Задайте питання юристу

952 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Військове право, 13 вересня 2025, питання №141957 340₴

ТЦК звернувся до нацполіціі для складання протоколу

Мій батько ,56 років, водій автобусних перевезень в Польщу, їхавши назад в Україну його затримали на кордоні тому що в нього в резерв + засвітилось що ТЦК та СП звернувся до нацполіціі щоб доставити вас для складання протоколу. Причина: не пройшли ВЛК.
Але йому не було ніяких направлень чи повісток на ВЛК
Що робити? Як вийти з цієї ситуації ?

Відповіді юристів (9)

    Турчин Ярослав Олексійович

    ДОБРОЇ НОЧІ, ІРИНО! ВАШ БАТЬКО БУВ ВИЗНАНИЙ ОБМЕЖЕНО ПРИДАТНИМ ДО ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ РАНІШЕ? ЯКЩО - НІ, ШТРАФ / "Розшук" НЕЗАКОННИЙ. ЯКЩО ТАК _ ТО НА ЖАЛЬ НАВІТЬ НАЯВНІСТЬ БРОНІ / ВІДСТРОЧКИ НЕ ЗВІЛЬНЯЄ ВІД ОБОВ"ЯЗКУ ПРОЙТИ ВЛК. ЦЕЙ ОБОВ"ЯЗОК ВИГАДАЛА ВЕРХОВНА РАДА В 2024 році, ПРИ ЦЬОМУ з 15.02.2025 р. ПРИЙНЯТО БУЛО ЗМІНИ І ПРЯМИЙ ОБОВ"ЯЗОК ПРОЙТИ ВЛК ДО 05.06.2025 р. БЕЗ ПОВІСТКИ ТЦК. ТОБТО КОЖЕН ОБМЕЖЕНО ПРИДАТНИЙ МАВ САМОСТІЙНО ІНІЦІЮВАТИ ПРОХОДЖЕННЯ ВЛК.

    ЄДИНЕ ВИКЛЮЧЕННЯ ІЗ ВИМОГ ЗАКОНУ, ЯКЕ ДАЄ ПРАВО НЕ ПРОХОДИТИ ВЛК - ЦЕ НАЯВНІСТЬ ІНВАЛІДНОСТІ. ТАКІ ОСОБИ МАЮТЬ 100 % ПРАВО НЕ ПРОХОДИТИ ВЛК НАВІТЬ МАЮЧИ ОБМЕЖЕНУ ПРИДАТНІСТЬ.

    На жаль, Україна одна з тих країн, де незнання законів, прийнятих у Києві і нібито доведених до відома народу шляхом публікації в офіційних друкованих газетах (які ніхто з громадян, окрім як кому належить по роботі, - не читає) - не позбавляє відповідальності. Таку норму прописали у статті 68 Конституції України та активно використовується владою усі роки існування України як держави.

    У США, якщо в документі написано занадто дрібним шрифтом попередження, - то порушник звільняється судом від відповідальності за порушення. На жаль, Україна не США і ніколи США не буде. Тому варіантів у Вас у цій ситуації небагато.

    Так, багато штрафів можна скасувати по суду в тому числі якщо є процесуальні порушення. І звісно якщо у людини є відстрочка, а тому ТЦК не дуже зможе мститися за суди. Коли бронь - менше варіантів.

    Якщо ще не складено протокол і постанову, то найпростіший і дешевший варіант - в Резерв+ визнати вину та отримати 50 % знижку на штраф.

    Що ж у такому разі заперечувати, якщо людину забрали в ТЦК?! Хіба що незабезпечення права на визнання вини та знижки на штраф... І то не впевнений, що одеські судді будуть на боці громадян у цій справі.

    І молитися, щоб під соусом штрафу не посадили в "каземати" ТЦК та не мобілізували з порушенням усіх норм законодавства.

    В даному випадку - сплатити штраф буде найпростішим, найдешевшим і найшвидшим варіантом. Але це не позбавляє Вашого батька обов'язку через Резерв+ сформувати заявку на ВЛК і по отриманому з ТЦК електронному направленню його пройти.

    ТЦК може далі знову Вашого батька оголосити в "розшук" через 15 хвилин після сплати штрафу та безмежну кількість разів виписувати Вам штрафи та "розшуки". Тому не затягуйте із заявкою на ВЛК, щоб у разі повторних спроб "розшуків" та порушень у Резерв+ було чим аргументувати їхню незаконність.

    Ще в квітні 2024 року держава вирішила замінити «шило на мило» і так би мовити скасувала статус «обмежено придатний до служби».

    Закон України 21 березня 2024 року № 3621-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист».

    В прикінцевих положеннях цього закону було прописано: «Установити, що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби.» (пункт 2 Розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону № 3621-IX).

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3621-IX#Text

    В той же час, 12 лютого 2025 року Законом України № 4235-IX «Про внесення зміни до пункту 2 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист» були внесені зміни за якими громадяни України віком від 25 до 60 років, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом (крім осіб, визнаних в установленому порядку особами з інвалідністю), з дня набрання чинності цим Законом зобов’язані до 5 червня 2025 року пройти повторний медичний огляд з метою визначення придатності до військової служби. Такі громадяни зобов’язані самостійно звернутися до територіального центру комплектування та соціальної підтримки «…» або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного та резервіста з метою отримання направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду».

    Тобто формально в тлумаченні ТЦК та держави – це означає, що усіх обмежено придатних мають до 05.06.2025 р. перекомісувати на ВЛК і визначити придатність до служби за актуальними критеріями та медичними показаннями, визначеними Розкладом хвороб Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України (наказ Міністерства оброни України від 14.08.2008 р. в редакції від 19.05.2025 р.).

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1109-08#Text

    ОТЖЕ, Виходячи з наведеного – на жаль держава прибрала усі варіанти, щоб без повістки не проходити ВЛК, тим самим підтвердивши, що праві були ми – юристи, а не ТЦК у своїх позиціях щодо обов’язку переобстеження.

    При цьому влада вже не соромиться заявляти, що 99 % «обмежено придатних» були визнані або повністю придатними або придатними до служби в тилу. Придатних до служби в тилу відправляють так само на БЗВП на полігон. А там ніхто не заважає змусити людину і на нуль їхати.

    Тож потрапляння на ВЛК це для більшості – майже 100 % гарантована мобілізація.

    Під час медичного огляду на ВЛК змінюється статусу обмежено придатний на один з наступних:

    • Непридатний (підлягає виключенню з обліку на підставі п. 3 ч. 6 ст. 37 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу»);
    • Придатний до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв’язку, оперативного забезпечення, охорони (придатний до служби тилу) – фактично просто перейменована обмежена придатність, але з уточненням де може служити людина, бо з початком війни в ТЦК та військових частинах перестали розуміти, що таке обмежено придатний і де їм можна служити. Ну і звісно перекомісовка внаслідок зміни критеріїв дає змогу мобілізувати чи не 90 % обмежено придатних, визнавши їх в тій чи іншій мірі придатними.
    • Придатний.

    Тобто фактично станом на зараз із 100 % обмежено придатних, 1 % визнані такими, що підлягають виключенню з обліку, 50 % придатними до тилової служби, 49 % повністю придатними до служби.

    Аналогічні положення були внесені до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 р. № 560 - у редакції після 06.05.2025 р. (далі у тексті - Порядок).

    Так згідно з абзацами 1, 3 пункту 63 Порядку № 560, Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (Центрального управління або регіональних органів СБУ чи відповідного підрозділу розвідувальних органів) із заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, крім тих, що були раніше визнані обмежено придатними або тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров’я на строк від шести до 12 місяців відповідно до висновку військово-лікарської комісії, у разі закінчення строку дії довідки (постанови) військово-лікарської комісії, за винятком тих, які визнані в установленому порядку особами з інвалідністю.

    {Абзац перший пункту 63 в редакції Постанови КМ № 1558 від 31.12.2024; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 519 від 06.05.2025}

    Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом, або були визнані обмежено придатними та не проходили повторний медичний огляд з метою визначення їх придатності до військової служби (за винятком тих, які визнані в установленому порядку особами з інвалідністю), або самостійно виявили бажання пройти медичний огляд.

    {Абзац третій пункту 63 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 91 від 28.01.2025; в редакції Постанови КМ № 519 від 06.05.2025}

    Згідно з абзацом 2 пункту 69 Порядку № 560, Особи, які не проходили медичний огляд, або в яких закінчився строк дії рішення (постанови) про придатність до військової служби, або які були визнані обмежено придатними та не проходили повторний медичний огляд з метою визначення їх придатності до військової служби (за винятком тих, які визнані в установленому порядку особами з інвалідністю) направляються на військово-лікарську комісію.

    {Абзац другий пункту 69 в редакції Постанови КМ № 519 від 06.05.2025}

    Аналогічну вимогу містить і абзац 1 пункту 74 Порядку № 560, Військовозобов’язаним та резервістам, які підлягають призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, в тому числі ті, які були визнані обмежено придатними та не проходили повторний медичний огляд з метою визначення їх придатності до військової служби (за винятком тих, які визнані в установленому порядку особами з інвалідністю), за рішенням керівника районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки видаються направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду, сформовані відповідно до пункту 74-1 цього Порядку.

    {Абзац перший пункту 74 в редакції Постанови КМ № 519 від 06.05.2025}

    ЯК БАЧИМО, і пункт 2 Розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 3621-IX від 21.03.2024 р. у редакції від 15.02.2025 р., так і абзаци 1, 3 пункту 63, абзац 2 пункту 69, абц.1 п. 74 Порядку № 560, право не проходити медичний переогляд на предмет придатності до військової служби ТІЛЬКИ У ВИПАДКУ наявності інвалідності або віком до 25 років. В інших випадках ВСІ військовозобов'язані зі статусом обмеженої придатності, незважаючи на броню та відстрочку, мали пройти ВЛК до 05.06.2025 року.

    Шкода, що Ви не знали про це раніше.

    Як підсумок – Ваш батько формально справді допустив порушення законодавства України, за яке йоу можуть виписати штраф за ст. 210-1 КУпАП (Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію).

    ЩО РОБИТИ ЧАСТКОВО ЗАЛЕЖИТЬ ВІД НАЯВНОСТІ У БАТЬКА БРОНІ / ВІДСТРОЧКИ, НАЯВНОСТІ ІНВАЛІДНОСТІ.

    Якщо немає інвалідності - треба в будь-якому разі невідкладно формувати в Резерв+ заявку на проходження ВЛК. Щоб уникнути майбутніх нових штрафів та "розшуків".

    Також до складання протоколу та постанови можна подати в Резерв+ заяву на визнання вини та знижку про штраф, шляхом видачі в ТЦК постанови про закриття справи (додаток 5).

    Відповідно до пункту 12 Інструкції зі складання територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки протоколів та оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 01 січня 2024 року № 3 (в редакції від 15.08.2025 р.)

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0036-24#Text

    У справі керівник територіального центру комплектування та соціальної підтримки, який її розглядає, відповідно до статті 284 КУпАП виносить одну з таких постанов:

    • про накладення адміністративного стягнення - за формою згідно з додатком 4, а у разі подання особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, заяви про визнання правопорушення - за формою згідно з додатком 6;

    {Абзац другий пункту 12 розділу II в редакції Наказу Міністерства оборони № 514 від 28.07.2025}

    • про закриття справи - за формою згідно з додатком 5, а у разі подання особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, заяви про визнання правопорушення - за формою згідно з додатком 7.

    {Абзац третій пункту 12 розділу II в редакції Наказу Міністерства оборони № 514 від 28.07.2025}

    ЗАЯВУ особа має право подати і безпосередньо в ТЦК. Якщо особі не дали змогу подати таку заяву, можна прямо в постанові або протоколі зазначити, що не забезпечено право на подання заяви про визнання правопорушення.

    Без цього штраф може бути і 17, і 34 тисячі гривень.

    Вибачте.

    З повагою та розумінням, Я.О. Турчин

    Дерій Владислав Олегович

    Вітаю Вас, пані Ірино!

    Скажіть, будь ласка, Ваш батько раніше був визнаний обмежено придатним чи ні? Чи має батько право на відстрочку? Де зараз перебуває батько?

    На жаль, якщо батько мав статус обмежено придатного, то він зобов'язаний був самостійно пройти ВЛК до 5 червня (без повістки) і його мали право оголосити в розшук.

    Якщо при перевірці військово-облікових документів виявилось, що батько порушує правила військового обліку та перебуває у розшуку - працівники поліції, які входять в групу оповіщення мають право його затримати та доставити до наближчого ТЦК.

    Це буде тривати поки ТЦК не знімуть статус про порушення в Резерв+ та не повідомлять Національну поліцію про відсутність підстав для Вашого адміністративного затримання.

    1. Якщо батько хоче зняти розшук швидко, то він може визнати правопорушення та сплатити 8500 грн, для цього потрібно натиснути кнопку про створення заявки в Резерв+. В такому випадку протокол не складається, а розгляд справи відбудеться без особистої присутності батька. Йому дадуть 20 днів для сплати штрафу.
    2. Водночас якщо батько не був визнаний обмежено придатним та не отримува повісток, то розшук безпідставний і його потрібно оскаржувати.

    Стаття 247 КУпАП передбачає, що

    Провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за таких обставин:

    1) відсутність події і складу адміністративного правопорушення;

    7) закінчення на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу.

    Щоб батька не мобілізували він повинен мати право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації з підстав, визначених у статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Ірина Клієнт 5 годин тому

    ні він не був визнаний обмежено придатним, на відскрочку теж не має право

    Його забрали в Тцк мостиськ, львівська рбоасть, мабуть буде там проходити ВЛК, і якщо визнають придатним відправлять на навчання??! Як можна звідти вилізт

    • Дерій Владислав Олегович

      На жаль, дійсно після ВЛК батька можуть направити на навчання.

      До проходження ВЛК батьку потрібно надати ТЦК документи, які підтверджують його право на відстрочку (якщо такі є) або викликати швидку, щоб його доставили до лікарні (якщо в батька є проблеми зі здоров'ям). Бажано заручитися підтримкою місцевого адвоката.

      Якщо батька затримала не поліція, а ТЦК - то зателефонуйте та напишіть заяву в Генеральну прокуратуру, Державне бюро розслідувань, Національну поліцію та повідомляйте про незаконне позбавлення волі/викрадення (стаття 146 ККУ) та перевищення влади чи службових повноважень (стаття 426-1 ККУ).

      Адже затримувати військовозобов'язаних мають ЛИШЕ працівники поліції. При цьому повинен складатися протокол.

      На жаль, якщо батько не має підстав для відстрочки, то його можуть мобілізувати з будь-якого куточка України. Навіть, відмова від ВЛК не допоможе.

      Згідно частини 1 статті 39 ЗУ "Про військовий обов'язок і військову службу"

      На військову службу під час мобілізації призиваються резервісти та військовозобов’язані, які перебувають у запасі і не заброньовані в установленому порядку на період мобілізації, незалежно від місця їх перебування на військовому обліку.

      Крім того, якщо батька мобілізують, але з часом у суді визнаєте мобілізацію незаконною, то його все рівно не звільнять з військової служби.

      Адже є сумнозвісне рішення Верховного Суду, який виніс рішення, з якого випливає, що встановлення факту грубого порушення ТЦК процедури мобілізації не призводить до звільнення незаконно мобілізованого з військової служби (постанова у справі №160/2592/23 від 5 лютого 2025 року).

      У справі було встановлено протиправні дії ТЦК щодо призову, оскільки не було проведено медичного обстеження ВЛК стану здоров`я позивача.

      Суди першої та апеляційної інстанцій позов проти ТЦК задовольнили. Вони зазначили, що належним відновленням порушених прав позивача є відновлення становища особи, яке існувало до такого порушення прав, а тому необхідно зобов`язати військову частину прийняти рішення про звільнення позивача з військової служби.

      Однак Верховний Суд, серед іншого, зазначив, що таке порушення не є підставою для звільнення позивача з військової служби відповідно до статті 26 Закону «Про військовий обов`язок і військову службу», адже вона визначає виключний перелік таких підстав.

      Втім, Дніпропетровський окружний адмінсуд у справі №160/33452/24 висловив незгоду з позицією Верховного Суду і заявив, що «...дотримується позиції, що протиправні дії не можуть спричиняти правомірних наслідків, а обов`язок доведення придатності особи до військової служби лежить на суб`єкті владних повноважень. Інший підхід суперечив би принципам, які відрізняють суди адміністративної юрисдикції від інших видів юрисдикцій», зазначив суд першої інстанції.

      Крім того, Дніпропетровський окружний адмінсуд висловив цікаву думку про те, що відсутність у статті 26 Закону «Про військовий обов`язок і військову службу» такої підстави для звільнення з військової служби як непроходження позивачем медичного огляду під час його призову є виключно свідченням того, що законодавець при написанні зазначеної норми виключав можливість проходження військової служби особою, яка є непридатною до служби або не пройшла медичний огляд.

      В іншій справі 560/8465/24 йдеться про те, що ТЦК не лише не видав і не надав військовозобов’язаному оповіщення про його виклик і призов, а й здійснив призов без складання будь-яких документів та, відповідно, без надання позивачу жодного документу щодо його військового обліку та призову. У постанові від 16 квітня 2025 року по цій справі Сьомий апеляційний адміністративний суд визнав дії ТЦК щодо призову протиправними. Втім, зі служби звільнити такого мобілізованого неможливо, зокрема, з огляду на позицію Верховного Суду щодо наслідків незаконної мобілізації.

    • Турчин Ярослав Олексійович

      Якщо особа не була обмежено придатною, то оголошення особи в розшук за непроходження ВЛК - неправомірне, адже такого обов"язку без отримання повістки - немає.

      Скоріш за все це чергова шахрайська схема за якою будь-кого, зупинивши одразу оголошують в розшук, щоб бусифікувати і швидко мобілізувати.

      На жаль в Україні триває загальна мобілізація, а тому кожна особа у віці від 25 до 60 років без броні або відстрочки не може вільно пересуватися автошляхами і навіть за місцем проживання. Очевидно, що якщо раніше щастило - тепер гайки закручують ще більше, бо дехто пообіцяв будь-якою ціною наловити формальний склад армії, не дивлячись на те, яким чином буде сформоване таке військо, його рівень підготовки та боєздатність.

      Були на жаль люди, які потрапляючи в ТЦК потім не могли звідти вийти. І не завжди навіть оформлюють документи офіційно. Людина просто зникає. В Резерв+ ще на обліку, а по факту вже у військо їде. Особливо, якщо людина хоч колись служила, то і без БЗВП. А далі кожен для себе сам вирішує як діяти. Хтось користується ситуацією та здібностями і тікає з ТЦК, хтось потім йде в СЗЧ. Думаєте чому в країні за останні 8 місяців майже 200 тися СЗЧшників?! А от через таку мобілізацію.

      Складно щось радити. Законних методів вирішення в країні не існує в подібних ситуаціях. Прокуратурам, ДБР, поліції, суддям і іншим функціонерам держави на це плювати. Ніхто не реагує. Бо вони або самі обслуговують мобілізацію, або самі не хочуть бути звільнені та мобілізовані, або вирішували через ТЦК за те щоб їх не чіпати питання для "своїх".

      Повторюсь. Людина не може без відстрочки в Україні вільно пересуватися. Тож кожен такий виїзд - ризик бути мобілізованим.

      Вибачте, але такі реалії.

      Щиро бажаю Вашому батьку вибратися з ТЦК не мобілізованим без його бажання!

    • Айвазян Юрій Климентійович

      Якщо у Вашого батька немає відстрочки, то і виїхати йому буде доволі складно. Я би порадив Вам уважно ознайомитись з усіма, передбаченими законом підставами для виїзду. Зробити це можна у постанові КМУ від 27 січня 1995 р. № 57 "Про затвердження Правил перетинання державного кордону громадянами України".

      Ось посилання на неї: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/57-95-п#Text

      • Ірина Клієнт 4 години тому

        він виїжджав по системі «Шлях» як водій, він так весь час їздив , алк цей раз чомусь резерв+ його подав у розшук через не проходження ВЛК, про яке він не знав

        • Айвазян Юрій Климентійович

          Ну, в такому випадку батьку треба постаратися просто знятися з розшуку. Алгоритм дій у кілька варантів я прописав Вам у першій відповіді. Як тільки батько зніметься з розшуку, проблем з виїздом за системою "Шлях" в ноього більше не буде.

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Ірина!

    Як би там не було, а з відміткою "порушення правил військового обліку" в Резерві+, тобто з тим, що називається загальним терміном "розшук" батька за кордон не випустять. Це однозначно.

    Це ще йому повезло, що, очевидно, на момент спроби перетину батьком кордону поруч не було поліцейського патруля. Якщо би був, то батька доставили у найближчий ТЦК, провели б ВЛК, й тоді ризик його мобілізації дорівнював би майже 100%! Це без огляду на його вік.

    Ви питаєте: Що робити? Як вийти з цієї ситуації ?

    Тут просте проходження ВЛК не допоможе. Більш того за певних умов воно дуже і дуже ризиковане. Батьку треба обов'язково зняти в Резерві+ згадану мною відмітку. Як раз тут є особливий алгоритм дій та кілька варіантів досягнення такої мети:

    Для початку батьку потрібно звернутись до ТЦК письмово із запитом (самостійно або за допомогою адвоката) та з'ясувати причину подання у розшук. Тим більше, що Ви зтверджуєте, що батько ніяких повісток не отримував, тобто вкапзана в Резерві підстава - непроходження ВЛК за повісткою - не відповідає дійсності. Тільки після того можна буде рухатись далі.

    ВАРІНТ ПЕРШИЙ - визнати правопорушення та сплатити штраф у сумі 8500 грн. Зараз ТЦК надають таку опцію.

    Стаття 279-9 КУпАП. Розгляд справ про адміністративні правопорушення, пов’язані з порушенням призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку та порушенням законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, у випадках, якщо особа не оспорює допущене порушення, згодна на притягнення її до адміністративної відповідальності за її відсутності та подала про це відповідну заяву:

    "У разі вчинення в особливий період адміністративних правопорушень, передбачених статтями 210 і 210-1 цього Кодексу, але не пізніше дня розгляду справи про таке адміністративне правопорушення, особа може звернутися до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, уповноваженого Головою Служби зовнішньої розвідки України підрозділу Служби зовнішньої розвідки України, в якому вона перебуває на обліку, із заявою, в якій особа зазначає, що не оспорює допущене порушення та згодна на притягнення її до адміністративної відповідальності за її відсутності. Зазначена заява подається особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, особисто в письмовій формі або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста.

    Керівник територіального центру комплектування та соціальної підтримки, начальник Служби мобілізації та територіальної оборони, регіонального органу Служби безпеки України, посадова особа уповноваженого Головою Служби зовнішньої розвідки України підрозділу Служби зовнішньої розвідки України протягом трьох днів після отримання такої заяви зобов’язані перевірити викладені у ній фактичні дані про визнання особою правопорушення та надання нею згоди на притягнення її до адміністративної відповідальності за її відсутності і з дотриманням вимог статей 247, 280, 283 цього Кодексу винести постанову по справі, у тому числі без участі особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.

    У постанові про накладення адміністративного стягнення керівник територіального центру комплектування та соціальної підтримки, начальник Служби мобілізації та територіальної оборони, регіонального органу Служби безпеки України, посадова особа уповноваженого Головою Служби зовнішньої розвідки України підрозділу Служби зовнішньої розвідки України визначають розмір штрафу на рівні мінімального розміру штрафу, передбаченого санкцією статті (частиною статті) цього Кодексу за вчинення такого правопорушення.

    У разі якщо особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, подала зазначену у цій статті заяву через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста, копія постанови по справі може бути направлена їй засобами електронного зв’язку на адресу електронної пошти, зазначену в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, або в її електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста".

    Проте, оплата штрафу через Резерв+ не завжди спрацьовує з наступних причин:

    1. Незважаючи на те, що визнання правопорушення та сплата штрафу означає неможливість складання протоколу, а саме із цією метою військовозобов'язаного й повинні доставити в ТЦК, розшук все одно залишається.

    2. У більшості чоловіків після сплати штрафу за неявку по повістці дійсно зникає запис про порушення правил ВО, проте, майже одразу з'являється запис вже про інше правопорушення.

    3. Вдеяких випадках просто не надходить постанова про притягнення до адміністративної відповідальності, в якій зазначені реквізити для сплати штрафу.

    В цілому, оплата штрафу без проблем та подальше зняття з розшуку, більш гарантовані для військовозобов'язаних, які, наприклад, мають оформлену відстрочку.

    ВАРІАНТ ДРУГИЙ - передбачає подання заяви до ТЦК, тобто можна спробувати звернутися зі скаргою до ОТЦК. В деяких випадках такий алгоритм працює, і на відміну від судового забирає менше часу.

    Цілком очевидно, що посадовими особами РТЦК та СП не складались ані протокол, ані постанова про адміністративне правопорушення на підставі яких передбачено внесення відомостей про притягнення до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів (пункт 20-1 статті 7 Закону України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів»).

    Як також, відповідно до статті 38 КУпАП адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210 - 1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

    Отже, згідно статті 247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю у зв’язку із закінченням на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу.

    Оскільки провадження по справі не може бути розпочате, то відсутня й підстава щодо доставлення Вас до РТЦК та СП для складання протоколу про адміністративне правопорушення у відповідності із статтею 259 КУпАП.

    Отже, у цьому варіанті необхідно подати заяву до ТЦК із проханням видалити дані з Реєстру щодо порушення Вами правил ВО та відкликання звернення з НПУ.

    Нарешкті, ВАРІАНТ ТРЕТІЙ - якщо ТЦК відмовить, звернутися до адміністративного суду із позовною заявою та зобов’язати ТЦК видалити дані про порушення правил ВО з Реєстру. Станом на зараз вже є цілком позитивна судова практика за такими позовами.

    Щоправда із судовим варіантом вирішення батькового питання є проблема часу: це мінімум два-три місяці у суді першої інстанції без урахування апеляційної скарги з Вашого боку (якщо рішення не на Вашу користь) або ж з боку ТЦК (якщо рішення на Вашу користь). У разі подання апеляційної скарги додавайте ще два місяці.

    Відповідно до статті 193 КАСУ. Строки розгляду адміністративної справи:

    "1. Суд має розпочати розгляд справи по суті не пізніше ніж через шістдесят днів з дня відкриття провадження у справі, а у випадку продовження строку підготовчого провадження - не пізніше наступного дня з дня закінчення такого строку.

    2. Суд розглядає справу по суті протягом тридцяти днів з дня початку розгляду справи по суті.

    3. Провадження у справі на стадії її розгляду по суті зупиняється тільки з підстав, встановлених пунктами 1-6 частини першої та пунктами 1-3 частини другої статті 236 цього Кодексу".

    Тож, як бачите, знятися з розшуку цілком реально, але складність вирішення цього питання та необхідний для того час залежать від того, наскільки поблажливо поставиться ТЦК до Вашого батька при знятті з обліку. В крайньому випадку крапку може поставити суд, але це забере певний час.

    Що стосується добровільного проходження ВЛК, то я би радив це робити лише за умови, якщо у батька є відстрочка.

    З повагою, адвокат Айвазян.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Нове у блогах Юристи.UA

Офіційний блог Юрісти.UA 217 0 10 серп. 2025
Офіційний блог Юрісти.UA 233 0 10 серп. 2025
Поради юристів 440 0 10 серп. 2025
Поради юристів 279 0 10 серп. 2025