Задайте вопрос юристу

910 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Армия и мобилизация, 17 апреля 2025, вопрос №134663 500₴

Оформлення на роботу зі старим ВОД та проходження процедури первинного бронювання без ВЛК.

Доброго дня! Шановні юристи/адвокати, будь-ласка надайте відповідь на такі запитання:
Зараз я планую оформлюватись на нову роботу та роботодавець повідомив, що я буду мати право на відстрочку (бронювання за посадою) від призову під час мобілізації та вони мене забронюють протягом 72 год., з моменту мого оформлення на роботу. Але спочатку я повинен їм надати свій ВОД згідно статті 24 КЗпП.
Оскільки я фактично маю на руках ВОД (тимчасове посвідчення військово-зобов’язаного за формою № 3, який є чинним на підставі п. 55 Постанови КМУ від 16.05.2024 № 560), з відміткою знятий з обліку згідно наказу МО України № 342 від 09.06.06р.
1) Чи має роботодавець всі законні підстави для оформлення на роботу з таким тимчасовим посвідченням з відміткою знятий з військового обліку та з моїм фактичним статусом «не оновлені персональні дані та без перебування на обліку в ТЦК» ?
Я розумію, що під час мого навідування до місцевого ТЦК для постановки на облік, уточнення даних, ТЦК зобов’яжуть мене проходити ВЛК. Та після ВЛК існує вірогідність, що мене мобілізують, ще до того як я буду оформлюватись на роботу, тобто не встигну відповідно забронюватись)
На скільки мені відомо, що під час оформлення документів на роботу та для процедури бронювання, роботодавцю не потрібні відомості про проходження ВЛК працівника. Раніше я бронювання – не проходив, це планується взагалі перше бронювання в житті, від першого роботодавця.
2) Чи існують законодавчі підстави щоб відмовитись від проходження ВЛК в ТЦК, у зв’язку з первинним проходженням процедури бронювання від підприємства (згідно пп. 1 п. 1 дод. 5 Постанови КМУ від 16.05.2024 № 560) ?
3) Яка буде краща черговість шагів при таких обставинах, щоб перестрахуватись від мобілізації, спробувати так оформись на роботу, взяти від роботодавця лист, що такий «працівник/військовозобов’язаний, пропонується до бронювання на період мобілізації та на воєнний час» та потім з цим листом поїхати в ТЦК чи буде це запобіжником?
Дякую.

Ответы юристов (8)

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    ВАС НЕ ЗМОЖУТЬ ЗАБРОНЮВАТИ, ТОМУ ЩО ВИ НЕ ОНОВИЛИ ДАННІ.

    Нормативна базаРішення про бронювання військовозобов’язаних

    Протягом 72 годин з моменту формування списку засобами Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов'язаних та резервістів переведення військовозобов'язаного на спеціальний військовий облік на строк дії відстрочки здійснюється автоматично у разі, коли військовозобов'язаний:

    • перебуває на військовому обліку;
    • перебуває у трудових відносинах з державним органом, критично важливим підприємством, критично важливою установою;
    • займає посаду на критично важливому підприємстві, в критично важливій установі, за якою йому нараховано заробітну плату за кожний місяць останнього звітного періоду (квартал) не нижче за розмір мінімальної заробітної плати по країні, помноженої на коефіцієнт 2,5 ( 20 000 грн – станом на 2024 рік) – не стосується державних і комунальних підприємств, установ і організацій, господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50%акцій (часток) належать державі або перебувають у комунальній власності, та господарських товариств, більше 50% акцій (часток) яких належать господарським товариствам, частка держави або комунальної власності в яких становить 100 %;
    • уточнив персональні дані, зазначені у пункті 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 11 квітня 2024 р. N 3633-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку";
    • не перебуває у розшуку.

    ОТЖЕ ЩОБ ПОЧАТИ ПРОЦЕС БРОНЮВАННЯ, ВАМ ПОТРІБНО СТАТИ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК.

    З ПРИВОДУ ВЛК, Я ВАМ ВІДПОВІДАВ В ПОПЕРЕДНЬОМУ ВАШОМУ ПИТАННІ.

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    Зараз я планую оформлюватись на нову роботу та роботодавець повідомив, що я буду мати право на відстрочку (бронювання за посадою) від призову під час мобілізації та вони мене забронюють протягом 72 год., з моменту мого оформлення на роботу. Але спочатку я повинен їм надати свій ВОД згідно статті 24 КЗпП.Оскільки я фактично маю на руках ВОД (тимчасове посвідчення військово-зобов’язаного за формою № 3, який є чинним на підставі п. 55 Постанови КМУ від 16.05.2024 № 560), з відміткою знятий з обліку згідно наказу МО України № 342 від 09.06.06р.

    Для оформлення бронювання головне, щоб у Вас були уточнені дані (незалежно від дати), в Резерв+ не було статусу про порушення правил військового та оголошення в розшук, Ви перебували на військовому обліку, адже згідно пункту 29 Порядку бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час

    Протягом 72 годин з моменту формування списку засобами Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів переведення військовозобов’язаного на спеціальний військовий облік на строк дії відстрочки здійснюється автоматично у разі, коли військовозобов’язаний:

    • перебуває на військовому обліку;
    • перебуває у трудових відносинах з державним органом, критично важливим підприємством, критично важливою установою;
    • уточнив персональні дані, зазначені у пункті 2 розділу II “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України від 11 квітня 2024 р. № 3633-IX “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку”;
    • не перебуває у розшуку.

    Я знаю багато випадків, коли громадяни оновлювали Резерв+ та у них висвічувався статус про порушення правил військового обліку хоча повісток вони не отримували, а при такому статусі будуть проблеми з бронюванням.

    1) Чи має роботодавець всі законні підстави для оформлення на роботу з таким тимчасовим посвідченням з відміткою знятий з військового обліку та з моїм фактичним статусом «не оновлені персональні дані та без перебування на обліку в ТЦК» ?

    На жаль, якщо роботодавець прийме Вас на роботу, то ТЦК можуть притягнути його до адміністративної відповідальності за статтею 210-1 КУпАП, адже згідно пункту 34 постанови КМУ 1487 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    З метою ведення персонального військового обліку державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації здійснюють перевірку у громадян України під час прийняття на роботу (навчання) наявності військово-облікового документа. Приймання на роботу (навчання), взяття на персональний військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів здійснюється тільки після взяття їх на військовий облік у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів.

    Отже, для працевлаштування Вам потрібно перебувати на військовому обліку.

    Цілком можливо, що якщо Ви оформите електронний військово-обліковий документ з Резерв+, то там буде показано, що Ви перебуваєте на обліку. Також е-ВОД Ви можете сформувати через ДІЮ https://diia.gov.ua/services/vijskovo-oblikovij-do...

    Я розумію, що під час мого навідування до місцевого ТЦК для постановки на облік, уточнення даних, ТЦК зобов’яжуть мене проходити ВЛК. Та після ВЛК існує вірогідність, що мене мобілізують, ще до того як я буду оформлюватись на роботу, тобто не встигну відповідно забронюватись)

    Уточнити дані можете через Резерв+. І якщо там буде вказано про перебування на військовому обліку (таке часто буває з громадянами, які були зняті згідно 342 наказу) та не буде статусу про порушення, то Вас зможуть забронювати. Проте, діяти потрібно швидко, адже статус про порушення можуть дуже швидко поставити.

    На скільки мені відомо, що під час оформлення документів на роботу та для процедури бронювання, роботодавцю не потрібні відомості про проходження ВЛК працівника. Раніше я бронювання – не проходив, це планується взагалі перше бронювання в житті, від першого роботодавця.

    Так, ВЛК не потрібно, але потрібно:

    1. Щоб в Реєстрі Оберіг Ви перебували на обліку

    2. Ви були офіційно працевлаштовані

    3. В Реєстрі Оберіг не було статусу про порушення правил військового обліку.

    2) Чи існують законодавчі підстави щоб відмовитись від проходження ВЛК в ТЦК, у зв’язку з первинним проходженням процедури бронювання від підприємства (згідно пп. 1 п. 1 дод. 5 Постанови КМУ від 16.05.2024 № 560) ?

    Законодавчих підстав немає. Якщо відмовитесь від проходження ВЛК - Вас притягнуть до адміністративної відповідальності за статтею 210 КУпАП (штраф від 17 тис грн, але якщо Ви визнаєте свою вину - 8500 грн).

    3) Яка буде краща черговість шагів при таких обставинах, щоб перестрахуватись від мобілізації, спробувати так оформись на роботу, взяти від роботодавця лист, що такий «працівник/військовозобов’язаний, пропонується до бронювання на період мобілізації та на воєнний час» та потім з цим листом поїхати в ТЦК чи буде це запобіжником?

    1. Сформуйте е-ВОД з ДІЇ https://diia.gov.ua/services/vijskovo-oblikovij-do.... Якщо там Ви перебуваєте на обліку, то завантажте Резерв+ і уточніть дані. Якщо не буде там статусу про порушення, то Вас роботодавець зможе працевлаштувати та забронювати.

    2. Якщо в Реєстрі Оберіг Ви не на обліку, то потрібно йти до ТЦК зі всіма медичними документами. Крім того, Ви повинні подати заяву про взяття на військовий облік. Лише після внесення інформації до Реєстру Оберіг Вас повинні направити на ВЛК, адже згідно пункту 81 постанови КМУ 560 У разі призову військовозобов’язаних та резервістів на військову службу під час мобілізації, на особливий період не за місцем їх перебування на військовому обліку (крім тих осіб, що добровільно виявили бажання проходити військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період) такі особи перед призовом на військову службу беруться на військовий облік у районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки, який здійснює їх призов. Відомості про взяття таких осіб на військовий облік вносяться до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів ПЕРЕД їх направленням на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду.

    3. За час проходження ВЛК Вас можуть подати на бронювання.

    Але, тут також є нюанси. Якщо у Вас є порушення правил військового обліку, то спочатку потрібно його зняти, а вже потім подаватись на бронювання.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Артеме, ще раз!

    1) Чи має роботодавець всі законні підстави для оформлення на роботу з таким тимчасовим посвідченням з відміткою знятий з військового обліку та з моїм фактичним статусом «не оновлені персональні дані та без перебування на обліку в ТЦК» ?

    Не має, оскільки Ви повинні перебувати на обліку в ТЦК, а в Вашому ТП є відмітка про зняття з обліку.

    Відповідно до Постанови КМУ №1487 "Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів":

    34. З метою ведення персонального військового обліку державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації здійснюють:

    перевірку у громадян України під час прийняття на роботу (навчання) наявності військово-облікового документа. Приймання на роботу (навчання), взяття на персональний військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів здійснюється тільки після взяття їх на військовий облік у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів. В умовах правового режиму воєнного стану зарахування на навчання до закладів освіти громадян, які підлягають військовому обліку та перебувають на тимчасово окупованій території або вибули з тимчасово окупованої території та територій активних бойових дій за кордон, здійснюється з відстроченням взяття їх на військовий облік і оформлення військово-облікових документів у семиденний строк з дати припинення чи скасування правового режиму воєнного стану".

    Я розумію, що під час мого навідування до місцевого ТЦК для постановки на облік, уточнення даних, ТЦК зобов’яжуть мене проходити ВЛК. Та після ВЛК існує вірогідність, що мене мобілізують, ще до того як я буду оформлюватись на роботу, тобто не встигну відповідно забронюватись).

    На жаль, великий ризик саме такого розвиткуподійї, оскільки при явці до ТЦК Ви не матимете права на відстрочку.

    На скільки мені відомо, що під час оформлення документів на роботу та для процедури бронювання, роботодавцю не потрібні відомості про проходження ВЛК працівника. Раніше я бронювання – не проходив, це планується взагалі перше бронювання в житті, від першого роботодавця.

    Відомості про проходження Вами ВЛК дійсно не потрібні ані для прийняття на роботу, ані для бронювання.

    Проте, для прийняття на роботу Ви повинні перебувати на обліку в ТЦК.

    Для бронювання через Дію Ваші дані повинні бути у наявності в Єдиному реєстрі призовників, військовозобов'язаних та резервістів. Крім того Ви повинні уточнити персональні дані через Резерв+ та не перебувати у розшуку ТЦК.

    Відповідно до Постанови КМУ №76 «Деякі питання реалізації положень Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” щодо бронювання військовозобов'язаних на період мобілізації та на воєнний час»

    27. У списку зазначаються такі відомості щодо:

    1) державного органу, критично важливого підприємства, критично важливої установи:

    • повне найменування юридичної особи або відокремленого структурного підрозділу юридичної особи;
    • код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи (у разі наявності) або відокремленого структурного підрозділу юридичної особи (у разі наявності);
    • місцезнаходження юридичної особи або відокремленого підрозділу юридичної особи (крім критично важливих підприємств, а також критично важливих установ, які визначені Мінстратегпромом);
    • прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) керівника юридичної особи або відокремленого структурного підрозділу юридичної особи;

    2) військовозобов’язаного:

    • прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності);
    • реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта громадянина України (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті громадянина України);
    • строк дії відстрочки;
    • відмітка про виконання вимог, визначених в абзаці третьому пункту 8 цього Порядку.

    29. Протягом 72 годин з моменту формування списку засобами Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів переведення військовозобов’язаного на спеціальний військовий облік на строк дії відстрочки здійснюється автоматично у разі, коли військовозобов’язаний:

    • перебуває на військовому обліку;
    • перебуває у трудових відносинах з державним органом, критично важливим підприємством, критично важливою установою;
    • уточнив персональні дані, зазначені у пункті 2 розділу II “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України від 11 квітня 2024 р. № 3633-IX “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку”;
    • не перебуває у розшуку.
    2) Чи існують законодавчі підстави щоб відмовитись від проходження ВЛК в ТЦК, у зв’язку з первинним проходженням процедури бронювання від підприємства (згідно пп. 1 п. 1 дод. 5 Постанови КМУ від 16.05.2024 № 560) ?

    Що саме Ви маєте на увазі? Додаток 5 визначає перелік документів, які роботодавець подає до ТЦК щодо оформлення відстрочки.

    Вас не зможуть подати на бронювання, якщо даних немає у Єдиному реєстрі. Це неможливо.

    3) Яка буде краща черговість шагів при таких обставинах, щоб перестрахуватись від мобілізації, спробувати так оформись на роботу, взяти від роботодавця лист, що такий «працівник/військовозобов’язаний, пропонується до бронювання на період мобілізації та на воєнний час» та потім з цим листом поїхати в ТЦК чи буде це запобіжником?

    1. Ви зможете оформитись тільки у разі перебування Вас на обліку в ТЦК.

    Отже, якщо розглядати Ваш похід до ТЦК, то при явці Вас однозначно направлять на ВЛК, а після проходження останньої, з великою вірогідністю, видадуть МБ.

    Якщо за цей час, поки Ви будете проходити ВЛК ТЦК внесе дані до Єдиного реєстру, роботодавець зможе Вас забронювати й МБ потім анулюють. Проте, існують ризики того, що ТЦК не внесе дані до Єдиного реєстру, або взагалі, наприклад, на час проходження Вами ВЛК подасть Вас у розшук, що унеможливліть Ваше бронювання.

    2. На жаль, гарантійні листи наразі не працюють, майже у 99% ТЦК не приймають останні до уваги, оскільки такі листи не надають Вам права на відстрочку.

    3. Ви взагалі встановлювали Резерв+ чи формували е-ВОД через Дію? Є багато випадків, коли ТЦК автоматично поновлюють військовозобов'язаних, які були зняті за Наказом МОУ №342, на обліку й відповідні дані є в Єдиному реєстрі. Якщо Вас поновили на обліку у такий спосіб, то роботодавець може прийняти Вас на роботу за наявності е-ВОД та потім забронювати, у разі уточнення Вами даних та неперебування у розшуку.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    1) Чи має роботодавець всі законні підстави для оформлення на роботу з таким тимчасовим посвідченням з відміткою знятий з військового обліку та з моїм фактичним статусом «не оновлені персональні дані та без перебування на обліку в ТЦК» ?

    На жаль, але не все так просто. Із даним тимчасовим посвідчення не можуть прийняти, адже невідомо, як вести Ваш персональний військовий облік. Роботодавець може мати проблеми.

    КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА

    від 30 грудня 2022 р. № 1487 Київ

    Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів

    34. З метою ведення персонального військового обліку державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації здійснюють:

    перевірку у громадян України під час прийняття на роботу (навчання) наявності військово-облікового документа. Приймання на роботу (навчання), взяття на персональний військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів здійснюється тільки після взяття їх на військовий облік у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів. В умовах правового режиму воєнного стану зарахування на навчання до закладів освіти громадян, які підлягають військовому обліку та перебувають на тимчасово окупованій території або вибули з тимчасово окупованої території та територій активних бойових дій за кордон, здійснюється з відстроченням взяття їх на військовий облік і оформлення військово-облікових документів у семиденний строк з дати припинення чи скасування правового режиму воєнного стану.

    подання до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів на їх вимогу відомостей про призовників, військовозобов’язаних та резервістів, персональний військовий облік яких вони ведуть.

    АЛЕ Є ВАРІАНТ - ЗАВАНТАЖИТИ ЕЛЕКТРОННИЙ ВІЙСЬКОВО-ОБЛІКОВИЙ ДОКУМЕНТ. ЯКЩО ЗА ДАНИМИ РЕЄСТРУ "ОБЕРІГ" ВИ ПЕРЕБУВАТИМЕТЕ НА ОБЛІКУ, ФАКТИЧНО ВАС МОЖУТЬ ПРИЙНЯТИ. ВСЕ РІВНО ЦЕ ТРЕБА РОБИТИ, АДЖЕ ДЛЯ БРОНЮВАННЯ ВИ ПОВИННІ МАТИ Е-ВОД, ПРИ ЧОМУ БЕЗ ПОРУШЕНЬ.

    АБИ НЕ ЗАВАНТАЖУВАТИ РЕЗЕРВ+, ЦЕ МОЖНА ЗРОБИТИ ЗА ПОСИЛАННЯМ:

    https://diia.gov.ua/services/vijskovo-oblikovij-do...

    Паперовий та електронний ВОД мають однакову юридичну силу.

    КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА

    від 16 травня 2024 р. № 559 Київ

    Про затвердження Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів і форми такого документа

    9. Військово-обліковий документ в електронній формі (у тому числі роздрукований) та військово-обліковий документ у паперовій формі мають однакову юридичну силу.

    10. Відомості про сформований військово-обліковий документ в електронній формі відображаються у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    11. Перевірка військово-облікового документа в електронній формі здійснюється шляхом зчитування QR-коду ініціатором перевірки за допомогою технічних засобів, які дають змогу відтворити відомості військово-облікового документа в електронній формі у формі інформаційного повідомлення.

    QR-код повинен бути придатним для зчитування технічними засобами ініціатора перевірки, цілісним, неушкодженим, нанесеним на будь-який носій достатнього розміру та необхідної контрастності.

    Підставою непідтвердження військово-облікового документа в електронній формі є непридатність QR-коду для зчитування технічними засобами.

    Я розумію, що під час мого навідування до місцевого ТЦК для постановки на облік, уточнення даних, ТЦК зобов’яжуть мене проходити ВЛК. Та після ВЛК існує вірогідність, що мене мобілізують, ще до того як я буду оформлюватись на роботу, тобто не встигну відповідно забронюватись)

    Так, на жаль, якщо Ви не маєте права на відстрочку, так і відбудеться.

    На скільки мені відомо, що під час оформлення документів на роботу та для процедури бронювання, роботодавцю не потрібні відомості про проходження ВЛК працівника. Раніше я бронювання – не проходив, це планується взагалі перше бронювання в житті, від першого роботодавця.2) Чи існують законодавчі підстави щоб відмовитись від проходження ВЛК в ТЦК, у зв’язку з первинним проходженням процедури бронювання від підприємства (згідно пп. 1 п. 1 дод. 5 Постанови КМУ від 16.05.2024 № 560) ?

    Для бронювання Ви не повинні мати актуальну ВЛК.

    Достатньо лише згенерувати е-ВОД через Портал Дія або Резерв+. Якщо у Вас буде зазначено статус "військовозобов'язаний", Вас вже можуть бронювати, навіть якщо там не буде ВЛК та інших позицій.

    https://diia.gov.ua/services/vijskovo-oblikovij-do...

    З юридичної точки зору так звані прочерки в позиціях за постановою КМУ щодо бронювання ні на що не впливають.

    КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА

    від 27 січня 2023 р. № 76 Київ

    Деякі питання реалізації положень Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” щодо бронювання військовозобов'язаних на період мобілізації та на воєнний час

    3. Бронювання військовозобов’язаних, зазначених у пункті 1 цього Порядку, здійснюється за списками військовозобов’язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час (далі - список), в електронній формі засобами Порталу Дія.

    Військовозобов’язані, зазначені у пункті 1 цього Порядку, підлягають бронюванню незалежно від військового звання, віку та військово-облікової спеціальності.

    24. Керівник державного органу, критично важливого підприємства, критично важливої установи або уповноважена ним особа може подати заяву в електронній формі засобами Порталу Дія та отримати інформацію про військовозобов’язаних в державному органі, на критично важливому підприємстві, в критично важливій установі, яким надана відстрочка та які переведені на спеціальний військовий облік, що міститься в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, а саме про:

    прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності);

    реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта громадянина України (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті громадянина України);

    дату народження;

    ознаку військового обліку за призначенням (загальний або спеціальний);

    дату закінчення строку дії відстрочки та перебування на спеціальному військовому обліку.

    25. Бронювання військовозобов’язаних, зазначених у пункті 1 цього Порядку, здійснюється засобами Порталу Дія за списками, які формуються керівником державного органу, критично важливого підприємства, критично важливої установи або уповноваженою ним особою.

    29. Протягом 72 годин з моменту формування списку засобами Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів переведення військовозобов’язаного на спеціальний військовий облік на строк дії відстрочки здійснюється автоматично у разі, коли військовозобов’язаний:

    перебуває на військовому обліку;

    перебуває у трудових відносинах з державним органом, критично важливим підприємством, критично важливою установою;

    уточнив персональні дані, зазначені у пункті 2 розділу II “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України від 11 квітня 2024 р. № 3633-IX “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку”;

    не перебуває у розшуку.

    3) Яка буде краща черговість шагів при таких обставинах, щоб перестрахуватись від мобілізації, спробувати так оформись на роботу, взяти від роботодавця лист, що такий «працівник/військовозобов’язаний, пропонується до бронювання на період мобілізації та на воєнний час» та потім з цим листом поїхати в ТЦК чи буде це запобіжником?

    З гарантійними листами також бувають негативні моменти, особисто знаю не про один такий. Радив би взагалі не думати про такий сценарій.

    На мій погляд, почати треба із завантаження електронного військово-облікового документа. Якщо з ним все ок, тоді треба терміново уточнювати дані і подаватися на бронювання. Якщо ні - треба дивитися. Рекомендую рухатися поступово.

    З повагою! Щасти Вам!

    Артем Клиент день назад

    Щиро дякую Вам!

    • Кирда Вячеслав Володимирович

      Прошу, Артеме!

      З повагою.

    Карпенко Андрій Володимирович

    ТІЛЬКІ МАЙТЕ НА УВАЗІ, ЩОБ ЕЛЕКТРОННИЙ ВОД БУВ ДІЙСНИЙ.

    У разі коли відомості, зазначені у графах 1-5,8, 13 та 14 електронного військово-облікового документа не відповідають відомостям, що містяться у Реєстрі «Оберіг», він вважається недійсним. Про це йдеться у постанові Кабміну від 16 травня №559, яка набула чинності 18 травня, і якою затверджено нову форму ВОД.

    Про які саме відомості, невідповідність яких з Реєстром «Оберіг», буде означати недійсність військового квитка, йде мова?

    Відповідно до додатку до постанови 559, у графі 1 зазначається належність до військового обов’язку (призовник, військовозобов’язаний, резервіст). У разі коли громадянин України виключений з військового обліку, зазначається категорія військового обліку, з якої він був виключений.

    У графі 2 зазначається номер картки платника податків, у разі його відсутності – серія та номер паспорта.

    У графі 3 для військовозобов’язаних та резервістів зазначається склад відповідно до положень статті 5 Закону «Про військовий обов’язок і військову службу» (рядовий, сержантський і старшинський, офіцерський), для призовників – не заповнюється.

    У графі 4 для військовозобов’язаних та резервістів зазначається військове звання (для громадян, виключених з військового обліку, зазначається військове звання на дату виключення з військового обліку), для призовників – не заповнюється.

    У графі 5 цифрами зазначається військово-облікова спеціальність, визначена громадянину відповідно до переліків, які затверджені Міноборони (для військовозобов’язаних та резервістів СБУ зазначається профіль відповідно до переліку, затвердженого СБУ).

    У графі 8 - наявність відстрочки.

    У графі 13 зазначаються дата взяття на військовий облік, найменування районного, міського ТЦК або його відділу (відповідного органу СБУ, розвідувального органу) за місцем перебування на військовому обліку. У разі зняття або виключення громадянина з військового обліку зазначаються дата і причина зняття (виключення) з військового обліку відповідно до положень статті 37 Закону «Про військовий обов’язок і військову службу».

    Графа 14 заповнюється відповідно до положень статті 37 Закону «Про військовий обов’язок і військову службу» у разі: зняття з військового обліку з таких причин, як призов, направлення чи прийняття на військову службу або вступ на навчання у заклади фахової передвищої військової освіти, вищі військові навчальні заклади та військові навчальні підрозділи закладів вищої освіти; направлення на альтернативну (невійськову) службу; направлення для відбування покарання до установ виконання покарань; виключення з військового обліку з таких причин, як визнання непридатним до військової служби або досягнення граничного віку перебування у запасі.

    ЯК БАЧИМО, НАЯВНІСТЬ ВЛК НЕ Є ПЕРЕШКОДОЮ ДЛЯ БРОНЮВАННЯ

    Турчин Ярослав Олексійович

    ДОБРОГО ДНЯ, АРТЕМЕ! Проблема в тому, що Уряд вийшов за межі визначені КЗпП України та у Порядку військового обліку визначив, що без попереднього прийому на облік в ТЦК - роботодавець не має права приймати на роботу. Схема як з реєстрацією місця проживання ("пропискою"). І хоча постанови Уряду не мають права таке регулювати в супереч закону та посягати на права роботодавців і робітників, в Україні усі чиновники керуються не Конституцією і законами, а саме інструкціями подібного характеру.

    Щоб однозначно визначити порядок дій у такій ситуації бажано розуміти, які дані про Вас внесені до Єдиного державного реєстру військовозобов"язаних, призовників та резервістів.

    Це можна визначити двома способами.

    1. Через застосунок Резерв+ на телефоні (примусово доведеться авторизуватися через Bank-ID і уточнити дані).

    https://reserveplus.mod.gov.ua/

    2. Через ДІЮ (безпечніше, так як повідомлення про реєстрацію на відміну від Резерв+ не йде до ТЦК під час примусового уточнення даних внаслідок авторизації у застосунку).

    https://diia.gov.ua/services/vijskovo-oblikovij-do...

    Як Ви слушно зазначили, згідно з пунктом 55 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 560, Військово-обліковий документ, що визначає належність його власника до військового обов’язку, виданий до дня набрання чинності Законом України від 11 квітня 2024 р. № 3633-IX “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку”, є чинним та не потребує обов’язкової заміни у разі (з підстав) затвердження органом державної влади нової форми військово-облікового документа.

    Аналогічні положення містить:

    Підпункт 12 пункту 2 Розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 11 квітня 2024 р. № 3633-IX “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку”,

    Військово-обліковий документ в електронній формі (у тому числі роздрукований) та військово-обліковий документ у паперовій формі мають однакову юридичну силу.

    {Пункт 9 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 721 від 18.06.2024 - застосовується з 18 червня 2024 року}

    Пунктом 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 559 "Про затвердження Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів і форми такого документа", Установити, що військово-облікові документи, оформлені до набрання чинності цією постановою, вважаються дійсними на всій території України до видачі військово-облікового документа нового зразка.

    Водночас, пункт 3 Порядку, затверженого Постановою КМУ № 560 від 16.05.2024 р. (в чинній редакції від 15.02.2025 р.) визначає, що:

    Відомості, що зазначені у військово-обліковому документі громадянина України, який перебуває або був виключений з військового обліку Збройних Сил, СБУ, розвідувального органу, повинні відповідати відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    У разі коли відомості, зазначені у графах 1-5, 13 та 14 військово-облікового документа на бланку, не відповідають відомостям, що містяться у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, він вважається недійсним (крім військово-облікових документів військовозобов’язаних та резервістів СБУ, розвідувальних органів).

    А пункт 9 зазначеного Порядку встановлює, що Військово-обліковий документ в електронній формі (у тому числі роздрукований) та військово-обліковий документ у паперовій формі мають однакову юридичну силу.

    {Пункт 9 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 721 від 18.06.2024 - застосовується з 18 червня 2024 року}

    При цьому, ч. 2 ст. 24 Кодексу законів про працю України, При укладенні трудового договору громадянин зобов'язаний подати паспорт або інший документ, що посвідчує особу, трудову книжку (у разі наявності) або відомості про трудову діяльність з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, а у випадках, передбачених законодавством, - також документ про освіту (спеціальність, кваліфікацію), про стан здоров'я, відповідний військово-обліковий документ та інші документи.

    Тобто, вимога міститься лише щодо формальної наявності у особи військово-облікового документа. Перевірка факту перебування на обліку в ТЦК чи інших речей - не віднесені до компетенції роботодавця законом, але вчергове УРЯД замість виконання законів, своїми постановами згвалтував закон і визначив те, чого в законі немає.

    АЛЕ Є НЮАНСИ БЕЗЗАКОННЯ В ДЕРЖАВІ і ФАКТУ РЕГУЛЮВАННЯ УРЯДОМ РЯДУ ПИТАНЬ ВСУПЕРЕЧ ЗАКОНУ СВОЇМИ ПОСТАНОВАМИ. А оскільки наразі відсутня незалежна, недоторкана та ефективна судова гілка влади адміністративної юрисдикції, оскаржити в судах будь-які навіть найгрубіші порушення прав людини і законності - неможливо.

    Тому вимушені керуватися не тільки законом, а й постановами КМУ, наказами Міністерств, директивами та ін. підзаконними актами сумнівного характеру законності та конституційності.

    В той же час, після прийняття на роботу роботодавець зобов"язаний прийняти робітника на персональний військовий облік. Та й прийняти на роботу фактично роботодавець без попереднього поновлення на обліку в ТЦК не може і ось чому.

    Ст.ст. 33 - 34 Закону про в/о та в/с передбачає, що

    Військовий облік усіх призовників, військовозобов’язаних та резервістів ведеться за місцем їх проживання і відповідно до обсягу та деталізації поділяється на персонально-якісний, персонально-первинний та персональний.

    Персонально-якісний облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів передбачає облік відомостей (персональних та службових даних) стосовно призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які узагальнюються в облікових документах та вносяться до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів. Ведення персонально-якісного обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів покладається на відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки.

    Персональний облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів передбачає облік відомостей щодо таких осіб за місцем їх роботи або навчання та покладається на керівників центральних та місцевих органів виконавчої влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій і закладів освіти незалежно від підпорядкування і форми власності.

    Згідно з абзацами 1 - 2 пункту 21 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою КМУ від 30 грудня 2022 р. № 1487 (далі - Порядок № 1487).

    Взяттю на персонально-первинний та персональний військовий облік в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях підлягають громадяни України з числа призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    Взяття громадян на персонально-первинний та персональний військовий облік, а також їх виключення з такого обліку здійснюється лише після взяття (зняття, виключення) зазначених громадян на військовий облік (з військового обліку) у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів.

    Відповідно до пункту 34 Порядку № 1487, З метою ведення персонального військового обліку державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації здійснюють:

    • перевірку у громадян України під час прийняття на роботу (навчання) наявності військово-облікового документа. Приймання на роботу (навчання), взяття на персональний військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів здійснюється тільки після взяття їх на військовий облік у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів. В умовах правового режиму воєнного стану зарахування на навчання до закладів освіти громадян, які підлягають військовому обліку та перебувають на тимчасово окупованій території або вибули з тимчасово окупованої території та територій активних бойових дій за кордон, здійснюється з відстроченням взяття їх на військовий облік і оформлення військово-облікових документів у семиденний строк з дати припинення чи скасування правового режиму воєнного стану;

    {Абзац другий пункту 34 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 801 від 09.07.2024, № 1558 від 31.12.2024}

    • доведення до призовників, військовозобов’язаних та резервістів правил військового обліку під особистий підпис під час прийняття на роботу (навчання);
    • надсилання у семиденний строк з дня видання наказу про прийняття на роботу (навчання), звільнення з роботи, завершення навчання (відрахування із закладу освіти) до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів повідомлень про зміну облікових даних призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 4);
    • оповіщення на вимогу районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів призовників, військовозобов’язаних та резервістів про їх виклик до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів і забезпечення їх своєчасного прибуття;
    • подання до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів на їх вимогу відомостей про призовників, військовозобов’язаних та резервістів, персональний військовий облік яких вони ведуть;
    • проведення відповідної роз’яснювальної роботи серед призовників, військовозобов’язаних та резервістів щодо виконання ними правил військового обліку;
    • забезпечення повноти та достовірності облікових даних, що вносяться до списків персонального військового обліку;
    • взаємодію з відповідними районними (міськими) територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки, органами СБУ, відповідними підрозділами розвідувальних органів щодо строків та способів звіряння даних списків персонального військового обліку, внесення відповідних змін до них, а також щодо оповіщення призовників, військовозобов’язаних та резервістів;
    • періодичне звіряння списків персонального військового обліку із записами у їх військово-облікових документах. Не рідше одного разу на рік проводять звіряння даних списків персонального військового обліку з обліковими документами відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів, в яких вони перебувають на військовому обліку;
    • внесення у п’ятиденний строк з дня подання відповідних документів (або відображення в електронній формі інформації, що міститься у таких документах, які можуть пред’являтися (надаватися) з використанням мобільного додатка Порталу Дія) змін до списків персонального військового обліку щодо прізвища, власного імені та по батькові (за наявності), реквізитів паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон, адреси задекларованого/зареєстрованого місця проживання, адреси місця фактичного проживання, сімейного стану, освіти, місця роботи і посади та надсилання щомісяця до 5 числа до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів повідомлень про зміну таких облікових даних;
    • складення і подання щороку до 1 грудня до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки списків громадян, які підлягають приписці до призовних дільниць (додаток 6);
    • приймання від призовників, військовозобов’язаних та резервістів під розписку у бланках розписок (додаток 7) їх військово-облікових документів для подання таких документів до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів з метою їх звіряння з обліковими даними, а також оформлення бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час;
    • оформлення документів, необхідних для бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час;
    • постійний контроль за виконанням посадовими особами державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій вимог цього Порядку, а призовниками, військовозобов’язаними та резервістами - правил військового обліку;
    • постійне інформування відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів про посадових осіб державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які порушують вимоги цього Порядку, а також про призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які порушують правила військового обліку, для притягнення їх до відповідальності згідно із законом;
    • ведення та зберігання журналу обліку результатів перевірки.

    ТОБТО, в силу приписів абзацу 2 пункту 34 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою КМУ від 30 грудня 2022 р. № 1487 (в чинній редакції від 16.01.2025 р.), якщо дотримуватися інструкцій Уряду, роботодавець не має права приймати Вас на роботу без попереднього поновлення на обліку в ТЦК.

    Звісно, що права громадян на працю не можуть регулюватися в порушення закону якимись постановами якогось Уряду... але в Україні зараз це норма, власне як і обмеження права на виїзд з України також не законом, а постановами Уряду.

    Тому якщо роботодавець буде дотримуватися законодавства, яке воно не є ганебне, то Вас без поновлення на обліку не зможуть прийняти на роботу. А запорушення цих приписів ТЦК може потім не визнавати факт Вашого працевлаштування, незважаючи, що їм таких повноважень ніхто не надавав. Ще й штраф роботодавцю випишуть.

    ВНАСЛІДОК НАВЕДЕНОГО, на жаль без попереднього візиту в ТЦК Вас не зможуть прийняти на роботу по існуючим правилам. Візит же в ТЦК може вилитись мобілізацією за принципом конвеєра і проходженням ВЛК за 1 день.

    ТОМУ, в ідеалі було б добре, щоб ТЦК Вас самостійно поновили на обліку і внесли дані про Вас в Реєстр (з відображенням в Резерв+).

    Це б дало змогу Вас прийняти на роботу та забронювати без участі в цьому ТЦК.

    На думку ТЦК наказ Міністерства оборони України№342 від 09.06.2006 втратив чинність, а відомості у військовому квитку на дату події вже не актуальні. Наказ МОУ №342 від 09.06.2006 втратили чинність відповідно до наказу МОУ «Про внесення змін до Настанови з військового обліку прапорщиків, мічманів, сержантів, старшин, солдатів і матросів запасу в Збройних Силах України та інших військових формувань» №24 від 15.01.2015. Нині, рішення про зняття з обліку відбувається на підставі наказу МОУ №402 від 14.08.2008.

    Виходячи із вищевказаного та діючого законодавства, ТЦК вважає, що запис у військовому квитку «знятий з військового обліку згідно з наказом МОУ №342» не означає, що людина не підлягає призову у воєнний час. Тому і так, і ні. Оскільки, за станом здоров’я громадянин може бути непридатним до військової служби у мирний час, але підпадати під мобілізацію у період війни.

    Одні ТЦК виходячи з реалій сьогодення поновлюють таких осіб на облік, інші вказують ступінь придатності переводячи старий у новий формат, якщо пункт "а" відповідної статті розкладу хвороб був - то виключений з обліку (таке теж зустрічав, але не часто), якщо пункт "б" - статус обмежено придатний у воєнний час. Таких осіб змушують перепроходити ВЛК, адже обмежено придатних вже не існує.

    Тож, як я і зазначив з початку - треба розуміти, що ТЦК навносило про Вас до реєстру. Без цього оцінити шанси неможливо при всьому моєму бажанні.

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України