Начните консультацию с юристом онлайн
Доброго дня. Ситуація: є договір підписаний у 2024 році на здачу в оренду земельного паю, дружиною і чоловіком(у кожного своя частка), за який виплачуються кошти один раз на рік. Але чоловік(військовий), на даний момент рахується безвісті зниклим. Що буде в цій ситуації з його часткою виплат ? Можливо дружині треба оформити спадщину на ці землі і орендна плата буде надходити її, чи який порядок дій ? І що якщо залишити все як є і в випадку якщо кошти підійдуть на рахунок , дружина ними скористається ?
Похожие вопросы
Кодексы Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНовое в блогах Юристи.UA
Ответы юристов (4)
Адвокат, г. Киев, 26 лет опыта
Общаться в чатеВітаю!
ТРЕБА ВСТАНОВИТИ ОПІКУ НАД МАЙНОМ ЗНИКЛОГО БЕЗВІСТИ.
Правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, визначає Закон України від 12.07.2018 № 2505-VIII «Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин» (далі – Закон №2505), відповідно до якого особливими обставинами вважаються збройний конфлікт, воєнні дії, тимчасова окупація частини території України, надзвичайні ситуації природного чи техногенного характеру.
З моменту внесення даних про особу, зниклу безвісти, до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин над майном такої особи може бути встановлено опіку в порядку, передбаченому Цивільним кодексом України.
Заходи для встановлення опіки над майном фізичної особи, зниклої безвісти за особливих обставин, вживаються нотаріусом шляхом проведення опису відповідного майна та призначення опікуна над таким майном.
Опікун над майном особи, зниклої безвісти за особливих обставин, здійснює управління цим майном, а також забезпечує виконання зобов'язань такої особи за рахунок цього майна.
Статтею 44 ЦК України передбачено, що за заявою заінтересованої особи або органу опіки та піклування нотаріус вживає заходів для встановлення опіки над майном особи, зниклої безвісти за особливих обставин, до ухвалення судом рішення про визнання такої особи безвісно відсутньою.
В ЦК України поняття «заінтересована особа» не отримало свого тлумачення, його розкриває Порядок вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затверджений наказом Міністерства юстиції України від 22.02.2012 № 296/5, згідно з яким нотаріус призначає опікуном над майном особи, яка зникла безвісти за особливих обставин, фізичну особу з повною цивільною дієздатністю (за письмовою згодою), зокрема з числа близьких родичів або членів сім'ї відповідної особи, або орган опіки та піклування.
Термін «близький родич або член сім'ї» вживається у значенні, наведеному у Законі №2505, де визначено, що близькі родичі та члени сім'ї особи, зниклої безвісти за особливих обставин, - чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, рідний брат, рідна сестра, дід, баба, прадід, прабаба, внук, внучка, правнук, правнучка, усиновлювач чи усиновлений, опікун чи піклувальник, особа, яка перебуває під опікою або піклуванням, а також особи, які спільно проживають, пов'язані спільним побутом і мають взаємні права та обов'язки, у тому числі особи, які спільно проживають, але не перебувають у шлюбі.
При цьому, вбачається, що Порядок не обмежує коло заінтересованих осіб виключно наведеними категоріями та на передбачає примату черговості, а основним критерієм у визначенні наявності заінтересованості є конкретна майнова залежність та майновий інтерес у взаємовідносинах із особою зниклою безвісти за особливих обставин.
Частинами третьою та четвертою статті 44 Цивільного Кодексу України передбачено, що опікун над майном фізичної особи, яка визнана безвісно відсутньою, або фізичної особи, місце перебування якої невідоме:
У разі якщо особа, яка зникла безвісти за особливих обставин, з'явилася або одержано відомості про місце її перебування і ця інформація буде підтвердженою відміткою у Реєстрі, нотаріус припиняє опіку над майном такої особи.
Що необхідно для встановлення опіки над майном
Звернутися до нотаріуса із заявою про встановлення опіки над майном особи, яка зникла безвісти за особливих обставин.
Окрім того, нотаріусу треба надати низку документів, які підтверджують право заявника стати опікуном відповідного майна, такі як:
Процедура встановлення опіки над майном
Запровадження безпосереднього доступу нотаріусів до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин має на меті недопущення випадків встановлення опіки над майном особи, яка не зникала, чи після втрати/зміни нею відповідного статусу, зокрема з підстави появи особи, одержання відомостей про місце її перебування, оголошення померлою/встановлення факту смерті, а також для запобігання виникненню випадків встановлення опіки щодо майна особи, над яким вже призначено опікуна.
До уваги нотаріусів! До дня надання доступу нотаріусам до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, зокрема надання їм можливості пошуку інформації про вже призначеного опікуна, рекомендуємо нотаріусам з’ясовувати у зацікавлених осіб, які звернулися до нотаріуса за встановленням опіки – чи не призначений вже опікун над майном фізичної особи, яка визнана безвісно відсутньою, або особи, зниклої безвісти за особливих обставин та роз’яснювати зміст статті 27 Закону України «Про нотаріат» і правові наслідки приховування відповідної інформації. Про це доцільно зазначати у заяві заінтересованої особи, яка звертається за встановленням опіки.
Адвокат, г. Киев, 26 лет опыта
Общаться в чатеЗ початком повномасштабного вторгнення росії в Україну життя та добробут десятків тисяч людей опинилися під загрозою через дії російських загарбників. Для людей, які втратили зв’язок з близькою людиною, є важливим визначення правового статусу особи, місцезнаходження якої невідомо.
Особа, зникла безвісти — це фізична особа, стосовно якої немає відомостей про її місцеперебування на момент подання заявником заяви про її розшук.
Згідно з частиною третьою статті 43 Цивільного кодексу України (далі ЦК — України) порядок визнання фізичної особи безвісно відсутньою визначений Цивільним процесуальним кодексом України (далі — ЦПК України). До встановлення факту відсутності особи у визначеному законом порядку вважається, що особа здійснює свої права та обов’язки.
Особа, зникла безвісти за особливих обставин — це особа, яка зникла безвісти у зв’язку зі збройним конфліктом, воєнними діями, тимчасовою окупацією частини території України, надзвичайними ситуаціями природного чи техногенного характеру.
Правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, визначається Законом України «Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин» (далі — Закон) та іншими законами України, а також міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.
Зазначимо, що при деякій подібності вказаних понять, визначених національним законодавством України, існують істотні відмінності у відповідних правових статусах. Зокрема, законодавством визначені різні способи їх набуття. Так, фізичну особу може бути визнано безвісно відсутньою лише в судовому порядку. Своєю чергою, особа набуває статусу такої, що зникла безвісти, з моменту внесення про неї відомостей, що містяться у заяві про факт зникнення, до відповідного Реєстру.
Відповідно до частини першої статті 43 ЦК України фізична особа може бути визнана судом безвісно відсутньою, якщо протягом одного року в місці її постійного проживання немає відомостей про місце її перебування. Крім того, частиною другою вказаної статті визначено, що у разі неможливості встановити день одержання останніх відомостей про місце перебування особи початком її безвісної відсутності вважається перше число місяця, що йде за тим, у якому були одержані такі відомості, а в разі неможливості встановити цей місяць — перше січня наступного року.
Згідно з частиною першою статті 4 Закону особа набуває статусу такої, що зникла безвісти за особливих обставин, з моменту внесення про неї відомостей, що містяться у заяві про факт зникнення, до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, у порядку, передбаченому вказаним Законом, та вважається такою, що зникла безвісти за особливих обставин, з моменту подання заявником заяви про факт зникнення особи. Особа вважається зниклою безвісти за особливих обставин до моменту припинення її розшуку у порядку, передбаченому Законом України «Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин».
Надання особі статусу зниклої безвісти за особливих обставин відповідно до цього Закону не позбавляє її родичів або інших осіб права звернення до суду із заявою про визнання такої особи безвісно відсутньою чи оголошення її померлою у порядку, передбаченому законодавством (частина третя статті 4 Закону).
Частиною четвертою статті 4 Закону визначено, якщо особа, зникла безвісти за особливих обставин, була оголошена померлою, але її місцеперебування, місце поховання чи місцезнаходження її останків не було встановлено, проведення розшуку в розумінні цього Закону не припиняється до встановлення її місцеперебування, місця поховання чи місцезнаходження її останків.
Порядок розгляду судом справ про визнання фізичної особи безвісно відсутньою визначений Главою 4 Розділу IV ЦПК України.
Згідно з положеннями статті 305 ЦПК України заява про визнання фізичної особи безвісно відсутньою подається до суду за місцем проживання заявника або за останнім відомим місцем проживання (перебування) фізичної особи, місцеперебування якої невідоме, або за місцезнаходженням її майна.
Стаття 306 ЦПК України встановлює вимоги щодо інформації, яка повинна бути зазначена у заяві про визнання фізичної особи безвісно відсутньою. Так, у заяві повинно бути зазначено: для якої мети необхідно заявникові визнати фізичну особу безвісно відсутньою або оголосити її померлою; обставини, що підтверджують безвісну відсутність фізичної особи, або обставини, що загрожували смертю фізичній особі, яка пропала безвісти, або обставини, що дають підставу припускати її загибель від певного нещасного випадку.
Частиною першою статті 307 ЦПК України визначено, що до початку розгляду справи суд встановлює осіб (родичів, співробітників тощо), які можуть дати свідчення про фізичну особу, місцеперебування якої невідоме, а також запитує відповідні організації за останнім місцем проживання відсутнього (житлово-експлуатаційні організації, органи реєстрації місця проживання осіб або органи місцевого самоврядування) і за останнім місцем роботи про наявність відомостей щодо фізичної особи, місцеперебування якої невідоме.
Одночасно суд вживає заходів через органи опіки та піклування щодо встановлення опіки над майном фізичної особи, місцеперебування якої невідоме, якщо опіку над майном ще не встановлено (частина друга статті 307 ЦПК України). На підставі рішення суду про визнання фізичної особи безвісно відсутньою, відповідно до частини першої вищевказаної статті, нотаріус за останнім місцем її проживання описує належне їй майно та встановлює над ним опіку.
Звертаємо увагу, що положеннями статті 44 ЦК України передбачено порядок встановлення опіки над майном фізичної особи, яка визнана безвісно відсутньою.
Опікун над майном фізичної особи, яка визнана безвісно відсутньою, або особи, зниклої безвісти за особливих обставин, приймає виконання цивільних обов’язків на її користь, погашає за рахунок її майна борги, управляє цим майном в її інтересах (частина третя статті 44 ЦК України).
Згідно з частиною четвертою статті 44 ЦК України за заявою заінтересованої особи опікун над майном фізичної особи, яка визнана безвісно відсутньою, або особи, зниклої безвісти за особливих обставин, надає за рахунок цього майна утримання особам, яких вони за законом зобов’язані утримувати.
Опіка над майном припиняється у разі скасування рішення суду про визнання фізичної особи безвісно відсутньою, а також у разі появи особи, зниклої безвісти за особливих обставин (частина п’ята статті 44 ЦК України).
Слід зауважити, що згідно з частиною третьою статті 26 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» у разі неможливості здійснювати правосуддя судами, які діють на території, на якій введено воєнний стан, законами України може бути змінена територіальна підсудність судових справ, що розглядаються в цих судах, або в установленому законом порядку змінено місцезнаходження судів.
Відповідно до частини сьомої статті 147 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» у разі неможливості здійснення правосуддя судом з об’єктивних причин під час воєнного або надзвичайного стану, у зв’язку зі стихійним лихом, військовими діями, заходами щодо боротьби з тероризмом або іншими надзвичайними обставинами може бути змінено територіальну підсудність судових справ, що розглядаються в такому суді, за рішенням Вищої ради правосуддя, що ухвалюється за поданням Голови Верховного Суду, шляхом її передачі до суду, який найбільш територіально наближений до суду, який не може здійснювати правосуддя, або іншого визначеного суду. У разі неможливості здійснення Вищою радою правосуддя такого повноваження воно здійснюється за розпорядженням Голови Верховного Суду. Відповідне рішення є також підставою для передачі усіх справ, які перебували на розгляді суду, територіальна підсудність якого змінюється.
Адвокат, г. Николаев, 34 года опыта
Общаться в чатеДоброго дня, Анна!
Кошти за оренду за частку чоловіка надходять на рахунок останнього чи на рахунок дружини?
Спадщину дружина зможе оформити тільки після визнання чоловіка померлим у судовому порядку.
Основним нормативним актом, який регулює процедуру визнання особи померлою, є Цивільний кодекс України. Саме в ньому містяться загальні положення щодо обставин і порядку визнання фізичної особи померлою.
Крім того, детальніше процедуру розгляду таких справ регламентує Цивільний процесуальний кодекс України. Цей кодекс визначає підвідомчість справ, порядок подання позову, докази, які необхідно надати, та інші процесуальні питання.
Відсутність відомостей про місце перебування особи протягом тривалого часу.
Якщо український військовий зник безвісти в зоні бойових дій на строк понад 2 роки, або щонайменше на 6 місяців, коли відомі обставини зникнення (брав участь у бойовій задачі та не повернувся), родина може звернутися до суду із заявою про визнання його померлим.
Це можуть бути, наприклад, катастрофи, стихійні лиха, бойові дії тощо.
Для визнання військовослужбовця померлим потрібно звернутися в місцевий загальний суд із заявою про визнання особи померлою.
У заяві потрібно описати обставини, які дають підставу припускати, що військовослужбовець загинув, а також мету для оголошення військовослужбовця померлим. До заяви необхідно надати, відповідно до статті 318 ЦПК:
Позовна заява повинна містити такі відомості:
Під час розгляду справи суд досліджує всі наявні докази, заслуховує пояснення сторін та свідків.
За результатами розгляду справи суд ухвалює рішення, яким може:
Рішення суду про визнання особи померлою набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження.
Визнання особи померлою має ряд правових наслідків, зокрема:
https://legal100.org.ua/vyznannya-znyklogo-bezvist...
Дружина зможе скористатися коштами, які надходять на рахунок чоловіка тільки за умови наявності довіреності, що, на жаль, у даному випадку є неможливим.
Інший варіант - звернення дружини до нотаріуса та встановлення опіки над майном безвісти зниклого чоловіка.
Основним нормативним актом, що регулює встановлення опіки над майном зниклих безвісти, є Цивільний кодекс України, а саме стаття 44.Крім того, Закон України «Про нотаріат» та інші підзаконні акти визначають процедуру дій нотаріуса щодо опису майна та призначення опікуна.
Зацікавлена особа (наприклад, родич зниклого безвісти за особливих обставин) повинна звернутися до нотаріуса за останнім місцем проживання зниклої людини або за місцезнаходженням її майна чи основної його частини, а за відсутності нерухомого майна — за місцезнаходженням основної частини рухомого майна. Якщо місцем проживання фізичної особи, яка визнана безвісно відсутньою, або особи, зниклої безвісти за особливих обставин, є населений пункт, включений до Переліку, нотаріус вживає заходів для встановлення опіки над майном відповідної особи незалежно від місця її проживання — такий виняток нещодавно впроваджений на період дії воєнного стану та протягом 6 місяців з дня його припинення.Підставами для вжиття нотаріусом заходів для встановлення опіки над майном є: заява заінтересованої особи, рішення суду про визнання фізичної особи безвісно відсутньою або наявність відомостей про особу, зниклу безвісти за особливих обставин, у відповідному Єдиному реєстрі.
Нотаріус проводить опис майна зниклої особи, виїхавши на місце знаходження майна (якщо доступ до нього не обмежений заходами безпеки) або на підставі наявних державних реєстрів та документів, що підтверджують право власності зниклої особи, а також щодо майна, доступ до якого неможливий у зв’язку із заходами правового режиму воєнного чи надзвичайного стану.Законом України від 19.12.2024 № 4174-IX були внесені зміни до Закону України «Про банки і банківську діяльність», відповідно до яких нотаріусам для вжиття заходів з метою встановлення опіки над майном зниклої особи надається право розкриття банківської таємниці, а також забезпечується доступ до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин.Опис майна проводить нотаріус за участі не менше ніж двох свідків. В якості свідків не можуть виступати нотаріус, що здійснює опис майна, представники органу опіки і піклування, члени сім’ї та близькі родичі особи, яка визнана безвісно відсутньою або зникла безвісти за особливих обставин. Результатом виконання цієї дії є акт опису майна.
Після опису майна нотаріус видає Свідоцтво про призначення опікуна над майном зниклої особи. Опікуном може бути фізична особа (за письмовою згодою) з числа близьких родичів або членів сім’ї відповідної особи або орган опіки та піклування.Нотаріус роз’яснює особі, якій видає свідоцтво опікуна, зміст статті 44 Цивільного кодексу України та статті 8 Закону України «Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин». Акт опису майна є невід’ємною частиною свідоцтва – він вручається особі разом із свідоцтвом опікуна.
Встановлення опіки над майном зниклої безвісти особи є важливим механізмом захисту її майнових прав та інтересів. Ця процедура дозволяє забезпечити збереження та належне управління майном на час відсутності особи, а також підтримку людей, які перебували на її утриманні. Законодавство України надає чіткий алгоритм дій для призначення опікуна, і діє він виключно в інтересах зниклої особи. В умовах воєнного стану та гуманітарної кризи ця процедура є життєво необхідною для багатьох українських родин.
З повагою, адвокат Айвазян.
Юрист, г. Полтава, 5 лет опыта
Общаться в чатеДоброго вечора, пані Анно!
Якщо чоловік офіційно вважається безвісти зниклим, то його право власності на пай не припиняється і він залишається власником. Поки немає рішення суду про визнання його померлим, спадщина не відкривається і дружина не може оформити землю на себе.
Орендна плата за пай, що належить чоловіку, за договором має перераховуватися саме йому (на його рахунок, зазначений у договорі). Якщо кошти зайдуть на рахунок чоловіка, дружина не матиме права ними користуватися без встановлення опіки над майном чоловіка.
Окрім того, нотаріусу треба надати документи, які підтверджують право заявника стати опікуном відповідного майна, а саме:
Якщо ж мине встановлений законом строк (зазвичай 6 місяців з моменту зникнення на війні) і суд визнає чоловіка померлим, тоді відкривається спадщина.
Після оформлення спадщини (через нотаріуса) дружина вже стане повноправною власницею паю і сама отримуватиме орендну плату.
Якщо ж "залишити все як є" і орендар перерахує гроші на рахунок чоловіка, а дружина якимось чином ними скористається - це формально неправильно, але на практиці часто так і відбувається.
Проблема може виникнути при перевірці чи в майбутньому, коли треба буде оформлювати спадщину. Орендар також може перестати виплачувати кошти, щоб уникнути ризиків (бо не має гарантії, що платить тій особі, якій треба).
Оптимальний варіант зараз - через нотаріуса оформити опіку над майном безвісти зниклого чоловіка.
Це убезпечить і дружину, і орендаря, і дозволить законно отримувати орендну плату.
З повагою, юрист Дерій В.О.!