Задайте питання юристу

962 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Армія і мобілізація, 01 грудня 2025, питання №144535 350₴

Відмова у відстрочці(особа перебуває на військовому обліку в зоні бойових дій)

Доброго дня!Маю право на відстрочку( дружина з 3 гр.інвалідності/відсутність парного органу).Подавав 2 рази заяву через ЦНАП в Київській області і 2 рази приходила відмова( особа перебуває на військовому обліку в зоні активних бойових дій, необхідно оновити дані і стати на облік у ТЦК за новим місцем проживання)Статусу ВПО не маю,є обмежено-придатним,на обліку стою в ТЦК місті Костянтинівка(але по факту зараз воно повинно переїхати до міста Краматорськ,і там воно повністю функціонуюче ). Чому відмова? Тепер виходить,що треба оформити статус ВПО і впродовж 7 днів стати на облік в ТЦК Бучанського району,пройти ВЛК і тільки потім подати заяву на відстрочку в ЦНАП.Але є всі шанси просто звідти не вийти.Виходить замкнуте коло. Наразі,наскільки я розумію,адвокатів в ТЦК не пропускають. А як йти самому( навіть маючи підставу для відстрочки) не уявляю.

Відповіді юристів (12)

    Турчин Ярослав Олексійович

    ДОБРОГО ДНЯ, пане АНДРІЙ! ВАС ХОЧУТЬ ОШУКАТИ. ПЕРШ ЗА ВСЕ ВАШЕ ТЦК ФУНКЦІОНУЮЧЕ І ЙОГО НІХТО НЕ ЛІКВІДУВАВ. ЗАКОН ПЕРЕДБАЧАЄ ОДИН ЄДИНИЙ ПРИВІД ЗМІНЮВАТИ МІСЦЕ ОБЛІКУ - ОФОРМЛЕННЯ ВПО. НА ЩО ШАХРАЇ В ЦНАП і ТЦК тилових регіонів і розводять громадян. Цинічно та нахабно. ЯКЩО СТАНЕТЕ НА ОБЛІК ВПО, ТО в 7-денний термін треба піти в ТЦК, а їм того і треба. ТАМ ВАС БАНАЛЬНО ВІДПРАВЛЯТЬ НА ВЛК, ВИЗНАЮТЬ ПОВНІСТЮ ПРИДАТНИМ І МОБІЛІЗУЮТЬ, НЕ ДАВШИ ЧАСУ ДЛЯ ОФОРМЛЕННЯ ВІДСТРОЧКИ. А ТАК ВИ ПО ЗАКОНУ МАЄТЕ ПРАВО НЕ ПРОХОДИТИ ВЛК, НАВІТЬ ЯК ОБМЕЖЕНО ПРИДАТНИЙ.

    Чому Ви не спробували оформити відстрочку через Резерв+?! Встановлюєте Резерв+. Перевіряєте чи є відмітка про Вашу інвалідність там. Якщо всі дані показує, то подаєте через меню Резерв+ запит на відстрочку по інвалідності і отримуєте її чи миттєво, чи протягом 1-2 днів в залежності від завантаженості Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов"язаних та резервістів.

    Поки Ви не оформили ВПО, Вас не мають права змусити ставати на облік в інший ТЦК. Це схема щоб мобілізувати і фактично геноцидити жителів Донбасу та Півдня України подібними речами.

    Щодо військового обліку ВПО. Ці вимоги з"явилися з 16.05.2024 р., і на жаль позиція держави така, що особи, що набули ВПО до цього часу, теж мають виконувати нові вимоги закону. Тобто формально Ви мали стати на облік протягом 7 днів з 18.05.2024 р. (дата набрання чинності Законом № 3633-IX від 11.04.2024)

    В залежності від Вашої особистої ситуації можна обирати конкретний алгоритм дій, щоб і фінансово не було витратно, і не бути мобілізованим. В будь-якому разі не треба бути наївними, що комусь в ТЦК треба Ваше оновлення даних чи сплата штрафу. Їм треба "м"ясо" на війну, щоб самим не бути тим "м"ясом", яке більш вправні колеги відправлять в окопи після їх звільнення. Саме для цієї єдиної цілі і створена злочинна система примусу, усілякі Резерви+, незаконні штрафи та ін. речі.

    Згідно з абзацом 2 підпункту 10-1 пункту 1 Правил військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які є додатком 2 до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою КМУ від 30 грудня 2022 р. № 1487 (в редакції від 16.01.2025 р.)

    Призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:

    у період проведення мобілізації (крім цільової) та/або протягом дії правового режиму воєнного стану:

    • у разі залишення свого місця проживання стати в семиденний строк з дати взяття на облік внутрішньо переміщеної особи на військовий облік у районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на обліку внутрішньо переміщеної особи (військовозобов’язані та резервісти СБУ - в Центральному управлінні або регіональних органах СБУ, а військовозобов’язані та резервісти розвідувальних органів - у зазначений строк повідомити про зміну місця проживання відповідним підрозділам розвідувальних органів);

    Аналогічну норму вмістили і в частину четверту статті 37 Закону України "Про військовий обов"язок і військову службу", У період проведення мобілізації (крім цільової) та/або протягом дії воєнного стану призовники, військовозобов’язані та резервісти, які залишили або покинули своє місце проживання, зобов’язані в семиденний строк з дати взяття на облік внутрішньо переміщеної особи стати на військовий облік у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на обліку внутрішньо переміщеної особи (військовозобов’язані та резервісти Служби безпеки України - у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, а військовозобов’язані та резервісти розвідувальних органів України - у зазначений строк повідомити про зміну місця проживання відповідному підрозділу розвідувальних органів України).

    При цьому згідно з абзацом 3 пункту 1 та абзацом 2 пункту 2 частини п"ятої статті 37 Закону України "Про військовий обов"язок і військову службу", Зняттю з військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (військовозобов’язаних та резервістів Служби безпеки України - у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, військовозобов’язаних та резервістів розвідувальних органів України - у відповідному підрозділі розвідувальних органів України) підлягають громадяни України:

    1) з військового обліку призовників (крім Служби безпеки України, розвідувальних органів України):

    • які вибули в іншу місцевість (адміністративно-територіальну одиницю) України і стали на військовий облік в іншому районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки за новим місцем проживання;

    2) з військового обліку військовозобов’язаних:

    • які вибули в іншу місцевість (адміністративно-територіальну одиницю) України і стали на військовий облік за новим місцем проживання;

    ТОБТО ЗНЯТТЮ З ОБЛІКУ ТЦК за місцем території активних бойових дій або ТОТ має передувати саме ПОСТАНОВКА на облік за місцем реєстрації ВПО.

    Отже, ТЦК за місцем ВПО на підставі довідки ВПО зобов"язаний Вас поставити на облік, адже це пряма вказівка закону.

    Однак також пряма вказівка, що перед постановкою на облік людину шлють на ВЛК. Навіть якщо є пільги щодо проходження ВЛК.

    Після ВЛК Вам в ту ж мить можуть видати бойову повістку, чим і грішать ТЦК Київщини, адже блатнюків в столичному регіоні багато, а плани видають з розрахунку загальної довоєнної кількості населення, не враховуючи фактор, що усі "потрібні та блатні".

    ЗА ІНШОЮ АДРЕСОЮ НІЖ адреса ВПО ОБОВ"ЯЗКУ СТАВАТИ НА ОБЛІК НЕМАЄ. ХОЧА ТЦК ЗВІСНО Ж ЗАКОН НЕ ПИСАНИЙ І ЦІ ШАХРАЇ СТАВЛЯТЬ НА ОБЛІК ЛЮДЕЙ, ЯКІ ПРИЇХАЛИ на 1-2 ДНІ ДО РОДИЧІВ, відправляючи на ВЛК і мобілізуючи людей, які перебувають на облік в іншому ТЦК.

    На моє переконання це прорахунок держави, бо саме держава зобов"язана належним чином це унормувати. На мій погляд доцільним було б вчинити як з судами... тобто не влаштовувати ганьбу з ТЦК без територій... а передати облік громадян іншим ТЦК... перевівши автоматично усіх, хто перебував на такому обліку чи за спрощеною процедурою щоб могли ставити...

    Таку систему застосували щодо СУДОЧИНСТВА... Тобто суди окупованих територій нек перевезли в тил, а передали підсудність справ з громадянами, які прописані / зареєстровані в Херсонщині, Донеччині, Луганщині - іншим судам.

    З"явитись в ТЦК. Якщо у Вас немає ОФОРМЛЕНОЇ відстрочки, то майже 100 % гарантована мобілізація, бо ТЦК відверто переслідує мету знищення населення Сходу та Півдня України, віддаючи пріоритет їх відправці на нуль без належного спорядження, підготовки та вишкілу.

    Значна частина ТЦК не дає можливості оформити відстрочку, якщо людина має на неї право, але не оформила.

    Особливо якщо інвалідність не внесена до державних систем.

    ТОМУ, не рекомендую змінювати адресу проживання офіційно та оформлювати ВПО, взявши на себе обов"язок стати на облік в іншому ТЦК.

    ПЕРШЕ. РЕКОМЕНДУЮ ВАМ ОФОРМИТИ ВІДСТРОЧКУ в РЕЗЕРВ+

    ДРУГЕ. ЯКЩО НЕМАЄ МОЖЛИВОСТІ ОФОРМИТИ ВІДСТРОЧКУ ЧЕРЕЗ РЕЗЕРВ+, ТО ВЖИТИ ЗАХОДИ ЩОБ В БАЗІ З"ЯВИЛАСЬ ІНФОРМАЦІЯ ПРО ВАШУ ІНВАЛІДНІСТЬ. ЦЕ МОЖНА ЗРОБИТИ ЧЕРЕЗ ОРГАНИ ПЕНСІЙНОГО ФОНДУ АБО СИСТЕМУ

    Для отримання відстрочки від мобілізації та інших соціальних послуг дані про інвалідність мають бути внесені до Єдиної інформаційної системи соціальної сфери (ЄІССС) або бути в базі Пенсійного фонду, якщо отримуєте пенсію та маєте пенсійне посвідчення.

    Звісно вирішувати Вам, але повірте моєму досвіду. Дуже багато людей надіялися на закон і йшли до ТЦК, думаючи, що йдуть в державний орган, а не в бандформування. Потім розуміли свою помилку, але було вже пізно. Ситуації такі закінчувалися по різному. Когось вдавалося витягнути, когось - ні... Хтось в СЗЧ тепер, бо законних шляхів витягнути нахабно і незаконно мобілізовану людину не багато. Суди в цьому не допомагають. Бо це довго, бо ТЦК та військовим частинам чхати на суди в більшості випадків... Бо процедура звільнення прописана погано і ще в Україні діє Верховний Суд, який підіграє владі та приймає рішення, які суперечать закону, справедливості та здоровому глузду... Чим користуються ТЦК в свою користь.

    Щасти Вам реалізувати своє законне право на відстрочку!

    З повагою та розумінням, Я.О. Турчин

    • Андрій Клієнт 57 хвилин тому

      Через резерв+ не вдається,на жаль,бо це супруга має 3 групу

      • Турчин Ярослав Олексійович

        3 група загальна чи спец.? Бо 3 група окрім визначених захворювань та станів наразі не завжди дає право на відстрочку.

        Право на відстрочку мають ті , у кого у дружини встановлено інвалідність III групи, внаслідок онкологічного захворювання, відсутності кінцівок (кінцівки), кистей рук (кисті руки), стоп ніг (стопи ноги), одного з парних органів, або за наявності у особи з інвалідністю III групи онкологічного захворювання, психічного розладу, церебрального паралічу або інших паралітичних синдромів;

        На жаль наявність у дружини інвалідності ІІІ групи інших захворювань - не є підставою для надання відстрочки.

        Дружина тільки оформила інвалідність? Чому Ви раніше не вирішували це питання. Його було б до 01.11.2025 р. набагато простіше вирішити.

        А зараз не дам гарантії навіть через суд, бо це справа буде в Київському окружному адміністративному суді, який справи розглядає роками, бо туди спхали усі позови до усіх органів влади Києва, центральних органів влади та органів влади Київської області...

        Отже рішення Ви можете отримати десь вроці так 2027...

        На жаль після внесення змін про оформлення відстрочки через ЦНАП, по пошті мають усі законні підстави не приймати заяви на відстрочку, так само як і через ЦНАП за місцем перебування.

        З точки зору Постанови КМУ № 560 в чинній редакції з 01.11.2025 р. відстрочка має бути оформлена або через Резерв+ або через ЦНАП за місцем перебування на обліку.

        Обіцяють розширити функціонал Резерв+ в тому числі для таких категорій як Ваша підстава для відстрочки.

        У Вас проблемне дуже питання.

        Тим більше якщо інвалідність не у Вас, а у дружини.

        Перше - Ви порушили строк перекомісії як обмежено придатний. За це зі старту накладуть штраф 17 тисяч. і без сплати не будуть нічого навіть й обговорювати про відстрочку. + відстрочку в ТЦК Ви вже не напишете... В ЦНАП... А до ЦНАП ще треба дібратися після постановки на облік на Київщині та проходження ВЛК.

        Власне як і без перекомісії, за якою майже всі - придатні.

        Друге. Згідно з ч. 1 ст. 23 Закону про мобілізаційну підготовку та мобілізацію, Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:

        12) які мають дружину (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю III групи, встановленої внаслідок онкологічного захворювання, відсутності кінцівок (кінцівки), кистей рук (кисті руки), стоп ніг (стопи ноги), одного з парних органів, або за наявності у особи з інвалідністю III групи онкологічного захворювання, психічного розладу, церебрального паралічу або інших паралітичних синдромів;

        13) які мають одного із своїх батьків з інвалідністю I чи II групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи, за умови відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані їх утримувати (крім випадків, якщо такі особи самі є особами з інвалідністю, потребують постійного догляду, перебувають під арештом (крім домашнього арешту), відбувають покарання у вигляді обмеження чи позбавлення волі). У разі відсутності невійськовозобов’язаних осіб здійснювати догляд за особою з інвалідністю I чи II групи може лише одна особа з числа військовозобов’язаних за вибором такої особи з інвалідністю;

        Звісно можна спробувати направити в ЦНАП за місцем обліку заяву на відстрочку з пакетом документів Укрпоштою з описом вкладення, повідомленням про вручення та ін.. Але не дам жодних гарантій, що це спрацює... Але ж там в принципі хоча б справа буде підсудна Донецькому окружному адміністративному суду, в якому не судиться пів України. Він хоч і приймає іноді дуже екстравагантні рішення, сидячи в Дніпропетровську (Дніпрі), але бувають і досить справедливі рішення.

        Законодавець не вирішив що робити людині, коли держава ухиляється від обов"язку забезпечити доступними ТЦК в яких люди на обліку...

        При цьому Міноборони не ліквідовує ТЦК Донеччини, Херсонщини, Запоріжжя... Чому так і чому людина має страждати через недолугу політику держави - питання риторичне. По закону людина не має страждати. А на практиці на жаль інакше.

        • Андрій Клієнт 30 хвилин тому

          Дружина оформила групу пожиттєво в середині жовтня( була перекомісія МСЕК),попадає саме під пункт 12,я вже триста раз прокляв себе,що відразу не оформив відстрочку,а "дочекався" 1 листопада.Тепер отримав замкнуте коло

          • Турчин Ярослав Олексійович

            Прикро.

            На моє переконання держава зобов"язана була ліквідувати фейкові ТЦК територій, на яких не живуть люди та де зона активних бойових дій... І фактично ТЦК вже давно звідти втікли та знаходяться по за зоною своєї територіальної юрисдикції, а тому фактично жителям таких територій відмовлено у праві оформити відстрочку на рівних засадах з іншими співгромадянами... Це грубе порушення принципів недискримінації за ознакою місця проживання, яка прописана в Конституції.

            А уявімо Ви б там жили... І як реалізувати право на відстрочку? До речі про це можемо запитати Уряд та Міністерство оборони, яке прийняло такі зміни до постанови КМУ № 560.. Може внесуть відповідні зміни і хоч трохи почнуть думати про ЛЮДЕЙ, а не про СЕБЕ.

            Але це все не зроблено поки що. Чому ? - Очевидно, щоб кожен громадянин сам йшов в ТЦК, отримав вирок "ПРИДАТНИЙ" на ВЛК, без реального врахування стану здоров"я... А якщо ти ще й народився на Донбасі, то взагалі відношення як до ворога, на жаль.

            Кожен фахівець звісно може розказати свій досвід. Хтось реальний, хтось фейковий, щоб справити враження на громадян, які ніколи не перевірять слова фахівця...

            Особисто мій досвід саме по м. Києву свідчить, що у керівників ТЦК індульгенція на порушення прав людини і адвокатів, а тому чхати вони хотіли на адвокатів, їх запити, їх супроводи... Звісно є частина адвокатів, які діляться грошима з ТЦК і їх допускають... Але у таких ціни 5-10-20 тисяч доларів і жодних гарантій... Бо керівники / працівники ТЦК міняються частіше, ніж такі горе-адвокати вибудовують "схеми співпраці". Знову-таки СБУ пильно слідкує, щоб не було неузгоджених по вертикалі схем.

            Тому можна витратити купу грошей, а врешті-решт нічого не отримати.

            Навпаки іноді наявність адвоката - додатковий подразник і свідчення, що у людини з правом на відстрочку щось не так.

            Не втомлююсь розповідати історію минулого місяця. Сидить собі дуже дорогий і дуже вірячий в себе адвокат в Києві в Бізнес-центрі ПАРУС... Вважає, що його бояться і поважають в ТЦК... Тому торгує адвокатськими запитами... Гроші ж зайві не бувають, на жаль за таким принципом живе спільнота, яка давно перетворилась в торгівельний майданчик, а не в інститут системи правосуддя на рівні з суддею та прокурором.

            Так от більшість з цих продавців запитів старовіри і вірять в непогрішну Укрпошту... Вже давно шлемо запити та листи через електронні пошти ТЦК та Міноборони і завжди отримуємо відповідь.

            Так і тут. Поважному адвокату з ПАРУСУ не відповідали три місяці на запити та заяви на відстрочку, отримані поштою... Нам відповіли через 2 дні, і Київське міське ТЦК та ТЦК одного з районів, яке навіть подзвонило і відзвітувало, що помилка виправлена і що не відповідали на запитит адвоката, бо думали, що вони сфальсифіковані.

            Ось так... Підтримую Михайла Федорова в тому, що 21 століття на дворі... І більшість питань з державою набагато простіше і ефективніше вирішувати в цифровому форматі. Це і швидше, і якісніше, і ефективніше. Ще й державні гроші не витрачаються на переписки.

            Я не знаю повністю Вашу ситуацію і Ваші плани, тому не можу судити наскільки Вам треба ставати на облік на Київщині. Звісно з простроченою ВЛК "обмежено придатного" з 05.06.2025 р. сильно не "попересуваєшся" через блок-пости та територією Київщини чи навіть населеного пункту. Це я розумію.

            Але ставати на облік в іншому населеному пункті - дуже ризиково. За такими вчинками сотні зламаних доль людей, адже ТЦК на жаль діє в подібних ситуаціях дуже часто непорядно, не надає строку для оформлення відстрочки. Одразу зачиняють у підвал і шукають як вони самі кажуть "покупців на товар".

            Якщо набудете статус ВПО - одразу переходите з донецької місцевої юрисдикції на юрисдикцію ТЦК, судів та поліції регіону перебування. І тоді цілком реальне навішування двох штрафів... За ВЛК та за облік. По 17 тисяч. Розумію, що це досить відчутно для більшості громадян.

    Корнійчук Євген
    Корнійчук Євген година тому

    Юрист, м. Київ, 10 років досвіду

    Спілкуватися у чаті

    Доброго дня, так ви правильно все розумієте і ризики також усвідомлюєте. Тут або оскаржувати відмову у. Судовому порядку, або робити, як ви описали.

    Спробуйте відвідати ТЦК з адвокатом, для уникнення не законних дій зі сторони ТЦК.

    При відвідуванні ТЦК , підготуйте та візьміть з собою пакет документів для отримання відстрочки.

    Як варіант спробуйте оформити відстрочку, через додаток резерв плюс.

    Андрій Клієнт година тому

    Справа в тому,що всі адвокати відповідають,що в ТЦК їх не пропускають.Виняток,якщо клієнт має тяжке захворювання

    • Корнійчук Євген

      Ну тоді найкращій варіант, це оскарження у судовому порядку,.бойові дії не може бути підставою для відмови.

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня, Андрію!

    Виш пункт відстрочки дає змогу звільнитись із ЗСУ, навіть, якби Вас мобілізували, тому ТЦК не має сенсу вчиняти щодо Вас мобілізаційні заходи, адже Ви можете відразу подати документи на звільнення з військової служби, але якщо хоче зменшити ризики, то подайте повторно документи про відстрочку через ЦНАП, отримайте ОПИС вхідних документів та звертатесь до місцевого ТЦК для взяття на облік протягом 7 днів після оформлення ВПО. Відповідно до пункту 60 постанови КМУ 560 до ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період. Тому на час, поки відбувається повторний розгляд заяви про відстрочку (до 15 днів) - Вас не мають права мобілізувати в ТЦК за місцем реєстрації ВПО.

    Водночас, якщо Ви не пройшли ВЛК як обмежено придатний до 5 червня, то при візиті до ТЦК Вас можуть спробувати притягнути до адмінвідповідальності у вигляді штрафу. Проте, якщо Ви вже знаходитесь в розшуку за непроходження ВЛК більше трьох місяців, то штраф можна уникнути.

    Згідно статті 38 Кодексу про адміністративні правопорушення адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом ТРЬОХ місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

    Інший варіант - оскаржувати відмову у відстрочці у судовому порядку.

    Щоб правильно вирішити Ваше питання потрібно діяти в наступній послідовності:

    1. Дочекайтеся поки у розшуку Ви будете більше трьох місяців та йдіть до ТЦК. Якщо підете раніше - будьте готові сплатити 8500 грн.

    2. Перед поход до ТЦК повторно подайте документи про відстрочку церез ЦНАП та отримайте опис вхідних документів. При візиті до ТЦК візьміть з собою документи, які підтверджують Ваше право на відстрочку.

    3. Оформіть ВПО через ДІЮ https://diia.gov.ua/services/skasuvannya-statusu-v... та протягом 7 днів Вам потрібно піти до місцевого ТЦК та стати на військовий облік. До ТЦК потрібно подати письмову заяву про взяття на військовий облік, заяву про оформлення паперового ВОД (за необхідності) та документи, які підтверджують зміну місця проживання - довідка про реєстрацію ВПО. Так Ви зможете уникнути штрафу за невчасну постановку на облік

    4. Після того, як Вас візьмуть на облік за новим місцем проживання - повторно подавайте документи про відстрочку через ЦНАП

    5. На жаль, Вас мають право направити на ВЛК, адже Ви є обмежено придатним.

    Щодо нормативної бази, то вона наступна.

    Згідно ч. 4 статті 37 ЗУ "Про військовий обов'язок та військову службу" У період проведення мобілізації (крім цільової) та/або протягом дії воєнного стану призовники, військовозобов’язані та резервісти, які залишили або покинули своє місце проживання, зобов’язані в СЕМИДЕННИЙ строк з дати взяття на облік внутрішньо переміщеної особи стати на військовий облік у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на обліку внутрішньо переміщеної особи (військовозобов’язані та резервісти Служби безпеки України - у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, а військовозобов’язані та резервісти розвідувальних органів України - у зазначений строк повідомити про зміну місця проживання відповідному підрозділу розвідувальних органів України).

    Згідно частини 1 статті 37 ЗУ "Про військовий обов'язок і військову службу" взяттю на військовий облік військовозобов’язаних - підлягають військовозобов’язані, які прибули з інших місцевостей (адміністративно-територіальних одиниць) України або з-за кордону на нове місце проживання.

    Згідно частини 5 статті 37 ЗУ "Про військовий обов'язок і військову службу" зняттю з військового обліку військовозобов’язаних - підлягають військовозобов’язані, які вибули в іншу місцевість (адміністративно-територіальну одиницю) України і стали на військовий облік за новим місцем проживання.

    Згідно пункту 81 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів Особиста присутність призовників, військовозобов’язаних та резервістів для ЗНЯТТЯ або виключення з військового обліку у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів НЕ ОБОВ'ЯЗКОВА.

    ОТЖЕ, ТЦК за Вашим новим місцем проживання зобов'язані взяти Вас на військовий облік та оформити Вам паперовий військово-обліковий документ (за необхідності). При цьому Вас повинні зняти з військового обліку за місцем прописки без Вашої особистої присутності.

    Згідно пункту 60 постанови КМУ 560 До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    Згідно пункту 63 постанови КМУ 560 Військовозобов’язані, які відповідно до пункту 58 цього Порядку звернулися із заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, крім тих, що були раніше визнані обмежено придатними або тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров’я на строк від шести до 12 місяців відповідно до висновку військово-лікарської комісії, у разі закінчення строку дії довідки (постанови) військово-лікарської комісії, за винятком тих, які визнані в установленому порядку особами з інвалідністю.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Успіхів у реалізації задумного!

    • Андрій Клієнт 39 хвилин тому

      Підкажіть,будь ласка,хіба інвалідність дружини( 3 група,відсутність парного органу) є підставою для звільнення із ЗСУ?

      • Дерій Владислав Олегович

        Звичайно!

        Згідно частини 12 статті 26 Закону України "Про військовий обов'язок та військову службу" під час дії військового стану військовослужбовці, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, звільняються з військової служби на підставі необхідності здійснювати догляд за дружиною (чоловіком) з числа осіб з інвалідністю III групи, встановленої внаслідок онкологічного захворювання, відсутності кінцівок (кінцівки), кистей рук (кисті руки), стоп ніг (стопи ноги), одного з парних органів, або за наявності у дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю III групи онкологічного захворювання, психічного розладу, церебрального паралічу або інших паралітичних синдромів

        Згідно Інструкції про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України для звільнення Вам потрібно надати рапорт та:

        Тобто, Ви маєте право на звільнення якщо у дружини є інвалідність ІІІ групи встановленої внаслідок відсутності одного з парних органів.

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Андрію!

    На жаль, дійсно існує великий ризик того, що Ви не зможете вийти з ТЦК з урахуванням того, що не маєте оформленої відстрочки.

    Відповідні відмови, як у Вашому випадку, останнім часом трапляються доволі часто. Незважаючи на те, де Ви знаходитесь на обліку, ТЦК повинен розглянути Вашу заяву на відстрочку, оскільки іншої норми законодавство не містить. Тим паче, як Ви зазначаєте, що ТЦК повністю функціонує станом на сьогодні.

    Відповідно До Постанови КМУ №560 (зі змінами, внесенимиПостановою КМУ №1364 від 24.10.2025 року) Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період:

    «58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих та посадових (службових) осіб, зазначених у підпунктах 16—23 пункту 1 додатка 5, військовозобов’язаних СБУ чи розвідувальних органів) особисто через центри надання адміністративних послуг подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу за місцем перебування на військовому обліку заяву про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    Заява повинна містити такі обов’язкові відомості про військовозобов’язаного:

    • прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності);
    • реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта громадянина України (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті громадянина України);
    • дату народження;
    • адресу задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування);
    • адресу електронної пошти;
    • контактний номер телефону.

    Військовозобов’язані СБУ чи розвідувальних органів подають заяву про надання відстрочки від призову на військову службу за призовом під час мобілізації за формою згідно з додатком 4 особисто на ім’я голови комісії в Центральному управлінні або регіональному органі СБУ чи відповідному розвідувальному органі за місцем перебування на військовому обліку.

    До заяви додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5.

    Адміністратор центру невідкладно засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг формує та передає заяву відповідно до Порядку подання через центри надання адміністративних послуг ізвикористанням засобів Єдиного державного вебпорталу електронних послуг заяв про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 560 (Офіційний вісник України, 2024 р., № 49, ст. 2979), — із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2025 р. № 1364.

    Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації відповідним територіальним центром комплектування та соціальної підтримки або його відділом (Центральним управлінням або регіональним органом СБУ чи відповідним підрозділом розвідувального органу) не пізніше ніж протягом одного робочого дня з дня її отримання.

    Під час подання заяви військовозобов’язаний пред’являє військовообліковий документ (військово-обліковий документ в електронній формі).

    60.Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади, інших державних органів для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів. Орган державної влади, інший державний орган здійснює розгляд відповідного запиту протягом п’яти робочих днів з дати його отримання.

    Підтвердження достовірності та/або перевірка відомостей, зазначених у заяві, здійснюються шляхом електронної інформаційної взаємодії Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів з іншими державними реєстрами або базами (банками) даних.

    Комісія зобов’язана розглянути отримані заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи календарних днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом дня, наступного за днем отримання інформації на запити до органів державної влади, інших державних органів.

    На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.

    У разі позитивного рішення комісії відомості щодо надання відстрочки (строк відстрочки та строк дії відповідних законних підстав (настання обставин, за яких особа втрачає законні підстави на відстрочку) протягом одного дня з дати прийняття такого рішення вносяться до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів та відображаються в електронному кабінеті призовника, військовозобов’язаного, резервіста, а не пізніше двох днів з дати прийняття такого рішення заявникові повідомляється про це у способи, визначені цим пунктом, та видається роздрукований (оновлений) військово-обліковий документ, сформований відповідно до Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 559 (Офіційний вісник України, 2024 р., № 49, ст. 2978), або довідка за формою згідно з додатком 6 (для військовозобов’язаних СБУ та розвідувальних органів).

    У разі прийняття комісією рішення про відмову у наданні відстрочки заявникові (у тому числі військовозобов’язаному СБУ або розвідувальних органів) не пізніше ніж на наступний робочий день з дати прийняття такого рішення повідомляється про це у способи, визначені цим пунктом, за формою згідно з додатком 7. У разі прийняття комісією рішення про відмову у наданні відстрочки за результатами розгляду заяви про надання відстрочки, поданої через центр надання адміністративних послуг, територіальний центр комплектування та соціальної підтримки повідомляє відповідному центру надання адміністративних послуг та надсилає заявникові повідомлення про відмову у наданні відстрочки (додаток 7) на зазначену у заяві адресу електронної пошти.

    Рішення комісії може бути оскаржене у судовому порядку.

    Наразі виходить так, що Ви без оформленої відстроки й навіть без можливості попередньо, як це було раніше, направити заяву до ТЦК поштою, повинні прийти до військкомату за місцем фактичного проживання та стати на військовий облік. Тільки після того, Ви зможете подати заяву на відстрочку до ЦНАП. Проте, як Ви і зазначили, є велика вірогідність того, що Ви просто не встигнете того зробити у зв'язку із мобілізацією.

    Жоден адвокат не захистить Вас в ТЦК від призову, навіть, якщо зможе зайти до приміщення. Ви прийдете до ТЦК і Вас не поставлять на облік, як це передбачено нормами законодавства, а спочатку направлять на проходження ВЛК. При тому, наприклад, дані про Ваше перебування на обліку в ТЦК не будуть внесені до Реєстру, допоки Ви не пройдете медогляд, що не дозволить Вам подати заяву на відстрочку вже у новий ТЦК.

    Отже, я раджу Вам оскаржувати відмову ТЦК у судовому порядку, хоча це також не буде швидко. В іншому ж варіанті, на жаль, Вам ніхто не зможе гарантувати "безболісно" стати на облік в ТЦК за місцем фактичного проживання та оформити відстрочку. Вибачте, але ситуація дуже ризикована.

    З повагою, адвокат Айвазян.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України