Задайте вопрос юристу

945 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Административное право, 07 августа 2025, вопрос №140468

Как заставить Пенсионный фонд Украины выполнить решение суда

Я пенсионер МЧС.При выходе на пенсию мне назначили пенсию из расчета 82 процента.При перерасчёте пенсии проценты уменьшили до 70.Я подал в суд и выиграл.ПФУ сделал перерасчёт и размер пенсии увеличился из расчета 82 процента,но после того как я выиграл суд по другому делу.ПФУ снова уменьшил проценты до 70.Я снова подал в суд и выиграл дело.ПФУ снова сделал перерасчёт на 82 процента и я несколько месяцев получал пенсию больше,но после нового выиграного моего дела ПФУ опять снизила проценты до 70.При вопросе к сотруднику ПФУ почему не выполняется решение суда ответ был такой что они выполняют решение последнего суда а в решении последнего суда про проценты не чего не сказано.Получается что я не могу добиться чтобы они выполняли решение суда.Я хочу чтобы вы подсказали мне пути решения этого вопроса.Куда обращаться и что делать.Мне посоветовал юрист подавать заявление в полицию на ПФУ за невыполнение ими решения суда как вы считаете это даст какие то результаты или есть другие варианты.Другой юрист посоветовал обратиться в административный суд с заявлением о проверке выполнения решения суда

Ответы юристов (1)

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Юрію!

    Відповідно до статті 129-1 Конституції України судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

    Особливо гостро питання ефективності виконання судового рішення постає під час вирішення адміністративними судами публічно-правових спорів, оскільки зазначені норми Конституції України окремо передбачають спеціальну відповідальність держави в особі визначених субʼєктів владних повноважень за виконання рішень судів всіх юрисдикцій, а також наділяють на сьогодні адміністративні суди додатковими процесуальними повноваженнями здійснювати судовий контроль за виконанням судових рішень в адміністративних справах та розглядати заяви про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб’єктом владних повноважень (відповідачем) на виконання рішення суду.

    Одним із основних процесуальних засобів забезпечення судом виконання судового рішення є судовий контроль за виконанням судового рішення.

    Стаття 382 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) зобов’язує суб’єкта владних повноважень:

    1. Подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення;
    2. За наслідками розгляду звіту суб’єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб’єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Тобто, суди можуть штрафувати боржників на суму від 60 560 гривень до 121 120 гривень.

    Половина суми штрафу стягується на користь позивача, інша половина — до Державного бюджету України. Питання про накладення штрафу вирішується за клопотанням позивача або за ініціативою судді.

    З системного аналізу вказаних правових норм слідує, що статтею 382 КАС України передбачено декілька видів судового контролю за виконанням судових рішень в адміністративних справах: зобов`язання суб`єкта владних повноважень подати звіт про виконання судового рішення, накладення штрафу.

    Встановити судовий контроль за виконанням рішення суб`єктом владних повноважень суд може після прийняття рішення у справі. Такий контроль здійснюється судом шляхом зобов`язання надати звіт про виконання судового рішення, розгляду поданого звіту на виконання рішення суду, а в разі неподання такого звіту — шляхом встановлення нового строку для подання звіту та накладення штрафу.

    Захист порушеного права особи на отримання безумовного виконання судового рішення, яке гарантується державою відповідно до статті 129-1 Конституції України, через звернення до суду у порядку судового контролю, порівняно з ініціюванням вирішення судом нового публічно-правового спору, має низку переваг для такої особи, зумовлених положеннями, зокрема, статей 249 та 383 КАС України, а саме:

    • відсутність обов’язку сплачувати судовий збір,
    • оперативність розгляду (заява в порядку судового контролю підлягає розгляду та вирішенню в порядку письмового провадження або в судовому засіданні на розсуд суду протягом десяти днів з дня її отримання);
    • неприбуття в судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені, не перешкоджає розгляду такої заяви.

    Недоліки застосування судового контролю пов’язані насамперед з тим, що законодавство регулює аспекти такого контролю як право суду, а не обов’язок. Суди зазначають, що застосування такого способу судового контролю як зобов’язання суб’єкта владних повноважень подати звіт про виконання судового рішення, є правом суду та застосовується виключно на розсуд суддів.

    З повагою, адвокат Айвазян.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України