Задайте вопрос юристу

865 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Военное право, 08 октября 2024, вопрос №120720 350₴

Належне оформлення права на відстрочку

Вітаю.

Був би вдячний зорієнтувати мене в подальшому алгоритмі дій для отримання НАЛЕЖНО оформленого права на відстрочку. Зараз 26 років, вступив у ВНЗ на вищий за попередній освітній рівень (денна форма), тобто згідно закону - маю повноцінне право на відстрочку. Тепер питання лише в тому, які мої подальші дії для того, щоб це право було реалізоване на практиці, а не в теорії? Часто можна почути, що звертатись поштою з листом-зверненням до ТЦК для підтвердження - малоефективно, оскільки вони часто спеціально затягують з відповіддю і не надають її місяцями. Наскільки безпечно тоді приходити самому в ТЦК з однією лиш довідкою від ВНЗ «на руках» і як убезпечити себе від так званого примусового проходження ВЛК і подальшої сумнозвісної «воронки» примусової мобілізації в інтересах ТЦК. Екранні експерти неодноразово наголошують, що неналежно оформлене право на відстрочку не дає права на відстрочку. Як оформити його тоді належним чином і безпечно для себе, при цьому, аби воно підтверджено було ТЦК або Резерв+?

Ответы юристов (4)

    Турчин Ярослав Олександрович
    10%

    ДОБРОГО ДНЯ, РОМАНЕ!

    Наскільки мені відомо в більшості районів Києва зараз реалізовано подачу заяв на відстрочку через ЦНАПи райдержадміністрацій.

    Поцікавтеся в ЦНАПі за своїм місцем військового обліку та проживання (якщо Ви стоїте на обліку в Києві).

    Уточніть в телефонному режимі у своєму ТЦК або в ЦНАПі райдержадміністрації Вашого району Києва.

    У вересні клієнт намагався подати через ТЦК, його відправили в ЦНАП.

    Щодо направлення поштою дійсно жодних гарантій, бо незважаючи на поки що однозначну судову практику, ТЦК продовжує гнути свою лінію.

    Щасти Вам у оформленні відстрочки.

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин

    Топчій Андрій  Дмитрович
    10%

    Добрий день! Загальна відповідь - так, потрібно оформити право на відстрочку у ТЦК.

    Відповідно до Порядоку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України № 560 від 16.05.2024, вам необхідно подати довідку про здобувача освіти, сформовану в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, а також заяву про надання права на відстрочку (зразок заяви про відстрочки додав).

    На практиці, у багатьох ТЦК приймають ці заяви поштою. 100% гарантії нема, але загалом це робочий варіант, який можна використовувати на практиці, направивши заяву та довідку про здобуття освіти рекомендованим листом. Після цього - почекати декілька тижнів оновлень у системі РЕЗЕРВ+ щодо наявності відстрочки.

    Якщо ж не відбувається жодних змін протягом 10-14 робочих днів, то варто з'явитись до ТЦК особисто та подати відповідні документи. Ризики примусової мобілізації у цьому разі - мінімальні, оскільки Ви маєте безсумнівне право на відстрочку. При цьому, відповідно до вищезазначеної постанови КМУ № 560, ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    Айвазян Юрий Климентьевич
    80%
    Айвазян Юрий Климентьевич 4 дня назад

    Адвокат, г. Николаев, 33 года опыта

    Общаться в чате

    Доброго дня, Романе!

    Зараз 26 років, вступив у ВНЗ на вищий за попередній освітній рівень (денна форма), тобто згідно закону - маю повноцінне право на відстрочку.

    Якщо Ви здобуваєте послідовний рівень освіти, то маєте право на відстрочку від мобілізації.

    Відповідно до статті 23 ЗАКОНУ УКРАЇНИ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»

    3. Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:

    1) здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту", а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури;».

    Згідно із частиною другою статті 10 Закону України «Про освіту»:

    Рівнями освіти є:

    • дошкільна освіта;
    • початкова освіта;
    • базова середня освіта;
    • профільна середня освіта;
    • перший (початковий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти;
    • другий (базовий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти;
    • третій (вищий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти;
    • фахова передвища освіта;
    • початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти;
    • перший (бакалаврський) рівень вищої освіти;
    • другий (магістерський) рівень вищої освіти;
    • третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень вищої освіти.

    Відповідно до Постанови КМУ від 16.05.2024 року №560 «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:

    Перелік документів, що подаються військовозобов’язаним для отримання відстрочки від призову на військову службу:

    довідка про здобувача освіти, сформована в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, або довідка закладу освіти про зарахування на навчання до інтернатури та довідка закладу охорони здоров’я про місце роботи на посаді лікаря-інтерна.

    Ви вже отримали довідку з ЄДЕБО у якій зазначено "Так, не порушує"? Оскільки остання є головним документом при оформленні відстрочки в ТЦК.

    Часто можна почути, що звертатись поштою з листом-зверненням до ТЦК для підтвердження - малоефективно, оскільки вони часто спеціально затягують з відповіддю і не надають її місяцями.

    Ситуації бувають різні, а саме:

    1. ТЦК надасть Вам відстрочку.

    2. ТЦК взагалі не надасть Вам відповідь.

    3. ТЦК надасть відповідь, у якій зазначить, що для оформлення відстрочки Ви повинні з'явитись особисто.

    4. ТЦК відмовить у наданні відстрочки (такі випадки дуже рідкісні, але мають місце).

    У 2,3,4 варіанті Ви зможете оскаржити протиправні дії ТЦК у судовому порядку. Тобто, зобов'язати ТЦК розглянути заяву, яку Ви направили Укрпоштою, рекомендованим листом з описом вкладення. Вже є багато судових рішень, в яких зазначається, що "особисто" не є тотожним "персонально".

    Наскільки безпечно тоді приходити самому в ТЦК з однією лиш довідкою від ВНЗ «на руках» і як убезпечити себе від так званого примусового проходження ВЛК і подальшої сумнозвісної «воронки» примусової мобілізації в інтересах ТЦК.

    Який військово-обліковий документ Ви маєте? Чи оновлювали дані у Резерв+? Чи вдалось сформувати е-ВОД? Про яку довідку йде мова - довідка з ЄДЕБО? Чи перебуваєте на обліку в ТЦК?

    Екранні експерти неодноразово наголошують, що неналежно оформлене право на відстрочку не дає права на відстрочку. Як оформити його тоді належним чином і безпечно для себе, при цьому, аби воно підтверджено було ТЦК або Резерв+?

    Про належно оформлену відстрочку свідчить наявність в Вас довідки про надання відстрочки (Додаток 6 до Постанови КМУ №560) та запис у Єдиному реєстрі, якій відображається в Резерв+. Тобто, як Ви і зазначили, само по собі право на відстрочку, як би безглуздо це не звучало, не надає Вам права на відстрочку, якщо остання не оформлена в ТЦК.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    Вітаю!

    ВИ МАЄТЕ ПРАВО НА ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ - ГОЛОВНЕ, ЩО ВИ НЕ ПОРУШУЄТЕ ПОСЛІДОВНІСТЬ ОСВІТИ.

    Освітньо-кваліфікаційні рівні та ступені:

    • кваліфікований робітник;
    • молодший спеціаліст;
    • молодший бакалавр;
    • бакалавр;
    • магістр;
    • доктор філософії;
    • доктор наук.

    ДЛЯ ОТРИМАННЯ ВІДСТРОЧКИ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ:

    11 квітня Верховна Рада ухвалила у другому читанні проєкт № 10449 Закону про мобілізацію та порядок проходження військової служби. Закон підписан Президентом та оприлюднен - він вступив в дію 18.05.24р.

    Закон України

    Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку

    8. У Законі України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” (Відомості Верховної Ради України, 2005 р., № 16, ст. 255 із наступними змінами):

    11) статтю 23 викласти в такій редакції:

    3. Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:

    1) здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту", а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури;

    ххх

    ЗАТВЕРДЖЕНО

    постановою Кабінету Міністрів України

    від 16 травня 2024 р. № 560

    ПОРЯДОК

    проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період

    Надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та її оформлення56. Відстрочка від призову на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період надається військовозобов’язаним з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

    57. Для розгляду питань надання військовозобов’язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період при районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (відокремлених відділах) утворюються комісії...

    58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.

    60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.

    У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.

    ДОДАТОК 5 ПОСТАНОВИ КМУ 560 ВИЗНАЧАЄ ПЕРЕЛІК ДОКУМЕНТІВ ДЛЯ ВІДСТРОЧКИ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ ЗА ЦИМ ПУНКТОМ (ст.23):

    довідка про здобувача освіти, сформована в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, або довідка закладу освіти про зарахування на навчання до інтернатури та довідка закладу охорони здоров’я про місце роботи на посаді лікаря-інтерна

    З ПРИВОДУ ПОШТИ:

    Додаток 4

    до Порядку

    (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 16 серпня 2024 р. № 930)

    Голові комісії

    ___

    (назва територіального центру комплектування та соціальної підтримки, відокремленого відділу територіального центру комплектування та соціальної підтримки, органу СБУ, відповідного підрозділу розвідувальних органів України)

    громадянина ___

    (власне ім’я та прізвище)

    реєстраційний номер облікової картки платника податків ___

    адреса місця проживання ___адреса електронної пошти ___

    контактний номер телефону ___

    ЗАЯВА

    Я, ___,

    (прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності), дата народження)

    повідомляю, що є особою, яка на підставі абзацу (за наявності) ___ пункту ___ частини ___ статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” не підлягає призову на військову службу під час мобілізації.

    На підставі викладеного прошу розглянути мою заяву та оформити мені у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 560, довідку про відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації.

    Про результати розгляду заяви та прийняте рішення прошу повідомити мені письмово за адресою, що зазначена у заяві.

    Додаток:___

    (засвідчені копії документів, що підтверджують право на відстрочку)

    ___ ___ 20___ р. ___ ___

    (підпис) (власне ім’я та прізвище)

    {Додаток 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 675 від 07.06.2024; в редакції Постанови КМ № 930 від 16.08.2024}

    ххх

    ЗАЯВУ ВИ МОЖЕТЕ ВІДПРАВИТИ ПОШТОЮ.

    Відповідно до ч. 11 ст. 38 Закону «Про військовий обов’язок і військову службу» визначено, що призовники, військовозобов’язані, резервісти у разі змін (сімейного стану, стану здоров’я, адреси місця проживання або перебування, освіти, місця роботи, посади) зобов’язані особисто повідомити про них органи, де вони перебувають на військовому обліку.

    Тож однією зі стандартних перепон у реалізації права на відстрочку стала ситуація, коли громадянин надсилає заяву та підтверджуючі документи поштою. У ТЦК це розцінюють як не особисту подачу документів.

    П’ятий апеляційний адміністративний суд у справі №420/840/24 зазначив, що приписами Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабміну від 30.12.2022 №1487, не передбачено обов’язку особистого відвідування особою ТЦК для подання заяви та документів на відстрочку.

    Так, згідно п/п.8 п. 1 Правил військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 2 до Порядку) особи повинні особисто повідомляти про зміну персональних даних, зазначених у ст. 7 Закону «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів», а також надавати документи, що підтверджують право на відстрочку з підстав, визначених у статті 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

    Але обов’язок «особисто повідомити» не означає «особисто прибути». При цьому згідно з матеріалами справи ТЦК не ставив під сумнів факт, що заява про відстрочку була направлена військовозобов’язаним особисто.

    Тож особа, яка надіслала документи поштою, дотримала процедуру особистого їх подання (направлення). А от ТЦК, як суб’єкт владних повноважень, до компетенції якого належить вирішення питання щодо надання відстрочки, після отримання від особи заяви, повинен був прийняти певне рішення за наслідком її розгляду, адже відстрочка або відмова у відстрочці передбачає її письмове оформлення (див. постанову 5ААС від 04.06.2024).

    Форма обов’язкової відповіді

    Тобто, у таких випадках суб’єкт владних повноважень не може навіть утриматись від прийняття рішення. Але деякі ТЦК уважають, що листа, який навіть не завжди відправляється заявнику, достатньо щоб вважати заяву розглянутою по суті.

    Так, у справі №120/476/24 військовозобов’язаний, який порушив правила військового обліку, направив заяву про відстрочку. У відповідь ТЦК направив листа, в якому зазначив про необхідність особистого подання заяви.

    Сьомий апеляційний адміністративний суд зауважив (постанова від 04.07.2024), що такий лист носить інформативний характер і не містить відмови у наданні відстрочки.

    Призовники, військовозобов’язані та резервісти, винні в порушенні вимог правил військового обліку, несуть відповідальність згідно із законом. Однак можливість настання відповідальності не може бути підставою для не розгляду по суті заяви про надання відстрочки.

    Суд також зауважив, що відсутність належним чином оформленого рішення про надання відстрочки від призову або мотивованої відмови, свідчить про протиправну бездіяльність суб’єкта владних повноважень. Аналогічні за змістом правові позиції див. у постанові 5ААС від 23.01.2024 у справі №420/10067/23 та у постанові 7ААС від 15.01.2024 у справі №120/4459/23).

    Ефективний захист

    Протиправну бездіяльність суб’єкта владних повноважень треба розуміти як зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу чи його посадової особи, яка полягає або проявляється у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов’язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону (або ж іншого нормативно-правового регулювання) віднесені до компетенції суб’єкта владних повноважень, були об’єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені. На це звернув увагу Верховний Суд у постанові від 17.04.2019 у справі №342/158/17.

    При цьому спосіб захисту повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п.75 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Афанасьєв проти України» від 05.04.2005 (заява №38722/02).

    Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

    Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту має забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

    ***

    Тож військовозобов’язаний, аби оформити відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, має подати письмову заяву до ТЦК. Це можна зробити як безпосередньо прибувши в центр, так і направивши поштою заяву з додатками цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення. Головне щоб підтверджуючі право на відстрочку документи були зібрані у повному обсязі та засвідчені нотаріально.

    ТЦК не мають право відмовити у праві на відстрочку або не розглянути заяву військовозобов’язаного, посилаючись на не особисте подання заяви або на відсутність у військовозобов’язаного військового квитка встановленого зразка. А незаконні дії, рішення чи бездіяльність (відсутність рішення) ТЦК, як суб’єкта владних повноважень, можна і треба оскаржувати в суді.

    ВИ МАЄТЕ ПРАВО ПОСКАРЖИТИСЯ НА БЕЗДІЯЛЬНІСТЬ ТЦКСП НА ГАРЯЧУ ЛІНІЮ МОУ, АБО ОСКАРЖИТИ ПРОТИПРАВНУ БЕЗДІЯЛЬНІСТЬ ТЦКСП В СУДІ.

    ххх

    Відповідно до п.58, 60 Порядку №560 за наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов`язані (крім заброньованих) особисто подають на ім`я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов`язаного підлягає обов`язковій реєстрації.

    Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.

    інформацію з публічних електронних реєстрів.

    Комісія зобов`язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.

    На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.

    Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв`язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України