Задайте питання юристу

907 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Армія і мобілізація, 13 березня 2025, питання №128570 500₴

Парень по влк не пригоден, но заставляют подписывать заявление на службу.

Забрали парня в военкомат, он ночевал там...на следующий день прошел комиссию и он оказал по зрению и невропстологу - не пригодным. Сейчас его угрожают побить, если не подпишет заявление или контракт на службу, либо вымогают 30 000 дол. Что делать родителям, жене...какие действия. Днепропетровская обл.

Відповіді юристів (6)

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    Хлопець перебуває на обліку в ТЦК, де його утримують? Якщо ні - то його не мали права направляти на ВЛК без взяття на облік.

    Чи має хлопець медичні документи про стан здоров'я або підстави для відстрочки?

    Загалом алгоритм дій для батьків та родичів наступний:

    1. Зверніться до адвоката за місцем проживання, щоб він оскаржив незаконні дії ТЦК та допоміг хлопцю, адже це порушення прав людини.

    2. Зателефонуйте та напишіть заяву в Генеральну прокуратуру, Державне бюро розслідувань, Національну поліцію та повідомляйте про незаконне позбавлення волі/викрадення (стаття 146 ККУ) та перевищення військовою службовою особою влади чи службових повноважень (стаття 426-1 ККУ).

    3. Негайно зверніться до районного суду за місцем розташування ТЦК зі скаргою на незаконне позбавлення свободи хлопця працівниками ТЦК та вимогою звільнити його. Хлопця повинні доставити до слідчого судді і з'ясувати обставини на підставі який він незаконно утримується працівниками ТЦК. Слідчий суддя зобов'язаний звільнити чоловіка!

    Згідно статті 206 КПК. Загальні обов’язки судді щодо захисту прав людини

    1. Кожен слідчий суддя суду, в межах територіальної юрисдикції якого знаходиться особа, яка тримається під вартою, має право постановити ухвалу, якою зобов’язати будь-який орган державної влади чи службову особу забезпечити додержання прав такої особи.

    2. Якщо слідчий суддя отримує з будь-яких джерел відомості, які створюють обґрунтовану підозру, що в межах територіальної юрисдикції суду знаходиться особа, позбавлена свободи за відсутності судового рішення, яке набрало законної сили, або не звільнена з-під варти після внесення застави в установленому цим Кодексом порядку, він зобов’язаний постановити ухвалу, якою має зобов’язати будь-який орган державної влади чи службову особу, під вартою яких тримається особа, негайно доставити цю особу до слідчого судді для з’ясування підстав позбавлення свободи.

    3. Слідчий суддя зобов’язаний звільнити позбавлену свободи особу, якщо орган державної влади чи службова особа, під вартою яких тримається ця особа, не надасть судове рішення, яке набрало законної сили, або не доведе наявність інших правових підстав для позбавлення особи свободи.

    4. Якщо до доставлення такої особи до слідчого судді прокурор, слідчий звернеться з клопотанням про застосування запобіжного заходу, слідчий суддя зобов’язаний забезпечити проведення у найкоротший строк розгляду цього клопотання.

    5. Незалежно від наявності клопотання слідчого, прокурора, слідчий суддя зобов’язаний звільнити особу, якщо орган державної влади чи службова особа, під вартою яких трималася ця особа, не доведе:

    1) існування передбачених законом підстав для затримання особи без ухвали слідчого судді, суду;

    2) неперевищення граничного строку тримання під вартою;

    3) відсутність зволікання у доставленні особи до суду.

    6. Якщо під час будь-якого судового засідання особа заявляє про застосування до неї насильства під час затримання або тримання в уповноваженому органі державної влади, державній установі (орган державної влади, державна установа, яким законом надано право здійснювати тримання під вартою осіб), слідчий суддя зобов’язаний зафіксувати таку заяву або прийняти від особи письмову заяву та:

    1) забезпечити невідкладне проведення судово-медичного обстеження особи;

    2) доручити відповідному органу досудового розслідування провести дослідження фактів, викладених в заяві особи;

    3) вжити необхідних заходів для забезпечення безпеки особи згідно із законодавством.

    7. Слідчий суддя зобов’язаний діяти в порядку, передбаченому частиною шостою цієї статті, незалежно від наявності заяви особи, якщо її зовнішній вигляд, стан чи інші відомі слідчому судді обставини дають підстави для обґрунтованої підозри порушення вимог законодавства під час затримання або тримання в уповноваженому органі державної влади, державній установі.

    8. Слідчий суддя має право не вживати дій, зазначених у частині шостій цієї статті, якщо прокурор доведе, що ці дії вже здійснені або здійснюються.

    9. Слідчий суддя зобов’язаний вжити необхідних заходів для забезпечення особи, яка позбавлена свободи, захисником і відкласти будь-який розгляд, у якому бере участь така особа, на необхідний для забезпечення особи захисником час, якщо вона бажає залучити захисника або якщо слідчий суддя вирішить, що обставини, встановлені під час кримінального провадження, вимагають участі захисника.

    Не гайте часу - звертайтеся до поліції, ДБР, адвоката, прокуратури та слідчого судді за місцезнаходженням ТЦК. Якщо хлопця незаконно утримують в ТЦК - це перевищення службових повноважень та порушення прав людини!

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    ВАМ ТРЕБА ТЕРМІНОВО СКАРЖИТИСЯ.

    Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки є органами військового управління, що забезпечують виконання законодавства з питань військового обов’язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації.

    Повноваження ТЦК та СП окреслені низкою різних нормативно-правових актів, зокрема основоположними серед них є:

    • Закон України "Про військовий обов’язок і військову службу";
    • Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 р. № 154;
    • Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 560.

    Насамперед слід зазначити, що відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

    Тобто якщо законодавством чітко не передбачено, що відповідний орган чи посадова особа, може діяти якимось чином, то це заборонено, оскільки чинити можна тільки так, як передбачено чинним законодавством.

    ТЦК та СП мають такі основні повноваження:

    • Керують допризовною підготовкою разом з органами освіти;
    • Виконують рішення щодо направлення громадян для проходження військової служби;
    • Співпрацюють з місцевими адміністраціями щодо залучення громадян на військову службу або альтернативну службу;
    • Ведуть облік призовників, військовозобов’язаних, резервістів та добровольців територіальної оборони;
    • Інформують громадян про їх права і обов’язки під час військового обліку і проходження служби;
    • Оформлюють і видають військові облікові документи;
    • Забезпечують захист інформації в Реєстрі військового обліку;
    • Співпрацюють з державними органами для організації мобілізації та воєнного часу;
    • Проводять інформаційні кампанії щодо залучення на службу;
    • Ведуть облік підприємств, які виконують мобілізаційні завдання, і організовують контроль за підготовкою до мобілізації;
    • Проводять заходи оповіщення та призову громадян;
    • Слідкують за соціальним захистом військовослужбовців, пенсіонерів та членів їх сімей;
    • Оформлюють компенсації та грошову допомогу військовослужбовцям та їхнім родинам у разі інвалідності чи загибелі;
    • Надають довідки щодо проходження служби та учасників бойових дій;
    • Розглядають справи (цілодобово під час проведення мобілізації та/або у період воєнного стану) про адміністративні правопорушення та накладають адміністративні стягнення відповідно та з дотриманням Кодексу України про адміністративні правопорушення.

    Також деякі особливі повноваження мають обласні ТЦК та СП — в Автономній Республіці Крим, місті Києві та Севастополі. Зокрема, вони допомагають організовувати контрольні медичні огляди для таких категорій громадян:

    • Особи, яких районні або міські комісії визнали непридатними або тимчасово непридатними до військової служби;
    • Громадяни, які не згодні з результатами медичного огляду або рішеннями районних чи міських комісій;
    • Призовники, які повинні пройти медогляд перед відправленням до навчальних частин або центрів.

    Специфічні повноваження є і у районних ТЦК та СП, зокрема:

    • Організація медичних оглядів та психологічних обстежень для військово-лікарських комісій військовозобов'язаних і резервістів. Це відбувається з визначеною періодичністю, а під час мобілізації та/або воєнного стану – цілодобово;
    • Оформлення відстрочок від призову для військовозобов'язаних і резервістів під час мобілізації та перевірка підстав для їх надання;
    • Проведення спеціального обліку військовозобов'язаних та надання допомоги особам, звільненим з військової служби, у своєчасному оцінюванні їх стану для призначення пенсії чи пільг у разі інвалідності;
    • Допомога у пошуку документів, необхідних для отримання одноразової грошової допомоги у разі загибелі, інвалідності або часткової втрати працездатності військовослужбовців;
    • Перевірка сімейного стану військовослужбовців за зверненням командира частини або родичів (за наявності підстав).

    Застосування заходів фізичного впливу (окрім випадків необхідної оборони) працівниками ТЦКСП заборонено. Чинним законодавством не передбачена можливість застосування з боку ТЦК та СП до військовозобов’язаних, резервістів, призовників тощо.

    Коли трапляються випадки використання грубої сили працівниками ТЦК при мобілізації або інші правопорушення з їх боку, раджу звертатись до таких органів, які уповноважені вживати заходів щодо вирішення ситуацій порушення прав військовозобов’язаних:

    • Вищестоящого керівництва (вищестоящий ТЦК та СП, Командування Сухопутних військ ЗСУ, Міністерство оборони України);
    • Органів Національної поліції України;
    • Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.

    Серед проблем відсутності покарання, то першою проблемою притягнення винних осіб до відповідальності є відсутність звернення зі скаргою чи відповідною заявою до уповноважених органів. Також має місце ігнорування звернень та скарг громадян з боку уповноважених органів, які б мали вживати відповідні заходи. Водночас у разі відсутності належної реакції з боку уповноважених органів в деяких випадках слід звертатись до суду з урахуванням ситуації.

    Дуже шкода, що на скарги щодо перевищення і зловживання влади представниками ТЦК всі органи, які повинні за цим доглядати та стримувати їх, не роблять цього, як показує досвід. Особа, яку побили чи незаконно затримали (представники ТЦК, — ред.), звертається до Нацполіції, ДБР, ВСП, а всі показують пальцем один на одного, але ніхто не хоче розбиратися, що сталося.

    ПИШИТЬ СКАРГУ ДО УПОВНОВАЖЕНОГО ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ З ПРАВ ЛЮДИНИ:

    https://ombudsman.gov.ua/

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Наталія!

    Вам терміново потрібно звертатись із заявами до поліції та ДБР, як також із відповідною скаргою до МОУ.

    Раджу знайти адвоката за місцем перебування чоловіка та діяти дуже швидко.

    У будь якому випадку чоловік не повинен підписувати жодних контрактів, оскільки надалі вирішити питання буде набагато складніше!

    Відповідно до статті 146 ККУ:

    "1. Незаконне позбавлення волі або викрадення людини -

    караються обмеженням волі на строк до трьох років або позбавленням волі на той самий строк.

    2. Ті самі діяння, вчинені щодо малолітнього або з корисливих мотивів, щодо двох чи більше осіб або за попередньою змовою групою осіб, або способом, небезпечним для життя чи здоров'я потерпілого, або таке, що супроводжувалося заподіянням йому фізичних страждань, або із застосуванням зброї, або здійснюване протягом тривалого часу, -

    караються обмеженням волі на строк до п'яти років або позбавленням волі на той самий строк.

    3. Діяння, передбачені частинами першою або другою цієї статті, вчинені організованою групою, або такі, що спричинили тяжкі наслідки, -

    караються позбавленням волі на строк від п'яти до десяти років".

    Згідно статті 369 ККУ:

    1. Пропозиція чи обіцянка службовій особі надати їй або третій особі неправомірну вигоду, а так само надання такої вигоди за вчинення чи невчинення службовою особою в інтересах того, хто пропонує, обіцяє чи надає таку вигоду, чи в інтересах третьої особи будь-якої дії з використанням наданої їй влади чи службового становища -

    караються штрафом від однієї тисячі до чотирьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або обмеженням волі на строк від двох до чотирьох років, або позбавленням волі на той самий строк.

    2. Діяння, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені повторно, -

    караються позбавленням волі на строк від трьох до шести років із штрафом від п’ятисот до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, з конфіскацією майна або без такої.

    3. Діяння, передбачені частиною першою або другою цієї статті, якщо неправомірна вигода надавалася службовій особі, яка займає відповідальне становище, або вчинені за попередньою змовою групою осіб, -

    караються позбавленням волі на строк від чотирьох до восьми років з конфіскацією майна або без такої.

    4. Діяння, передбачені частиною першою, другою або третьою цієї статті, якщо неправомірна вигода надавалася службовій особі, яка займає особливо відповідальне становище, або вчинені організованою групою осіб чи її учасником, -

    караються позбавленням волі на строк від п’яти до десяти років з конфіскацією майна або без такої.

    Стаття 364 ККУ регулює питання зловживання владою або службовим становищем:

    1. Зловживання владою або службовим становищем, тобто умисне, з метою одержання будь-якої неправомірної вигоди для самої себе чи іншої фізичної або юридичної особи використання службовою особою влади чи службового становища всупереч інтересам служби, якщо воно завдало істотної шкоди охоронюваним законом правам, свободам та інтересам окремих громадян або державним чи громадським інтересам, або інтересам юридичних осіб, -

    карається пробаційним наглядом на строк до трьох років або обмеженням волі на строк до трьох років, або позбавленням волі на той самий строк, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років, із штрафом від двохсот п’ятдесяти до семисот п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    2. Те саме діяння, якщо воно спричинило тяжкі наслідки, -

    карається позбавленням волі на строк від трьох до шести років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років, зі штрафом від п’ятисот до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Крім того Ви або адвокат можете звернутися до слідчого судді.Стаття 206 КПК України надає слідчому судді специфічні повноваження щодо перевірки наявності підстав позбавлення особи свободи (зокрема, наявності судового рішення та ін.) та звільнення особи, якщо за результатами такої перевірки відповідних підстав не буде встановлено, або забезпечення проведення у найкоротший строк розгляду клопотання прокурора, слідчого про застосування запобіжного заходу.

    Положенням ст. 206 КПК України забезпечується процесуальний механізм звільнення слідчим суддею будь-якої особи, яка позбавлена свободи за відсутності судового рішення, та застосовуються саме в таких випадках. При цьому вказаний механізм не включає процедур оскарження рішень, дій чи бездіяльності працівників правоохоронних органів, пов’язаних із затриманням особи в порядку, передбаченому ст. 208 КПК України, post factum, оскільки відповідні заперечення особа може висловити під час вирішення питання про застосування запобіжного заходу та/або під час підготовчого судового засідання й судового розгляду кримінального провадження по суті.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас, Наталія!

    Забрали парня в военкомат, он ночевал там...на следующий день прошел комиссию и он оказал по зрению и невропстологу - не пригодным. Сейчас его угрожают побить, если не подпишет заявление или контракт на службу, либо вымогают 30 000 дол. Что делать родителям, жене...какие действия. Днепропетровская обл.

    Терміново потрібно звертатися до правоохоронних органів.

    Але проблема комплексна, в основному дуже потрібно розібратися із заключенням ВЛК. Жодна людина не зобов’язана підписувати контракт або інші документи під тиском. Ваш родич має законне право на відмову від незаконних вимог.

    Чи зверталися Ви до правоохоронних органів? Чи має він фото довідки ВЛК?

    Корнійчук Євген Іванович

    Доброго дня, телефонуйте до поліції на 102 та заяву до та ДБР., підсудність вказуйте місто Полтава

    https://dbr.gov.ua/pov-crime

    У заяви пишіть. Що було викрадено групою невідомих осіб, не законно позбавили волі та утримують у такому то ТЦК.

    Чоловік зі своє сторони,хай передасть вам свої геодані в телеграми, щоб можна було відслідковувати його місце знаходження.

    Також хай від себе викликає поліцію, та швидку.

    По можливості жінка сама йдьте до ТЦК викликайте туди поліцію,поясніть що його там бьють і т.д. щоб вони вивели його показали.

    Контракт не підписувати ні у якому разі.

    Богун Сергій Павлович

    Доброго дня.

    Пишіть заяву до ДБР та поліції щодо викрадення та вимагання грошей.

    https://dbr.gov.ua/contact-forms

    Головне управління Національної поліції в Дніпропетровській області

    056 756 5002

    https://g.co/kgs/b1J7xQb


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Нове у блогах Юристи.UA

Закони 46 0 24 бер. 2025
Офіційний блог Юрісти.UA 189 0 17 бер. 2025
Офіційний блог Юрісти.UA 307 0 28 лют. 2025