Задайте вопрос юристу

936 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

09 июля 2025, вопрос №139262 1400₴

Чи правомірні дії юристів військової частини

Доброго дня підкажіть будь ласка дружина має 2 другу інвалідності у витягу МСЕК в підрозділі 17,1,3 Рішення щодо визначення потреби в постійному сторонньому догдяді: не застосовується і є довідка № 080-4/о. Відмовили чоловіку від звільнення з військової служби чи є дії правомірні

Ответы юристов (5)

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Ріта!

    На жаль, доволі розповсюджена практика станом на сьогодні. Військові частини відмовляють у звільненні на підставі того, що висновок ЛКК форми 080-4 не підтверджує потребу особи у постійному догляді, а лише зазначає, що така особа потребує послуги з догляду на непрофесійній основі. А «сторонній догляд», що слідує з потреби надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі, не є тотожним поняттю «постійний догляд».

    У Єдиному реєстрі судових рішень дуже багато справ саме з цього приводу. Тож, єдина можливість для чоловіка звільнитись - це звернення до адміністративного суду із позовною заявою про визнання відмови у звільненні неправомірною та зобов'язання вчинити певні дії, а саме розглянути рапорт повторно з урахуванням висновків суду.

    Підстави звільнення з військової служби визначені статтею 26 Закону №2232-XII.

    Згідно підпункту «г» пункту 2 частини четвертої статті 26 Закону №2232-ХІІ військовослужбовці, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, звільняються з військової служби на підставах: під час дії воєнного стану - через сімейні обставини або з інших поважних причин, перелік яких визначається частиною дванадцятою цієї статті (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу).

    У частині дванадцятій статті 26 Закону №2232-ХІІ зазначено перелік сімейних обставин та інших поважних причин, за наявності яких військовослужбовець підлягає звільненню з військової служби на підставі підпункту «г» пункту 2 частини четвертої статті 26 Закону №2232-ХІІ.

    Відповідно до абзацу 13 пункту 3 частини дванадцятої статті 26 Закону №2232-ХІІ під час дії воєнного стану військовослужбовці звільняються з військової служби через сімейні обставини або з інших поважних причин на підставі необхідності здійснювати постійний догляд за одним із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка), який є особою з інвалідністю I чи II групи, за умови відсутності інших членів сім’ї першого чи другого ступеня споріднення такої особи або якщо інші члени сім’ї першого чи другого ступеня споріднення самі потребують постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, або рішенням експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи.

    Отже, для звільнення з військової служби саме за вищезазначеною сімейною обставиною військовослужбовець має довести такі факти:

    - наявність в одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) статусу особи з інвалідністю І чи ІІ групи;

    - необхідність здійснювати постійний догляд за одним із своїх батьків чи батьків дружини з інвалідністю І чи ІІ групи;

    - відсутність в одного із своїх батьків чи батьків дружини з інвалідністю І чи ІІ групи інших членів сім`ї першого та другого ступеня споріднення, які могли б здійснювати постійний догляд за вищезгаданими особами, або потреба інших членів сім`ї особи з інвалідністю І-ІІ групи першого чи другого ступеня споріднення у постійному догляді за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я, або рішенням експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи.

    За умови підтвердження таких взаємопов`язаних між собою обставин військовослужбовець підлягає звільненню з військової служби на підставі абзацу 13 пункту 3 частини дванадцятої статті 26 Закону №2232-ХІІ.

    Указом Президента України від 10.12.2008 № 1153/2008 затверджено Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, яким визначається порядок проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України та регулюються питання, пов`язані з проходженням такої служби під час виконання громадянами військового обов`язку в запасі.

    Відповідно до пункту 233 Положення №1153 військовослужбовці, які бажають звільнитися з військової служби, подають по команді рапорти та документи, які підтверджують підстави звільнення. У рапортах зазначаються: підстави звільнення з військової служби; думка військовослужбовця щодо його бажання проходити службу у військовому резерві Збройних Сил України за відповідною військово-обліковою спеціальністю; районний (міський) територіальний центр комплектування та соціальної підтримки, до якого повинна бути надіслана особова справа військовослужбовця.

    Механізм реалізації та порядок організації виконання Положення №1153 у Збройних Силах України визначає Інструкція про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затверджена Наказом Міністра оборони України від 10.04.2009 №170.

    Перелік документів, що подається з поданням до звільнення військовослужбовця з військової служби визначений у Додатку 19 до Інструкції №170.

    Згідно частини п’ятої вищезгаданого Додатку 19 до Інструкції №170 при поданні до звільнення з військової служби військовослужбовець подає наступний перелік документів:

    Через сімейні обставини або з інших поважних причин, перелік яких визначається частиною дванадцятою статті 26 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу», подаються:

    копія аркуша бесіди;

    копія рапорту військовослужбовця;

    копія розрахунку вислуги років військової служби (при набутті права на пенсійне забезпечення за вислугою років);

    документи, що підтверджують наявність сімейних обставин або інших поважних причин, а саме:

    26) у разі необхідності здійснювати постійний догляд за одним із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка), який є особою з інвалідністю I чи II групи, за умови відсутності інших членів сім’ї першого чи другого ступеня споріднення такої особи або якщо інші члени сім’ї першого чи другого ступеня споріднення самі потребують постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я:

    документи, які підтверджують відповідні родинні зв’язки з цією особою (особами);

    один із документів, що підтверджує відсутність в особи інших членів сім’ї першого ступеня споріднення (батьків, її чоловіка або дружини, дітей, у тому числі усиновлених) чи другого ступеня споріднення (рідних братів, сестер та онуків): один із документів, що підтверджує інвалідність особи першого чи другого ступеня споріднення, її потребу у постійному догляді та акт обстеження сімейного стану військовослужбовця із зазначенням інформація про наявність чи відсутність інших осіб, які здійснюють або можуть здійснювати такий догляд, затвердженого керівником територіального центру комплектування та соціальної підтримки;

    один із документів, що підтверджує інвалідність особи, яка потребує догляду: довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або копія посвідчення, яке підтверджує відповідний статус, або копія пенсійного посвідчення чи копія посвідчення, що підтверджує призначення соціальної допомоги відповідно до Законів України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю», «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю», в яких зазначено групу та причину інвалідності, або довідка для отримання пільг особами з інвалідністю, які не мають права на пенсію чи соціальну допомогу, за формою, затвердженою Мінсоцполітики;

    висновок медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу в постійному догляді.

    Відповідно до пункту 3 Порядку ведення Реєстру медичних висновків в електронній системі охорони здоров`я, затвердженого Наказом Міністерства охорони здоров`я України «Деякі питання ведення Реєстру медичних висновків в електронній системі охорони здоров`я» від 18.09.2020 № 2136, термін "медичний висновок" вживається у значенні електронного документа, що формується на підставі медичних записів (без відмітки про відміну запису) в системі та містить висновок лікаря про тимчасову або постійну втрату працездатності, придатність до певних видів діяльності, про стан здоров'я пацієнта або щодо інших питань, визначених законодавством.

    Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 09.03.2021 № 407 «Про затвердження форм первинної облікової документації та інструкцій щодо їх заповнення, що використовуються у закладах охорони здоров`я» затверджено Інструкцію щодо заповнення форми первинної облікової документації №080-4/о «Висновок про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі».

    Пунктом 5 цієї Інструкції визначено, що висновок надається особі або законному представнику особи, яка потребує надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі відповідно до Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 №859.

    У пункті 4 висновку вказуються рекомендовані соціальні послуги: денного догляду, догляду вдома, паліативного догляду вдома, отримання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі від фізичної особи (пункт 7 Інструкції).

    Верховний Суд у своїх постановах від 11 квітня 2023 року (справа №420/16689/23) та від 21 лютого 2024 року (справа №120/1909/23) звертав увагу на недосконалість та неузгодженість термінів та понять в нормативно-правових актах стосовно питання, яким документом підтверджується необхідність здійснення постійного догляду та який орган має право видавати цей документ.

    Так, аналізуючи повноваження медико-соціальної експертної комісії, передбачених Положенням про медико-соціальну експертизу, затвердженим Кабінетом Міністрів України від 03 грудня 2009 року №1317, Верховний Суд дійшов висновку про те, що така комісія визначає потребу в сторонньому нагляді, догляді або допомозі особам з інвалідністю, а також особам, яким визначена ступінь втрати професійної працездатності. Щодо осіб, які не відносяться до цих категорій, але які за станом здоров`я нездатні до самообслуговування і потребують постійного стороннього догляду, Верховний Суд вказав, що такі повноваження можуть бути віднесені до лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я.

    Отже, необхідність здійснення постійного догляду за одним із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка), який є особою з інвалідністю I чи II групи, повинна бути підтверджена на вибір заявника (військовослужбовця) відповідним медичним висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я. При цьому, жодні спеціальні нормативно-правові акти не містять заборону ЛКК надавати висновки про потребу у постійному сторонньому догляді.

    Поняття «сторонній догляд», що слідує з потреби надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі, не є тотожним поняттю «постійний догляд». В даному випадку, перше говорить про те, ким надається догляд, а друге коли надається такий догляд. В свою чергу, поняття «постійний догляд» передбачає безперервний догляд, який надається особі, що не здатна до самообслуговування, догляд, який надається без будь-якого часового обмеження, суцільним порядком.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    ВИ БУДЕТЕ МАТИ ПРАВО НА ЗВІЛЬНЕННЯ З ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ, ЯКЩО ДРУЖИНА ІНВАЛІД 2 ГРУПИ ПОТРЕБУЄ ПОСТІЙНОГО ДОГЛЯДУ.

    СТОРОННІЙ ДОГЛЯД ТА ПОСТІЙНИЙ ДОГЛЯД, ТО НЕ ОДНЕ ТЕ САМЕ - РІЗНІ ОРГАНИ ПРИЙМАЮТЬ РІШЕННЯ.

    ЗВЕРНЕННЯ ДО СУДУ, НАВРЯД ЧИ ПРИЗВЕДЕ ДО ПРИЙНЯТТЯ РІШЕННЯ ПРО ЗВІЛЬНЕННЯ З ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ, ТОМУ ЩО ЗАКОНОДАВСТВО УКРАЇНИ ЧІТКО ВКАЗУЄ НА ОРГАН, КОТРИЙ ПРИЙМАЄ РІШЕННЯ ПРО НЕОБХІДНІСТЬ ПОСТІЙНОГО ДОГЛЯДУ (ЕКСПЕРТНІ КОМАНДИ).

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про військовий обов'язок і військову службу

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2232-12#top

    Стаття 26. Звільнення з військової служби

    4. Військовослужбовці, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, звільняються з військової служби на підставах:

    2) під час дії воєнного стану:

    г) через сімейні обставини або з інших поважних причин, перелік яких визначається частиною дванадцятою цієї статті (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу);

    12. Військовослужбовці звільняються з військової служби через сімейні обставини або з інших поважних причин на таких підставах:

    3) під час дії воєнного стану:

    необхідність здійснювати постійний догляд за дружиною (чоловіком) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи;

    ---

    Військовослужбовці, які проходять службу за контрактом або мобілізацією, мають право на звільнення з військової служби за сімейними обставинами, у зв’язку з інвалідністю дружини І або ІІ групи.

    Основним нормативним актом, який регулює питання звільнення військовослужбовців, є Закон України «Про військовий обов’язок і військову службу». Згідно з його положеннями, військовослужбовець має право на звільнення у випадку, якщо його дружина є особою з інвалідністю I або II групи, і за деяких умов ІІІ групи якщо вона потребує постійного догляду.

    Також питання звільнення регулюється:

    • Законом України «Про соціальний захист В\С та членів їх сімей»;
    • Інструкцію МО України, що встановлюють порядок проходження військової служби;
    • Наказами Міністерства оборони України щодо оформлення відповідних документів.

    Умови та підстави для звільнення

    Щоб військовослужбовець мав законне право на звільнення, необхідно довести, що:

    1. Дружина є особою з інвалідністю I або II групи (відповідно до висновку медико-соціальної експертної комісії – МСЕК або Рішення експертної команди про втрату працездатності).
    2. Вона потребує постійного догляду, що підтверджується висновком ЛКК чи МСЕК або Експертної команди.

    Процедура оформлення звільнення

    Для того щоб отримати звільнення, військовослужбовець повинен пройти кілька етапів:

    Підготовка необхідних документів

    До пакету документів входять:

    • Рапорт на звільнення, в якій зазначаються причини звільнення (подається на ім’я командира частини);

    Необхідно подавати два екземпляри рапорту: один з усіма додатками – цей екземпляр йде до військової частини. Другий екземпляр може бути поданий без додатків і він використовується для отримання підтвердження прийому і реєстрації документа.

    До відома! Коли не вдається подати рапорт особисто, слід оформити його у мобільному додатку Армія+.

    • Свідоцтво про шлюб;
    • Висновок МСЕК або Експертної команди про встановлення інвалідності дружині;
    • Висновок з медичного закладу про необхідність постійного догляду;

    Розгляд документів

    Документи подаються до кадрового підрозділу військової частини, після чого вони направляються до вищих інстанцій для ухвалення рішення протягом - 14 днів.

    У випадку відмови військовослужбовець повинен отримати аргументовану письмову відмову на руки для подальшого оскарження.

    Отримання наказу про звільнення

    Якщо всі документи відповідають встановленим нормам, військовослужбовець отримує наказ про звільнення, після чого відбувається направлення особою справи до ТЦК та СП за місцем обліку особи, а також проводиться розрахунок належних виплат.

    ---

    Форму первинної облікової документації № 080-4/о видають особі або законному представнику особи, яка потребує соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі.

    Форму первинної облікової документації № 080-4/о «Висновок про наявність порушення функцій організму, через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі» (далі — Висновок, Довідка ЛКК) затвердив наказ МОЗ від 09.03.2021 № 407.

    Висновок надають заклади охорони здоров’я всіх рівнів надання медичної допомоги. Форму № 080-4/о заповнюють члени ЛКК на підставі інформації у формі № 025/о «Медична карта амбулаторного хворого», наданої лікарем загальної практики — сімейної медицини.

    Якщо невиліковний пацієнт не пересувається і потребує допомоги у побуті, він має право отримувати необхідні соціальні послуги зі стороннього догляду. Підставою для організації такого догляду є виданий пацієнту або його законному представнику Висновок (форма № 080-4/о).

    Якщо необхідність стороннього догляду підтверджується, ЛКК надає рекомендації щодо потреби пацієнта в соціальних послугах:

    • денного догляду, догляду вдома, паліативного догляду вдома;
    • догляду на непрофесійній основі від фізичної особи.

    Визначення терміну “медичний висновок» знаходимо в Наказі МОЗУ Деякі питання ведення Реєстру медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я 18.09.2020 № 2136. де він вживається у значенні електронного документа, що формується на підставі медичних записів (без відмітки про відміну запису) в системі та містить висновок лікаря про тимчасову або постійну втрату працездатності, придатність до певних видів діяльності, про стан здоров’я пацієнта або щодо інших питань, визначених законодавством.

    Наказом МВСУ Про затвердження Порядку розслідування та ведення обліку нещасних випадків, що сталися з поліцейськими від 05.10.2020 № 705 медичний висновок визначено як висновок у формі рішення лікарсько-консультативної комісії (лікарсько-експертної комісії) закладу охорони здоров’я (у разі нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння) за місцем амбулаторного обліку, лікування або обстеження потерпілого поліцейського.

    А Постанова КМУ Про затвердження Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві від 17.04.2019 р. № 337 нам говорить, що медичний висновок – це висновок у формі рішення лікарсько-консультативної комісії (лікарсько-експертної комісії) закладу охорони здоров’я (у разі нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння) та висновок у формі рішення лікарсько-експертної комісії спеціалізованого профпатологічного закладу охорони здоров’я (у разі хронічного професійного захворювання (отруєння) за місцем амбулаторного обліку, лікування або обстеження потерпілого про встановлення зв’язку погіршення стану здоров’я працівника з впливом на нього важкості та напруженості трудового процесу, небезпечних, шкідливих виробничих факторів, психоемоційних причин або протипоказань за станом здоров’я виконувати роботу.

    Отже, як вбачається з вищенаведеного, медичний висновок – це документ, який містить об’єктивні дані про стан здоров’я особи та питань та пов’язаних з таким станом здоров’я обставин.

    Отже, як вбачається з вищенаведеного, медичний висновок – це документ, який містить об’єктивні дані про стан здоров’я особи та питань та пов’язаних з таким станом здоров’я обставин.

    Суб’єктами формування чи видачі медичного висновку зазначені лікарі, лікарсько-консультативні та лікарсько-експертні комісії закладів охорони здоров’я.

    Висновок (форма № 080-4/о) вказує на необхідність надання соціальної послуги.

    ПОСТІЙНИЙ ДОГЛЯД - ЦЕ ОДНА З ФОРМ СОЦІАЛЬНОЇ ПОСЛУГИ.

    А ПОТРЕБУ В ПОСТІЙНОМУ ДОГЛЯДІ ВСТАНОВЛЮЮТЬ ЕКСПЕРТНІ КОМАНДИ.

    ЗАТВЕРДЖЕНОпостановою Кабінету Міністрів Українивід 15 листопада 2024 р. N 1338

    https://ips.ligazakon.net/document/kp241338?an=67

    ПОЛОЖЕННЯпро експертні команди з оцінювання повсякденного функціонування особи

    1. Це Положення визначає основні організаційні засади формування та функціонування експертних команд з оцінювання повсякденного функціонування особи (далі - експертні команди).

    2. Експертні команди формуються та функціонують у кластерних та/або надкластерних закладах охорони здоров'я, а також за потреби та/або в разі відсутності затвердженої спроможної мережі закладів охорони здоров'я на території регіону в закладах охорони здоров'я комунальної або державної форми власності (далі - заклади охорони здоров'я).

    9. Експертні команди:

    9) встановлюють потребу в постійному сторонньому догляді;

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    Дії військової частини неправомірні. Чоловіку потрібно оскаржувати відмову у звільненні у судовому порядку.

    Згідно законодавства чоловіку для звільнення необхідно, щоб у дружини був документ, який підтверджує потребу у постійному догляді, а саме довідка МСЕК, де вказана потреба у догляді АБО довідка ЛКК.

    Згідно частини 12 статті 26 Закону України "Про військовий обов'язок та військову службу" під час дії військового стану військовослужбовці, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, звільняються з військової служби на підставі необхідності здійснювати постійний догляд за дружиною (чоловіком) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи

    Згідно Інструкції про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України для звільнення чоловіку потрібно надати рапорт та:

    ЯКЩО ЧОЛОВІК ОТРИМАВ ВІДМОВУ У ЗВІЛЬНЕННІ, ТО ПОТРІБНО ПОДАВАТИ ПОЗОВ ДО АДМІНІСТРАТИВНОГО СУДУ.

    По Вашому питаню є позитивна судова практика. Наприклад:

    Згідно висновків Сьомого апеляційного адміністративного суду у постанові №120/7887/24 від 02 жовтня 2024 року - висновок про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватись та самообслуговуватись та потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі, виданий за формою №080-4/о є належним документом, який підтверджує необхідність здійснення постійного догляду за особою. https://reyestr.court.gov.ua/Review/122038138

    Це саме передбачено в іншій справі https://reyestr.court.gov.ua/Review/126161349#

    Згідно справи № 240/2781/24 https://reyestr.court.gov.ua/Review/126232616# Враховуючи відсутність інформації про те, що мати позивача відноситься до категорій осіб, стосовно яких вирішується питання встановлення інвалідності, суд вважає, що вирішення питання про потребу догляду за нею на непрофесійній основі входить до повноважень лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я. Така потреба відображена у висновку ЛКК №185 від 21.12.2023 за формою №080-4/о.

    Суд враховує, що НЕДОСКОНАЛІСТЬ та НЕЗГОДЖЕНІСТЬ термінів та понять в нормативно-правових актах стосовно питання, яким документом підтверджується необхідність здійснення постійного догляду та який орган має право видавати цей документ НЕ МОЖЕ бути використана на користь державного органу.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас, Ріта!

    Доброго дня підкажіть будь ласка дружина має 2 другу інвалідності у витягу МСЕК в підрозділі 17,1,3 Рішення щодо визначення потреби в постійному сторонньому догдяді: не застосовується і є довідка № 080-4/о. Відмовили чоловіку від звільнення з військової служби чи є дії правомірні

    На жаль, але такі дії неправомірні і тепер Ви повинні оскаржувати відмову в судовому порядку. За наявності 2 групи та висновку про потребу в догляді чоловік має право на звільнення. Ситуація складна, очевидно, що без суду не обійтися. Але почати потрібно з фактичних даних: Ви маєте письмову відмову військової частини?

    Братченко Віра Юріївна

    Доброго дня, Ріто!

    Згідно статті 26 Закону України "Про військовий обов'язок і військову службу" звільнення можливе з підстав:

    необхідність здійснювати постійний догляд за дружиною (чоловіком) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи;

    необхідність здійснювати догляд за дружиною (чоловіком) з числа осіб з інвалідністю III групи, встановленої внаслідок онкологічного захворювання, відсутності кінцівок (кінцівки), кистей рук (кисті руки), стоп ніг (стопи ноги), одного з парних органів, або за наявності у дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю III групи онкологічного захворювання, психічного розладу, церебрального паралічу або інших паралітичних синдромів.

    Форму первинної облікової документації № 080-4/о «Висновок про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі» та інструкцію щодо її заповнення затверджено Інструкцією щодо заповнення форми первинної облікової документації № 080-4/о «Висновок про наявність порушення функцій організму через які невиліковно хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі» (далі - Інструкція), затвердженою Наказом Міністерства охорони здоров’я України від 09 березня 2021 року № 407.

    Інструкцію розроблено відповідно до Закону України «Про соціальні послуги», пункту 8 Положення про Міністерство охорони здоров’я України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 року № 267 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року № 90), Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 року № 859.

    Цей Порядок встановлює механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі - компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг (далі - фізична особа, яка надає соціальні послуги) особам із числа членів своєї сім’ї, які спільно з нею проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки (далі - соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі) та є:

    особами з інвалідністю I групи;

    дітьми з інвалідністю;

    громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями;

    невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися;

    дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги відповідно до переліку тяжких захворювань, розладів, травм, станів, що дають право на одержання державної допомоги на дитину, якій не встановлено інвалідність, надання такій дитині соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 р. № 1161 (Офіційний вісник України, 2019 р., № 9, ст. 306).

    Довідка ЛКК форми № 080-4/о видається для осіб, які потребують постійного стороннього догляду через невиліковні захворювання або порушення функцій організму, що унеможливлюють самостійне пересування та самообслуговування.

    Згідно п. 7 Інструкції у пункті 4 Висновку вказуються рекомендовані соціальні послуги: денного догляду, догляду вдома, паліативного догляду вдома; отримання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі від фізичної особи.

    Тобто при заповненні форми № 080-4/о - формулювання "Рішення щодо визначення потреби в постійному сторонньому догляді: не застосовується" взагалі не передбачено Інструкцією, а сам факт направлення з метою оформлення форми № 080-4/о свідчить про визнання особи невиліковно хворою, яка через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися, однак характер соціальної послуги підлягає встановленню (встановлюється один з можливих згідно п. 7 Інструкції).

    Згідно п. 3 Інструкції висновок заповнюється членами лікарської комісії на підставі заповненої лікарем загальної практики-сімейної медицини форми первинної облікової документації № 025/о «Медична карта амбулаторного хворого № ___», затвердженої наказом Міністерства охорони здоров’я України від 14 лютого 2012 року № 110, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 28 квітня 2012 року за № 661/20974.

    Враховуючи вищезазначене, слід оскаржити форми № 080-4/о або ж форму первинної облікової документації № 025/о, заповнену сімейним лікарем, у разі встановлення, що сімейним лікарем відомості заповнені некоректно, що стало підставою для прийняття невірного рішення при формулюванні форми № 080-4/о.

    За результатами оскарження поновити строк на оскарження відмови у звільненні з військової служби та оскаржити відмову у звільненні з військової служби, або ж звернутися з рапортом на звільнення повторно.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України