Задайте вопрос юристу

926 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

29 апреля 2025, вопрос №135181 500₴

Бронювання військовозобов'язного, внесеного в оперативний резерв 1 черги.

Доброго дня, мій син був строковиком прпизваним іще в 2020 році, і в квітні 2024 року згідно Указу Президента №149/2024 був звільнений з військової служби з автоматичним внесенням ТЦК та СП до Оперативного резерву 1 черги без ознайомлення та підписання відповідного контракту та надання 1 року відсрочки від призову і врученням повістки на відправку в червні 2025 року. Працює на підприємстві критичної інфраструктури. Після закінчення терміну відсрочки, керівництвом через Дію був поданий на бронювання, але отримав відмову, через внесення в оперативний резерв 1 черги. Порадьте яким чином його можливо забронювати, дякую.

Ответы юристов (8)

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня, Геннадію!

    На жаль, через недосконалість законодавства резервістам не дають можливість скористатися правом на відстрочку/бронювання у зв'язку з працевлаштуванням на підприємстві критичної інфраструктури.

    ПРОТЕ, якщо домогтися ВИКЛЮЧЕННЯ з оперативного резерву та зарахування в ЗАПАС, то Ваш син буде вважатися військовозобов'язаним, а не резервістом.

    Згідно ч.9 статті 1 ЗУ "Про військовий обов'язок та військову службу" Щодо військового обов’язку громадяни України поділяються на такі категорії:

    • допризовники - особи, які підлягають взяттю на військовий облік;
    • призовники - особи, які взяті на військовий облік;
    • військовослужбовці - особи, які проходять військову службу;
    • військовозобов’язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави;
    • резервісти - особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний час та в особливий період.

    Згідно Постанови КМУ №76 Бронюванню підлягають лише ВІЙСЬКОВОЗОБОВ'ЯЗАНІ.

    Згідно частини 7 статті 39-1 ЗУ "Про військовий обов'язок і військову службу" призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період не підлягають громадяни України, які на момент призову:

    1) визнані за результатами медичного огляду непридатними до військової служби за станом здоров’я;

    2) досягли граничного віку перебування в резерві, або якщо час, що залишився до досягнення такими громадянами граничного віку перебування в резерві, є меншим за строк, на який здійснюється призов;

    3) вислужили встановлені строки військової служби за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, і з дня їх звільнення з такої служби пройшло менше одного року;

    4) мають загальний строк військової служби за призовом осіб із числа резервістів в особливий період у календарному обчисленні не менше одного року. Такі особи в зазначений період можуть бути призвані на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період за їхньою згодою.

    8. Призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період не підлягають також громадяни України, визначені АБЗАЦАМИ четвертим - дванадцятим частини першої та частиною другою статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

    Бронювання це пункт 1 частини першої (або абзац другий якщо рахувати по абзацам).

    Проте, вже є рішення суду, де суд став на сторону резервіста і зобов'язав ТЦК оформити відстрочку, але в тому випадку бронювання відбувалось по спискам до Мінекономіки

    З 1 грудня 2024 року працівників бронюють виключно онлайн через ДІЮ. Сам процес займає до трьох днів. Але система не пропускає резервістів і автоматично дає відмову, навіть, тим у кого закінчилася відстрочка

    Тобто, законодавці прийнявши зміни до статті 23 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" не прийняли відповідних змін до статті 39-1 ЗУ "Про військовий обов'язок та військову службу", що унеможливлює резервісту отримати відстрочку у зв'язку з бронюванням.

    На жаль, якщо у сина не буде оформленої відстрочки та він явиться до ТЦК по мобілізаційному розпорядженню - його мобілізують.

    Неявка без поважної причини по мобілізаційному розпорядженню буде розцінена як ухилення від мобілізації і резервіста спробуть притягнути до кримінальної відповідальності за статтею 336 ККУ

    Згідно частини 3 статті 22 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію"

    Поважними причинами неприбуття громадянина у строк, визначений у повістці, які підтверджені документами відповідних уповноважених державних органів, установ та організацій (державної та комунальної форм власності), визнаються:

    • перешкода стихійного характеру, хвороба громадянина, воєнні дії на відповідній території та їх наслідки або інші обставини, які позбавили його можливості особисто прибути у визначені пункт і строк;
    • смерть його близького родича (батьків, дружини (чоловіка), дитини, рідних брата, сестри, діда, баби) або близького родича його дружини (чоловіка).

    У разі неприбуття громадянин зобов’язаний у найкоротший строк, але не пізнішеТРЬОХ діб від визначених у повістці дати і часу прибуття до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, повідомити про причини неявки шляхом безпосереднього звернення до зазначеного у повістці територіального центру комплектування та соціальної підтримки АБО В БУДЬ-ЯКИЙ ІНШИЙ СПОСІБ з подальшим його прибуттям у строк, що не перевищує СІМ календарних днів.

    ПРОТЕ, ВАШ СИН ЗА ПЕВНИХ УМОВ МОЖЕ БУТИ ВИКЛЮЧЕНИЙ З ВІЙСЬКОВОГО РЕЗЕРВУ ТА ЗАРАХОВАНИМ В ЗАПАС

    Відповідно до Положення про проходження громадянами України служби у військовому резерві Збройних Сил України

    107-1. Резервіст, зарахований до військового оперативного резерву, підлягає виключенню з військового оперативного резерву та звільненню зі служби у військовому резерві:

    1) у зв’язку з прийняттям (призовом) на військову службу;

    2) за станом здоров’я - на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до служби у військовому резерві;

    3) за віком - у разі досягнення граничного віку перебування у військовому резерві;

    4) через сімейні обставини або з інших поважних причин, перелік яких визначено частиною дванадцятою статті 26 Закону України "Про військовий обов’язок і військову службу" для військовослужбовців;

    5) через службову невідповідність;

    6) у зв’язку з обвинувальним вироком суду, що набрав законної сили, яким призначено покарання у виді позбавлення волі, обмеження волі, позбавлення військового звання чи права займати певні посади;

    7) у зв’язку з набранням законної сили судовим рішенням, відповідно до якого резервіста притягнуто до кримінальної, адміністративної та/або цивільно-правової відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією;

    8) у зв’язку з виникненням обставин, передбачених статтею 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", внаслідок яких резервіст не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, на підставі рапорту резервіста;

    9) у разі невиконання під час мобілізації обов’язків, передбачених частинами першою та третьою статті 22 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", - якщо резервіст добровільно протягом десяти календарних днів з дня вручення вимоги, визначеної статтею 27 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", не виконав зазначеного в ній обов’язку (обов’язків);

    10) у разі неможливості встановлення місця перебування резервіста протягом 60 днів з дня набрання чинності Указом Президента України про оголошення мобілізації, затвердженим Верховною Радою України, якщо це не пов’язано з виконанням ним обов’язків служби у військовому резерві;

    11) у разі припинення громадянства України;

    12) у зв’язку з виїздом на строк більше трьох місяців за межі України;

    13) у зв’язку з невиконанням обов’язків служби у військовому резерві.

    107-2. Виключення резервіста з військового оперативного резерву та його звільнення із служби у військовому резерві здійснюється у порядку, визначеному пунктом 108 цього Положення.

    Звільнення зі служби у військовому резерві

    108. Звільнення резервіста зі служби у військовому резерві на підставах, передбачених пунктом 28, пунктом 107-1, абзацом другим пункту 120-1 цього Положення, здійснюється командиром (начальником) військової частини (установи) шляхом видання відповідного наказу.

    Командир (начальник) військової частини (установи) у триденний строк після видання наказу про звільнення резервіста зі служби у військовому резерві надсилає витяг з наказу та особову справу резервіста до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, в якому резервіст перебуває на військовому обліку.

    Датою звільнення зі служби у військовому резерві є день видання командиром (начальником) військової частини (установи) відповідного наказу про звільнення резервіста зі служби у військовому резерві.

    109. Резервіст, який бажає звільнитися зі служби у військовому резерві, подає за наявності підстав, передбачених цим Положенням, рапорт та документи, які підтверджують підставу звільнення. У рапорті зазначаються підстави звільнення зі служби у військовому резерві та територіальний центр комплектування та соціальної підтримки, в якому резервіст перебуває на військовому обліку.

    110. Перед звільненням резервіста уточнюються дані про проходження ним служби у військовому резерві, документально підтверджуються періоди служби.

    111. Резервіст за три місяці до досягнення граничного віку перебування у військовому резерві направляється на медичний огляд до військово-лікарської комісії, висновки якої враховуються під час визначення підстав звільнення зі служби у військовому резерві.

    112. Днем звільнення резервіста зі служби у військовому резерві є день, визначений у пункті 30 цього Положення, про що зазначається в наказі про звільнення зі служби у військовому резерві. Такий наказ видається на підставі затвердженого акта про прийняття-здавання посади, яку займав резервіст, та (або) рапорту безпосереднього начальника.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Генадію!

    Доброго дня, мій син був строковиком прпизваним іще в 2020 році, і в квітні 2024 року згідно Указу Президента №149/2024 був звільнений з військової служби з автоматичним внесенням ТЦК та СП до Оперативного резерву 1 черги без ознайомлення та підписання відповідного контракту та надання 1 року відсрочки від призову і врученням повістки на відправку в червні 2025 року.

    Так, на жаль, всіх строковиків, які були звільненні зі служби у минулому році зарахували до ОР-1 та видали мобілізаційні розпорядження на весну-літо цього року. Ваш син був ознайомлений із наказом командира частини? Підписання контракту в даному випадку не є обов'язковим.

    Відповідно із статтею 26-2 Закону України "Про військовий обов'язок та військовоу службу":

    1. В особливий період на службу у військовому оперативному резерві в обов’язковому порядку зараховуються особи, звільнені з військової служби, які за своїми професійно-психологічними характеристиками і станом здоров’я придатні до служби у військовому резерві та відповідають встановленим вимогам проходження служби у військовому резерві.

    Згідно Указу Президента України "Про Положення про проходження громадянами України служби у військовому резерві Збройних Сил України":

    Особливості проходження служби у військовому резерві під час особливого періоду.

    120-1. Під час особливого періоду особи, звільнені з військової служби, які за своїми професійно-психологічними характеристиками і станом здоров’я придатні до служби у військовому резерві та відповідають встановленим вимогам її проходження, в обов’язковому порядку зараховуються до військового оперативного резерву.

    Контракт про проходження громадянином України служби у військовому резерві не може бути припиненим (розірваним) в особливий період, а громадянин, який його уклав та зарахований до військового оперативного резерву, продовжує службу у військовому резерві на умовах, визначених законодавством, до завершення особливого періоду. Після завершення особливого періоду громадяни, які проходили службу у військовому оперативному резерві, мають право в добровільному порядку укласти контракт на проходження служби у військовому резерві на умовах, визначених законом.

    120-2. Призов резервістів, які уклали контракт або зараховані до військового оперативного резерву, на військову службу здійснюється у випадках та порядку, визначених законами України "Про військовий обов’язок і військову службу", "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

    120-4. Під час особливого періоду особи, звільнені з військової служби, зараховуються до військового оперативного резерву наказами командирів (начальників) військових частин (установ). У наказі вказуються посада, на яку призначений резервіст, та територіальний центр комплектування та соціальної підтримки, у якому він буде перебувати на військовому обліку. Зазначений наказ доводиться до резервіста під особистий підпис у день звільнення.

    Дані про зарахування військовослужбовця до військового оперативного резерву заносяться до його військово-облікових документів.

    Особливості ведення військового обліку резервістів, зарахованих до військового оперативного резерву, визначаються Генеральним штабом Збройних Сил України.

    120-5. Резервіст військового оперативного резерву зобов’язаний:

    ознайомитися з наказом командира (начальника) військової частини (установи) про зарахування до військового оперативного резерву під особистий підпис;

    прибути у п’ятиденний строк після звільнення в запас до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем проживання для взяття на військовий облік;

    під час вибуття з військової частини (установи) та під час взяття на військовий облік у районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки уточнити порядок своїх дій на випадок призову на військову службу;

    зберігати після звільнення і до кінця особливого періоду військову форму одягу, якою він був забезпечений Міністерством оборони України, та в разі призову на військову службу мати її із собою під час прибуття до військової частини (установи);

    у разі зміни місця проживання, порядку оповіщення, сімейного стану, стану здоров’я, адреси місця проживання, освіти, місця роботи, посади або номера телефону повідомити про це відповідному командиру (начальнику) військової частини (установи) та керівнику територіального центру комплектування та соціальної підтримки в семиденний строк;

    з’явитися у разі оповіщення командиром (начальником) військової частини (установи) або керівником територіального центру комплектування та соціальної підтримки про його призов на військову службу до військової частини або на збірний пункт територіального центру комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманій повістці (повідомленні)".

    Працює на підприємстві критичної інфраструктури. Після закінчення терміну відсрочки, керівництвом через Дію був поданий на бронювання, але отримав відмову, через внесення в оперативний резерв 1 черги.

    Питання надання резервістам відстрочки регулюється статтею 39-1 вищезгаданого Закону:

    1. Для оперативного доукомплектування Збройних Сил України та інших військових формувань в особливий період Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України за поданням Головнокомандувача Збройних Сил України може бути прийнято рішення про призов громадян України, зарахованих до військового оперативного резерву, на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період.

    2. Завдання, обсяги, строки та порядок проведення призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період визначаються Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України в рішенні про його проведення.

    3. Призов громадян України на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період та їх оповіщення здійснюються командирами військових частин - стосовно громадян України, які проходять службу у військовому резерві за контрактом та/або зараховані під час такої служби до військового оперативного резерву, та керівниками територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки - стосовно громадян України, які після їх звільнення з військової служби зараховані до військового оперативного резерву.

    4. Резервісти зобов’язані з’явитися до військових частин або на збірні пункти територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих повістках (повідомленнях).

    5. Поважними причинами неприбуття до військових частин або на збірні пункти територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих повістках (повідомленнях), визнаються підтверджені відповідними документами:

    1) перешкода стихійного характеру, хвороба або інші обставини, що позбавили можливості особисто прибути в зазначені частину, пункт і строк;

    2) смерть близького родича (чоловіка, дружини, сина, дочки, батька, матері, діда, баби або рідного (повнорідного, неповнорідного) брата чи сестри) або близького родича подружжя.

    6. Громадяни України, які призиваються на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, проходять у встановленому порядку обов’язковий медичний огляд.

    7. Призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період не підлягають громадяни України, які на момент призову:

    1) визнані за результатами медичного огляду непридатними до військової служби за станом здоров’я;

    2) досягли граничного віку перебування в резерві, або якщо час, що залишився до досягнення такими громадянами граничного віку перебування в резерві, є меншим за строк, на який здійснюється призов;

    3) вислужили встановлені строки військової служби за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, і з дня їх звільнення з такої служби пройшло менше одного року;

    4) мають загальний строк військової служби за призовом осіб із числа резервістів в особливий період у календарному обчисленні не менше одного року. Такі особи в зазначений період можуть бути призвані на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період за їхньою згодою.

    8. Призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період не підлягають також громадяни України, визначені абзацами четвертим - дванадцятим частини першої та частиною другою статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

    Порадьте яким чином його можливо забронювати, дякую.

    Як бачите, відновідно до норм законодавтва бронювання, яке зараз, як підстава для відстрочки, віднесено до частини першої статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" не надає права на відстрочку резервістам.

    Крім того, порядок бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час визначає механізм бронювання під час воєнного стану засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг тільки військовозобов’язаних.

    "Згідно частини шостої статті 1 Закону України "Про військовий обов'язок та військову службу":

    9. Щодо військового обов’язку громадяни України поділяються на такі категорії:

    допризовники - особи, які підлягають взяттю на військовий облік;

    призовники - особи, які взяті на військовий облік;

    військовослужбовці - особи, які проходять військову службу;

    військовозобов’язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави;

    резервісти - особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний час та в особливий період".

    Отже, для того, аби Вашого сина мали змогу забронювати на підприємстві він повинен набути статусу військовозобов'язанного, а не резервіста. Тобто, допоки син перебуватиме у такому статусі бронювання для нього буде неможливим і Ви ніяк не зможете на це вплинути.

    Якщо сина не ознайомлювали із назаком про зарахування у ОР-1, то можна спробувати піти шляхом оскарження у судовому порядку самої процедури зарахування до оперативного резерву, проте, чи надасть це якійсь результат сказати складно, оскільки станом на зараз судової практики з цього приводу немає.

    Є декілька судових рішень на користь громадян щодо бронювання ОР-1, але відповідні рішення були прийняті ще на той час, коли бронювання відбувалось за паперовими списками до Мінекономіки, а ТЦК після того відмовляли зараховувати чоловіків на спеціальний облік. При тому відповідачами по судових справах були саме ТЦК та їх протиправні дії. Наразі ж бронювання оминає ТЦК, так як відбувається в автоматичному режимі.

    Щодо виключення сина із ОР-1, то останнє може відбутися у зв’язку з виникненням обставин, передбачених статтею 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", внаслідок яких резервіст не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, проте, у Вашого сина станом на зараз не має таких підстав, оскільки такі підстави для резервістів регулює стаття 39-1 ЗУ "Про ВО та ВС", в якій, на жаль, не визначена частина перша статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

    Чи є у сина інші підстави для відстрочки, окрім бронювання на підприємстві?

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас!

    Доброго дня, мій син був строковиком прпизваним іще в 2020 році, і в квітні 2024 року згідно Указу Президента №149/2024 був звільнений з військової служби з автоматичним внесенням ТЦК та СП до Оперативного резерву 1 черги без ознайомлення та підписання відповідного контракту та надання 1 року відсрочки від призову і врученням повістки на відправку в червні 2025 року. Працює на підприємстві критичної інфраструктури. Після закінчення терміну відсрочки, керівництвом через Дію був поданий на бронювання, але отримав відмову, через внесення в оперативний резерв 1 черги. Порадьте яким чином його можливо забронювати, дякую.

    Дійсно, резервісти не можуть бути заброньованими, а тому ситуація складна. Бронюванню пілягають лише військовозобов'язані, а не резервісти або призовники.

    Відповідно до чинного законодавства, призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період не підлягають також громадяни України, визначені абзацами четвертим - дванадцятим частини першої та частиною другою статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" (стаття 39-1 Закону України "Про військовий обов'язок і військову службу").

    Але якщо перейти на текст статті 39-1 на сайті ВРУ, то гіперпосилання, що створено на частину другу, перекидає на частину третю, де і зазначено про відстрочку на підставі навчання. Проблема вся в тому, що коли вносилися зміни до статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", було доповнено частину другу статті 23 такого змісту "...Особи з інвалідністю, а також особи, зазначені в абзацах четвертому - дванадцятому частини першої цієї статті, у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їхньою згодою і тільки за місцем проживання...", а в статті 39-1 зміни не внесли, на жаль... Тому це поки що велика проблема для оформлення відстрочки, а також бронювання.

    На жаль, але це популярна проблема серед строковиків. Вирішуйте питання з ТЦК та СП, без них тут точно не обійшлося.

    Рекомендую спробувати звернутися до ТЦК та СП листом щодо виключення чоловіка з ОР-1. Якщо у відповіді ТЦК буде посилатися на дії в/ч, тоді варто звертатися до військової частини з відповідним рапортом.

    Наразі все бронювання здійснюється через Дія. На мій погляд, якщо по даним Єдиного реєстру призовників, військовозобов'язаних та резервістів Ви перебуваєте в статусі військовозобов'язаного, Вас мають можливість і повинні бронювати.

    Основний доказ того, що наразі Ви є військовозобов'язаним - електронний військово-обліковий документ, який формується з Резерв+ або на Порталі Дія. Іншого тут і бути не може.

    КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА

    від 27 січня 2023 р. № 76 Київ

    Деякі питання реалізації положень Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” щодо бронювання військовозобов'язаних на період мобілізації та на воєнний час

    27. У списку зазначаються такі відомості щодо:

    2) військовозобов’язаного:

    прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності);

    реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта громадянина України (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті громадянина України);

    строк дії відстрочки;

    відмітка про виконання вимог, визначених в абзаці третьому пункту 8 цього Порядку.

    Під час формування списку отримуються такі відомості:

    з Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів - відомості про загальну кількість військовозобов’язаних в державному органі, на критично важливому підприємстві, в критично важливій установі, які формуються на підставі даних з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, загальну кількість військовозобов’язаних в державному органі, на критично важливому підприємстві, в критично важливій установі, яким надана відстрочка та які переведені на спеціальний військовий облік.

    29. Протягом 72 годин з моменту формування списку засобами Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів переведення військовозобов’язаного на спеціальний військовий облік на строк дії відстрочки здійснюється автоматично у разі, коли військовозобов’язаний:

    перебуває на військовому обліку;

    перебуває у трудових відносинах з державним органом, критично важливим підприємством, критично важливою установою;

    уточнив персональні дані, зазначені у пункті 2 розділу II “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України від 11 квітня 2024 р. № 3633-IX “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку”;

    не перебуває у розшуку.

    З повагою! Щасти Вам!

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    ВИ ЗАРАХОВАНІ НА СЛУЖБУ В ОПЕРАТИВНОМУ РЕЗЕРВІ.

    ВАС ЗАРАХУВАЛИ ДО ОПЕРАТИВНОГО РЕЗЕРВУ В ОБОВ'ЯЗКОВОМУ ПОРЯДКУ.

    ПРОХОДЖЕННЯ СЛУЖБИ У ВІЙСЬКОВОМУ РЕЗЕРВІ РЕГЛАМЕНТУЄТЬСЯ

    "Положенням про проходження громадянами України служби у військовому резерві Збройних Сил України"

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/618/2012#top

    Особливості проходження служби у військовому резерві під час особливого періоду

    120-1. Під час особливого періоду особи, звільнені з військової служби, які за своїми професійно-психологічними характеристиками і станом здоров’я придатні до служби у військовому резерві та відповідають встановленим вимогам її проходження, в обов’язковому порядку зараховуються до військового оперативного резерву.

    120-2. Призов резервістів військового оперативного резерву на військову службу здійснюється у випадках та порядку, визначених законами України "Про військовий обов’язок і військову службу", "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

    ЗАРАЗ ОСОБЛИВИЙ ПЕРІОД.

    "Особливий період - період, що настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій."

    (ВР України, Закон "Про оборону України" від 06.12.1991 N 1932-XII)

    ЯК БАЧИМО, ПРИЗОВ РЕЗЕРВІСТІВ РЕГЛАМЕНТУЄТЬСЯ ЗАКОНОМИ УКРАЇНИ України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" та "Про військовий обов’язок і військову службу". ОТЖЕ ВСІ ПРАВА ТА ОБОВ'ЯЗКИ ВІЙСЬКОВОЗАБОВЯЗАНИХ ПОШИРЮЮТЬСЯ І НА РЕЗЕРВІСТІВ - ВІЙСЬКОВОЗАБОВЯЗАНІ ТА ОКРЕМІ КАТЕГОРІЇ ГРОМАДЯН МАЮТЬ ПРАВО НА ВІДСТРОЧКИ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ ЗГІДНО ЦЬОГО ЗАКОНУ.

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    "Про військовий обов’язок і військову службу"

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2232-12#Text

    Стаття 39-1. Призов на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період

    8. Призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період не підлягають також громадяни України, визначені абзацами четвертим - дванадцятим частини першої та частиною другою статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

    БРОНЮВАННЯ - ЦЕ П.1 Ч.1 СТ.23 ЗАКОНУ УКРАЇНИ О МОБІЛІЗАЦІЇ.

    ОТЖЕ, СКОРІШЕ ЗА ВСЕ, МО УКРАЇНИ НЕ ПОГОДИТЬ БРОНЮВАННЯ РЕЗЕРВІСТА, ЯКЩО В РЕЄСТРІ "ОБЕРІГ" ОСОБА ЗАРЕЄСТРОВАНА РЕЗЕРВІСТОМ.

    Богун Сергій Павлович

    Доброго дня.

    Військовий резерв людських ресурсів поділяється на військовий оперативний резерв та мобілізаційний людський резерв.

    На військову службу під час мобілізації призиваються резервісти та військовозобов`язані, які перебувають у запасі і не заброньовані в установленому порядку на період мобілізації, незалежно від місця їх перебування на військовому обліку (частина перша статті 39 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу».

    Призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період не підлягають громадяни України, які на момент призову:

    1) визнані за результатами медичного огляду непридатними до військової служби за станом здоров’я;

    2) досягли граничного віку перебування в резерві, або якщо час, що залишився до досягнення такими громадянами граничного віку перебування в резерві, є меншим за строк, на який здійснюється призов;

    3) вислужили встановлені строки військової служби за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, і з дня їх звільнення з такої служби пройшло менше одного року;

    4) мають загальний строк військової служби за призовом осіб із числа резервістів в особливий період у календарному обчисленні не менше одного року. Такі особи в зазначений період можуть бути призвані на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період за їхньою згодою.

    Призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період не підлягають також громадяни України, визначені абзацами четвертим - дванадцятим частини першої та частиною другою статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

    Пунктом один (абз. 2) частини першої статті 23 Закону "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" встановлено, що не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов`язані, а саме: заброньовані на період мобілізації та на воєнний час за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, а також за підприємствами, установами і організаціями в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і перебувають на спеціальному військовому обліку.

    Отже, виходячи з вищенаведеного, військовозобов'язний, внесений в оперативний резерв 1 черги, не зможе бути заброньований.

    Середницький Євгеній Вікторович

    Добрий день. Згідно з чинним законодавством України, резервісти, зараховані до оперативного резерву першої черги (ОР-1), не підлягають бронюванню на період мобілізації, навіть якщо працюють на підприємствах критичної інфраструктури. Це чітко випливає з положень статті 23 ЗУ"Про мобілізаційну підготовку та мобілізаці", де передбачено, що бронюванню підлягають лише військовозобов’язані, а не резервісти. Статус резервіста це вже інша категорія військового обов’язку, окрема від запасу. Відповідно до статті 26-2 ЗУПро військовий обов’язок і військову службу", всі звільнені з строкової або контрактної служби під час діі особливого періоду, які за станом здоров’я та психологічними характеристиками придатні до служби, автоматично зараховуються до ОР-1 наказом командира військової частини. Після цього вони перебувають на військовому обліку у відповідному ТЦК і підлягають призову у разі рішення Верховного Головнокомандувача про мобілізацію резервістів. Сам факт роботи на об'єкті критичної інфраструктури не звільняє від виконання обов’язків резервіста і не надає права на бронювання. Бронювання через "Дія" також буде відхилене автоматично, оскільки система ідентифікує ОР-1 як таких, що не підлягають бронюванню. Таким чином, якщо Ваш син дійсно був зарахований до оперативного резерву, як це визначено наказом командира частини, бронювати його неможливо.

    Єдиний виняток якщо зарахування до резерву відбулося з порушенням наприклад без його письмового ознайомлення з наказом у день звільнення. В такому випадку можна звертатися до суду і оскаржувати саму процедуру зарахування до ОР-1. Також варто зазначити, що на сьогодні судова практика щодо таких спорів майже відсутня, а раніше винесені позитивні рішення були ухвалені до впровадження нової електронної системи бронювання і діяли лише в умовах паперового обліку. Тож прогнозувати результат такої справи складно. Іншим варіантом є наявність підстав, за яких резервіст не підлягає призову. Вони передбачені статтею 39-1 Закону "Про військовий обов’язок і військову службу" і серед них є лише кілька: непридатність за станом здоров’я за результатами медкомісії, досягнення граничного віку перебування в резерві, проходження одного року служби за призовом резервістів в особливий період або якщо з моменту звільнення після такої служби ще не минув рік. Крім того, не підлягають призову ті, хто мають винятки відповідно до абзаців 4-12 частини першої і частини другої ст.23 "Закону Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" наприклад багатодітні батьки, опікуни, особи, які здійснюють догляд за хворими родичами тощо. Але важливо зазначити, що ці винятки не стосуються бронювання, а лише можуть бути підставою для відстрочки або виключення з ОР-1, якщо їх офіційно визнає ТЦК після перевірки документів

    Отже, якщо на момент звільнення син був ознайомлений з наказом про зарахування до оперативного резерву і не має документально підтверджених законних підстав для виключення з резервуйого бронювання є неможливим. Якщо ж він не підписував відповідний наказ або має інші підстави для відстрочки, можна пробувати звертатися до ТЦК або до суду. Але такі спори є юридично складними.

    З повагою, адвокат Євгеній Середницький.

    Турчин Ярослав Олексійович

    ДОБРОГО ДНЯ, пане ГЕННАДІЙ! НА ЖАЛЬ РЕЗЕРВІСТА НЕ МОЖЕ БУТИ ЗАБРОНЬОВАНО. Так само неможливо оформити відстрочку за пунктами ч. 1 ст. 23 Закону про мобілізацію... лише за пунктами ч. 3 ст. 23 цього Закону.

    У мирний та воєнний час бронюють військовозобов"язаних (ст. 24 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

    Військовозобов’язаний і резервіст категорії не рівнозначні.

    В силу ч. 9 ст. 1 Закону України "Про військовий обов"язок і військову службу" (далі в тексті - Закон) щодо військового обов’язку громадяни України поділяються на такі категорії:

    • допризовники - особи, які підлягають взяттю на військовий облік;
    • призовники - особи, які взяті на військовий облік;
    • військовослужбовці - особи, які проходять військову службу;
    • військовозобов’язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави;
    • резервісти - особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний час та в особливий період.

    Призовникам, військовозобов’язаним, резервістам та військовослужбовцям оформлюється та видається військово-обліковий документ, який є документом, що визначає належність його власника до виконання військового обов’язку. Форма, порядок оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів визначаються Кабінетом Міністрів України, а для військовослужбовців - відповідно Міністерством оборони України, Міністерством внутрішніх справ України, Службою безпеки України, розвідувальними органами України, Управлінням державної охорони України та Державною службою спеціального зв’язку та захисту інформації України.

    Відповідно до ч. 9 - 11 ст. 2 Закону, Громадяни України можуть проходити службу у військовому резерві Збройних Сил України або інших військових формувань. Порядок відбору та прийняття на службу у військовому резерві, строки, умови та порядок її проходження, а також підстави та порядок звільнення із служби визначаються цим Законом, відповідними положеннями про проходження громадянами України служби у військовому резерві, що затверджуються Президентом України, та іншими нормативно-правовими актами.

    {Частина дев'ята статті 2 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1357-IX від 30.03.2021}

    На військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період у визначеному цим Законом порядку для оперативного доукомплектування Збройних Сил України та інших військових формувань призиваються громадяни України, які уклали контракти про проходження служби у військовому резерві та/або зараховані до військового оперативного резерву.

    {Статтю 2 доповнено новою частиною згідно із Законом № 1357-IX від 30.03.2021}

    Структура військового резерву людських ресурсів встановлюється Кабінетом Міністрів України.

    Так відповідно до пункту 2 частини першої статті 37 Закону України "Про військовий обов"язок і військову службу", Взяттю на військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, у відповідних підрозділах розвідувальних органів України підлягають громадяни України:

    2) на військовий облік військовозобов’язаних:

    • які звільнені з військової служби в запас та не зараховані до військового оперативного резерву;

    3) на військовий облік резервістів:

    • які зараховані до військового оперативного резерву;
    • які уклали контракт про проходження служби у військовому резерві Збройних Сил України та інших військових формувань;
    • резервісти, які прибули з інших місцевостей (адміністративно-територіальних одиниць) України на нове місце проживання.

    Громадянам України, взятим на військовий облік, роз’яснюються права та обов’язки, правила військового обліку та відповідальність за порушення цих правил.

    На жаль примусове зарахування без згоди в ОР-1 демобілізованих з військової служби (і прирівняних до них випускників військової кафедри) - законне, бо закон надає таке право під час так званого "особливого періоду".

    Це прямо передбачено ч. 1, 2 ст. 26-2 Закону України "Про військовий обов"язок і військов службу" (в редакції від 17.01.2025 р.):

    В особливий період на службу у військовому оперативному резерві в обов’язковому порядку зараховуються особи, звільнені з військової служби, які за своїми професійно-психологічними характеристиками і станом здоров’я придатні до служби у військовому резерві та відповідають встановленим вимогам проходження служби у військовому резерві.

    {Частина перша статті 26-2 в редакції Закону № 1769-VIII від 06.12.2016}

    Контракт про проходження громадянином України служби у військовому резерві Збройних Сил України або інших військових формувань не може бути припиненим (розірваним) в особливий період, а громадянин, який його уклав та зарахований до військового оперативного резерву, продовжує службу у військовому резерві Збройних Сил України або інших військових формувань на умовах, визначених законодавством, до завершення особливого періоду.

    Особливий період формально діє в Україні з 17 березня 2014 року, коли була оголошена перша хвиля часткової мобілізації так званим виконуючим обов"язки Президента України - головою Верховної Ради паном Турчиновим.

    Особливості комплектування та ведення військового обліку резервістів оперативного резерву першої черги під час особливого періоду затверджені в Додатку 1 до Директиви Генерального штабу ЗСУ від 10.07.2013 № 9 "Про уточнення порядку комплектування та підготовки резервістів у Збройних Силах України".

    Однак, директива Генштабу не має статусу нормативно-правового акту, а є рекомендацією ЗСУ по організації своєї роботи.

    Питання призову резервістів визначає Закон України "Про військовий обов"язок і військову службу" (стаття 39-1).

    Стаття 39-1. Призов на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період

    1. Для оперативного доукомплектування Збройних Сил України та інших військових формувань в особливий період Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України за поданням Головнокомандувача Збройних Сил України може бути прийнято рішення про призов громадян України, зарахованих до військового оперативного резерву, на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період.

    2. Завдання, обсяги, строки та порядок проведення призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період визначаються Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України в рішенні про його проведення.

    3. Призов громадян України на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період та їх оповіщення здійснюються командирами військових частин - стосовно громадян України, які проходять службу у військовому резерві за контрактом та/або зараховані під час такої служби до військового оперативного резерву, та керівниками територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки - стосовно громадян України, які після їх звільнення з військової служби зараховані до військового оперативного резерву.

    4. Резервісти зобов’язані з’явитися до військових частин або на збірні пункти територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих повістках (повідомленнях).

    5. Поважними причинами неприбуття до військових частин або на збірні пункти територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих повістках (повідомленнях), визнаються підтверджені відповідними документами:

    1) перешкода стихійного характеру, хвороба або інші обставини, що позбавили можливості особисто прибути в зазначені частину, пункт і строк;

    2) смерть близького родича (чоловіка, дружини, сина, дочки, батька, матері, діда, баби або рідного (повнорідного, неповнорідного) брата чи сестри) або близького родича подружжя.

    6. Громадяни України, які призиваються на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, проходять у встановленому порядку обов’язковий медичний огляд.

    7. Призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період не підлягають громадяни України, які на момент призову:

    1) визнані за результатами медичного огляду непридатними до військової служби за станом здоров’я;

    2) досягли граничного віку перебування в резерві, або якщо час, що залишився до досягнення такими громадянами граничного віку перебування в резерві, є меншим за строк, на який здійснюється призов;

    3) вислужили встановлені строки військової служби за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, і з дня їх звільнення з такої служби пройшло менше одного року;

    4) мають загальний строк військової служби за призовом осіб із числа резервістів в особливий період у календарному обчисленні не менше одного року. Такі особи в зазначений період можуть бути призвані на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період за їхньою згодою.

    8. Призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період не підлягають також громадяни України, визначені абзацами четвертим - дванадцятим частини першої та частиною другою статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

    {Частина восьма статті 39-1 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2169-IX від 01.04.2022}

    ЯК БАЧИМО, ця норма має редакцію від 2022 року, але наш дуже "компетентний" законотворчий орган Верховна Рада разом з Міноборони та Урядом навносили до Закону про мобілізацію у 2024 році ряд правок та змінили відсильні норми. ТОМУ, фактично ці посилання не відповідають тим, які мали місце в 2022 році. І фактично частина друга статті 23 взагалі не регулює питання відстрочок...

    А у частині першій якщо слідувати посиланням на чинну редакцію закону - відстрочку резервіст може оформити лише по наступним підставам:

    3) жінки та чоловіки, на утриманні яких перебувають троє і більше дітей віком до 18 років, крім тих, які мають заборгованість із сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму платежів за три місяці;

    4) жінки та чоловіки, які мають дитину (дітей) віком до 18 років, якщо другий з батьків такої дитини (дітей) помер, позбавлений батьківських прав, визнаний зниклим безвісти або безвісно відсутнім, оголошений померлим, відбуває покарання у місцях позбавлення волі, а також коли особа самостійно виховує та утримує дитину за рішенням суду або запис про батька такої дитини в Книзі реєстрації народжень здійснений на підставі частини першої статті 135 Сімейного кодексу України;

    5) жінки та чоловіки, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, які виховують дитину з інвалідністю віком до 18 років;

    6) жінки та чоловіки, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, які виховують дитину, хвору на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дитину, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, що підтверджується документом, виданим лікарсько-консультативною комісією закладу охорони здоров’я в порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, але якій не встановлено інвалідність;

    7) жінки та чоловіки, на утриманні яких перебуває повнолітня дитина, яка є особою з інвалідністю I чи II групи;

    8) усиновлювачі, на утриманні яких перебуває дитина (діти), яка (які) до моменту усиновлення була (були) дитиною-сиротою (дітьми-сиротами) або дитиною (дітьми), позбавленою (позбавленими) батьківського піклування, віком до 18 років, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, патронатні вихователі, на утриманні яких перебуває дитина-сирота (діти-сироти) або дитина (діти), позбавлена (позбавлені) батьківського піклування, віком до 18 років;

    9) зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю (батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), якщо вона сама потребує постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, або рішенням експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи, померла (загинула), визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою, і батько чи мати дружини не має інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати за ними догляд), які за висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, чи рішенням експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи потребують постійного догляду;

    {Пункт 9 частини першої статті 23 в редакції Закону № 4170-IX від 19.12.2024}

    10) опікун особи, визнаної судом недієздатною;

    11) які мають дружину (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи;

    12) які мають дружину (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю III групи, встановленої внаслідок онкологічного захворювання, відсутності кінцівок (кінцівки), кистей рук (кисті руки), стоп ніг (стопи ноги), одного з парних органів, або за наявності у особи з інвалідністю III групи онкологічного захворювання, психічного розладу, церебрального паралічу або інших паралітичних синдромів;

    13) які мають одного із своїх батьків з інвалідністю I чи II групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи, за умови відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані їх утримувати (крім випадків, якщо такі особи самі є особами з інвалідністю, потребують постійного догляду, перебувають під арештом (крім домашнього арешту), відбувають покарання у вигляді обмеження чи позбавлення волі). У разі відсутності невійськовозобов’язаних осіб здійснювати догляд за особою з інвалідністю I чи II групи може лише одна особа з числа військовозобов’язаних за вибором такої особи з інвалідністю;

    ЧАСТИНА ДРУГА СТАТТІ 23 взагалі не стосується категорій осіб, яким може надаватися відстрочка.

    В редакції до початку війни норма ч. 2 ст. 23 Закону про мобілізацію мала такий вигляд.

    Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:

    • здобувачі фахової передвищої та вищої освіти, асистенти-стажисти, аспіранти та докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти;

    {Абзац другий частини другої статті 23 в редакції Закону № 2745-VIII від 06.06.2019}

    • наукові і науково-педагогічні працівники закладів вищої та фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій, які мають вчене звання та/або науковий ступінь, і педагогічні працівники закладів загальної середньої освіти, за умови що вони працюють відповідно у закладах вищої чи фахової передвищої освіти, наукових установах та організаціях, закладах загальної середньої освіти за основним місцем роботи не менш як на 0,75 ставки;

    {Абзац третій частини другої статті 23 в редакції Закону № 2745-VIII від 06.06.2019}

    • жінки та чоловіки, чиї близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати, дід, баба або рідний (повнорідний, неповнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час проведення антитерористичної операції з числа:

    {Частину другу доповнено абзацом четвертим згідно із Законом № 1387-VIII від 31.05.2016}

    • військовослужбовців або працівників утворених відповідно до законів України військових формувань, що захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення;

    {Частину другу доповнено абзацом п’ятим згідно із Законом № 1387-VIII від 31.05.2016}

    • працівників підприємств, установ, організацій, які залучалися до забезпечення проведення антитерористичної операції та загинули або пропали безвісти під час забезпечення проведення антитерористичної операції безпосередньо в районах та у період її проведення;

    {Частину другу доповнено абзацом шостим згідно із Законом № 1387-VIII від 31.05.2016}

    • осіб, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, за умови що в подальшому такі добровольчі формування були включені до складу утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів;

    {Частину другу доповнено абзацом сьомим згідно із Законом № 1387-VIII від 31.05.2016}

    • осіб, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах її проведення у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, але в подальшому такі добровольчі формування не були включені до складу утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів, і виконували завдання антитерористичної операції у взаємодії з утвореними відповідно до законів України військовими формуваннями та правоохоронними органами.

    {Частину другу доповнено абзацом восьмим згідно із Законом № 1387-VIII від 31.05.2016}

    {Статтю 23 доповнено новою частиною згідно із Законом № 1575-VII від 03.07.2014; із змінами, внесеними згідно із Законом № 277-VIII від 07.04.2015; в редакції Закону № 570-VIII від 01.07.2015}

    ТОБТО АВТОРИ ЗМІН УМИСНО АБО З НЕКОМПЕТЕНТНОСТІ (що скоріш за все) допустили спотворення відсильної норми частини восьма статті 39-1 Закону про військовий обов"язок на ч. 2 ст. 23 Закону про мобілізацію, яка дійсно надавала право на відстрочку за родичами, які пропали безвісти на війні. ТЦК зараз цим спекулює і без судів як правило не надають відстрочку. Та й суди неоднозначно на це все дивляться, виходячи не з обов"язку держави бути компетентною та писати нормальні гармонічні закони, які не суперечать одне-одному та здоровому глузду.

    Можливо є інші підстави для відстрочки. Або дійсно ризик мобілізації більш ніж реальний, а відстрочку не факт що нададуть в таких реаліях.

    Порядні керівники і працівники ТЦК знають, що це лише проблема неправильного зазначення частин статті 23 Закону, однак не всі працюють належним чином та порядні, тож можуть і зловживати цим спірним питанням і відмовити у відстрочці.

    На період до вирішення цього питання з відстрочкою щиро рекомендую мінімізувати ризики перетинання з ТЦК, адже мобілізують і вже потім нічого не допоможе. Раніше розумники - адвокати розповідали, що їдіть до ТЦК, не бійтеся... якщо що оскаржимо незаконну мобілізацію. Цікаво, що зараз скажуть ці "оскаржуни", коли я вже 2 роки кажу - не потрапляйте до ТЦК, бо при протиправній мобілізації ніхто Вас з військової частини не витягне вже. Рапорти викидаються у смітник та ігноруються командирами. Бо там армія і вбити людину в умовах бойових дій взагалі не ставить проблеми для командирів.

    Процитую: Верховний Суд наголосив, що процедура призову військовозобов’язаного на військову службу під час мобілізації є незворотною, тобто такою, що вже відбулася, а визнання процедури призову протиправною не спричинює відновлення попереднього становища особи, призваної на військову службу.

    Отже, обраний позивачем спосіб захисту не відповідає суті порушеного права позивача, а задоволення цієї вимоги не приведе до поновлення такого права, тому висновки судів обох інстанцій про задоволення позовних вимог у цій частині є помилковими.

    Сам факт непроходження медичного огляду під час призову не є свідченням непридатності позивача до військової служби та не є підставою для звільнення з військової служби відповідно до ст. 26 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу».

    Таке роз"яснення і обов"язкову для врахування правову позицію містить скандальна в юридичній спільноті Постанова Верховного Суду від 5 лютого 2025 року у справі № 160/2592/23 (провадження № К/990/35899/24) https://reyestr.court.gov.ua/Review/124951202.

    https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/ne...

    Коли вже людина потрапляє у військову частину - лише по процедурі звільнення її можна наразі витягнути. А Вам її ніхто не зробить швидше ніж через пів року - рік, навіть якщо адекватне і законослухняне командування буде, яке значна рідкість - бо недокомплект частин значний і командир уже сам вирішує - або він піде на нуль, або буде порушувати закон і забезпечувати утримування особового складу в частині, незважаючи на право звільнитися за сімейними обставинами.

    На жаль виходить ось така юридична проблема, яку ніхто не вирішує. І цим користуються ТЦК для виконання планів по мобілізації.

    Щасти Вам!

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин

    Токмач Галина Миколаївна

    Добрий день!

    Згідно з ч. 1, 8 ст. 39-1 ЗУ "Про військовий обов'язок і військову службу" для оперативного доукомплектування Збройних Сил України та інших військових формувань в особливий період Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України за поданням Головнокомандувача Збройних Сил України може бути прийнято рішення про призов громадян України, зарахованих до військового оперативного резерву.

    У рішенні Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10.09.2024 р. у справі №160/16490/24 розглядалося питання про бронювання працівника, який в статусі резервіста (при звільненні був зарахований до оперативного резерву) був заброньований, що відповідач визначає підставою для незарахування позивача на спеціальний облік.

    Згідно п. 1 наданого відповідачем розпорядження Генерального штабу Збройних Сил України, доведеного листом Генерального штабу Збройних Сил України від 09.04.2024 року №300/1/С/2527/ДСК, визначено порядок поводження центрів комплектування та соціальної підтримки з документами на підтвердження бронювання осіб. В свою чергу за п. 3 цього розпорядження запропоновано не здійснювати зарахування на спеціальний військовий облік військовозобов`язаних після проведення звірення у випадках, якщо громадянин включений до військового оперативного резерву.

    Суд констатує відсутність імперативної заборони для бронювання осіб, які перебувають в оперативному резерві, сам відповідач такого нормативного положення не навів.

    Також суд зазначає, що п. 11 Порядку №76 передбачає імперативний обов`язок відповідача у строк не більше ніж п`ять робочих днів з дня отримання рішення про бронювання військовозобов`язаного зарахувати його на спеціальний військовий облік. В цьому відношенні наявність у позивача статусу резервіста не змінює зміст рішення про бронювання позивача та не впливає на юридичні властивості та правові наслідки такого рішення. Відповідно, єдиним правомірним варіантом поведінки відповідача після отримання відомостей про бронювання позивача, було зарахування позивача на спеціальний облік.

    Суд наголошує, що відповідач як центр комплектування та соціальної підтримки не має повноважень для прийняття рішення про зарахування чи незарахування особи на спеціальний військовий облік. Наявна система правового врегулювання спірних правовідносин передбачає узгодженість факту бронювання з фактом перебування на спеціальному військовому обліку, розвивання та відокремлення цих обставин щодо однієї особи нівелює наявну систему законодавчого врегулювання спірних правовідносин, за якої центри комплектування та соціальної підтримки мають відокремити заброньованих осіб від інших осіб, які перебувають на обліку в такому центрі комплектування, шляхом зарахування заброньованих осіб на спеціальний військовий облік.

    Також суд зазначає, що у відповідача відсутні повноваження щодо визнання рішення Мінекономіки про бронювання особи нікчемним.

    Суд підкреслює, що відповідач не виконує рішення Мінекономіки про бронювання особи. Так, на відміну від відстрочок, які підтверджуються центрами комплектування та соціальної підтримки та щодо яких саме останніми видаються відповідні посвідчення, заброньовані особи мають відстрочку вже в силу факту їх бронювання, центр комплектування та соціальної підтримки лише сприймає цей факт та здійснює облік особи відповідним чином, не приймаючи при цьому жодних рішень щодо права особи на відстрочку. Це очевидно вбачається з положень п. 11 Порядку №76, відповідно до яких факт надання відстрочки (а не право на відстрочку) підтверджується витягом з наказу Мінекономіки.

    Це має значення також в аспекті заявлених позовних вимог, адже позивач фактично оспорював ненадання йому відстрочки, хоча така відстрочка у позивача наявна в силу факту його бронювання, а не надається відповідачем.

    Також суд звертає увагу на те, що позиція позивача в цій справі зводиться до надання переваги листу Генерального штабу Збройних Сил України, яким запропоновано діяти певним чином, над системою правового регулювання, яка визначена законами України та постановами Кабінету Міністрів України, що мають вищу юридичну силу та обов`язковий характер (не пропонують поводитись певним чином, а визначають зміст правила поведінки). Це має значення в т.ч. згідно принципу законності, закріпленого вст. 19 Конституції України.

    Суд звертає увагу, що обставини статусу у позивача резервіста могли б бути предметом звернення відповідача до Мінекономіки для прийняття останнім юридично значущих рішень, однак в будь-якому випадку не є підставою для заперечення відповідного правового статусу позивача, який йому надано Мінекономіки. Такі дії відповідача не мають правових підстав та є необґрунтованими.

    Узагальнюючи вищевказане суд констатує протиправність бездіяльності відповідача щодо незарахування позивача на спеціальний військовий облік.

    Всього найкращого!


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України