Задайте вопрос юристу

884 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Трудовое право, 03 декабря 2024, вопрос №123611 340₴

Перевірка та штрафи пенсійним фондом лікарів

Добрий день. Я сімейний лікар. В останній час багато перевірок від пенсійного фонду. Хочеться знати свої права. Опираючись на який документ пенсійний фонд може перевіряти записи пацієнта, що був на лікарняному у лікаря ( чи обґрунтований лікарняний)?Чи може лікар пересилати скан копії записів в пенсійний фонд ? Чи це не являється розголошенням таємниці? Згідно якого документа пенсійний фонд може штрафувати лікаря( медичний центр) якщо не обґрунтований лікарняний ? І чи може бути штраф без суда ?

Ответы юристов (6)

    Корнійчук Євген Іванович

    Ні яких штрафів не може бути, якщо будуть порушення, вас зможуть притягнути до дисциплінарної відповідальності. Лишити премії або інших заохочень.

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Олена!

    Відповідно до Постанови КМУ №185 "Про затвердження Порядку проведення особами, уповноваженими правлінням Пенсійного фонду України, перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності":

    1. Цей Порядок визначає процедуру проведення особами, уповноваженими правлінням Пенсійного фонду України, перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності і документів, що є підставою для їх формування (далі - перевірка листків непрацездатності).

    Метою перевірки листків непрацездатності є здійснення контролю за обґрунтованістю формування (видачі) листків непрацездатності, медичних висновків про тимчасову непрацездатність (далі - медичні висновки).

    Перевірка листків непрацездатності проводиться уповноваженими посадовими особами територіального органу Пенсійного фонду України та/або уповноваженими лікарями, перелік яких затверджується правлінням Пенсійного фонду України.

    Перевірка медичних висновків проводиться виключно уповноваженими лікарями.

    5. Підставами для прийняття територіальним органом Пенсійного фонду України рішення щодо проведення перевірки листків непрацездатності є:

    1) виявлення невідповідностей шляхом проведення ризик-орієнтованого моніторингу електронного реєстру листків непрацездатності з використанням автоматизованої інформаційно-аналітичної системи Пенсійного фонду України.

    У разі коли за результатами моніторингу електронного реєстру листків непрацездатності виявлено листки непрацездатності, що потребують подальшої перевірки, територіальний орган Пенсійного фонду України протягом одного робочого дня приймає рішення щодо проведення перевірки та робить відмітку у підставах для перевірки "За результатами моніторингу даних".

    Порядок проведення моніторингу електронного реєстру листків непрацездатності встановлюється правлінням Пенсійного фонду України;

    2) повідомлення від НСЗУ про виявлення невідповідностей та/або застережень до даних, що містяться в медичному висновку за результатами здійснення заходів з верифікації даних в електронній системі охорони здоров'я;

    3) звернення страхувальника (роботодавця);

    4) звернення застрахованої особи щодо обґрунтованості виданого їй листка непрацездатності;

    5) запити правоохоронних органів та рішення суду.

    6. Моніторинг відомостей, що містяться в медичних висновках, на підставі яких формуються листки непрацездатності, проводиться автоматизовано через електронну систему охорони здоров'я на підставі відомостей про записи в Реєстрі медичних записів, записів про направлення та рецептів, на підставі яких було сформовано відповідні медичні висновки, в межах випадку тимчасової непрацездатності, що є предметом моніторингу.

    НСЗУ здійснює верифікацію інформації, що міститься в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров'я, відповідно до Порядку функціонування електронної системи охорони здоров'я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. N 411 "Деякі питання електронної системи охорони здоров'я".

    7. Рішення про проведення перевірки листків непрацездатності оформлюється наказом за підписом керівника територіального органу Пенсійного фонду України.

    8. У наказі про проведення перевірки листків непрацездатності міститься інформація про:

    • 1) підставу для прийняття територіальним органом Пенсійного фонду України рішення щодо проведення перевірки відповідно до пункту 5 цього Порядку;
    • 2) строки проведення перевірки;
    • 3) документ, на підставі якого сформовано листок непрацездатності;
    • 4) документи, відомості, які підлягають перевірці;
    • 5) уповноважену посадову особу територіального органу Пенсійного фонду України;
    • 6) інші відомості, необхідні для проведення перевірки.
    • 9. Строк проведення перевірки листків непрацездатності не може перевищувати 10 календарних днів.

    10. Під час проведення перевірки листків непрацездатності уповноважена посадова особа територіального органу Пенсійного фонду України перевіряє відомості, що містяться в електронному реєстрі листків непрацездатності.

    Повідомлення про перевірку медичного висновку протягом одного робочого дня надсилається територіальним органом Пенсійного фонду України через електронну систему охорони здоров'я з обов'язковим зазначенням інформації про:

    підставу для проведення перевірки відповідно до пункту 5 цього Порядку;

    предмет перевірки;

    унікальний ідентифікатор пацієнта в Реєстрі пацієнтів в електронній системі охорони здоров'я;

    номери медичних висновків, що підлягають перевірці.

    10. Під час проведення перевірки листків непрацездатності уповноважена посадова особа територіального органу Пенсійного фонду України перевіряє відомості, що містяться в електронному реєстрі листків непрацездатності.

    Повідомлення про перевірку медичного висновку протягом одного робочого дня надсилається територіальним органом Пенсійного фонду України через електронну систему охорони здоров'я з обов'язковим зазначенням інформації про:

    підставу для проведення перевірки відповідно до пункту 5 цього Порядку;

    предмет перевірки;

    унікальний ідентифікатор пацієнта в Реєстрі пацієнтів в електронній системі охорони здоров'я;

    номери медичних висновків, що підлягають перевірці.

    14. Результати перевірки листка непрацездатності зазначаються уповноваженою посадовою особою територіального органу Пенсійного фонду України у довідці про перевірку обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності (далі - довідка про перевірку).

    Форма довідки про перевірку затверджується правлінням Пенсійного фонду України.

    16. Уповноважена посадова особа територіального органу Пенсійного фонду України на підставі довідки про перевірку вносить до автоматизованої інформаційно-аналітичної системи Пенсійного фонду України дані про результати такої перевірки.

    17. Довідка про перевірку надсилається суб'єкту звернення та безпосередньо керівнику (уповноваженій особі) суб'єкта господарювання рекомендованим листом з повідомленням про вручення та/або за допомогою електронного зв'язку (зокрема через електронний кабінет чи іншу інформаційну систему, користувачами якої є відповідний територіальний орган Пенсійного фонду України та суб'єкт господарювання) протягом трьох робочих днів з дати формування довідки.

    18. Сформована уповноваженою посадовою особою територіального органу Пенсійного фонду України довідка про перевірку зберігається в автоматизованій інформаційно-аналітичній системі Пенсійного фонду України та може надаватися у разі звернення представників правоохоронних органів, на вимогу або за рішенням суду.

    19. Неправомірні дії або рішення уповноваженої посадової особи територіального органу Пенсійного фонду України щодо перевірки листка непрацездатності можуть бути оскаржені у порядку підлеглості до вищого органу або посадової особи Пенсійного фонду України, а також у судовому порядку.

    Згідно зі статтею 23 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є сформований на основі медичного висновку про тимчасову непрацездатність або документа, що засвідчує факт усиновлення дитини, встановлення опіки над дитиною, листок непрацездатності. Листок непрацездатності формується в Реєстрі на підставі інформації про медичний висновок (медичні висновки) у разі ідентифікації пацієнта як застрахованої особи в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування. Під час формування листка непрацездатності враховується інформація про основне місце роботи застрахованої особи, визначене за даними повідомлення про прийняття працівника на роботу.

    Сформований листок непрацездатності надсилається страхувальникам, з якими застрахована особа перебуває у трудових відносинах (за основним місцем роботи та за сумісництвом) через кабінет страхувальника на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України. У разі необхідності (відповідно до вимог п. 8 наказу Міністерства охорони здоров’я України від 01 червня 2021 року № 1066 «Деякі питання формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність та проведення їхньої перевірки») лікар закладу охорони здоров’я може видати паперовий листок непрацездатності.

    Оформлення паперового листка непрацездатності має відповідати вимогам Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженій наказом Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 3 листопада 2004 р. № 532/274/136-ос/1406.

    За порушення порядку оформлення листка непрацездатності накладання штрафу чинним законодавством не передбачено. Відповідно до п. 4.1 Розділу IV Порядку перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 02 жовтня 2020 року № 23, фінансові (штрафні) санкції можуть бути застосовані у разі виявлення порушень порядку використання страхових коштів (у т.ч. щодо оплати листків непрацездатності). Підставою для прийняття рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій є акт перевірки, яким задокументовані випадки порушення страхувальником порядку використання страхових коштів Фонду.

    Перевірка обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності проводиться відповідно до діючого Порядку* територіальним органом Пенсійного фонду України та/або лікарями, персональний список яких затверджує ПФУ. Медичні висновки перевіряють уповноважені лікарі. Зокрема вони контролюють:

    • дотримання вимог нормативно-правових актів, якими регламентовані порядок ведення первинної облікової медичної документації, проведення експертизи тимчасової непрацездатності, інших нормативно-правових актів у сфері охорони здоров’я;
    • відповідність відомостей в медичних записах та медичному висновку;
    • своєчасність та повноту проведених обстежень, лікування відповідно до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я;
    • правильність оцінки ступеня важкості стану хворого відповідно до його об’єктивних даних і лабораторних, функціональних, рентгенологічних та інших досліджень в межах випадку тимчасової непрацездатності;
    • причини виникнення гострих та загострення хронічних захворювань (у разі встановлення);
    • відповідність скарг, даних об’єктивного огляду хворого внесеним клінічному та функціональному діагнозам;
    • обґрунтування тимчасової непрацездатності в медичному висновку;
    • дотримання порядку формування медичних висновків у Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я;
    • правильність відбору та направлення осіб для надання реабілітаційної допомоги, ефективність реабілітаційної допомоги (у разі її надання);

    Листки непрацездатності створені з порушенням Порядку формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність, Порядку видачі листків непрацездатності, клінічних настанов та протоколів, які регламентують обсяг діагностичних, лікувальних та реабілітаційних процедур, визначають граничні терміни лікування – можуть бути визнані необґрунтовано виданими.

    За створення необґрунтованого медичного висновку про тимчасову непрацездатність, на підставі якого сформовано листок непрацездатності, відповідають лікарі. У разі здійснення страхової виплати за необґрунтованим лікарняним, керівник територіального органу ПФУ протягом 5 календарних днів з дня встановлення необґрунтованості медичного висновку, звертається до закладу охорони здоров’я або до фізичної особи – підприємця, які мають ліцензію на медичну практику, лікар якого допустив помилку, з вимогою про компенсацію відповідної суми страхової виплати. Суми страхової виплати мають бути повернуті протягом десяти календарних днів з дня надходження вимоги про компенсацію.

    Заклади охорони здоров’я або ФОП з ліцензією на медичну практику, мають право зворотної вимоги (регресу) до лікаря, який створив необґрунтований медичний висновок про тимчасову непрацездатність, у розмірі сплаченої суми компенсації страхової виплати за листком непрацездатності та нарахованої пені.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Дерій Владислав Олегович

    Вітаю Вас!

    Опираючись на який документ пенсійний фонд може перевіряти записи пацієнта, що був на лікарняному у лікаря ( чи обґрунтований лікарняний)?

    Право перевірки обґрунтованості лікарняних надається Пенсійному фонду відповідно до:

    • Закону України "Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування". Пенсійний фонд діє як розпорядник коштів Фонду соціального страхування.
    • Постанови Кабінету Міністрів України № 185 від 3 березня 2023 р. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/185-2023-%D0%B...
    Чи може лікар пересилати скан копії записів в пенсійний фонд ?

    Ні, ці документи не потрібно пересилати в ПФУ. Перевірка медичних висновків проводиться виключно уповноваженими лікарями.

    Згідно Постанови Кабінету Міністрів України № 185 під час перевірки медичного висновку уповноважений лікар перевіряє:

    • дотримання вимог нормативно-правових актів, якими регламентовані порядок ведення первинної облікової медичної документації, проведення експертизи тимчасової непрацездатності, інших нормативно-правових актів у сфері охорони здоров’я;
    • відповідність відомостей, що містяться в медичних записах, відомостям, що містяться у медичному висновку;
    • своєчасність та повноту проведених обстежень, лікування відповідно до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я;
    • правильність оцінки ступеня важкості стану хворого відповідно до його об’єктивних даних і лабораторних, функціональних, рентгенологічних та інших досліджень в межах випадку тимчасової непрацездатності;
    • причини виникнення гострих та загострення хронічних захворювань (у разі встановлення);
    • відповідність скарг, даних об’єктивного огляду хворого внесеним клінічному та функціональному діагнозам;
    • обґрунтування тимчасової непрацездатності в медичному висновку;
    • дотримання порядку формування медичних висновків у Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я, що затверджений МОЗ;
    • правильність відбору та направлення осіб для надання реабілітаційної допомоги, ефективність реабілі

    За результатами проведення перевірки медичного висновку уповноважений лікар в електронній системі охорони здоров’я формує ВИСНОВОК ПРО РЕЗУЛЬТАТИ ПЕРЕВІРКИ з урахуванням показників, визначених абзацами четвертим - сьомим та десятим підпункту 4 цього пункту;

    У ВИСНОВКУ ПРО РЕЗУЛЬТАТИ ПЕРЕВІРКИ повинні міститися такі дані:

    • дата підписання висновку про перевірку (число, місяць, рік);
    • номер висновку про перевірку;
    • номер (номери) медичних висновків, що перевірялися;
    • найменування суб’єкта господарювання, у якого працює уповноважений лікар, прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), найменування посади уповноваженого лікаря, який проводив перевірку;
    • показники, за якими проводилася перевірка відповідно до підпункту 4 цього пункту, та короткий висновок за кожним із показників, інша інформація, виявлена під час проведення перевірки;
    • зміст порушення (за наявності), період, в якому таке порушення вчинено, документи та/або обґрунтування, що підтверджують наявність факту порушення;
    • підсумкова оцінка перевірки медичного висновку, що проставляється до кожного медичного висновку та зазначається у форматі “обґрунтовано”/“не обґрунтовано”;

    Сформований уповноваженим лікарем висновок про перевірку зберігається в електронній системі охорони здоров’я та може надаватися на запит представників правоохоронних органів, за рішенням суду. Володілець персональних даних, що містяться в електронній системі охорони здоров’я, розглядає отриманий запит у кожному конкретному випадку окремо та у разі наявності правових підстав приймає рішення щодо його задоволення або відмовляє в його задоволенні з обґрунтуванням причини відмови.

    Чи це не являється розголошенням таємниці?

    Стаття 39-1 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров’я" чітко регламентує, що інформація про стан здоров’я пацієнта є лікарською таємницею.

    Проте, НСЗУ на підставі сформованого висновку про перевірку передає Пенсійному фонду України не медичний висновок пацієнта, а деперсоналізований результат перевірки медичного висновку шляхом електронної інформаційної взаємодії між електронною системою охорони здоров’я та автоматизованою інформаційно-аналітичною системою Пенсійного фонду України, що містить підсумкову оцінку у форматі “обґрунтовано”/“не обґрунтовано”.

    Згідно якого документа пенсійний фонд може штрафувати лікаря( медичний центр) якщо не обґрунтований лікарняний ?

    Штрафи за порушення в оформленні чи обґрунтованості лікарняного можуть бути накладені, якщо:

    • Є порушення Закону України "Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування", що стосується порядку видачі листків непрацездатності.
    • Згідно з Кодексом України про адміністративні правопорушення (ст. 165-4 та 165-5), штраф може бути накладено за порушення порядку оформлення документів, що призвело до неправильного використання страхових коштів.
    І чи може бути штраф без суда ?

    Лікарю, який порушив порядок видачі та продовження листків непрацездатності, покаранням є дисциплінарна відповідальність за ст. 147 КЗпП, догана або звільнення.

    Крім того, у разі здійснення страхової виплати за необґрунтованим лікарняним, керівник територіального органу ПФУ протягом 5 календарних днів з дня встановлення необґрунтованості медичного висновку, звертається до закладу охорони здоров’я або до фізичної особи – підприємця, які мають ліцензію на медичну практику, лікар якого допустив помилку, з вимогою про компенсацію відповідної суми страхової виплати. Суми страхової виплати мають бути повернуті протягом десяти календарних днів з дня надходження вимоги про компенсацію.

    Заклади охорони здоров’я або ФОП з ліцензією на медичну практику, мають право зворотної вимоги (регресу) до лікаря, який створив необґрунтований медичний висновок про тимчасову непрацездатність, у розмірі сплаченої суми компенсації страхової виплати за листком непрацездатності та нарахованої пені.

    https://www.pfu.gov.ua/kv/220120-yakyj-likarnyanyj...

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    1. Закон № 1105 - Закон України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 23.09.99 р. № 1105-XIV.

    2. Порядок № 185 - Порядок проведення особами, уповноваженими правлінням Пенсійного фонду України, перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності, затверджений постановою КМУ від 03.03.2023 р. № 185.

    ---

    Для ініціювання ПФУ перевірки лікарняних передбачено низку випадків. Виключний їх перелік наведено в п. 5 Порядку № 185.

    Перший випадок - це звернення роботодавця. Ми вже говорили про те, що отриманий лікарняний роботодавці перевіряють лише з т. з. формального боку (див. зокрема, матеріал "Головний з лікарняних на підприємстві: зауваження про уповноваження"). Але все-таки в разі сумнівів саме "у змісті" роботодавці можуть звертатися до ПФУ, і той уже має провести відповідну перевірку.

    Другий випадок - звернення власне отримувача лікарняного. Тож, якщо питання щодо отриманого медвисновку є у працівника, він може особисто попрохати ПФУ розібратися що й до чого.

    Підставою для перевірки буде також і самостійне виявлення ПФУ невідповідностей після проведення ризик-орієнтованого моніторингу електронного реєстру листків непрацездатності. Однак цей моніторинговий алгоритм ще мають розробити.

    Відреагувати перевіркою ПФУ муситиме й у разі отримання сигнальних повідомлень від НСЗУ про виявлення невідповідностей та/або застережень до даних, що містяться в медичному висновку.

    Ну й, звісно, проводитимуть перевірки на запити правоохоронних органів чи за рішенням суду.

    Проводять перевірку на підставі відповідного рішення контролерів, яке має бути оформлено наказом за підписом керівника територіального органу ПФУ. Вимоги до змісту наказу наведено в п. 8 Порядку № 185.

    Строк проведення перевірки листків непрацездатності не може перевищувати 10 календарних днів (п. 9 Порядку № 185).

    За результатами проведення перевірки медичного висновку вповноважений лікар в електронній системі охорони здоров'я формує висновок про результати перевірки (п. 13 Порядку № 185).

    Результати перевірки листка непрацездатності вповноважена посадова особа ПФУ зазначає у відповідній довідці про перевірку обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності, форму якої мають затвердити (п. 14 Порядку № 185).

    На підставі цієї довідки результати перевірки відображають в автоматизованій інформаційно-аналітичній системі ПФУ.

    Якщо перевірку проведено на запит, довідку мають також надіслати суб'єкту звернення та безпосередньо керівнику медзакладу.

    Заклади охорони здоров'я або фізичні особи - підприємці, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, лікарі яких допустили необґрунтоване створення медичних висновків про тимчасову непрацездатність, зобов'язані компенсувати суми страхової виплати протягом десяти календарних днів із дня надходження вимоги про компенсацію сум страхової виплати (ст. 28 Закону № 1105).

    Турчин Ярослав Олександрович
    100%

    ДОБРОГО ВЕЧОРА, пані ОЛЕНА! Ви думаю як і усі співгромадяни розумієте чим викликані такі дії. Насправді Пенсійний фонд - банкрот, який утримується з бюджету за рахунок наших податків та допомоги і кредитів міжнародних партнерів України. Бо кошти та відрахування громадян у попередні роки керівництво ПФУ та соціальних фондів "розкрадалося" та використовувалося неналежним чином. Тепер намагаються шукати гроші і вигадувати порушення, щоб скоротити свій витратний бюджет. При цьому не ганьбитися в судах і не порушувати закон ПФУ на думку не спадає, а тому значна частина їх бюджету йде на виконання рішень судів за позовами ошуканих громадян. Набагато простіше знайти крайніх в лікарях, які і так отримують в Україні наймізернішу зарплатню з-поміж усіх країн світу.

    Така діяльність Пенсійного фонду, на мою думку як юриста, досить сумнівна з точки зору Конституції і закону, а не підзаконних актів, які наприймав діючий Уряд, який чомусь вважає, що він уже вище Парламенту, народу та Конституції і може своїми постановами регулювати будь-які правовідносини...

    Однак, державу все влаштовує в цьому, бо ціль на їх думку виправдовує засоби.

    На моє переконання держава такими діями повністю розписалася в своїй корумпованості і нездатності в законному руслі та за допомогою ефективних новітніх підходів контролювати відсутність зловживань в медичній та інших галузях, окрім як прийняття актів, які цинічно та нахабно порушують принципи лікарської таємниці та інших прав громадян та лікарів.

    Сьогодні у листках непрацездатності (“лікарняних”) є поля, у яких може зазначатися діагноз - але лише на прохання пацієнта. У всіх інших випадках ці поля не заповнюються.

    Водночас досі в обов’язковому порядку вказується назва і місце знаходження медзакладу, що підтверджуються штампом та печаткою закладу охорони здоров'я "Для листків непрацездатності". Ця вимога є важливою для обліку “лікарняних”, але одночасно суперечить праву пацієнта на медичну таємницю, якщо, наприклад, пацієнт не хоче афішувати, що отримував медичну допомогу у психіатричній лікарні чи туберкульозному диспансері. Ця норма буде змінена уже цього року, коли запрацює електронний реєстр листків непрацездатності й електронні “лікарняні” повністю замінять паперові.

    Право на нерозголошення конфіденційної інформації про людину гарантується Конституцією України (статті 32 (ч. 2), ст. 34 (ч. 3).

    Право на медичну таємницю закріплене в Основах законодавства України про охорону здоров’я (статті 39 (ч. 2, 5), 39-1, 40, 43 (ч. 1)). Окремі аспекти визначені у Сімейному кодексі України (стаття 30), Цивільному кодексі України (статті 285 (ч. 2, 4), 286), Кримінальному кодексом України (статті 132, 145), Законах “Про інформацію” (стаття 21 (ч. 2).

    Порушення лікарської таємниці є зловживанням права на інформацію, що тягне цивільно-правову відповідальність. Ініціювати таку відповідальність може лише пацієнт. На жаль лікар посилатися на лікарську таємницю не може, бо порушником є не лікар в такому випадку, а держава - прийнявши неконституційні законодавчі та підзаконні положення, які не можуть бути скасовані на жаль у зв"язку з відсутністю в Україні наразі ефективних інструментів оскарження сваволі органів виконавчої та / або законодавчої влади.

    На жаль держава свідомо йде на порушення права на лікарську таємницю громадян, обгрунтовуючи це боротьбою із зловживаннями.

    При цьому право на працю та на компенсаційні виплати (які є конституційним обов"язком держави ) сама держава ставить у залежність в апріорі мовчазної згоди на доступ до конфіденційних даних громадян. Якщо ж людина буде забороняти доступ до своєї конфіденційної інформації, то не отримає виплати від держави, які формуються на хвилиночку з відрахувань самого працівника з ЄСВ за увесь час праці.

    Давайте завтра приймемо закон про контроль обгрунтованості призначення та видачі працвниками ПФУ пенсій завищених своїм знайомим, родичам, за хабарі. А чого. Народ же знає, що пенсію можна за хабар отримати більшу... Однак поки що недовіру висловлюють чомусь тільки лікарям.

    На жаль працівники ПФУ розбираються в медичній практиці і можуть оцінити обгрунтованість лікарняного так само, як інженер - електромонтер в акушерсько-гінекологічній справі.

    Але це все лише емоції. Тепер щодо фактів та норм, якими держава врегулювала ці питання.

    Дійсно існує чинна редакція статті 27 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування", в якій сказано:

    1. Перевірка листків непрацездатності проводиться особами, уповноваженими правлінням Пенсійного фонду України на проведення перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності.

    2. Порядок здійснення особами, уповноваженими на проведення перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності, затверджується Кабінетом Міністрів України.

    Цей порядок затверджено постановою КМУ "Про затвердження Порядку проведення особами, уповноваженими правлінням Пенсійного фонду України, перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності" від 03.03.2023 р. № 185.

    Уряд фактично маючи право визначити порядок, грубо порушив (вчергове) закон і надав в рамках перевірки лікарняних листків - ще й право на доступ до первинної медичної документації. Як Ви розумієте - хоча це і незаконно, але в умовах напівдиктатури - поки постанова Уряду діє, усі будуть слідувати цій незаконній нормі, ігноруючи лікарську таємницю та право особи на захист своїх конфіденційних даних.

    Безпосередньо перевіряти за новозатвердженим Порядком може ПФУ. Для цього він має вповноважити відповідних посадових осіб і лікарів. І саме ці вповноважені посадовці та медики здійснюють контроль за обґрунтованістю формування (видачі) листків непрацездатності та медвисновків (п. 1 Порядку № 185).

    Водночас потрібно врахувати, що, коли мова йде про перевірку саме медичного висновку - проводити її можуть лише уповноважені лікарі (п. 1 Порядку № 185), а не просто працівники ПФУ з невідомо якою освітою та компетентністю.

    Уповноважений лікар - особа, яка є лікарем та перебуває у трудових відносинах із закладом охорони здоров'я або фізичною особою - підприємцем, які отримали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, та лікар, який є фізичною особою - підприємцем і має ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, які уповноважені правлінням Пенсійного фонду України на проведення перевірки обґрунтованості формування та видачі медичних висновків, пройшли автоматизований відбір з використанням електронної системи охорони здоров'я для проведення перевірки за кожним окремим випадком тимчасової непрацездатності та перевіряють відомості, що містяться у медичному висновку, а також деперсоналізовані відомості, на підставі яких він сформований, на підставі інформації з електронної системи охорони здоров'я.

    (п. 2 Порядку № 185)

    Інформацію про таких уповноважених лікарів, яких відбирають автоматизовано за принципом екстериторіальності, має бути оприлюднено у формі відкритих даних (п. 12 Порядку № 185).

    Перевіряють же ці вповноважені посадовці та лікарі безпосередньо "видавців" лікарняних - працівників і заклади охорони здоров'я.

    Для ініціювання ПФУ перевірки лікарняних передбачено низку випадків. Виключний їх перелік наведено в п. 5 Порядку № 185.

    Перший випадок - це звернення роботодавця. Ми вже говорили про те, що отриманий лікарняний роботодавці перевіряють лише з т. з. формального боку (див. зокрема, матеріал "Головний з лікарняних на підприємстві: зауваження про уповноваження"). Але все-таки в разі сумнівів саме "у змісті" роботодавці можуть звертатися до ПФУ, і той уже має провести відповідну перевірку.

    Другий випадок - звернення власне отримувача лікарняного. Тож, якщо питання щодо отриманого медвисновку є у працівника, він може особисто попрохати ПФУ розібратися що й до чого.

    Третій випадок. Підставою для перевірки буде також і самостійне виявлення ПФУ невідповідностей після проведення ризик-орієнтованого моніторингу електронного реєстру листків непрацездатності. Однак цей моніторинговий алгоритм ще мають розробити.

    Четвертий випадок. Відреагувати перевіркою ПФУ муситиме й у разі отримання сигнальних повідомлень від НСЗУ про виявлення невідповідностей та/або застережень до даних, що містяться в медичному висновку.

    П"ятий випадок. Ну й, звісно, проводитимуть перевірки на запити правоохоронних органів чи за рішенням суду.

    Як перевіряють (як мають перевіряти)

    Проводять перевірку на підставі відповідного рішення контролерів, яке має бути оформлено наказом за підписом керівника територіального органу ПФУ. Вимоги до змісту наказу наведено в п. 8 Порядку № 185.

    Строк проведення перевірки листків непрацездатності не може перевищувати 10 календарних днів (п. 9 Порядку № 185).

    Результування перевірок

    За результатами проведення перевірки медичного висновку вповноважений лікар в електронній системі охорони здоров'я формує висновок про результати перевірки (п. 13 Порядку № 185).

    Результати перевірки листка непрацездатності вповноважена посадова особа ПФУ зазначає у відповідній довідці про перевірку обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності, форму якої мають затвердити (п. 14 Порядку № 185).

    На підставі цієї довідки результати перевірки відображають в автоматизованій інформаційно-аналітичній системі ПФУ.

    Якщо перевірку проведено на запит, довідку мають також надіслати суб'єкту звернення та безпосередньо керівнику медзакладу.

    СКАНУВАННЯ ПЕРВИННИХ МЕДИЧНИХ ДОКУМЕНТІВ.

    Ніякі сканування чи надання копій медичних висновків лікарями - не передбачено Порядком № 185. Передбачено (пункт 13 Порядку № 185), що інформація має перевірятися за допомогою доступу уповноважених лікарів до ЕСОЗ (Електронної системи охорони здоров"я), доступ до якої надають приватні фірми - надавачі відповідних послуг (найпопулярніша система доступу до eHels - харківська програма "Helsi").

    Тобто вимоги сканувати чи витрачати час лікаря на надання документів - неправомірні. Лікар не має нести ризики невпровадження чи неналежного впровадження ЕСОЗ в закладах охорони здоров"я.

    В той же час, тут як з обвинуваченням у злочині. Людина не має виправдовуватися і збирати докази своєї невинуватості по Конституції, однак, в наш час абсолютно нікчемні та некомпетентні правоохоронці та судді, які дуже часто купили собі посади, призумпцію невинуватості фактично повністю перекреслюють і будь-які недоведеності обставин - на жаль трактують саме на користь вини, а не невинуватості особи. Тому якщо Вам немає чого приховувати, краще довести правомірність своїх дій та надати такі документи.

    В інакшому випадку, якщо в електронній картці хворого немає необхідних записів - це можуть трактувати не на Вашу користь і вже потім доводити щось доведеться в суді, витрачаючи час, гроші та нерви.

    Я поділяю Ваше обурення такими порядками, але маємо те, що маємо.

    Відповідальність

    З огляду на появу коментованого документа доречно також пригадати, у що можуть стати "махінації" з лікарняними.

    Насамперед заклади охорони здоров'я або фізичні особи - підприємці, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, лікарі яких допустили необґрунтоване створення медичних висновків про тимчасову непрацездатність, зобов'язані компенсувати суми страхової виплати протягом десяти календарних днів із дня надходження вимоги про компенсацію сум страхової виплати (ст. 28 Закону № 1105).

    https://buh.ligazakon.net/analitycs/218520_perevrk...

    Стаття 28 Закону України "Про обов"язкове державне соціальне страхування":

    1. За створення необґрунтованого медичного висновку про тимчасову непрацездатність, на підставі якого сформовано листок непрацездатності, відповідальними є лікарі, які працюють у закладах охорони здоров'я, фізичні особи - підприємці, які провадять господарську діяльність з медичної практики, та лікарі, які провадять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи - підприємці (далі - лікарі), які несуть відповідальність згідно із законодавством.

    2. У разі встановлення необґрунтованості створення медичного висновку про тимчасову непрацездатність керівник територіального органу уповноваженого органу управління звертається в електронній формі через електронні кабінети на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у порядку, визначеному Пенсійним фондом України за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, загальнообов'язкового державного соціального та пенсійного страхування, або у формі паперового документа до закладу охорони здоров'я або до фізичної особи - підприємця, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, лікар якого допустив необґрунтоване створення медичного висновку про тимчасову непрацездатність, з повідомленням про виявлені порушення. Повідомлення про виявлені порушення є підставою для їх усунення, зупинення фінансування страхових виплат, компенсації відповідної суми страхових виплат у порядку, визначеному частинами третьою - четвертою цієї статті.

    3. У разі призначення та здійснення страхової виплати за листком непрацездатності, сформованим на підставі необґрунтованого медичного висновку про тимчасову непрацездатність, керівник територіального органу уповноваженого органу управління протягом п'яти календарних днів з дня встановлення необґрунтованості медичного висновку про тимчасову непрацездатність звертається в електронній формі через електронні кабінети на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у порядку, визначеному Пенсійним фондом України за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, загальнообов'язкового державного соціального та пенсійного страхування, або у формі паперового документа до закладу охорони здоров'я або до фізичної особи - підприємця, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, лікар якого допустив необґрунтоване створення медичного висновку про тимчасову непрацездатність, з вимогою про компенсацію відповідної суми страхової виплати.

    Заклади охорони здоров'я або фізичні особи - підприємці, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, лікарі яких допустили необґрунтоване створення медичних висновків про тимчасову непрацездатність, зобов'язані компенсувати суми страхової виплати протягом десяти календарних днів з дня надходження вимоги про компенсацію сум страхової виплати.

    4. Суми компенсації страхової виплати за листком непрацездатності, сформованим на підставі необґрунтованого медичного висновку про тимчасову непрацездатність, не повернені у строк, визначений частиною третьою цієї статті, підлягають стягненню на підставі вимоги про їх сплату, винесеної на підставі рішення керівника територіального органу уповноваженого органу управління, з нарахуванням пені в розмірі 0,1 відсотка суми коштів, що підлягає компенсації, розрахованої за кожний день прострочення платежу, починаючи з дня, що припадає на закінчення строку, визначеного частиною третьою цієї статті, до дня сплати включно.

    Вимога про сплату суми компенсації страхової виплати за листком непрацездатності, сформованим на підставі необґрунтованого медичного висновку про тимчасову непрацездатність, є виконавчим документом.

    Виконавчий документ має відповідати вимогам до виконавчих документів, встановленим Законом України "Про виконавче провадження", та передаватися для примусового виконання згідно із законом.

    Вимога надсилається через електронні кабінети на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у порядку, визначеному Пенсійним фондом України за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, загальнообов'язкового державного соціального та пенсійного страхування.

    5. Заклади охорони здоров'я або фізичні особи - підприємці, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, мають право зворотної вимоги (регресу) до лікаря, який створив необґрунтований медичний висновок про тимчасову непрацездатність, у розмірі сплаченої суми компенсації страхової виплати за листком непрацездатності та нарахованої пені.

    6. Спори щодо необґрунтованості медичного висновку про тимчасову непрацездатність та/або компенсації сум страхової виплати вирішуються в судовому порядку.

    ___

    Фактично, можна провести аналогію з штрафом поліції чи податковою перевіркою. Якщо Ви не згодні з висновком перевірки - можна оскаржувати його в суді, надавати свої аргументи, докази, посилатися, що медична документація підтверджує обгрунтованість лікарняних, медичні рецензії відповідної документації компетентних лікарів - науковців, яких можна вважати експертами у відповідній галузі медичної науки (кандидати, доктори медичних наук, доценти, професори закладів освіти медичної спрямованості тощо).

    Також можна оскаржувати з мотивів ВІДСУТНОСТІ ПІДСТАВ для перевірок, виключений перелік яких визначений п. 5 Порядку № 185. Якщо визначених підстав для перевірки не було - її висновки можна вважати незаконними.

    Оскаржується незаконний висновок ПФУ до окружного адміністративного суду за місцем знаходження відповідача. Якщо Ви не оскаржите накладений на Вас "штраф", то він може бути звернутий до примусового виконання державною виконавчою службою (принцип як з штрафами податкової, патрульної поліції, ТЦК та ін. державних структур), що може мати наслідком блокування рахунків та стягнення виниклого боргу за рахунок усіх грошей, що знаходяться на банківському рахунку.

    На моє переконання така упереджена та відверто грабіжницька політика держави призведе лише до одного - лікарі просто почнуть звільнятися із закладів охорони здоров"я, щоб не терпіти таку ганьбу та фактичний рекет з боку держави та її органів, таких як ПФУ. А медичну допомогу громадянам мабуть будуть надавати бюрократи, депутати та інші діячі, які приймають подібні правила, взагалі не аналізуючи наслідки.

    Щасти Вам у Вашій нелегкій праці в такі тяжкі часи.

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України