Задайте питання юристу

937 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Армія і мобілізація, 15 липня 2025, питання №139482 800₴

"Штраф" за неоновлення ВОД

Вітаю шановні юристи. Я , як інвалід 3 гр., пожиттєво, військов-заний, обмежено придатний у військ-й час приїхав у інше місто , отримав статус ВПО
. Знаю, що є постанова КМУ #1487 та примітки щодо положення статей 210, 210 1( маю свої підтвердженні дані в ЕІССС, ПФУ, бо маю відповідь на заяву від держ. установи). Мої дані в ВОД: ПІБ, прописка, що офіц. не працював, сімейний стан, тощо залишились незмінними. Отримав відстрочку у ТЦК на старому місці. Прибувши на нове місце мешкання і отримавши стат. ВПО , одразу пішов до місц. ТЦК для постановки у 7 дн. термін. Там мені почали відмовляти постановкою на облік, кажучи що спочатку я повинен знятися з обліку на старому місці, а потім пред'явити військовий квиток у вигляді і тільки у вигляді паперової книжечки, а не тих що я надав: ел. версія Резерв і її розпечаткатзі сканкодом. Потім все таки дали заповнити бланк із заявою про постанови на облік, я в ній розписався. Сказали що обновивши Резерв +, в ній з'явиться нова адреса мешкання. Але через деякий час прийшло сповіщення в Резерві+, а саме:" Ви не уточнили данні до 16.07.2024 р.Сумма штрафу 17000 грн....Це діє протягом 20 днів після винесення рішення ТЦК. При мені ніякий протоколів щодо штрафу не складалося, особисто мені про це нічого не повідомляли. В самому додатку( обновивши його) нічого не змінилося (конкретно розділі де ВОД , тобто данні, немає ніякого червоного попередження). В Дії в розділах " Судов. Справи" і " Виконавчі впровадження"теж нічого немає, все гаразд. Скажіть будь ласка:
1. Чи це просто сповіщення з метою примусити мене сплатит неіснуючий штраф?
2. Чи в Дії протягом декілька днів відобразиться впровадження?
3.Чи є протизаконим і чи повинні вони були при моїй присутності складати цей протокол, завчасно усно поінформуваши мене?
4. Чи дійсно він був накладений, та як мені дізнатися чи він є до сплину терміну?
Що мені загалом робити?
Буду щиро вдячний за відповіді.

Відповіді юристів (5)

    Турчин Ярослав Олексійович

    ДОБРОГО ВЕЧОРА, РОМАНЕ! СКОРІШ ЗА ВСЕ ПОРУШЕННЯ - ЦЕ БАГ СИСТЕМИ. Бо Ви не перший, хто скаржиться на подібні речі в Резер+ після оновлення програми кілька днів тому. Люди уточнювали дані в ТЦК в 2024 році, а тепер їх порадували подібними повідомленнями в Резерв+ На жаль так, існує вимога в Законі про військовий обов"язок та військову службу, і в Правилах військового обліку, яка вказує на обов"язок стати на військовий облік за місцем реєстрації ВПО протягом 7 днів з дати прибуття або реєстрації як ВПО. Якщо строк пропущено, завжди рекомендую здійснити клієнтам нову реєстрацію ВПО через ДІЮ, щоб свіжа реєстрація була в межах 7-денного звернення до ТЦК із заявою про прийняття на військовий облік. Тоді формально порушення не буде. Ось так держава виріцила повернути "подачки", які виплачували ВПО - шляхом вигадування штрафів від ТЦК.

    Тому як виявилось, правильно робили ті громадяни, які не реєструвалися як ВПО і дані про яких держава не передала в ТЦК наразі.

    !!! В той же час в ТЦК збрехали, що Ви маєте зніматися з обліку і лише тоді поставлять на облік. Хай вивчають в ТЦК законодавство і не ганьбляться. Зараз процедура якраз зворотня щодо ВПО. Норми законодавства щодо цього прописані доволі однозначно.

    Щодо появи інформації про штраф, то інформація в Реєстрі боржників та в ДІЇ з"явиться лише коли постанова у разі її винесення ТЦК з"явиться в виконавчій. Автоматизовано ці процеси не відбуваються. ТЦК шле у виконавчу Укрпоштою документи. Як правило це займає 3-4 місяці з дати винесення (фальсифікації) постанови. Про це в кінці відповіді більш детально.

    Тепер щодо військового обліку ВПО.

    Згідно з абзацом 2 підпункту 10-1 пункту 1 Правил військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які є додатком 2 до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою КМУ від 30 грудня 2022 р. № 1487 (в редакції від 16.01.2025 р.)

    Призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:

    у період проведення мобілізації (крім цільової) та/або протягом дії правового режиму воєнного стану:

    • у разі залишення свого місця проживання стати в семиденний строк з дати взяття на облік внутрішньо переміщеної особи на військовий облік у районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на обліку внутрішньо переміщеної особи (військовозобов’язані та резервісти СБУ - в Центральному управлінні або регіональних органах СБУ, а військовозобов’язані та резервісти розвідувальних органів - у зазначений строк повідомити про зміну місця проживання відповідним підрозділам розвідувальних органів);

    Аналогічну норму вмістили і в частину четверту статті 37 Закону України "Про військовий обов"язок і військову службу", У період проведення мобілізації (крім цільової) та/або протягом дії воєнного стану призовники, військовозобов’язані та резервісти, які залишили або покинули своє місце проживання, зобов’язані в семиденний строк з дати взяття на облік внутрішньо переміщеної особи стати на військовий облік у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на обліку внутрішньо переміщеної особи (військовозобов’язані та резервісти Служби безпеки України - у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, а військовозобов’язані та резервісти розвідувальних органів України - у зазначений строк повідомити про зміну місця проживання відповідному підрозділу розвідувальних органів України).

    При цьому згідно з абзацом 3 пункту 1 та абзацом 2 пункту 2 частини п"ятої статті 37 Закону України "Про військовий обов"язок і військову службу", Зняттю з військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (військовозобов’язаних та резервістів Служби безпеки України - у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, військовозобов’язаних та резервістів розвідувальних органів України - у відповідному підрозділі розвідувальних органів України) підлягають громадяни України:

    1) з військового обліку призовників (крім Служби безпеки України, розвідувальних органів України):

    • які вибули в іншу місцевість (адміністративно-територіальну одиницю) України і стали на військовий облік в іншому районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки за новим місцем проживання;

    2) з військового обліку військовозобов’язаних:

    • які вибули в іншу місцевість (адміністративно-територіальну одиницю) України і стали на військовий облік за новим місцем проживання;

    ТОБТО ЗНЯТТЮ З ОБЛІКУ ТЦК за місцем території активних бойових дій або ТОТ має передувати саме ПОСТАНОВКА на облік за місцем реєстрації ВПО.

    Отже, ТЦК за місцем ВПО на підставі довідки ВПО зобов"язаний Вас поставити на облік, адже це пряма вказівка закону.

    І взагалі на мій погляд ця норма прописана недолуго, бо вона має стосуватися осіб з тимчасово окупованих територій, у яких НЕМАЄ НІЯКОГО ТЦК існуючого, бо ТЦК мало б бути ліквідоване внаслідок відсутності території на яку воно поширює свою юрисдикцію. Але вся структура ТЦК включаючи ТОТ існує досі формально.

    Саме в такому випадку і виник би обов"язок стати на облік, адже фактично облік по старому місцю проживання - знищений був шляхом окупації відповідної території.

    Але ж це було б не наше ТЦК, якби вони не використовували недолуго написані норми на свою користь і буквально застосовували норму, забувши, що критерієм виправданості втручання у права людини є переслідування легітимної (законної мети),

    Перше. Щоб довести факт звернення до ТЦК - треба було зареєструватись в електронну чергу та отримайте відповідний талон.

    https://echerga.mod.gov.ua/index

    У разі відмови приймати на облік - слід подати письмову заяву електронною поштою та продублюйте Укрпоштою з описом вкладення та повідомленням про вручення.

    Бланк опису вкладення Укрпошти за посиланням:

    https://www.ukrposhta.ua/doc/samples/Blank_opysu_v...

    Бланк рекомендованого повідомлення про вручення за посиланням:

    https://www.ukrposhta.ua/doc/samples/Blank_rekomen...

    Поштові адреси ТЦК є у вільному доступі. Можливо приберуть з вільного доступу у зв"язку з останнім часом атаками на будівлі ТЦК, але у кожного військового юриста вони є в архіві.

    Електронні адреси ТЦК ось за посиланням у Довіднику Міністерства оборони України від 16.06.2025 р.

    https://mod.gov.ua/diyalnist/normativno-pravova-ba...

    Це буде доказами належної поведінки з Вашого боку і намагання стати на облік.

    Можна навіть спробувати оскаржити бездіяльність ТЦК до ОБЛАСНОГО ТЦК. Їх електронні адреси також наявні.

    В ідеалі заяви направляти з електронним підписом, щоб не було відмовок, що вони сприйняли Ваш лист як хакерську атаку ворога.

    Згідно з принципом "non bis in idem", особа не може бути притягнута до юридичної відповідальності двічі за одне і те саме правопорушення. Цей правовий принцип відтворено в статті 61 Конституції України - "Ніхто не може бути двічі притягнений до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення."

    Це все закон, але реалії на практиці іноді інші і ТЦК нахабно порушує закон, або просто його не знає.

    Навіть Комісар Ради Європи з прав людини у своєму останньому звіті наголосив, що ТЦК веде себе як злочинне угрупування, застосовуючи катування, побої, інші методи фізичного і психологічного насилля, грубо порушує права людини.

    У Вас будуть докази належної поведінки з Вашого боку по постановці на облік і неналежної поведінки ТЦК, тобто ігнорування Ваших заяв.

    Тож штраф можна буде скасувати в судовому порядку майже з 100 % шансом на його скасування.

    На жаль без суду ніяк Ви ТЦК не змусите працювати належним чином., хіба що відпрацює нормально обласне ТЦК.

    По-друге. Як ми вже визначились, ТЦК зобов"язане Вас зняти з обліку після прийняття на облік за місцем ВПО.

    Зняття з обліку в ТЦК здійснюється без обов"язкової явки військовозобов"язаного, що передбачено в пункті 81 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою КМУ від 30 грудня 2022 р. № 1487,

    Взяття на військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів здійснюється за їх особистої присутності (крім випадків, визначених у пунктах 15, 15-1 цього Порядку та підпункті 10-1 пункту 1 додатка 2). При цьому взяття на військовий облік здійснюється за умови наявності паспорта громадянина України (паспорта громадянина України для виїзду за кордон у випадку подання заяви про взяття на військовий облік через закордонну дипломатичну установу України згідно з підпунктом 10-1 пункту 1 додатка 2) та військово-облікового документа у разі, якщо він видавався та не був втрачений.

    Особиста присутність призовників, військовозобов’язаних та резервістів для зняття або виключення з військового обліку у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів не обов’язкова.

    {Пункт 81 в редакції Постанови КМ № 675 від 07.06.2024}

    Тобто для цього треба буде лише інформація про Ваше прийняття на облік в системі "Оберіг", паперовий чи електронний ВОД з записом про це.

    У разі відмов виконувати закон - у Вас два шляхи... Або чекати другий штраф, або після ігнорування чи відмови у взятті на облік по заяві, написаній Вами і направленій на електронну пошту та поштову адресу ТЦК - звернутися до суду з позовом про визнання бездіяльності ТЦК протиправною та зобов"язання розглянути заяву.

    Або чекати поки накладуть штраф і вже штраф оскаржити в суді, адже особа не може бути притягнута до відповідальності в силу відсутності вини.

    Відсутність вини в контексті Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП) означає, що особа не може бути притягнена до адміністративної відповідальності, якщо немає доказів її вини у вчиненні правопорушення. КУпАП передбачає, що адміністративне правопорушення визнається вчиненим лише за наявності вини, тобто умислу або необережності.

    Відповідно до статті 9 КпАП адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність. Адміністративна відповідальність за правопорушення, передбачені цим Кодексом, настає, якщо ці порушення за своїм характером не тягнуть за собою відповідно до закону кримінальної відповідальності.

    Статтями 10, 11 КпАП передбачено, що адміністративне правопорушення визнається вчиненим умисно, коли особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своєї дії чи бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки і бажала їх або свідомо допускала настання цих наслідків. Адміністративне правопорушення визнається вчиненим з необережності, коли особа, яка його вчинила, передбачала можливість настання шкідливих наслідків своєї дії чи бездіяльності, але легковажно розраховувала на їх відвернення або не передбачала можливості настання таких наслідків, хоч повинна була і могла їх передбачити.

    Тому Ваше питання виглядає таким чином.

    Відмова абсолютно незаконна і Вас не мають права не прийняти на облік за місцем ВПО, адже це пряма норма закону. Зворотнє - свідчить про порушення посадовими особами ТЦК військового законодавства України. Це може мати наслідком по закону навіть кримінальну відповідальність.

    Наразі, на жаль, лише суд є ефективним інструментом захисту від сваволі ТЦК та примусу їх щось робити шляхом встановлення судового контролю за виконанням рішення та фінансовими санкціями, які суд може накласти на керівника ТЦК у разі невиконання судового рішення.

    Рекомендую почекати 18 липня + 2/3 дні і якщо помилку з порушенням не приберуть - тоді вже вживати заходи її прибрання.

    Ви праві, Вас мали ознайомити з протоколом під підпис та в разі накладення штрафу - вручити копію постанови і роз"яснити право на його оскарження до суду в 10-денний термін.

    Однак, до прийняття Вас на облік - ТЦК не мав права складати протокол чи виносити постанову.

    Після 18.07.2025 р. усі справи щодо уточнення даних в 2024 році - мають бути закриті на підставі статті 38 КУпАП за закінченням строку притягнення до адмін.відповідальності.

    Заочна постанова також у цьому випадку винесена бути не може, адже ТЦК зобов"язане вручити Вам повідомлення про дату розгляду справи. Не відправити поштою для галочки, а саме мати докази ВРУЧЕННЯ.

    Адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210 - 1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення. (ч. 7 ст. 38 Кодексу України про адміністративні правопорушення).

    Підхід у кожного РТЦК свій. Окремі столичні ТЦК увімкнули конвеєр і клепають безпідставні «заочні» штрафи із розрахунку на їх неоскарження. А ті, що оскаржують, майже 100 % скасування судом.

    Інші ж ТЦК чекають прибуття військовозобов’язаного до них, розраховують на результати розшуку, а тому заочні постанови не виносять. Припускаю, що в одних ТЦК працюють грамотні більш-менш юристи, які розуміють, що заочні штрафи без дотримання процедури – майже гарантовано будуть скасовані і це пуста робота, а інші це не розуміють чи діють не порядно.

    • По закону (ч. 6 ст. 258 КУпАП ), для складення протоколу має бути виклик від ТЦК, який має бути вручений, а не направлений. При цьому правила постанови КМУ № 560 від 16.05.2024 р. в чинній редакції щодо вручення повісток по пошті, навіть якщо її не отримано на пошті – не працює тут.
    • Згідно з ч. 6 ст. 258 КУпАП, протокол не складається у разі вчинення в особливий період адміністративних правопорушень, передбачених статтями 210, 210 - 1 цього Кодексу, розгляд яких віднесено до компетенції територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, … якщо особа не з’явилася без поважних причин або не повідомила причину неприбуття на виклик територіального центру комплектування та соціальної підтримки, … , будучи належним чином повідомленою про дату, час і місце виклику, та за наявності у територіального центру комплектування та соціальної підтримки, підтвердних документів про отримання особою виклику.
    • Протокол та постанова складаються (мають складатися) в ТЦК у відповдіності до вимог Кодексу (КУпАП) та Інструкції зі складення ТЦК та СП протоколів та оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 01.01.2024 р. № 3.
    • Саме тому, що без отриманого виклику на складення протоколу штраф ЗАОЧНО накласти не можна по закону, зараз активно працює найпопулярніше в Україні в 2024 році (за опинуваннями) слово «бусифікація».
    • Якщо прийде постанова про штраф поштою, то протягом 10 днів з моменту отримання – її можна оскаржити. Копію такої постанови на пошті за Вашою довіреністю (можна не нотаріальною, зокрема довіреності на отримання поштових відправлень я роблю своїм клієнтам за потреби через знайомих – лише для Укрпошти) може отримати хтось з Ваших батьків. Хоча скоріш за все ніхто нічого висилати не буде.

    ОТЖЕ, по закону якщо Вам не вручать виклик, а Вам його не вручать – то у спрощеному порядку справа без складення протоколу (а одразу винесенням постанови) – не розглядається. ТЦК не має професійного потенціалу для належного оформлення усіх документів і навіть у більшості випадків (якщо Ви не син Порошенко) навіть і не напрягається це робити. Чекають л%хів, які самі прийдуть в ТЦК, бо держава створює для працюючих, осіб, що мають відстрочки, навчаються, заброньовані тощо – вимоги та перешкоди, які вони не можуть виконати без візиту в ТЦК. З цією метою пресують як по лінії навчання, роботи, так і іншим шляхом.

    https://www.mil.gov.ua/content/mou_orders/mou_2024/3_nm_2024.PDF

    Тобто штраф Вам можуть накласти лише з порушенням закону. І тоді є можливість його оскаржити в судовому порядку (дистанційно) через систему «Електронний суд».

    Тоді Ви можете дізнатися про штраф з виконавчої служби. Або виконавча пришле постанову про відкриття виконавчого провадження (у них теж завал і вони ніколи нічого не шлють), або що скоріше – банк повідомить про блокування виконавчою рахунків фізичної особи або в ДІЇ про відкриття виконавчого провадження.

    Зауважте, що ТЦК не спішать.

    • Копія постанови державного виконавця з ідентифікатором АСВП (Автоматизованої системи виконавчого провадження) надходить у застосунок «ДІЯ» на телефоні. Маючи доступ до АСВП можна "вичіпити" постанову ТЦК, яку направлено у виконавчу та оскаржити до суду, подавши клопотання про поновлення строку звернення внаслідок ознайомлення з копією постанови ТЦК лише під час отримання інформації у АСВП.
    • Не слід розслаблятися. У клієнта повістка була на 20.10.2024 р. Постанову було складено 20.01.2025 р. А у виконавчу службу постанова була ТЦК відправлена аж 26.04.2025 р. Виконавче провадження відкрито лише 09.05.2025 р. Тобто як бачите – через майже 7 місяців після надсилання повістки поштою, було заблоковано рахунки фізичної особи. При цьому рахунок ФОП заблокований не був.

    Щасти Вам у реалізації та захисті своїх законних прав та інтересів!

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Романе!

    1. Чи це просто сповіщення з метою примусити мене сплатит неіснуючий штраф?

    Саме так, Романе, це сповіщення із пропозицією визнати правопорушення та сплатити штраф у сумі 8,5 К замість 17К.

    Тобто, Вам надходить таке повідомлення, Ви визнаєте правопорушення, що для Вашої зручності можна зробити також в Резерв+, а після того отримаєте у Резерв+ постанову керівника ТЦК (у разі визнання правопорушення постанова розглядається без Вашої присутності).

    Якщо б відносно Вас були дійсно виявлені порушення правил військового обліку Ви би вже перебували у розшуку. Такі випадки, як у Вас, непоодинокі й всі розцінюють дані повідомлення, як штраф, але це не відповідає дійсності, оскільки штраф - це постанова керівника ТЦК, а не повідомлення у Резерв+.

    Так як вже найближчим часом накладати стягнення саме за несвоєчасне оновлення даних буде неправомірно, оскільки після 16 липня вже сплинуть строки накладання адміністративного стягнення, то, напевно, намагаються отримати у такий спосіб хоч якісь кошти.

    Стаття 38 КУпАП. Строки накладення адміністративного стягнення:

    "Адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210 - 1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення".

    2. Чи в Дії протягом декілька днів відобразиться впровадження?

    Ніяке провадження в Дії не може відобразитись, оскільки для того керівник ТЦК повинен винести постанову, а Ви не сплатити штраф. Повідомлення, яке надходить багатьом військовозобов'язаним не є постановою керівника ТЦК.

    Стягнення накладає керівник ТЦК згідно винесеної постанови про притягнення до адміністративної відповідальності у зв'язку із виявленими порушеннями правил військового обліку або ж мобілізаційного законодавства.

    При тому, Ви повинні бути присутні при розгляді такої постанови у відповідності із статтею 268 КУпАП:

    "Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи".

    До розгляду постанови складається протокол уповноваженими особами ТЦК також у Вашій присутності.

    Відповідно до Наказу МОУ №3 "Про затвердження Інструкції зі складання територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки протоколів та оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення":

    "1. Протокол складає уповноважена посадова особа територіального центру комплектування та соціальної підтримки щодо особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, у двох примірниках, один з яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності.

    Протокол не складається у разі вчинення в особливий період адміністративних правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 КУпАП, щодо особи, яка не з’явилася без поважних причин або не повідомила причину неприбуття на виклик територіального центру комплектування та соціальної підтримки, будучи належним чином повідомленою про дату, час і місце виклику, та за наявності у територіального центру комплектування та соціальної підтримки підтвердних документів про отримання особою виклику.

    5. Уповноважена посадова особа, яка склала протокол, пропонує особі, яка притягується до адміністративної відповідальності, ознайомитися із складеним протоколом, дати письмове пояснення по суті вчиненого правопорушення із проставлянням свого підпису та дати. Пояснення особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, можуть бути викладені на окремому аркуші з відміткою про це в протоколі.

    Особа, яка притягується до адміністративної відповідальності, має право робити зауваження і надавати пояснення щодо змісту протоколу, які додаються до протоколу, а також викласти мотиви своєї відмови від його підписання.

    У разі відмови особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, від підписання протоколу уповноважена посадова особа, яка складала протокол, робить про це відповідний запис та засвідчує його своїм підписом із зазначенням дати.

    Відмова від пояснення або підписання протоколу також може підтверджуватися підписами свідків.

    Відмова від підписання протоколу, а також відсутність свідків не є підставами для припинення складання протоколу.

    6. До протоколу долучаються докази, що підтверджують факт вчинення адміністративного правопорушення.

    Докази, які долучаються до протоколу, повинні містити достовірну інформацію, відповідати вимогам законодавства та правилам діловодства.

    Обов'язок щодо збирання доказів та оформлення матеріалів про адміністративне правопорушення покладається на уповноважену особу, яка складає протокол.

    7. Складений протокол та матеріали про адміністративне правопорушення не пізніше наступного дня після складання протоколу реєструються в журналі обліку протоколів про адміністративні правопорушення (додаток 2) (далі - журнал обліку протоколів). Нумерація протоколів проводиться в межах кожного календарного року окремо.

    Журнал має бути прошитий, пронумерований, підписаний посадовою особою та скріплений печаткою, внесений до номенклатури справ.

    Ведення журналу здійснює посадова особа, призначена наказом керівника територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

    8. Складений протокол та матеріали про адміністративне правопорушення формуються у справу про адміністративне правопорушення (далі - справа).

    У випадках, зазначених в абзаці другому пункту 1 цього розділу, справа формується без протоколу.

    Справа прошивається і нумерується за аркушами. Справа містить титульний аркуш, на зворотному боці якого оформлюється опис документів, що містяться в справі за формою, наведеною в додатку 3 до цієї Інструкції.

    Кожен документ у справі про адміністративне правопорушення повинен мати свої реквізити (дату, назву, підписи тощо), містити достатню інформацію щодо вчиненого адміністративного правопорушення та відповідати вимогам законодавства.

    9. Матеріали справи про адміністративне правопорушення подаються уповноваженою посадовою особою, яка склала протокол, керівнику територіального центру комплектування та соціальної підтримки, для її розгляду у порядку, визначеному КУпАП.

    10. Розглянувши справу про адміністративне правопорушення, керівник територіального центру комплектування та соціальної підтримки відповідно до статті 283 КУпАП виносить постанову по справі про адміністративне правопорушення (додаток 4) (далі - постанова).

    Постанова заповнюється державною мовою друкованим способом або від руки розбірливим почерком.

    11. У справі керівник територіального центру комплектування та соціальної підтримки, який її розглядає, відповідно до статті 284 КУпАП виносить одну з таких постанов:

    про накладення адміністративного стягнення;

    про закриття справи.

    14. Постанова відповідно до статті 285 КУпАП оголошується негайно після закінчення розгляду адміністративної справи.

    Копія постанови протягом трьох днів вручається або надсилається особі, щодо якої цю постанову винесено. Копія постанови вручається особі, притягнутій до адміністративної відповідальності, особисто під підпис. У постанові зазначається дата її вручення і ставиться підпис правопорушника. У разі якщо копія постанови надсилається поштою, про це робиться відповідна відмітка у справі, до якої долучається повідомлення про вручення поштового відправлення".

    Отже, після винесення постанови в Вас є 10 діб для окарження останньої у судовому порядку. Якщо ж Ви не сплачуєте штраф та не оскаржуєте постанову, то ТЦК передає її до виконавчої служби, яка, в свою чергу, виносить постанову про примусове стягнення штрафу, але вже не на суму 17 К, а на 34 К (подвійний розмір у зв'язку із несвоєчасною сплатою) + 10% винагорода виконовця.

    3.Чи є протизаконим і чи повинні вони були при моїй присутності складати цей протокол, завчасно усно поінформуваши мене?

    Відповів Вам на це питання вище. Звичайно, що уповноважені особи повинні були скласти протокол у Вашій присутності. Так само у Вашій присутності керівник ТЦК повинен був розглянути справу та винести постанову про притягнення до адміністративної відповідальсності.

    Підставою для стягнення є постанова керівника ТЦК із зазначенням суми стягнення. Остання може бути винесена без Вашої присутності тільки у двох випадках:

    1. Ви подали до ТЦК заяву про визнання правопорушення.

    2. Вас належним чином повідомили про розгляд справи, а Ви не з'явились для того до ТЦК.

    4. Чи дійсно він був накладений, та як мені дізнатися чи він є до сплину терміну?

    Не був накладений, оскільки не має постанови про притягнення до адміністративної відповідальності. У деяких чоловіків у розгорнутій версії Резерв+ у розділлі "порушення" з'явився начебто напис із номером справи. Всі такі записи датовані останніми трьома днями. Проте, відповідна інформація не може відповідати дійсності та бути внесеною у відповідності із законодавством, оскільки:

    1. Якщо є постанова, то останню повинні були розглянути у Вашій присутності або належним чином Вас повідомити про розгляд справи.

    2. Якщо є постанова по "спрощеній процедурі", тобто у разі визнання Вами правопорушення, то вона може бути винесена тільки за умови того, що Ви надсилали до ТЦК відповідну заяву.

    Що мені загалом робити?

    Наразі нічого не потрібно робити. Все, що відбувається розраховано на те, що Ви визнаєте правопорушення та сплатите 8,5 К. Доречі, такі повідомлення надходять і тим громадянам, які відповідні дані оновили у визначений строк. Оновіть документ після 17 липня. Якщо запис про постанову зникне (у разі наявності в Вас останнього в розгорнутій версії Резерв+), а по ідеі так і повинно бути, то все добре, якщо ж ні, вже потрібно буде розбиратись з ТЦК.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    ЯКЩО ВИ НЕ ОНОВИЛИ ДАНІ ДО 17.07.2024 РОКУ, ВИ ПОРУШИЛИ ЗАКОНОДАВСТВО І ВАС ПРИТЯГНУТЬ ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ.

    ВАМ ПРОПОНУЮТЬ ВИЗНАТИ СЕБЕ ВИННИМ (ПРОТОКОЛ НЕ СКЛАДАЄТЬСЯ) ТА СПЛАТИТИ 50% СУМИ.

    ОСЬ ОФІЦІЙНА ПОЗИЦІЯ МО УКРАЇНИ:

    https://mod.gov.ua/news/u-rezerv-mozhna-splatiti-s...

    Починаючи з 17 липня 2025 року, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (ТЦК та СП) втратять право накладати штрафи на військовозобов’язаних, які не оновили свої військово-облікові дані у визначений термін.

    Відповідно до Закону України № 3633-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку», який набрав чинності 18 травня 2024 року, усі військовозобов’язані мали 60 днів — до 16 липня 2024 року включно — щоб уточнити свої персональні дані. За порушення цього обов’язку передбачалися адміністративні штрафи в розмірі від 17 000 до 25 500 гривень.

    Проте, відповідно до статті 38 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП), накласти адмінстягнення за такі порушення можливо лише протягом трьох місяців з моменту їх виявлення, але не пізніше одного року з моменту вчинення.

    Таким чином, 17 липня 2025 року минає рік із моменту, коли сплив кінцевий строк для оновлення даних, і ТЦК більше не мають юридичних підстав накладати адмінстягнення.

    У разі сплати штрафу громадянин фактично визнає себе винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 210-1 КУпАП.

    Притягнення до адмінвідповідальності за порушення законодавства про мобілізацію є підставою для оголошення особи у розшук незалежно від того, сплатить вона штраф чи ні.

    Сплата штрафу не виключає особу з розшуку в інформаційній системі «Оберіг» та інформаційній базі МВС, а також не звільняє від обов’язку прибувати до ТЦК.

    Не треба думати, що ви сплатите штраф та ТЦК від вас відчепиться. Такого не буде. У разі сплати штрафу ви все одно будете рахуватись у розшуку.

    Зняття з розшуку можливо лише у випадку оскарження та скасування судом постанови ТЦК, яка стала підставою для оголошення у розшук або вирішення питання при особистому зверненні до ТЦКСП.

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    У ВАС З'ЯВИЛАСЬ ЧЕРВОНА СТРІЧКА ПРО ПОРУШЕННЯ ПРАВИЛ ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ В РЕЗЕРВ+?

    Якщо ні, то проблем не повинно бути, адже система Резерв+ просто оповістила Вас про те, що Ви маєте можливість сплатити штраф за невчасне оновлення даних з 50% знижкою. Для цього потрібно через застосунок подати ЗАЯВУ із визнанням порушення правил військового обліку (неуточнення даних до 16 липня 2024 року).

    Вся справа в тому, що три дні назад з'явився онлайн сервіс, який дозволяє через застосунок Резерв+ сплатити штраф онлайн і тепер система надсилає майже всім військовозобов'язаним повідомлення про те, що вони можуть закрити питання з порушенням військового обліку.

    ДЛЯ ВАС ЦЕ МОЖЕ БУТИ АКТУАЛЬНО, ЛИШЕ В ТОМУ ВИПАДКУ, ЯКЩО ВИ ШТРАФ ВИЗНАЄТЕ, ТОБТО ЗГОДНІ З ТИМ, ЩОБ ВАС ДОБРОВІЛЬНО ПРИТЯГНУЛИ ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ !

    Але це не означає, що на Вас вже висить штраф! Так, як розгляд справи про порушення правил військового обліку повинен відбуватися за Вашої присутності у приміщенні ТЦК, а перед цим Вас повинні були сповістити про час та дату розгляду справи.

    Ви в будь-якому випадку НЕ ЗОБОВ'ЯЗАНІ оплачувати штраф за невчасне оновлення даних, адже:

    1. ВИ уточнили їх в ТЦК.

    2. Є ПРИМІТКА до статті 210 КУпАП, тому всі Ваші дані повинні були міститись в реєстрах (ДМС, ДРАЦС, ДПС, МВС, реєстрі територіальної громади) і ТЦК мав доступ до всіх реєстрів.

    3. Є позитивне рішення суду, де вказано, що взагалі ні в кого немає обов’язку оновлювати дані, адже на даний час Президент видає укази про продовження мобілізації, а оновити дані потрібно після видачі указу про оголошення мобілізації. - https://reyestr.court.gov.ua/Review/124171619

    4. Строк накладення адміністративного стягнення становить 1 рік (стаття 38 КУпАП). Після 16 липня не мать права притягувати до адмінвідповідальності, навіть, тих хто дійсно не оновив дані.

    Стаття 247 КУпАП передбачає, що провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за таких обставин:

    7) закінчення на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу;

    1. Чи це просто сповіщення з метою примусити мене сплатит неіснуючий штраф?

    На даний час це лише сповіщення про те, що система вважає, що Ви неоновили дані. По факту штрафу немає.

    Ви не зобов'язані самостійно подавати завку про згоду на добровільне притягнення до адміністративної відповідальності за неоновлення даних та сплачувати штраф через Резерв+.

    2. Чи в Дії протягом декілька днів відобразиться впровадження?

    Не відобразиться. В ДІЇ є відомості лише про відкриті виконавчі провадженення.

    Тобто, якщо Ви через Резерв+ надасте згоду на оплату штрафу, але його не оплатите, то через певний час ТЦК звернеться до державного виконання для примусового стягнення коштів.

    У порядку примусового виконання постанови про стягнення штрафу за вчинення адмінправопорушення з правопорушника стягується:

    • подвійний розмір штрафу, визначеного у відповідній статті КУпАП та зазначеного у постанові про стягнення штрафу;
    • витрати на облік зазначених правопорушень.
    3.Чи є протизаконим і чи повинні вони були при моїй присутності складати цей протокол, завчасно усно поінформуваши мене?

    Ви повинні знати, що без виненесення ПОСТАНОВИ керівником ТЦК про притягнення до відповідальності - штраф сплачувати не потрібно.

    Сам процес накладення штрафу виглядає так:

    1. Спочатку ТЦК повинен належним чином повідомити Вас про місце та час розгляду справи.

    2. Потім проходить сам розгляд справи за Вашої присутності. Це прямо передбачено статтею 168 КУпАП, згідно якої особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання, подавати заяви; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, якщо є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

    3. Після розгляду справи, керівник ТЦК виносить постанову, яка повинна містити:

    • найменування органу (прізвище, ім’я та по батькові, посада посадової особи), який виніс постанову;
    • дату розгляду справи;
    • відомості про особу, стосовно якої розглядається справа (прізвище, ім’я та по батькові (за наявності), дата народження, місце проживання чи перебування;
    • опис обставин, установлених під час розгляду справи;
    • зазначення нормативного акта, що передбачає відповідальність за таке адміністративне правопорушення;
    • прийняте у справі рішення.

    ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.

    Для інформування особи про час та місце розгляду справи можуть використовуватися різні способи: рекомендований лист, особисте вручення повідомлення. При цьому, надсилання повідомлення (без доказів його отримання) не свідчить про її поінформованість. У разі неналежного поінформування особи, яка притягується до відповідальності, уповноважена особа не може розпочинати розгляд справи.

    ОТЖЕ, якщо Вас не повідомлять про час та місце розгляд справи та винесуть постанову про накладення штрафу - ТЦК порушить Ваші права як особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Таке рішення ТЦК може бути оскаржене у судовому порядку.

    4. Чи дійсно він був накладений, та як мені дізнатися чи він є до сплину терміну?Що мені загалом робити?

    Штраф поки не накладений.

    В Резерв+ Вам лише пропонують добровільно визнати правопорушення та надати згоду на притягнення Вас до адміністративної відповідальності без складення протоколу та без Вашої присутності, але з 50% знижкою.

    Якщо Ви відправите заявку через Резерв+, то щоб отримати знижку повинні сплатити штраф протягом 20 днів.

    Якщо не зробити цього вчасно, доведеться сплатити повну суму – 17 000 грн.

    У разі несплати протягом 40 днів від отримання рішення ТЦК в застосунку штраф подвоюється до 34 000 грн, а справу передають до виконавчої служби.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    1. Чи це просто сповіщення з метою примусити мене сплатит неіснуючий штраф?

    На жаль, але так, можна і так назвати. Це ще не штраф, це лише інформація про наявність правопорушення. Штраф накладає ТЦК та СП після розгляду справи шляхом винесення постанови. Враховуючи, що граничний термін для притягнення до відповідальності спливає буквально завтра, поки рекомендував би почекати. Те, що пропоную Вам держава, виглядає трішки дивно: Ви самі подаєте заяву про визнання правопорушення, сплачуєте штраф та начебто все добре. Але якщо такої заяви не подавати, взагалі не гарантовано, що такий штраф буде, адже це сотні тисяч випадків по Україні.

    Стаття 38. Строки накладення адміністративного стягнення

    ...

    Адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

    Рекомендую не робити поспішних кроків, а просто почекати. Якщо не хочете чекати - тоді подавайте запит до ТЦК про надання постанови про накладення адміністративного стягнення, адже юридично без неї взагалі не могло бути ніякої справи. Переконаний, що такої постанови немає...

    2. Чи в Дії протягом декілька днів відобразиться впровадження?

    Звісно що ні.

    Щодо блокування рахунків, це можливо виключно в рамках виконавчого провадження, якщо особа не сплачує протягом певного часу штраф, але жодного відношення до мобілізаційного процесу це не має. Це виключно виконавче провадження та процес стягнення штрафу або іншої заборгованості. Не думаю, що при наявності законного штрафу Ви умисно не будете його сплачувати протягом довгого часу.

    3.Чи є протизаконим і чи повинні вони були при моїй присутності складати цей протокол, завчасно усно поінформуваши мене?

    Для розуміння: наразі є дві можливі процедури притягнення до відповідальності:

    1. Із поданням заяви про визнання правопорушення (за даного процесу постанова виноситься без виклику особи та без складення протоколу. Не буду надсилати Вам купу нормативно-правових норм, але коротко суть Вам зрозуміла).

    2. Без такої заяви - тоді обов'язково має складатися протокол.

    Аби законно особу притягти до відповідальності за такої процедури - спочатку її мають викликати на розгляд справи до ТЦК.

    Стаття 248. Розгляд справи про адміністративне правопорушення на засадах рівності громадян

    Розгляд справи про адміністративне правопорушення здійснюється на засадах рівності перед законом і органом (посадовою особою), який розглядає справу, всіх громадян незалежно від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мови та інших обставин.

    Стаття 249. Відкритий розгляд справи про адміністративне правопорушення

    Справа про адміністративне правопорушення розглядається відкрито, крім справ про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, безпеки на автомобільному транспорті, зафіксованих за допомогою засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі в автоматичному режимі, справ про адміністративні правопорушення, передбачені статтею 132-2 цього Кодексу та, про порушення правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, зафіксовані в режимі фотозйомки (відеозапису), та випадків, коли це суперечить інтересам охорони державної таємниці.

    З метою підвищення виховної і запобіжної ролі провадження в справах про адміністративні правопорушення такі справи можуть розглядатися безпосередньо в трудових колективах, за місцем навчання або проживання порушника.

    Про вчинення адміністративного правопорушення складається протокол уповноваженими на те посадовою особою або представником громадської організації чи органу громадської самодіяльності.

    Протокол про адміністративне правопорушення, у разі його оформлення, складається не пізніше двадцяти чотирьох годин з моменту виявлення особи, яка вчинила правопорушення, у двох примірниках, один із яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності.

    Протокол не складається у випадках, передбачених статтею 258 цього Кодексу.

    І тільки після інформування особи, у випадку неявки її на розгляд справи, ТЦК може здійснити фіксацію правопорушення без присутності особи.

    Стаття 258. Випадки, коли протокол про адміністративне правопорушення не складається

    ...

    Протокол не складається у разі вчинення в особливий період адміністративних правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, розгляд яких віднесено до компетенції територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, Центрального управління або регіональних органів Служби безпеки України (у частині правопорушень, вчинених військовозобов’язаними чи резервістами, які перебувають у запасі Служби безпеки України), якщо особа не з’явилася без поважних причин або не повідомила причину неприбуття на виклик територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, будучи належним чином повідомленою про дату, час і місце виклику, та за наявності у територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України підтвердних документів про отримання особою виклику.

    4. Чи дійсно він був накладений, та як мені дізнатися чи він є до сплину терміну?

    Переконаний, що наразі жодної постанови щодо Вас немає, це все маніпуляції.

    Головна порада - почекати пару днів, а там буде видно. Питання до Вас:

    1. Ваш Резерв+ не горить червоним?

    2. Ви стали на облік за місцем ВПО?

    3. Ви оформили відстрочку як особа з інвалідністю?

    З повагою! Щасти Вам!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України