Начните консультацию с юристом онлайн
Добрий день.
Підкажіть, будь ласка, як правильно та послідовно діяти аспіранту в такій ситуації:
- вік 34 роки;
- ВОД - приписне посвідчення;
- дані оновлені 10 липня через ЦНАП (в графах «Звання», «ВОС», «Дата ВЛК» стоять прочерки. Але факт оновлення даних є);
- з 1.10.2024 по 30.09.2028 навчаюсь в аспірантурі (наказ від 10.09.24).
- В ТЦК був у 2014 році, з тих пір повісток не було, в розшуку не перебуваю.
Питання:
1. Чи маю я особисто повідомити ТЦК про наявність довідки про право на відстрочку, щоб вони надали мені цю відстрочку? Чи навчальний заклад їх сам повідомить в 7-денний термін і цього буде достатньо?
2. Чи зобов'язаний я проходити ВЛК?
Якщо так, то коли? Наскільки знаю, до рішення про надання відстрочки - не мають права направити на ВЛК. А після надання відстрочки - теж не мають права (на підставі діючої відстрочки). Але у мене приписне, тому тут може бути інша правова ситуація…
3. Згідно якого нормативно-правового документа мені можуть виписати штраф і за що? Теоретично не можуть, так як:
а) порушення обліку було ще у віці 27 років (а це пройшло більше року з моменту вчинення правопорушення);
б) з моменту виявлення правопорушення скоро пройде більше 3х місяців (оновив дані 10.07), що теж унеможливить накладання штрафу.
Одним словом, у мене є 3 варіанти:
1) нічого не робити, нехай навчальний заклад сам подає довідку про навчання, а в мене на випадок перевірки документів є роздруківка з Резерв+ та Довідка про навчання. І надіятись, що це проходитиме 4 роки.
2) надіслати Укрпоштою рек.листом документи: Заява про надання відстрочки, Довідка про навчання, Витяг з Наказу про зарахування, Копії Дипломів. І надіятись, що вони просто підтвердять і не чіпатимуть мене.
3) Надіслати ці всі документи Укрпоштою, далі вони відправлять рішення про надання відстрочки, запросять мене в ТЦК, де я пройду ВЛК, отримаю ВОД (а так як рішення по відстрочці буде позитивне, то мобілізаційної повістки не отримаю)
Похожие вопросы
Кодексы Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНовое в блогах Юристи.UA
Ответы юристов (4)
Юрист, г. Полтава, 4 года опыта
Общаться в чатеВітаю Вас!
Щоб оформити відстрочку - Ви маєте подати заяву до ТЦК.
Згідно пунтку 58 постанови КМУ 560 За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих та посадових (службових) осіб, зазначених у підпунктах 16-23 пункту 1 додатка 5) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.
Ви можете спочатку відправити заяву та документи про відстрочку рекомендованим листом з описом вкладеного.
Вже є достатньо судових рішень, де Cуд звертає увагу, що обов`язок «особисто подати», не є тотожним обов`язку «особисто прибути», при цьому ні Закон України «Про військовий обов`язок і військову службу», ні Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", ні Порядок № 560 не зобов`язують військовозобов`язаного особисто прибувати до територіального центру комплектування та соціальної підтримки для реалізації права на відстрочення від призову під час мобілізації з підстав, передбачених статтею 23 Закону № 3543-ХІІ.
Таким чином, відсутність належним чином оформленого рішення про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації або мотивованої відмови у наданні відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на думку суду, свідчить про протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень.
Тому, якщо Ви подасте заяву про відстрочку укрпоштою існують такі варіанти розвитку подій:
1. Вам нададуть відстрочку.
2. Вам відмовлять у відстрочці
3. Вашу заяву взагалі не розлянуть та не нададуть Вам відповідь.
В двох останніх випадках Ви можете оскаржити протиправну бездіяльність ТЦК в судовому порядку.
При особистому візиті до ТЦК готуєте 2 заяви про відстрочку та такі ж самі документи, що відправили поштою. Якщо бажаєте – можете зробити нотаріальні копії.
Прибувши до ТЦК спочатку зареєструйте заяву про відстрочку. Для цього вимагайте, щоб на Вашому екземплярі ТЦК має проставити відмітку про те, що вони отримали від Вас заяву: печатку/підпис та дату прийому. Ви цей екземпляр маєте залишити в себе, як доказ подачі документів про відстрочку.Якщо заяву не реєструють – не хвилюйтесь, адже Ви маєте доказ подачі документів про відстрочку поштою. Можете подати скаргу на ТЦК або просто пройти ВЛК
В рекомендовано листі повинні бути:
1. Заява про відстрочку (Додаток 4 до Постанови КМУ № 560)
2. Довідка про здобувача освіти, сформована в Єдиній державній електронній базі з питань освіти. (Додаток 9 до Постанови КМУ № 560 )
3. Засвідчена копія військово-облікового документу. Можете надати е-ВОД сформований в Резерв+
В пункті 58 постанови КМУ 560 вказано, що потрібно подавати засвідчені копії документів.
Способи засвідчення копій документів
Тому, якщо Ви будете подавати заяву та документ про відстрочку укрпоштою, то подавайте звичайні копії докуметів, але на кожній копії напишіть "Згідно з оригіналом", дата, підпис, Ваші ініціали. Зберігайте квитанцію та опис вкладеного рекомендованого листа.
Відповідно до постанови КМУ 560 нотаріально засвідчені копії документів вимагаються лише для військовозобов'язаних, які оформляють відстрочку у зв'язку з навчанням в інтернатурі.
Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади. Загалом процес оформлення відстрочки триває декілька тижнів.
Згідно пункту 63 Постанови КМУ 560.
Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією НЕ направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.
У разі ухвалення комісією рішення про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаний, який підлягає призову на військову службу під час мобілізації, направляється на медичний огляд для визначення придатності до військової служби.
Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом.
Отже, постановою КМУ №560 передбачено, що Вас не можуть направити на ВЛК під час розгляду заяви про відстрочку
На жаль, якщо у Вас немає належно паперового ВОД на бланку - Вам можуть відмовити у оформленні відстрочку. В такому випадку Ви можете надати е-ВОД. Якщо також отримаєте відмову - Ви можете оскаржити такі дії ТЦК в судовому порядку або пройти ВЛК та оформити новий ВОД на бланку.
Тобто, строки притягнення до адміністративної відповідальності вже давно пройшли. В самому гіршому випадку на Вас може чекати штраф 850 грн, адже правопорушення було вчинене ще до воєнного стану.
Якщо Вас захочуть оштрафувати, то повинен відбутися розгляд справи, де Ви маєте право надавати пояснення та користуватися послугами правозахисника.
Відповідно до ст. 268 КУпАП, особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи; виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
Розглянувши справу про адміністративне правопорушення, керівник територіального центру комплектування та соціальної підтримки відповідно до статті 283 КУпАП виносить постанову по справі про адміністративне правопорушення (додаток 4) Постанова може бути оскаржена в судовому порядку, визначеному статтями 287-289 КУпАП.
Цей процес краще не затягувати, адже штраф Ви можете оскаржити протягом 10 днів з моменту вручення постанови про накладення штрафу.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта
Общаться в чатеВітаю!
1.
НАЯВНІСТЬ ПРАВА НА ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ ТА ОФОРМЛЕНА ВІДСТРОЧКА, ТО РІЗНІ РЕЧІ.
ПОКИ ВИ НЕ ОФОРМИТИ ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ, ВАС МОЖУТЬ МОБІЛІЗУВАТИ.
Для отримання права на відстрочку в ТЦК та СП необхідно подати заяву, за формою що передбачена Додатком 4 Постанови КМУ від 16 травня 2024 р. № 560.
До заяви надається довідка про здобувача освіти, що сформована в ЄДБО ВНЗ де особа здобуває освіту, її формують згідно до Інструкції. Правила (алгоритм) отримання відстрочки передбачені Постановою КМУ №560.
Заяву на відстрочку треба заповнити, роздрукувати та підписати. Подати її потрібно в двох екземплярах. ЇЇ зобов'язані зареєструвати в ТЦК та СП. Другий екземпляр з відміткою про реєстрацію повертається особі.
Комісія ТЦК та СП зобов'язана розглянути заяву протягом 7 днів з дня надходження. За результатами розгляду заяви з документами, комісія приймає рішення про надання відстрочки або відмови у наданні відстрочки (п. 60 Постанови).
Рішення оформлюється протоколом та про результат розгляду питання, заявнику повідомляється через засоби телефонного/електронного звязку або поштою, на наступний день після ухвалення.
У разі ухвалення позитивного рішення, особімають надати довідку про отримання відстрочки (за формою 6 Постанови).
У разі відмови у наданні відстрочки, виноситься письмове рішення за формою 7 Постанови, яке може бути оскаржене в судовому порядку.
До ухвалення комісією рішення Вас не мають права направляти на медичний огляд ВЛК та не Ви не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період. Після винесення рішення про надання відстрочки, Вам надають довідку про отриману відстрочку, а також направлять на ВЛК. Після виконання всіх вимог правил військового обліку ( Вас мають взяти на військовий облік, оновити облікові дані, оглянути на ВЛК, обрати ВОС за Вашою спеціальністю та освітою), Вам мають видати військово-обліковий документ, як в паперовому вигляді, так Ви його можете згенерувати в електронному кабінеті "Резерв+".
У ВАС ПОВИННА БУТИ СФОРМОВАНА ДОВІДКА ЄДЕБО.
2.
СПРОБУЙТЕ ОФОРМИТИ ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ, НАПРАВИВШИ ЗАЯВУ ПОШТОЮ.
Відповідно до ч. 11 ст. 38 Закону «Про військовий обов’язок і військову службу» визначено, що призовники, військовозобов’язані, резервісти у разі змін (сімейного стану, стану здоров’я, адреси місця проживання або перебування, освіти, місця роботи, посади) зобов’язані особисто повідомити про них органи, де вони перебувають на військовому обліку.
Тож однією зі стандартних перепон у реалізації права на відстрочку стала ситуація, коли громадянин надсилає заяву та підтверджуючі документи поштою. У ТЦК це розцінюють як не особисту подачу документів.
П’ятий апеляційний адміністративний суд у справі №420/840/24 зазначив, що приписами Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабміну від 30.12.2022 №1487, не передбачено обов’язку особистого відвідування особою ТЦК для подання заяви та документів на відстрочку.
Так, згідно п/п.8 п. 1 Правил військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 2 до Порядку) особи повинні особисто повідомляти про зміну персональних даних, зазначених у ст. 7 Закону «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів», а також надавати документи, що підтверджують право на відстрочку з підстав, визначених у статті 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».
Але обов’язок «особисто повідомити» не означає «особисто прибути». При цьому згідно з матеріалами справи ТЦК не ставив під сумнів факт, що заява про відстрочку була направлена військовозобов’язаним особисто.
Тож особа, яка надіслала документи поштою, дотримала процедуру особистого їх подання (направлення). А от ТЦК, як суб’єкт владних повноважень, до компетенції якого належить вирішення питання щодо надання відстрочки, після отримання від особи заяви, повинен був прийняти певне рішення за наслідком її розгляду, адже відстрочка або відмова у відстрочці передбачає її письмове оформлення (див. постанову 5ААС від 04.06.2024).
Форма обов’язкової відповіді
Тобто, у таких випадках суб’єкт владних повноважень не може навіть утриматись від прийняття рішення. Але деякі ТЦК уважають, що листа, який навіть не завжди відправляється заявнику, достатньо щоб вважати заяву розглянутою по суті.
Так, у справі №120/476/24 військовозобов’язаний, який порушив правила військового обліку, направив заяву про відстрочку. У відповідь ТЦК направив листа, в якому зазначив про необхідність особистого подання заяви.
Сьомий апеляційний адміністративний суд зауважив (постанова від 04.07.2024), що такий лист носить інформативний характер і не містить відмови у наданні відстрочки.
Призовники, військовозобов’язані та резервісти, винні в порушенні вимог правил військового обліку, несуть відповідальність згідно із законом. Однак можливість настання відповідальності не може бути підставою для не розгляду по суті заяви про надання відстрочки.
Суд також зауважив, що відсутність належним чином оформленого рішення про надання відстрочки від призову або мотивованої відмови, свідчить про протиправну бездіяльність суб’єкта владних повноважень. Аналогічні за змістом правові позиції див. у постанові 5ААС від 23.01.2024 у справі №420/10067/23 та у постанові 7ААС від 15.01.2024 у справі №120/4459/23).
Ефективний захист
Протиправну бездіяльність суб’єкта владних повноважень треба розуміти як зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу чи його посадової особи, яка полягає або проявляється у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов’язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону (або ж іншого нормативно-правового регулювання) віднесені до компетенції суб’єкта владних повноважень, були об’єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені. На це звернув увагу Верховний Суд у постанові від 17.04.2019 у справі №342/158/17.
При цьому спосіб захисту повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п.75 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Афанасьєв проти України» від 05.04.2005 (заява №38722/02).
Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту має забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
***
Тож військовозобов’язаний, аби оформити відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, має подати письмову заяву до ТЦК. Це можна зробити як безпосередньо прибувши в центр, так і направивши поштою заяву з додатками цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення. Головне щоб підтверджуючі право на відстрочку документи були зібрані у повному обсязі та засвідчені нотаріально.
ТЦК не мають право відмовити у праві на відстрочку або не розглянути заяву військовозобов’язаного, посилаючись на не особисте подання заяви або на відсутність у військовозобов’язаного військового квитка встановленого зразка. А незаконні дії, рішення чи бездіяльність (відсутність рішення) ТЦК, як суб’єкта владних повноважень, можна і треба оскаржувати в суді.
ВИ МАЄТЕ ПРАВО ПОСКАРЖИТИСЯ НА БЕЗДІЯЛЬНІСТЬ ТЦКСП НА ГАРЯЧУ ЛІНІЮ МОУ, АБО ОСКАРЖИТИ ПРОТИПРАВНУ БЕЗДІЯЛЬНІСТЬ ТЦКСП В СУДІ.
ххх
Відповідно до п.58, 60 Порядку №560 за наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов`язані (крім заброньованих) особисто подають на ім`я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов`язаного підлягає обов`язковій реєстрації.
Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.
Комісія зобов`язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.
На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.
Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв`язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.
3.
У ВАС ТРИВАЮЧЕ АДМІНІСТРАТИВНЕ ПОРУШЕННЯ - ВИ НЕ СТАЛИ НА ОБЛІК ВІЙСЬКОВОЗАБОВЯЗАНИХ В 27 РОКІВ.
ВАС МОЖУТЬ ПРИТЯГНУТИ ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ, АЛЕ ЗА ЗАКОНОДАВСТВОМ, КОТРЕ ДІЯЛО НА МОМЕНТ СКОЄННЯ ПОРУШЕННЯ.
Адвокат, г. Николаев, 33 года опыта
Общаться в чатеДоброго дня, Василю!
Обов'язок щодо повідомлення ТЦК про зміну персональних даних, тобто вступу до ВНЗ на аспірантуру, покладений, як на Вас, так і на ВНЗ.
Відповідно до Постанови КМУ №1487 "Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів":
34. З метою ведення персонального військового обліку державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації здійснюють:
надсилання у семиденний строк з дня видання наказу про прийняття на роботу (навчання), звільнення з роботи, завершення навчання (відрахування із закладу освіти) до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів повідомлень про зміну облікових даних призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 4).
ПРАВИЛА військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
1. Призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:
8) особисто повідомляти в семиденний строк органам, в яких вони перебувають на військовому обліку, про зміну персональних даних, зазначених у статті 7 Закону України “Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів”, а також надавати зазначеним органам документи, що підтверджують право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації з підстав, визначених у статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.
Відповідно до пункту 3.8 глави 3 розділу II Наказу МОУ №402
3.8. Постанови ВЛК ТЦК та СП щодо військовозобов’язаних приймаються згідно з главою 20 цього розділу.
Постанова ВЛК ТЦК та СП про ступінь придатності військовозобов’язаного до військової служби, прийнята в облікових цілях в мирний час, дійсна протягом п’яти років з дня закінчення медичного огляду.
Постанова ВЛК районних, міських ТЦК та СП про ступінь придатності військовозобов’язаного до військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період дійсна протягом одного року з дня закінчення медичного огляду.
Так, Ви праві. ТЦК, скорше за все, не прийме в Вас заяву на відстрочку, допоки Ви не пройдете ВЛК та не отримаєте паперовий ВОД нового зразка. е-Вод у більшості ТЦК відмовляються приймати у якості військово-облікового документу, хоча законодавство передбачає оформлення ВОД або у електроному вигляді або у паперовому.
1. За те, що Ви вчасно не змінили приписне свідоцтво на ВОД військовозобов'язаного.
2. За те, що не з'являлись до ТЦК вже упродовж 10 років та не проходили ВЛК раз на п'ять років.
Проте, Ви зможете оскаржити винесення постанови керівником ТЦК у судовому порядку. Для того потрібно буде аналізувати постанову про притягнення до відповідальності, оскільки ТЦК роблять багато помилок при накладанні штрафів.
Це не буде проходити 4 роки. Нещодавно на цьому сайті хлопець, який мав довідку про те, що навчається, вже ставив питання із навчального центру.
Вам потрібно отримати у закладі освіти довідку з ЄДЕБО та оформити відстрочку в ТЦК. Ваша довідка про навчання не захищає Вас від видачі повісток, а при можливій "бусифікації" ніхто на неї навіть дивитись не буде.
Якщо маєте бажання та можливість, можете дочекатись листопада, МОУ обіцяє оформлення відстрочки для студентів через Резерв+. Проте, невідомо за яким саме алгоритмом це буде відбуватись.
Для оформлення відстрочки Ви повинні надіслати до ТЦК: заяву (Додаток 4 до Постанови КМУ №560), довідку з ЄДЕБО із записом "Так, не порушує", нотаріально завірені копії: паспорту, РНОКПП та ВОД. У Вашому випадку не бачу сенсу направляти до ТЦК копію приписного, оскільки цей документ є нечинним для Вашого віку. На мою думку краще прикласти додати е-ВОД.
Довідка про навчання та наказ про зарахування не предбачені Додатком 5 до Постанови КМУ №560, як документи, які Ви повинні подати для оформлення відстрочки. Ваше право на відстрочку підтверджує довідка з ЄДЕБО.
Це оптимістичний варіант.
Інші можливі сценарії:
1. ТЦК взагалі не надасть Вам відповіді.
2. ТЦК відповість, що для оформлення відстрочки Ви повинні з'явитись особисто.
3. ТЦК відмовить Вам у наданні відстрочки.
У 1 та 2 варіанті Ви зможете звернутись до суду із вимогою зобов'язати ТЦК розглянути Вашу заяву на відстрочку.
У 3 варіанті Вам прийдеться звертатись до суду та оскаржувати відмову ТЦК у наданні відтрочки.
З повагою, адвокат Айвазян.
Юрист, г. Чернигов, 6 лет опыта
Общаться в чатеВітаю Вас!
Питання:1. Чи маю я особисто повідомити ТЦК про наявність довідки про право на відстрочку, щоб вони надали мені цю відстрочку? Чи навчальний заклад їх сам повідомить в 7-денний термін і цього буде достатньо?
Якщо Ви хочете оформити відстрочку - скоріше за все доведеться. Я маю на увазі доведеться йти до ТЦК особисто, хоча попередньо наполегливо раджу направити документи до ТЦК поштовим зв'язком. Ви не зобов'язані інформувати ТЦК про Ваш вступ до закладу освіти, адже це повноваження закладу освіти. Водночас оформити відстрочку без відвідування ТЦК практично неможливо. У Вашій ситуації, коли Ви маєте приписне свідоцтво у 34 роки - це точно НЕМОЖЛИВО.
Тому налаштуйте себе на необхідність походу до ТЦК для оформлення відстрочки.
2. Чи зобов'язаний я проходити ВЛК?Якщо так, то коли? Наскільки знаю, до рішення про надання відстрочки - не мають права направити на ВЛК. А після надання відстрочки - теж не мають права (на підставі діючої відстрочки). Але у мене приписне, тому тут може бути інша правова ситуація…
Так, Ви все вірно розумієте, мені імпонує хід Ваших думок.
З однієї сторони - під час оформлення відстрочки на ВЛК направляти не мають права. Водночас постанови пишуться теоретиками, які дуже далекі від практики.
16 травня 2024 року Кабінетом Міністрів України було ухвалено постанову за № 560 "Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період", який передбачає, зокрема, перелік підтверджуючих документів для оформлення права на відстрочку по кожній підставі.
Вона передбачає такий порядок оформлення відстрочки від мобілізації:
"...58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) *особисто* подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5 Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.
60. Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.
На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.
Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.
63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби..."
Водночас проблема в тому, що Ви не маєте актуального ВОД і як показує практика, наразі ТЦК вимагає оформлення актуального паперового ВОД, лише потім - подання документів на відстрочку.
Загалом у будь-якому випадку приблизний алгоритм Ваших дій за нинішньої ситуації наступний:
1. Звернення до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військкомат) краще за місцем реєстрації (однак якщо за місцем реєстрації можливостей немає, можна і за місцем фактичного проживання) для постановки на військовий облік та проходження медичної комісії.
Вам потрібно подавати заяву на видачу військово-обліоковго документу нової форми.
Звертаю увагу:
Необхідні документи
2. Ви повинні бути готовими, що Вас притягнуть до адміністративної відповідальності за порушення правил військового обліку - стаття 210 КУпАП.
Стаття 210. Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку
Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку -
тягне за собою накладення штрафу від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, -
тягне за собою накладення штрафу від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Вчинення дій, передбачених частиною першою цієї статті, в особливий період -
тягне за собою накладення штрафу від однієї тисячі до однієї тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Примітка. Положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.
АЛЕ ЗВЕРТАЮ УВАГУ!!!
Стаття 38. Строки накладення адміністративного стягнення
...
Адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.
Фактично станом на зараз строки притягнення Вас до відповідальності вийшли. Якщо ТЦК накладе на Вас адміністративне стягнення, радив би Вам його оскаржувати.
3. На медичну комісію із собою обов'зково візьміть перелік всіх необхідних документів, у першу чергу медичних, які підтверджують Вашу історію хвороби.
4. Сказати точно, яке рішення прийме медичне комісію, юристи не мають права. Адже рішення про придатність або непридатність особи приймається виключно військово-лікарською комісією, яка у своїй діяльності керується Положенням про військово-лікарську експертизу у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 № 402.
3. Згідно якого нормативно-правового документа мені можуть виписати штраф і за що? Теоретично не можуть, так як:а) порушення обліку було ще у віці 27 років (а це пройшло більше року з моменту вчинення правопорушення);б) з моменту виявлення правопорушення скоро пройде більше 3х місяців (оновив дані 10.07), що теж унеможливить накладання штрафу.
Як показує практика - притягають до відповідальності за НЕ ставання на військовий облік військовозобов'язаних після виповнення 27 років. Водночас Ви знову праві - на Вас не мають права накладати штраф, у тому числі у новому розмірі.
Судова практика чітко говорить, що такий розмір штрафу не може бути застосований до правопорушень, які були вчинені до 19 травня 2024 року. Тому можете апелювати навіть цим фактом - частина 3 статті 210 до Вас застосована НЕ МОЖЕ БУТИ. А там, у ході перемовин можливо домовитися про штраф, наприклад, 850 грн.
До прикладу,
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 серпня 2024 року Октябрський районний суд м. Полтави у складі:
Справа № 554/7384/24
в с т а н о в и в :
Позивач ОСОБА_1 звернувся до суду із адміністративним позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 про скасування постанови № 648 від 09 липня 2024 року, складеної тимчасово виконуючим обов`язки начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_2 про накладення на ОСОБА_1 адміністративного стягнення у сумі 17 000 грн. та закриття справи про адміністративне правопорушення.
В обґрунтування позову ОСОБА_1 , в особі представника ОСОБА_3 , вказав, що в діях ОСОБА_1 відсутній склад адміністративного правопоруше6ння, передбаченого ч.3 ст. 210 КУпАП України, а постанова є безпідставною, незаконною та підлягає скасуванню. Підставою для накладення адміністративного стягнення на думку відповідача є порушення позивачем законодавства про правила військового обліку в особливий період, не повідомивши у належний термін ведення військового обліку про істотні зміни в облікових даних, що підлягають оперативному уточненню (зміні), а саме, що позивач не з`явився за повісткою від 11.05.2024 року на 15.05.2024, чи порушив п.п.8 п.1 Правил Військового обліку призовників і військовозобов`язаних, що є Додатком 2 до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, затвердженого Постановою КМУ № 1487 від 30.12.2022. Зазначає, що 09.07.2024 добровільно доставлений працівниками Національної поліції та працівниками ТЦК до Центру щодо уточнення персональних даних, оскільки із невідомих для позивача причин перебував у розшуці. Вказує, що позивач повістку від 11.05.2024 на 15.05.2024 не отримував, а тому не підписував її. Із наданої йому копії повістки у Центрі вбачається, що підпис про отримання повістки йому не належить. Під час розгляду справи у Центрі він не відмовився від підписання протоколу, проте провини не визнав. Вказує, що 09.07.2024 добровільно уточнив свої дані в ТЦК, отримав повістку на 10.07.2024 направлення на проходження ВЛК, пройшов її та наразі перебуває у навчальному центрі та здійснює проходження служби. Звертає увагу, що позивач не здійснював злісного ухилення від виконання обов`язків щодо уточнення даних, проходження медичного огляду та наразі проходження військової служби. Крім того, у постанові присутня інформація щодо іншої особи ОСОБА_4 , тому особу не конкретизовано. Також у постанові відсутній Акт про відмову від уточнення даних та від проходження ВЛК.
Ухвалою Октябрського районного суду м.Полтави від 23 липня 2024 року прийнято позовну заяву та відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику сторін.
Судом на підставі ст.229 КАС України, у зв`язку із розглядом справи в порядку спрощеного провадження, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.
Відповідач, отримавши позовну заяву та ухвалу про відкриття провадження в адміністративній справі (а.с.83), правом на подачу відзиву на позовну заяву у відповідності до ст. 162 КАС України не скористався.
Проаналізувавши доводи, які викладені в позовній заяві, дослідивши матеріалами справи, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
Судом встановлено, що 09 липня 2024 року постановою № 648т.в.о начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_2 . позивача ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 3ст. 210 КУпАПта накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в сумі 17 000 грн.
Відповідно до вказаної постанови військовозобов`язаний ОСОБА_1 порушив правила військового обліку в особливий період, не повідомивши у належний термін орган ведення військового обліку про істотні зміни у облікових даних, що підлягають оперативному уточненню (зміні), а саме не з`явився за повісткою від 11.05.2024 року на 15.05.2024 року. Своїми діями ОСОБА_1 порушив п.п.8 п.1 Правил військового обліку призовників і військовозобов`язаних, що є Додатком 2 до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, затвердженогоПостановою КМУ №1487 від 30.12.2022 року, за що передбачена адміністративна відповідальність, визначена ч.3ст. 210 КУпАП. У постанові вказано, що пом`якшуючою обставиною відповідальності ОСОБА_4 є визнання вини, а обтяжуючі відсутні.
Вирішуючи питання про наявність в діях позивача ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 3ст. 210 КУпАП, суд виходить з такого.
Статтею 9Кодексу Українипро адміністративніправопорушення (далі -КУпАП) визначено, що адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
Ч. 3ст. 210 КУпАПпередбачено адміністративну відповідальність у випадкупорушення призовниками, військовозобов`язаними, резервістами правил військового обліку в особливий період.
Відповідно до п.п.8 п.1 Правил військового обліку призовників і військовозобов`язаних, що є Додатком 2 до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів, затвердженогоПостановою КМУ№1487від 30.12.2022року призовники, військовозобов`язані та резервісти повинні: особисто повідомляти в семиденний строк органам, в яких вони перебувають на військовому обліку, про зміну персональних даних, зазначених устатті 7Закону України Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів, а також надавати зазначеним органам документи, що підтверджують право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації з підстав, визначених устатті 23Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію.
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку", який набрав чинності 18.05.2024, внесено зміни достатті 1 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу", за змістом яких громадяни України, які підлягають взяттю на військовий облік, перебувають на військовому обліку призовників або у запасі Збройних Сил України, у запасі Служби безпеки України, розвідувальних органів України чи проходять службу у військовому резерві, серед іншого, зобов`язані: уточнити протягом 60 днів з дня набрання чинності указом Президента України про оголошення мобілізації, затвердженим Верховною Радою України, свої персональні дані через центр надання адміністративних послуг або через електронний кабінет призовника, військовозобов`язаного, резервіста, або у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки; виконувати правила військового обліку, встановлені законодавством.
Законом України "Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо удосконалення відповідальності за порушення правил військового обліку та законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію", який набрав чинності 19.05.2024, внесено зміни достатті 210 Кодексу України про адміністративні правопорушення, за змістом яких статтю 210 доповнено частиною 3, якою встановлено відповідальність за вчинення дій, передбачених частиною першою цієї статті, тобто порушення призовниками, військовозобов`язаними, резервістами правил військового обліку, в особливий період.
Відповідно дост. 58 Конституції Українизакони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Згідно із ч. 1ст. 9 КУпАПадміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
Ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності. Застосування уповноваженими на те органами і посадовими особами заходів адміністративного впливу провадиться в межах їх компетенції, у точній відповідності з законом (ч.ч. 1-3ст. 7 КУпАП).
Відповідно дост. 8 КУпАПособа, яка вчинила адміністративне правопорушення, підлягає відповідальності на підставі закону, що діє під час і за місцем вчинення правопорушення. Закони, які пом`якшують або скасовують відповідальність за адміністративні правопорушення, мають зворотну силу, тобто поширюються і на правопорушення, вчинені до видання цих законів. Закони, які встановлюють або посилюють відповідальність за адміністративні правопорушення, зворотної сили не мають. Провадження в справах про адміністративні правопорушення ведеться на підставі закону, що діє під час і за місцем розгляду справи про правопорушення.
Станом на 15 травня 2024 року відповідальність за вчинене позивачем ОСОБА_1 адміністративне правопорушення була передбачена ч. 1статті 210 КУпАПу редакції від 14 жовтня 2023 року, яка мала формулювання «Порушення призовниками, військовозобов`язаними, резервістами правил військового обліку тягне за собою накладення штрафу від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян».Таким чином,станом на15.05.2024року розмірштрафу угрошовому виразі, який міг бути накладений на громадянина, винного у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1ст. 210 КУпАП, складав від 3 400 грн. до 5 100 грн.
Натомість норма ч. 3ст. 210 КУпАП, яка посилює відповідальність за невиконання приписів п. 1 ч. 1ст. 22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»набрала чинності лише 19 травня 2024 року.
З огляду на викладене вимоги ч. 3ст. 210 КУпАПне можуть бути застосовані до позивача, оскільки, як вже було встановлено судом, датою вчинення правопорушення у даному випадку є 15 травня 2024 року, на момент якого діяла редакціяст. 210 КУпАПвід 14 жовтня 2023 року.
Відповідачем при винесенні оскаржуваної постанови не було враховано, що на момент інкримінованого правопорушення діяла редакціястатті 210 КУпАП,яка не містила в собі частину третю, та містила менше стягнення. Не враховано, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч. 3ст. 210 КУпАПє неправомірним. Згідно п. 1 ч. 1ст. 247 КУпАПпровадження в справі про адміністративне правопорушення за ч. 3ст. 210 КУпАПвідносно ОСОБА_1 не могло бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за відсутності складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 210 КУпАП.
...
В И Р І Ш И В :
Позовні вимоги ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 про скасування постанови про адміністративне правопорушення - задовольнити.
Постанову № 648 від 09 липня 2024 року, складену тимчасово виконуючим обов`язки начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_2 про накладення на ОСОБА_1 адміністративного стягнення у сумі 17 000 грн. - скасувати.
Провадження по справі про адміністративне правопорушення щодо ОСОБА_1 , передбаченого ч. 3 ст. 210КУпАП, закрити на підставі п. 1 ст. 247 КУпАП, - за відсутністю складу адміністративного правопорушення передбаченого ч. 3 ст. 210 КУпАП.
Повний алгоритм для оформлення відстрочки у цій ситуації:
1. Отримуєте довідку з ЄБЕДО із зазначенням "ТАК, не порушує" щодо послідовності здобуття освіти.
2. Готуєте заяву про оформлення відстрочки, до якої додаєте ПРОСТІ копії паспорту, РНОКПП, військово-облікового документу, довідку ЄДЕБО та направляєте це все до ТЦК поштовим зв'язком (рекомендований лист з повідомлення про вручення з описом вкладення).
3. Реєструєтеся в електронній черзі до ТЦК та СП.
https://q.mod.gov.ua/registration-place
4. Готуєте повторно той же пакет документів, що і надісланий поштою, лише вже з нотаріальними копіями.
5. Йдете до ТЦК та в першу чергу намагаєтеся зареєструвати заяву про відстрочку. Якщо реєструєте - чудово, якщо направляють на ВЛК - йдете та проходите ВЛК.
6. Якщо після ВЛК направляють для реєстрації заяви про відстрочку - чудово, якщо вручають "бойову" - відмовляєте від отримання через незаконність дій працівників ТЦК та СП. Жодної юридичної відповідальності за це Ви не понесете.
7. В кінцевому результатів реєструєте заяву про відстрочку, чекаєте +- 2-3 тижні, забираєте довідку про відстрочку.
Ось такий сценарій.
З повагою!