Задайте вопрос юристу

948 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Земельное право, 24 августа 2025, вопрос №141176 340₴

Земельні паї Безвісті Зниклого

Доброго дня. Ситуація: є договір підписаний у 2024 році на здачу в оренду земельного паю, дружиною і чоловіком(у кожного своя частка), за який виплачуються кошти один раз на рік. Але чоловік(військовий), на даний момент рахується безвісті зниклим. Що буде в цій ситуації з його часткою виплат ? Можливо дружині треба оформити спадщину на ці землі і орендна плата буде надходити її, чи який порядок дій ? І що якщо залишити все як є і в випадку якщо кошти підійдуть на рахунок , дружина ними скористається ?

Ответы юристов (4)

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    ТРЕБА ВСТАНОВИТИ ОПІКУ НАД МАЙНОМ ЗНИКЛОГО БЕЗВІСТИ.

    Правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, визначає Закон України від 12.07.2018 № 2505-VIII «Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин» (далі – Закон №2505), відповідно до якого особливими обставинами вважаються збройний конфлікт, воєнні дії, тимчасова окупація частини території України, надзвичайні ситуації природного чи техногенного характеру.

    З моменту внесення даних про особу, зниклу безвісти, до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин над майном такої особи може бути встановлено опіку в порядку, передбаченому Цивільним кодексом України.

    Заходи для встановлення опіки над майном фізичної особи, зниклої безвісти за особливих обставин, вживаються нотаріусом шляхом проведення опису відповідного майна та призначення опікуна над таким майном.

    Опікун над майном особи, зниклої безвісти за особливих обставин, здійснює управління цим майном, а також забезпечує виконання зобов'язань такої особи за рахунок цього майна.

    Статтею 44 ЦК України передбачено, що за заявою заінтересованої особи або органу опіки та піклування нотаріус вживає заходів для встановлення опіки над майном особи, зниклої безвісти за особливих обставин, до ухвалення судом рішення про визнання такої особи безвісно відсутньою.

    В ЦК України поняття «заінтересована особа» не отримало свого тлумачення, його розкриває Порядок вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затверджений наказом Міністерства юстиції України від 22.02.2012 № 296/5, згідно з яким нотаріус призначає опікуном над майном особи, яка зникла безвісти за особливих обставин, фізичну особу з повною цивільною дієздатністю (за письмовою згодою), зокрема з числа близьких родичів або членів сім'ї відповідної особи, або орган опіки та піклування.

    Термін «близький родич або член сім'ї» вживається у значенні, наведеному у Законі №2505, де визначено, що близькі родичі та члени сім'ї особи, зниклої безвісти за особливих обставин, - чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, рідний брат, рідна сестра, дід, баба, прадід, прабаба, внук, внучка, правнук, правнучка, усиновлювач чи усиновлений, опікун чи піклувальник, особа, яка перебуває під опікою або піклуванням, а також особи, які спільно проживають, пов'язані спільним побутом і мають взаємні права та обов'язки, у тому числі особи, які спільно проживають, але не перебувають у шлюбі.

    При цьому, вбачається, що Порядок не обмежує коло заінтересованих осіб виключно наведеними категоріями та на передбачає примату черговості, а основним критерієм у визначенні наявності заінтересованості є конкретна майнова залежність та майновий інтерес у взаємовідносинах із особою зниклою безвісти за особливих обставин.

    Частинами третьою та четвертою статті 44 Цивільного Кодексу України передбачено, що опікун над майном фізичної особи, яка визнана безвісно відсутньою, або фізичної особи, місце перебування якої невідоме:

    • приймає виконання цивільних обов'язків на її користь;
    • погашає за рахунок її майна борги;
    • управляє цим майном в її інтересах;
    • за заявою заінтересованої особи надає за рахунок цього майна утримання особам, яких за законом зобов'язана утримувати фізична особа, яка визнана безвісно відсутньою, або фізична особа, місце перебування якої невідоме.

    У разі якщо особа, яка зникла безвісти за особливих обставин, з'явилася або одержано відомості про місце її перебування і ця інформація буде підтвердженою відміткою у Реєстрі, нотаріус припиняє опіку над майном такої особи.

    Що необхідно для встановлення опіки над майном

    Звернутися до нотаріуса із заявою про встановлення опіки над майном особи, яка зникла безвісти за особливих обставин.

    Окрім того, нотаріусу треба надати низку документів, які підтверджують право заявника стати опікуном відповідного майна, такі як:

    • паспортні документи заявника, ідентифікаційний код, реєстрація місця проживання;
    • витяг з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин із відомостями про особу;
    • підтвердження про наявність родинних відносин заявника та зниклої безвісти особи (свідоцтво про народження, про шлюб тощо) або інших відносин між ними, які свідчать про наявність заінтересованості заявника у встановленні опіки над майном (наявність кредитних, аліментних чи інших зобов’язань особи, місце перебування якої невідоме);
    • довідка про реєстрацію місця проживання зниклого безвісти (витяг із реєстру територіальної громади, або позначка про реєстрацію місця проживання у паспорті громадянина України);
    • документи про право власності безвісно відсутньої особи на відповідне майно, над яким встановлюється опіка.

    Процедура встановлення опіки над майном

    1. Нотаріус вживає заходів для встановлення опіки над майном стосовно фізичної особи, яка зниклої безвісти за особливих обставин, за останнім місцем проживання відповідної особи.
    2. Якщо місце проживання особи невідоме, нотаріус вживає заходів для встановлення опіки над майном такої особи за місцезнаходженням нерухомого майна або основної його частини, а за відсутності нерухомого майна - за місцезнаходженням основної частини рухомого майна. За результатами опису майна особи, зниклої безвісти за особливих обставин, нотаріус складає акт опису.
    3. Як результат, нотаріус видає свідоцтво про призначення опікуна над майном особи, яка зникла безвісти за особливих обставин та вносить відповідну інформацію про видачу такого свідоцтва до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин. До свідоцтва опікуна над майном особи, що зникла безвісти за особливих обставин, долучається акт опису такого майна, який є невід’ємною частиною свідоцтва.
    4. Після отримання свідоцтва опікун над майном здійснює управління цим майном, а також забезпечує виконання зобов’язань такої особи за рахунок цього майна. До уваги! Над майном фізичної особи, зниклої безвісти за особливих обставин, може бути призначено лише одного опікуна.
    5. У разі виявлення факту наявності вже призначеного опікуна над таким майном нотаріус відмовляє у видачі свідоцтва, крім випадку, якщо опікун помер, визнаний судом безвісно відсутнім або є особою, яка зникла безвісти за особливих обставин, визнаний судом недієздатним або обмежено дієздатним, усунутий від виконання обов'язків опікуна за рішенням суду, відмовився від виконання обов'язків шляхом подання нотаріусу заяви, справжність підпису на якій засвідчено нотаріально.
    6. Нотаріус перевіряє відсутність або наявність призначеного опікуна над майном особи, зниклої безвісти за особливих обставин, за даними Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин.
    7. Доступ нотаріусів до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, зокрема надання їм можливості пошуку відомостей про особу, зниклу безвісти за особливих обставин, внесення інформації про видачу свідоцтва про призначення опікуна над майном фізичної особи, яка визнана безвісно відсутньою, або особи, зниклої безвісти за особливих обставин, надається згідно Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо окремих питань розкриття банківської таємниці та заходів для встановлення опіки над майном фізичної особи, яка визнана безвісно відсутньою, або особи, зниклої безвісти за особливих обставин» № 4174-IX у тримісячний строк з дня набрання ним чинності.

    Запровадження безпосереднього доступу нотаріусів до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин має на меті недопущення випадків встановлення опіки над майном особи, яка не зникала, чи після втрати/зміни нею відповідного статусу, зокрема з підстави появи особи, одержання відомостей про місце її перебування, оголошення померлою/встановлення факту смерті, а також для запобігання виникненню випадків встановлення опіки щодо майна особи, над яким вже призначено опікуна.

    До уваги нотаріусів! До дня надання доступу нотаріусам до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, зокрема надання їм можливості пошуку інформації про вже призначеного опікуна, рекомендуємо нотаріусам з’ясовувати у зацікавлених осіб, які звернулися до нотаріуса за встановленням опіки – чи не призначений вже опікун над майном фізичної особи, яка визнана безвісно відсутньою, або особи, зниклої безвісти за особливих обставин та роз’яснювати зміст статті 27 Закону України «Про нотаріат» і правові наслідки приховування відповідної інформації. Про це доцільно зазначати у заяві заінтересованої особи, яка звертається за встановленням опіки.

    Карпенко Андрій Володимирович

    З початком повномасштабного вторгнення росії в Україну життя та добробут десятків тисяч людей опинилися під загрозою через дії російських загарбників. Для людей, які втратили зв’язок з близькою людиною, є важливим визначення правового статусу особи, місцезнаходження якої невідомо.

    Особа, зникла безвісти — це фізична особа, стосовно якої немає відомостей про її місцеперебування на момент подання заявником заяви про її розшук.

    Згідно з частиною третьою статті 43 Цивільного кодексу України (далі ЦК — України) порядок визнання фізичної особи безвісно відсутньою визначений Цивільним процесуальним кодексом України (далі — ЦПК України). До встановлення факту відсутності особи у визначеному законом порядку вважається, що особа здійснює свої права та обов’язки.

    Особа, зникла безвісти за особливих обставин — це особа, яка зникла безвісти у зв’язку зі збройним конфліктом, воєнними діями, тимчасовою окупацією частини території України, надзвичайними ситуаціями природного чи техногенного характеру.

    Правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, визначається Законом України «Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин» (далі — Закон) та іншими законами України, а також міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.

    Зазначимо, що при деякій подібності вказаних понять, визначених національним законодавством України, існують істотні відмінності у відповідних правових статусах. Зокрема, законодавством визначені різні способи їх набуття. Так, фізичну особу може бути визнано безвісно відсутньою лише в судовому порядку. Своєю чергою, особа набуває статусу такої, що зникла безвісти, з моменту внесення про неї відомостей, що містяться у заяві про факт зникнення, до відповідного Реєстру.

    Відповідно до частини першої статті 43 ЦК України фізична особа може бути визнана судом безвісно відсутньою, якщо протягом одного року в місці її постійного проживання немає відомостей про місце її перебування. Крім того, частиною другою вказаної статті визначено, що у разі неможливості встановити день одержання останніх відомостей про місце перебування особи початком її безвісної відсутності вважається перше число місяця, що йде за тим, у якому були одержані такі відомості, а в разі неможливості встановити цей місяць — перше січня наступного року.

    Згідно з частиною першою статті 4 Закону особа набуває статусу такої, що зникла безвісти за особливих обставин, з моменту внесення про неї відомостей, що містяться у заяві про факт зникнення, до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, у порядку, передбаченому вказаним Законом, та вважається такою, що зникла безвісти за особливих обставин, з моменту подання заявником заяви про факт зникнення особи. Особа вважається зниклою безвісти за особливих обставин до моменту припинення її розшуку у порядку, передбаченому Законом України «Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин».

    Надання особі статусу зниклої безвісти за особливих обставин відповідно до цього Закону не позбавляє її родичів або інших осіб права звернення до суду із заявою про визнання такої особи безвісно відсутньою чи оголошення її померлою у порядку, передбаченому законодавством (частина третя статті 4 Закону).

    Частиною четвертою статті 4 Закону визначено, якщо особа, зникла безвісти за особливих обставин, була оголошена померлою, але її місцеперебування, місце поховання чи місцезнаходження її останків не було встановлено, проведення розшуку в розумінні цього Закону не припиняється до встановлення її місцеперебування, місця поховання чи місцезнаходження її останків.

    Порядок розгляду судом справ про визнання фізичної особи безвісно відсутньою визначений Главою 4 Розділу IV ЦПК України.

    Згідно з положеннями статті 305 ЦПК України заява про визнання фізичної особи безвісно відсутньою подається до суду за місцем проживання заявника або за останнім відомим місцем проживання (перебування) фізичної особи, місцеперебування якої невідоме, або за місцезнаходженням її майна.

    Стаття 306 ЦПК України встановлює вимоги щодо інформації, яка повинна бути зазначена у заяві про визнання фізичної особи безвісно відсутньою. Так, у заяві повинно бути зазначено: для якої мети необхідно заявникові визнати фізичну особу безвісно відсутньою або оголосити її померлою; обставини, що підтверджують безвісну відсутність фізичної особи, або обставини, що загрожували смертю фізичній особі, яка пропала безвісти, або обставини, що дають підставу припускати її загибель від певного нещасного випадку.

    Частиною першою статті 307 ЦПК України визначено, що до початку розгляду справи суд встановлює осіб (родичів, співробітників тощо), які можуть дати свідчення про фізичну особу, місцеперебування якої невідоме, а також запитує відповідні організації за останнім місцем проживання відсутнього (житлово-експлуатаційні організації, органи реєстрації місця проживання осіб або органи місцевого самоврядування) і за останнім місцем роботи про наявність відомостей щодо фізичної особи, місцеперебування якої невідоме.

    Одночасно суд вживає заходів через органи опіки та піклування щодо встановлення опіки над майном фізичної особи, місцеперебування якої невідоме, якщо опіку над майном ще не встановлено (частина друга статті 307 ЦПК України). На підставі рішення суду про визнання фізичної особи безвісно відсутньою, відповідно до частини першої вищевказаної статті, нотаріус за останнім місцем її проживання описує належне їй майно та встановлює над ним опіку.

    Звертаємо увагу, що положеннями статті 44 ЦК України передбачено порядок встановлення опіки над майном фізичної особи, яка визнана безвісно відсутньою.

    Опікун над майном фізичної особи, яка визнана безвісно відсутньою, або особи, зниклої безвісти за особливих обставин, приймає виконання цивільних обов’язків на її користь, погашає за рахунок її майна борги, управляє цим майном в її інтересах (частина третя статті 44 ЦК України).

    Згідно з частиною четвертою статті 44 ЦК України за заявою заінтересованої особи опікун над майном фізичної особи, яка визнана безвісно відсутньою, або особи, зниклої безвісти за особливих обставин, надає за рахунок цього майна утримання особам, яких вони за законом зобов’язані утримувати.

    Опіка над майном припиняється у разі скасування рішення суду про визнання фізичної особи безвісно відсутньою, а також у разі появи особи, зниклої безвісти за особливих обставин (частина п’ята статті 44 ЦК України).

    Слід зауважити, що згідно з частиною третьою статті 26 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» у разі неможливості здійснювати правосуддя судами, які діють на території, на якій введено воєнний стан, законами України може бути змінена територіальна підсудність судових справ, що розглядаються в цих судах, або в установленому законом порядку змінено місцезнаходження судів.

    Відповідно до частини сьомої статті 147 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» у разі неможливості здійснення правосуддя судом з об’єктивних причин під час воєнного або надзвичайного стану, у зв’язку зі стихійним лихом, військовими діями, заходами щодо боротьби з тероризмом або іншими надзвичайними обставинами може бути змінено територіальну підсудність судових справ, що розглядаються в такому суді, за рішенням Вищої ради правосуддя, що ухвалюється за поданням Голови Верховного Суду, шляхом її передачі до суду, який найбільш територіально наближений до суду, який не може здійснювати правосуддя, або іншого визначеного суду. У разі неможливості здійснення Вищою радою правосуддя такого повноваження воно здійснюється за розпорядженням Голови Верховного Суду. Відповідне рішення є також підставою для передачі усіх справ, які перебували на розгляді суду, територіальна підсудність якого змінюється.

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Анна!

    Ситуація: є договір підписаний у 2024 році на здачу в оренду земельного паю, дружиною і чоловіком(у кожного своя частка), за який виплачуються кошти один раз на рік. Але чоловік(військовий), на даний момент рахується безвісті зниклим. Що буде в цій ситуації з його часткою виплат?

    Кошти за оренду за частку чоловіка надходять на рахунок останнього чи на рахунок дружини?

    Можливо дружині треба оформити спадщину на ці землі і орендна плата буде надходити її, чи який порядок дій?

    Спадщину дружина зможе оформити тільки після визнання чоловіка померлим у судовому порядку.

    Основним нормативним актом, який регулює процедуру визнання особи померлою, є Цивільний кодекс України. Саме в ньому містяться загальні положення щодо обставин і порядку визнання фізичної особи померлою.

    Крім того, детальніше процедуру розгляду таких справ регламентує Цивільний процесуальний кодекс України. Цей кодекс визначає підвідомчість справ, порядок подання позову, докази, які необхідно надати, та інші процесуальні питання.

    Обставини для визнання особи померлою

    Відсутність відомостей про місце перебування особи протягом тривалого часу.

    Якщо український військовий зник безвісти в зоні бойових дій на строк понад 2 роки, або щонайменше на 6 місяців, коли відомі обставини зникнення (брав участь у бойовій задачі та не повернувся), родина може звернутися до суду із заявою про визнання його померлим.

    Наявність обставин, які дають підставу вважати, що особа загинула.

    Це можуть бути, наприклад, катастрофи, стихійні лиха, бойові дії тощо.

    Порядок визнання особи померлою

    Для визнання військовослужбовця померлим потрібно звернутися в місцевий загальний суд із заявою про визнання особи померлою.

    У заяві потрібно описати обставини, які дають підставу припускати, що військовослужбовець загинув, а також мету для оголошення військовослужбовця померлим. До заяви необхідно надати, відповідно до статті 318 ЦПК:

    • причини неможливості одержання та відновлення документів, що посвідчують факт смерті, або докази, що його підтверджують;
    • докази, що підтверджують викладені заявником обставини (свідчення очевидців, медичні документи про смерть);
    • довідку про неможливість відновлення втрачених документів (письмова відмова органів державної реєстрації актів цивільного стану).
    Позовна заява

    Позовна заява повинна містити такі відомості:

    • найменування суду, до якого подається позов;
    • прізвище, ім’я та по батькові позивача, його місце проживання;
    • прізвище, ім’я та по батькові особи, яку просять визнати померлою;
    • прохання про визнання особи померлою;
    • обставини, які підтверджують відсутність відомостей про місце перебування особи або дають підставу вважати, що вона загинула;
    • докази, які підтверджують ці обставини (свідчення, довідки, витяги з реєстрів тощо). Такими доказами можуть бути:
    • довідка командира військової частини про те, що військовослужбовець приймав безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки та оборони, відсічі й стримування збройної агресії у складі військової частини;
    • акт службового розслідування по факту зникнення військовослужбовця;
    • наказ командира військової частини, за яким військовослужбовець вважається зниклим безвісти;
    • сповіщення районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки про те, що особа зникла безвісти;
    • показання свідків.
    Розгляд справи в суді

    Під час розгляду справи суд досліджує всі наявні докази, заслуховує пояснення сторін та свідків.

    Рішення суду

    За результатами розгляду справи суд ухвалює рішення, яким може:

    • визнати особу померлою;
    • відмовити в задоволенні позову.

    Рішення суду про визнання особи померлою набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження.

    Наслідки визнання особи померлою

    Визнання особи померлою має ряд правових наслідків, зокрема:

    • припинення цивільних прав та обов’язків особи;
    • відкриття спадщини;
    • розподіл майна померлого між спадкоємцями;
    • родичі зниклого зможуть отримати одноразову грошову допомогу у зв’язку із загибеллю військовослужбовця.

    https://legal100.org.ua/vyznannya-znyklogo-bezvist...

    І що якщо залишити все як є і в випадку якщо кошти підійдуть на рахунок , дружина ними скористається?

    Дружина зможе скористатися коштами, які надходять на рахунок чоловіка тільки за умови наявності довіреності, що, на жаль, у даному випадку є неможливим.

    Інший варіант - звернення дружини до нотаріуса та встановлення опіки над майном безвісти зниклого чоловіка.

    Основним нормативним актом, що регулює встановлення опіки над майном зниклих безвісти, є Цивільний кодекс України, а саме стаття 44.Крім того, Закон України «Про нотаріат» та інші підзаконні акти визначають процедуру дій нотаріуса щодо опису майна та призначення опікуна.

    Процедура встановлення опіки над майном.

    Зацікавлена особа (наприклад, родич зниклого безвісти за особливих обставин) повинна звернутися до нотаріуса за останнім місцем проживання зниклої людини або за місцезнаходженням її майна чи основної його частини, а за відсутності нерухомого майна — за місцезнаходженням основної частини рухомого майна. Якщо місцем проживання фізичної особи, яка визнана безвісно відсутньою, або особи, зниклої безвісти за особливих обставин, є населений пункт, включений до Переліку, нотаріус вживає заходів для встановлення опіки над майном відповідної особи незалежно від місця її проживання — такий виняток нещодавно впроваджений на період дії воєнного стану та протягом 6 місяців з дня його припинення.Підставами для вжиття нотаріусом заходів для встановлення опіки над майном є: заява заінтересованої особи, рішення суду про визнання фізичної особи безвісно відсутньою або наявність відомостей про особу, зниклу безвісти за особливих обставин, у відповідному Єдиному реєстрі.

    Нотаріус проводить опис майна зниклої особи, виїхавши на місце знаходження майна (якщо доступ до нього не обмежений заходами безпеки) або на підставі наявних державних реєстрів та документів, що підтверджують право власності зниклої особи, а також щодо майна, доступ до якого неможливий у зв’язку із заходами правового режиму воєнного чи надзвичайного стану.Законом України від 19.12.2024 № 4174-IX були внесені зміни до Закону України «Про банки і банківську діяльність», відповідно до яких нотаріусам для вжиття заходів з метою встановлення опіки над майном зниклої особи надається право розкриття банківської таємниці, а також забезпечується доступ до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин.Опис майна проводить нотаріус за участі не менше ніж двох свідків. В якості свідків не можуть виступати нотаріус, що здійснює опис майна, представники органу опіки і піклування, члени сім’ї та близькі родичі особи, яка визнана безвісно відсутньою або зникла безвісти за особливих обставин. Результатом виконання цієї дії є акт опису майна.

    Після опису майна нотаріус видає Свідоцтво про призначення опікуна над майном зниклої особи. Опікуном може бути фізична особа (за письмовою згодою) з числа близьких родичів або членів сім’ї відповідної особи або орган опіки та піклування.Нотаріус роз’яснює особі, якій видає свідоцтво опікуна, зміст статті 44 Цивільного кодексу України та статті 8 Закону України «Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин». Акт опису майна є невід’ємною частиною свідоцтва – він вручається особі разом із свідоцтвом опікуна.

    Опікун над майном фізичної особи, яка визнана безвісно відсутньою, або особи, зниклої безвісти за особливих обставин, відповідно до законодавства:
    • приймає виконання цивільних обов’язків на користь цієї особи,
    • погашає за рахунок її майна борги,
    • управляє цим майном в її інтересах,
    • надає за рахунок цього майна утримання особам, яких за законом зникла особа зобов’язана утримувати.Опіка над майном припиняється у разі скасування рішення суду про визнання фізичної особи безвісно відсутньою, а також у разі появи особи, зниклої безвісти за особливих обставин.

    Встановлення опіки над майном зниклої безвісти особи є важливим механізмом захисту її майнових прав та інтересів. Ця процедура дозволяє забезпечити збереження та належне управління майном на час відсутності особи, а також підтримку людей, які перебували на її утриманні. Законодавство України надає чіткий алгоритм дій для призначення опікуна, і діє він виключно в інтересах зниклої особи. В умовах воєнного стану та гуманітарної кризи ця процедура є життєво необхідною для багатьох українських родин.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго вечора, пані Анно!

    Якщо чоловік офіційно вважається безвісти зниклим, то його право власності на пай не припиняється і він залишається власником. Поки немає рішення суду про визнання його померлим, спадщина не відкривається і дружина не може оформити землю на себе.

    Орендна плата за пай, що належить чоловіку, за договором має перераховуватися саме йому (на його рахунок, зазначений у договорі). Якщо кошти зайдуть на рахунок чоловіка, дружина не матиме права ними користуватися без встановлення опіки над майном чоловіка.

    Щоб оформити опіку дружині потрібно звернутися до нотаріуса із заявою про встановлення опіки над майном особи, яка зникла безвісти за особливих обставин https://court.gov.ua/press/news/1788267/

    Окрім того, нотаріусу треба надати документи, які підтверджують право заявника стати опікуном відповідного майна, а саме:

    • паспортні документи дружини, ідентифікаційний код, реєстрація місця проживання;
    • витяг з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин;
    • свідоцтво про шлюб;
    • довідка про реєстрацію місця проживання зниклого безвісти (витяг із реєстру територіальної громади, або позначка про реєстрацію місця проживання у паспорті громадянина України);
    • документи про право власності чоловіка на відповідне майно, над яким встановлюється опіка.
    Процедура встановлення опіки над майном
    1. Нотаріус вживає заходів для встановлення опіки над майном стосовно фізичної особи, яка зниклої безвісти за особливих обставин, за останнім місцем проживання відповідної особи.
    2. Якщо місце проживання особи невідоме, нотаріус вживає заходів для встановлення опіки над майном такої особи за місцезнаходженням нерухомого майна або основної його частини, а за відсутності нерухомого майна - за місцезнаходженням основної частини рухомого майна. За результатами опису майна особи, зниклої безвісти за особливих обставин, нотаріус складає акт опису.
    3. Як результат, нотаріус видає свідоцтво про призначення опікуна над майном особи, яка зникла безвісти за особливих обставин та вносить відповідну інформацію про видачу такого свідоцтва до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин. До свідоцтва опікуна над майном особи, що зникла безвісти за особливих обставин, долучається акт опису такого майна, який є невід’ємною частиною свідоцтва.
    4. Після отримання свідоцтва опікун над майном здійснює управління цим майном, а також забезпечує виконання зобов’язань такої особи за рахунок цього майна.

    Якщо ж мине встановлений законом строк (зазвичай 6 місяців з моменту зникнення на війні) і суд визнає чоловіка померлим, тоді відкривається спадщина.

    Після оформлення спадщини (через нотаріуса) дружина вже стане повноправною власницею паю і сама отримуватиме орендну плату.

    Якщо ж "залишити все як є" і орендар перерахує гроші на рахунок чоловіка, а дружина якимось чином ними скористається - це формально неправильно, але на практиці часто так і відбувається.

    Проблема може виникнути при перевірці чи в майбутньому, коли треба буде оформлювати спадщину. Орендар також може перестати виплачувати кошти, щоб уникнути ризиків (бо не має гарантії, що платить тій особі, якій треба).

    Оптимальний варіант зараз - через нотаріуса оформити опіку над майном безвісти зниклого чоловіка.

    Це убезпечить і дружину, і орендаря, і дозволить законно отримувати орендну плату.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Новое в блогах Юристи.UA

Официальный блог Юристы.UA 115 0 10 авг. 2025
Официальный блог Юристы.UA 115 0 10 авг. 2025
Советы юристов 171 0 10 авг. 2025
Советы юристов 116 0 10 авг. 2025