Начните консультацию с юристом онлайн
Добрый день!
Я работаю в учебном заведении (колледже) на должности заведующей хозяйством. Моя должность не связана с преподавательской деятельностью. Планирую параллельно открыть ФОП 3-й группы в Украине для получения дополнительного дохода (деятельность будет не связана с основной работой в колледже).
Уточните, пожалуйста:
Имею ли я законное право зарегистрировать ФОП 3-й группы, совмещая это с текущей должностью в колледже?
Не будет ли это считаться нарушением законодательства о совмещении должностей или каких-либо ограничений, если моя работа в колледже связана с бюджетной сферой?
Верно ли я понимаю, что, открыв ФОП, я остаюсь физическим лицом–предпринимателем, а не юридическим лицом?
Буду признательна за разъяснение.
С уважением, Инна
Похожие вопросы
Кодексы Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНовое в блогах Юристи.UA
Ответы юристов (7)
Адвокат, г. Запорожье, 25 лет опыта
Общаться в чатеГосударственные служащие не могут быть ФОП.
Работники бюджетной сферы - смотрите наличие или отсутствие такого запрета в своём трудовом договоре или Коллективном договоре.
Если запрета нет, то вы обязаны не допускать конфликта интересов (ваша отрмасл и вид деятельности ФОП) и не заниматься предпринимательской деятельностью в рабочее время.
Адвокат, г. Киев, 26 лет опыта
Общаться в чатеВітаю!
ВИ МАЄТЕ ПРАВО БУТИ ФОП.
Підприємницька діяльність як ФОП сумісництвом не вважається
Підприємництво — це не робота за наймом згідно з трудовим договором, тобто, такий ФОП не перебуває у трудових відносинах і сам для себе не є роботодавцем, оскільки, ФОП діяльність — це самостійна систематична господарська діяльність, яка ведеться на власний ризик.
Найманий працівник — це фізична особа, яка безпосередньо власною працею виконує трудову функцію згідно з укладеним з роботодавцем трудовим договором (контрактом) відповідно до закону.
У висновку, трудовий договір укладається роботодавцем з фізичною особою, а не з ФОП.
Відтак, особа (громадянин) може працювати на умовах трудового договору в компанії й паралельно здійснювати ФОП діяльність (у вільний від основної роботи час).
До прикладу:
Звичайна фізична особа (громадянин) відкрила ФОП і як ФОП надає бухгалтерські послуги.
Їй запропонували працевлаштуватися на підприємство (в компанію) як найманому працівнику по трудовому договору на посаду бухгалтера.
Відтак, ця особа, може працювати в компанії на посаді бухгалтера по трудовому договору, і після роботи, провадити ФОП діяльність.
Чи треба про свій ФОП повідомляти роботодавця?Ні. Повідомляти роботодавця, що ви є ФОП не треба. У вас такого обов’язку нема.
Зверніть увагу!
Не можна бути найманим працівником (за трудовим договором) в компанії і одночасно надавати їй послуги/виконувати роботу як ФОП
Адвокат, г. Николаев, 34 года опыта
Общаться в чатеДоброго дня, Інна!
Ви працюєте у закладі фахової передвищої освіти на посаді завідувачки господарства, тож я не бачу підстав для того, аби Ви не мали права відкрити ФОП.
Згідно норм законодавства існує певний перелік осіб, для яких така діяльність заборонена, але Ви не відноситесь до останніх.
Державна служба - це публічна, професійна, політично неупереджена діяльність із практичного виконання завдань і функцій держави, зокрема щодо:
Державний службовець - це громадянин України, який займає посаду державної служби в органі державної влади, іншому державному органі, його апараті (секретаріаті) (далі - державний орган), одержує заробітну плату за рахунок коштів державного бюджету та здійснює встановлені для цієї посади повноваження, безпосередньо пов’язані з виконанням завдань і функцій такого державного органу, а також дотримується принципів державної служби. (стаття 1 Закону України «Про державну службу»).
Коледж не є державним органом, а Ви не є державним службовцем.
Відповідно до Закону України "Про запобігання корупції":
Стаття 25. Обмеження щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності
1. Особам, зазначеним у пункті 1 частини першої статті 3 цього Закону, забороняється:
1) займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю, якщо інше не передбачено Конституцією або законами України.
Стаття 3. Суб’єкти, на яких поширюється дія цього Закону
1. Суб’єктами, на яких поширюється дія цього Закону, є:
1) особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування:
а) Президент України, Голова Верховної Ради України, його Перший заступник та заступник, Прем’єр-міністр України, Перший віце-прем’єр-міністр України, віце-прем’єр-міністри України, міністри, інші керівники центральних органів виконавчої влади, які не входять до складу Кабінету Міністрів України, та їх заступники, Голова Служби безпеки України, Генеральний прокурор, Голова Національного банку України, його перший заступник та заступник, Голова та інші члени Рахункової палати, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, Уповноважений із захисту державної мови, Голова Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Голова Ради міністрів Автономної Республіки Крим;
б) народні депутати України, депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутати місцевих рад, сільські, селищні, міські голови;
в) державні службовці, посадові особи місцевого самоврядування;
г) військові посадові особи Збройних Сил України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України та інших утворених відповідно до законів військових формувань, крім військовослужбовців строкової військової служби, курсантів вищих військових навчальних закладів, курсантів вищих навчальних закладів, які мають у своєму складі військові інститути, курсантів факультетів, кафедр та відділень військової підготовки, особовий склад штатних військово-лікарських комісій;
ґ) судді, судді Конституційного Суду України, Голова, заступник Голови, члени, дисциплінарні інспектори Вищої ради правосуддя, керівник служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя та його заступник, посадові особи секретаріату Вищої ради правосуддя, Голова, заступник Голови, члени, інспектори Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, посадові особи секретаріату цієї Комісії, посадові особи Державної судової адміністрації України, присяжні (під час виконання ними обов’язків у суді);
д) особи рядового і начальницького складу державної кримінально-виконавчої служби, особи начальницького складу служби цивільного захисту, Державного бюро розслідувань, Національного антикорупційного бюро України, особи, які мають спеціальні звання Бюро економічної безпеки України;
е) посадові та службові особи органів прокуратури, Служби безпеки України, Державного бюро розслідувань, Національного антикорупційного бюро України, Бюро економічної безпеки України, Рахункової палати, дипломатичної служби, державної лісової охорони, державної охорони природно-заповідного фонду, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, і центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику;
є) Голова, заступник Голови Національного агентства з питань запобігання корупції;
ж) члени Центральної виборчої комісії;
з) поліцейські;
и) посадові та службові особи інших державних органів, у тому числі Пенсійного фонду, органів влади Автономної Республіки Крим;
і) члени державних колегіальних органів, у тому числі уповноважені з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель;
ї) Керівник Офісу Президента України, його Перший заступник та заступники, уповноважені, прес-секретар Президента України;
й) Секретар Ради національної безпеки і оборони України, його помічники, радники, помічники, радники Президента України (крім осіб, посади яких належать до патронатної служби та які обіймають їх на громадських засадах);
к) члени правління Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, Пенсійного фонду, Наглядової ради Пенсійного фонду;
л) службовці Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
Так, Ви вірно розумієте.
Поняття юридичної та фізичної особи часто використовуються у бізнес-середовищі, однак не всі чітко розуміють, чим вони різняться. Це знання важливе як для підприємців-початківців, так і для тих, хто планує розширювати свою діяльність або переходити на іншу організаційно-правову форму. Розуміння відмінностей між юридичною та фізичною особою є ключовим для правильного ведення бізнесу. Отже, основні відмінності, які варто враховувати під час вибору форми ведення бізнесу:
З повагою, адвокат Айвазян.
Адвокат, г. Запорожье, 25 лет опыта
Общаться в чатеВерно ли я понимаю, что, открыв ФОП, я остаюсь физическим лицом–предпринимателем, а не юридическим лицом?
Да, верно, юридические лица - это предприятия, организации, учреждения, частные предприятия (и с одним учредителем тоже), общества с ограниченной ответственностью (и с одним учредителем тоже), хозяйственные общества и т.д. и т.п.
Юрист, г. Полтава, 5 лет опыта
Общаться в чатеВітаю Вас, пані Інно!
Займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю, якщо інше не передбачено Конституцією або законами України не мають право лише особи, зазначені у пункті 1 частини першої статті 3 ЗУ "Про запобігання корупції"
Так, як посада завідуючої госпордарством не відноситься до державної служби та інших посад пункту 1, то Ви маєте право відкрити ФОП 3 групи та паралельно працювати в коледжі.
Крім того, Вам не потрібно сплачувати ЄСВ за себе.
ЗУ "Про запобігання корупції" Ви не порушуєте, тому якщо Вашим колективним договором та посадовими інструкція не передбачено заборони на ведення підприємницької діяльності, то проблем після реєстрації ФОП не буде.
Так, Ви все вірно розумієте.
Фізична особа-підприємець (ФОП) — це фізична особа, яка зареєстрована для здійснення підприємницької діяльності. Вона не є юридичною особою, але має право укладати договори, відкривати рахунки та вести бізнес.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Адвокат, г. Чернигов, 7 лет опыта
Общаться в чатеВітаю Вас.
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про запобігання корупції
Стаття 3. Суб’єкти, на яких поширюється дія цього Закону
1. Суб’єктами, на яких поширюється дія цього Закону, є:
ПУНКТ 1 - особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування:
а) Президент України, Голова Верховної Ради України, його Перший заступник та заступник, Прем’єр-міністр України, Перший віце-прем’єр-міністр України, віце-прем’єр-міністри України, міністри, інші керівники центральних органів виконавчої влади, які не входять до складу Кабінету Міністрів України, та їх заступники, Голова Служби безпеки України, Генеральний прокурор, Голова Національного банку України, його перший заступник та заступник, Голова та інші члени Рахункової палати, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, Уповноважений із захисту державної мови, Голова Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Голова Ради міністрів Автономної Республіки Крим;
б) народні депутати України, депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутати місцевих рад, сільські, селищні, міські голови;
в) державні службовці, посадові особи місцевого самоврядування;
г) військові посадові особи Збройних Сил України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України та інших утворених відповідно до законів військових формувань, крім військовослужбовців строкової військової служби, курсантів вищих військових навчальних закладів, курсантів вищих навчальних закладів, які мають у своєму складі військові інститути, курсантів факультетів, кафедр та відділень військової підготовки;
ґ) судді, судді Конституційного Суду України, Голова, заступник Голови, члени, інспектори Вищої ради правосуддя, посадові особи секретаріату Вищої ради правосуддя, Голова, заступник Голови, члени, інспектори Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, посадові особи секретаріату цієї Комісії, посадові особи Державної судової адміністрації України, присяжні (під час виконання ними обов’язків у суді);
д) особи рядового і начальницького складу державної кримінально-виконавчої служби, особи начальницького складу служби цивільного захисту, Державного бюро розслідувань, Національного антикорупційного бюро України, особи, які мають спеціальні звання Бюро економічної безпеки України;
е) посадові та службові особи органів прокуратури, Служби безпеки України, Державного бюро розслідувань, Національного антикорупційного бюро України, Бюро економічної безпеки України, дипломатичної служби, державної лісової охорони, державної охорони природно-заповідного фонду, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, і центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику;
є) Голова, заступник Голови Національного агентства з питань запобігання корупції;
ж) члени Центральної виборчої комісії;
з) поліцейські;
и) посадові та службові особи інших державних органів, у тому числі Фонду соціального страхування України та Пенсійного фонду, органів влади Автономної Республіки Крим;
і) члени державних колегіальних органів, у тому числі уповноважені з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель;
ї) Керівник Офісу Президента України, його Перший заступник та заступники, уповноважені, прес-секретар Президента України;
й) Секретар Ради національної безпеки і оборони України, його помічники, радники, помічники, радники Президента України (крім осіб, посади яких належать до патронатної служби та які обіймають їх на громадських засадах);
к) члени правління Фонду соціального страхування України, Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, Пенсійного фонду, Наглядової ради Пенсійного фонду;
ПУНКТ 2 - особи, які для цілей цього Закону прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування:
а) посадові особи юридичних осіб публічного права, які не зазначені у пункті 1 частини першої цієї статті, члени Ради Національного банку України (крім Голови Національного банку України), особи, які входять до складу наглядової ради державного банку, державного підприємства або державної організації, що має на меті одержання прибутку, господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, члени Ради нагляду за аудиторською діяльністю Органу суспільного нагляду за аудиторською діяльністю, які не є особами, зазначеними у пункті 1 частини першої цієї статті, посадові особи та інспектори Інспекції із забезпечення якості Органу суспільного нагляду за аудиторською діяльністю, члени Ради Аудиторської палати України, посадові особи Аудиторської палати України та працівники комітету з контролю якості аудиторських послуг Аудиторської палати України та комітетів з контролю якості аудиторських послуг професійних організацій аудиторів та бухгалтерів, Голова, заступники Голови, інші члени Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, крім обраних з числа здобувачів вищої освіти та представників всеукраїнських об’єднань організацій роботодавців, а також посадові особи секретаріату Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти.
Стаття 25. Обмеження щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності
1. Особам, зазначеним у пункті 1 частини першої статті 3 цього Закону, забороняється:
1) займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю, якщо інше не передбачено Конституцією або законами України;
2) входити до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку (крім випадків, коли особи здійснюють функції з управління акціями (частками, паями), що належать державі чи територіальній громаді, та представляють інтереси держави чи територіальної громади в раді (спостережній раді)), якщо інше не передбачено Конституцією або законами України, крім випадку, передбаченого абзацом першим частини другої цієї статті.
2. Особа, призначена (обрана) на посаду, зазначену в пункті 1 частини першої статті 3 цього Закону, зобов’язана не пізніше 15 робочих днів з дня призначення (обрання) на посаду здійснити дії, спрямовані на припинення підприємницької діяльності та припинення її повноважень у складі правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку (крім випадків, якщо особа здійснює функції з управління акціями (частками, паями), що належать державі чи територіальній громаді, та представляє інтереси держави чи територіальної громади в раді (спостережній раді)), якщо інше не передбачено Конституцією або законами України.
У строк, визначений абзацом першим цієї частини, особі, призначеній (обраній) на посаду, зазначену в пункті 1 частини першої статті 3 цього Закону, забороняється здійснювати підприємницьку діяльність, брати участь у діяльності та прийнятті рішень відповідними органами з дня призначення (обрання) на посаду та отримувати будь-які доходи (винагороду тощо) у зв’язку із здійсненням підприємницької діяльності або перебуванням у таких органах.
3. Обмеження, передбачені частиною першою цієї статті, не поширюються на депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад (крім тих, які здійснюють свої повноваження у відповідній раді на постійній основі), присяжних, помічників-консультантів народних депутатів України, працівників секретаріатів Голови Верховної Ради України, Першого заступника Голови Верховної Ради України та заступника Голови Верховної Ради України, працівників секретаріатів депутатських фракцій (депутатських груп) у Верховній Раді України, працівників патронатних служб у державних органах, осіб, зазначених у підпункті "к" пункту 1 частини першої статті 3 цього Закону (крім осіб, зазначених в інших підпунктах пункту 1 частини першої статті 3 цього Закону). Обмеження, передбачені пунктом 1 частини першої цієї статті, не поширюються на осіб молодшого начальницького складу служби цивільного захисту, які проходять службу в аварійно-рятувальних формуваннях та пожежно-рятувальних підрозділах у змінному режимі (за умови відсутності у таких осіб повноважень із здійснення заходів державного нагляду (контролю), реєстрації декларацій відповідності матеріально-технічної бази суб’єктів господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки, ліцензування), науково-педагогічних, наукових працівників та здобувачів вищої освіти, зокрема військових навчальних закладів (закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти), залучених Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти на оплатній основі до проведення акредитації.
ВРАХОВУЮЧИ, ЩО ВАША ПОСАДА НЕ НАЛЕЖИТЬ ДО ПУНКТУ ПЕРШОГО ЧАСТИНИ ПЕРШОЇ СТАТТІ 3 ЗАКОНУ УКРАЇНИ "ПРО ЗАПОБІГАННЯ КОРУПЦІЇ", МАЄТЕ ПРАВО НА ЗДІЙСНЕННЯ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Всього доброго. Успіхів!
Юрист, г. Харьков, 19 лет опыта
Общаться в чатеЗДРАВСТВУЙТЕ, ИННА! Да, Вы имеете полное право на предпринимательскую деятельность. Лицо, работающее по трудовому договору, может иметь статус физического лица-предпринимателя (ФЛП / ФОП). Это не взаимоисключающие статусы, и лицо может одновременно работать по найму и осуществлять предпринимательскую деятельность как ФЛП, релизуя как право на труд, так и право на предпринимательскую деятельность - предусмотренные ст.ст. 42, 43 Конституции Украины.
Предпринимательство - это не работа по найму согласно трудовому договору, то есть такой ФОП не состоит в трудовых отношениях и сам для себя не является работодателем, поскольку деятельность ФОПа - это самостоятельная систематическая хозяйственная деятельность, которая ведется на собственный риск для достижения экономических и иных результатов как единолично, так и с привлечением на условиях трудовых и договорных гражданско-правовых отношений других лиц.
Наёмный работник - это физическое лицо, непосредственно собственным трудом выполняющее трудовую функцию согласно заключенному с работодателем трудовому договору (контракту) в соответствии с законом.
Трудовой договор заключается работодателем с физическим лицом, а не с ФОП. Следовательно, лицо (гражданин) может работать на условиях трудового договора в компании и параллельно осуществлять деятельность ФОП (в свободное от основной работы время при условии единоличной деятельности ФОП) или в любое время, если для такой деятельности ФОП привлечены иные лица на договорных отношениях.
Ограничения предпринимательской деятельности чётко регламентированы законом для государственных служащих, в том числе судей, чиновников, военнослужащих и других лиц, занимающихся специфической государственной службой. Для педагогических, научно-педагогических и непедагогических работников заведений сферы образования, науки, здравоохранения такие ограничения не предусмотрены, а потому Вы имеете полное право совмещать.
Кроме того, предпринимательство не является ТРУДОВОЙ деятельностью, а потому Вы:
Согласно ч. 1 - 3 ст. 42 Конституции Украины:
Каждый имеет право на предпринимательскую деятельность, которая не запрещена законом.
Предпринимательская деятельность депутатов, должностных и должностных лиц органов государственной власти и органов местного самоуправления ограничивается законом.
Государство обеспечивает защиту конкуренции в предпринимательской деятельности. Не допускаются злоупотребления монопольным положением на рынке, неправомерное ограничение конкуренции и недобросовестная конкуренция. Виды и границы монополии определяются законом.
То есть даже Основной закон Украины - Конституция не увязывает право на предпринимательскую деятельность с личным трудов в рамках такой деятельности.
Аналогичные положения содержит и статья 50 Гражданского кодекса Украины - основного акта гражданского права после Конституции, которому должны соответствовать все другие законы и подзаконные акты.
1. Право на осуществление предпринимательской деятельности, не запрещенной законом, имеет физическое лицо с полной гражданской дееспособностью.
Ограничения права физического лица на осуществление предпринимательской деятельности устанавливаются Конституцией Украины и законом.
2. Физическое лицо осуществляет свое право на предпринимательскую деятельность при условии его государственной регистрации в порядке, установленном законом .
Информация о государственной регистрации физических лиц - предпринимателей открыта.
3. Если лицо приступило к предпринимательской деятельности без государственной регистрации, заключив соответствующие договора, оно не имеет права оспаривать эти договора на том основании, что не является предпринимателем.
Статус физического лица – предпринимателя – это юридический статус, удостоверяющий право личности на занятие предпринимательской деятельностью, а именно: самостоятельной, инициативной, систематической, на свой риск хозяйственной деятельностью, осуществляемой предпринимателями с целью достижения экономических и социальных результатов и получения прибыли.
Ст. 51 Гражданского кодекса Украины отмечает, что к предпринимательской деятельности физических лиц применяются нормативно правовые акты, регулирующие предпринимательскую деятельность юридических лиц. Это означает, что физические лица – предприниматели в некоторой степени приравнены в правовом статусе к юридическим лицам – субъектам предпринимательской деятельности. Они наделены таким же объемом гражданских прав и обязанностей, которые имеют юридические лица при осуществлении своей предпринимательской деятельности. Так, например, физические лица-предприниматели, так же, как и юридические лица, имеют право нанимать работников, обязанные в предусмотренных законом случаях получить лицензию на осуществление определенных видов деятельности, уплачивать налоги и другие обязательные платежи, вести учет результатов своей предпринимательской деятельности и т.п.
В отличие от юридических лиц, физические лица-предприниматели действуют без учредительных документов и обязательного формирования уставного капитала. Физическое лицо-предприниматель является одновременно и собственником бизнеса и органом управления им, а также может осуществлять предпринимательскую деятельность без привлечения наемного труда.
Также законодательство Украины не предусматривает выделение имущества, используемого предпринимателем для осуществления предпринимательской деятельности, из общей массы принадлежащего этому гражданину имущества.
ИСХОДЯ ИЗ ИЗЛОЖЕННОГО, Вы однозначно имеете право осуществлять деятельность предпринимателя как ФОП и при этом работать в образовательном заведении.
Успеха Вам в работе и предпринимательской деятельности!
С уважением и пониманием, юрист Ярослав Турчин