Задайте вопрос юристу

936 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Налоговое право, 08 июля 2025, вопрос №139207

Штраф за несвоєчасне подання податкових декларацій

Добрий день!
Тиждень назад отримала лист про те, що маю сплатити штраф за несвоєчасне подання декларацій за 2022, 2023 та 2024 роки з припискою, що до мене не застосовувались санкції протягом 12 місяців. Маю два питання:

1. Наскільки це взагалі законно — виписувати штрафи заднім числом? В 2022 році несвоєчасне подання не було проблемою через початок війни, і була інформація, що штрафи за такі подання не накладатимуть. Зараз я отримую листа з розрахунком штрафів, починаючи з 2022 року.

2. Листа отримувала не я, мені його передала родичка, яка запевнила на пошті, що може мені його передати. Передала вона його мені 28 червня (день отримання листа). На самому листі вказано 23 червня. В податковому листі-повідомленні вказано 19 червня. Тобто, теоретично, я не лише не сплатила штраф, а ще й отримала якісь додаткові санкції, як вказано в листі (але не бачу, де можна проглянути). Що мені робити в такому випадку?

Дякую.

Ответы юристов (2)

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Ганна!

    1. Наскільки це взагалі законно — виписувати штрафи заднім числом? В 2022 році несвоєчасне подання не було проблемою через початок війни, і була інформація, що штрафи за такі подання не накладатимуть. Зараз я отримую листа з розрахунком штрафів, починаючи з 2022 року.

    Відповідно до норм абз. 18 пп. 69.2 п. 69 підр. 10 розд. XX Податкового кодексу України (далі – ПКУ), з урахуванням змін, внесених Законом України від 12.05.2022 року № 2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022, визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок, до платників податків застосовується відповідальність згідно з ПКУ, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених пп. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 ПКУ (вчинення діяння (дії або бездіяльність) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору)), що звільняють від фінансової відповідальності.

    Вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

    Тобто, починаючи з 27.05.2022 року і на період дії воєнного стану «карантинний» мораторій щодо не застосовування штрафних санкцій, зокрема, за порушення вимог законодавства в частині нарахування, декларування та сплати податків, зборів, платежів, не застосовуються.

    Відповідно, платники податків не звільняються від застосування до них штрафних санкцій за:

    • неподання (несвоєчасне подання) податкової звітності (ст. 120 ПКУ);
    • за несплату узгодженої суми грошового зобов’язання (ст. 124 ПКУ);
    • за зниження податкового зобов’язання (ст. 123 ПКУ), у тому числі, за звітні (податкові) періоди, які припадають до 24 лютого 2022 року, з урахуванням умов, за яких платники у період до припинення або скасування воєнного стану на території України звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання своїх податкових обов’язків, визначених пп. 69.2 п. 69 підр. 10 розділу XX ПКУ.

    При цьому, у разі дотримання платниками податків термінів подання податкової звітності, але недотримання термінів сплати податкових (грошових) зобов’язань на підставі такої звітності, до платників податків застосовуються штрафні санкції відповідно до п. 124.1 ст. 124 ПКУ та не застосовуються – відповідно до п. 120.1 ст. 120 ПКУ, та навпаки.

    Відповідно до вимог пп. 11 п. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм п. 7 п. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ).

    2. Листа отримувала не я, мені його передала родичка, яка запевнила на пошті, що може мені його передати. Передала вона його мені 28 червня (день отримання листа). На самому листі вказано 23 червня. В податковому листі-повідомленні вказано 19 червня. Тобто, теоретично, я не лише не сплатила штраф, а ще й отримала якісь додаткові санкції, як вказано в листі (але не бачу, де можна проглянути). Що мені робити в такому випадку?

    Податкове повідомлення-рішення вважається надісланим (врученим) фізичній особі, якщо його вручено їй особисто чи її представникові, надіслано на адресу за місцем проживання або останнього відомого місцезнаходження фізичної особи з повідомленням про вручення або у порядку, визначеному п. 42.4 ПКУ. У такому самому порядку надсилаються податкові вимоги та рішення про результати розгляду скарг («Яким чином вручаються податкові повідомлення-рішення, податкові вимоги, листи або інші документи, адресовані платнику податків» – Головне управління ДФС у Тернопільській області).

    Пунктом 99 Правил №270 передбачено, що рекомендовані поштові відправлення, у тому числі рекомендовані листи з позначкою «Судова повістка», рекомендовані повідомлення про вручення поштових відправлень, поштових переказів, повідомлення про надходження електронних поштових переказів, які не були вручені під час доставки, повторні повідомлення про надходження реєстрованих поштових відправлень (крім зазначених в абз. 4 п. 93 цих Правил), поштових переказів, адресовані фізичним особам, під час доставки за зазначеною адресою або під час вручення в об'єкті поштового зв'язку вручаються адресату, а у разі його відсутності – повнолітньому члену сім'ї за умови пред'явлення документа, що посвідчує особу, а також документа, що посвідчує родинні зв'язки з адресатом (свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб тощо), чи рішення органу опіки і піклування про призначення їх опікунами чи піклувальниками.

    Так, відповідно до п. 106 Правил надання послуг поштового зв`язку, затверджених постановою КМУ від 05.03.2009 р. №270, під час вручення фізичній особі реєстрованого поштового відправлення, виплати коштів за поштовим переказом з повідомленням про вручення працівник поштового зв`язку на підставі пред`явленого одержувачем документа, що посвідчує особу, зазначає на бланку повідомлення про вручення його прізвище. На бланку повідомлення про вручення поштового відправлення з позначкою «вручити особисто», внутрішнього рекомендованого листа з позначкою «судова повістка» одержувач розписується та зазначає прізвище.

    Напис про одержання поштового відправлення, в якому зазначене його прізвище, зроблений працівником поштового зв`язку, зазвичай є переконливим доказом отримання відправлення саме адресатом. Таке переконання ґрунтується на презумпції добросовісного виконання працівниками пошти своїх обов`язків. Однак таку презумпцію може бути поставлено під сумнів і спростовано. Вказаний висновок узгоджується із правовою позицією, висловленою Верховним Судом по справі №222/1402/16-а (ЄДРСРУ №80606979).

    Між тим, 24 січня 2019 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи №826/14361/16, адміністративне провадження №К/9901/31654/18 (ЄДРСРУ №79409372) вказав, що для встановлення факту направлення (вручення) фізичній особі податкового повідомлення-рішення поштою у встановленому законодавством порядку, дослідженню підлягають:

    • відповідність адреси одержувача у поштовому відправленні місцю проживання або останньому відомому місцезнаходженню фізичної особи;
    • повідомлення про вручення рекомендованого поштового відправлення, в якому зазначено дату вручення або причини невручення;
    • відповідність дати відправлення на корінці податкового повідомлення-рішення даті, зазначеній у повідомленні про вручення рекомендованого поштового відправлення тощо.

    ВИСНОВОК: Особистий підпис одержувача рекомендованого поштового відправлення є обов`язковим тільки у разі вручення поштового відправлення з позначками «вручити особисто» та «судова повістка» та не вимагається при оформленні вручення іншого рекомендованого поштового відправлення, зокрема, податкового повідомлення-рішення.

    Аналогічний правовий висновок щодо застосування вказаної норми права у подібних правовідносинах міститься в постановах Верховного Суду, зокрема, у справах №639/4278/16-а (ЄДРСРУ №80481068), №813/1517/16 (ЄДРСРУ №80580104).

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    Потрібно аналізувати Ваш лист від податкової.

    1. Наскільки це взагалі законно — виписувати штрафи заднім числом? В 2022 році несвоєчасне подання не було проблемою через початок війни, і була інформація, що штрафи за такі подання не накладатимуть. Зараз я отримую листа з розрахунком штрафів, починаючи з 2022 року.

    Строки давності для застосування штрафних санкцій становлять 1095 днів.

    2. Листа отримувала не я, мені його передала родичка, яка запевнила на пошті, що може мені його передати. Передала вона його мені 28 червня (день отримання листа). На самому листі вказано 23 червня. В податковому листі-повідомленні вказано 19 червня. Тобто, теоретично, я не лише не сплатила штраф, а ще й отримала якісь додаткові санкції, як вказано в листі (але не бачу, де можна проглянути). Що мені робити в такому випадку?

    Вам потрібно було надати відповідь на запит від податкової ( пп. 73.3.3 ПКУ). Є два строки для надання відповіді:

    1. протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту за загальним правилом;
    2. у разі проведення зустрічної звірки, платники податків зобов’язані надавати інформацію, визначену в запиті податківців протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту, та документальне підтвердження цієї інформації.

    Строк обчислюється з 28 червня.

    Неправомірні дії податкової можете оскаржити у судовому порядку.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України