Задайте вопрос юристу

932 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Земельное право, 03 июля 2025, вопрос №139033

Відмова в отрманні містобудівних умов та обмежень

Доброго дня! Місцева ОТГ відмовила у наданні містобудівних умов та обмежень у зв'язку з відсутністю затвердженої містобудівної документації, а саме генерального плану. Чи правомірно це? Як діяти в подальшому для отримання містобудівної документації?

Ответы юристов (15)

    Мурач Дмитро  Васильович
    Мурач Дмитро Васильович 21 час назад

    Юрист, г. Сумы, 3 года опыта

    Доброго дня!

    Чи правомірно це?

    Так, правомірно.

    Згідно статті 118 Змельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає заяву у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об’єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

    Як діяти в подальшому для отримання містобудівної документації?

    Поки не затвердять план - Ви нічого не отримаєте. Проект плану ніхто надсилати не буде. Як правило, у таких ситуаціях спеціально не затверджують. Єдине, що можете спробувати - це через запит на отримання публічної інформації запросити інформацію з приводу роботи над Генеральним планом щоб знати що буде далі і вчасно подати заяви на його отримання поки цього не зробить хтось інший.

    Дмитро Клиент 21 час назад

    Ділянка в нас приватизована, хочемо змінити цільове призначення та отримати дозвіл на початок будівництва.

    • Мурач Дмитро  Васильович
      Мурач Дмитро Васильович 21 час назад

      Юрист, г. Сумы, 3 года опыта

      Цільове призначення земельної ділянки комунальної та приватної власності змінюється лише за рішенням сільської, селищної, міської ради, на території якої розташована земельна ділянка, а земельної ділянки державної власності - за рішенням органу виконавчої влади, що здійснює розпорядження відповідною земельною ділянкою. Таке рішення приймається на підставі заяви землевласника (землекористувача), до якої додаються документи, що підтверджують право власності (користування) заявника на земельну ділянку, її цільове призначення, а також витяг із містобудівної документації - тобто Генеральний план (із зазначенням функціональної зони території, в межах якої розташована земельна ділянка, та обмежень у використанні земель (у тому числі у сфері забудови), які поширюються на таку земельну ділянку).

      У такому разі можу порекомендувати подати офіційну заяву про витребування витягу із містобудівної документації до міської ради. Вони дадуть відмову. І надалі з цією відмовою йдете до адміністративного суду і оскаржуєте це рішення органу.

    Дмитро Клиент 21 час назад

    Отримав письмову відмову. Підскажіть будь-ласка на яку норму закону опиратись, щоб звертатись до суду?

    • Мурач Дмитро  Васильович
      Мурач Дмитро Васильович 21 час назад

      Юрист, г. Сумы, 3 года опыта

      Можна на цю.

      Згідно ч. 15 ст. 17 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", доступ до матеріалів генерального плану населеного пункту, крім інформації, яка відповідно до закону становить державну таємницю або належить до інформації з обмеженим доступом, не може обмежуватися. Загальна доступність матеріалів генерального плану населеного пункту забезпечується відповідно до вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації" шляхом надання їх за запитом на інформацію, оприлюднення, у тому числі у формі відкритих даних, на єдиному державному веб-порталі відкритих даних, на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури, веб-сайті відповідного органу місцевого самоврядування, внесення відповідних даних до Державного земельного кадастру та містобудівного кадастру.

      У разі наявності в генеральному плані населеного пункту інформації, яка відповідно до закону становить державну таємницю або належить до інформації з обмеженим доступом, така інформація подається у вигляді окремого файлу, формат якого визначається Кабінетом Міністрів України, та підписується кваліфікованими електронними підписами відповідальними особами, які розробили генеральний план.

      ч. 2 ст. 30 цього Закону: Фізична чи юридична особа, яка має намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває в її власності або користуванні, має право на одержання технічних умов згідно із поданою нею заявою.

    • Мурач Дмитро  Васильович
      Мурач Дмитро Васильович 20 часов назад

      Юрист, г. Сумы, 3 года опыта

      Додатково можу зазначити, що обов’язок своєчасно розробляти та затверджувати всі вказані вище містобудівні документи, законом покладений на органи місцевого самоврядування (п. 42 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»). Також, несвоєчасне розроблення містобудівної документації можна розглядати як порушення органом місцевого самоврядування принципу належного урядування. Цей принцип полягає у тому, що органи державної влади та їх посадові особи зобов’язані діяти не тільки на підставі закону, а також дотримуватися, зокрема, принципу верховенства права, діяти прозоро, розумно, послідовно, ефективно. Особливо, якщо питання впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, органи місцевого самоврядування повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Принцип «належного урядування», як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість (рішення Європейського суду з прав людини у справі «Рисовський проти України»). В контексті викладеного, Верховним Судом було сформовано правовий висновок, що забудовники земельних ділянок не повинні зазнавати негативних наслідків у вигляді неможливості реалізувати свої права на земельну ділянку, включаючи її забудову, від неналежного виконання суб’єктом владних повноважень своїх обов’язків щодо розроблення та затвердження ДПТ та Зонінгу, що узгоджується із правовою позицією, викладеною у постанові КАС ВС від 20.04.2020 року у справі № 816/1752/17.

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    Якщо містобудівна документація для конкретної ділянки не розроблена, то будівництво, скоріш за все, неможливе, або потребує додаткових узгоджень та розробки відповідних документів.

    В Україні містобудівна документація, зокрема, Генеральний план населеного пункту та детальні плани територій, є основою для забудови та використання земельних ділянок. Вона визначає, зокрема, можливе цільове призначення ділянки, дозволені види забудови, обмеження та інші параметри, необхідні для будівництва.

    Карпенко Андрій Володимирович

    ЗАТВЕРДЖЕНО

    постановою Кабінету Міністрів України

    від 20 травня 2009 р.№ 489

    ПОРЯДОК

    надання вихідних даних для проектування об’єктів містобудування

    3. Основними складовими вихідних даних є:

    містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки;

    технічні умови;

    завдання на проектування.

    4. Містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки, розташованої у межах населеного пункту, встановлюються місцевими правилами його забудови.

    У разі відсутності місцевих правил забудови або при намірі забудови земельної ділянки за межами населеного пункту містобудівні умови і обмеження забудови земельних ділянок встановлюються рішенням відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування на підставі містобудівного обґрунтування, яке підлягає громадському обговоренню.

    До містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки не можуть включатися вимоги щодо архітектурних та інженерних рішень об’єкта архітектури, його внутрішнього оздоблення, інші умови і вимоги, якщо вони не встановлені законодавством, містобудівною документацією, не зумовлені необхідністю збереження існуючої забудови, довкілля і охорони пам’яток історії та культури.

    Вимоги до змісту та форми містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки визначаються Мінрегіонбудом

    ВАМ ПОТРІБНО ОТРИМАТИ ВІД МІСЦЕВОЇ ВЛАДИ МІСТОБУДІВНІ УМОВИ НА ПІДСТАВІ МІСТОБУДІВНОГО ОБҐРУНТУВАННЯ ПІДГОТОВЛЕНОГО ВАМИ.

    • Дмитро Клиент 20 часов назад

      Відділ архітектури відмовив у наданні містобудівної документації по причині відсутності генерального плану селища.

    Дмитро Клиент 21 час назад

    Тобто, все що побудовано в даному населенному пункті є незаконно? Якщо немає генерального плану?

    • Карпенко Андрій Володимирович

      НІ, ЦЕ СТОСУЄТЬСЯ ТІЛЬКІ НОВОЇ ЗАБУДОВИ.

      • Дмитро Клиент 20 часов назад

        Якщо генерального плану селища не має, а виходить, що і не було, то і всі витяги з містобудівної документації незаконні?

        • Карпенко Андрій Володимирович

          ВИ повинні звернутись до місцевої влади з МІСТОБУДІВНИМ ОБҐРУНТУВАННЯМ ПІДГОТОВЛЕНИМ ВАМИ.

    Дмитро Клиент 20 часов назад

    В місцеву владу я подав заяву-прохання врахувати мої побажання при затвердженні генерального плану для зміни цільового призначення. Трохи не розумію, що таке містобудівні обгрунтування, поясніть будь-ласка?

    Дмитро Клиент 20 часов назад

    Дякую за відповідь


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України