Задайте вопрос юристу

922 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Армия и мобилизация, 28 мая 2025, вопрос №137555 650₴

Проходження ВЛК для обмежено придатних

Добрий день!

В мене зараз статус Непридатний в мирний час, обмежено придатний у воєнний час і мені треба пройти ВЛК до 5 червня. Але десь в кінці липня у мене буде змога податись на бронювання.

Зараз в мене є електронне направлення на ВЛК, згенероване в Резерв+, але станом на сьогодні до 10 червня немає вільних дат в Хелсі, щоб потрапити на ВЛК.

Питання:

1. Чи потрібно мені намагатись потрапити на ВЛК до 5 червня якось поза чергою? Бо якщо не пройду, то буде порушення правил обліку і потім не зможу податись на бронювання

2. Чи зможу без проблем податись на бронювання, якщо в Резерв+ згенерував направлення на ВЛК 16 травня, але з того часу нема вільних місць в Хелсі? Бо по факту почав процес проходження ВЛК

3. Чи можуть мені одразу на ВЛК дати повістку або зразу звідти повезти в ТЦК?

Додам, що мене не так турбує штраф, як те, що не зможу податись на бронювання.

Як краще бути в такій ситуації?

Ответы юристов (5)

    Богун Сергій Павлович

    Доброго дня.

    Згідно з Законом України "Про внесення зміни до пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист" від 12 лютого 2025 року № 4235-IX громадяни України віком від 25 до 60 років, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом (крім осіб, визнаних в установленому порядку особами з інвалідністю), з дня набрання чинності цим Законом зобов’язані до 5 червня 2025 року пройти повторний медичний огляд з метою визначення придатності до військової служби. Такі громадяни зобов’язані самостійно звернутися до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військовозобов’язані та резервісти Служби безпеки України - до Центрального управління або регіональних органів Служби безпеки України, військовозобов’язані та резервісти розвідувальних органів України - до відповідного підрозділу розвідувальних органів України) або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного та резервіста з метою отримання направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду.

    Тобто ВЛК Ви маєте пройти до 5 червня 2025 року. І лише порушення зазначеного строку може привести до адміністративної відповідальності.

    Наразі це підтверджується і позицією МО з цього питання:

    "Для повторного проходження військово-лікарської комісії військовозобов’язаним, визнаним обмежено придатними до військової служби, потрібне електронне направлення.

    Направлення можна отримати не тільки особисто в ТЦК та СП, а й через електронний кабінет. Якщо військовозобов’язаний зареєстрований в "Резерв+", він може там сформувати запит на отримання направлення. Цього ж дня начальник відповідного ТЦК та СП підписує це направлення електронним ключем, і з цим направленням можна проходити ВЛК.

    Якщо військовозобов'язаний не прийшов, бо не встиг (спроможність кожної ВЛК — 50 людей в день, тож, якщо особа думає, що встигне пройти комісію в останні дні чи тижні, то може трапитися, що особі не вдасться це зробити), то відповідальним за це буде він сам.

    Якщо військовозобов’язаний, визнаний обмежено придатним, не пройде повторну ВЛК до 6 червня 2025 року, його оголосять в розшук через порушення правил військового обліку. Йому загрожуватиме відповідальність у вигляді штрафу від 17 тисяч гривень."

    Тому, я особисто, не бачаю у Вас жодних порушень чинного законодавства з пттання проходження повторного медичного огляду.

    Наявність бронювання не звільняє Вас від обов'язку проходження ВЛК до 06 06.2025 року.

    У разі наявності штрафу Вас можуть об'явити в розшук. А це в свою чергу унеможливлює Ваше бронювання згідно з Порядком №76.

    Корнійчук Євген Іванович

    Доброго дня, я би вам радив спочатку отримати бронювання, після чого відвідати ТЦК, у іншому випадку, вам після проходження ВЛК можуть вручити бойову повістку та мобілізувати, зазвичай так і відбувається. І це буде цілком законно, так як ви не маєте на цей момент бронювання.

    Скоріше за все, якщо ви не пройдете ВЛК до 5 червня або не з'явитеся за електронним направленням 10, червня. Вас подадуть у розшук, що стане перепоною для отримання броні. У такому разі вам треба буде скористатися

    Стаття 279-9. Розгляд справ про адміністративні правопорушення, пов’язані з порушенням призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку та порушенням законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, у випадках, якщо особа не оспорює допущене порушення, згодна на притягнення її до адміністративної відповідальності за її відсутності та подала про це відповідну заяву.

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80732-10#n1364

    У разі вчинення в особливий період адміністративних правопорушень, передбачених статтями 210 і 210-1 цього Кодексу, але не пізніше дня розгляду справи про таке адміністративне правопорушення, особа може звернутися до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, уповноваженого Головою Служби зовнішньої розвідки України підрозділу Служби зовнішньої розвідки України, в якому вона перебуває на обліку, із заявою, в якій особа зазначає, що не оспорює допущене порушення та згодна на притягнення її до адміністративної відповідальності за її відсутності. Зазначена заява подається особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, особисто в письмовій формі або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста.

    Керівник територіального центру комплектування та соціальної підтримки, начальник Служби мобілізації та територіальної оборони, регіонального органу Служби безпеки України, посадова особа уповноваженого Головою Служби зовнішньої розвідки України підрозділу Служби зовнішньої розвідки України протягом трьох днів після отримання такої заяви зобов’язані перевірити викладені у ній фактичні дані про визнання особою правопорушення та надання нею згоди на притягнення її до адміністративної відповідальності за її відсутності і з дотриманням вимог статей 247, 280, 283 цього Кодексу винести постанову по справі, у тому числі без участі особи, яка притягається до адміністративної відповідальності

    У постанові про накладення адміністративного стягнення керівник територіального центру комплектування та соціальної підтримки, начальник Служби мобілізації та територіальної оборони, регіонального органу Служби безпеки України, посадова особа уповноваженого Головою Служби зовнішньої розвідки України підрозділу Служби зовнішньої розвідки України визначають розмір штрафу на рівні мінімального розміру штрафу, передбаченого санкцією статті (частиною статті) цього Кодексу за вчинення такого правопорушення

    У разі якщо особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, подала зазначену у цій статті заяву через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста, копія постанови по справі може бути направлена їй засобами електронного зв’язку на адресу електронної пошти, зазначену в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, або в її електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста.

    Після отримання постанови, оплачуйте штраф, і надсилайте докази та супровідний лист про оплату та зняття вас з розшуку. Після зняття вас зможе забронювати ваш роботодавець..

    Даний алгоритм дій, є самим безпечним.

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Назаре!

    1. Чи потрібно мені намагатись потрапити на ВЛК до 5 червня якось поза чергою? Бо якщо не пройду, то буде порушення правил обліку і потім не зможу податись на бронювання

    В принципі для Вас головне те, аби Ви сформували направлення на проходження ВЛК до 5 червня, що Ви і зробили. Станом на зараз дійсно проблема з чергами на ВЛК, оскільки всі вирішили проходити переогляд саме під самий кінець наданого строку. Маю клієнтів, які записані аж на серпень місяць.

    Тобто, за умови того, що Ви своєчасно сформували направлення та виявили бажання пройти ВЛК, ТЦК не повинен притягати Вас до відповідальності. Проте, як все буде відбуватись на практиці сказати складно, можливий і такий варіант, що всіх хто саме до 5 червня не пройшов ВЛК будуть намагатись все ж таки оштрафувати і звичайно із внесенням даних до Єдиного реєстру про порушення правил військового обліку.

    Якщо Ви маєте можливість пройти ВЛК до 5 червня радив би Вам це зробити.

    2. Чи зможу без проблем податись на бронювання, якщо в Резерв+ згенерував направлення на ВЛК 16 травня, але з того часу нема вільних місць в Хелсі? Бо по факту почав процес проходження ВЛК

    На це питання я відповів Вам вище. Все залежатиме від Вашого ТЦК та бачення останнього щодо порушення Вами правил військового обліку у зв'язку з тим, що Ви не пройшли ВЛК до 5 червня, незважаючи на відсутність місць. Деякі ТЦК вже зараз зазначають, що це виключно проблема військовозобов'язанного і потрібно було не тягнути час, а проходити ВЛК раніше.

    3. Чи можуть мені одразу на ВЛК дати повістку або зразу звідти повезти в ТЦК?

    ВЛК Ви будете проходити у КНП, тож не бачу підстав для того, аби Вас прямо з лікарні везли до ТЦК. Ви маєте військово-обліковий документ та не перебуваєте у розшуку. Це дві головні причини за яких поліція! має право доставити Вас до ТЦК.

    Яку саме повістку Ви маєте на увазі? Якщо мова йде про бойову повістку, то остання видається тільки після визначення ступеня Вашої придатності, пройденого професійно-психологічного відбору і у приміщенні саме ТЦК.

    Додам, що мене не так турбує штраф, як те, що не зможу податись на бронювання.

    Це зрозуміло, оскільки бронювання надасть Вам право на відстрочку. Якщо ТЦК подасть Вас у розшук, то це значно ускладнить ситуацію, оскільки знятись з розшуку дистанційно в принципі неможливо.

    Як краще бути в такій ситуації?

    Краще пройти ВЛК до 5 червня, аби мінімізувати ризики порушення правил військового обліку та розшуку. Проте, на жаль, Ви не убезпечені від того, що ТЦК до кінця липня не надішле Вам повістку, наприклад, на уточнення даних, за якою Ви не зможете з'явитись (виключення становить поважна причина), оскільки не маєте права на відстрочку.

    Як варіант, за теоретично можливої появи "червоної стрічки" у Резерв+, можна буде скористатися 50% знижкою щодо сплати штрафу, при тому Ви повинні будете визнати правопорушення. Обіцяють, що після сплати штрафу дані з реєстру про порушення правил військового обліку будуть видалятись, проте, як це буде працювати на практиці сказати складно.

    Влітку подання заяви про визнання правопорушення буде впроваджене через Резерв+, наразі ж це можливо тільки особисто в ТЦК. Поняття "особисто" не врегульовано у нормі статті 279-9 КУпАП, тож, як і у випадку із поданням заяви на відстрочку, таку заяву можна спробувати направити поштою до ТЦК.

    У разі вчинення в особливий період адміністративних правопорушень, передбачених статтями 210 і 210-1 цього Кодексу, але не пізніше дня розгляду справи про таке адміністративне правопорушення, особа може звернутися до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, уповноваженого Головою Служби зовнішньої розвідки України підрозділу Служби зовнішньої розвідки України, в якому вона перебуває на обліку, із заявою, в якій особа зазначає, що не оспорює допущене порушення та згодна на притягнення її до адміністративної відповідальності за її відсутності. Зазначена заява подається особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, особисто в письмовій формі або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста.

    Керівник територіального центру комплектування та соціальної підтримки, начальник Служби мобілізації та територіальної оборони, регіонального органу Служби безпеки України, посадова особа уповноваженого Головою Служби зовнішньої розвідки України підрозділу Служби зовнішньої розвідки України протягом трьох днів після отримання такої заяви зобов’язані перевірити викладені у ній фактичні дані про визнання особою правопорушення та надання нею згоди на притягнення її до адміністративної відповідальності за її відсутності і з дотриманням вимог статей 247, 280, 283 цього Кодексу винести постанову по справі, у тому числі без участі особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.

    У постанові про накладення адміністративного стягнення керівник територіального центру комплектування та соціальної підтримки, начальник Служби мобілізації та територіальної оборони, регіонального органу Служби безпеки України, посадова особа уповноваженого Головою Служби зовнішньої розвідки України підрозділу Служби зовнішньої розвідки України визначають розмір штрафу на рівні мінімального розміру штрафу, передбаченого санкцією статті (частиною статті) цього Кодексу за вчинення такого правопорушення.

    У разі якщо особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, подала зазначену у цій статті заяву через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста, копія постанови по справі може бути направлена їй засобами електронного зв’язку на адресу електронної пошти, зазначену в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, або в її електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас, Назаре!

    В мене зараз статус Непридатний в мирний час, обмежено придатний у воєнний час і мені треба пройти ВЛК до 5 червня. Але десь в кінці липня у мене буде змога податись на бронювання.Зараз в мене є електронне направлення на ВЛК, згенероване в Резерв+, але станом на сьогодні до 10 червня немає вільних дат в Хелсі, щоб потрапити на ВЛК.Питання:1. Чи потрібно мені намагатись потрапити на ВЛК до 5 червня якось поза чергою? Бо якщо не пройду, то буде порушення правил обліку і потім не зможу податись на бронювання

    Ви створили публічне питання, а такі речі варто обговорювати з юристом/адвокатом індивідуально, виключно після аналізу (повного) Вашої ситуації. На жаль, але теоретично Ви можете бути притягнутий до адміністративної відповідальності у випадку НЕ проходження ВЛК до 05.06.2025. Але пройшовши ВЛК, по більшості регіонів, результати відвозить сам військовозобов'язаний. Без наявності права на відстрочку та за умови придатності до військової служби, Вас можуть мобілізувати. Тому тут треба підходити до питання з обережністю.

    2. Чи зможу без проблем податись на бронювання, якщо в Резерв+ згенерував направлення на ВЛК 16 травня, але з того часу нема вільних місць в Хелсі? Бо по факту почав процес проходження ВЛК

    Складно сказати. Для бронювання Ви повинні мати ідеальний Резерв+, головне без порушення правил військового обліку. Те, що Ви згенеруєте направлення на ВЛК, не є його проходження у строк до 05.06.2025. Тому формально ТЦК може подати Вас в розшук, адже це порушення правил військового обліку. Можливо Вам пощастить і до моменту бронювання такого порушення не буде. Це складна ситуація.

    3. Чи можуть мені одразу на ВЛК дати повістку або зразу звідти повезти в ТЦК?

    Теоретично - це можливо.

    Як краще бути в такій ситуації?

    Такі речі варто обговорювати з юристом/адвокатом індивідуально, виключно після аналізу (повного) Вашої ситуації.

    З повагою! Щасти Вам!

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня, Назаре!

    1. Чи потрібно мені намагатись потрапити на ВЛК до 5 червня якось поза чергою? Бо якщо не пройду, то буде порушення правил обліку і потім не зможу податись на бронювання

    Так, за непроходження ВЛК (незалежно від того як Ви отримали направлення через Резерв+ чи звичайною повісткою) можуть притягнути до адміністративної відповідальності за статтею 210-1 КУпАП (штраф від 17 тис. грн. , але у певних випадках його можна зменшити до 8500 грн)

    Крім того, Вас можуть внести в базу Нацполіції та оголосити в адміністративний розшук (про це буде вказано в Резерв+). До Вашого місця проживання можуть час від часу навідуватися правоохоронні органи, але вони не мають права проникати до нього. При зустрічі з групою оповіщення на вулиці - Вас можуть затримати працівники поліції та доставити до ТЦК.

    До того ж, якщо в Резерв+ буде статус про порушення військового обліку, то це унемовжиливить процес бронювання.

    2. Чи зможу без проблем податись на бронювання, якщо в Резерв+ згенерував направлення на ВЛК 16 травня, але з того часу нема вільних місць в Хелсі? Бо по факту почав процес проходження ВЛК

    Термін проходження медичного огляду становить 4 дні, а потім дається 2-3 днів на внесення результатів до Реєстру Оберіг.

    Якщо Вас направлять на дообстеження, то термін проходження ВЛК може бути продовжений на 14 днів.

    Якщо через об'єктивні причини (додаткові обстеження, великі черги тощо) Ви не зможете пройти медичний огляд, то Вам потрібно зібрати докази (направлення на дообстеження, довідку від закладу охорони здоров'я, що вони фактично не можуть Вас оглянути) та повідомити ТЦК, що Ви не навмисно затягуєте медичний огляд. В такому випадку адміністративна відповідальність (штраф) відсутня.

    Якщо в Резерв+ не буде порушень, то Вас без проблем забронюють.

    3. Чи можуть мені одразу на ВЛК дати повістку або зразу звідти повезти в ТЦК?

    Якщо Ви не порушуєте правила військового обліку, то Вас не мають права примусово доставляти до ТЦК.

    Проте, якщо в закладі охорони здоров'я будуть працівники ТЦК, то теоретично Вам можуть вручити повістку.

    Додам, що мене не так турбує штраф, як те, що не зможу податись на бронювання.

    Кінець липня це досить довгий строк, адже за цей час Вам може прийти повістка як додому, так і на роботу. За неявку - можливий штраф та розшук

    На даний час існують терміни притягнення до адміністративної відповідальності і вони передбачені статтею 38 Кодексу про адміністративні правопорушення, згідно якої адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом ТРЬОХ місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

    Тобто, якщо Ви будете перебувати в розшуку більше 3 місяців, то Вам вже не можуть виписати штраф, а справу про притягнення до адміністративної відповідальності не можуть відкривати, адже спливуть строки притягнення до адміністративної відповідальності.

    Щодо зняття з розшуку, то це можливо:

    • після закриття справи про адміністративне правопорушення або
    • сплати грошового штрафу за порушення правил військового обліку, або
    • оскарження розшуку в судовому порядку.

    Для зняття з розшуку керівник ТЦК повинен подати клопотання до Національної поліції. Тому, поки не відбудеться розгляд справи та закриття адміністративного провадження розшук висітиме в Резерв+ ще довго. Щоб прискорити цей процес - потрібно подати клопотаня до ТЦК, але в такому випадку Вам можуть повторно направити повістку.

    Майте на увазі, що поки ТЦК не повідомлять Національну поліцію про відсутність підстав для Вашого адміністративного затримання та доставлення (якщо надсилалося звернення відповідно до вимог абзацу третього пункту 56 пстанови КМ У 1487), то Ви можете бути затримані поліцейськими та доставлені до ТЦК.

    Як краще бути в такій ситуації?

    На жаль, варіантів не так вже і багато:

    1. Пройти ВЛК до 5 червня і надіятись, що Вас до кінця липня не будуть викликати до ТЦК

    2. Пройти ВЛК коли буде Ваша черга, але перед цим Вам потрібно зібрати докази того, що проходження медогляду затягнулось не з Вашої вини.

    3. Шукати інші підстави для відстроки згідно статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України