Начните консультацию с юристом онлайн
Добрий день, розʼясніть будь ласка, відповідно до Закону « Про статус та соціальний захист по ЧАЕС» пенсіонеру 3 категорії,відповідно до рішення суду( стаття 39 ЗУ номер 796) в рішенні суду було вказано зобовʼязати Пенсійний фонд про нарахування та виплату доплати від 2- х мінімальних зарплат,( на той час мінімальна зарплата складала 6500), в пенсійному фонді в особистому кабінеті на даний час змінили виплату, не відомо за чиїм рішенням на виплату 3200 грн, який законодавчий орган надав право внести зміни в рішення суду Пенсійному фонду? І чи можна оскаржувати таке рішення в суді?
Похожие вопросы
Кодексы Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНовое в блогах Юристи.UA
Ответы юристов (6)
Адвокат, г. Николаев, 33 года опыта
Общаться в чатеДоброго дня, Олена!
Перш за все зауважу, що для більш предметної відповіді на Ваше питання мені варто було б бачити рішення суду про зобов'язання ПФУ нарахувати та виплатити Вам доплати від 2- х мінімальних зарплат.
Також виникає питання: чи Ви звертались до ПФУ за письмовими роз'ясненнями з приводу зменшення виплат? Якщо звертались, то яку отримали відповідь?
Тепер, що стосується Ваших питань
Однозначно, змінити рішення суду може лише інший суд! Для того фізична чи юридична особа, яка збирається це зробити, повинна подавати аппеляційну скаргу.
Тож, оскільки рішення про підвищення Вам нарахувань до пенсії було прийнято адміністративним судом, то оскаржити таке рішення можна лише в адміністративному суді апеляційної інстанції.
Судом апеляційної інстанції в адміністративних справах є апеляційний адміністративний суд, у межах територіальної юрисдикції якого знаходиться місцевий адміністративний суд (місцевий загальний суд як адміністративний суд чи окружний адміністративний суд), що ухвалив рішення.
Верховний Суд переглядає в апеляційному порядку судові рішення апеляційних судів, ухвалені ними як судами першої інстанції.
Велика Палата Верховного Суду переглядає в апеляційному порядку судові рішення Верховного Суду, ухвалені ним як судом першої інстанції.
Згідно ст. 293 КАСУ учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов’язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково, крім випадків, встановлених Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАСУ). Оскарження ухвал суду, які не передбачені статтею 294 цього Кодексу, окремо від рішення суду не допускається.
У випадках оскарження рішення адміністративного суду треба враховувати процесуальні строки.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п’ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення.Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження:
Очевидно, що Ви маєте повне право оскаржити рішення ПФУ, особливо, якщо воно порушує Ваші законні інтереси на отримання правдивого розміру пенсії, як також вступає в протиріччя з попереднім рішенням суду з цього питання! Оскарження може бути не тільки в судовому порядку.
Скарга подається:
Рішення за розглядом скарги заявника приймає керівник відповідного органу Пенсійного фонду України (або його заступник відповідно до розподілу функціональних повноважень).
За бажанням особи скарга може бути розглянута Комісією з питань розгляду скарг громадян на рішення органів Пенсійного фонду України щодо пенсійного забезпечення, утвореною при Пенсійному фонді України або при регіональних органах Пенсійного фонду України.
Рішення Комісії, прийняте за розглядом скарги, носить рекомендаційний характер.
За результатами розгляду скарги Комісія вносить рекомендації Голові правління Пенсійного фонду України або іншій особі, яка уповноважена приймати рішення.
Скарга повинна бути викладена в письмовій формі та підписана заявником із зазначенням дати.
Скарга надсилається до органу Пенсійного фонду України поштою або передається заявником особисто.
У скарзі має бути зазначено:
Скарга, оформлена без дотримання цих вимог, що не дає можливості розглянути скаргу по суті, повертається заявнику з відповідними обґрунтуваннями не пізніше ніж через десять днів від дня отримання такої скарги.
Щодо строків подання скарги:
Скарга може бути подана до органу Пенсійного фонду України вищого рівня протягом одного року з моменту прийняття рішення, але не пізніше одного місяця з часу ознайомлення заявника з прийнятим рішенням.
Орган Пенсійного фонду України зобов'язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його у термін не більше одного місяця від дня надходження скарги на адресу заявника поштою або надати йому під розписку.
Тепер про право звернутись до суду:
Оскаржити рішення пенсійного фонду можливо шляхом подання позовної заява до адміністративного суду в порядку, передбаченому Кодексом адміністративного судочинства України. Таку позовну заяву можна подати до адміністративного суду за адресою реєстрації відповідача або позивача.
Позовну заяву до суду можна подати у строк не пізніше 6 місяців з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення свого права. Суд у свою чергу розглядає справу протягом 60 днів з моменту відкриття провадження у справі. За результатами розгляду позовної заяви суд може прийняти рішення про скасування незаконного рішення та зобовʼязання прийняти нове рішення по справі або вчинити певні дії.
З повагою, адвокат Айвазян.
Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта
Общаться в чатеВітаю!
НЕ ЗОВСІМ ЗРОЗУМІЛА СУТЬ ВАШОГО ПИТАННЯ.
АЛЕ СПРОБУЮ:
Закон України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” № 796-XII від 28 лютого 1991 року.
Стаття 49. Пенсії особам, віднесеним до категорій 1, 2, 3, 4.
Пенсії особам, віднесеним до категорій 1, 2, 3, 4, встановлюються у вигляді:
а) державної пенсії;
б) додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.
Стаття 51. Додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров’ю, особам, віднесеним до категорій 2, 3, 4.
Особам, віднесеним до категорій 2, 3, 4 призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров’ю, у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України.
ххх
"Розміри пенсії, передбачені частиною третьою цієї статті (54), починаючи з 2022 року щороку з 1 березня індексуються у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, з урахуванням коефіцієнта збільшення, що визначається відповідно до абзаців другого і третього частини другої статті 42 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”.
Стаття 60-2. Закон, що підлягає застосуванню.
Призначення пенсій провадиться відповідно до законодавства, чинного на час звернення особи за призначенням пенсії. Перерахунок пенсій проводиться відповідно до законодавства, чинного на час проведення перерахунку пенсії.
Стаття 67. Порядок підвищення розміру доплат, пенсій і компенсацій, передбачених цим Законом.
Конкретні розміри всіх доплат, пенсій і компенсацій підвищуються Кабінетом Міністрів України відповідно до зміни індексу вартості життя і зростання мінімальної заробітної плати.
Пенсії, передбачені цим Законом, підвищуються відповідно до частини другої статті 42 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”.
Максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність
ххх
Розмір щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, визначено у пункті 13 Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1210.
Пенсія за вікомРозмір пенсії за віком обчислюється за загальними правилами відповідно до закону про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування та залежить від тривалості страхового стажу та величини зарплати.
Зокрема, пенсії по інвалідності призначаються особам, щодо інвалідності яких встановлено причинний зв’язок з Чорнобильською катастрофою, в розмірі відшкодування фактичних збитків із заробітку за роботу в зоні відчуження у 1986-1990 роках або із зарплати, визначеної з п’ятикратного розміру мінімальної заробітної плати (обчисленої за формулою).
З 1 березня 2023 року мінімальні розміри пенсії по інвалідності не можуть бути нижчими: для I групи – 8187,48 грн, II групи – 6549,98 грн, III групи та дітей з інвалідністю – 5048,95 грн.
Додаткова пенсіяДодаткова пенсія, розмір якої залежить від належності особи до відповідної категорії постраждалих, встановлюється до державних пенсій за віком або по інвалідності.
Особам, що належать до категорії 1 з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС: особам з інвалідністю I групи – 474,5 грн; II групи – 379,6 грн; III групи – 284,7 грн. Для інших осіб з інвалідністю, щодо яких встановлено причинний зв’язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою: особам з інвалідністю I групи – 341,64 грн; II групи – 227,76 грн; III групи – 170,82 грн.
Особам, що належать до категорії 2 додаткова пенсія становить 170,82 грн, до категорії 3 – 113,88 грн, до категорії 4 – 56,94 грн. Дітям з інвалідністю, а також хворим внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу – 170,82 грн.
Розмір мінімальної пенсійної виплатиМінімальна пенсія, незалежно від закону, згідно з яким призначалась пенсія, для осіб з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС з 1 березня 2023 року не може бути нижче:
Юрист, г. Полтава, 4 года опыта
Общаться в чатеВітаю Вас!
В статті 8 ЗУ "Про державний бюджет на 2024 рік" є норма, яка визначає розмір мінімальної заробітної плати, який застосовується як розрахункова величина для обчислення виплат за рішеннями суду, на рівні 1600 гривень.
Тобто Верховна рада прийняла закон, згідно якого розрахункова величина доплати до пенсії за рішеннями судів становить 1600 грн. Відповідно тим, хто звертався в суд, вже не призначать доплату з огляду на нинішню мінімальну зарплату чи прожитковий мінімум.
Тому пенсійний фонд і здійснив згідно ЗУ "Про державний бюджет на 2024 рік перерахунок розміру 2х мінімальних зарплат і тепер це не 13 тис грн, а 3200 грн.
Позов до Пенсійного фонду нічого не дасть, адже формально ПФ виконує вимоги суду та виплачує доплати у розмірі 2х мінімальних заробітних плат. А Закон про держбюджет оскаржити нереально, адже він був прийнятий Верховною радою.
Згідно статті 160 ЗУ "Про Регламент Верховної Ради України"
1. Протягом бюджетного періоду до закону про Державний бюджет України можуть бути внесені зміни за поданням суб'єктів права законодавчої ініціативи з додержанням вимог Бюджетного кодексу України та цього Регламенту.
2. Внесення змін до закону про Державний бюджет України, які безпосередньо передбачають внесення змін до інших законодавчих актів України, не допускається. У такому разі спочатку вносяться зміни до відповідного закону і лише після того розглядаються пропозиції про зміни до закону про Державний бюджет України відповідно до положень Бюджетного кодексу України та цього Регламенту.
3. Внесення змін до закону про Державний бюджет України здійснюється за процедурою, визначеною розділом IV цього Регламенту, з урахуванням особливостей, визначених у цій статті. Проект закону про внесення змін до закону про Державний бюджет України розглядається комітетом, до предмета відання якого належать питання бюджету.
4. Будь-який закон, що впливає на зменшення надходжень та/або збільшення витрат бюджетів поточного року, не може бути прийнятий у цілому Верховною Радою, якщо одночасно з його прийняттям не будуть внесені відповідні зміни до закону про Державний бюджет України на відповідний рік.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Юрист, г. Харьков, 16 лет опыта
Общаться в чатеВІТАЮ ВАС, пані ОЛЕНА!
Звісно, що пенсійний фонд не має права змінювати судове рішення, а так само не виконувати його.
Однак, дуже часто органи ПФУ зловживають своїми повноваженнями.
Для надання відповіді на Ваше питання треба більш глибоко аналізувати ситуацію.
Чи набрало рішення суду законної сили? Це відбувається протягом 30 днів з моменту складення повного тексту судового рішення, якщо ПФУ не оскаржили судове рішення в апеляції. Як правило вони оскаржують.
Також Вам слід врахувати, що інформація на сайті ПФУ і в електронному кабінеті не завжди відповідає дійсності, оскільки у окремих блоках існує лаг в 1 місяць. Тобто дані внесені у жовтні, можуть з"явитися на сайті в перших числах листопада лише.
Тому можливо, що Ви бачите в кабінеті ПФУ зараз дані, внесені туди у вересні наприклад.
Cтан розгляду справи в суді можна перевірити ввівши Ваші прізвище, ім"я по батькові АБО унікальний номер справи, який міститься в судовому рішенні (як правило у верхньому правому куті 1-ї сторінки рішення).
https://court.gov.ua/fair
Також врахуйте, що Пенсійний фонд України не є державним органом, а тому судове рішення виконується шляхом отримання ВИКОНАВЧОГО ЛИСТА в суді та його подання до виконавчої служби.
Пенсійний фонд України не є органом, на які Законом покладено повноваження та обов’язки щодо виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган.
Пенсійний фонд України та його територіальні підрозділи не є органами, на які Законом України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» покладено повноваження та обв’язки щодо виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, а таким органом визначена Державна казначейська служба України.
На цьому наголосив Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в постанові КАС ВС від 9 грудня 2021 року по справі № 280/1446/19, адміністративне провадження № К/9901/35708/19.
33. Законом України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» встановлено гарантії держави щодо виконання судових рішень та виконавчих документів, визначених Законом України «Про виконавче провадження», та особливості їх виконання. Статтею 3 Закону визначено, що виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, тобто органами Державної казначейської служби.
34. Як слідує з п. 1 Порядку №649, цей Порядок визначає механізм погашення заборгованості, що утворилася внаслідок нарахування (перерахунку) пенсійних виплат на виконання судових рішень. Нарахування суми пенсійної виплати в такому випадку має здійснюватися органами Пенсійного фонду на виконання судового рішення. Натомість у цій справі, як справедливо зазначено судами попередніх інстанцій, сума коштів, яку належить сплатити Центральному ОУПФУ міста Запоріжжя на користь позивача, вже визначена судом, а отже така заборгованість має статус заборгованості за судовим рішенням і підлягає виконанню з урахуванням гарантій держави щодо виконання судових рішень.
35. Таким чином, Верховний Суд дійшов висновку, що положення Порядку №649 не можуть бути застосовані до спірних правовідносин. Верховний Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що Пенсійний фонд України та його територіальні підрозділи не є органами, на які Законом України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» покладено повноваження та обов`язки щодо виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, а таким органом визначена Державна казначейська служба України.
Стосовно порядку виконання судових рішень про перерахунок пенсії та виплати особам, постраждалим внаслідок Чорнобильської катастрофи. Основними проблемами невиконання рішень щодо соціальних виплат є відсутність належного бюджетного фінансування, а також необхідність удосконалення механізму виконання таких рішень.
Під час примусового виконання рішень про зобов’язання органів Пенсійного фонду України (далі – ПФУ) та Управління соціального захисту населення (далі – УСЗН) вчинити певні дії щодо нарахування/перерахунку пенсій (соціальних виплат) та їх виплати, органами ПФУ та УСЗН сума пенсійних виплат нараховується, але не виплачується у зв’язку з відсутністю бюджетного фінансування.
Порядок виконання рішень, за якими боржник зобов’язаний вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення (до зазначеної категорії рішень належать рішення щодо зобов’язання органів ПФУ та УПСЗН нарахувати та виплатити пенсії, соціальні виплати), та відповідальність за невиконання рішення, що зобов’язує боржника вчинити певні дії, визначено статтями 63, 75 Закону.
Вказаними статтями Закону, зокрема, передбачено, що у разі невиконання без поважних причин у встановлений виконавцем строк рішення, що зобов’язує боржника виконати певні дії, виконавець виносить постанову про накладення штрафу на боржника-юридичну особу у розмірі 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян та встановлює новий строк виконання, а у разі повторного невиконання — накладає штраф у подвійному розмірі та у разі невиконання боржником рішення, яке не може бути виконано без участі боржника, виконавець надсилає до органу досудового розслідування повідомлення про вчинення боржником кримінального правопорушення та виносить постанову про закінчення виконавчого провадження.
Статтею 7 Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» передбачено, що у разі невиконання боржником рішень протягом двох місяців державний виконавець зобов’язаний звернутися до суду із заявою про зміну способу і порядку шляхом стягнення коштів з ПФУ та УСЗН.
Виконання рішень суду про стягнення коштів з державного органу здійснюється Казначейством в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень – за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду згідно з Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 3 серпня 2011 року № 845.
Крім того, постановою Кабінету Міністрів України від 03.09.2014 № 440 затверджено Порядок погашення заборгованості за рішеннями суду, виконання яких гарантується державою (далі – Порядок № 440).
Цей Порядок розповсюджується на рішення – виконавчі документи за рішеннями суду про стягнення коштів або рішення суду, що набрали законної сили, боржниками за якими є визначені частиною першою статті 2 Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» суб’єкти (державний орган; державні підприємство, установа, організація; юридична особа, примусова реалізація майна якої забороняється відповідно до законодавства), які видані або ухвалені до 1 січня 2013 року.
Згідно з пунктом третім цього Порядку, рішення подаються до відповідних управлінь забезпечення примусового виконання рішень міжрегіональних управлінь Мін’юсту за місцезнаходженням боржника для проведення їх обліку, інвентаризації заборгованості та подальшої передачі до органів, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, для погашення заборгованості.
Відповідно до пункту 4 вказаного Порядку № 440, заявник подає до органу державної виконавчої служби відповідний перелік документів.
Передача рішень до органів, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, здійснюється окремо щодо кожної черги щокварталу до 10 числа місяця, що настає за звітним періодом (пункт 13 Порядку № 440) відповідальною особою на підставі акта приймання-передавання (пункт 15 Порядку № 440).
Щасти Вам домогтися справедливості!
З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин
Щиро дякую,попробую).З повагою Олена.
Юрист, г. Днепр, 24 года опыта
Общаться в чатеДоброго дня.
Маючи на руках рішення суду, необхідно підготувати такі заяви:
Стаття 382 КК України. Невиконання судового рішення
1. Умисне невиконання вироку, рішення, ухвали, постанови суду, що набрали законної сили, або перешкоджання їх виконанню -
карається штрафом від п'ятисот до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавленням волі на строк до трьох років.
2. Ті самі дії, вчинені службовою особою, -
караються штрафом від семисот п'ятдесяти до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавленням волі на строк до п'яти років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років.
3. Дії, передбачені частиною першою або другою цієї статті, вчинені службовою особою, яка займає відповідальне чи особливо відповідальне становище, або особою, раніше судимою за злочин, передбачений цією статтею, або якщо вони заподіяли істотну шкоду охоронюваним законом правам і свободам громадян, державним чи громадським інтересам або інтересам юридичних осіб, -
караються позбавленням волі на строк від трьох до восьми років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років.
4. Умисне невиконання службовою особою рішення Європейського суду з прав людини, рішення Конституційного Суду України та умисне недодержання нею висновку Конституційного Суду України -
карається позбавленням волі на строк від трьох до восьми років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років.