Задайте питання юристу

957 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Армія і мобілізація, 16 листопада 2025, питання №144047 340₴

Розшук ТЦК і бронювання

Був обмежено придатним , ВЛК не проходив , до цього часу не був в розшуку, вчора оновив , засвітило в розшуку , за неявкою повістки, якоії не було , штраф 8500, є можливість бронювання , але не на оборонку на яку дають 45 днів, на критичне підприємство, як правильно вчинити щоб , пройти ВЛК і встигнути забронюватися, якщо оплатити штраф, чи зміниться з розшуку і на який час?

Відповіді юристів (4)

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Руслане!

    На жаль, Ваше бажання пройти ВЛК не скасує того факту, що Ви не пройшли медичний огляд до 5 червня 2025 року, тобто, вчинили адміністративне правопорушення.

    Коли Вас подали у розшук за неявку по повістці?

    З наявної практики після сплати штрафу за неявку по повістці Вас знімуть з розшуку, але майже одразу подадуть у розшук за непроходження (відмову від проходження ВЛК). Тож, Вам прийдеться сплатити не один штраф, а два...

    При тому, ніхто не може гарантувати, що й після сплати другого штрафу Вас знову не подадуть у розшук з іншої або ж тієї ж самої причини - такі випадки непоодинокі.

    В цілому, для того щоб бронювання було погоджено, Вам не обов'язково проходити ВЛК, головне, аби Ви не мали "червоної стрічки" у Резерв+ упродовж 72 годин, тобто, на період за який відбувається погодження бронювання.

    Відповідно до Постанови КМУ №76 «Деякі питання реалізації положень Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” щодо бронювання військовозобов'язаних на період мобілізації та на воєнний час»

    27. У списку зазначаються такі відомості щодо:

    1) державного органу, критично важливого підприємства, критично важливої установи:

    • повне найменування юридичної особи або відокремленого структурного підрозділу юридичної особи;
    • код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи (у разі наявності) або відокремленого структурного підрозділу юридичної особи (у разі наявності);
    • місцезнаходження юридичної особи або відокремленого підрозділу юридичної особи (крім критично важливих підприємств, а також критично важливих установ, які визначені Мінстратегпромом);
    • прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) керівника юридичної особи або відокремленого структурного підрозділу юридичної особи;

    2) військовозобов’язаного:

    • прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності);
    • реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта громадянина України (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті громадянина України);
    • строк дії відстрочки;
    • відмітка про виконання вимог, визначених в абзаці третьому пункту 8 цього Порядку.
    29. Протягом 72 годин з моменту формування списку засобами Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів переведення військовозобов’язаного на спеціальний військовий облік на строк дії відстрочки здійснюється автоматично у разі, коли військовозобов’язаний:

    • перебуває на військовому обліку;
    • перебуває у трудових відносинах з державним органом, критично важливим підприємством, критично важливою установою;
    • уточнив персональні дані, зазначені у пункті 2 розділу II “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України від 11 квітня 2024 р. № 3633-IX “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку”;
    • не перебуває у розшуку.

    Якщо ж говорити про медичний огляд, то ВЛК завжди краще проходити, коли є оформлена відстрочка від мобілізації, оскільки існує ризик мобілізації.

    Згідно пункту 88 Постанови КМУ №560 на основі результатів проведення медичного огляду та професійно-психологічного відбору (у разі потреби) резервістам та військовозобов’язаним, які підлягають призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період повістка щодо призову на військову службу під час мобілізації та відправлення до місця проходження військової служби вручається під особистий підпис або надсилається районним (міським) територіальним центром комплектування та соціальної підтримки засобами поштового зв’язку рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення з повідомленням про вручення на адресу їх місця проживання.

    Щодо Ваших питань з приводу того чи зніметься розшук, то так, зазвичай останній зникає одразу після сплати штрафу. З приводу часу, то це може бути, як одна година так і один тиждень. Проте, як я і зазначав вище, скорше за все, Вас одразу подадуть у розшук за непроходження ВЛК.

    Тож, Ви повинні бути готовим до того, що Вам прийдеться або сплачувати штраф два рази (теоретично можливо, що і більше), або ж оскаржувати факт внесення інформації про порушення Вами правил ВО до Реєстру.

    Є кілька варіантів вирішення питання про зняття з розшуку дистанційно. Перший (його плюси та мінуси) ми з Вами вже обговорили і це є визнання правопорушення через ОРезерв+ та сплата 8,5К.

    Другий варіант не передбачає сплату штрафу на відміну від першого, але займе в Вас певний час.

    Цілком очевидно, що посадовими особами РТЦК та СП не складались ані протокол, ані постанова про адміністративне правопорушення на підставі яких передбачено внесення відомостей про притягнення до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів (пункт 20-1 статті 7 Закону України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів»).

    Як також, можливо, постане питання щодо спливу строків, які визначені статтею 38 КУпАП, відповідно до якої адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210 - 1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

    В той самий час, згідно статті 247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю у зв’язку із закінченням на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу.

    Якщо ж провадження по справі не може бути розпочате, то відсутня й підстава щодо доставлення Вас до РТЦК та СП для складання протоколу про адміністративне правопорушення у відповідності із статтею 259 КУпАП.

    Отже, у цьому варіанті необхідно подати заяву до ТЦК із проханням видалити дані з Реєстру щодо порушення Вами правил ВО та відкликання звернення з НПУ.

    У разі, коли ТЦК відмовить у вирішенні питання про зняття з розшуку, треба звернутися до адміністративного суду із позовною заявою та зобов’язати ТЦК видалити дані про порушення правил ВО з Реєстру. Станом на зараз вже є позитивна судова практика по таких справах.

    Щодо строків розгляду справи в суді, то треба розраховувати мінімум на два-три місяці у суді першої інстанції.

    Варіант третій - також передбачає подання заяви до ТЦК.

    Проте у разі відмови, замість подання позову до адміністративного суду можна спробувати звернутися зі скаргою до ОТЦК чи вищих за рівнем установ (Генштаб, МОН тощо). В деяких випадках такий алгоритм дій працює так само ефективно, як і судовий, та забирає менше часу.

    Остаточний вибір варіанту залежить від ситуації, яка склалася та особливостей "підходів" конкретного ТЦК до співпраці з Вами.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    ЯК "ОБМЕЖЕНО ПРИДАТНИЙ" ВИ ПОВИННІ БУЛИ ПРОЙТИ ВЛК ДО 05.06.2025 РОКУ - ВИ НЕ ПРОЙШЛИ, ТОМУ ВАС ПРИТЯГНУЛИ ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ТА ОГОЛОСИЛИ В РОЗШУК.

    ВАШ ОБОВ'ЯЗОК ПРОЙТИ ВЛК ЗАЛИШИЛСЯ, А ВИ ЙОГО ПРОДОВЖУЄТЕ ІГНОРУВАТИ - ТОБТО У ВАС ТРИВАЮЧЕ ПРАВОПОРУШЕННЯ.

    Відмова від проходження ВЛК є порушенням правил військового обліку і може тягнути за собою штраф за статтями 210 та 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП).

    З ПРИВОДУ СТРОКІВ:

    Ч.7 ст. 38 КУпАП передбачає, що адміністративне стягнення (за ст. 210, 210-1) може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше року з дня його вчинення.

    Тут важливо розрізняти поняття “день вчинення правопорушення” і “день виявлення правопорушення”.

    День вчинення правопорушення – це день, коли відповідне правопорушення було вчинено особою (наприклад, наступний день після дня неявки по повістці, чи наступний день після граничного дня на уточнення даних тощо). Відповідно від цього дня необхідно відраховувати один рік, протягом якого ТЦК має право накласти штраф, але тільки у тому разі, якщо не пройшло три місяці з дня виявлення правопорушення (про це нижче).

    День виявлення правопорушення – це день, коли посадова особа чи орган, що розглядає справу про адміністративне правопорушення, дізналися чи за всіма обʼєктивними ознаками повинні були дізнатися про те, що особа вчинила адміністративне правопорушення. У разі виявлення правопорушення, у ТЦК за законом є лише три місяці, щоб накласти штраф ( з урахуванням при цьому граничного строку один рік з дня вчинення).

    День виявлення правопорушення можна і потрібно доводити у суді. Якщо прямі докази чи певна сукупність непрямих доказів буде підтверджувати той факт, що ТЦК дізналось чи повинно було дізнатись про вчинення правопорушення, то у них з цього моменту є лише три місяці, щоб розглянути справу і накласти штраф.

    ВАМ МОЖУТЬ КАЗАТИ ПРО ТРИВАЮЧЕ ПРАВОПОРУШЕННЯ - ДАВАЙТЕ РОЗБЕРЕМОСЯ.

    Єдиної практики тлумачення, що таке триваюче правопорушення немає. Так є позиція Верховного Суду у постанові від 11 квітня 2018 року у справі № 804/401/17 , який зазначив, що “триваюче правопорушення – це проступок, пов`язаний з тривалим, неперервним невиконанням обов`язків, передбачених законом”, але вона не стосується ТЦК й не містить жодної конкретизації як цей висновок застосувати до правопорушень у сфері мобілізації. На практиці, це може означати, що ТЦК може тлумачити порушення будь-якого обовʼязку у минулому (рік, два, пʼять років назад) як триваюче правопорушення з відповідними наслідками. На жаль, іноді суди підтримують таку позицію, але й іноді стають і на бік громадян.

    А тепер, власне, про строки притягнення до відповідальності у разі вчинення триваючих правопорушень.

    День вчинення триваючого правопорушення – це останній день вчинення такого правопорушення. З практичної точки зору це означає, що строк в один рік до цих правопорушень, як правило, застосовуватись не буде. Громадянин приходить в ТЦК (з певним невиконаним обовʼязком у минулому), ТЦК зазначає, що це триваюче правопорушення, яке досі вчиняється, адже обовʼязок так і не був виконаний і ТЦК виявило його у день явки громадянина, отже строк в один рік не буде застосовуватись, оскільки правопорушення вже виявлено, а до виявлених правопорушень застосовується правило щодо 3 місяців.

    День виявлення триваючого правопорушення – це день, коли посадова особа чи орган, що розглядає справу про адміністративне правопорушення, дізналися чи за всіма обʼєктивними ознаками повинні були дізнатися про те, що особа вчинила або ще вчиняє адміністративне правопорушення. Тобто тут застосовується такі ж самі правила, як і щодо нетриваючих правопорушень. І це дуже важливо! Зі дня, коли ТЦК дізналося про вчинення триваючого правопорушення (навіть, якщо воно продовжує тривати) у них є лише три місяці для накладення адміністративного стягнення. Тому цю обставину можна і потрібно доводити у суді і це може стати підставою для позитивного рішення на користь громадянина.

    Доводити, чи є певне правопорушення триваючим або нетриваючим, є справою досить складною та часто субʼєктивною. А ось доведення факту дня виявлення такого правопорушення з боку ТЦК (наприклад, громадянина оголосили в розшук на підставі вчинення певного правопорушення) може бути тією обставиною, що дозволить захистити свої права у суді та врятує від накладення штрафу.

    ---

    На виконання вимог ЗУ «Про внесення зміни до пункту 2 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» ЗУ «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист», військовозобов'язані громадяни, які до 4 травня 2024 року були визнані обмежено придатними до військової служби, .

    Єдина категорія військовозобов’язаних, яка не повинна чекати на повістку і повинна самостійно виявити ініціативу на проходження ВЛК – це обмежено придатні. Обов’язок пройти ВЛК у них був до 5 червня і якщо це не було зроблено, є підстава для накладення штрафу. Але і сплата штрафу не звільняє від проходження ВЛК.

    У разі невиконання громадянами обов'язку, встановленого законом щодо повторного проходження медичного огляду цією категорією військовозобов'язаних:

    • ТЦК та СП подаватимуть відповідні звернення до Національної поліції України щодо вчинення військовозобов'язаними адміністративного правопорушення шляхом електронної взаємодії між Єдиним державним реєстром призовників, військовозобов'язаних та резервістів та єдиною інформаційною системою Міністерства внутрішніх справ України;
    • працівники поліції на підставі звернень ТЦК та СП будуть здійснювати адміністративні затримання та доставлення військовозобов'язаних громадян до найближчих районних (міських) ТЦК та СП;
    • доставлені громадяни підлягатимуть притягненню до адміністративної відповідальності та одночасно будуть направлятися для проходження медичного огляду, зокрема і після визначеного законом терміну проходження медичного огляду.

    Порушення військовозобов'язаними порядку військового обліку в особливий період тягне за собою адміністративну відповідальність, передбачену ст. 210 КУпАП у вигляді накладення штрафу у розмірі від 17 000 до 25 500 гривень.

    Якщо в застосунку «Резерв+» є пропозиція сплатити штраф, особа може це зробити, адже буде 50% від мінімального штрафу(це законно). Разом з тим, гарантії зняття статусу «У розшуку» немає.

    Метою розшуку у цьому випадку є не стільки накладення штрафу, скільки направлення особи на ВЛК. Оскільки більше немає статусу «обмежено придатний» в законодавстві й слід отримати новий висновок про визначення придатності чи непридатності особи до військової служби.

    За досвідом можу сказати, що в деяких випадках статус «У розшуку» зникає після сплати штрафу, але у багатьох випадках до отримання направлення на ВЛК ТЦК не видаляє з реєстру «Оберіг» цей статус.

    ---

    В розділі «Штрафи онлайн» Ви можете подати заяву про визнання порушення.

    Протягом трьох днів ТЦК та СП має розглянути заяву та надіслати постанову про порушення. Після цього зʼявляється можливість сплатити штраф у розмірі 8 500 грн — 50% від повної суми. На оплату дається 20 днів.

    Якщо не сплатити вчасно — доведеться платити 17 000 грн. У разі несплати протягом наступних 20 днів сума подвоюється і становитиме 34 000 грн.

    ОТЖЕ СПРОБУЙТЕ СПЛАТИТИ ШТРАФ, МОЖЛИВО НА ДЕЯКИЙ ЧАС СТАТУС У РОЗШУКУ ЗНИКНЕ (3-4 ДНІ), А У ВАШОГО РОБОТОДАВЦЯ БУДЕ ЧАС (72 ГОДИНИ) НА ОФОРМЛЕННЯ БРОНЮВАННЯ.

    З ПРИВОДУ ВЛК:

    Постанова КМУ 560:

    "68.

    Особи, які не проходили медичний огляд, або в яких закінчився строк дії рішення (постанови) про придатність до військової служби, або які були визнані обмежено придатними та не проходили повторний медичний огляд з метою визначення їх придатності до військової служби (за винятком тих, які визнані в установленому порядку особами з інвалідністю) направляються на військово-лікарську комісію.

    74. Військовозобов'язаним та резервістам, які підлягають призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, в тому числі ті, які були визнані обмежено придатними та не проходили повторний медичний огляд з метою визначення їх придатності до військової служби (за винятком тих, які визнані в установленому порядку особами з інвалідністю), за рішенням керівника районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки видаються направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду, сформовані відповідно до пункту 741 цього Порядку.

    74-1. Для формування направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду в електронній формі за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов'язаних та резервістів керівник районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу накладає на таке направлення кваліфікований електронний підпис у день його формування.

    74-3.

    У разі коли військовозобов'язаному або резервісту було надіслано або вручено повістку з метою проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби і таким військовозобов'язаним або резервістом в межах строку прибуття за такою повісткою було подано запит про формування в електронній формі направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду, вважається, що з часу отримання в електронній формі направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду військовозобов'язаний або резервіст підтверджує отримання повістки про виклик з метою проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби. У такому випадку військовозобов'язані та резервісти можуть не з'являтися у строк та місце, зазначені в повістці для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби."

    ОТЖЕ, СПРОБУЙТЕ СФОРМУВАТИ НАПРАВЛЕННЯ НА ВЛК ЧЕРЕЗ РЕЗЕРВ +.

    СПЛАТА ШТРАФУ ТА СФОРМОВАНЕ НАПРАВЛЕННЯ НА ВЛК НАДАЮТЬ СПОДІВАННЯ, ЩО СТАТУС У РОЗШУКУ ЗНИКНЕ, А ВАШ РОБОТОДАВЕЦЬ МОЖЛИВО ВСТИГНЕ ВАС ЗАБРОНЮВАТИ.

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    Як довго Ви перебуваєте в розшуку за неявку по повістці?

    Якщо Ви працюєте на критичному підприємстві і бронювання відбуватиметься через ДІЮ, то головне на час розгляду завки (72 години) не перебувати в розшуку. Найшвидший спосіб зняти розшук - це визнати та сплатити штраф в Резерв+. Розшук знімається майже відразу.

    АЛЕ, на жаль, Вам протягом тижня може прийти новий розшук - за непрохолження ВЛК, адже Ви як обмежено придатний повинні були самостійно пройти ВЛК до 5 червня 2025 року відповідно до пункту 2 розділу II "Прикінцевих та перехідних положень" Закону України 3621 і поки Ви цього не зробите - ТЦК буде слати Вам повістки та вимагати пройти медичний огляд, тому якщо Ви і сплатите штраф і Вам знімуть розшук за неявку по вістці, то ніхто Вам не дасть гарантії того, що від Вас відчепляться.

    Тому цілком ймовірно, що Вам доведеться знімати два розшуки підряд. Якщо пощастить, то лише один.

    На жаль, проходити медичний огляд без оформленого бронювання ризиковано, адже після того як Ви пройдете ВЛК і у Вас не буде оформленої броні, то ТЦК може прислати Вам на пошту бойову повістку і за неявку по ній без поважної причини загрожуватиме вже кримінальна відповідальність.

    Загалом існують такі способи вирішити Вашу ситуацію:

    1. Сплатити штраф через Резерв+ (8500 грн) і відразу подаватись на бронювання. Плюс в тому, що розшук знімуть достатньо швидко. Ризик - це те, що можуть оголосити в розшук по новій підставі, наприклад, вчасно не пройшлиВЛК. Проте, як правило, після сплати другого штрафу бронювання відбувається без проблем.

    2. Якщо Ви 3 місяці в розшуку, то в такому випадку пройшов строк притягнення до адмінвідповідальності згідно статті 38 КУпАП і штраф сплачувати не потрібно. Тому можете подати до ТЦК зяаву про зняття з розшуку та закриття справи про адмінвідповідальність. На жаль, ТЦК не завжди реагують на такі листи. Тому клієнти звертайються до суду.

    3. Пройти ВЛК і сплатити штраф. Плюс в тому, що швидко знімуть розшук, а ризик в тому, що в разі затримок із оформленням бронювання - Вам можуть поштою направити бойову повістку.

    ОТЖЕ, незалежно від того, який спосіб Ви оберете - є свої плюси та ризики. Якщо ж хочете, щоб все відбувалось максимально віддалено від ТЦК - використувуйте застосунок Резерв+ для сплати штрафу.

    Якщо хочете спробувати обійтись взагалі без штрафу, то це можливо, якщо ТЦК будуть слідувати законодавству, адже згідно статті 38 Кодексу про адміністративні правопорушення адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом ТРЬОХ місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

    Стаття 247 КУпАП передбачає, що

    Провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за таких обставин:

    7) закінчення на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу.

    На жаль, в реаліях сьогодення зняти розшук в дистанційному режимі досить проблематично, адже Ви можете отримати відмову у знятті з розшуку або Вам у відповідь пришлють нову повістку, тощо. Тому цей процес може затянугтися на тривалий час.

    Якщо Ви просто сплатите штраф через Резерв+ та не будете проходити ВЛК, то дуже швидко може з'явитися розшук по іншій причині.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Бажаю успіхів Вам!

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    Був обмежено придатним , ВЛК не проходив , до цього часу не був в розшуку, вчора оновив , засвітило в розшуку , за неявкою повістки, якоії не було , штраф 8500, є можливість бронювання , але не на оборонку на яку дають 45 днів, на критичне підприємство, як правильно вчинити щоб , пройти ВЛК і встигнути забронюватися, якщо оплатити штраф, чи зміниться з розшуку і на який час?

    У Вас наразі є порушення правил військового обліку за неявку по повістці. Не можу сказати, чи була вона, чи ні. Навіть якщо Ви закриєте це питання, одразу може з'явитися нове порушення за НЕпроходження ВЛК як обмежено придатним до 05.06.2025.

    Тут треба працювати комплексно та зрозуміти Ваші наміри та можливості. Ви готові оплачувати штрафи чи боротися за те, що можливо вони були не зовсім правомірні. Питання складне та сугубо індивідуальне.

    З повагою! Щасти Вам!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України