експертизу прийнятих нормативно-правових актів, державні службовці, які безпосередньо виконують функції із забезпечення кібербезпеки, кіберзахисту та безпеки інформаційних технологій, роботи з розроблення програмного забезпечення, адміністрування баз даних, впровадження та підтримки новітніх інформаційно-комунікаційних технологій в органах, що забезпечують діяльність Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України;

    18) інші військовозобов’язані або окремі категорії громадян у передбачених законом випадках.

    19) наукові і науково-педагогічні працівники закладів вищої та фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій, які мають науковий ступінь, і педагогічні працівники закладів фахової передвищої освіти, професійної (професійно-технічної) освіти, закладів загальної середньої освіти, за умови що вони працюють відповідно у закладах вищої чи фахової передвищої освіти, наукових установах та організаціях, закладах професійної (професійно-технічної) чи загальної середньої освіти за основним місцем роботи не менш як на 0,75 ставки;

    20) жінки та чоловіки, чиї близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати або рідний (повнорідний, неповнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час проведення антитерористичної операції з числа:

    військовослужбовців або працівників утворених відповідно до законів України військових формувань, що захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення;

    працівників підприємств, установ, організацій, які залучалися до забезпечення проведення антитерористичної операції та загинули або пропали безвісти під час забезпечення проведення антитерористичної операції безпосередньо в районах та у період її проведення;

    осіб, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, за умови що в подальшому такі добровольчі формування були включені до складу утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів;

    осіб, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах її проведення у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, але в подальшому такі добровольчі формування не були включені до складу утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів і виконували завдання антитерористичної операції у взаємодії з утвореними відповідно до законів України військовими формуваннями та правоохоронними органами;

    21) жінки та чоловіки, чиї близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати або рідний (повнорідний, неповнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, а також під час забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії проти України під час дії воєнного стану;

    22) члени сімей (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати, рідний (повнорідний, неповнорідний) брат чи сестра) осіб, яким посмертно присвоєно звання Герой України за громадянську мужність, патріотизм, героїчне відстоювання конституційних засад демократії, прав і свобод людини, самовіддане служіння Українському народові, виявлені під час Революції Гідності (листопад 2013 року - лютий 2014 року).

    Корнійчук Євген Іванович
    14.2%

    Доброго дня, ви маєте право на відстрочку. Але це право треба буде відстоювати у суді, по за вашими обставинами вам ТЦК надасть відмову у наданні відстрочки. Отрмиайте відмову у письмовому вигляді, та звертайтесь до суду для її оскарження.

    У зв'язку зі змінами підстава виглядає так:

    • здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України “Про освіту”, а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури;

    Послідовність вищої освіти у вашому випадку зберігається.

    • початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти – молодший бакалавр (коледж ЧНУ);
    • перший (бакалаврський) – бакалавр;
    • другий (магістерський) – магістр;
    • третій (освітньо-науковий) – доктор філософії;
    • науковий рівень – доктор наук.

    Для отримання відстрочки вам потрібно подати заяву на ім'я комісара тцк про надання відстрочки від мобілізації додавши до неї нотаріально завірені копії таких документів

    Студентський квиток

    Наказ про зарахування до навчального закладу

    Довідка з навчального закладу Форми 20.

    довідка про здобувача освіти, сформована в Єдиній державній електронній базі з питань освіти ( https://info.edbo.gov.ua/check-person/ )

    Цих документів цілком достатньо для отримання відстрочки, додатково можно додати ще договір з навчальним закладом, чек про оплату навчання

    Заяву пишіть у двох екземплярах щоб на одному поставили штамп про її прийняття, і вона залишилась доказом її подачі.

    Пунктом 63 Пастанови 560 передбачено у разі подачі заяви на відстрочку на ВЛК не мають право направляти. Тому при вступі, одразу подавайте заяву.

    Зразок заяви додається.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України