Задайте питання юристу

955 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Трудове право, 11 жовтня 2025, питання №142895 1400₴

Звільнення у зв'язку з анулюванням допуску

Адміністрація підприємства загрожує анулювати допуск до особливих робіт та звільнити у зв'язку з порушенням статті 65 ЗУ про використання ЯЕ - "подавати про себе достовірні відомості, які у встановленому порядку визнано необхідними для отримання допуску до роботи, та давати письмову згоду на проведення перевірки цих відомостей" - я не надав один із номерів телефону.

Відповіді юристів (29)

    Богун Сергій Павлович

    Доброго дня.

    Згідно законодавства:

    Особи, які бажають виконувати роботи з ядерними матеріалами або на ядерних установках і об'єктах, призначених для поводження з радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання, повинні:

    подавати про себе достовірні відомості, які у встановленому порядку визнано необхідними для отримання допуску до роботи, та давати письмову згоду на проведення перевірки цих відомостей.

    Я не вбачаю у Вашому випадку підстави для звільнення.

    У разі звільнення - матимете можливість оскаржити таке рішення в суді.

    Також можете звернутися в інспекцію з контролю за дотриманням законодавства про працю.

    Корнійчук Євген
    Корнійчук Євген 24 дні тому

    Юрист, м. Київ, 10 років досвіду

    Спілкуватися у чаті

    Доброго дня. У цій ситуації дії адміністрації підприємства не виглядають повністю обґрунтованими з юридичної точки зору.

    Стаття 65 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» дійсно покладає на працівників обов’язок надавати достовірні відомості, необхідні для отримання допуску до роботи, і надавати письмову згоду на перевірку цих відомостей. Однак відсутність одного з номерів телефону не може вважатися суттєвим порушенням, якщо інша інформація була подана правдиво і повно, а сам недолік не вплинув на безпеку, доступ чи кваліфікаційні вимоги працівника.

    Анулювання допуску чи звільнення є крайнім заходом, який може застосовуватися лише за наявності доведеного факту подання недостовірних даних, що мають значення для безпеки чи допуску до особливих робіт. Якщо ж йдеться лише про технічну неточність — ненадання додаткового контактного номера, — це не створює правових підстав для анулювання допуску.

    Рекомендується письмово пояснити адміністрації обставини ситуації, надати відсутні дані та попросити розглянути це як ненавмисну помилку, а не порушення вимог законодавства. У разі подальшого тиску чи спроби звільнення варто звернутися до профспілки або Держпраці.

    приблизний текст для надання письмового пояснення.

    визнаю, що з мого боку було ненавмисне порушення — я не вказав один із своїх номерів телефону. Це не мало на меті приховати інформацію чи спотворити дані, а сталося через неуважність. Зі свого боку я готовий усунути це порушення, надати повну та достовірну інформацію, а також сприяти проведенню будь-яких перевірок, необхідних для відновлення довіри та підтвердження мого професійного права на виконання особливих робіт.

    Сподіваюся на розуміння з боку адміністрації та врахування того, що порушення мало технічний характер і не несло жодної загрози безпеці чи інтересам підприємства.

    • Олекій Клієнт 24 дні тому

      Дякую. Спробую зробити так

    • Олекій Клієнт 24 дні тому

      Якщо мене все ж таки звільнять, чи є змів з такого приводу звертатися до суду? Причина ж дріб'язкова.

      • Корнійчук Євген
        Корнійчук Євген 24 дні тому

        Юрист, м. Київ, 10 років досвіду

        Спілкуватися у чаті

        Так звісно, у разі не законного звільнення, отримайте наказ про звільнення і ви зможете оскаржити його у судовому порядку.

        потрібно буде подати позовну заяву до суду протягом одного місяця з дня отримання наказу про звільнення.

    Олекій Клієнт 24 дні тому

    Дякую.

    "Я не вбачаю у Вашому випадку підстави для звільнення." - Чому? Формально ж я не надав достовірних відомостей, як того вимагає закон.

    "Також можете звернутися в інспекцію з контролю за дотриманням законодавства про працю." - Яким чином?

    • Богун Сергій Павлович

      Ви написали написали, що не надали один з номерів телефону. Я не вважаю що це недостовірні відомості. Неповні - так, в недостовірні - ні

    • Богун Сергій Павлович

      В суді можна боротися.

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня, Олексію!

    Яким чином підприємство дізналося про наявність ще одного номеру телефону? Чи була перевірка СБУ?

    Якщо на підприємство надійшов лист від Управління Служби безпеки України про негативний висновок за результатами спеціальної перевірки стосовно надання допуску до особливих робіт, то на жаль, Вам можуть анулювати допуск до особливих робіт та звільнити.

    Проте, якщо Ви просто не вказали номер телефону, який у Вас був, але Ви ним вже давно не користувались то проблем не повинно бути (головне надати обгрунтоване пояснення) і в разі чого Ви можете оскаржити звільнення у судовому порядку, але якщо є Негативний висновок від СБУ, то з оскарженням можуть бути проблеми.

    Наприклад, можете ознайомитись з рішенням суду https://reyestr.court.gov.ua/Review/111634662, де чоловік намагався поновитись на роботі, але йому відмовили, адже СБУ виявило в нього номер телефону, за яким він упродовж 2018-2022 років підтримував постійні особисті стосунки із громадянкою рф. При цьому, під час заповнення анкети, фізичної особи яка оформлюється на допуск до виконання особливих робіт, зазначених вище відомостей вказано не було. З урахуванням вимог п.27 Постанови КМУ від 25.12.1997 року № 1471, вимог ст. ст. 65, 66 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку», управління Служби безпеки України повідомлено генерального директора ядерного підприємство про виникнення обставин для анулювання допуску до особливих робіт.

    Тому, у Вашій ситуації потрібно розбиратись більш детально.

    Відповідно до п.9 ч.1 ст. 36 КЗпП підставами припинення трудового договору є підстави, передбачені іншими законами.

    Такі підстави передбачені, зокрема, ст. 66 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» відповідно до якої проводиться звільнення працівника, якому анулюється раніше наданий допуск до роботи на об`єктах, призначених для поводження з радіоактивними відходами.

    Відповідно до ст.64 Закон України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку», допуск осіб до роботи на ядерних установках з ядерними матеріалами і об`єктах, призначених для поводження з радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання, надає керівник підприємства, установи, організації за наявності позитивних висновків спеціальної перевірки всіх відомостей, що подають про себе особи, які бажають виконувати роботи на ядерних установках з ядерними матеріалами і об`єктах, призначених для поводження з радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання, відповідно до вимог цього Закону. Спеціальну перевірку виконують, на підставі відповідного запиту державні органи, які здійснюють оперативно-розшукову діяльність згідно з законодавством. Порядок проведення спеціальної перевірки встановлює Кабінет Міністрів України.

    Відповідно до ст. 65 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» особи, які бажають виконувати роботи з ядерними матеріалами або на ядерних установках і об`єктах, призначених для поводження з радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання, повинні подавати про себе достовірні відомості, які у встановленому порядку визнано необхідними для отримання допуску до роботи, та давати письмову згоду на проведення перевірки цих відомостей.

    Статтею 66 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» встановлено, що допуск до роботи не може бути надано або раніше наданий допуск анулюється, якщо особа:

    1) не виконує вимог статті 65 цього Закону;

    2) має судимість, яка визнана у встановленому порядку несумісною з зайняттям відповідної посади;

    3) перебуває під слідством;

    4) була звільнена з попереднього місця роботи за порушення трудової дисципліни;

    5) була офіційно попереджена про недопустимість погроз вчинення кримінального правопорушення;

    6) бере участь у протиправній діяльності органів іноземних держав та іноземних організацій.

    У разі, коли особа отримала допуск до роботи, але згодом виникли обставини, за якими цей допуск не надається, існуючий допуск анулюється посадовою особою, яка його надавала. Звільнення осіб, яким допуск анулюється, здійснюється без попередньої згоди виборного органу первинної профспілкової організації (профспілкового представника).

    Рішення про відмову в наданні допуску до роботи або про його анулювання адміністрація підприємства, установи, організації приймає після співбесіди з особою, щодо якої воно приймається, з зазначенням підстав прийняття такого рішення та з письмовим повідомленням цієї особи. Це рішення може бути оскаржено в судовому порядку у встановлений термін.

    Порядок проведення спеціальної перевірки для надання фізичним особам допуску до виконання особливих робіт на ядерних установках з ядерними матеріалами, радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1997 року № 1471, регулює відносини між фізичними і юридичними особами та державними органами, які відповідно до своїх повноважень забезпечують проведення спеціальної перевірки (далі Порядок).

    Центральне управління СБУ або підпорядкований йому регіональний орган проводить спеціальну перевірку в межах своєї компетенції, а також залучає у разі потреби до її проведення інші державні органи - п.23 Порядку.

    Відповідно до п. 25, п. 26 Порядку у разі надання негативного висновку за результатами спеціальної перевірки підприємство може повторно надіслати запит щодо проведення перевірки за умови усунення або зміни обставин, на підставі яких прийнято рішення про відмову в наданні допуску, а також обґрунтованого подання. Такий запит надсилається не раніше ніж через шість місяців з дня надходження негативного висновку за результатами спеціальної перевірки; відповідальність за повноту, достовірність та обґрунтованість висновку за результатами спеціальної перевірки несе Центральне управління СБУ або підпорядкований йому регіональний орган.

    Пунктом 27 Порядку встановлено, що Центральне управління СБУ або підпорядкований йому регіональний орган повідомляє керівника підприємства про виникнення визначених ст.66 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» обставин, на підставі яких анулюється допуск фізичній особі, а також про відсутність таких обставин. Порядок надіслання повідомлення визначається згідно з планами взаємодії у разі виникнення злочинних посягань.

    Рішення про анулювання допуску приймає керівник підприємства на підставі службової записки, складеної спеціально призначеною посадовою особою, про що видається наказ та інформується Центральне управління СБУ або підпорядкований йому регіональний орган. У обліковій картці робиться запис «Допуск анульовано», який засвідчується підписом спеціально призначеної посадової особи та скріплюється печаткою із зазначенням дати і номера наказу. Матеріали, що стосуються анулювання допуску, зберігаються протягом п`яти років, після чого знищуються в установленому порядку.

    Керівник підприємства приймає рішення про анулювання допуску після проведення співбесіди з фізичною особою. Фізичній особі у п`ятиденний строк підприємством надсилається у письмовій формі повідомлення про рішення щодо анулювання допуску.

    Звільнення фізичної особи з роботи, допуск якої анульовано, здійснюється згідно з трудовим законодавством.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Маю надію, що Ви зможете благополучно вийти з даної ситуції! Успіхів!

    Олекій Клієнт 24 дні тому

    "Якщо на підприємство надійшов лист від Управління Служби безпеки України про негативний висновок за результатами спеціальної перевірки стосовно надання допуску до особливих робіт, то на жаль, Вам можуть анулювати допуск до особливих робіт та звільнити."

    Керівництво підприємства припускає, що такий лист прийде, оскільки з боку СБУ було усне попередження.

    • Корнійчук Євген
      Корнійчук Євген 24 дні тому

      Юрист, м. Київ, 10 років досвіду

      Спілкуватися у чаті

      Чи забоа'язало СБУ надати письмові пояснення? Якщо ні яких вимог, про надання різних відомостей органами СБУ не висувалося, то ні якої перевірки не буде.

      Якщо буде перевірка, надавши логічне пояснення, ви зможете уникнути відповідальності.

    • Дерій Владислав Олегович

      Олексію, поки такого листа немає - повідомте керівництво про те, що зв'язків з громадянами РФ у Вас немає, а щодо номеру телефону, то Ви ним давно не користувались або користувались, але випадково про нього не повідомили.

      Поки листа від СБУ немає - Вас не звільнять, але якщо надійде негативний висновок після перевірки СБУ, то на жаль, можуть анулювати допуск та звільнити.

      В будь-якому випадку Ви маєте право на звернення до суду, але шанси виграти справу 50 на 50.

      • Олекій Клієнт 24 дні тому

        Зрозумів. Дякую.

        • Дерій Владислав Олегович

          Завжди радий допомогти, Олексію!

          В доповнення хочу повідомити як все відбувається на практиці:

          1. Спочатку на підприємство повинен надійти лист-повідомлення від Управління Служби безпеки України про отримання даних щодо порушення законодавства у сфері використання ядерної енергії та радіаційної безпеки. Зверніть увагу, це не попередження по телефону!

          2. В подальшому з Вами на території підприємства повинні проведсти співбесіду та повідомити зміст лист-повідомлення від Управління Служби безпеки України.

          3. Співбесіда повинна бути оформлена протоколом у якому Ви повинні надати пояснення про те, що не спілкуєтесь з іноземцями та не кристуєтесь або забули про номер телефону.

          4. Якщо директор піде Вам на зустріч, то Ви залишитесь на роботі, в протилежному випадку буде видано наказ «Про анулювання допуску до особливих робіт» та наказ про звільнення в зв`язку з анулюванням допуску до особливих робіт на ядерній установці та з ядерними матеріалами, за п.9 ст.36 КЗпП України, на підставі ст. 66 Закону України від 08.02.1995 №39/95-ВР «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку».

          5. Ви маєте право оскаржити висновок СБУ та наказ про звільнення у судовому порядку.

    • Богун Сергій Павлович

      Звільнення має відповідати законодавству.

      Навіть з листом СБУ.

      В вашому випадку є лише усне попередження.

      Можливо його і не було. А вас просто хочуть звільнити.

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Олексію!

    Я ще не зтикався з такою проблемою, і тут, звичайно, треба детально і серйозно розбиратися із викладеними Вами обставинами (бажано з відповідними документами), перш ніж давати Вам предметну і повну консультацію).

    Поки що надаю Вам всі правові інструменти та посилання на норми закону, необхідні для вирішення Вашого питання.

    Як зазначено в статті 64 ЗУ "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" в редакції 01.01.25 року зазначено:

    "Допуск осіб до роботи на ядерних установках з ядерними матеріалами і об'єктах, призначених для поводження з радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання, надає керівник підприємства, установи, організації за наявності позитивних висновків спеціальної перевірки всіх відомостей, що подають про себе особи, які бажають виконувати роботи на ядерних установках з ядерними матеріалами і об'єктах, призначених для поводження з радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання, відповідно до вимог цього Закону.

    Спеціальну перевірку виконують на підставі відповідного запиту державні органи, які здійснюють оперативно-розшукову діяльність згідно з законодавством.".

    Дійсно, як Ви і пишете у питанні, згідно статті 65 того ж закону:

    "Особи, які бажають виконувати роботи з ядерними матеріалами або на ядерних установках і об'єктах, призначених для поводження з радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання, повинні:

    подавати про себе достовірні відомості, які у встановленому порядку визнано необхідними для отримання допуску до роботи, та давати письмову згоду на проведення перевірки цих відомостей;

    не брати участі в діяльності об'єднань громадян, яка не підлягає легалізації відповідно до законодавства або заборонена у встановленому порядку.

    Особи, які виконують роботи з ядерними матеріалами або на ядерних установках і об'єктах, призначених для поводження з радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання, зобов'язані:

    виконувати у встановленому порядку вимоги обмеження допуску до ядерних матеріалів та ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами;

    повідомляти посадових осіб, які надали їм дозвіл на допуск до роботи, про виникнення обставин, за яких цей допуск не надається.".

    Відмова у наданні допуску та його ануллюванні врегульована статтею 66 Закону:

    "Допуск до роботи не може бути надано або раніше наданий допуск анулюється, якщо особа:

    не виконує вимог статті 65 цього Закону;

    має судимість, яка визнана у встановленому порядку несумісною з зайняттям відповідної посади;

    перебуває під слідством;

    була звільнена з попереднього місця роботи за порушення трудової дисципліни;

    була офіційно попереджена про недопустимість погроз вчинення кримінального правопорушення;

    бере участь у протиправній діяльності органів іноземних держав та іноземних організацій.

    У разі, коли особа отримала допуск до роботи, але згодом виникли обставини, за якими цей допуск не надається, існуючий допуск анулюється посадовою особою, яка його надавала. Звільнення осіб, яким допуск анулюється, здійснюється без попередньої згоди виборного органу первинної профспілкової організації (профспілкового представника).

    Рішення про відмову в наданні допуску до роботи або про його анулювання адміністрація підприємства, установи, організації приймає після співбесіди з особою, щодо якої воно приймається, з зазначенням підстав прийняття такого рішення та з письмовим повідомленням цієї особи. Це рішення може бути оскаржено в судовому порядку у встановлений термін.".

    Відповідно до до пункту 27 Постанови КМУ від 25 грудня 1997 р. N 1471 "Про затвердження Порядку проведення спеціальної перевірки для надання фізичним особам допуску до виконання особливих робіт на ядерних установках, з ядерними матеріалами, радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання " поорядок анулювання допуску такий:

    "Центральне управління СБУ або підпорядкований йому регіональний орган повідомляє керівника підприємства про виникнення визначених статтею 66 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" ( 39/95 ВР ) обставин, на підставі яких анулюється допуск фізичній особі, а також про відсутність таких обставин. Порядок надіслання повідомлення визначається згідно з планами взаємодії у разі виникнення злочинних посягань.

    Рішення про анулювання допуску приймає керівник підприємства на підставі службової записки, складеної спеціально призначеною посадовою особою, про що видається наказ та інформується Центральне управління СБУ або підпорядкований йому регіональний орган. У обліковій картці робиться запис "Допуск анульовано", який засвідчується підписом спеціально призначеної посадової особи із зазначенням дати і номера наказу. Матеріали, що стосуються анулювання допуску, зберігаються протягом п'яти років, після чого знищуються в установленому порядку. { Абзац другий пункту 27 іззмінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 273 ( 273-2019-п ) від03.04.2019 }

    Керівник підприємства приймає рішення про анулювання допуску після проведення співбесіди з фізичною особою. Фізичній особі у п'ятиденний строк підприємством надсилається у письмовій формі повідомлення про рішення щодо анулювання допуску.

    Звільнення фізичної особи з роботи, допуск якої анульовано, здійснюється згідно з трудовим законодавством.".

    Також досі діє Наказ Міністерства енергетіки України від 13.08.2021 № 181 "Про затвердження Порядку організації в Міненерго проведення спеціальної перевірки для надання допуску до виконання особливих робіт на ядерних установках, з ядерними матеріалами, радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання".

    Згідно пункту 7.1. цього Наказу:

    "Анулювання наданого раніше допуску до виконання особливих робіт, здійснюється відповідно до пункту 27 (див. згадану вище Постанолву КМУ) Порядку проведення спеціальної перевірки".

    У пункті 8 Наказу передбачено переоформлення допуску:

    "8.1. Переоформлення допуску до особливих робіт здійснюється в установленому порядку, передбаченому для його надання, із внесенням відповідного запису в облікову картку (нова облікова картка у цьому випадку не заводиться).

    8.2. У разі зміни відомостей про фізичну особу (прізвища, імені, по батькові, місця реєстрації іноземців та/або осіб без громадянства) переоформлення допуску не здійснюється. В обліковій картці, на підставі наданих документів, здійснюються відповідні виправлення, що засвідчуються підписом спеціально призначеної посадової особи і скріплюється печаткою.

    8.3. Інші питання переоформлення допуску до виконання особливих робіт вирішуються відповідно до пунктів 30 - 32 Порядку проведення спеціальної перевірки".

    Отже, підсумовуючи наведені норми законодавства щодо анулювання допуску до робіт на ЯУ хочу сказати таке:

    У мене є великі сумніви, чи можна вважати ненадання інформації лише про один телефон достатньою піставою для анулювання допуску, але це моя особиста думка. Нажаль практика вирішення подібних питань навряд чи відома більшості юристів, оскільки саме питання є дуже специфічним.

    Втім, хотів би зауважити, що в будь якому випадку Ви зможете оскаржити це рішення в судовому порядку, але це вже зовсім інша історія.

    Можливо також - у вигляді певного компромісу - запропонувати керівництву переоформлення допуску, прол що я пишу вище.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    • Олекій Клієнт 24 дні тому

      "Можливо також - у вигляді певного компромісу - запропонувати керівництву переоформлення допуску, прол що я пишу вище."

      Я пропонував це. Директор не має такого бажання. Він хоче звільнити, тому що боїться за свою репутацію.

      • Айвазян Юрій Климентійович

        Зрозумів, але поки що я не вбачаю підстав для звільнення, якщо відсутній відповідний висновок СБУ:

        "Центральне управління СБУ або підпорядкований йому регіональний орган повідомляє керівника підприємства про виникнення визначених статтею 66 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" обставин, на підставі яких анулюється допуск фізичній особі, а також про відсутність таких обставин. Порядок надіслання повідомлення визначається згідно з планами взаємодії у разі виникнення злочинних посягань."

    Олекій Клієнт 24 дні тому

    "Втім, хотів би зауважити, що в будь якому випадку Ви зможете оскаржити це рішеннря в судовому порядку, але це вже зовсім інша історія."

    Зрозумів. Дякую

    • Айвазян Юрій Климентійович

      Прошу! Радий бути корисним! Ще раз повторюю, питання складне, бо воно пов'язане з СБУ, але небезнадійне. Я, наприклад, вважаю, що такі серьйозні речі, як анулювання допуску, не повинні відбуватися агульно, оскільки це по суті своїй позбовляє Вас роботи й наступним короком може стати звільнення. Тому поборотися є за що. Проте, повторюсь: треба вивчати документи, які Вам були надані з приводу анулювання допуску (якщо їх немає, то їх можна затребувати), аби дійти висновку щодо законності дій керівника підприємства.

      • Олекій Клієнт 24 дні тому

        "Проте, повторюсь: треба вивчати документи, які Вам були надані з приводу анулювання допуску (якщо їх немає, то їх можна затребувати)" - Немає таких документів. Лише усні заяви.

        • Айвазян Юрій Климентійович

          Усні заяви не є підставою ані для анулювання Вам допуску, ані для звільнення, оскільки відповідна процедура передбачає певний порядок.

          Ви взагалі користувалися номером телефону, про який йде мова?

          • Олекій Клієнт 24 дні тому

            "Ви взагалі користувалися номером телефону, про який йде мова?"

            Використовував як точку доступу в інтернет

            • Айвазян Юрій Климентійович

              У такому випадку, другий номер, по-суті, це щось на кшалт роутера. Тож, цілком логічно, що Вам навіть не спало на думку, що Ви повинні вказати даний номер телефону.

    Брильов Андрій Юрійович

    Вітаю.

    Відомості про себе - це перш за все особисті данні (ініціали, місце проживання, тощо). Телефон також входить до їх переліку. Але ніде в чинному законодавстві не вказано, що в анкетних даних повинні бути зазначені неодмінно усі номери. Адже оскільки поки що в Україні не обмежено продаж SIM-карт, людина має право їх мати декілька на законих підставах.

    Тому раджу прямо поставити питання перед адміністрацією, чим обгрунтовано їх вимоги з посиланням на чинне заеонодавство.

    У випадку ж можливого звільнення, у Вас є право звернутися до суду на підставі ст. 232 КЗпП України. При цьому термін позовної давності становить 1 місяць (ст. 233 Кодексу) з моменту отримання копії наказу про звільнення. В позовній заяві разом з вимогою по поновлення на роботі дозоволено заявити додаткові вимоги про стягнення грошової компенсацію за вимушеиий прогул та заваданої моральної шкоди. За подання позову судовий збір не справляється (п.1 ч.1 ст. 5 Закону України "Про судовий збір").

    З повагою,

    Андрій Брильов.

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    Про затвердження форм документів, необхідних для проведення спеціальної перевірки з метою отримання допуску до виконання особливих робіт

    Наказ Державного комітету ядерного регулювання Українивід 29 грудня 2009 року N 181

    Зареєстровано в Міністерстві юстиції України28 січня 2010 р. за N 98/17393

    https://ips.ligazakon.net/document/RE17393?an=397

    ВИ ПОРУШИЛИ ВИМОГУ П.31 АНКЕТИ ДЛЯ СПЕЦІАЛЬНОЇ ПЕРЕВІРКИ:

    "31. Зазначте всі Ваші номери контактних телефонів (робочий, домашній, мобільний тощо), а також Ваші адреси електронних, поштових скриньок, профілі в соціальних мережах

    ___"

    ---

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку

    Стаття 65. Обов'язки осіб, щодо яких проводиться спеціальна перевірка

    Особи, які бажають виконувати роботи з ядерними матеріалами або на ядерних установках і об'єктах, призначених для поводження з радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання, повинні:

    подавати про себе достовірні відомості, які у встановленому порядку визнано необхідними для отримання допуску до роботи, та давати письмову згоду на проведення перевірки цих відомостей;

    не брати участі в діяльності об'єднань громадян, яка не підлягає легалізації відповідно до законодавства або заборонена у встановленому порядку.

    Особи, які виконують роботи з ядерними матеріалами або на ядерних установках і об'єктах, призначених для поводження з радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання, зобов'язані:

    виконувати у встановленому порядку вимоги обмеження допуску до ядерних матеріалів та ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами;

    повідомляти посадових осіб, які надали їм дозвіл на допуск до роботи, про виникнення обставин, за яких цей допуск не надається.

    ---

    ЗАТВЕРДЖЕНОпостановою Кабінету Міністрів Українивід 25 грудня 1997 р. N 1471(в редакції постанови Кабінету Міністрів Українивід 15 березня 2006 р. N 284)

    ПОРЯДОКпроведення спеціальної перевірки для надання фізичним особам допуску до виконання особливих робіт на ядерних установках, з ядерними матеріалами, радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання

    https://ips.ligazakon.net/document/kp971471?an=14

    13. Для проведення спеціальної перевірки необхідно заповнити за встановленою Держатомрегулювання формою перелік посад працівників, анкету, облікову картку, картку перевірки, картку результатів перевірки, лист ознайомлення, журнал реєстрації облікових карток.

    27. Центральне управління СБУ або підпорядкований йому регіональний орган повідомляє керівника підприємства про виникнення визначених статтею 66 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" обставин, на підставі яких анулюється допуск фізичній особі, а також про відсутність таких обставин. Порядок надіслання повідомлення визначається згідно з планами взаємодії у разі виникнення злочинних посягань.

    Рішення про анулювання допуску приймає керівник підприємства на підставі службової записки, складеної спеціально призначеною посадовою особою, про що видається наказ та інформується Центральне управління СБУ або підпорядкований йому регіональний орган.У обліковій картці робиться запис "Допуск анульовано", який засвідчується підписом спеціально призначеної посадової особи із зазначенням дати і номера наказу. Матеріали, що стосуються анулювання допуску, зберігаються протягом п'яти років, після чого знищуються в установленому порядку.

    Керівник підприємства приймає рішення про анулювання допуску після проведення співбесіди з фізичною особою. Фізичній особі у п'ятиденний строк підприємством надсилається у письмовій формі повідомлення про рішення щодо анулювання допуску.

    Звільнення фізичної особи з роботи, допуск якої анульовано, здійснюється згідно з трудовим законодавством.

    ОТЖЕ, ЯКЩО ДОПУСК АНУЛЬОВАНО, ВАС МАЮТЬ ПРАВО ЗВІЛЬНИТИ .

    Згідно із ст. 40 КЗпП трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані власником або уповноваженим ним органом у разі відмови у наданні допуску до державної таємниці або скасування допуску до державної таємниці, якщо виконання покладених на нього обов’язків вимагає доступу до державної таємниці.

    ЯКУ ІНФОРМАЦІЮ ВІДНОСНО ВАС НАДАЛА СБУ ЗНАЄ ТІЛЬКІ КЕРІВНИК ПІДПРИЄМСТВА.

    ТАКОЖ, ТРЕБА РОЗУМІТИ, ЩО ВИКЛАДЕНО В СЛУЖБОВІЙ ЗАПИСЦІ, СКЛАДЕНОЮ ВІДНОСНО ВАС СПЕЦІАЛЬНО ПРИЗНАЧЕНОЮ ПОСАДОВОЮ ОСОБОЮ.

    ЯКЩО ВИ ВВАЖАЄТЕ ЩО ВАШІ ПРАВА ПОРУШЕНІ ЗВЕРТАЙТЕСЬ ДО СУДУ ЗА ЗАХИСТОМ СВОЇХ ПРАВ.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    На мій погляд, це питання радше не про порушення закону, а про внутрішню дисципліну підприємства та формальний підхід адміністрації. Відсутність одного з номерів телефону не є істотним порушенням ст. 65 Закону «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку», адже ця норма спрямована на забезпечення достовірності відомостей, які впливають на безпеку, доступ до державної таємниці або технологічні процеси, а не на побутові контакти.

    Фактично, адміністрація може трактувати неповне подання даних як «недостовірність» лише тоді, якщо доведе, що це унеможливило перевірку чи створило ризик для безпеки. Але навіть у такому випадку - анулювання допуску не є автоматичним, воно потребує окремої службової перевірки або рішення уповноваженого органу.

    Я б радив подати службове пояснення, у якому спокійно зазначити, що відсутній номер не є умисним приховуванням інформації, а всі інші дані - правдиві та повні. Це продемонструє добросовісність і позбавить адміністрацію формальних підстав для дисциплінарних дій. Якщо ж загрози продовжаться - доцільно письмово звернутися до профспілки або Держпраці, адже звільнення на такій підставі не відповідатиме критеріям реального порушення трудової дисципліни.

    З повагою! Щасти Вам!

    Братченко Віра Юріївна

    Доброго дня, Олексію!

    Основними принципами державної політики у сфері використання ядерної енергії та радіаційного захисту є: пріоритет захисту людини та навколишнього природного середовища від впливу іонізуючого випромінювання; забезпечення безпеки під час використання ядерної енергії та інше.

    Згідно статті 64 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" допуск осіб до роботи на ядерних установках з ядерними матеріалами і об'єктах, призначених для поводження з радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання, надає керівник підприємства, установи, організації за наявності позитивних висновків спеціальної перевірки всіх відомостей, що подають про себе особи, які бажають виконувати роботи на ядерних установках з ядерними матеріалами і об'єктах, призначених для поводження з радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання, відповідно до вимог цього Закону.

    Спеціальну перевірку виконують на підставі відповідного запиту державні органи, які здійснюють оперативно-розшукову діяльність згідно з законодавством.

    Порядок проведення спеціальної перевірки встановлює Кабінет Міністрів України.

    Згідно статті 65 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" особи, які бажають виконувати роботи з ядерними матеріалами або на ядерних установках і об'єктах, призначених для поводження з радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання, повинні:

    подавати про себе достовірні відомості, які у встановленому порядку визнано необхідними для отримання допуску до роботи, та давати письмову згоду на проведення перевірки цих відомостей;

    не брати участі в діяльності об'єднань громадян, яка не підлягає легалізації відповідно до законодавства або заборонена у встановленому порядку.

    Особи, які виконують роботи з ядерними матеріалами або на ядерних установках і об'єктах, призначених для поводження з радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання, зобов'язані:

    виконувати у встановленому порядку вимоги обмеження допуску до ядерних матеріалів та ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами;

    повідомляти посадових осіб, які надали їм дозвіл на допуск до роботи, про виникнення обставин, за яких цей допуск не надається.

    Згідно статті 66 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" допуск до роботи не може бути надано або раніше наданий допуск анулюється, якщо особа:

    не виконує вимог статті 65 цього Закону;

    має судимість, яка визнана у встановленому порядку несумісною з зайняттям відповідної посади;

    перебуває під слідством;

    була звільнена з попереднього місця роботи за порушення трудової дисципліни;

    була офіційно попереджена про недопустимість погроз вчинення кримінального правопорушення;

    бере участь у протиправній діяльності органів іноземних держав та іноземних організацій.

    У разі, коли особа отримала допуск до роботи, але згодом виникли обставини, за якими цей допуск не надається, існуючий допуск анулюється посадовою особою, яка його надавала. Звільнення осіб, яким допуск анулюється, здійснюється без попередньої згоди виборного органу первинної профспілкової організації (профспілкового представника).

    Рішення про відмову в наданні допуску до роботи або про його анулювання адміністрація підприємства, установи, організації приймає після співбесіди з особою, щодо якої воно приймається, з зазначенням підстав прийняття такого рішення та з письмовим повідомленням цієї особи. Це рішення може бути оскаржено в судовому порядку у встановлений термін.

    У відповідності до статті 81 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" порушення законодавства у сфері використання ядерної енергії персоналом та посадовими особами ядерної установки, об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, джерел іонізуючого випромінювання, персоналом і посадовими особами підприємств, установ і організацій, які здійснюють будь-яку іншу діяльність у сфері використання ядерної енергії, і громадянами тягне за собою дисциплінарну, цивільну (крім цивільної відповідальності за ядерну шкоду), адміністративну та кримінальну відповідальність згідно з законом.

    Правопорушеннями у сфері використання ядерної енергії є:

    порушення норм та правил з ядерної та радіаційної безпеки;

    недотримання вимог щодо розміщення ядерних установок, джерел іонізуючого випромінювання;

    проведення робіт на ядерній установці, джерелі іонізуючого випромінювання, а також поводження з ядерними матеріалами та джерелами іонізуючого випромінювання без наявності дозволу;

    невиконання умов дозволів органів державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки;

    невиконання приписів органів державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки;

    надання дозволів та приписів посадовими особами органів державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки з порушенням встановленого порядку;

    поставка, монтаж та введення в експлуатацію несправного обладнання ядерних установок, джерел іонізуючого випромінювання;

    прийняття в експлуатацію ядерних установок, джерел іонізуючого випромінювання без будівництва та введення в дію всіх передбачених проектом цих комплексів об'єктів;

    прийняття в експлуатацію ядерних установок, джерел іонізуючого випромінювання без реалізації заходів щодо забезпечення захисту персоналу цих установок, населення прилеглих районів та навколишнього природного середовища;

    створення перешкод у виконанні посадовими особами органів державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки своїх функцій;

    невиконання службових обов'язків у критичних ситуаціях, що призвело або могло призвести до людських жертв чи радіоактивного забруднення навколишнього природного середовища;

    самовільне залишення ядерних установок, джерел іонізуючого випромінювання оперативним персоналом чергової зміни;

    допуск до роботи на ядерній установці, джерелі іонізуючого випромінювання персоналу, який не пройшов відповідної підготовки чи не має документа, що засвідчує його кваліфікацію, осіб молодше 18 років, а також тих, які мають медичні протипоказання;

    допуск до роботи з ядерними матеріалами та на ядерних установках і об'єктах, призначених для поводження з радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання, осіб, які не пройшли спеціальної перевірки;

    насильницькі дії, які перешкоджають оперативному персоналу та посадовим особам виконувати службові обов'язки;

    пряме чи опосередковане примушування посадовими особами оперативного персоналу до порушення регламенту та інструкцій з експлуатації ядерної установки, джерела іонізуючого випромінювання;

    ухилення від виконання своїх обов'язків згідно з діючим планом захисту населення та персоналу на випадок аварії;

    направлення посадовою особою підлеглих в радіаційно небезпечні зони без їх згоди і без інформування про можливі рівні опромінювання, а також з порушенням передбачених для цих умов норм, правил та інструкцій;

    необґрунтована відмова від надання інформації або надання недостовірної інформації, несвоєчасне надання або приховування інформації, а також необґрунтоване віднесення інформації, зазначеної у частині першій статті 10 цього Закону, до категорії відомостей з обмеженим допуском;

    приховування факту про виникнення аварії на ядерній установці, джерелі іонізуючого випромінювання або несвоєчасне інформування про це органів державної влади та самоврядування;

    приховування та перекручення інформації про аварію або інших даних, які впливають на оцінку безпеки;

    приховування інформації про стан радіоактивного забруднення навколишнього природного середовища, а також надання умисно неправдивої інформації про стан радіаційної обстановки;

    необґрунтований або умисний викид радіоактивних речовин в атмосферу, водне середовище та надра в кількостях, що перевищують гранично допустимі рівні;

    крадіжка, незаконне придбання, зберігання, передача, продаж, використання або руйнування ядерних матеріалів, джерел іонізуючого випромінювання, приховування інформації про підготовку або здійснення таких дій;

    дії, що призвели або могли призвести до ядерної шкоди;

    вимога здійснити певні дії або утриматись від них, поєднана із загрозою використання ядерних матеріалів чи джерел іонізуючого випромінювання;

    порушення встановленого порядку ядерного експорту та імпорту;

    залучення до господарського обігу з метою використання та споживання населенням продукції, що зазнала опромінення, або виробництво та реалізація продукції, яка містить радіоактивні речовини понад встановлену норму;

    порушення вимог щодо забезпечення фізичного захисту ядерних матеріалів, джерел іонізуючого випромінювання, ядерної установки та радіоактивних відходів;

    участь у проведенні на території ядерної установки, об'єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, несанкціонованих громадських заходів;

    організація несанкціонованих мітингів та інших заходів поза територією ядерної установки, об'єкта, призначеного для поводження з радіоактивними відходами, якщо ці заходи спричинили або могли спричинити перешкоди у доставці до них людей, вантажів, пожежної або іншої спеціальної техніки, а також якщо сталися або могли статися порушення дієздатності систем життєзабезпечення установки, об'єкта.

    Відповідальність за інші правопорушення у сфері використання ядерної енергії встановлюється законом.

    Нижче наведено основні принципи забезпечення фізичної ядерної безпеки: посилання на матеріали https://chnpp.gov.ua/ua/bezpeka.

    МАГАТЕ з метою надання державам-членам допомоги у встановленні і забезпеченні функціонування та стійкості ефективного режиму фізичної ядерної безпеки започаткувало серію публікацій з фізичної ядерної безпеки.Однією з публікацій цієї серії є документ № 7 Nuclear security culture (Культура фізичної ядерної безпеки). Цей документ наводить визначення поняття «Nuclear security» (Фізична ядерна безпека) — попередження, виявлення та реагування на факти крадіжки, диверсії, несанкціонованого доступу, незаконного переміщення та інші зловмисні акти щодо ядерних та інших радіоактивних матеріалів і пов'язаних з ними установок. Необхідно зауважити, що поняття «Фізична ядерна безпека» включає в себе поняття «Фізичний захист», виходячи з його тлумачення з урахуванням завдань та основоположних принципів фізичного захисту Поправки до Конвенції про фізичний захист ядерних матеріалів.

    У цьому документі поняття Nuclear security culture (Культура фізичної ядерної безпеки) визначається як «комплекс характеристик, поглядів і рис поведінки індивідуумів, організацій та установ, що слугують для підтримки та зміцнення фізичної ядерної безпеки».В офіційному перекладі МАГАТЕ на російську мову поняття «Nuclear security culture» звучить як «Культура физической ядерной безопасности».Терміну «Nuclear security culture» в українському законодавстві відповідає термін — Культура захищеності.

    «Культура захищеності — характеристика діяльності організацій та пове¬дінки окремих осіб, яка свідчить, що захищеності ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання приділяється увага з урахуванням значущості такої захищеності для забезпечення ядерної та радіаційної безпеки та вимагає від експлуатуючих організацій забезпечення належного рівня культури захищеності на всіх етапах життєвого циклу ядерної установки».

    (Закон України «Про фізичний захист ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання», стаття 1).

    Завданням культури захищеності є зменшення ризику вчинення несанкціонованих дій щодо ядерних та інших радіоактивних матеріалів та пов'язаних з ними установок.

    Культура захищеності на ядерних установках нерозривно пов'язана з культурою безпеки.«Культура безпеки — набір характеристик і особливостей діяльності організації і поведінки окремих осіб, який встановлює, що проблемам безпеки використання ядерної енергії як таким, що мають вищий пріоритет, приділяється увага, визначена їх значущістю».

    (Загальні вимоги до системи управління діяльністю у сфері використання ядерної енергії, затверджені наказом Держатомрегулювання України від 19.12.2011 р. N190, пункт 1.4).

    Культура захищеності та культура безпеки мають спільне завдання — зменшення ризиків, які стосуються радіоактивних матеріалів і пов'язаних з ними установок, хоча між ними і є відмінності.

    Однією з характеристик культури безпеки є відкритість, прозорість і наявність діалогу в цій сфері між організаціями та особами, що забезпечують технічну ядерну безпеку, а культура захищеності вимагає від будь-якої організації та особи негайно реагувати на будь-яку несанкціоновану дію щодо ядерних матеріалів та пов'язаних з ними установок, забезпечувати захист інформації, яка стосується фізичного захисту. Ефективна культура безпеки досягається шляхом:• усвідомлення кожним працівником у сфері використання ядерної енергії важливості забезпечення безпеки;• забезпечення високої компетентності та професіоналізму персоналу;• визнання високого пріоритету безпеки керівниками;• визнання загальних цілей безпеки будь-якою особою з персоналу;• формування внутрішньої позиції кожної особи з персоналу щодо цілей і завдань з безпеки;• забезпечення керівниками контролю за всіма видами діяльності, пов'язаними із забезпеченням безпеки, та своєчасного реагування на критику.

    Метою ядерної безпеки є запобігання аваріям на ядерних установках, в першу чергу аваріям, які призводять до розплавлення активної зони реактора (АЕС Три-Майл-Айленд — 2 блок, березень 1979 року, Чорнобильська АЕС — 4 блок, квітень 1986 року та Фукусіма-1-1,2,3 блоки, березень 2011 року).Довгий час вважалося, що в світі немає таких сил, які б пішли на вчинення злочину щодо ядерної установки, наслідки якого були б порівняними з наслідками аварій на Чорнобильській АЕС або АЕС Фукусіма-1.Терористичні акти вчинені терористами-смертниками Аль-Каїди 11 вересня 2001 року щодо будівель всесвітнього торгового центру в Нью-Йорку та будівлі Міністерства оборони США у Вашингтоні показали, що в світі такі сили є.Завдання протистояти таким силам покладається на фізичну ядерну без¬пеку складовою частиною якої є фізичний захист.

    До загроз, яким має протистояти фізичний захист відносяться терористи, диверсанти, інші злочинці, які набувають і використовують в злочинних цілях:• ядерні матеріали для створення імпровізованого ядерного пристрою;• ядерні матеріали та інші радіоактивні матеріали для подальшого перепродажу;• джерела іонізуючого випромінювання для створення радіологічного розсіючого пристрою («брудної» бомби).

    Традиційно фізичний захист забезпечує захищеність ядерних матеріалів і пов'язаних з ними установок, а також ядерних матеріалів під час перевезення.

    Фізична ядерна безпека охоплює більш широке коло завдань і поширюється на всю країну, наприклад виявлення контрабанди радіоактивних матеріалів на кордоні, виявлення радіоактивних матеріалів, що перебувають в незаконному обігу.Розвиток ядерних технологій закономірно призвів до збільшення кількості об'єктів сфери використання ядерної енергії. Кількість ядерних установок та інших об'єктів використання ядерної енергії постійно зростає. Здійснення диверсії щодо таких об'єктів є привабливим для терористів, враховуючи вплив потенційних радіологічних наслідків диверсії на населення та навколишнє природне середовище.

    Приклад 1.У грудні 1994 року поліцією міста Праги (Чеська Республіка) було затримано автомобіль з трьома підозрілими особами. В результаті обшуку автомобіля було знайдено два контейнера з невідомою речовиною загальною масою 2,7 кг. Як виявилося, цією речовиною був високозбагачений уран (87,7%). Слідством було встановлено наступне. У березні 1994 року мешканець м. Обнінськ (Російська Федерація) отримав від одного з членів місцевого злочинного угрупування, якому цей чоловік був винен велику суму грошей, невелику капсулу зі зразком урану. Знаходячись під примусом, чоловік мусив знайти покупців для більш великої кількості такого урану. Він відвіз зразок на територію Білорусії, де зустрівся з двома чеськими бізнесменами (один з них у минулому був вченим-ядерником), які виявили зацікавленість у придбанні ядерного матеріалу. У подальшому контрабандний уран був доставлений залізницею з Москви до Праги. Слідство також з'ясувало, що ядерний матеріал був викрадений з Фізико-енергетичного інституту, що знаходиться в м. Обнінську. Окремі зразки такого ж урану пізніше були знайдені у іншому місці на території Чехії, а також у Німеччині. За словами затриманого мешканця м. Обнінськ, «продавці» його запевняли, що у разі необхідності вони були б в змозі забезпечити поставку майже тонни високозбагаченого урану.Терористи та інші злочинці крім крадіжки ядерних матеріалів можуть вчинити диверсію щодо ядерної установки та ядерних матеріалів або використати ядерну установку з терористичною метою.

    Приклад 2.У листопаді 1994 року на Ігналінській АЕС у Литві мала місце загроза вибуху реактора типу РБМК. Члени місцевого злочинного угрупування, вимагаючи від уряду країни звільнити свого керівника, засудженого до смертної кари, погрожували у разі відмови підірвати ядерний реактор. Пошуки на АЕС вибухового пристрою результатів не дали, але замість цього було виявлено збої у роботі системи управління реактором АЕС. Оперативне слідство з'ясувало, що підкуплений злочинцями програміст станції вніс зміни до програми управління одного з реакторів, внаслідок чого змінилися параметри швидкості вводу уранових стержнів в активну зону, що могло призвести до втрати контролю над ядерною реакцією. Спроба була попереджена оперативним персоналом.

    Успішне протистояння загрозам ядерній установці та ядерним матеріалам здійснюється перш за все людьми, які працюють в уряді, в організаціях та на установках, до посадових обов'язків яких відноситься здійснення заходів з фізичної ядерної безпеки (фізичного захисту).Ефективність виконання цими особами заходів з фізичного захисту в значній мірі залежить від рівня культури захищеності, притаманної цим особам.

    Держава встановлює політику забезпечення фізичного захисту, розподіляє та координує обов'язки щодо забезпечення фізичного захисту, встановлює правову основу в сфері фізичного захисту.Організації є відповідальними за стан забезпечення фізичного захисту на ядерних установках, які знаходяться в їх підпорядкуванні. Організації формують та доводять до відома персоналу та населення політику в сфері фізичного захисту, забезпечують навчання персоналу фізичного захисту, зокрема з культури захищеності, здійснюють діяльність відповідно до наданих їм дозволів та ліцензій.

    Керівники організацій:• забезпечують усвідомлення персоналом наявності загрози ядерним матеріалам та пов'язаним з ними установками й важливості фізичного захисту;• встановлюють систему мотивації персоналу за виконання завдань і вимог фізичного захисту;• формують, впроваджують та підтримують культуру захищеності у персоналу, здійснюють заходи з впровадження кращого передового досвіду як вітчизняного, так і зарубіжного;• своєю поведінкою та діями формують у персоналу думку про визнання ними пріоритету культури захищеності;• здійснюють самооцінку стану культури захищеності в організації та оцінюють рівень культури захищеності їм притаманної.

    Носієм культури захищеності в організації є її персонал. Персонал впливає на стан культури захищеності в організації шляхом:• дотримання Кодексу професійної етики;• дотримання процедур з фізичного захисту;• уміння працювати в колективі;• реагування на порушення окремими особами вимог фізичного захисту;• усвідомлення впливу на стан фізичного захисту конкретних доручень, які дає йому керівництво.

    Розвинена культура захищеності в організації характеризується:• усвідомленням керівниками та іншим персоналом реальності існуючих загроз ядерним та іншим радіоактивним матеріалам та пов'язаним з ними установкам, які знаходяться в їх підпорядкуванні та експлуатації;• усвідомленням керівниками та іншим персоналом важливості фізичного захисту;• усвідомленням кожною особою з персоналу своєї ролі в забезпеченні фізичного захисту ядерних матеріалів та ядерної установки;• наявністю у персоналу внутрішньої потреби виконувати свої обов'язки в суворій відповідності до вимог фізичного захисту та реагувати на порушення вимог фізичного захисту іншими особами.

    У зв`язку зі складною ситуацією в державі та необхідністю зменшення загрози безпечній роботі ВП АЕС, т. в. о. президента ДП «НАЕК «Енергоатом» видано розпорядження № 01-145-р від 02 березня 2022 року «Про посилення захисту та безпеки АЕС». Цим розпорядженням генеральних директорів зобов`язано при виявлені нелояльних до України працівників, або осіб, що деморалізують персонал, схиляють до колаборації з російським загарбником, сіють паніку, здійснюють націлену антиукраїнську пропаганду та інші дії, спрямуванням або результатом яких може бути послаблення захисту та безпеки АЕС, негайно забороняти таким особам доступ до робочих місць шляхом вилучення службової переписки, а їх самих та інформацію про них передавати до підрозділів СБУ. На виконання вказаного розпорядження генеральним директором видано вказівку № 15 від 04 березня 2022 року «Про посилення захисту АЕС».

    У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2402-ІХ, в Україні введений воєнний стан з 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. В подальшому строк дії воєнного стану продовжено до 19 лютого 2023 року.

    Згідно ст.1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

    У ст.8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» зазначено, що в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такі заходи правового режиму воєнного стану, зокрема, встановлювати (посилювати) охорону об`єктів державного значення, об`єктів державного значення національної транспортної системи України та об`єктів, що забезпечують життєдіяльність населення, і вводити особливий режим їх роботи. Порядок встановлення (посилення) охорони таких об`єктів та їх перелік, що із введенням воєнного стану підлягають охороні, а також порядок особливого режиму їх роботи.

    Відповідно до Загальних положень безпеки атомних станцій, затверджених наказом Державного комітету ядерного регулювання України від 19 листопада 2007 р. N 162, відповідальність щодо забезпечення безпеки атомної станції визначається законодавством України. Експлуатуюча організація (ліцензіат) несе всю повноту відповідальності за радіаційний захист та безпеку ядерної установки незалежно від діяльності та відповідальності постачальників і органів державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки відповідно до статті 32 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку».

    Згідно п. 2.1 Правил фізичного захисту ядерних установок та ядерних матеріалів, затверджених наказом Державного комітету ядерного регулювання України від 04 серпня 2006 року N 116, експлуатуюча організація, ліцензіат визначає, створює та забезпечує функціонування системи фізичного захисту.

    Пункт 2.2. Правил передбачає, що система фізичного захисту має забезпечити: своєчасне виявлення правопорушника; затримку правопорушника; адекватне реагування.

    Експлуатуюча організація, ліцензіат забезпечує оптимальне поєднання організаційно-правових та інженерно-технічних заходів з фізичного захисту.

    Організаційно-правові заходи з фізичного захисту включають: організацію спеціальної перевірки осіб, які мають бути допущені до особливих робіт, відповідно до чинного законодавства; забезпечення захисту інформації з обмеженим доступом; проведення оцінки ризиків радіаційних наслідків на випадок вчинення диверсії та крадіжки ядерного матеріалу; забезпечення охорони; проведення оцінки вразливості і так далі (п.2.9)

    У статті 35 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» визначено, що персонал, це працівники підприємства, установи, організації, які виконують роботи, пов`язані з експлуатацією ядерних установок, об`єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, інших джерел іонізуючого випромінювання.

    Персонал зобов`язаний суворо дотримуватись норм, правил і стандартів з безпеки, а також не вчиняти будь-яких самочинних дій, які можуть призвести до ситуацій, що порушують вимоги цього Закону.

    Згідно вказаного розпорядження генеральних директорів зобов`язано при виявлені нелояльних до України працівників, або осіб, що деморалізують персонал, схиляють до колаборації з російським загарбником, сіють паніку, здійснюють націлену антиукраїнську пропаганду та інші дії, спрямуванням або результатом яких може бути послаблення захисту та безпеки АЕС, негайно забороняти таким особам доступ до робочих місць шляхом вилучення службової переписки, а їх самих та інформацію про них передавати до підрозділів СБУ.

    Відповідно до статті 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.

    Однією із гарантій забезпечення права громадян на працю є передбачений у статті 5-1 КЗпП України правовий захист від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи.

    Правові підстави відсторонення працівника від роботи власником або уповноваженим органом визначені статтею 46 КЗпП України.

    Відповідно до ст. 46 КЗпП України, відсторонення працівників від роботи власником або уповноваженим ним органом допускається у разі: появи на роботі в нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного сп`яніння; відмови або ухилення від обов`язкових медичних оглядів, навчання, інструктажу і перевірки знань з охорони праці та протипожежної охорони; в інших випадках, передбачених законодавством. Отже, вказана норма передбачає можливість відсторонення працівника від роботи і в інших, прямо не передбачених у ній, випадках, за умови встановлення таких випадків законодавством.

    Відсторонення працівника від роботи слід розуміти як один із передбачених законодавством випадків призупинення трудових правовідносин, яке полягає в тимчасовому увільненні працівника від обов`язку виконувати роботу за укладеним трудовим договором і тимчасовому увільненні роботодавця від обов`язку забезпечувати працівника роботою або створювати умови для її виконання.

    Тимчасове увільнення працівника від виконання його трудових обов`язків в порядку відсторонення від роботи на умовах та з підстав, встановлених законодавством, по суті не є дисциплінарним стягненням, а є особливим запобіжним заходом, який застосовується у виняткових випадках і має на меті запобігання негативним наслідкам.

    Призупинення трудових відносин в такому випадку не тягне за собою обов`язкове припинення самих трудових відносин. На період усунення від роботи за працівником зберігається його робоче місце.

    Оскільки під час відсторонення працівник тимчасово увільняється від виконання своїх трудових обов`язків та не може виконувати роботу, то за загальним правилом такому працівникові заробітна плата в період відсторонення не виплачується, якщо інше не встановлено законодавством.

    Враховуючи вищезазначене, з метою попередження диверсій в умовах воєнного стану на території України та забезпечення фізичної ядерної безпеки підприємства наявні підстави для відсторонення працівника від роботи власником або уповноваженим ним органом у відповідності до ст. 46 КЗпП України, як привентивних захід, та звільнення після проведення співбесіди за наявності відповідних підстав для припинення трудових відносин з ініціативи роботодавця.

    Середницький Євгеній Вікторович

    Добрий день. У цій ситуації дії адміністрації підприємства виглядають занадто формальними і не повністю обгрунтованими з точки зору чинного законодавства України. Стаття 65 ЗУ «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» дійсно зобов’язує працівників подавати достовірні відомості, необхідні для отримання допуску до виконання особливих робіт, а також надавати письмову згоду на перевірку цих даних. Але якщо мова йде про достовірність інформації, яка може впливати на безпеку, захист державної таємниці або технологічні процеси, а не про побутові дрібниці. Тому відсутність одного з номерів телефону не може вважатися істотним порушенням цієї норми, якщо всі інші дані були надані правдиво, а сама неточність не створювала ризику для безпеки чи перевірки.

    Зазначу, що анулювання допуску чи звільнення це крайній захід, який може бути застосований лише тоді, коли доведено факт подання недостовірних відомостей, що мають реальне значення для виконання робіт підвищеної небезпеки. Якщо ж ідеться лише про технічну помилку, коли працівник не вказав старий номер яким давно не користується, то така ситуація не може бути підставою для анулювання допуску. У такому випадку достатньо надати письмове пояснення, де зазначити, що невказання номера сталося ненавмисно і не мало на меті приховати будь-які відомості. Важливо підкреслити, що працівник готовий надати актуальні контактні дані та сприяти перевірці, щоб відновити довіру та підтвердити свою добросовісність.

    З практичної точки зору, порядок анулювання допуску передбачає певну процедуру. Спочатку на підприємство має надійти офіційне повідомлення від Служби безпеки України з результатами спеціальної перевірки. Після цього з працівником повинна бути проведена співбесіда, зміст якої оформлюється протоколом. Саме під час цієї співбесіди особа має можливість надати письмові пояснення, у яких зазначити, що не користується певним номером або забула його вказати. І лише після такої процедури керівник підприємства може приймати рішення про анулювання допуску. Тобто це не може бути зроблено «автоматично» чи без участі працівника. Такі питання не повинні вирішуватись просто бо анулювання допуску фактично означає втрату роботи, а отже, має бути юридично обґрунтованим. Якщо адміністрація підприємства отримала від СБУ негативний висновок, то потрібно уважно перевірити, на яких саме підставах він був складений. Закон передбачає, що у випадку усунення обставин, які призвели до відмови у наданні або анулюванні допуску, підприємство має право повторно звернутися до СБУ з проханням про проведення нової перевірки не раніше ніж через шість місяців. Це важливо, оскільки іноді негативні висновки можуть бути наслідком технічних або неперевірених даних.

    Я також хочу наголосити, що відповідно до статті 66 ЗУ «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку», анулювання допуску допускається лише у випадках, коли особа не виконує вимоги статті 65 цього Закону, має судимість, перебуває під слідством, звільнялася за порушення дисципліни, отримала офіційне попередження про загрозу вчинення злочину або бере участь у протиправній діяльності іноземних держав. Жоден із цих пунктів не охоплює ситуацію, коли людина просто не вказала один зі старих номерів телефону.

    Якщо адміністрація підприємства все ж наполягає на анулюванні допуску, працівник має право вимагати копію службової записки, листа від СБУ та наказу про анулювання. Якщо цих документів не надано, то дії керівництва можуть бути оскаржені до Держпраці або безпосередньо у суді. Звільнення за пунктом 9 частини 1 статті 36 Кодексу законів про працю можливе лише тоді, коли анулювання допуску здійснено на законних підставах. Якщо ж підстави формальні або недоведені, працівник має всі шанси поновитися на роботі. У випадку незаконного звільнення я раджу отримати копію наказу і звернутися до суду з позовом про поновлення протягом одного місяця з дня його вручення. Судова практика показує, що навіть у сфері ядерної енергетики такі спори вирішуються на користь працівників, якщо не доведено реальної загрози безпеці чи приховування важливої інформації.

    Тому, хочу сказати, що ситуація з не вказаним номером телефону це не питання безпеки, а скоріше питання внутрішньої дисципліни.Закон на боці того працівника, якийне приховує інформацію, а адміністрація зобов’язана довести, що помилка справді мала істотне значення для безпеки чи спеціального допуску.

    З повагою, Адвокат Євгеній Середницький


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України