Задайте вопрос юристу

910 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Автомобильное право, 10 апреля 2025, вопрос №134101 340₴

Відрахування в Пенсійний фонд при купівлі нового авто

Вітаю.

Чи передбачено законодавством звільнення від Відрахування в Пенсійний фонд при купівлі нового авто при наявності договору самостійного пенсійного накопичення із страховою компанією?

дякую.

Ответы юристов (7)

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Тетяна!

    На жаль, ні. Не передбачено.

    Платниками збору при набутті права власності на легкові автомобілі є підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, фізичні особи, які під час першої реєстрації автомобіля в Україні повинні сплачувати обов’язковий платіж до Пенсійного фонду України ‒ збір на обов’язкове державне пенсійне страхування з операцій з відчуження легкових автомобілів.

    Вартість легкового автомобіля визначається відповідно до договору купівлі-продажу, договору міни, довідки органів митної служби, акту експертної оцінки вартості чи інших документів, що підтверджують цю вартість, без урахування податку на додану вартість.

    Відповідно до пункту 8 статті 4 Закону України «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування», ставки збору встановлюються у таких розмірах:

    • для авто вартістю до 165 розмірів ПМПО (499 620 грн) – 3% від вартості;
    • для авто вартістю від 165 до 290 розмірів ПМПО (від 499 620 грн до 878 120 грн) – 4% від вартості;
    • для авто вартістю понад 290 розмірів ПМПО (878 120 грн) – 5% від вартості.

    Збір сплачується на бюджетні рахунки, відкриті в органах казначейства, за місцем проведення першої державної реєстрації в Україні легкового автомобіля в сервісних центрах МВС.

    Згідно з пунктом 7 статті 1 Закону України «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування» норма сплати пенсійного збору не стосується:
    • легкових авто, оснащених виключно електричними двигунами;
    • випадків забезпечення легковими автомобілями осіб з інвалідністю згідно із законодавством;
    • успадкування легкових автомобілів відповідно до закону.

    Отже, сплатити збір на обов'язкове державне пенсійне страхування повинні платники, які набувають право власності на легкові автомобілі, що підлягають першій державній реєстрації в Україні в територіальних органах з надання сервісних послуг МВС, шляхом:

    - купівлі легкових автомобілів, у тому числі у виробників або торгівельних організацій (крім випадків забезпечення автомобілями осіб з інвалідністю згідно із законодавством);- міни;- дарування (безоплатної передачі);- успадкування (крім випадків успадкування легкового автомобіля відповідно до закону);- з інших підстав, передбачених законодавством.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Тетяна Клиент 2 дня назад

    Дякую. На Вашу думку ця стаття не суперечить добровільній пенсійній програмі? Якщо так, то як можна цю суперечність усунути?

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    НАЖАЛЬ, У ВАШОМУ ВИПАДКУ ЖОДНИХ ПІЛЬГ НЕ ПЕРЕДБАЧЕНО.

    Відповідно до пункту 12 Порядку сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 1998 року № 1740 збір на обов'язкове державне пенсійне страхування при купівлі автомобіля сплачується платниками, які набувають право власності на легкові автомобілі, що підлягають першій державній реєстрації в Україні в територіальних органах з надання сервісних послуг МВС, шляхом:- купівлі легкових автомобілів, у тому числі у виробників або торгівельних організацій (крім випадків забезпечення автомобілями осіб з інвалідністю згідно із законодавством);- міни;- дарування (безоплатної передачі);- успадкування (крім випадків успадкування легкового автомобіля відповідно до закону);- з інших підстав, передбачених законодавством.

    Збір на обов'язкове державне пенсійне страхування не сплачується:

    • у випадку забезпечення легковими автомобілями осіб з інвалідністю згідно із законодавством та
    • у випадку успадкування легкових автомобілів відповідно до закону.

    З 1 січня 2025 року прожитковий мінімум для громадян залишається на рівні 2024 року у розмірі 3028 грн. Це означає, що розмір ставки збору на обов’язкове державне пенсійне страхування під час першої державної реєстрації легкових авто лишається незмінним. Адже саме від прожиткового мінімум залежить розрахунок зазначеного податку.

    Отже, у 2025 році розмір ставки збору на обов’язкове державне пенсійне страхування під час першої реєстрації легкових авто становить на рівні:

    • 3 % – об’єкт оподаткування не перевищує 165 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня звітного року;
    • 4 % – об’єкт оподаткування перевищує 165, але не перевищує 290 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня звітного року;
    • 5 % – якщо об’єкт оподаткування перевищує 290 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня звітного року.

    Об’єкт оподаткування – це вартість легкового автомобіля, що зазначена у договорі купівлі-продажу, договорі міни, вантажно-митній декларації, акті експертної оцінки вартості чи інших документів, що підтверджують цю вартість.

    Незалежно від того, машина нова чи вживана, при першій реєстрації в Україні сплачується визначена вартість збору на обов’язкове державне пенсійне страхування. Розрахунки залежать від вартості легкового автомобіля без урахування податку на додану вартість:

    • не перевищує або дорівнює 499 620 грн – сплачується 3%;
    • більше ніж 499 620 грн, але не перевищує або дорівнює 878 120 грн – сплачується 4%;
    • більше ніж 878 120 грн – сплачується 5%.

    Звертаємо увагу, що при першій реєстрації від сплати обов’язкового державного пенсійного страхування звільняються легкові автомобілі, оснащені виключно електричними двигунами.

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    На жаль, законодавством не передбачено звільнення від Відрахування в Пенсійний фонд при купівлі нового авто при наявності договору самостійного пенсійного накопичення із страховою компанією.

    Згідно з пункту 12 Порядок сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій

    12. Платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з операцій з відчуження легкових автомобілів є підприємства, установи та організації всіх форм власності, а також фізичні особи, які набувають право власності на легкові автомобілі (крім легкових автомобілів, оснащених виключно електричними двигунами (одним чи декількома), що підлягають першій державній реєстрації в Україні в територіальних органах з надання сервісних послуг МВС, шляхом:

    • купівлі легкових автомобілів, у тому числі у виробників або торгівельних організацій (крім випадків забезпечення автомобілями осіб з інвалідністю згідно із законодавством);
    • міни;
    • дарування (безоплатної передачі);
    • успадкування (крім випадків успадкування легкового автомобіля відповідно до закону);
    • з інших підстав, передбачених законодавством.

    Тобто, не потрібно сплачувати пенсійний збір якщо Ви купуєте легкове авто, оснащене виключно електричним двигуном або це авто призначене для особи з інвалідністю, або авто успадковується.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    Чи передбачено законодавством звільнення від Відрахування в Пенсійний фонд при купівлі нового авто при наявності договору самостійного пенсійного накопичення із страховою компанією?

    На жаль, ні.

    Згідно з чинним законодавством України, при першій державній реєстрації легкового автомобіля необхідно сплатити збір на обов'язкове державне пенсійне страхування. Ставка цього збору залежить від вартості автомобіля та встановлюється в розмірі 3%, 4% або 5% від вартості транспортного засобу.

    Від сплати цього збору звільняються лише:

    • особи з інвалідністю, які отримують автомобілі відповідно до законодавства
    • особи, які успадковують легкові автомобілі.

    Наявність договору про недержавне пенсійне забезпечення зі страховою компанією не передбачає звільнення від сплати цього збору.

    З повагою! Щасти Вам!

    Турчин Ярослав Олексійович

    ДОБРОГО ДНЯ пані ТЕТЯНА! На жаль ні, це законодавством не передбачено, адже пенсійне страхування в Україні є не тільки добровільне, але і обов"язкове. Так звана "солідарна система", яку мають утримувати працюючі громадяни на своїх плечах.

    Розумію, що не всі планують жити в Україні надалі і не планують отримувати від держави ганебну подачку у вигляді пенсії з солідарної системи. Системи, яка є непрозорою, а рівень пенсій в Україні найнижчим у Європі, а можливо і в світі серед країн, де взагалі існує пенсія (в США наприклад пенсій немає і ніхто нікому нічого не винний і не обманює хоча б людей тим, що це по факту не відкладання грошей на пенсію, а додатковий податок, який розкрадається ПФУ, а раніше ще й різними фондами тимчасової непрацездатності та ін. розкрадався). Закон такий який він є і ніхто від обов"язку сплачувати пенсійний збір при першій реєстрації легкових авто не звільняє, крім прямо передбачених випадків.

    Написати заяву, що не бажаю отримувати пенсію в Україні і тим самим звільнитись від сплати ЄСВ та ось таких зборів / поборів - на жаль теж неможливо.

    Поділяю Вашу думку, що такі речі дискредитують державні програми. Але якби у тих, хто впроваджує ці програми був розум і юридичні знання, то країна не була б в тому місці, де є. Держава на жаль сама себе дискредитує своїми вчинками та непослідовними діями, на що неодноразово звертала увагу Венеційська комісія Ради Європи, Європейський суд з прав людини.

    На думку Конституційного Суду України, особи розраховують на стабільність та усталеність юридичного регулювання, тому часті та непередбачувані зміни законодавства перешкоджають ефективній реалізації ними прав і свобод, а також підривають довіру до органів державної влади, їх посадових і службових осіб. Однак очікування осіб не можуть впливати на внесення змін до законів та інших нормативно-правових актів. Конституційний Суд України наголошує, що принцип верховенства права передбачає внесення законодавчих змін із визначенням певного перехідного періоду (розумного часового проміжку між офіційним оприлюдненням закону і набранням ним чинності), який дасть особам час для адаптації до нових обставин. Тривалість перехідного періоду при зміні правового регулювання суспільних відносин має визначати законодавець у кожній конкретній ситуації з урахуванням таких критеріїв: мети закону в межах правової системи і характеру суспільних відносин, що ним регулюються; кола осіб, до яких застосовуватиметься закон, і їх здатності підготуватися до набрання ним (його новими положеннями) чинності; інших важливих обставин, зокрема тих, що визначають час, необхідний для набрання чинності таким законом.

    (абзаци четвертий, п’ятий підпункту 4.1 пункту 4 мотивувальної частини) Рішення Великої палати Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 49 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) пункту 12 розділу І Закону України „Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України“ від 28 грудня 2014 року № 76‒VIII від 22 травня 2018 року № 5-р/2018

    А зараз в Україні навіть Конституційного Суду діючого та повноважного немає. Щоб сильно там не приймав рішення з різних приводів та не нервував законотворців.

    Уявіть собі. Якби зараз терміново треба було вирішувати долю країни - в тому числі шляхом підписання і ратифікації міжнародних угод, які попередньо мають отримати висновок Конституційного Суду на відповідність Конституції, або й навіть після зняття воєнного стану - внести зміни до Конституції... НЕМА КОМУ ЦЕ РОБИТИ, бо спільними зусиллями усіх органів влади Конституційний Суд не повноважний, адже влада не може 5 років сподобитись призначити суддів замість тих, хто втік або пішов на пенсію.

    ЩОДО ЗБОРУ за перше придбання авто.

    Ставки збору на обов’язкове державне пенсійне страхування, який фізичні та юридичні особи мають сплатити при першій державній реєстрації легкового автомобіля на території України, з 1 січня НЕ ЗМІНИЛИСЯ. Розмір пенсійного збору залежить від вартості авто та прожиткового мінімуму для працездатних осіб (далі – ПМПО), який з 1 січня залишився на рівні 2024 року і становить 3028 гривень.

    Вартість легкового автомобіля визначається відповідно до договору купівлі-продажу, договору міни, довідки органів митної служби, акту експертної оцінки вартості чи інших документів, що підтверджують цю вартість, без урахування податку на додану вартість.

    Відповідно до пункту 8 статті 4 Закону України «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування», ставки збору встановлюються у таких розмірах:

    • для авто вартістю до 165 розмірів ПМПО (499 620 грн) – 3% від вартості;
    • для авто вартістю від 165 до 290 розмірів ПМПО (від 499 620 грн до 878 120 грн) – 4% від вартості;
    • для авто вартістю понад 290 розмірів ПМПО (878 120 грн) – 5% від вартості.

    Збір сплачується на бюджетні рахунки, відкриті в органах казначейства, за місцем проведення першої державної реєстрації в Україні легкового автомобіля в сервісних центрах МВС.

    Згідно з пунктом 7 статті 1 Закону України «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування» норма сплати пенсійного збору не стосується:

    • легкових авто, оснащених виключно електричними двигунами;
    • випадків забезпечення легковими автомобілями осіб з інвалідністю згідно із законодавством;
    • успадкування легкових автомобілів відповідно до закону.

    Інших пільг немає.

    Для приведення цього всього у Божий вигляд треба вносити зміни до пункту 7 статті 1 Закону України «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування»«Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування» та передбачати таку пільгу.

    Судитися марно. Таке поняття як справедливість нашій судовій системі - непритаманне. У них чиста бюрократія та буква закону. А те, що в Україні майже 90 % законів - неконституційні, бо ухвалені з порушенням ч. 2, 3 ст. 22 Конституції України, відповідно до якої Конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

    Але це нікого ніколи не бентежило і не бентежить і з цим слід змиритися, ну або поїхати - якщо є можливість.

    Щасти Вам і вибачте за емоційну відповідь!

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)

    Богун Сергій Павлович

    Доброго дня.

    Перелік підстав за наявності яких не здійснюється стягнення збору на обов’язкове державне пенсійне страхуванняпри першій державній реєстрації легкового автомобіля визначена Законом України «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування».

    Згідно з пунктом 7 статті 1 Закону України «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування» норма сплати пенсійного збору не стосується:

    • легкових авто, оснащених виключно електричними двигунами;
    • випадків забезпечення легковими автомобілями осіб з інвалідністю згідно із законодавством;
    • успадкування легкових автомобілів відповідно до закону.

    Даний перелік є вичерпним.

    Вартість легкового автомобіля визначається відповідно до договору купівлі-продажу, договору міни, довідки органів митної служби, акту експертної оцінки вартості чи інших документів, що підтверджують цю вартість, без урахування податку на додану вартість.

    Відповідно до пункту 8 статті 4 Закону України «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування», ставки збору встановлюються у таких розмірах:

    • для авто вартістю до 165 розмірів ПМПО (499 620 грн) – 3% від вартості;
    • для авто вартістю від 165 до 290 розмірів ПМПО (від 499 620 грн до 878 120 грн) – 4% від вартості;
    • для авто вартістю понад 290 розмірів ПМПО (878 120 грн) – 5% від вартості.

    Збір сплачується на бюджетні рахунки, відкриті в органах казначейства, за місцем проведення першої державної реєстрації в Україні легкового автомобіля в сервісних центрах МВС.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України