Задайте вопрос юристу

884 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Армия и мобилизация, 04 ноября 2024, вопрос №122261 950₴

Подача скарги до Міністерства оборони що до порушення ходу мобілізації.

При проходженні першого ВЛК в 2006 році мене було вилучено з обліку у зв'язку з інвалідністю. Потім інвалідність не продовжили і ТЦК в порушення закону в 2016 знов взято на облік( статті 27а, 26б,30б), та знято з обліку
В 2022 року взято на облік як обмежено придатного.
В травні 2024 року було видано перше адміністративне правопорушення і направлено в проходження ВЛК.
В травні до ВЛК було надані документи з двох державних лікарень, що до підтвердення стану здоров'я (міопія -13 на одному оці, на другому -10, астігматизм, частково атрафований зоровий нерв, глаукома, бронхіальна астма середеьої степені). Місцеве ВЛК, за їх словами , направило оригінали цих документів до 20 регіонального ВЛК в Дніпрі. Наразі пройшло пів року, ніякої відповіді з Дніпра не прийшло. Тим часом в 10 місяці ТЦК знов поновило справу за ухилиння від мобілізації.
Потрібно надати скаргу в міністерство оборони, для прискорення процесу првернення документів з Дніпра, а в подальшому для виключення з обліку.

Ответы юристов (8)

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    При проходженні першого ВЛК в 2006 році мене було вилучено з обліку у зв'язку з інвалідністю. Потім інвалідність не продовжили і ТЦК в порушення закону в 2016 знов взято на облік( статті 27а, 26б,30б), та знято з облікуВ 2022 року взято на облік як обмежено придатного.В травні 2024 року було видано перше адміністративне правопорушення і направлено в проходження ВЛК.В травні до ВЛК було надані документи з двох державних лікарень, що до підтвердення стану здоров'я (міопія -13 на одному оці, на другому -10, астігматизм, частково атрафований зоровий нерв, глаукома, бронхіальна астма середеьої степені). Місцеве ВЛК, за їх словами , направило оригінали цих документів до 20 регіонального ВЛК в Дніпрі. Наразі пройшло пів року, ніякої відповіді з Дніпра не прийшло. Тим часом в 10 місяці ТЦК знов поновило справу за ухилиння від мобілізації.Потрібно надати скаргу в міністерство оборони, для прискорення процесу првернення документів з Дніпра, а в подальшому для виключення з обліку.

    На жаль, але нормативно строки для затверження рішення ВЛК про визнання особи непридатною до військової служби з виключенням з військового обліку не передбачені. От у зв'язку з цим і трапляються випадки, що одні чекають на рішення вищестоящої ВЛК протягом 3 місяців, інші - 6 і більше місяців. Знаю навіть випадки очікування понад 8 місяців.

    Скарга до Міністерства оборони України, на мій погляд, навряд чи принесе свої дивіденди. Рекомендував би краще подати звернення особисто або через адвоката (адвокатський запит) до 20 Регіональної ВЛК щодо результатів перегляду Ваших документів. Деякі мої клієнти, до речі, за можливості особисто відвідють ВЛК та з'ясовують всі питання.

    Що стосується адміністративних матеріалів, які на Вас складаються, тут треба розбиратися детальніше. Переконаний, є шанси на оскарження, але критично важливо отримати:

    1. Довідку з ТЦК та СП про те, що вони направили Ваші документи на затвердження до 20 Регіональної ВЛК (пункт 3.8. Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України).

    2. Відповідь з 20 Регіональної ВЛК про стан розгляду Ваших документів.

    З повагою!

    Дерій Владислав Олегович

    Вітаю Вас!

    При проходженні першого ВЛК в 2006 році мене було вилучено з обліку у зв'язку з інвалідністю. Потім інвалідність не продовжили і ТЦК в порушення закону в 2016 знов взято на облік( статті 27а, 26б,30б), та знято з обліку

    В 2016 році ТЦК поступили неправомірно, адже поновлення на військовому обліку виключених з нього не передбачено законодавством.

    Тим часом в 10 місяці ТЦК знов поновило справу за ухилиння від мобілізації.

    Яким чином поновило справу? Вам вручили повістку, а Ви по ній не явилися? Адже згідно статті 61 Конституції України ніхто не може бути двічі притягнений до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення.

    В травні до ВЛК було надані документи з двох державних лікарень, що до підтвердення стану здоров'я (міопія -13 на одному оці, на другому -10, астігматизм, частково атрафований зоровий нерв, глаукома, бронхіальна астма середеьої степені). Місцеве ВЛК, за їх словами , направило оригінали цих документів до 20 регіонального ВЛК в Дніпрі. Наразі пройшло пів року, ніякої відповіді з Дніпра не прийшло.

    Прийняття рішення щодо придатності до військової служби віднесено виключно до компетенції ВЛК.

    Порядок визначення ступеня придатності до військової служби визначено в «Положенні про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України», затверджене Наказом Міноборони України від 14.08.2008 № 402 .

    Якщо проаналізувати Ваші діагнози, то:

    1. Короткозорість будь-якого ока в одному із меридіанів більше 12,0 дптр - стаття 30 "А" Розкладу хвороб - передбачає непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку

    2. Астигматизм будь-якого виду з різницею рефракції у двох головних меридіанах більше 3,0 дптр - стаття 30 "Б" Розкладу хвороб - передбачає придатність до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП та ін.

    3. Глаукома - стаття 28 Розкладу хвороб - питання про придатність до військової служби вирішується після лікування (медикаментозного або хірургічного) з урахуванням ступеня стабілізації процесу та функцій органу зору (гострота зору, поле зору). До цієї статті належить також і вторинна глаукома.

    4. Персистуюча бронхіальна астма середньої тяжкості - стаття 47 "Б" Розкладу хвороб - передбачає придатність до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП та ін.

    5. Атрофія зорового нерва при помірному зниженні зорових функцій - стаття 26 "Б" Розкладу хвороб - передбачає придатність до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП та ін.

    Отже, згідно Ваших діагнозів Вас повинні були виключити з військового обліку.

    Потрібно надати скаргу в міністерство оборони, для прискорення процесу првернення документів з Дніпра, а в подальшому для виключення з обліку.

    При необхідності можу підготувати для Вас скаргу до Міноборони.

    Проте, згідно п. 3.8. Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України Під час дії особливого періоду постанови ВЛК районних, міських ТЦК та СП про непридатність до військової служби військовозобов’язаних оформлюються свідоцтвами про хворобу (додаток 11 до цього Положення) у трьох примірниках, які не пізніше десятиденного строку з дня закінчення медичного огляду та перевірки ВЛК обласних (Київського та Севастопольського міських) ТЦК та СП, направляються на затвердження до штатних ВЛК згідно адміністративно-територіальної зони відповідальності за проведення військово-лікарської експертизи.

    Отже, якщо Ви в травні проходили ВЛК та Вас визнали непридатним до військової служби із виключенням з військового обліку, то на Вас повинні були скласти свідоцтво про хворобу (додаток 11) та направити його на затвердження спочатку до обласної ВЛК, яка потім повинна була передати його на затвердження до ЦВЛК.

    Тому Ви можете подати адвокатський запит до ТЦК та ВЛК, чи дійсно вони направляли документи на затвердження.

    Бездіяльність ТЦК та ВЛК Ви можете оскаржити в судовому порядку.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Сергію!

    Потрібно надати скаргу в міністерство оборони, для прискорення процесу првернення документів з Дніпра, а в подальшому для виключення з обліку.

    Можна подати таку скаргу до МОУ, проте, на мою думку, потрібно подати скаргу до ЦВЛК, оскільки саме ЦВЛК підпорядковується 20 Регіональна ВЛК.

    Для початку потрібно мати інформацію про те, чи отримали Ви письмову відповідь від ТЦК щодо направлення Ваших документів до штатної ВЛК? Чи звертались Ви до Регіональної ВЛК з приводу стану розгляду постанови ВЛК ТЦК та СП про Ваше виключення з обліку?

    Відповідно до ПОЛОЖЕННЯ про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України:

    Дії (бездіяльність), рішення, прийняті за результатами розгляду звернень ВЛК регіону, оскаржуються в ЦВЛК.
    ЦВЛК є органом військового управління, який здійснює керівництво ВЛК регіонів у Збройних Силах України та є керівним органом із військово-лікарської експертизи в Збройних Силах України.

    Начальник ЦВЛК безпосередньо підпорядковується командувачу Медичних сил Збройних Сил України. Усі штатні ВЛК Збройних Сил України безпосередньо підпорядковуються начальнику ЦВЛК.

    На ЦВЛК покладається організація військово-лікарської експертизи у Збройних Силах України, а також:

    • розроблення та участь у розробленні проектів нормативно-правових актів, посібників, методичних рекомендацій з питань військово-лікарської експертизи;
    • розроблення спільно з головними медичними спеціалістами Міністерства оборони України та МОЗ України медичних показань для військово-професійного призначення призовників до видів Збройних Сил України, родів військ та за військовими спеціальностями;
    • розроблення спільно з головними медичними спеціалістами Міністерства оборони України науково обґрунтованих вимог до стану здоров'я військовослужбовців з метою максимального збереження їх на військовій службі, запобігання необґрунтованого їх звільнення із Збройних Сил України за станом здоров'я;
    • перевірка якості лікувально-профілактичної роботи у цілях військово-лікарської експертизи серед військовослужбовців у військових частинах і закладах охорони здоров’я в системі Міністерства оборони України;
    • організація медичного огляду призовників, кандидатів на навчання у ВВНЗ, військовослужбовців, громадян, які приймаються на військову службу за контрактом, військовозобов'язаних та резервістів (кандидатів у резервісти);
    • розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи;
    • аналіз та узагальнення результатів і досвіду роботи підпорядкованих ВЛК;
    • проведення спільно з головними (провідними) медичними спеціалістами та іншими лікарями-спеціалістами аналізу й оцінки результатів медичного огляду військовослужбовців та інших контингентів, розробка пропозицій для покращення військово-лікарської експертизи;
    • організація та керівництво науковою роботою з питань військово-лікарської експертизи у підпорядкованих ВЛК;
    • підготовка та вдосконалення кадрів для ВЛК;
    • прийняття та перегляд постанов ВЛК про ступінь придатності осіб, звільнених з військової служби, на період їх фактичного звільнення із Збройних Сил України;
    • проведення спільно з МОЗ України аналізу та узагальнення результатів лікувально-оздоровчої роботи серед допризовників і призовників, медичного огляду призовників та розроблення пропозицій щодо покращення цієї роботи.
    ЦВЛК має право:
    • оглядати військовослужбовців та інших осіб, зазначених у пункті 1.2 розділу I цього Положення;
    • перевіряти роботу підпорядкованих ВЛК з питань військово-лікарської експертизи;
    • перевіряти організацію медичного огляду військовослужбовців та інших осіб у закладах охорони здоров’я (установах), військових частинах;
    • перевіряти організацію та стан лікувально-діагностичної роботи у закладах охорони здоров’я (установах), медичних підрозділах військових частин та ВВНЗ у цілях військово-лікарської експертизи;
    • запитувати документи в частині, що характеризують обставини отримання захворювання, поранення, травми, каліцтва, необхідні для прийняття постанови про їх причинний зв'язок, а саме:
    • виписки (витяги) з матеріалів службового (спеціального) розслідування, матеріалів дізнання, досудового розслідування, а також витяги з наказів, актів;
    • особові та пенсійні справи, медичні документи (у разі запиту оригіналів зазначених документів вони повертаються за належністю після складання протоколу);
    • архівні довідки, характеристики та інші документи, необхідні для прийняття постанови (у разі надання копій зазначених вище документів копії підшиваються до складеного протоколу та передаються до архіву зі строком зберігання 50 років);
    • залучати головних медичних фахівців Збройних Сил України, лікарів-спеціалістів Національного військово-медичного клінічного центру та інших закладів охорони здоров’я в системі Міністерства оборони України, спеціалістів інших спеціальностей, начальників медичної служби та представників командування (керівництва) військових частин, де проходить службу військовослужбовець, що оглядається, для вирішення питань військово-лікарської, лікарсько-льотної експертизи;
    • перевіряти у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (далі - ТЦК та СП) і закладах охорони здоров'я (установах) організацію, стан та результати лікувально-оздоровчої роботи серед допризовників та призовників, медичного огляду призовників, кандидатів на навчання у ВВНЗ, осіб, які приймаються на військову службу за контрактом, військовозобов'язаних, резервістів;
    • направляти у заклади охорони здоров’я в системі Міністерства оборони України на контрольне обстеження, медичний огляд, повторний медичний огляд, військовослужбовців, членів їх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби), військовозобов’язаних, резервістів;
    • запитувати від закладів охорони здоров’я (установ), військових частин, ТЦК та СП і ВВНЗ додаткові дані для аналізу, узагальнення та оцінки результатів військово-лікарської експертизи;
    • надавати до Генерального штабу Збройних Сил України, командуванням видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, керівникам органів місцевої адміністрації результати медичного огляду військовослужбовців, членів їх сімей, призовників, кандидатів на навчання у ВВНЗ, громадян, які приймаються на військову службу за контрактом, військовозобов'язаних, резервістів та інших осіб;
    • розглядати, переглядати, скасовувати, відміняти, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК (лікарсько-льотної комісії (далі - ЛЛК)) Збройних Сил України;

    Тим часом в 10 місяці ТЦК знов поновило справу за ухилиння від мобілізації.

    На якій підставі, якщо Ви чекаєте на затвердження постанови ВЛК? Також є питання щодо "справи про ухилення від мобілізації": мається на увізі стаття 210-1 КУпАП чи стаття 336 ККУ?

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    Результати військово-лікарської комісії (ВЛК) є важливими для військовозобов'язаних осіб з різних причин:

    • контроль за своїм здоров'ям - результати ВЛК містять інформацію про стан вашого здоров'я, що важливо для схвалення рішень щодо подальшого лікування та реабілітації
    • захист своїх прав - знаючи результати ВЛК, ви можете захистити свої права в разі виникнення спорів із ТЦК або іншими державними органами
    • планування майбутнього - результати ВЛК можуть вплинути на ваше подальше життя (наприклад, на можливість отримання роботи, навчання або виїзду за кордон)

    Якщо військовозобов'язаній особі не видають результати ВЛК, можна спробувати декілька варіантів вирішення питання.

    Перш за все, варто повторно звернутися до Територіального центру комплектування та соціальної підтримки (ТЦК та СП) - із письмовим запитом.

    Напишіть офіційний письмовий запит на ім'я керівника ТЦК. У запиті чітко вкажіть свої прізвище, ім'я, по батькові, дату проходження ВЛК та прохання надати копію результатів.

    При цьому обов'язково потрібно "зареєструвати" запит - зберегти копію запиту з відміткою про його прийняття у ТЦК.

    Це буде доказом вашого звернення.

    Якщо після першого звернення ситуація не змінилась, раджу звернутися до вищого керівництва ТЦК та СП - подати скаргу з детальним обґрунтуванням.

    У скарзі детально опишіть ситуацію, вкажіть дату проходження ВЛК та причини, за якими вам відмовляють у наданні результатів.

    Якщо ж і це не допоможе, є ще один варіант - звернутися до військового комісара. Для цього потрібно записатися до нього на особистий прийом (розмову).

    Під час прийому знову викладіть свою проблему і вимагайте надати вам результати ВЛК.

    Якщо всі ці дії не призвели до бажаного результату, раджу звернутись по допомогу до адвоката - він направить адвокатський запит.

    Крім того раджу звернутися до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини - зі скаргою.

    У крайньому разі можна звернутися до засобів масової інформації або громадських організацій, які займаються питаннями прав людини та захисту прав військовозобов'язаних. Публічність може прискорити розв'язання питання.

    Під час усіх вищезазначених процесів важливо:

    • зберігати всі документи, пов'язані з цим питанням - запити, відповіді, розписки (це буде доказом ваших дій у разі подальшого оскарження)
    • дізнаватися про терміни розгляду звернень (у вашому ТЦК або ж інших інстанціях)
    • пам'ятати про законність ваших дій (відмова у наданні результатів ВЛК є незаконною, оскільки ви маєте право знати свій статус і причини тих чи інших ухвалених рішень).

    Турчин Ярослав Олександрович

    ДОБРОГО ДНЯ, СЕРГІЙ!

    Скарга на адресу Міністерства оборони мало чим допоможе. По-перше, ТЦК та ВЛК їм не зовсім щоб підпорядковуються, адже існує окремо вертикаль Міністерства, який здійснює державну політику у сфері оборони, а окремо існує таке поняття як Збройні сили України, Генеральний штаб, Командувач ЗСУ зі своїми органами управління та підпорядкування. Безпосереднє управління ТЦК та ВЛК здійснює Командування Сухопутних військ та відповідні регіональні оперативні командування.

    По-друге, Міністерство розглядає скарги дуже неохоче і як правило дає відписки чи взагалі не надає відповідей. Реагування іде лише в піар-розповідях прес-служби МОУ. На практиці ж ні гарячі лінії, ні інші способи звернень не допомагають.

    По-третє існує спеціальна процедура оскарження. Бездіяльність ВЛК регіону можна оскаржити до Центральної ВЛК, а не до Міноборони.

    Вам видали рішення ВЛК РТЦК та СП? Бо вони мали б направити лише на затвердження висновок про Вашу непридатність до служби з виключенням з обліку.

    Перш ніж скаржитись в Міністерство також бажано направити запит до самої регіональної ВЛК.

    Наказом Міністерства оборони №490 від 18.08.2023 Розділ І наказу Міністерства оборони №402 від 14.08.2008 «Про затвердження Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України доповнено новою главою 3 «Порядок подання та розгляду звернень штатними ВЛК».

    Довідково. ВЛК є штатними та позаштатними (постійно і тимчасово діючі). Штатні ВЛК є військово-медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом. До штатних ВЛК належать:

    - Центральна військово-лікарська комісія;

    - ВЛК регіону.

    ЦВЛК є органом військового управління, який здійснює керівництво ВЛК регіонів у ЗСУ та є керівним органом із військово-лікарської експертизи в ЗСУ.

    Згідно з пунктом 3.2 глави 3 наказу №402 наразі скарги до штатних ВЛК подаються в строк, визначений Законом України «Про звернення громадян», тобто не пізніше одного місяця з часу вручення довідки ВЛК/свідоцтва про хворобу.

    Відповідно до пункту 3.3 глави 3 наказу №402 скарги на дії (бездіяльність) чи постанови позаштатних ВЛК подаються до штатних ВЛК згідно з адміністративно-територіальними зонами відповідальності, наведеними у додатку 2 до наказу Міністерства оборони України від 16.11.2016 №608 «Про затвердження з адміністративно-територіальних зон відповідальності закладів охорони здоров’я ЗСУ за організацію медичного забезпечення».

    Дії (бездіяльність), рішення, прийняті за результатами розгляду звернень ВЛК регіону, оскаржуються в ЦВЛК.

    Щоб подати скаргу, треба мати такі документи:

    - заяву про перегляд оскаржуваної постанови ВЛК нижчого рівня, у якій вказати причини перегляду постанови;

    - всі наявні документи, видані ВЛК, рішення якої переглядається;

    - результати попередніх медичних досліджень (у разі наявності).

    Якщо оскарження відбувається у досудовому порядку, комісія вищого рівня може призначити повторний або контрольний медичний огляд.

    Постанови ЦВЛК можуть бути оскаржені в судовому порядку.

    Згідно з листом Командування Медичних сил ЗСУ від 03.05.2024 р. № 510/12/52/Вих.ЗПІ (копія додається),

    юридична адреса та місце знаходження 20 регіональної ВЛК - 49069, Дніпропетровська обл, м. Дніпро, вул. Грушевського, 65.

    Офіційна електронна поштова адреса: 20rvlk_zsu@post.mil.gov.ua

    В принципі можете направити запит від свого імені і на електронну пошту. Але треба в ідеалі засвідчити підпис накладенням електронного цифрового підпису на документ.

    У Вашому випадку треба не розраховувати на Міністерство, а в першу чергу оскаржувати незаконну справу про адміністративне правопорушення.

    Маю нагадати, що у Вас є 10 днів на це.

    Термін оскарження постанови становить 10 днів з моменту її винесення. Далі в межах строку для оскарження необхідно підготувати позовну заяву про скасування відповідної постанови про накладення штрафу та подати її до районного, районного у місті, міського чи міськрайонного суду за місцем знаходження ТЦК та СП.

    Якщо постанову Вам не було вручено вчасно - Ви маєте право на поновлення строку оскарження, про що слід заявити в позовній заяві або в окремому клопотанні про поновлення строків.

    Уважно слідкуйте, щоб Ви не розписались в отриманні постанови БЕЗ проставлення реальної дати отримання постанови.

    Якщо ВЛК регіону в м. Дніпрі прийняло рішення і Вас про це не повідомили, то не можна вважати, що Ви винні у адмін.правопорушенні, адже винність передбачає УМИСЕЛ. Умислу точно немає.

    Обов"язок доведення правомірності постанови у справах про адмін.правопорушення покладається на орган, який виніс таку постанову.

    В іншому позовна заява про скасування постанови ТЦК про накладення штрафу за адмін.правопорушення є офіційним письмовим документом, який має відповідати критеріям, визначеним ст. 160 Кодексу адміністративного судочинства України.

    Бажано аби не мати бюрократичних та формальних перешкод - доручити оформлення позову і доказів фахівцю у галузі права, тобто юристу / адвокату.

    Якщо суддя вважає, що щось оформлено не так, він зобов"язаний постановити відповідну Ухвалу про залишення позовної заяви без руху.

    Іноді "нова генерація" суддів та їх помічничків вішають людям локшину на вуха, змушуючи їх написати заяву про залишення позову без розгляду та повернення позовної заяви... але потім строки все... і довести, що суддя змусив це зробити на словах - майже нереально.

    Усі огріхи та неточності усуваються в рамках подання уточнень, позову в новій редакції, інших документів на виконання ухвали судді про залишення позову без руху, в якій має бути чітко роз"яснено як усунути відповідні зауваження.

    Всі інші речі - це єресь та відверте шахрайство з боку окремих представників системи. Чи умисні ці речі, чи настільки некомпетентна система з суддями, призначеними після 2020 року - важко відповісти. Але не в перше трапляються такі речі у клієнтів, ще й доводять, що "суддя сказав так треба, а Ви нічого не розумієте". Дуже хотілося б нічого не розуміти і помилятися, але практика говорить про зворотнє.

    Позов можна подати через систему "Електронне правосуддя", яка офіційно діє в Україні та є повноцінною заміною направлень позовів Укрпоштою та ін.

    https://cabinet.court.gov.ua/

    В будь-якому разі щасти Вам у вирішенні Вашого питання.

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин

    Турчин Ярослав Олександрович

    ДОДАТКОВО ДО ВІДПОВІДІ. На жальне зміг з першого разу додати лист Командування Медичних сил ЗСУ від 03.05.2024 р. № 510/12/52/Вих.ЗПІ, в якому повідомлено, що юридична адреса та місце знаходження 20 регіональної ВЛК - 49069, Дніпропетровська обл, м. Дніпро, вул. Грушевського, 65.

    Офіційна електронна поштова адреса: 20rvlk_zsu@post.mil.gov.ua

    Богун Сергій Павлович

    Доброго дня.

    Вимоги до звернення, їх права, порядок та строки розгляду пропозицій, заяв та скарг, а також обов’язки штатних ВЛК щодо розгляду звернень регулюються Законом України «Про звернення громадян», Інструкцією про організацію розгляду звернень та проведення особистого прийому громадян у Міністерстві оборони України та Збройних Силах України, затвердженою наказом Міністерства оборони України від 28 грудня 2016 року № 735, зареєстрованою у Міністерстві юстиції України 23 січня 2017 року за № 94/29962.

    Скарги до штатних ВЛК подаються в строк, визначений Законом України «Про звернення громадян».

    Скарги на дії (бездіяльність) чи постанови позаштатних ВЛК подаються до штатних ВЛК згідно з адміністративно-територіальними зонами відповідальності, наведеними у додатку 2 до наказу Міністерства оборони України від 16 листопада 2016 року № 608 «Про затвердження адміністративно-територіальних зон відповідальності закладів охорони здоров’я Збройних Сил України за організацію медичного забезпечення».

    Штатні ВЛК перевіряють відповідність прийнятих позаштатними ВЛК постанов встановленому діагнозу та вимогам цього Положення, на підставі доданих до звернення оригіналів медичних документів або належним чином завірених їх копій, а також наявних медичних записів та висновків у відповідних реєстрах електронної системи охорони здоров’я.

    Скарги на дії (бездіяльність) чи постанови ВЛК районних (міських) ТЦК та СП подаються за підпорядкованістю до ВЛК Київського міського ТЦК та СП, Севастопольського міського ТЦК та СП, обласних ТЦК та СП, ТЦК та СП Автономної Республіки Крим.

    Дії (бездіяльність), рішення, постанови, прийняті ВЛК обласних (Київського міського, Севастопольського міського) ТЦК та СП, ТЦК та СП Автономної Республіки Крим, оскаржуються в штатних ВЛК.

    Дії (бездіяльність), рішення, прийняті за результатами розгляду звернень ВЛК регіону, оскаржуються в ЦВЛК.

    У разі визнання штатною ВЛК заяви чи скарги щодо перегляду (відміни, скасування) постанови ВЛК обґрунтованою, ВЛК штатної ВЛК переглядає оскаржувану постанову ВЛК або приймає рішення про направлення на контрольне обстеження та медичний огляд ВЛК.

    Таке рішення є обов’язковим до виконання та має бути реалізовано не пізніше ніж в місячний строк з дати прийняття.

    У разі визнання штатною ВЛК звернення необґрунтованим, воно повертається заявнику (скаржнику) з відповідними роз’ясненнями, у строк, визначений Законом України «Про звернення громадян».

    У разі прийняття рішення про направлення на контрольне обстеження та медичний огляд, військовослужбовці та інші особи, зазначені у пункті 1.2 глави 1 цього розділу, направляються для проходження медичного огляду ВЛК в інший заклад охорони здоров’я, ніж той, в якому проводився медичний огляд ВЛК, постанова якої оскаржується.

    Отже, дії (бездіяльність), рішення, прийняті за результатами розгляду звернень ВЛК, оскаржуються в ЦВЛК.

    Почніть з цього.

    Середницький Євгеній Вікторович

    Вітаю, для складання скарги до Міністерства оборони України щодо порушення процедури мобілізації, вам необхідно врахувати чинне законодавство, щоб прнавильно аргументувати свою позицію. Також важливо правильно оформити текст скарги і надати всі підтверджувальні документи.

    Порушення законодавства.

    Незаконне взяття на облік у 2016 році, оскільки стаття 37 ЗУ "Про військовий обов'язок та військову службу" визначає, що виключення з військового обліку за станом здоров'я є постійним. Повторне взяття на облік можливе лише за умови документально підтвердженого поліпшення стану здоров'я.

    Відповідно до ч. 3 п. 35 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 30.12.2022 № 1487 (далі — Порядок), у разі неприбуття військовозобов’язаного та резервіста, який досяг граничного віку перебування в запасі, до відповідного районного (міського) територіальних центру комплектування та соціальної підтримки, органу СБУ, відповідного підрозділу розвідувального органу для виключенняз військового обліку, таке виключення здійснюється без участі зазначених осіб 1 січня наступного року після року досягнення граничного віку перебування в запасі.

    Відповідно до ч. 2 п. 81 Порядку, особиста присутність призовників, військовозобов’язаних та резервістів для зняття або виключення з військового обліку у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів не обов’язкова.

    Відповідно до п. 79 Порядку, районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, серед іншого: здійснюють взяття, зняття або виключення з військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів у випадках, передбачених законодавством; проставляють у військово-облікових документах призовників, військовозобов’язаних та резервістів відповідні відмітки про взяття їх на військовий облік, зняття та виключення з нього.

    Додатково варто зазначити про судову практику, що склалася останнім часом у справах про проставлення відмітки в військово-облікових документах про виключення осіб з військового обліку. Зокрема, Вінницький окружний адміністративний суд у рішенні від 03.07.2024 справа № 120/2772/24 зазначив, що непроставлення відмітки про виключення позивача з військового обліку через неналежне виконання посадовими особами відповідача певних етапів процедури такого виключення суперечить принципу правової визначеності.

    Так, оскільки в п. 3.1 рішення Конституційного Суду України (справа №1-25/2010) від 29.06.2010) зазначено, що одним з елементів верховенства права є принцип правової визначеності, у якому стверджується, що обмеження основних прав людини та громадянина і втілення цих обмежень на практиці допустиме лише за умови забезпечення передбачуваності застосування правових норм, встановлюваних такими обмеженнями. Тобто обмеження будь-якого права повинне базуватися на критеріях, які дадуть змогу особі відокремлювати правомірну поведінку від протиправної, передбачати юридичні наслідки своєї поведінки.

    Право громадянина на виконання щодо нього встановлених законом гарантій, а саме на проставлення в його військово-обліковому документі відмітки про виключення його з військового обліку, тобто на належне документальне оформлення такого виключення не може бути поставлене в залежність від якості виконання обов`язків працівником, відповідальним за здійснення процедури виключення осіб з військового обліку.

    Тут слід нагадати що, відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

    Відсутність відповіді з регіонального ВЛК:

    Відкриття справи про ухилення від мобілізації:

    Звісно можна спробувати подати скаргу, проте це може не дати ніякого результату. Одна для Вас можу написати приблизну структуру скарги

    Вступна частина:

    Назва: "Скарга щодо порушення порядку мобілізації та повернення документів". Ваші дані: повне ім’я, адреса, контактний телефон, військовий квиток.

    Опис проблеми, також укажіть хронологію подій (2016 — незаконне взяття на облік, 2022 — повторне взяття, травень 2024 — направлення на ВЛК, передача документів до Дніпра). Поясніть, чому ви вважаєте дії ТЦК та ВЛК порушенням закону.

    Посилання на законодавство: Закон України "Про військовий обов’язок та військову службу" (ст. 37, ст. 38). Наказ МОУ № 402 від 14.08.2008 щодо порядку роботи ВЛК.

    Вкажіть також в скарзі Ваші вимоги:

    Додатки до скарги: Копії документів:


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України