Задайте вопрос юристу

880 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Армия и мобилизация, 22 октября 2024, вопрос №121603 1700₴

Чи може студент, який був раніше відрахований з вузу, провчившисьрік(ступінь бакалавра), отримати відстрочку, якщо через певний час поступив знову у вуз на бакалавра

ХДобрий день! Маю диплом молодшого спеціаліста. У 2012 році зарахований в ВНЗ на 2-й курс на спеціальність "Гірництво ". (Бакалавр)В квітні 2013 року відрахований за академічну неуспішність. У 2024 році зарахований в інший ВНЗ на спеціальність "Соціальна робота " Бакалавр). В довідці ЄДБО зазначено "Ні, порушує", то, чи допоможе довідка з попереднього закладу про відрахування для оформлення відстрочки?

Дякую!

Ответы юристов (8)

    Дерій Владислав Олегович
    75%

    Вітаю Вас!

    Довідка з попереднього ВНЗ не допоможе. Вам потрібно звертатись до МОН та до суду.

    Відповідно до пункту 1 частини 3 статті 23 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію":

    ".. Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за РАНІШЕ ЗДОБУТИЙ рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту", а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури..."

    Згідно частини 2 статті 10 ЗУ "Про освіту"

    Рівнями освіти є:

    • дошкільна освіта;
    • початкова освіта;
    • базова середня освіта;
    • профільна середня освіта;
    • перший (початковий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти;
    • другий (базовий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти;
    • третій (вищий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти;
    • фахова передвища освіта;
    • початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти;
    • перший (бакалаврський) рівень вищої освіти;
    • другий (магістерський) рівень вищої освіти;
    • третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень вищої освіти.
    Згідно постанови КМУ 560 для оформлення відстрочки Вам необхідно надати ТЦК :

    1. Заяву про відстрочку (Додаток 4 до Постанови КМУ № 560 )

    2. Довідку про здобувача освіти, сформовану в Єдиній державній електронній базі з питань освіти. (Додаток 9 до Постанови КМУ № 560)

    3. Військово-обліковий документ. Для військовозобов'язаних - військовий квиток або тимчасове посвідчення військовозобов'язаного. Також можна надати е-ВОД з Резерв+ або ДІЇ.

    Як бачите, головним документом для оформлення відстрочки є саме довідка з ЄДЕБО, яка формується відповідальними особами ВНЗ.

    Згідно законодавства Ви не порушуєте послідовність здобуття освіти, адже якщо Ви не отримали диплом бакалавра - Ви не здобули відповідний освітній рівень, тому повторно вступивши до бакалаврату - Ви повинні мати право на відстрочку, адже здобуваєте рівень освіти, який є вищим за раніше здобутий (середня освіта).

    АЛЕ, на жаль, згідно рекомендаційного листа (не є нормативно-правовим актом, має лише роз’яснювальний, інформаційний характер і не встановлює правових норм) та алгоритмів формування довідки ЄДЕБО - МОН розцінює повторний вступ до ВНЗ як непослідовність здобуття освіти. В розумінні МОН для збереження послідовності освіти - студент повинен ПОНОВЛЮВАТИСЬ у закладі освіти, а не повторно вступати.

    Тому, щоб оформити відстрочку - Вам потрібно в судовому порядку зобов'язати МОН внести зміни до довідки з ЄДЕБО (додаток 9 постанови КМУ 560) , щоб там було вказано "Так, не порушує"

    Для оскарження довідки ЄДБО Вам потрібно звернутись Окружного адміністративного суду з позовом до Міністерства освіти і науки України, ДП “Інфоресурс” (далі - відповідачі), в якому зобов`язати їх внести зміни до довідки ЄДЕБО.

    Позовні вимоги мотивувати тим, що порушено Ваше право на отримання довідки ЄДЕБО, в якій вказано, що Ви не порушуєте послідовності здобуття освіти.

    Перед зверненням до суду Вам потрібно звернутись до МОН та ДП "Інфоресурс" з листом щодо коригування даних у ДОВІДЦІ ЄДЕБО. Якщо Вам відмовлять - тоді цей лист прикладіть до позовної заяви.

    Загалом перелік документів для звернення до суду виглядає наступним чином - позовна заява, копія довідки ЄДБО, виписка з ЄДЕБО (https://info.edbo.gov.ua/check-person/), лист-відповідь на Ваше звернення до ДП "Інфоресурс" та МОН, копії документів про здобуту освіту.

    На даний час вже є позитивне рішення окружного адміністративного суду першої інстанції, де він зобов`язав Міністерство освіти і науки України та Технічного адміністратора Єдиної державної електронної бази з питань освіти - Державне підприємство "ІНФОРЕСУРС" внести зміни до даних, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти щодо порушення черговості здобуття освіти, визначеної статтею 10 Закону України "Про освіту", а саме: в розділі "На підставі даних, що містяться в ЄДЕБО, поточне здобуття освіти не порушує послідовності, визначеної ч.2 ст. 10 ЗУ "Про освіту" - вказати "Так, не порушує".Проте, воно ще не набрало законної сили, адже МОН має право подати апеляцію. З даним судовим рішенням можете ознайомитись за посиланням - https://reyestr.court.gov.ua/Review/122036300

    На час оскарження довідки з ЄДЕБО - Ви не маєте права на відстрочку. Проте, можна буде подати клопотання про забезпечення позову, тобто щоб на час розгляду справи ТЦК не мало права Вас мобілізувати, але чи задовольнити дане клопотання - суд вирішує на власний розсуд.

    Загалом у Вас є такі варіанти розвитку подій:

    1. Оскаржити довідку з ЄДЕБО у судовому порядку.

    2. Якщо буде можливість поновіться на бакалаврат з якого були відраховані у 2013 році.

    3. Знайдіть іншу підставу для відстрочки, яка передбачена статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”

    Якщо підете до ТЦК із довідкою ЄДЕБО, де вказано про порушення послідовності здобуття послідовності освіти - Вам відмовлять у відстрочці, направлять на ВЛК, а потім вручать повістку на відправку.

    Тому, поки не зобов'яжете МОН виправити довідку, до ТЦК краще не йти.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Богун Сергій Павлович

    Доброго дня.

    Не допоможе.

    Відстрочка надається на підставі довідки з ЄДЕБО.

    Перелік документів виключний.

    При зверненні до ТЦКСП з заявою Ви отримаєте відмову.

    Єдиний для Вас варіант - звернення в порядку адміністративного судочинства до суду.

    Наразі позитивна практика з таких оскаржень відсутня.

    Також до прийняття рішення суду можлива Ваша мобілізація.

    Тому не ризикуйте.

    Раджу шукати інші варіанти щодо отримання відстрочки.

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Олександре!

    На жаль, довідка з попереднього закладу про відрахування Вам не допоможе.

    Звичайно, що Ви не порушили послідовність здобуття рівней освіти, оскільки не отримали диплом бакалавра.

    Проте, на жаль, це цілком передбачений запис у довідці, оскільки МОН розробило алгорит формування довідки з ЄДЕБО, в якому прирівняло відрахування до вже здобутого рівня освіти.

    Аби Ви зрозуміли про що йде мова у варіанті із відрахуванням наводжу цитату МОН з відповіді на адвокатський запит:

    "Законом України «Про вищу освіту» вища освіта визначається як сукупність систематизованих знань, умінь і практичних навичок, способів мислення, професійних, світоглядних і громадянських якостей, морально етичних цінностей, інших компетентностей, здобутих у закладі вищої освіти (науковій установі) у відповідній галузі знань за певною кваліфікацією на рівнях вищої освіти, що за складністю є вищими, ніж рівень ніж рівень повної загальної середньої освіти. Після першого зарахування на навчання для здобуття відповідного рівня освіти, особі, яка приступила до навчання, впродовж періоду навчання надавалися необхідні освітні послуги, які забезпечували, зокрема, формування знань, умінь, навичок та загальних компетентностей на тому самому рівні вищої освіти.

    Повторне зарахування означає, що особа знову формуватиме такі знання, уміння, навички та загальні компетентності. У термінах визначення послідовності здобуття освіти це свідчить про здобуття освіти в непослідовному порядку.

    Згідно з інформацією, яка міститься в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, здобувач освіти Іванов 10.09.2015 поновлений з іншого закладу вищої освіти на навчання за освітнім рівнем бакалавра до Університету, відрахований 10.06.2017. 08.07.2024 повторно зарахований на навчання за освітнім рівнем бакалавра до Університету. Таким чином, Іванов здобуває освіту в непослідовному порядку. Саме тому у довідці, сформованій відповідно до вимог законодавства на підставі даних, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, у відповідному полі зазначено «Ні, порушує», що відповідає дійсності."

    Отже, Вам прийдеться спочатку звернутись до МОН із заявою щодо внесення виправлень до довідки з ЄДЕБО із запису "Ні, порушує" на "Так, не порушує". У відповідь Ви отримаєте відмову, яка потім знадобиться для подання позову до адмінистративного суду.

    Судова практика з цього питання, поки що неоднозначна. Станом на сьогодня є одне позитивне рішення, одне - негативне та два рішення у яких адмінистративний суд взагалі відмовив навіть у відкритті провадження, оскільки вважає, що відповідні справи не можуть бути розглянуті у порядку адмінистративного судочинства.

    Тож, у кінцевому варіанті вирішувати Вам: або займатись оскарженням запису "Ні, порушує" на "Так, не порушує", або ж шукати іншу підставу для відстрочки. Доречи, чи є в Вас якісь інші підстави для відстрочки? Бронювання на підприємстві? Близьки родичі з інвалідністю або потребою у постійному догляді?

    По строкам - розгляд справи у суді першої інстанції - 2-3 місяці. Після рішення суду дається 30 днів на подання апеляційної скарги або з Вашого боку, або з боку МОН (залежить від того, на чию користь буде рішення суду). Тобто, весь процесс може зайняти приблизно півроку.

    На час судового розгляду справи, на жаль, Ви не убезпечені від мобілізації. Тобто, із записом у довідці "Ні, порушує" ТЦК відмовить Вам у наданні відстрочки. Можна було б говорити про заяву про забезпечення позову (заборону мобілізувати до винесення рішення суду), але саме у справах із оскарженням запису у довідці з ЄДЕБО суди у більшості випадків виносять ухвалу про відмову у забезпеченні позову.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Турчин Ярослав Олександрович
    25%

    ДОБРОГО ДНЯ, ОЛЕКСАНДР!

    Формально більшість скаже, що ні. Пославшись на сумнівні роз"яснення Міністерства освіти і науки України

    Окремим людям це вдається. Один з таких кейсів мені розказав нещодавно один з клієнтів сайту за результатами отримання нормальної довідки з ЄДЕБО. Він теж вступив, але не провчившись і року - був відрахований за невиконання навчального плану. Проте в ЄДЕБО був запис, що відрахований за власним бажанням.

    Як я розумію, або МОН підправив алгоритми роботи ЄДЕБО, або щось ще.

    Алгоритм дій такий.

    Потрібно звертатися до закладу, який Вас відрахував і там мають внести зміни в ЄДЕБО (попередньо отримавши на це дозвіл МОН) щодо внесення змін до Вашої картки із вказанням у картці відрахування відповідної підстави.

    Після цього заклад, куди вступили на навчання - може надати належну довідку з ЄДЕБО для відстрочки, в якій буде вказано "Так, не порушує".

    Я так зрозумів, що раніше просто не було цієї норми. Тому якщо студенти не відвідували занять / не оплачували і написали заяву на відрахування за власним бажанням, то їм ставили причину відрахування в системі "За власним бажанням", що логічно.

    Проте, МОН дозволяє змінити статус, якщо він релевантний до ситуації і за статусом відрахування "За невиконання навчального плану" тепер довідка з ЄДЕБО має виглядати належно і не перешкоджати отриманню відстрочки.

    Принаймні позитивні кейси вже є. Більш детально це можна з"ясувати в МОН.

    Хоча ще в червні - серпні позиція МОН була інакшою.

    https://sud.ua/uk/news/publication/307779-otchisle...

    В публічному просторі є ось такі позиції колег - юристів.

    Хай Вам щастить у позитивному вирішенні Вашої ситуації!

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин

    Токмач Галина Миколаївна

    Добрий день!

    Враховуючи позицію МОН (https://mon.gov.ua/npa/pro-osoblyvosti-formuvannia...), недивно, що у вашій довідці вказано, що поточне здобуття освіти порушує послідовності, визначеної частиною другої статті 10 Закону України "Про освіту". При цьому, на мою думку, послідовність у вашому випадку не порушена і Ви маєте право на відстрочку. Далі пояснюю чому.

    Так, відповідно до пункту 1 частини третьої статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту", а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури.

    ТОБТО, згідно Закону підставою для відстрочки є послідовність здобуваємого рівня освіти, а не послідовність навчання (як це трактує МОН у своєму листі).

    І на мою думку, така послідовність взагалі має підтверджуватися за домогою Виписки з ЄДЕБО (https://info.edbo.gov.ua/check-person/), в якій вказується інформація про навчання та документи про освіту.

    Стаття 10 Закону України "Про освіту" визначає наступні рівні освіти: дошкільна освіта; початкова освіта; базова середня освіта; профільна середня освіта; перший (початковий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти; другий (базовий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти; третій (вищий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти; фахова передвища освіта; початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти; перший (бакалаврський) рівень вищої освіти; другий (магістерський) рівень вищої освіти; третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень вищої освіти.

    У відповідності до приписів статті 5 Закону України «Про вищу освіту» визначено, що підготовка фахівців з вищою освітою здійснюється за відповідними освітніми програмами на таких рівнях вищої освіти: початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти; перший (бакалаврський) рівень; другий (магістерський) рівень; третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень. Здобуття вищої освіти на кожному рівні вищої освіти передбачає успішне виконання особою освітньої програми, що є підставою для присудження відповідного ступеня вищої освіти: 1) молодший бакалавр; 2) бакалавр; 3) магістр; 4) доктор філософії/доктор мистецтва.

    Статтею 6 вказаного вище закону також унормовано, що атестація - це встановлення відповідності результатів навчання (наукової або творчої роботи) здобувачів вищої освіти вимогам освітньої програми та/або вимогам програми єдиного державного кваліфікаційного іспиту. Атестація осіб, які здобувають ступінь молодшого бакалавра, бакалавра чи магістра, здійснюється екзаменаційною комісією, до складу якої можуть включатися представники роботодавців та їх об’єднань, відповідно до положення про екзаменаційну комісію, затвердженого вченою радою закладу вищої освіти (наукової установи). Заклад вищої освіти на підставі рішення екзаменаційної комісії присуджує особі, яка успішно виконала освітню програму на певному рівні вищої освіти, відповідний ступінь вищої освіти та присвоює відповідну кваліфікацію. Документ про вищу освіту видається особі, яка успішно виконала відповідну освітню програму та пройшла атестацію (стаття 7 вказаного вище закону). Встановлюються такі види документів про вищу освіту за відповідними ступенями: диплом молодшого бакалавра; диплом бакалавра; диплом магістра; диплом доктора філософії/доктора мистецтва. ОТЖЕ, для підтвердження здобутого рівня освіти студентам видається офіційний документ – диплом, у разі успішного проходження атестації.

    Фактично МОН самостійно визначив додаткову умову для отримання відстрочки (послідовність навчання) і зробив це звичайним листом-роз'ясненням, а не шляхом видачі відповідного нормативно-правового акту (наказу).

    При цьому, до наказу МОН 08.06.2018 № 620 "Про затвердження Положення про Єдину державну електронну базу з питань освіти" так і не було внесено зміни, згідно яких в ЄДЕБО вносяться дані про здобувача освіти за денною або дуальною формою стосовно того, порушує чи не порушує на підставі даних, 2 що містяться в ЄДЕБО, поточне здобуття освіти послідовності, визначеної частиною другою статті 10 Закону України «Про освіту».

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1132-18#n55

    "6. В ЄДЕБО вносяться такі дані про фізичних осіб:

    2) щодо здобувачів освіти - прізвище, ім’я, по батькові (за наявності); дата народження; тип, серія (за наявності), номер, ким і коли виданий документ, що посвідчує особу (для особи, якій не виповнилось 14 років - свідоцтво про народження; для особи, яка звернулася із заявою про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, і не має документів, що посвідчують особу - довідка про звернення за захистом в Україні); реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності); унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності); громадянство; стать; серія, номер, ким і коли виданий документ про освіту (науковий ступінь) особи з інформацією про здобуті нею рівень (освітньо-кваліфікаційний (кваліфікаційний) рівень), ступінь освіти, професію, спеціальність та спеціалізацію (у деяких випадках зазначаються напрям підготовки, освітня програма, професійна кваліфікація); про зарахування, відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення за спеціальністю, спеціалізацією, професією; рівень (освітньо-кваліфікаційний (кваліфікаційний) рівень), ступінь освіти, що здобувається, освітня програма; джерело фінансування здобуття освіти; назва факультету (відділення), структурного підрозділу; форма навчання; курс навчання; навчальна група; серія, номер, ким і коли виданий студентський (учнівський) квиток державного зразка особи з інформацією про назву факультету (відділення), структурного підрозділу, номер групи, форму навчання, дату видачі та строк дії квитка, цифрова фотографія (за наявності);"...

    Я розумію, що влада намагається не допустити зловживань зі сторони військовозобов'язаних. Тобто, коли особа відраховується на останньому курсі навчання, зокрема і за власним бажанням, а потім не повоновлюється на навчанні для отримання диплому, а знову вступає на цей же рівень освіти, щоб уникнути відстрочки. Однак, тоді таку умову (щодо послідовності не тільки здобуваємого рівня освіти, але і навчання) потрібно було прописувати у Законі про мобілізацію. А наразі такі листи-роз'яснення, які взагалі носять рекомендаційний характер і не мають жодної юридичної сили, не дозволяють студентам реалізувати своє законне право на відстрочку (особливо тим, які були відраховані з ВНЗ, зокрема за власним бажанням, до початку воєнного стану 24 лютого 2022 року).

    Оскільки згідно пункту 62 Порядку № 560 здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України “Про освіту”, а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, надають до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки довідку про здобувача освіти, сформовану в Єдиній держаній електронній базі з питань освіти за формою, визначеною у додатку 9, та документи (нотаріально засвідчені копії документів), що підтверджують зарахування на навчання до інтернатури згідно з додатком 5.

    На жаль, на практиці ТЦК враховує лише зміст цієї довідки, однак не зміст пункту 1 частини третьої статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію". Тобто, склалалася ситуація, коли де-факто відстрочку надає МОН, а не ТЦК.

    Це при тому, що ні Законом про мобілізацію, ні будь-яким іншим нормативно-правовим актом не встановлено, що до повноважень МОН відноситься визначати порушує чи не порушує поточне здобуття освіти послідовності, визначеної частиною другою статті 10 Закону України «Про освіту». У свою чергу, згідно частини сьмої статті 23 Закону про мобілізацію перевірка підстав щодо надання військовозобов’язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та її оформлення здійснюється територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки.

    Враховуючи зазначене, вирішити ситуацію з відстрочкою можна лише в судовому порядку. Оскільки малоймовірно, що МОН що-небудь змінить за вашою вимогою. Хоча звичайно спробувати варто.

    Тобто, порядок ваших дій має бути наступним:

    1) звернутися у заклад освіти, щоб Вам сформували та видали довідку за формою 9 (https://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/92156/). Оскільки у довідці буде вказано, що Вами порушується послідовність освіти, то необхідно звертатися до МОН зі скаргою-вимогою зобов'язати заклад освіти оновити цю довідку, так як її зміст не відповідає/суперечить чинному законодавству. Також потрібно просити, щоб МОН надав окрему довідку про те, що Вами не порушується послідовність освіти.

    2) у разі відмови МОН - оскаржувати її в судовому порядку або подавати/направити в ТЦК пакет документів на відстрочку, та вже оскаржувати відмову ТЦК.

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/560-2024-%D0%BF#Text

    "У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.".

    До суду потрібно подавати дві заяви (одночасно):

    1) про визнання протиправним рішення комісії відповідача, оформлене протоколом від ___ № ___, про відмову у наданні позивачу відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації на особливий період відповідно до пункту 1 частини третьої статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»; зобов`язання відповідача прийняти рішення про надання позивачу відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації на особливий період на підставі ___статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

    2) про забезпечення позову, в якій він просити забезпечити позов шляхом заборони відповідачеві до набрання законної сили судовим рішенням у справі вчиняти дії щодо призову на військову службу під час мобілізації та переміщення позивача до військової частини з метою проходження військової служби в Збройних Силах України.

    Всього найкращого!

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    ЯКЩО В ДОВІДЦІ ЄДЕБО ЗАЗНАЧЕНО, ЩО ВИ ПОРУШУЄТЕ ПОСЛІДОВНІСТЬ ОСВІТИ, ВИ НЕ ЗМОЖЕТЕ ОТРИМАТИ ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ.

    ЦЮ ДОВІДКУ СПРОБУЙТЕ ОСКАРЖИТИ.

    ВАМ ДЛЯ ПОЧАТКУ ТРЕБА ЗВЕРНУТИСЯ ЗА РОЗЯСНЕННЯМ ТА ВИМОГОЮ ПРО ЗМІНУ ІНФОРМАЦІЇ В РЕЄСТРІ ДО МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ.

    Закон України

    "Про освіту "

    Стаття 74. Єдина державна електронна база з питань освіти

    5. Держателем Електронної бази та публічних електронних реєстрів у сфері освіти (далі - держатель Електронної бази) є центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, що здійснює організаційні заходи, пов’язані із забезпеченням функціонування Електронної бази та її складових.

    Власником Електронної бази є держава в особі центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки.

    Адміністратором Електронної бази та публічних електронних реєстрів у сфері освіти (далі - адміністратор Електронної бази) є визначена Кабінетом Міністрів України юридична особа, що належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки.

    ххх

    У системі освіти діє Єдина державна електронна база з питань освіти (далі – ЄДЕБО) - автоматизована система, функціями якої є збір, верифікація, оброблення, зберігання та захист інформації про систему освіти.

    Власником ЄДЕБО та виключних майнових прав на її програмне забезпечення є держава. Розпорядником ЄДЕБО є Міністерство освіти і науки України,а технічним адміністратором - державне підприємство «Інфоресурс», що належить до сфери управління Міністерства освіти і науки України.

    Обробка і захист інформації здійснюються в ЄДЕБО відповідно до вимог законодавства у сфері захисту інформації, що перебуває у власності держави.

    Головним призначенням ЄДЕБО є забезпечення фізичних та юридичних осіб інформацією в галузі освіти.

    Лист МОН № 1/9758 від 03.06.24 року "Про особливості формування в ЄДЕБО довідки про здобувача освіти" :

    https://ru.osvita.ua/legislation/other/92239/

    Цим Листом визначено алгоритм формування Довідки.

    АЛЕ ВІН НЕ Є НОРМАТИВНИМИ ДОКУМЕНТОМ, НЕ ЗАРЕЄСТРОВАНИЙ В МІНЮСТІ ТА ПОРУШУЄ ПРАВА ГРОМАЛЯН,

    ххх

    Згідно з вимогами Закону «Про доступ до публічної інформації» відповідь на запит має бути надано не пізніше п’яти робочих днів з дня отримання запиту.

    Відповідно до статті 23 Закону «Про доступ до публічної інформації», рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації можуть бути оскаржені до керівника розпорядника, вищого органу або суду.

    Запитувач має право оскаржити:

    • відмову в задоволенні запиту на інформацію;
    • відстрочку задоволення запиту на інформацію;
    • ненадання відповіді на запит на інформацію;
    • надання недостовірної або неповної інформації;
    • несвоєчасне надання інформації;
    • невиконання розпорядниками обов’язку оприлюднювати інформацію відповідно до статті 15 цього Закону;
    • інші рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації, що порушили законні права та інтереси запитувача.

    Оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації до суду здійснюється відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України: «Згідно із пунктом 81 частини першої статті 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення у справах про правопорушення, що розглядаються органами, зазначеними в статтях 218-221 цього кодексу, протоколи про правопорушення мають право складати уповноважені особи секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини або представники Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини (стаття 2123 «Порушення права на інформацію» (крім порушень права на інформацію відповідно до Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність»)».

    СУДОВОЇ ПРАКТИКИ З ЦЬОГО ПИТАННЯ ПОКИ НЕМАЄ.

    СПРОБУВАТИ ОСКАРЖУВАТИ ПОТРІБНО, БО ЛИСТИ НЕ Є НОРМАТИВНИМИ ДОКУМЕНТАМИ.

    СТАТТЯ 19 КОНСТИТУЦІЇ УКРАЇНИ:

    "Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України."

    Середницький Євгеній Вікторович

    Вітаю, Ваша ситуація стосується можливості отримання відстрочки від військової служби на основі навчання. Відповідно до законодавства України, студентам, які навчаються за денною формою навчання в закладах вищої освіти, зазвичай надається відстрочка від мобілізації до закінчення навчання. Але важливим є статус вашого попереднього навчання.

    Якщо в довідці з ЄДБО зазначено "Ні, порушує", це може означати, що виникли певні проблеми з відрахуванням або переведенням з попереднього закладу освіти, які можуть впливати на можливість отримання відстрочки. Тому Варто звернутися до до МОН і просити їх внести виправлення в довідку ЄДБО, після отримання відмови оскаржуйте її у судовому порядку до окружного адміністративного суду, послідовність встановлена законом оскільки не здобули освіту, бо були відраховані, Отже послідовність у вашому випадку потрібно вважати такою, яке є не порушена. Вже навіть є перша позитивна судова практики з цього питання . Варто також зазначити, що оскарження не зупинить процесс мобілізації, але можна спробувати забезпечити позов, шляхом заборони Вашої мобілізації, хоча з цим можуть бути проблеми, якщо Вас ніхто не мобілізовує, суд спитає чим тоді Ваше право порушено і може відмовити в забезпеченні позову

    Відповідно до ст. 23 ЗУ “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України “Про освіту”, а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури;

    Згідно з пунктом 63 Постанови КМУ №560 від 16 травня 2024 передбачено, що у разі подачі заяви на відстрочку на ВЛК не мають право направляти. Це можливо лише після отримання відмови від отримання відстрочки, яку можно оскаржити у судовому порядку.

    Однак для початку потрібно оскаржити дії МОН

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    ХДобрий день! Маю диплом молодшого спеціаліста. У 2012 році зарахований в ВНЗ на 2-й курс на спеціальність "Гірництво ". (Бакалавр)В квітні 2013 року відрахований за академічну неуспішність. У 2024 році зарахований в інший ВНЗ на спеціальність "Соціальна робота " Бакалавр). В довідці ЄДБО зазначено "Ні, порушує", то, чи допоможе довідка з попереднього закладу про відрахування для оформлення відстрочки?

    На жаль, але тільки через суд можливо виправити таку несправедливість.

    На жаль, але оформити відстрочку при порушенні послідовності просто так НЕ ВИЙДЕ, адже за логікою МОН, Ви вже використали шанс на здобуття освіти бакалавра, який ба надавав Вам право на відстрочку.

    Нова постанова КМУ від 16.05.2024 № 560 "Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період" передбачає новий формат довідки - ДОВІДКА про здобувача освіти за даними єдиної державної електронної бази з питань освіти.

    До того ж, 03 червня 2024 року о 18.55 год Міністерство освіти і науки публікує новину - "ДОВІДКА ПРО ЗДОБУВАЧА ОСВІТИ ВІДТЕПЕР ДОСТУПНА ДЛЯ ФОРМУВАННЯ В ЄДЕБО".

    До новини додано за окремою вкладкою лист МОН від 03.06.2024 № 1/9758 "ПРО ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ В ЄДЕБО ДОВІДКИ ПРО ЗДОБУВАЧА ОСВІТИ".

    Коротко позиція МОН є наступною - якщо Ви вступили на ОС бакалавра або магістра, були відраховані з цього рівня за певних причин, потім повторно були зараховані (не поновлені або переведені), ПОСЛІДОВНІСТЬ за логікою МОН ПОРУШУЄТЬСЯ.

    !!! Моя позиція з цього питання однозначна: раніше здобутий рівень має підтверджуватися дипломом.

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про вищу освіту

    Стаття 7. Документи про вищу освіту1. Документ про вищу освіту видається особі, яка успішно виконала відповідну освітню програму та пройшла атестацію.

    2. Встановлюються такі види документів про вищу освіту за відповідними ступенями:

    диплом молодшого бакалавра;

    диплом бакалавра;

    диплом магістра;

    диплом доктора філософії/доктора мистецтва.

    5. Невід’ємною частиною диплома молодшого бакалавра, бакалавра, магістра, доктора філософії/доктора мистецтва є додаток до диплома європейського зразка, що містить структуровану інформацію про завершене навчання. У додатку до диплома наводиться інформація про результати навчання особи, освітні компоненти, отримані оцінки і здобуту кількість кредитів ЄКТС, а також відомості про національну систему вищої освіти України.

    10. Інформація про видані дипломи вноситься закладами вищої освіти, крім вищих військових навчальних закладів, до Єдиної державної електронної бази з питань освіти.

    Нічого цього і близько щодо Вас у них немає, але реалії є складними. Мусимо розуміти, якою є політика влади з цього питання.

    Щодо судового оскарження, то у даній ситуації ключовим елементом даного питання є ДОВІДКА, по якій заклади освіти мають право вносити корективи у графу щодо послідовності. Якщо це так, варто звертатися до закладу освіти, вимагати від них керуватися вимогами ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", а не листом МОНу.

    Звісно, вони відмовлять, і у такій ситуації проти закладу освіти потрібно подавати позов до суду про зобов'язання вчинити певні дії.

    Якщо все таки ВУЗи не мають права вносити свої корективи, належним відповідачем я б обрав Міністерство освіти і науки України.

    Є інший варіант - готувати документи про здобуття освіти в обхід ДОВІДКИ, а потім оскаржувати відмову ТЦК та СП у наданні відстрочки. Але проблема полягає в тому, що сам по собі процес оскарження не зупиняє мобілізацію.

    На щастя, але на сьогодні вже є успішні судові кейси по даному питанню.

    ПЕРШЕ РІШЕННЯ ЩОДО ОСКАРЖЕННЯ ДОВІДКИ ЄДЕБО

    Дочекалися, як то кажуть. Перша судова практика, хоч і рішення суду першої інстанції, але вже наявна. Мова про рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 02.10.2024 (справа № 560/11803/24).

    Короткий виклад обставин:

    Особа звернулася з позовною заявою до Міністерства освіти і науки України, державного підприємства "ІНФОРЕСУРС" про визнання протиправною, скасування відмови та зобов`язання вчинити дії.

    В обґрунтування позовних вимог вказав, що звернувся до свого закладу вищої освіти задля отримання довідки про нього, як про здобувача освіти за даними Єдиної державної електронної бази з питань освіти. У Довідці про здобувача освіти за даними ЄДЕБО зазначено, що він порушує послідовність здобуття освіти, визначену статтею 10 Закону України "Про освіту". Далі особа звернулася зі скаргами до Міністерства освіти і науки, але це не принесло успіху.

    Доводи суду:

    Як встановлено судом при розгляді справи та не заперечується сторонами, особа навчається за денною формою здобуття освіти за освітнім рівнем бакалавра у Хмельницькому університеті управління та права імені Леоніда Юзькова, раніше здобував перший (бакалаврський) рівень вищої освіти.

    суд критично ставиться до посилання Міністерства освіти і науки України щодо того, що навчання позивача за освітнім рівнем бакалавра у Яготинському інституті ПАТ "Вищий навчальний заклад "Міжрегіональна академія управління персоналом" протягом 2015-2016 років свідчить про порушення послідовності здобуття ним освіти, оскільки стаття 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" передбачає саме попереднє здобуття освіти, а не навчання протягом одного року.

    зазначення у довідці ЄДЕБО щодо особи, що поточне здобуття освіти порушує послідовності, визначеної частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту", є протиправним.

    Висновки суду:

    позовну заяву Позивача - ЗАДОВОЛЕНО.

    визнано протиправною відмову Міністерства освіти і науки України № 3/4965-24 від 29.07.2024 року у внесенні змін до відомостей, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти щодо особи.

    зобов'язано Міністерство освіти і науки України та Технічного адміністратора Єдиної державної електронної бази з питань освіти - Державне підприємство "ІНФОРЕСУРС" внести зміни до даних, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти щодо порушення особою черговості здобуття освіти, визначеної статтею 10 Закону України "Про освіту", а саме: в розділі "На підставі даних, що містяться в ЄДЕБО, поточне здобуття освіти не порушує послідовності, визначеної ч. 2 ст. 10 ЗУ "Про освіту" - вказати "Так, не порушує".

    Мій коментар:

    Ось таке доволі унікальне судове рішення. Звертаю увагу, що рішення суду не набрало законної сили, але чомусь, як на мій погляд, перспективи апеляційного оскарження є нульовими. Політика влади щодо ЄДЕБО - офіційно провалилася. Гадаю, що таких рішень скоро стане набагато більше.

    Чи будуть рішення на користь МОН? Припускаю, що так, але їх кількість буде мінімальною.

    Повторюся - якщо Ваші права порушені - відстоюйте їх, у будь-який спосіб.

    З повагою!


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України