Задайте вопрос юристу

921 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Гражданство, 27 мая 2025, вопрос №137523 350₴

Як здати Громадянство України в Німеччині?

Добрий день, шановні юристи!

Прошу надати консультацію з питання виходу з громадянства України. Я наразі проживаю в Німеччині й маю намір офіційно відмовитися від українського громадянства. Підкажіть, будь ласка:

Які документи необхідно підготувати для подачі заяви на вихід з громадянства України, перебуваючи за кордоном?
До якого органу звертатися?
Який порядок розгляду заяви та скільки часу займає процес?
Чи є необхідність у наданні підтвердження набуття іншого громадянства (зокрема, німецького)?
Які можуть бути підстави для відмови у виході з громадянства?
Буду дуже вдячний(а) за чітке роз’яснення процедури. Дякую за вашу допомогу!

Ответы юристов (5)

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    Рішення про припинення особою громадянства України приймає Президент України.

    В реаліях сьогодення процес виходу із громадянства може зайняти роки. На жаль, після подачі всіх документів Ви можете зіштовхнутися з такою ситуацією, що Президент просто не видасть Указ про припинення громадянства і оскаржити це Ви не зможете.

    Ознайомтесь з корисним матеріалом за посиланням https://germany.mfa.gov.ua/konsulski-pitannya/diyi...

    Тепер відповідаю по суті на Ваші питання:

    Які документи необхідно підготувати для подачі заяви на вихід з громадянства України, перебуваючи за кордоном

    Процедура виходу із громадянства України прописана у Порядку провадження за заявами і поданнями з питань громадянства України та виконання прийнятих рішень, що затверджений Указом Президента України № 215 від 27.03.2001 року.

    Згідно пункту 78. Для виходу з громадянства України громадянин України, який відповідно до чинного законодавства України є таким, що постійно проживає за кордоном (частина перша статті 18 Закону), подає такі документи:

    а) заяву про вихід з громадянства України (в двох примірниках);

    б) дві фотокартки (розміром 35 x 45 мм);

    в) копію паспорта громадянина України для виїзду за кордон з відміткою про виїзд на постійне проживання за кордон або копію паспорта громадянина колишнього СРСР зразка 1974 року з відміткою про виписку з території України. У разі якщо у заявника відсутній один із документів, що зазначені у цьому підпункті, або інший з документів, перелічених у статті 5 Закону, на підтвердження факту перебування у громадянстві України та факту постійного проживання за кордоном подаються відповідні довідки, що видані територіальним органом Державної міграційної служби України або дипломатичним представництвом чи консульською установою України;

    г) один із таких документів:

    - документ, який свідчить, що заявник набув громадянства іншої держави (держав);

    - документ, виданий уповноваженим органом іншої держави про те, що громадянин України набуде громадянства іншої держави, якщо вийде з громадянства України.

    МАЙТЕ НА УВАЗІ! Чоловіки призовного віку (з 18 до 60 років) мають пред'являти під час візиту до консульства актуальний електронний війського-обліковий документ (е-ВОД), що містить відповідний QR-код.

    До якого органу звертатися?

    В консульство або посольство України в Німеччині

    Який порядок розгляду заяви та скільки часу займає процес?

    Вам потрібно звернутись до консульства, сплатити консульський збір та подати заяву з необхідними документами.

    Загальний строк розгляду Міністерством закордонних справ України, дипломатичними представництвами чи консульськими установами України заяв і подань з питань громадянства, рішення за якими приймає Президент України, не повинен перевищувати восьми місяців з дня їх надходження.

    Загальний строк розгляду Комісією при Президентові України з питань громадянства заяв і подань про припинення громадянства України не повинен перевищувати одного року з дня їх надходження.

    Датою припинення громадянства України є дата видання відповідного Указу Президента України. Після отримання повідомлення про припинення громадянства України закордоння дипломатична установа у тижневий строк повідомляє заявника про прийняте рішення Президента України, вилучає проїзні документи громадянина України та видає довідку про припинення громадянства України.

    Чи є необхідність у наданні підтвердження набуття іншого громадянства (зокрема, німецького)?

    Так, заявник повинен надати документ, який свідчить, що він набув громадянства іншої держави (паспорт іноземної країни) АБО документ, виданий уповноваженим органом іншої держави про те, що громадянин України набуде громадянства іншої держави, якщо вийде з громадянства України.

    Якщо мова йде про Німеччину, то документом, який свідчить, що заявник набув громадянство ФРН є Einbürgerungsurkunde або Staatsangehörigkeitsausweis, а документом про те, що громадянин України отримає громадянство ФРН, якщо вийде з громадянства України є Einbürgerungszusicherung

    Які можуть бути підстави для відмови у виході з громадянства?

    Вихід з громадянства буде заборонений у разі:

    • якщо заявник проживає на території України та у нього відсутній штамп про постійне місце проживання за кордоном у паспорті України для виїзду за кордон
    • відсутність іноземного паспорта або гарантій його набуття;
    • притягнення до кримінальної відповідальності або перебування у статусі підозрюваного у кримінальній справі.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Антоне!

    Ви виїхали до Німеччини на ПМП? Чи маєте електронний військово-обліковий документ?

    Підстави виходу з громадянства України визначені статтею 18 Закону України «Про громадянство України». Щодо виходу з громадянства України повнолітніх громадян України слід зазначити, що вихід з громадянства України допускається лише стосовно тих з них, які відповідно до чинного законодавства України є такими, що постійно проживають за кордоном.

    При цьому слід враховувати, що: вихід з громадянства України допускається, якщо особа набула громадянство іншої держави або отримала документ, виданий уповноваженими органами іншої держави, про те, що громадянин України набуде її громадянство, якщо вийде з громадянства України; вихід із громадянства України не допускається, якщо особі, яка клопоче про вихід з громадянства України, в Україні повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення або стосовно якої в Україні є обвинувальний вирок суду, що набрав законної сили і підлягає виконанню.

    1. Загальний строк розгляду клопотання про вихід з громадянства України не повинен перевищувати 1 рік.
    2. Зазначені строки не враховують термін, необхідний для надсилання матеріалів дипломатичною або командирською поштою.
    3. Датою припинення громадянства України є дата видання відповідного Указу Президента України. Після отримання повідомлення про припинення громадянства України закордонна дипломатична установа у тижневий строк повідомляє заявника про прийняте рішення Президента України, вилучає проїзні документи громадянина України та видає довідку про припинення громадянства України.
    4. Строк виконання рішень Президента України з питань громадянства не повинен перевищувати 1 місяця. У разі неотримання особою, громадянство якої було припинено, відповідної довідки та неповернення до установи проїзних документів громадянина України протягом визначеного терміну, закордонна дипломатична установа вживає заходів щодо визнання паспортного документа недійсним.
    Які документи необхідно підготувати для подачі заяви на вихід з громадянства України, перебуваючи за кордоном?

    Громадяни України, які виїхали на постійне проживання за кордон у встановленому законодавством України порядку (тобто у закордонному паспорті мають штамп «ПОСТІЙНЕ ПРОЖИВАННЯ» або «ОФОРМЛЕНО ВИЇЗД НА ПОСТІЙНЕ ПРОЖИВАННЯ») та проживають на територіях федеральних земель Баварія або Баден-Вюртемберг, можуть особисто подавати до Генерального консульства України в Мюнхені документи для оформлення виходу з громадянства України.

    https://munich.mfa.gov.ua/konsulski-pitannya/diyi-...

    Документи на оформлення виходу із громадянства України приймаються Посольством України у ФРН від осіб, які виїхали на постійне проживання за кордон у встановленому законодавством порядку (у закордонному паспорті має бути штамп «Постійне проживання», проставлений компетентними органами України) або оформили дозвіл на постійне проживання через закордонну дипломатичну установу та проживають на території Німеччини у межах консульського округу Посольства України у ФРН.

    https://germany.mfa.gov.ua/konsulski-pitannya/diyi...

    Для оформлення виходу з громадянства України кожна повнолітня особа (особа, яка досягла 18 років) має особисто та у повному комплекті подати до Генконсульства в Дюссельдорфі оригінали документів.

    https://duesseldorf.mfa.gov.ua/konsulski-pitannya/...

    Перелік документів, які подаються для оформлення виходу з громадянства України:

    1. Заява у 4-х примірниках (Форма 20).

    2. 4 фотокартки (розміром 3,5 х 4,5 см);

    3. Паспорт громадянина України для виїзду за кордон + 4 копії сторінок з персональними даними та відміткою «Постійне проживання» або «Оформлено виїзд на постійне проживання» (залишок терміну дії паспорта повинен становити щонайменше 1 рік на момент подачі заяви).

    4. Паспорт громадянина України (за наявності) + копії 1 та 2 сторінок.

    5. Один із таких документів:

    - документ, який підтверджує, що заявник отримав громадянство ФРН (Einbürgerungsurkunde);

    - документ, виданий уповноваженим органом ФРН про те, що громадянин України отримає громадянство ФРН, якщо вийде з громадянства України (Einbürgerungszusicherung);

    - документ, що підтверджує, що заявник має інше іноземне громадянство (як правило, наявність іншого іноземного громадянства підтверджується дійсним паспортним документом).

    Зазначені у цьому пункті документи мають бути завірені штампом «Апостиль» та перекладені на українську мову. Підпис перекладача має бути також засвідчений штампом «Апостиль». Якщо переклад зроблений в Україні, підпис перекладача має бути засвідчений українським нотаріусом. До оригіналу документа разом з перекладом додаються 4 екземпляра копій усіх сторінок).

    Залишок терміну дії Гарантії надання громадянства ФРН або іноземних паспортів, які подаються на підтвердження наявності іноземного громадянства, повинен становити щонайменше 1 рік на момент подачі заяви).

    6. Свідоцтво про народження + 1 копія;

    7. Квитанцію про сплату консульського збору в сумі 280 євро (за заяву).

    • При підготовці документів особливу увагу слід звернути на написання Ваших персональних даних (Вашого імені, прізвища та по-батькові) в документах офіційних органів ФРН, їх перекладах, свідоцтві про народження та паспорті громадянина України для виїзду за кордон (у «закордонному» паспорті ніколи не зазначається по-батькові, проте це не означає, що його у вас немає). У разі наявності розбіжностей слід виправити документи або їх переклади у відповідності до написання Ваших персональних даних у паспорті як кирилицею, так й латиницею. Ваші персональні дані в німецьких документах мають відповідати міжнародному написанню, в їх перекладах – українському.
    • У разі, якщо Ви (або німецькі органи) наполягають на дещо відмінному варіанті написання Ваших персональних даних, то німецький документ має містити примітку з зазначенням Ваших персональних даних відповідно до паспортого документа із зазначенням серії та номеру паспорта. Переклад документа слід робити після внесення всіх приміток та виправлень! (Наприклад: Laut dem ukrainischen Reisepass PO000111 Name und Vorname lautet…)
    • Часто у гарантії надання громадянства ФРН зазначається по батькові заявника, попри його відсутність у паспорті громадянина України для виїзду за кордон. У цьому зв’язку просимо звернути увагу на переклад по батькові українською мовою: переклад має відповідати свідоцтву про народження; якщо свідоцтво про народження зразку СРСР і заповнювалося російською мовою, переклад має враховувати норми українського правопису (по батькові в українській мові твориться за допомогою суфіксів -івна, -ївна та -ович, -йович.
    • Також просимо звертати увагу на написання у гарантії надання громадянства ФРН та її перекладі місця народження, яке має бути зазначене відповідно до свідоцтва про народження. Звертайте також увагу на категорію населеного пункту (село, селище міського типу, місто тощо) та написання складних назв: не “Ustkamenogorsk”, а “Ust-Kamenogorsk“; не “Усть-Кам’яногірськ” а ”Усть-Каменогорськ тощо. У цьому зв’язку просимо звернути увагу на переклад місця народження українською мовою: переклад має відповідати свідоцтву про народження; якщо свідоцтво про народження зразку СРСР і заповнювалося російською мовою, переклад має відповідати назві населеного пункту в українській мові!
    • Якщо гарантію щодо набуття громадянства ФРН видано на, наприклад, шлюбне прізвище, а паспорт громадянина України для виїзду за кордон – на дошлюбне, слід спочатку змінити паспорт на шлюбне прізвище.
    • Переклади документів слід робити в уповноважених присяжних перекладачів (ermächtigter Übersetzer). Підпис перекладача на кожному оригінальному перекладі обов’язково має бути засвідчено штампом апостиль (APOSTILLE).Переклади, які містять помилки, неточності та розбіжності з іншими документами до розгляду не приймаються. Просимо бути максимально уважними!
    • У разі виходу з громадянства України разом з дітьми, які народилися після 01.03.2001 року, до матеріалів клопотання обов’язково додається довідка про реєстрацію дитини громадянином України за кордоном. Просимо звернути увагу на важливість зазначення особових даних дитини в такій довідці у повній відповідності до свідоцтва про народження: дата народження, написання імені (прізвище, ім’я та по батькові). У разі виявлення у довідці розбіжностей (наприклад: відсутність по батькові, зазначення лише однієї частини подвійного імені тощо), слід звернутися до органу видачі цієї довідки, надавши оригінал довідки, яка містить неточності, та необхідні документи разом з заявою у довільній формі щодо виправлення розбіжностей (замість заяви встановленого зразку).

    https://munich.mfa.gov.ua/konsulski-pitannya/diyi-...

    Окрім того Ви повинні мати електронний військово-обліковий документ, без останнього Ви не зможете звернутись до консульства або посольства з приводу порушення питання щодо вихіду з громадянства України.

    Чоловіки призовного віку (з 18 до 60 років) мають обов'язково ознайомитися з інформацією за посиланням: https://ny.mfa.gov.ua/news/onovlenij-poryadok-otrimannya-konsulskih-poslug-cholovikami-prizovnogo-viku та пред'являти під час візиту актуальний електронний війського-обліковий документ (е-ВОД), що містить відповідний QR-код.

    До якого органу звертатися?

    Консульство, посольство України у ФНР. Залежить від місця Вашого проживання у Німеччині.

    Який порядок розгляду заяви та скільки часу займає процес?

    Загальний строк розгляду клопотання про вихід з громадянства України не повинен перевищувати 1 рік. У разі негативного вирішення питання сплачені кошти не повертаються.

    Зазначені строки не враховують термін, необхідний для надсилання матеріалів дипломатичною або командирською поштою.

    Датою припинення громадянства України є дата видання відповідного Указу Президента України. Після отримання повідомлення про припинення громадянства України закордоння дипломатична установа у тижневий строк повідомляє заявника про прийняте рішення Президента України, вилучає проїзні документи громадянина України та видає довідку про припинення громадянства України.

    Строк виконання рішень Президента України з питань громадянства не повинен перевищувати 1 місяця. У разі неотримання особою, громадянство якої було припинено, відповідної довідки та неповернення до установи проїзних документів громадянина України протягом визначеного терміну, закордонна дипломатична установа вживає заходів щодо визнання паспортного документа недійсним.

    Чи є необхідність у наданні підтвердження набуття іншого громадянства (зокрема, німецького)?

    В Вас приймуть документи на вихід з громадянства України, якщо Ви виїхали на постійне проживання за кордон у встановленому законодавством порядку (у закордонному паспорті має бути штамп «Постійне проживання», проставлений компетентними органами України) або оформили дозвіл на постійне проживання через закордонну дипломатичну установу та проживаєте на території Німеччини у межах консульського округу Посольства України у ФРН.

    Як також Ви повинні надати - документ, який свідчить про те, що Ви набули громадянство ФРН (Einbürgerungsurkunde або Staatsangehörigkeitsausweis) або документ, виданий уповноваженим органом ФРН про те, що Ви отримаєте громадянство ФРН, якщо вийдете з громадянства України (Einbürgerungszusicherung).

    Які можуть бути підстави для відмови у виході з громадянства?
    • якщо заявник не виконав усі вимоги законодавства;
    • якщо особа перебуває під слідством або має невиконані судові рішення;
    • якщо вихід з громадянства суперечить інтересам національної безпеки України.

    З 24 лютого 2022 року на вересень 2024 року до закордонних дипломатичних установ України звернулись 928 осіб з клопотаннями про вихід з громадянства України.

    Отже, за 2,5 року про вихід з українського громадянства заявили трохи менше ніж одна тисяча осіб. Після 24 лютого у 2022 році заяви на вихід з громадянства подали 464 українці, у 2023 році – 208, у 2024 (середина вересня) – 256 осіб.

    Найбільше заяв подано до Генерального консульства у місті Мюнхені – 190, Генерального консульства у місті Дюссельдорфі – 167 та до Посольства України в Австрії – 99.

    Подання клопотання не призводить до автоматичного припинення громадянства. Таке припинення відбувається лише після видання відповідного указу Президента України. Тому громадянин України, який подав клопотання (заяву) про вихід із громадянства України, до видання такого указу користується всіма правами і має всі обов’язки громадянина України.

    Крім цього, потрібно враховувати, що на кількість охочих вийти з громадянства безпосередньо впливає законодавство іноземної держави, для набуття громадянства якого може вимагатися припинення наявного громадянства України (або ж для продовження проживання може вимагатися легалізація через набуття громадянства країни перебування).

    Зважаючи на законодавче розуміння принципу єдиного громадянства, за відсутності указу Президента про припинення громадянства України, навіть набувши громадянство іноземної держави, особа для України вважатиметься винятково громадянином України.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    Для оформлення виходу з громадянства України кожна повнолітня особа (особа, яка досягла 18 років) має особисто та у повному комплекті подати до консульського підрозділу Посольства України НАСТУПНІ ДОКУМЕНТИ:

    1. Заява про вихід з громадянства України (zayava-pro-vikhid-z-grom-ukraini.pdf) подається в 4-х примірниках ;

    2. Чотири фотокартки розміром 35 x 45 мм (їх слід наклеїти на позначені місця у заявах-анкетах);

    3. Паспорт громадянина України для виїзду за кордон та 4 комплекти копій його 1-ї сторінки, сторінок з відмітками про ПМП та консульський облік у Посольстві України у Франції (складених у відповідній порядковості)

    - термін дії паспорта має мати не менше одного року (тобто, на весь час розгляду клопотання);

    4. Один із таких документів:

    — документ, який свідчить, що заявник набув громадянства іншої держави (держав);

    — документ, виданий уповноваженим органом іншої держави про те, що громадянин України набуде громадянства іншої держави, якщо вийде з громадянства України.

    На жаль, але зараз фактично провести процедуру відмови від громадянства надзвичайно складно, багато в чому через неможливість отримання штампу виїзду на ПМП. Ви не зможете приїхати до України, знятися з військового обліку, місця проживання і так далі.

    ДМСУ повідомляє:

    Як отримати послугу

    • подати до територіального підрозділу ДМС за зареєстрованим місцем проживання в Україні заяву на ім`я керівника територіального органу ДМС та необхідні документи;
    • перевірити правильність внесення персональних даних до заяви, та засвідчити власним підписом у заяві правильність даних;
    • у разі прийняття рішення про оформлення документів для виїзд за кордон на постійне проживання - звернутись до відповідного органу реєстрації для здійснення зняття з реєстрації місця проживання;
    • звернутися до територіального органу ДМС, надати паспорт громадянина України у формі книжечки зі штампом зняття з реєстрації місця проживання або довідку про зняття з реєстрації місця проживання, видану органом реєстрації (до паспорту громадянина України у формі картки), а також паспорт громадянина України для виїзду за кордон для проставляння в них штампа про оформлення виїзду за кордон на постійне місце проживання.
    • Подача заяви
      • особисто;
      • законним представником.

    Необхідні документи

    • заява;
    • три фотокартки розміром 3,5 х 4,5 сантиметра;
    • оригінал та копія паспорта громадянина України (для осіб, які досягли 14-річного віку та постійно проживають в Україні);
    • оригінал та копія свідоцтва про народження (для осіб, які не досягли 14-річного віку);
    • оригінал та копія довідки про реєстрацію місця проживання;
    • оригінал та копія документу, що посвідчує особу законного представника;
    • оригінал та копія документа, що підтверджує повноваження особи як законного представника, крім випадків, коли законним представником є один із батьків (усиновлювачів);
    • нотаріально засвідчену згоду законних представників, які залишаються в Україні, на виїзд за кордон на постійне проживання особи, законними представниками якої вони є (або копію свідоцтва про смерть чи рішення суду про позбавлення батьківських прав, про визнання особи обмежено дієздатною, або недієздатною, або безвісно відсутньою, або оголошення її померлою). Письмова згода законних представників, які залишаються в Україні, може бути надана ними особисто під час подання заявником заяви щодо особи, законними представниками якої вони є;
    • нотаріально засвідчена згода дитини віком від 14 до 16 років на виїзд за кордон на постійне проживання;
    • копія рішення суду, завірена у встановленому порядку, - за відсутності згоди одного із законних представників на виїзд за кордон на постійне проживання особи, яка не досягла 16-річного віку, або особи, яка визнана судом обмежено дієздатною або недієздатною;
    • документи, що підтверджують внесення встановленої законодавством плати

    Заява приймається за умови подання заявником всіх необхідних документів, оформлених відповідно до вимог законодавства.

    Термін розгляду заяви

    Розгляд заяви здійснюється у срок до трьох місяців з дня її подання.

    Результат надання адміністративної послуги

    • прийняття рішення про оформлення документів для виїзду за кордон на постійне проживання

    Територіальний орган ДМС проставляє в паспорті громадянина України у формі книжечки та в паспорті (паспортах) громадянина України для виїзду за кордон штампи про оформлення виїзду за кордон на постійне проживання, які скріплюються печаткою

    У разі наявності у особи паспорта громадянина України у формі картки з безконтактним електронним носієм – внесення територіальним органом ДМС інформації про оформлення виїзду за кордон на постійне місце проживання до безконтактного електронного носія.

    • Прийняття рішення про відмову в оформленні документів для виїзду за кордон на постійне місце проживання.

    У разі прийняття рішення про відмову в оформленні документів для виїзду за кордон на постійне місце проживання територіальний орган ДМС у строк не пізніше 5 робочих днів письмово інформує заявника про прийняте рішення із зазначенням підстав відмови і порядку оскарження рішення та повідомляє територіальний підрозділ ДМС про прийняте рішення.

    Відповідно зараз виконати вимогу консульства України щодо "попередньої наявності дозволу на виїзд / залишення на постійне проживання за кордоном (ПМП), про що свідчить штамп компетентних органів України у закордонному паспорті (за зразком pmp-dms.png), мають дозвіл на проживання на території Франції з перспективою дії не менше 90 днів та проживають у межах консульського округу ПУ (Французька Республіка, Князівство Монако)" Ви ніяким чином не зможете. Це не вдається громадянам України, які перебувають в Україні та не підлягають мобілізації. Не говоря про Вашу ситуацію.

    Тому наразі дане питання неможливо вирішити.

    З повагою!

    • Антон Капустінський Клиент день назад

      Проте я маю вже польське громадянство, 4 роки проживаю в Німеччині. Чи справді мені потрібно ПМП від українських органів? Виходить якщо я не маю цього документу для України я проживаю 4 роки в Німеччині нелегально

      • Кирда Вячеслав Володимирович

        За інформацією Посольства України в Німеччині:

        Для оформлення виходу із громадянства України необхідно особисто подати до консульської установи за кордоном кожною повнолітньою особою (від 18 років) наступні документи:

        1. Заява про вихід з громадянства України.pdf в чотирьох примірниках про вихід з громадянства України.

        2. Свідоцтво про народження та 1 копію;

        3. 4 фотокартки (розміром 35 х 45 мм);

        4. Паспорт громадянина України для виїзду за кордон з відмітками про виїзд на постійне проживання за кордон та перебування на консульському обліку в Посольстві України у ФРН та 4 копії всіх сторінок паспорта.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України