Начните консультацию с юристом онлайн
Хлопець 23 роки, не обновив дані, не проходив ВЛК, не служив. З ВОД є лише тимчасове посвідчення обмежено придатний. На пошту періодично приходили листи щастя але не отримував. Як правильно вийти з тіні, не ризикуючи бути мобілізованим? Маю на меті йти вчитися через рік.
Похожие вопросы
Кодексы Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНовое в блогах Юристи.UA
Ответы юристов (6)
Адвокат, г. Николаев, 34 года опыта
Общаться в чатеДоброго дня, Михайло!
На жаль, складна ситуація, бо, незважаючи на Ваш вік Ви є військовозобов'язаним та підлягаєте мобілізації. Отже, для того, аби вийти з тіні, Вам необхідно мати підставу для відстрочки. Резерв+ Ви не встановлювали, а чи формували е-ВОД через Дію для того, аби побачити чи є в е-ВОД позначка про порушення правил ВО?
Навчання, як раз є однією з таких підстав, але за рік Вас можуть мобілізувати, враховуючи той факт, що Ви, скорше за все знаходитесь у розшуку ТЦК за неявку по повісткам.
Не думали зайнятись питанням вступу до навчального закладу вже зараз?
Щодо неоновлення даних, то за дане правопорушення Вас вже не можуть притягнути до відповідальності. З приводу ВЛК, то, як обмежено придатний у віці 23 років, Ви не зобов'язані були проходити медичний огляд. З повістками складніше, оскільки неотримання останніх також вважаються належним оповіщенням про виклик до ТЦК.
Якщо наразі Ви перебуваєте в розшуку ТЦК, то поліція має право Вас затримати та доставити до ТЦК задля складанню протоколу. Як тільки Ви потрапите до ТЦК без оформленої відстрочки, на жаль, навряд чи вже з нього видете.
Відповідно до Постанови КМУ № 560 від 16.05.2024 року «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:
1) у разі вручення повістки — особистий підпис про отримання повістки, відеозапис вручення повістки або ознайомлення з її змістом, у тому числі відеозапис доведення акта відмови від отримання повістки (додаток 2), а також відеозапис відмови резервіста або військовозобов’язаного у спілкуванні з особою, уповноваженою вручати повістки;
2) у разі надсилання повістки засобами поштового зв’язку: день отримання такого поштового відправлення особою, що підтверджується інформацією та/або документами від поштового оператора;
день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою місця проживання особи, повідомленою цією особою територіальному центру комплектування та соціальної підтримки під час уточнення своїх облікових даних;
день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання в установленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила територіальному центру комплектування та соціальної підтримки іншої адреси місця проживання.
"49. У період проведення мобілізації (крім цільової) уповноважені представники територіального центру комплектування та соціальної підтримки або поліцейські, а також представники Держприкордонслужби мають право вимагати у громадян чоловічої статі віком від 18 до 60 років військово-обліковий документ (військово-обліковий документ в електронній формі) разом з документом, що посвідчує особу.
У ході перевірки документів перевіряється приналежність громадян щодо військового обов’язку, звіряються їх персональні дані, дані військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів (територіального центру комплектування та соціальної підтримки). Із зазначеною метою представники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів охорони державного кордону або їх структурних підрозділів Держприкордонслужби та поліцейські можуть використовувати технічні прилади, засоби та спеціалізоване програмне забезпечення з доступом до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
У разі встановлення, що громадянин порушує правила військового обліку, визначені Порядком організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487 (Офіційний вісник України, 2023 р., № 5, ст. 409), або Законом України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, виявлення розбіжностей військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів старший групи оповіщення пропонує резервісту або військовозобов’язаному (крім резервістів та військовозобов’язаних СБУ та розвідувальних органів) прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для взяття на військовий облік, проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, уточнення своїх персональних даних, даних військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів. Із зазначеною метою громадянину оформляється та вручається повістка.
У разі відмови резервіста або військовозобов’язаного від отримання повістки представником, який уповноважений вручати повістки, складається акт відмови від отримання повістки, який підписується не менш як двома членами групи оповіщення. Акт відмови від отримання повістки оголошується громадянину.
Акт відмови від отримання повістки подається керівнику районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для вжиття заходів до притягнення правопорушника до адміністративної відповідальності. Акт відмови від отримання повістки реєструється в районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.
У разі відмови прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до такого центру на підставі статей 261 і 262 Кодексу України про адміністративні правопорушення".
Згідно статті 24 Закону України "Про Національну поліцію" (Відомості Верховної Ради України, 2015 р., № 40-41, ст. 379 із наступними змінами):
"5. За зверненням територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів Служби безпеки України або розвідувальних органів України органи та підрозділи, що входять до системи поліції, беруть участь у здійсненні заходів щодо оповіщення військовозобов’язаних та резервістів спільно з представниками територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, а також здійснюють адміністративне затримання та доставлення до цих центрів та органів призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення".
Як Ваш стан здоров'я на сьогодні?
З повагою, адвокат Айвазян.
Юрист, г. Полтава, 5 лет опыта
Общаться в чатеВітаю, Михайло!
Чи маєте на даний час підстави для відстрочки згідно статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”? Чи маєте можливість піти вчитися вже в цьому році?
Якщо відповідь на обидва питання - ні, то так просто взяти і вийти з тіні - неможливо, адже незважаючи на Ваш вік Ви є військовозобов'язаним і підлягаєте мобілізації.
Крім того, якщо Вам періодично приходили повістки, то скоріш за все Ви перебуваєте у так званому розшуку і якщо Ви натрапите на ТЦК та при перевірці військово-облікових документів виявиться, що Ви порушуєте правила військового обліку, то працівники поліції, які входять в групу оповіщення можуть Вас затримати та доставити до наближчого ТЦК.
Це буде тривати поки ТЦК не знімуть статус про порушення в Резерв+ та не повідомлять Національну поліцію про відсутність підстав для Вашого адміністративного затримання.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Адвокат, г. Киев, 26 лет опыта
Общаться в чатеВітаю!
ВИ ЗАРАЗ ВІЙСЬКОВОЗАБОВЯЗАНИЙ - ВАС МОЖУТЬ МОБІЛІЗУВАТИ.
СТАТТЯ 23 ЗАКОНУ УКРАЇНИ О МОБІЛІЗАЦІЇ КАЖЕ:
"5. Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації до досягнення 25-річного віку військовозобов’язані, які пройшли базову загальновійськову підготовку відповідно до статті 10 - 1 Закону України "Про військовий обов’язок і військову службу" чи базову військову службу. Такі особи у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їх згодою."
ОТЖЕ, У ВАС НЕМАЄ ВІДСТРОЧКИ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ.
В РЕЗЕРВ + ЗГЕНЕРУЙТЕ ЕЛЕКТРОННИЙ ВОД.
АЛЕ ВІН ПОВИНЕН БУТИ ДІЙСНИМ.
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів Українивід 16 травня 2024 р. N 559
ПОРЯДОК
оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов'язаних та резервістів
https://ips.ligazakon.net/document/view/KP240559?a...
7. Військово-обліковий документ в електронній формі формується на безоплатній основі за бажанням особи після проходження нею електронної ідентифікації та автентифікації.
Формування та відображення військово-облікового документа в електронній формі здійснюється автоматично за умови підключення електронного пристрою до Інтернету та наявності у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов'язаних та резервістів відомостей, визначених у пункті 8 цього Порядку.
У військово-обліковому документі в електронній формі відображається унікальний електронний ідентифікатор у вигляді двовимірного штрихкоду (далі - QR-код військово-облікового документа).
Строк дії військово-облікового документа в електронній формі становить не більше одного року з дати його формування та не може перевищувати строк дії відстрочки від направлення для проходження базової військової служби для призовників або відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації на особливий період (бронювання) для військовозобов'язаних та резервістів.
У разі коли відомості, зазначені у підпунктах 1 - 5, 8, 11 - 13 пункту 8 цього Порядку, на момент зчитування не відповідають відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов'язаних та резервістів, військово-обліковий документ в електронній формі вважається недійсним.
8. Військово-обліковий документ в електронній формі містить такі відомості з Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов'язаних та резервістів (за наявності):
1) прізвище;
2) власне ім'я (усі власні імена);
3) по батькові (за наявності);
4) дата народження;
5) реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті);
6) окремий номер запису в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов'язаних та резервістів;
7) відомості про результати медичних оглядів, що проводилися з метою визначення придатності до виконання військового обов'язку;
7-1) відомості про встановлення, зміну групи інвалідності (зокрема групу інвалідності, причину та строк, на який встановлено інвалідність);
8) відомості про наявність відстрочки від направлення для проходження базової військової служби для призовників або відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації на особливий період (бронювання) для військовозобов'язаних та резервістів;
9) військове звання (для військовозобов'язаних та резервістів);
10) військово-облікова спеціальність для військовозобов'язаних та резервістів;
11) відомості про виконання військового обов'язку (категорія обліку);
12) відомості про перебування на військовому обліку (найменування територіального центру комплектування та соціальної підтримки, у якому громадянин перебуває або знятий (виключений) з військового обліку, та підстава зняття (виключення) з військового обліку);
13) відомості щодо звернення або надсилання до Національної поліції повідомлення про вчинення адміністративного або кримінального правопорушення;
14) адреса місця проживання;
15) номери засобів зв'язку;
16) адреси електронної пошти (за наявності);
17) дата і час оновлення облікових даних призовником, військовозобов'язаним та резервістом;
18) дата і час формування військово-облікового документа в електронній формі.
9. Військово-обліковий документ в електронній формі (у тому числі роздрукований) та військово-обліковий документ у паперовій формі мають однакову юридичну силу.
---
В РЕЗЕРВ + ВАМ НЕОБХІДНО ОНОВИТИ ДАНІ.
ЯКЩО ВИ В РОЗШУКУ, ТО ТІЛЬКІ ОСОБИСТЕ ЗВЕРНЕННЯ ДО ТЦКСП ДОПОМОЖЕ ВИРІШИТИ ВАШЕ ПИТАННЯ ТА ВИЙТИ З "ТІНІ".
ТЦКПС скеровує лист в поліцію про те, що особа не з’явилася по повістці в ТЦК. На підставі цього поліція вносить в базу даних АРМОР інформацію, що така особа перебуває в розшуку.
Дійсно, ТЦК може просити поліцію затримати особу, яка не зʼявилася за повісткою. Це передбачає п. 56 Порядку організації та ведення військового обліку постанови Кабміну №1487.
В ньому вказано, що національна поліція за зверненням ТЦК здійснює адміністративне затримання та доставлення осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Стаття 210-1 КУпАП передбачає відповідальність за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію. Одним з таких порушень є неявка за повісткою в ТЦК під час мобілізації.
Поліція своєю чергою не зобовʼязана перевіряти, чи дійсно людина отримала повістку. Вони просто вносять дані такої людини в базу АРМОР.
АРМОР – розшифровується, як Автоматизоване Робоче Місце Оперативного Робітника. Це інтегрована інформаційно-пошукова система Міністерства внутрішніх справ України, прийнята за базову у всіх обласних МВСУ з 2002 року. Автоматизовані робочі місця встановлені у міських районних відділах, Функції системи: пошукові, облікові, довідкові, прогнозуючі.
Це внутрішня база поліції,в якій містяться дані про людей які в них адміністративні відповідальності або кримінальні. І, в принципі, вони бачать по людині, по її документах, до чого вона притягувалася, різні адміністративні правопорушення, кримінальні, а також розшук. Плюс зараз в базі АРМОР є відміточка, що людина ухилянт.
Необхідно щоб оператор в ТЦКСП вніс інформацію в базу "Оберіг", це в автоматичному режимі передається в АРМОР і у людини має зникнути статус "У розшуку".
---
Особи, які оголошені у розшук, але стосовно яких немає постанов про їх притягнення за статтями 210 чи 210-1 КУпАП можуть оскаржити розшук у суді.
Вже існує позитивна судова практика з приводу виключення таких громадян з розшуку ТЦК. Якщо суди встановлять, що особа включена у розшук без притягнення за статтею 210 чи 210-1 КУпАП, то виносять рішення про виключення цих осіб з розшуку.
Але треба пам’ятати, що на практиці це не буде 100% вирішенням питання.
Також існує доволі реалістична ймовірність, що за час судового розгляду справи ТЦК може винести постанову за статтею 210 чи 210-1 КУпАП і повторно оголосити у розшук вже на законних підставах, а рішення суду, навіть і позитивне для вас, можна буде покласти у шухлядку.
---
ВАМ НЕОБХІДНО БУДЕ ПРОЙТИ ВЛК.
СТАТУС "ОБМЕЖЕНО ПРИДАТНИЙ " СКАСОВАНО.
ПРИДАТНІСТЬ ДО ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ ВИЗНАЧАЄ ТІЛЬКИ ВІЙСЬКОВОГО ЛІКАРСЬКА КОМІСІЯ.
Проходження медичного огляду під час мобілізації регулюється пунктом 3 глави II Наказу МО від 14.08.2008 року №402.
Зокрема, відповідно до підпункту 3.4 перед оглядом проводиться загальний аналіз крові, в тому рахунку на ВІЛ, гепатит, цукор, загальний аналіз, визначається група крові, резус, проводиться рентген, а особам за 40 років обов’язково вимірюють тиск та проводиться ЕКГ.
Відповідно до підпункту 3.5 до початку проведення медичного огляду ТЦК та СП отримує дані від органів соціального забезпечення щодо осіб з інвалідністю.
А військовозобов’язаний під час проведення медогляду зобов’язаний надати членам ВЛК ТЦК та СП медичну карту амбулаторного хворого за формою №025/о, затвердженою наказом МОЗ України від 14 лютого 2012 року №110, виписки з медичної документації щодо перенесених захворювань, отриманих травм, поранень тощо, якщо така інформація відсутня в електронній базі.
Є медична книжка, а є ЕСОЗ ― електронна система охорони здоров’я. І медичну книжку, і онлайн-документацію лікарі зобов’язані оглядати. У пункті 3.5 Положення чітко зазначено, що військовозобов’язаний під час проведення медичного огляду повинен надати членам ВЛК медичну карту амбулаторного хворого за формою № 025/О, затверджену наказом МОЗ України 14 лютого 2012 року, якщо така інформація відсутня в системі ЕСОЗ. Ця система була введена нещодавно, тому там немає того переліку захворювань, які мають бути відображені у паперовій медичній документації.
Долучіть заявою до особової справи всі без винятку лікарські виписки, висновки, заключення та виписку з амбулаторної картки. Зверніть увагу: виписку з амбулаторної книги ви не просто можете надати, ви зобов’язані це зробити. Для чого – зараз зрозумієте.
Спеціалісти, які входять до складу ВЛК, не ставлять діагнозів, а лише дають експертну оцінку стану особи та ступеня порушень функцій організму. Тобто, діагнози встановлюються до медогляду ВЛК, або за її направленням.
Закріплено колегіальний порядок встановлення (підтвердження) діагнозу при результатах попередніх досліджень та наявних документів. Огляд та прийняття рішення здійснюється консиліумом за участі провідних (головних) медичних фахівців.
Якщо спростимо, то вашу придатність ВЛК визначає за діагнозами, які ви подали або при додатковому обстеженні, коли вас направляє сама ВЛК.
Майже у 90% випадках після проходження ВЛК вам намагаються вручити повістку на відправку, не надавши висновку ВЛК про придатність, оформленого у вигляді довідки.
Фактично мобілізовують в сліпу: ви не знаєте свій статус, а від вас вже щось вимагають. Саму довідку видають разом із військовим квитком і пропонують поставити підпис, правда, без дати, бо вона вже там стоїть. Чому?
Щоб ви не змогли скористатися правом на оскарження, перебуваючи ще вдома. Адже якщо ви потрапляєте у військову частину, тоді оскаржити висновок ВЛК, звісно, можна, але на проведення повторного огляду вас просто не відпустять.
А чому такий переполох із датою отримання довідки? Строк оскарження складає один місяць для оскарження висновку. А як показують ситуації, в довідці стоїть дата місячної давнини або ж тиждень до закінчення строку оскарження.
Тож першочергово вам повинні видати довідку про придатність, ви повинні розписатися за її отримання, поставити правильну дату і, якщо не погоджуєтеся з висновком ВЛК, можете написати заяву на оскарження і до моменту переогляду вас не можуть мобілізувати.
Це написано - В пункті 72 Постанови Кабміну №560 від 14.05.2024 року:
«У разі незгоди громадянина з рішенням ВЛК при ТЦК та СП на підставі його заяви громадянин направляється для проходження військово-лікарської комісії при обласному ТЦК та СП».
Тобто, якщо ви не погоджуєтеся з довідкою ВЛК, вам потрібно зазначити, що ви будете писати заяву про направлення на повторний огляд.
---
Постанова ВЛК регіонів може бути оскаржена у ЦВЛК або у судовому порядку (підпункт 2.4.10 пункту 2.4 глави 2 розділу I Положення).Постанови ЦВЛК можуть бути оскаржені в судовому порядку (п.п. 2.3.5 п. 2.3 глави 2 розділу І Положення).
Законодавством передбачено можливість оскарження постанов ВЛК у досудовому порядку. Зокрема, відповідно до абзацу 3 пункту 2.12 наказу Міноборони № 402, у спірних питаннях, пов'язаних із незгодою призовника з висновками лікарів, питаннях контролю за об'єктивністю висновків лікарів, за рішенням штатної ВЛК призовник може бути направлений на контрольне обстеження у військовий лікувальний заклад.
Досудовий порядок оскарження передбачає перегляд постанови ВЛК вищою інстанцією за принципом інстанційності:
1. Постанови ВЛК районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки можна оскаржити до ВЛК області або м. Києва.
2. Перегляд постанов підпорядкованих ВЛК (ВЛК областей) мають право здійснювати ВЛК регіонів.
3. Постанови будь-яких ВЛК має право переглядати Центральна ВЛК, яка є керівним органом.
За наслідками розгляду заяви вища інстанція ВЛК може прийняти рішення про проведення повторного або контрольного медичного огляду з метою остаточного вирішення питання щодо придатності до військової служби.
Для оскарження постанови ВЛК у досудовому порядку необхідно підготувати відповідну заяву про перегляд такої постанови та додати всі необхідні документи, видані військово-лікарською комісією. У заяві важливо чітко викласти підстави для оскарження, наприклад, непомічену хворобу, помилку ВЛК у встановленні причинного зв'язку захворювання тощо.
Крім досудового порядку, постанови ВЛК можуть бути оскаржені й у судовому порядку відповідно до вимог Кодексу адміністративного судочинства України (КАСУ). Оскарження рішень ВЛК у суді здійснюється в порядку адміністративного судочинства, оскільки ВЛК є органами військового управління, які виконують владні управлінські функції.
Строки для оскарження регулюються статтею 122 КАСУ:
1. Три місяці з дня вручення відповідного рішення за результатами розгляду заяви щодо оскарження постанови, тобто у разі попереднього застосування досудового порядку. Цей строк починає свій перебіг із дня вручення рішення вищої інстанції ВЛК за результатами розгляду заяви про перегляд постанови.
2. Шість місяців із дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів, тобто з дня винесення відповідної постанови ВЛК.
Розмір судового збору за подання заяви до суду фізичною особою становить 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб. У 2024 році це складає 1211,20 грн.
Вимоги до позовної заяви та необхідні додатки подаються з урахуванням вимог статей 160 і 161 КАСУ. Зокрема, позовна заява має містити:
До заяви мають бути додані копії оскаржуваної постанови ВЛК та документи, що підтверджують обставини, на яких ґрунтуються вимоги (наприклад, медичні висновки, довідки тощо).
Верховний Суд у своїй практиці виробив низку важливих позицій щодо оскарження постанов військово-лікарських комісій. Зокрема, у постанові від 12 червня 2020 року у справі № 810/5009/18 Верховний Суд висловив такі ключові положення:
1. Судовий контроль за рішеннями ВЛК здійснюється в межах компетенції адміністративних судів. Суд не може підміняти собою ВЛК та самостійно визначати ступінь придатності до військової служби, однак має право оцінити повноту й об'єктивність проведеного медичного огляду та встановлення причинного зв'язку захворювання.
2. Суд зобов'язаний перевірити дотримання процедури проведення медичного огляду та прийняття рішення ВЛК, а також проаналізувати наявність усіх необхідних документів, на підставі яких приймалося рішення.
3. У випадку встановлення судом недоліків у процедурі проведення медичного огляду або прийняття рішення ВЛК, постанова ВЛК може бути визнана незаконною та скасована із зобов'язанням провести повторний медичний огляд.
4. Суд не має права самостійно встановлювати причинний зв'язок хвороби з проходженням військової служби або визначати ступінь втрати працездатності. Це належить до компетенції ВЛК.
Адвокат, г. Чернигов, 7 лет опыта
Общаться в чатеВітаю Вас.
Хлопець 23 роки, не обновив дані, не проходив ВЛК, не служив. З ВОД є лише тимчасове посвідчення обмежено придатний. На пошту періодично приходили листи щастя але не отримував. Як правильно вийти з тіні, не ризикуючи бути мобілізованим? Маю на меті йти вчитися через рік
Що значить вийти з тіні?
На жаль, але ситуація складна, адже наразі чоловік на 99,9 % перебуває в розшуку ТЦК та СП та відповідних базах Національної поліції України. Без підстави для відстрочки покращити якось ситуацію, на жаль, неможливо. Всі підстави для відстрочки визначені статтею 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію". Нижче надаю їх перелік. Що стосується навчання, не бачу сенсу наразі вести про це розмову, адже він планує йти навчатися лише через рік.
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію
Стаття 23. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації
1. Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:
1) заброньовані на період мобілізації та на воєнний час за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, а також за підприємствами, установами і організаціями в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і перебувають на спеціальному військовому обліку;
2) визнані в установленому порядку особами з інвалідністю або відповідно до висновку військово-лікарської комісії тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров’я на термін 6-12 місяців (з наступним проходженням військово-лікарської комісії);
3) жінки та чоловіки, на утриманні яких перебувають троє і більше дітей віком до 18 років, крім тих, які мають заборгованість із сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму платежів за три місяці;
4) жінки та чоловіки, які мають дитину (дітей) віком до 18 років, якщо другий з батьків такої дитини (дітей) помер, позбавлений батьківських прав, визнаний зниклим безвісти або безвісно відсутнім, оголошений померлим, відбуває покарання у місцях позбавлення волі, а також коли особа самостійно виховує та утримує дитину за рішенням суду або запис про батька такої дитини в Книзі реєстрації народжень здійснений на підставі частини першої статті 135 Сімейного кодексу України;
5) жінки та чоловіки, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, які виховують дитину з інвалідністю віком до 18 років;
6) жінки та чоловіки, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, які виховують дитину, хвору на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дитину, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, що підтверджується документом, виданим лікарсько-консультативною комісією закладу охорони здоров’я в порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, але якій не встановлено інвалідність;
7) жінки та чоловіки, на утриманні яких перебуває повнолітня дитина, яка є особою з інвалідністю I чи II групи;
8) усиновлювачі, на утриманні яких перебуває дитина (діти), яка (які) до моменту усиновлення була (були) дитиною-сиротою (дітьми-сиротами) або дитиною (дітьми), позбавленою (позбавленими) батьківського піклування, віком до 18 років, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, патронатні вихователі, на утриманні яких перебуває дитина-сирота (діти-сироти) або дитина (діти), позбавлена (позбавлені) батьківського піклування, віком до 18 років;
9) зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю (батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), якщо вона сама потребує постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, або рішенням експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи, померла (загинула), визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою, і батько чи мати дружини не має інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати за ними догляд), які за висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, чи рішенням експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи потребують постійного догляду;
10) опікун особи, визнаної судом недієздатною;
11) які мають дружину (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи;
12) які мають дружину (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю III групи, встановленої внаслідок онкологічного захворювання, відсутності кінцівок (кінцівки), кистей рук (кисті руки), стоп ніг (стопи ноги), одного з парних органів, або за наявності у особи з інвалідністю III групи онкологічного захворювання, психічного розладу, церебрального паралічу або інших паралітичних синдромів;
13) які мають одного із своїх батьків з інвалідністю I чи II групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи, за умови відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані їх утримувати (крім випадків, якщо такі особи самі є особами з інвалідністю, потребують постійного догляду, перебувають під арештом (крім домашнього арешту), відбувають покарання у вигляді обмеження чи позбавлення волі). У разі відсутності невійськовозобов’язаних осіб здійснювати догляд за особою з інвалідністю I чи II групи може лише одна особа з числа військовозобов’язаних за вибором такої особи з інвалідністю;
14) члени сім’ї другого ступеня споріднення особи з інвалідністю I або II групи, зайняті постійним доглядом за нею (не більше одного та за умови відсутності членів сім’ї першого ступеня споріднення або якщо члени сім’ї першого ступеня споріднення самі потребують постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, або рішенням експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи). У разі відсутності членів сім’ї першого та другого ступеня споріднення норма цього пункту поширюється на членів сім’ї третього ступеня споріднення особи з інвалідністю I або II групи;
15) жінки та чоловіки, які мають дитину (дітей) віком до 18 років і чоловіка (дружину), який (яка) проходить військову службу за одним із видів військової служби, визначених частиною шостою статті 2 Закону України "Про військовий обов’язок і військову службу";
16) керівники міністерств та їх заступники, керівники державних органів, органів державного управління, юрисдикція яких поширюється на всю територію України;
17) народні депутати України, депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим;
18) судді, судді Конституційного Суду України, члени Вищої ради правосуддя, члени Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, керівник служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя, його заступник, дисциплінарні інспектори Вищої ради правосуддя;
19) Уповноважений Верховної Ради України з прав людини;
20) Голова та інші члени Рахункової палати;
21) працівники органів військового управління (органів управління), військових частин (підрозділів) Міністерства оборони України, Збройних Сил України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Національної гвардії України, Державної прикордонної служби України, Управління державної охорони України, апарату Міністерства внутрішніх справ України та експерти установ експертної служби Міністерства внутрішніх справ України;
22) дипломатичні службовці, які займають дипломатичні посади, Міністерства закордонних справ України, а також особи, які мають дипломатичний ранг Надзвичайний і Повноважний Посол;
23) державні службовці, які готують висновки до проектів нормативно-правових актів, проводять їх фахову, наукову, юридичну експертизу та/або експертизу прийнятих нормативно-правових актів, державні службовці, які безпосередньо виконують функції із забезпечення кібербезпеки, кіберзахисту та безпеки інформаційних технологій, роботи з розроблення програмного забезпечення, адміністрування баз даних, впровадження та підтримки новітніх інформаційно-комунікаційних технологій в органах, що забезпечують діяльність Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України;
24) інші військовозобов’язані або окремі категорії громадян у передбачених законом випадках.
2. Особи з інвалідністю, а також особи, зазначені в пунктах 3-15 частини першої цієї статті, у зазначений період можуть бути прийняті на військову службу за контрактом.
3. Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:
1) здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту", а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури;
2) наукові і науково-педагогічні працівники закладів вищої та фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій, які мають науковий ступінь, і педагогічні працівники закладів фахової передвищої освіти, професійної (професійно-технічної) освіти, закладів загальної середньої освіти, за умови що вони працюють відповідно у закладах вищої чи фахової передвищої освіти, наукових установах та організаціях, закладах професійної (професійно-технічної) чи загальної середньої освіти за основним місцем роботи не менш як на 0,75 ставки;
3) жінки та чоловіки, чиї близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати або рідний (повнорідний, неповнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час проведення антитерористичної операції з числа:
військовослужбовців або працівників утворених відповідно до законів України військових формувань, що захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення;
працівників підприємств, установ, організацій, які залучалися до забезпечення проведення антитерористичної операції та загинули або пропали безвісти під час забезпечення проведення антитерористичної операції безпосередньо в районах та у період її проведення;
осіб, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, за умови що в подальшому такі добровольчі формування були включені до складу утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів;
осіб, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах її проведення у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, але в подальшому такі добровольчі формування не були включені до складу утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів і виконували завдання антитерористичної операції у взаємодії з утвореними відповідно до законів України військовими формуваннями та правоохоронними органами;
4) жінки та чоловіки, чиї близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати або рідний (повнорідний, неповнорідний) брат чи сестра) загинули або зникли безвісти за особливих обставин під час здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, а також під час забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії проти України під час дії воєнного стану;
5) члени сімей (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати, рідний (повнорідний, неповнорідний) брат чи сестра) осіб, яким посмертно присвоєно звання Герой України за громадянську мужність, патріотизм, героїчне відстоювання конституційних засад демократії, прав і свобод людини, самовіддане служіння Українському народові, виявлені під час Революції Гідності (листопад 2013 року - лютий 2014 року);
З повагою! Щасти Вам!
Адвокат, г. Харьков, 19 лет опыта
Общаться в чатеДОБРОГО ВЕЧОРА, МИХАЙЛО! До наступного року може і не знадобиться виходити з тіні. Якщо плануєте вступати на навчання вже наступного року - то щиро рекомендую займатися цими питаннями якомога ближче до дати вступної кампанії, бо Вас легко можуть мобілізувати фізично - не дочекавшись набуття Вами права на відстрочку. Водночас самостійне проходження ВЛК - може мати наслідком направлення бойової повістки поштою. А потім будете дуже довго доводити, що Ви її не отримували, а маріонеточні слідчі відкрили кримінальне провадження по ст. 336 Кримінального кодексу України "Ухилення від мобілізації" з надуманих підстав та за відсутності кваліфікуючих ознак складу кримінального правопорушення.
Порушення правил обліку з Вас скоріш за все ніхто без явки в ТЦК не зніме. Заочно ці питання не вирішується, або вирішується за неадекватні гроші. Є певні надії звісно на Резерв+, але там функціонал поки дуже обмежений і то, ТЦК вже почали вигадувати схеми, що сплата штрафу та визнання вини - не звільняє від обов"язку з"явитися до них, тож ніякі розшуки і порушення вони незважаючи на сплату штрафу не будуть знімати.
Найлегший варіант - спробувати сплатити штраф через Резерв+ зі знижкою 50 % (тобто 8500 грн.). Не люблю радити платити "бандитські" штрафи, вигадані невідомо з якого дива державою та які виступають формально державним рекетом громадян. Можливо наступного року, якщо війна не закінчиться, можна буде по строкам прибрати таке порушення. Гарантій це як вже зазначав вище не дає.
Водночас, заклад освіти не має законних підстав відмовляти у доступі до навчання з цих мотивів.
Якщо Ви зможете звісно вступити без перетинання з поліціянтами та патрулями ТЦК. Як ще під час складання ЗНО / НМТ поліція не вимагає подання військово-облікових документів...
У приймальних комісіях часто не розуміють, що вступ на навчання - це не бронювання. Наданню відстрочки порушення правил обліку не заважає, власне як і фейкове поняття "розшук", під яким ховається передбачена Кодексом України про адмін.правопорушення процедура "доставки до ТЦК для складення матеріалів справи про адмін.правопорушення".
Хоча знаю і розумію, що в закладах освіти в Україні, в т.ч. в Києвіі (на жаль) юридична грамотність приймальних комісій на рівні плінтусу, тому вони іноді вигадують те, чого немає в жодному нормативно-правовому акті, включаючи їх власні Правила прийому на навчання. Тож єдине чого Вам треба остерігатися до прибрання відмітки - це зустрічей з поліціянтами або патрулями оповіщення ТЦК.
ВИ ФОРМУВАЛИ (ЗБЕРІГАЛИ) еВОД ще тоді, коли у Вас не було порушення? Електронний ВОД чинний 1 рік. Тобто якщо є така можливість - можна пред"явити ВОД без порушення (звісно якщо вже рік воно не висить).
Ви встановлювали Резерв+, знаєте що у Вас внесено до нього? Безпечним може бути перевірка даних через ДІЮ.
Без потреби встановлення Резерв+ https://diia.gov.ua/services/vijskovo-oblikovij-do...
Звісно формально Вас мають прийняти і на підставі посвідчення виданого до 2024 року, але знову тут все залежить від особистісного фактору адекватності та імітаційного патріотизму відповідальної особи в приймальній комісії.
Відмови приймальних комісій у разі надання ВОД виданого до 2024 р. або роздруківки електронного ВОД з записом про розшук чи порушення правил обліку - є НЕЗАКОННИМИ. Вони зобов"язані керуватися:
Зокрема в цьому році згідно з абзацом 2 Розділу Х "Реалізація права вступників на обрання місця навчання" Порядку № 168, Виконання вимог до зарахування передбачає подання вступником військово-облікового документа в паперовій або в електронній (у тому числі роздрукований) формах, або військово-обліковий документ, що визначає належність його власника до військового обов'язку, виданий до набрання чинності Законом України від 11 квітня 2024 року N 3633-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку" (у військовозобов'язаних та резервістів - військовий квиток або тимчасове посвідчення військовозобов'язаного, у призовників - посвідчення про приписку до призовної дільниці), крім випадків, передбачених законодавством.
ЗВО як і роботодавець згідно з нормами Кодексу законів про працю України має лише перевірити факт перебування Вас на військовому обліку. І все. Інші вигадки - не грунтуються ні на законі, ні на підзаконних нормативно-правових актах Уряду та Міністерства освіти і науки України, зареєстрованих в Мінюсті.
Звісно непогано було б подивитися Правила прийому закладу, але навіть якщо заклад щось понаписував собі - це їх проблеми, бо вони не мають компетенції створювати норми права, які йдуть в розріз із законодавством.
Наприклад я б взяв за взірець Правила прийому до Київського національного університету імені Тараса Шевченка у 2025 році, який не тільки є провідним навчальним закладом України, але й має у своєму складі Військовий інститут з відповідними кафедрами, в тому числі які компетентні у питаннях військового права.
https://vstup.knu.ua/rules
Виконання вимог до зарахування передбачає обов’язкове подання вступником військово-облікового документа у паперовій або в електронній (в тому числі роздрукований) формах, або військово-обліковий документ, що визначає належність його власника до військового обов’язку, виданий до набрання чинності Законом України від 11 квітня 2024 року № 3633-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» (для військовозобов’язаних та резервістів – військового квитка або тимчасового посвідчення військовозобов’язаного, а для призовників – посвідчення про приписку до призовної дільниці), крім випадків передбачених законодавством.
Так от ці Правила не містять ніяких положень, які б обмежували право людини вступати в магістратуру з порушенням правил обліку в ТЦК чи розшуком.
Крім того ще у 2024 році МОН України надавав закладам вищої освіти роз"яснення по прийняттю військово-облікових документів Листом МОН № 1/12459-24 від 12.07.2024 р. "Про надання рекомендацій щодо вступу" (додаю до відповіді).
Цей лист ніхто не відкликав.
Там теж немає ніяких вимог не приймати людей з порушенням правил обліку. Тобто це власна неконституційна та незаконна ініціатива окремих закладів освіти, що не грунтується на праві та взагалі ставить під питання здатність такого закладу здійснювати освітньо-наукову діяльність та формувати не рабів, а всесторонньо розвинутих особистостей, які мають гідність та повагу до себе і до закону.
Але враховуючи, що в приймальних комісіях закладів освіти і загалом у закладах вищої освіти України наразі сидять часто люди юридично безграмотні, але з манією величі та власної всевладності, або часто з бажанням вислужитись та продемонструвати там де не треба свій буцімто патріотизм та лояльність державній політиці мобілізації - вони вигадують на місці якісь правила і додаткові тягарі для вступаючих. В тому числі щоб зняти з себе будь-яку відповідальність та претензії ТЦК.
Єдиний випадок коли адміністративний "розшук" (такого поняття в законодавстві немає, але по факту його використовують) в Україні перешкоджає реалізації прав військовозобов"язаного - це БРОНЮВАННЯ. І це чітко передбачено постановою КМУ № 76. Хай покажуть де передбачено, що адмінправопорушення перешкоджає вступу на навчання, тобто реалізації конституційного права?!
Звісно що Ви з ними не будете судитися за вступ, скоріш за все. Тому рекомендую, якщо зберігали ВОД до появи там запису про розшук або якщо формували ВОД через ДІЮ, він мав зберегтися у Вас на емейлі (саме тому більше люблю працювати з ДІЄЮ, бо там еВОД зберігається, а не просто формується як в Резерв+) Ви можете подати саме його на приймальну комісію. Звісно якщо на момент подання ще не пройшов 1 рік і такий ВОД чинний.
Або намагатися зі старим ВОД вступати. Як бачите ЗАКОН і Правила надають таку можливість.
Згідно з пунктом 2 Постанови КМУ № 559 від 16.05.2024 р. (в чинній редакції від 15.02.2025 р,) "Про затвердження Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів і форми такого документа", установлено, що військово-облікові документи, оформлені до набрання чинності цією постановою, вважаються дійсними на всій території України до видачі військово-облікового документа нового зразка.
ОТЖЕ, Ваше тимчасове посвідчення формально є чинним до його обміну або отримання ВОД у паперовому чи електронному вигляді. Тому можливо Вам і не треба ніякі еВОД, щоб не було питань до формальної чинності тимчасового посвідчення.
Вимагати від Вас виконати закон та пройти ВЛК для визначення придатності до військової служби за новими критеріями приймальна комісія НЕ МАЄ ПРАВА, бо вони не ТЦК. Хоча звісно особливо підлі можуть Вас і здати в ТЦК за таких умов. Тут уже питання не права, а совісті.
Під час перевірки еВОД сканером Резерв+ приймальна комісія порушення не бачить і еВОД буде чинним, навіть якщо Ви формували після цього НОВІ еВОД.
Шодо зняття розшуку, то Ви не встигнете це зробити до завершення прийому документів шляхом оскарження чи комунікації з ТЦК. Бо для цього треба з"явитися в ТЦК, а там Вас просто мобілізують без відстрочки і все.
Тому не люблю людям казати, що простіше спробувати сплатити штраф зі знижкою 50 %, але мабуть в таких випадках це єдиний варіант. Хоча і не дає 100 % гарантії прибрання порушення.
І взагалі ТЦК продовжує стверджувати, що сплата штрафу за простроченими повістками не звільняє від обов"язку з"явитися в ТЦК, бо начебто повістки безстрокові на їх думку.
В той же час, ніхто не гарантує, що якісь "гіперпатріоти тилові" в приймальній комісії не причепляться ще й до запису про ВЛК - обмежено придатний, якщо звісно такий запис в еВОД наявний. В паперовому ВОД звісно він наявний.
Врахуйте, що відстрочка у Вас буде не з моменту вступу, а з дати внесення даних про зарахування в ЄДЕБО та початку навчального року. До цього можуть ще намагатися мобілізувати.
Відстрочка оформлюється за допомогою Резерв+ автоматично, якщо це пристойний заклад освіти, якому МОН не заблокував доступ до ЄДЕБО, що часто теж має місце і здобувачі вимушені судитися щоб отримати право на відстрочку.
Звісно якщо Ваші дані є в Реєстрі військовозобов"язаних та підтягнуться до Резерв+.
Тож Ваш ВОД треба подавати як є. Вас зобов"язані прийняти на навчання по ньому.
Частиною 7 статті 38 КУпАП, адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.
Відповідно до статті 247 КУпАП, провадження у справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю у разі закінчення на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу.
Отже, по закону особа не може бути доставлена до ТЦК та СП за адміністративним правопорушенням, строк притягнення до відповідальності за яким відповідно до ст. 38 КУпАП завершився, а провадження підлягає закриттю, адже в таких умовах протокол не може бути складений.
Інформація ж про доставку має бути виключена з відомчих баз Національної поліції з метою виключення порушення прав людини та помилкової доставки до ТЦК за місцем перебування.
Звісно що це ніхто не робе, бо поліція та ТЦК - перші в Україні порушники законів, які сп"яніли від своєї безкарності, використовуючи повноваження для зловживань в цілях мобілізації якомога більшої кількості людей в армію.
АЛЕ, за моєю інформацією війна скоріш за все в активній фазі буде зупинена до жовтня - грудня 2025 року.
Звісно це не гарантує миттєве відкриття кордонів та припинення мобілізації та вакханалії мобілізаційної та наруги над Конституцією і здровим глуздом з боку ТЦК, але все буде менш активно. В т.ч. внаслідок того, що більшість репресивних механізмів прив"язані до правового режиму воєнного стану та загальної мобілізації.
Оскільки США вимагають вибори, бо вибачте з осені в Україні навіть місцеві ради будуть під питанням, адже 5-річний строк на який їх обирали - закінчується і Конституція України (стаття 141) не містить інших строків повноважень рад ніж 5-річний термін, який НЕ МОЖЕ бути продовжено. Саме тому наразі не існують місцеві ради міст типу Донецьк, Сімферополь тощо. Адже якби у разі неможливості провести вибори їх повноваження продовжувались, то ці повноваження були б збережені з 2014 року.
Строк повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, депутати якої обрані на чергових виборах, становить п’ять років. Припинення повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради має наслідком припинення повноважень депутатів відповідної ради.
Тому ці всі вистави мобілізаційні до осені - зими. А потім дійсно будуть вибори. А під час виборів катувати громадян - не дуже популярна ідея. Це позитивний момент для громадян, які опинилися у Вашій ситуації.
Таких як Ви орієнтовно 3 - 6 мільйонів. Звісно, що не всі в Україні знаходяться. Дехто за кордоном чи на ТОТ.
Але наразі Ваше головне завдання не нервувати і не робити до вступної кампанії або принаймні до другої декади червня 2026 року зайвих кроків та нагадувань про себе по відношенню до ТЦК.
Щасти Вам у вступі на навчання та отриманні відстрочки!
З повагою та розумінням, Я.О. Турчин
Адвокат, г. Киев, 12 лет опыта
Общаться в чатеДобрий день, хочу сказати наступне, особа незалежно від віку, перебуває у статусі військовозобов’язаного та підлягає мобілізації. Якщо при цьому немає оформленої відстрочки, а дані у військово-облікових документах не оновлені, то ризик примусового доставлення до ТЦК дуже високий, особливо якщо є інформація, що ви вже у розшуку ТЦК та Нацполіції за неявку. У такому випадку поліцейські мають право провести адміністративне затримання та передати Вас до ТЦК для складання протоколу, уточнення даних, проходження ВЛК чи навіть призову, якщо відстрочки немає. Закон чітко визначає, що належним повідомленням про виклик до ТЦК може бути не лише особистий підпис при отриманні повістки, а й відеофіксація відмови від її отримання, відмітка поштового оператора про відмову чи відсутність за місцем проживання. Це означає, що навіть неотримана особисто повістка може вважатися врученою. Перевірка військово-облікових документів зараз проводиться не лише у ТЦК, а й на вулиці блокпостах з використанням доступу до Єдиного державного реєстру призовників, що дозволяє швидко виявити порушення обліку або відсутність законних підстав для відстрочки. Я хочу зазначити, що єдиний легальний шлях уникнути мобілізації це наявність підтвердженої законом підстави для відстрочки, перелік яких наведено у статті 23 ЗУ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію». Це може бути інвалідність, догляд за близькими, утримання дітей, навчання за денною формою з отриманням вищого рівня освіти, бронювання за підприємством тощо. Відповідальність за неоновлення військово-облікових даних застосовується лише протягом певних строків і якщо вони минули, то притягнути за це вже не можуть, але це не звільняє Вас від необхідності зараз врегулювати свій облік і підготувати документи, що підтверджують право на відстрочку. Тому я раджу Вам скоріше вирішувати питання з отриманням такої підстави та оновленням даних у ТЦК, адже без цього ситуація може завершитися мобілізацією у найкоротші строки.
З Повагою, адвокат Середницький Є.В.